Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Koninginnedag 2012

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:13:52
henri1972
henri1972
Op 30 april as bezoekt de koninklijke familie Rhenen en Veenendaal.
Is er op materieel gebied iets bijzonders te verwachten op de Veenendaallijn?
Een SLT IV zal niet genoeg capaciteit opleveren en vaker naar Rhenen ivm enkelsporingheid wordt lastig.
Inzet DDM-1 misschien mogelijk? Dit levert (denk ik) de meeste capaciteit op.
A'damse meesters hebben (als het goed is) wegbekendheid naar Rhn.

Ik neem trouwens aan dat de 3100 op Klp zal stoppen die dag?

Wie weet er al meer?

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:20:06
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Zal vast Virm zijn, hebben de meeste bekendheid op.


Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:30:02
henri1972
henri1972
Vraag me af of VIRM voldoende capaciteit heeft.
scheelt al zo'n 150 zitplaatsen tov DDM-1.

"Men" verwacht tussen de 40.000 en 80.000 bezoekers......

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:31:50
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, maar als je de 17400 door laat rijden naar Vndc, wat ik voor het gemak aanneem, en je voert de slagen allen uit met VIRM, dan is dat echt wel voldoende hoor.
Bovendien zie ik dat de perrons van Vndc max een VIRM-VI aankunnen, wat impliceert dat een DDM-1 daar niet gaat passen. Is ook teveel werk voor de bijsturing, schat ik zo in.

Laatst bewerkt door Bert13 op Dinsdag 20 mrt 2012 om 20:35:05

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:35:03
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Dat betekent dat je dus een kwartiersdienst moet gaan uitvoeren op Vndc-Rhn. De rijtijd (enkele reis) van dit traject is, met Sprinter-rijtijden, 6 minuten. Dus 6 minuten heen, en 6 terug. SLT heeft hier wel genoeg aan, maar een VIRM zal deze wellicht wél echt nodig hebben.
Dan houd je dus 3 minuten over om te keren in Rhn, plus dat er dan ook geen 'lucht' meer zit bij het passeren te Vndc: één trein met +3, en je dienstregeling is al kwetsbaar.

Martijn

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:45:33
RoelZ1
RoelZ1
Volgens mij stelt Bert voor om gewoon de huidige spitsdienstregeling te rijden (2x naar Vndc en 2x naar Rhn), maar alle SLTjes door VIRM te vervangen.

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:47:43
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, precies, een kwartiersdienst naar Rhn ga je met VIRM niet redden, en is met SLT niet wenselijk (al was het alleen maar wegens de wc-loosheid). Ik stel alleen niks voor, ik hoop een hele hoop

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:52:56
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Volgens mij kunnen we het DDM ook wel in bijvoorbeeld de 5800 gebruiken.


Dinsdag 20 mrt 2012 - 21:07:11
robbertc
robbertc
Quote
henri1972 (di 20 mrt 2012 20:30:02 www.somda.nl): "Men" verwacht tussen de 40.000 en 80.000 bezoekers......
En hoeveel daarvan komen met de trein? Da's al heel veel minder!

Dinsdag 20 mrt 2012 - 21:07:15
bart84
Moderator
bart84
Qua materiaal (waar of niet met DDM gereden wordt) zou ik niet teveel spannende dingen verwachten. De treinen naar Asd en Gv(c) zullen wel maximale capaciteit bieden en te Asd is een knip weer te verwachten. DDM in de 700800/703000 (Asd-Amr/Hdr) is dan geloofwaardiger (bevoegheid mcn's van Hn, Ekz en Asd) in die regio. Virm naar Vndc/Rhn is uiteraard ook aan te raden, maar waar moet dat vandaan komen?

Laatst bewerkt door bart84 op Dinsdag 20 mrt 2012 om 22:31:15

Mvg. Bart

Dinsdag 20 mrt 2012 - 21:19:15
Iceman
Iceman
Heb je een nieuwe standplaats bedacht Bart, Enk? Ekz (=Enkhuizen) ken ik wel;).

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Dinsdag 20 mrt 2012 - 21:56:28
seinhuis
seinhuis
1 ding is zeker: het gaat lekker druk worden, zeker omdat je vanuit Rhenen maar 1 kant op kan. Maar ik denk dat NS dit jaar lekker makkerlijk heeft, omdat er niet veel aan te passen valt. Ik denk dat het volgende moet gebeuren: 2x per uur Rhenen-Utrecht-Breukelen als stoptrein. 2X per uur intercity Veenendaal Centrum--West, (driebergen?-) Utrecht. Dus gewoon de huidige spitsdienstregeling (met geen stop op Driebergen om tijd te besparen), want meer past er gewoon niet. Wel zou ik alles laten rijden door dubbeldekker, op de maximale lengte van de perrons. Tevens alle intercity's laten stoppen op De klomp, eventueel kan hier wel 1 of 2 treinen extra kwijt. Ook zou ik in Venendaal genoeg borden neer laten zetten die aangeeft naar welke station ze moeten lopen (om te verkomen dat reizigers naar Arnhem bij Centrum uit komen, want dan heb je die reizigers 2x in je trein zitten), maar dat is een taak voor de gemeente (wel in samenwerking met NS)

Voor Rhenen zou je eventueel bussen kunnen laten rijden naar Kesteren, om reizigers ook over de Betuwelijn te spreiden. maar meer is gewoon niet mogelijk. Maar gelukkig gaat niet iedereen tegelijk naar de koningin toe of weer weg.

Laatst bewerkt door seinhuis op Dinsdag 20 mrt 2012 om 22:01:37

Dinsdag 20 mrt 2012 - 22:31:07
bart84
Moderator
bart84
Quote
Iceman (di 20 mrt 2012 21:19:15 www.somda.nl): Heb je een nieuwe standplaats bedacht Bart, Enk? Ekz (=Enkhuizen) ken ik wel;).
Sorry Bas, ik kon er even niet op komen. Heb het aangepast.

Mvg. Bart

Dinsdag 20 mrt 2012 - 22:33:52
Iceman
Iceman
Omdat jij het bent, excuses aanvaard;).

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Dinsdag 20 mrt 2012 - 23:23:33
henri1972
henri1972
.
Quote
Bert13 (di 20 mrt 2012 20:31:50 www.somda.nl): Ja, maar als je de 17400 door laat rijden naar Vndc, wat ik voor het gemak aanneem, en je voert de slagen allen uit met VIRM, dan is dat echt wel voldoende hoor.
Bovendien zie ik dat de perrons van Vndc max een VIRM-VI aankunnen, wat impliceert dat een DDM-1 daar niet gaat passen. Is ook teveel werk voor de bijsturing, schat ik zo in.
Prorail geeft aan dat de perrons in Vndc 185 m zijn.
In praktijk past echter 2x SLT VI (meerdere malen al meegemaakt) en DDM-1 (in de nadagen, net voordat ze voor t eerst uit dienst gingen een keer een verdwaalde stam in de 7400, paste net).
De perrons waren bij aanleg geschikt voor 6 bakken maar zijn later zo'n 15 tot 20 meter verlengd aan de Utrechtse kant

Dinsdag 20 mrt 2012 - 23:28:23
dh3201
dh3201
DDM-1 was toch ingekort tot 5 rijtuigen toen die naar Rhn werden ingezet?
Misschien kan NSR beter wat SLT van interieur ontdoen, dan passen er veel meer in...

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 20 mrt 2012 - 23:37:58
henri1972
henri1972
Een aantal jaren terug reden er inderdaad stammen van 5 rijtuigen.
Echter net voor de 1e buitendienststelling is er een stam verdwaald in de 7400.
Dit waren 6 rijtuigen.
Leverde wel vertraging op want DDM-1 haalt de rijtijden van SLT niet.....

Dinsdag 20 mrt 2012 - 23:46:50
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik denk dat de beste oplossing een extra IC Ut-Db-Vdc in het pad van de 17400 de beste optie is. Deze zou dan inderdaad het beste met VIRM-VI kunnen rijden.

Dinsdag 20 mrt 2012 - 23:53:05
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Iemand al gedacht aan een noodperron zodat er meer bakken langs het perron passen?


Dinsdag 20 mrt 2012 - 23:58:22
bart84
Moderator
bart84
Voor slechts een dag? Dat zal m niet gaan worden.

Mvg. Bart

Woensdag 21 mrt 2012 - 00:02:37
train85
train85
Er gaan op bepaalde tijden max. 10 bakken SLT rijden. Treinserie 17400 is niet zeker of die wel gaan rijden. Dubbeldeks materieel is op dit moment niet in beeld om in de 7400 te rijden.

www.mat64.nl

Woensdag 21 mrt 2012 - 07:59:32
bjornl
bjornl
Even kijkend op www.koninginnedag2012.nl kom ik de volgende info tegen:
Quote
Zo zijn er in Veenendaal drie NS-stations die een directe verbinding met Utrecht en/of Arnhem hebben.
Quote
Het openbaar vervoer zal ook worden uitgebreid. Er komen meer en langere treinen bijvoorbeeld. Maar ook meer tijdelijke bushaltes.
Dit suggereert dat ook Klp wordt betrokken. Wellicht met pendelbussen naar het centrum.

Woensdag 21 mrt 2012 - 08:14:53
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Je kan natuurlijk ook allemaal LA naar Rhenen inzetten.


Woensdag 21 mrt 2012 - 08:22:58
mdeen
mdeen
Quote
DingeZ (di 20 mrt 2012 23:46:50 www.somda.nl): Ik denk dat de beste oplossing een extra IC Ut-Db-Vdc in het pad van de 17400 de beste optie is. Deze zou dan inderdaad het beste met VIRM-VI kunnen rijden.
Erg creatieve oplossing: met 2 gekoppelde stellen VIRM-VI rijden, eerst eentje langs het perron zetten, dan 160 meter naar voren rijden en het tweede stel vullen.
Of (wat helemaal niet zo'n probleem moet zijn, afgezien van dat de veiligheidsjihad gaat miepen): gewoon twee stellen langs het perron zetten. Dat is 320 meter, het perron is 185 meter, dus ruim de helft staat langs het perron. Als je beide stellen half langs het perron zet en balkonwachten op de balkons die niet langs het perron staan dan moet dat geen probleem zijn.
Alleen voor het afvoeren van reizigers.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat zo'n lange trein trein ergens kan kopmaken.

Woensdag 21 mrt 2012 - 08:34:54
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Voor wat betreft de Betuwse zijde van het gebeuren komen er twee transferia`s maar deze zijn niet nabij gewone OV punten gelegen, zie:
www.gelderlander.nl
Of Syntus haar treinen tussen Tl en Ah laat versterken is oook nog een ?

Woensdag 21 mrt 2012 - 08:38:54
bjornl
bjornl
Quote
mdeen (wo 21 mrt 2012 08:22:58 somda.nl): Erg creatieve oplossing: met 2 gekoppelde stellen VIRM-VI rijden, eerst eentje langs het perron zetten, dan 160 meter naar voren rijden en het tweede stel vullen.
Of (wat helemaal niet zo'n probleem moet zijn, afgezien van dat de veiligheidsjihad gaat miepen): gewoon twee stellen langs het perron zetten. Dat is 320 meter, het perron is 185 meter, dus ruim de helft staat langs het perron. Als je beide stellen half langs het perron zet en balkonwachten op de balkons die niet langs het perron staan dan moet dat geen probleem zijn.
Alleen voor het afvoeren van reizigers.
En dan de overweg Kerkewijk een hele tijd dichtzetten op zo'n drukke dag?

Woensdag 21 mrt 2012 - 08:39:50
279
279
we kunnen natuurlijk enige tijd speculeren over wat er allemaal kan en zal
rijden, maar het zal vast wel bekend worden in de loop van april
hoe de (aangepaste) drgl uit zal zien!

Woensdag 21 mrt 2012 - 12:16:19
MDDM
MDDM
Beste henri1972,
Je kan je voorkeur voor DDM-1 wel blijven herhalen, maar bedenk je wel dat alleen personeel van Ekz en Asd op die rommel mag rijden. En aangezien de diensten van Asd en alle andere standplaatsen van de PE zijn aangepast, zal het niet snel gebeuren dat ze DDM-1 naar Rhn sturen. En zal door de komst van de Koninklijke familie het ineens vele male drukker zijn dan andere jaren?

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 21 mrt 2012 - 12:29:10
Klaasje
Klaasje
Tien meter steigers eraan vastplakken (past dat?) en met 2x 78xx rijden.

Woensdag 21 mrt 2012 - 15:36:31
thom
thom
Volgens mij zijn jullie een oplossing aan het verzinnen terwijl jullie vergeten te kijken of het wel nodig is. Bedoel, jullie doen alsof rhenen ineens de aantallen van amsterdam op Koninginnedag te verwerken krijgt.

Ik denk dat dat wel meevalt, en met grotere materieelinzet dat wel in zal komen.

zowieso, verlengde perrons en inzet van ddm1 is sowieso meer persoonlijke wens dan dat er realistisch over nagedacht...

Woensdag 21 mrt 2012 - 16:37:12
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
Als we toch bezig zijn, mijn wens is Nid, al zou ICR ook wel een keer leuk zijn.

En al die treinen op koninginnendag gaan langs mijn huis komen...

Woensdag 21 mrt 2012 - 16:45:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Hoe leuk speculeren zo af en toe ook, kunnen we dat beperken tot de chat of de shout en hier inhoudelijk verder gaan?

Woensdag 21 mrt 2012 - 16:55:59
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
zijn ze al aan het oefenen ofzo? Vandaag reed er virm in treindienst 7400 naar Rhenen

Woensdag 21 mrt 2012 - 16:58:47
train85
train85
Nee dat is afwijkend.

www.mat64.nl

Maandag 26 mrt 2012 - 20:30:55
b2py
b2py
www.rtvutrecht.nl
Interessant filmpje.
Halfuursdiendst naar Rhenen met 10 bakken SLT, mogelijk aangevuld met kwartiersdienst tot Veenendaal. Ze verwachten hooguit enkele duizenden mensen. Wordt dus proppen in de trein

Maandag 26 mrt 2012 - 20:37:57
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Enkele duizenden: in een SLT-IV+VI passen volgens wikipedia alleen al 996 mensen (zit+staplaatsen). Moet dus makkelijk passen lijkt me zo (beetje spreiden e.d.)


Maandag 26 mrt 2012 - 20:48:31
ZJ37
ZJ37
Moeten ze alleen niet allemaal tegelijk komen, die duizenden.

Maandag 26 mrt 2012 - 21:05:52
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Overigens hoop ik dat men ook wat wil doen aan de avonddienstregeling op Gn-Lw. Normaal wordt op een zaterdagdienstregeling de stoptrein na 19.00 uur dus mooi omgezet naar een uursdienst. Vorig jaar dus ook en dat was niet bepaald handig omdat vanaf dat moment veel mensen weer huiswaarts keren. Klaagzang van het personeel alom. Enig verschil is er nu wel omdat de sneltrein een half uur opgeschoven wordt tussen pakweg 18.00-19.00 en er tijdelijk dan een halfuursdienst op de sneltrein is. Maar daarna dus ook braaf een uursdienst.


Maandag 26 mrt 2012 - 21:59:24
seinhuis
seinhuis
Hij wilt de treinen dus via spoor 1 naar Veenendaal centrum (na west) sturen, maar is dit niet vragen om problemen omdat alle treinen moeten kruizen? Tevens zou je halverwege de dag weer alles om moeten gooien (dus de treinen weer rechts laten rijden), anders moeten de reizigers alsnog de overweg oversteken

Dinsdag 27 mrt 2012 - 03:01:20
maigoda
maigoda
Quote
mdeen (wo 21 mrt 2012 08:22:58 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (di 20 mrt 2012 23:46:50 www.somda.nl): Ik denk dat de beste oplossing een extra IC Ut-Db-Vdc in het pad van de 17400 de beste optie is. Deze zou dan inderdaad het beste met VIRM-VI kunnen rijden.
Erg creatieve oplossing: met 2 gekoppelde stellen VIRM-VI rijden, eerst eentje langs het perron zetten, dan 160 meter naar voren rijden en het tweede stel vullen.
Of (wat helemaal niet zo'n probleem moet zijn, afgezien van dat de veiligheidsjihad gaat miepen): gewoon twee stellen langs het perron zetten. Dat is 320 meter, het perron is 185 meter, dus ruim de helft staat langs het perron. Als je beide stellen half langs het perron zet en balkonwachten op de balkons die niet langs het perron staan dan moet dat geen probleem zijn.
Alleen voor het afvoeren van reizigers.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat zo'n lange trein trein ergens kan kopmaken.
Probleem 1: zo mag je het volgens mij al niet eens plannen.
Probleem 2: geen machinist of conducteur die deze samenstelling ooit zal meenemen.
Probleem 3: in Rhenen komt van het achterste stel maar 1 bak langs het perron.
Probleem 4: in Rhenen komen 12 bakken niet achter het tegensein. Daardoor keert de rijrichting niet en kun ja alleen terugrijden tegen de rijrichting in en kun je elke overweg gaan aanrijden.

Ik stel voor dit idee direct aan het ronde archief toe te vertrouwen.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 27 mrt 2012 - 08:36:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Is de keuze voor SLT vanwege het sneller in/uitstappen (veel deuren) dit in tegenstelling tot DDAR die wel over meer plaatsen beschikt maar het in en uitstappen langer duren waardoor de drgl in gedrang zou komen?

Dinsdag 27 mrt 2012 - 09:47:49
robbertc
robbertc
Vooral ook vanwege de verdeling van het materieel over het land, staat er nu SGMm6 en SLT8 op de rol voor de 7400.

Laatst bewerkt door robbertc op Dinsdag 27 mrt 2012 om 09:48:50

Dinsdag 27 mrt 2012 - 17:08:04
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
DD-AR heeft wel lekker brede deuren.

Dinsdag 27 mrt 2012 - 18:28:47
henri1972
henri1972
Quote
seinhuis (ma 26 mrt 2012 21:59:24 www.somda.nl): Hij wilt de treinen dus via spoor 1 naar Veenendaal centrum (na west) sturen, maar is dit niet vragen om problemen omdat alle treinen moeten kruizen? Tevens zou je halverwege de dag weer alles om moeten gooien (dus de treinen weer rechts laten rijden), anders moeten de reizigers alsnog de overweg oversteken
Als het goed is past de kruising in de dienstregeling.
VndW .08/ .38>> VndC .11/ .41 ri Rhn
VndC .18/ .48>> VndW .20/ .50 ri Ut
Zelfs bij een kwartierdienst past dit prima.
Sterker nog, dan wordt het enkelspoorrijden tussen VndW en VndC al veelvuldig toegepast, de spitstrein keert op spoor 1 in VndC.

Dinsdag 27 mrt 2012 - 19:18:40
BGM104
BGM104
mooi hoor, de wildste speculaties komen hier langs en uiteindelijk gaan er in de 7400 6 suffe bakken SGM rijden, schitterend!

Dinsdag 27 mrt 2012 - 21:52:48
ZJ37
ZJ37
Wat wil je anders? De perrons zijn niet langer dan 175 meter...

Dinsdag 27 mrt 2012 - 21:56:59
mdj
mdj
10 bak SLT?

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 28 mrt 2012 - 08:15:08
mdeen
mdeen
Quote
maigoda (di 27 mrt 2012 03:01:20 www.somda.nl):
Probleem 1: zo mag je het volgens mij al niet eens plannen.
Probleem 2: geen machinist of conducteur die deze samenstelling ooit zal meenemen.
Probleem 3: in Rhenen komt van het achterste stel maar 1 bak langs het perron.
Om even op de "kan niet, mag niet, wil niet" teneur te reageren: er mag ook gereden worden met deuren die niet vergrendeld kunnen worden. Als er maar maatregelen worden genomen.

Woensdag 28 mrt 2012 - 08:25:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Zelfde voor de perrons: volgens de wet mag je aan het perron halteren maar het hoeft niet, alleen het is voor de NS schijnbaar wel wet geworden... (of is dit inmiddels wel èchte wet geworden?)

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 28 mrt 2012 - 08:40:15
rh_ii
rh_ii
Wel in de wet staat bijvoorbeeld dit:

Artikel 32 WP2000

2. Aan een concessie worden in ieder geval voorschriften verbonden ten aanzien van:
h. het waarborgen van een verantwoorde mate van veiligheid ten behoeve van
zowel de reizigers als het personeel binnen het openbaar vervoer;

Met de halve trein niet langs een perron hanteren levert ongetwijfeld onveilige situaties op. Ookal roep je 100 x om, mensen horen het niet en verwachten een perron. Natuurlijk zullen de meeste mensen wel uit hun doppen kijken, maar het waarborgen van een verantwoorde mate van veiligheid is in zo'n situatie onbegonnen werk. En als er binnen NS één regel of wet bovenaan staat, dan is het wel VEILIGHEID BOVEN ALLES...

Bas

Woensdag 28 mrt 2012 - 09:00:46
bjornl
bjornl
Allemaal leuk en aardig, maar als er maar enkele duizenden mensen komen zijn al die fantasiemaatregelen nog steeds gewoon niet nodig.
Nog los van dat je de overweg in de Kerkewijk nog steeds minutenlang dicht zou zetten.

Woensdag 28 mrt 2012 - 09:04:24
sjoerd
sjoerd
We proberen de harde werkelijkheid wat op te rekken en onder de geschreven en ongeschreven regeltjes uit te komen. Dat soort vrijheidsdrang krijg je als het keurslijf te strak zit of zo wordt uitgelegd. Vaak wordt het mode om regels strak te hanteren. Persoonlijk krijg ik van dat laatste ook echt de kriebels.
De andere kant is dat er grote en kostbare verwijtbaarheden ontstaan als je van gedragscodes bent afgeweken en het ging daarna mis.
Ook dringt zich hier wederom de gedachte op dat de infra hier te lande wel erg op de maat is gesneden. Wat er nog aan franje is wordt gesaneerd (dat woord betekent nota bene: gezond gemaakt!). Tja, dan kun je geen kant meer op. In Belgie wordt infra meer op de groei aangelegd en hebben ze op veel stations zelfs perronsporen over. Maar daar werden in het verleden wel eens lijnen geelektrificeerd die kort daarna werden gesloten...

Woensdag 28 mrt 2012 - 09:05:30
gummbahla
gummbahla
Ook elders in het land gaan er leuke experimenten plaatsvinden op koninginnedag: www.ed.nl
Het plan is om ook op Ehb te stoppen met IC's, om de drukte zo wat te kunnen spreiden. Alternatief wordt nog naar het perron bij het Philips stadion, maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat een 'station' met 1 perron het gaat winnen van een station met 4 perrons.

Woensdag 28 mrt 2012 - 09:54:22
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Dat is mede een interessante optie omdat de activiteiten iets meer gespreid worden in Eindhoven, waarbij een deel van de activiteiten richting Philips-stadion/Strijp S. En dat is dan weer kort bij Ehst en Ehb.
Kan me overigens best voorstellen dat een stop in Ehst voor de reiziger wél interessanter is omdat dit centraler ligt t.o.v. alle festiviteiten.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 28 mrt 2012 - 10:02:30
john2
john2
Eindhoven stadion is maar een perron. Dus er zal uit twee richtingen hier gestop moeten worden.

Woensdag 28 mrt 2012 - 10:36:04
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Waarom dat dan? Een dergelijke stop is puur om de drukte op station Ehv te verkleinen. Kan dus gerust in één richting, bijvoorbeeld alle treinen uit Ht stoppen vanaf 's ochtends extra te Ehst, vanaf halverwege de middag stoppen dan weer bepaalde treinen richting Ht extra te Ehst om maar eens wat te noemen....

Laatst bewerkt door nielske90 op Woensdag 28 mrt 2012 om 10:38:06

Woensdag 28 mrt 2012 - 12:15:16
thom
thom
Quote
mdeen (wo 28 mrt 2012 08:15:08 somda.nl):
Quote
maigoda (di 27 mrt 2012 03:01:20 www.somda.nl):
Probleem 1: zo mag je het volgens mij al niet eens plannen.
Probleem 2: geen machinist of conducteur die deze samenstelling ooit zal meenemen.
Probleem 3: in Rhenen komt van het achterste stel maar 1 bak langs het perron.
Om even op de "kan niet, mag niet, wil niet" teneur te reageren: er mag ook gereden worden met deuren die niet vergrendeld kunnen worden. Als er maar maatregelen worden genomen.
Ja, in dat geval moet elk balkon bemand worden, dat lijkt me niet wenselijk voor NSR.

Woensdag 28 mrt 2012 - 13:08:34
maigoda
maigoda
Quote
thom (wo 28 mrt 2012 12:15:16 www.somda.nl):
Quote
mdeen (wo 28 mrt 2012 08:15:08 somda.nl):
Quote
maigoda (di 27 mrt 2012 03:01:20 www.somda.nl):
Probleem 1: zo mag je het volgens mij al niet eens plannen.
Probleem 2: geen machinist of conducteur die deze samenstelling ooit zal meenemen.
Probleem 3: in Rhenen komt van het achterste stel maar 1 bak langs het perron.
Om even op de "kan niet, mag niet, wil niet" teneur te reageren: er mag ook gereden worden met deuren die niet vergrendeld kunnen worden. Als er maar maatregelen worden genomen.
Ja, in dat geval moet elk balkon bemand worden, dat lijkt me niet wenselijk voor NSR.
Vergeet dat maar gerust. Dat zijn regels die betrekking hebben op besloten vervoer. Daar mag dat op die manier opgelost worden.

En wat betreft het "kan niet, mag niet, wil niet"-verhaaltje: er zijn zaken die in het handboek geregeld zijn als het om een tekort perron gaat. Alleen zijn dat zaken die "per ongeluk" zo uitkomen. Dat houdt in: ongepland. Planmatige inzet van deze middelen mag dus eenvoudigweg niet. Als personeelslid met een veiligheidsfunctie is elke machinist gerechtigd een trein te laten staan die 5 bakken te lang is voor de perrons in Veenendaal en Rhenen. Want als het fout gaat, dan hebben de machinist en conducteur het weer gedaan: had je die trein maar niet moeten rijden.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 28 mrt 2012 - 18:58:37
dh3201
dh3201
Net zoals dat een machinist een trein mag weigeren te rijden als deze te vol is. Als dat op zo'n dag eenmaal gebeurt is het daarna een tijdlang gedaan met het treinverkeer, totdat er voldoende reizigers zijn afgedropen. Want als een trein te vol is, past dat allemaal ook niet in de volgende, en dat niet in de volgende, etc., etc.

Shqiperise-lopers?

Donderdag 29 mrt 2012 - 00:27:09
mren
mren
Ook een Koninginnedag-special: Br103 met TEE Rheingold-rijtuigen (waaronder een Aussichtswagen). Rond 10:00 en 20:00 in Venlo. Zie nvbs.com

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 29 mrt 2012 om 00:27:48

Donderdag 29 mrt 2012 - 11:41:27
stefanvdw
stefanvdw
Ja is daar nog voor op te geven? Volgens de tekst op de nvbs site niet: " Aanmelding voor deze reis is mogelijk door voor 29 februari 2012 de deelnemersprijs over te maken op...." Heb er nog niet eerder over gehoord, die rit...

Donderdag 29 mrt 2012 - 12:26:12
Somda
Gast
Inschrijving lijkt me nu wel gesloten. Ik had me ingeschreven maar is vol, ben uitgeloot.

Laatst bewerkt door op Donderdag 29 mrt 2012 om 12:26:41


Donderdag 29 mrt 2012 - 13:49:05
stefanvdw
stefanvdw
Ok dankje, helaas. Stukje slechte communicatie van nvbs dus, hebben ze nu ook gelijk een lid minder.

Donderdag 29 mrt 2012 - 14:13:41
mren
mren
Hoezo dat? Een blik op de kalender laat toch vrij eenvoudig weten dat 29 februari reeds is geweest?

Donderdag 29 mrt 2012 - 14:31:48
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Volgens mij stond de aankondiging ook in de OdR van februari, dus daar kan het niet aan liggen denk ik toch..


Donderdag 05 apr 2012 - 16:11:36
mren
mren
Treinpersoneel in het zuiden des lands bang: www.nrc.nl

Donderdag 05 apr 2012 - 16:31:13
Arjan37
Arjan37
Afschuwelijk als je in het artikel leest wat deze mensen (hebben) moeten meemaken. Een feestdag moet het ook op het spoor zijn. Heel veel sterkte voor die moedige mannen en vrouwen die er 30 april weer "staan"

Ik mijd sinds een aantal jaren de trein op deze dag...

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 05 apr 2012 om 17:19:48, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!

Donderdag 05 apr 2012 - 17:23:40
mren
mren
Reisplanner meldt alvast een kwartiersdienst met stoptreinen op Ehv-Vl.

Donderdag 05 apr 2012 - 18:49:45
bart84
Moderator
bart84
Quote
nielske90 (wo 28 mrt 2012 10:36:04 www.somda.nl): Waarom dat dan? Een dergelijke stop is puur om de drukte op station Ehv te verkleinen. Kan dus gerust in één richting, bijvoorbeeld alle treinen uit Ht stoppen vanaf 's ochtends extra te Ehst, vanaf halverwege de middag stoppen dan weer bepaalde treinen richting Ht extra te Ehst om maar eens wat te noemen....
Dit idee kan je vergeten, zeker vanuit Ehv ri Ht/Tb. Ten eerste zal dit 'station' dan geopend moeten worden (al die hekken die erom staan moeten 'los') en als je vanuit Ehv ri Ht//Tb wilt, zul je twee keer moeten kruisen. Op een dag dat vertragingen en extra 'volk' te verwachten is, is het juist raadzaam om de dienstregeling makkelijker te maken en niet precies andersom. Een stop op Ehb is meer haalbaar.

Mvg. Bart

Donderdag 05 apr 2012 - 19:04:13
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Ik zie in de reisplanner dat de serie 696800 rijdt tussen Mtr en Ehv, als IC rijdt de serie 693500 tussen Mt en Shl (in het pad van de spits 3500'en). Er rijden pendel-IC's tussen Hrl en Std.

Laatst bewerkt door mvd op Donderdag 05 apr 2012 om 19:36:21

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Donderdag 05 apr 2012 - 19:58:03
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
Tussen Gvc en Ut via Gdg rijden op koninginne nacht stoptreinen tusssen die stations alleen van Gvc naar Ut via Gdg.

Donderdag 05 apr 2012 - 20:33:27
bart84
Moderator
bart84
Quote
mvd (do 05 apr 2012 19:04:13 www.somda.nl): Ik zie in de reisplanner dat de serie 696800 rijdt tussen Mtr en Ehv, als IC rijdt de serie 693500 tussen Mt en Shl (in het pad van de spits 3500'en). Er rijden pendel-IC's tussen Hrl en Std.
Daarnaast rijdt de 800 niet tussen Mt en Ehv.

Mvg. Bart

Donderdag 05 apr 2012 - 22:42:13
mdj
mdj
In vergelijking met vorig jaar is hetzelfde gebleven:
-Internationaal komt niet in Amsterdam: Nachttreinen en ICE tot Ut, Fyra/BNL/Thalys tot Shl, en de 140 tot Amf.
-NO van en naar Asd, 4500 opgeheven Asd-Amfs.
-800 eruit op Ehv-Mt, 3500 doorgetrokken naar Mt (690800). 20800 rijdt, 6800 door naar Ehv (696800)
-5200 (695200) en 9600 (699600) door naar Vl, 1900 eruit op Ehv-Vl
-4500 stopt op de Pmw, Pmr, Pmo


Veranderd:
-2800 eruit op Ut-Amf(-Dv)
-3700 rijdt, 3900 eruit.
-Zowel 4300 (694300) als 4600 (694600) door naar Lls.
-(Nog) GEEN 17400 naar Vndc...
-6900 rijdt 1x per uur ipv 2x zoals vorig jaar.
-BSO Amsterdam. Sporen 10b en 8 zijn eruit....

Laatst bewerkt door mdj op Donderdag 05 apr 2012 om 22:43:14

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 05 apr 2012 - 23:25:23
bart84
Moderator
bart84
Kleine correctie: 690800 zal de 693500 (Shl-Mt) zijn.

Mvg. Bart

Vrijdag 06 apr 2012 - 00:30:21
henri1972
henri1972
Quote
mdj (do 05 apr 2012 22:42:13 www.somda.nl): In vergelijking met vorig jaar is hetzelfde gebleven:
-Internationaal komt niet in Amsterdam: Nachttreinen en ICE tot Ut, Fyra/BNL/Thalys tot Shl, en de 140 tot Amf.
-NO van en naar Asd, 4500 opgeheven Asd-Amfs.
-800 eruit op Ehv-Mt, 3500 doorgetrokken naar Mt (690800). 20800 rijdt, 6800 door naar Ehv (696800)
-5200 (695200) en 9600 (699600) door naar Vl, 1900 eruit op Ehv-Vl
-4500 stopt op de Pmw, Pmr, Pmo


Veranderd:
-2800 eruit op Ut-Amf(-Dv)
-3700 rijdt, 3900 eruit.
-Zowel 4300 (694300) als 4600 (694600) door naar Lls.
-(Nog) GEEN 17400 naar Vndc...
-6900 rijdt 1x per uur ipv 2x zoals vorig jaar.
-BSO Amsterdam. Sporen 10b en 8 zijn eruit....
Zelfs geen 3100 die stopt op Klp......
en dit kost vrij weinig ......

Vrijdag 06 apr 2012 - 11:09:37
bjornl
bjornl
Quote
henri1972 (vr 06 apr 2012 00:30:21 somda.nl): Zelfs geen 3100 die stopt op Klp......
en dit kost vrij weinig ......
Tsja, als iets weinig kost maar men acht het niet nodig, waarom zou je het dan doen? Er worden niet zo heel veel extra treinreizigers verwacht, immers.

Vrijdag 06 apr 2012 - 11:27:05
ZJ37
ZJ37
De stand nu is alleen een 7400 naar Rhn en geen 17400 (die rijdt alleen Ut-Bkl). Geen idee of er nog extra treinen richting Vndc gaan rijden.

De 7400-en zijn ingelegd met 4 compo's van 2x SGM III en 2 compo's van 2x SLT IV.

Opmerkelijk is dat de in Ut opstartende trein 17418 (met SGM) helemaal leeg uit Mt moet komen en dat 2 compo's SLT juist weer vanuit Ut naar Nm en Ehv wordt gestuurd om daar op te starten.

Vrijdag 06 apr 2012 - 11:38:16
john2
john2
Worden de terzijde staande Mat64, Vtjes, die bijvoorbeeld in Maastricht of elders staan, ook nog ingezet als extra materiaal voor Koninginnedag?

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 06 apr 2012 om 11:56:58, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 06 apr 2012 - 11:42:07
train85
train85
Nee.

www.mat64.nl

Vrijdag 06 apr 2012 - 12:42:04
bloemkool
bloemkool
Quote
david_meye (do 05 apr 2012 19:58:03 www.somda.nl): Tussen Gvc en Ut via Gdg rijden op koninginne nacht stoptreinen tusssen die stations alleen van Gvc naar Ut via Gdg.
Ik kan geen chocola maken van dit bericht


Donderdag 19 apr 2012 - 21:57:00
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
NS geeft aan dat er een Oranjedienstregeling is vanaf zondag 29/4 18.00 uur en op 30/4 de hele dag, zie www.ns.nl

Maar volgens mij was dat voorheen helemaal niet op de avond van 29/4? Gaat bijvoorbeeld de 700 op 29/4 gewoon tot 18.00 uur naar Shl en vanaf 18.00 uur naar Asd ineens? De reisplanner laat overigens de 700 op zondagavond naar Shl gaan, maar misschien dat het nog wordt aangepast.


Donderdag 19 apr 2012 - 22:04:25
robbertc
robbertc
Denk dat er bedoeld wordt dat er zondagavond en -nacht extra treinen gaan rijden, t.b.v. de verschillende koninginnenachten. Geen aanpassingen a la koninginnedag zelf.

Vrijdag 20 apr 2012 - 11:04:40
rh_ii
rh_ii
Overigens valt op de site ook te lezen dat er van zondagavond 29 april 19.00 uur tot dinsdagochtend 01 mei 07.00 uur een alcoholverbod geldt in de trein en op de stations. Er wordt geen alcohol verkocht, er mag geen alcohol genuttigd worden en er mag zelfs geen alcohol meegenomen worden. Ik ben heel benieuwd hoe NS deze maatregel wil handhaven. Conducteurs hebben wel wat anders aan hun hoofd dan prenten schrijven...

Bas

Vrijdag 20 apr 2012 - 11:16:08
MasterE
MasterE
Dat lijkt me meer een taak voor de politie.

Mcn Asd

Vrijdag 20 apr 2012 - 11:25:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Politie en de S&V'ers voeren toegangscontrole uit, vorig jaar ging dat ook zo en dat liep best goed, vrijwel geen problemen qua drankoverlast.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 20 apr 2012 - 11:30:14
train85
train85
Quote
rh_ii (vr 20 apr 2012 11:04:40 somda.nl): Overigens valt op de site ook te lezen dat er van zondagavond 29 april 19.00 uur tot dinsdagochtend 01 mei 07.00 uur een alcoholverbod geldt in de trein en op de stations. Er wordt geen alcohol verkocht, er mag geen alcohol genuttigd worden en er mag zelfs geen alcohol meegenomen worden. Ik ben heel benieuwd hoe NS deze maatregel wil handhaven. Conducteurs hebben wel wat anders aan hun hoofd dan prenten schrijven...

Bas
Dit was vorig jaar en de jaren daarvoor ook, dus zou zeggen ga is kijken hoe het jaren hiervoor ging.

www.mat64.nl

Vrijdag 20 apr 2012 - 12:01:50
salieri
salieri
In de treinen die vorig jaar in Gn aankwamen, lagen soms redelijk wat bierblikjes/flesjes.

Vrijdag 20 apr 2012 - 12:23:26
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Inderdaad. En vaak heeft men de hele Koninginnenacht lopen drinken en stappen ze vervolgens zwaar beschonken in de trein ri Asd om daar verder te gaan.


Vrijdag 20 apr 2012 - 12:24:25
salieri
salieri
We zouden eigenlijk die dag met een aantal treinspotters bierflesjes moeten verzamelen en dan bij de Plus inleveren. Kijken hoe rijk we worden

Laatst bewerkt door salieri op Vrijdag 20 apr 2012 om 12:24:59

Vrijdag 20 apr 2012 - 12:25:22
abbm
abbm
Ik zeg... doen.

Vrijdag 20 apr 2012 - 12:54:16
john2
john2
Dachten jullie dat de trein schoonmakers dit niet in de gaten hadden met hun loontje. De trein schoonmakers zullen de het lege statiegeld materiaal heus wel inzamelen voor hun eigen zakgeld.

Vrijdag 20 apr 2012 - 12:56:59
salieri
salieri
Voor zover ik gezien heb, laten ze die dingen gewoon liggen (en doen snel de noodzakelijke dingen zoals de wc e.d.) óf ze gooien die dingen gewoon in de vuilniszak. En daarbij, die schoonmakers hebben er geen recht op ofzo. Wat dat betreft is het gewoon wie het eerst komt, het eerst maalt.

Vrijdag 20 apr 2012 - 13:35:50
rh_ii
rh_ii
Quote
train85 (vr 20 apr 2012 11:30:14 somda.nl):
Quote
rh_ii (vr 20 apr 2012 11:04:40 somda.nl): Overigens valt op de site ook te lezen dat er van zondagavond 29 april 19.00 uur tot dinsdagochtend 01 mei 07.00 uur een alcoholverbod geldt in de trein en op de stations. Er wordt geen alcohol verkocht, er mag geen alcohol genuttigd worden en er mag zelfs geen alcohol meegenomen worden. Ik ben heel benieuwd hoe NS deze maatregel wil handhaven. Conducteurs hebben wel wat anders aan hun hoofd dan prenten schrijven...

Bas
Dit was vorig jaar en de jaren daarvoor ook, dus zou zeggen ga is kijken hoe het jaren hiervoor ging.
Helaas moet m'n tijdmachine eerst weer APK gekeurd worden, dus dat zit er voorlopig niet in...

Bas

Vrijdag 20 apr 2012 - 13:38:51
Joey666
Joey666
Gaat er net als vorig jaar SGM rijden in de 5700/4900 serie?
Of blijft deze met DDAR rijden?

Vrijdag 27 apr 2012 - 09:46:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
www.syntus.nl

Syntus rijdt vanaf plm. 11.00 uur tot na middennacht een halfuursdienst Ah - Tl v.v.

Vrijdag 27 apr 2012 - 11:12:40
kniesoor
kniesoor
Een extra vroege trein van Ah naar Tl valt ook te lezen, maar niet terug te vinden in de folder of in de reisplanner... Aannemelijk de trein van 7.02 uur? Op zo'n manier krijg je er natuurlijk nooit mensen in...

Vrijdag 27 apr 2012 - 12:07:11
john2
john2
Met welk vervoermiddel gaat Trixje en haar gevolg naar Veenendaal en Rhenen? Is dit de Koninklijke trein?

Vrijdag 27 apr 2012 - 12:10:27
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Er is in de reizigersdienst geen ruimte voor een extra trein tussen Rhn en Vndc, het bezoek begint toch in Rhn?, dan zouden ze hooguit naar huis kunnen met koninklijke trein vanaf Vndc.
Dus als je weet of er een reizigerstrein v/n Rhn is opgeheven op 30/4 weet je ook of de koninklijke trein rijdt.

Vrijdag 27 apr 2012 - 12:10:32
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Volgens mij met de bus, het spoor zal al overvol zijn...

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 27 apr 2012 om 12:10:47

Choo choo.....

Vrijdag 27 apr 2012 - 13:58:38
henri1972
henri1972
Quote
john2 (vr 27 apr 2012 12:07:11 www.somda.nl): Met welk vervoermiddel gaat Trixje en haar gevolg naar Veenendaal en Rhenen? Is dit de Koninklijke trein?
Bea en aanhang komen per helicopter naar de DELM (tussen Elst en Rhenen) vandaar gaat alles per koninklijke bus.