Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Klassieke beveiliging

Zondag 15 apr 2012 - 19:20:06
MvdK
MvdK
Weet iemand hier, of is er misschien een forum waar ik info kan vinden over situaties uit het verre verleden. Of zijn er misschien hier (oudere) spoorvrienden die de situatie in Delft kennen. Vermoedelijk weten velen van u, wat er zoal gebouwd word in Delft. Niet in het minst door de aardige fotostekkie's die er tijdelijk zijn. Mijn vragen gaan over het verre verleden, 1950, 1960. Het viaduct wat nu gaat verdwijnen, is in 1963 - 1964 in gebruik genomen. Voor die tijd waren er in Delft een aantal overwegen. Het gaat mij om de drie v.Markenplein, Schoolstraat en Binnenwatersloot. De eerste en de laatste zaten volgens mij vergrendeld met de seinen, maar die Schoolstraat was iets bijzonders mee. Die overwegwachter kreeg een belsignaal, maar kon zijn bomen nog openen terwijl de trein nabij was. Er was daar trouwens ook een draaibrug in de Westsingelgracht, ook bediend door dezelfde overwegwachter.
Aan de andere kant van het station had je de overweg Engelsestraat, die al eerder verdween door de bouw van de Irenetunnel. Ik woonde in die tijd aan de Buitenwatersloot in Delft, toendertijd ging bijna alle verkeer van en naar het Westland via die weg. Die overweg bij de Binnenwatersloot was altijd een chaos.
Wie weet iets over de klassieke beveiliging van Delft ?

Zondag 15 apr 2012 - 20:56:50
maigoda
maigoda
Op de site van Het Utrechts Archief zijn wel foto's te vinden van Delft, zoals deze:

www.hetutrechtsarchief.nl

www.hetutrechtsarchief.nl


Eventueel meer is te vinden via:

www.hetutrechtsarchief.nl

Groetjes,
Emiel

Zondag 15 apr 2012 - 21:38:28
MvdK
MvdK
Hi Emiel, dank voor de linkjes. De bovenste is de tijdelijk overweg bij de Hugo de Grootstraat. De situatie bij de Binnenwatersloot was zo gecompliceerd, met de aanwezigheid van een voetgangerstunneltje, en het besluit om daar een tijdelijke voetgangersonderdoorgang te maken. Alles hing samen met verkeersmaatregelen op andere plaatsen. De Irenetunnel was al gereed, maar er miste nog een stukje Westlandseweg. De andere drie zijn foto's van half jaren zestig, die twee vanuit Bacinol kan je nu ook niet meer maken.
Waar ik info over zoek, is deze overgang:
www.uploadarchief.net
Heel stom, ik kan me niet herinneren hoe de bediening van de afsluitbomen ging, gingen de trekdraden onder water door bijvoorbeeld.
Ik heb inmiddels ook het spoorforum ontdekt, maar hier gebeurt meer.
De foto werd mij in de loop van de middag toegestuurd door mijn neef, waar ik het onderwerp uitvoerig mee doorgepraat heb. Ach ja, je raakt oud, en dan heb je tijd voor dat soort problemen.

Laatst bewerkt door MvdK op Zondag 15 apr 2012 om 21:41:53

Zondag 15 apr 2012 - 22:22:00
ifje
ifje
Facebook ilaeven
Je zou eens contact kunnen opnemen met de makers van www.klassiekebeveiliging.com.
Op de website kan ik hierover niet direct iets vinden, maar wellicht hebben zij nog oude tekeningen of informatie in hun bezit.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 15 apr 2012 - 22:31:44
maigoda
maigoda
Ik heb thuis nog de nodige links van online beeldbanken. Alleen heb ik die nu niet bij de hand. Ik kom er wel op terug als ik nog interessante foto's vind.
Groetjes,
Emiel

Zondag 15 apr 2012 - 22:44:40
maigoda
maigoda
Ik vond deze nog snel even, waar meer oudere foto's van Delft te vinden zijn:

www.virtueeldelftslexicon.nl

Klik recht op 'beeldbank' en gebruik als zoeklink 'spoorweg'.

Groetjes,
Emiel

Maandag 16 apr 2012 - 01:20:47
MvdK
MvdK
Hi Emiel , jij onthoud A. Bot nog wel, dat was ook een verzamelaar van klassieke beveiligingspulletjes, handslingertoestellen, glaasjes, en you name it, ik zoek dus mensen die een beetje van dat soort dingen afweten.
Ik herinner me bijvoorbeeld, als ik van de Houttuinen in Delft, bij de spoorwegovergang Binnenwatersloot aan kwam lopen, en de overweg sloot op dat moment, als er dan een trein aankwam uit Den Haag, dan was er een voorsein nabij de Houttuinen, dat, ook nadat de overgang weer geopend was na de passage van de trein, pas weer op onveilig ging nadat de trein uit het station vertrokken was richting Schiedam. Pas later begreep ik, dat die twee, het uitrijsein richting Schiedam en het voorsein, iets met elkaar te maken hadden. Er was ook nog wat goederenvervoer met de Gistfabriek in Delft.
Maar dan begin ik over weer een heel ander verhaal. Het gaat mij om het begrijpen hoe een en ander werkte, met die oude seinstelsels in die tijd.