Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Toekomst van de Hoekse Lijn

Maandag 18 dec 2017 - 23:02:28
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Eerder gemeld op 14-12-2017 13:01:44.

Woensdag 20 jun 2018 - 22:06:52
michaben
michaben
Het heeft even geduurd, maar op de projectwebsite wordt nu vermeld dat men in week 35 wil beginnen met testritten van het goederenvervoer. Uiteraard nog onder voorbehoud, de software van de beveiliging is nog altijd niet opgeleverd.

Woensdag 20 jun 2018 - 22:50:03
train85
train85
Volgens mij meldde RTV Rijnmond ook dat er problemen waren met diverse bruggen op de lijn. www.rijnmond.nl

www.mat64.nl

Woensdag 20 jun 2018 - 22:59:01
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Daar heeft het goederenvervoer geen last van

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 16 aug 2018 - 11:54:15
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Hoe het momenteel gesteld is met alle problemen die men op de lijn had,dat weet ik niet.
Maar men heeft wel toestemming gekregen om de lijn door te trekken naar het strand
www.infrasite.nl

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 23 jan 2019 - 12:42:13
Berk24
Berk24
Hoekse Lijn niet eerder dan mei 2019 geopend

De Hoekse Lijn loopt opnieuw fikse vertraging op. Het probleem blijft de beveiligingssoftware van de metrolijn. De lijn zou aanvankelijk op 1 september 2017 in gebruik worden genomen.

Na alle eerdere tegenslagen zou eind vorig jaar een veiligheidsverklaring voor de software van de lijn moeten zijn afgegeven, maar die deadline is niet gehaald. Nu, een maand later, is de verklaring nog steeds niet binnen en wethouder Visser van Rotterdam weet niet wanneer die wel komt.

Daarmee rijdt de metrolijn tussen Schiedam en Hoek van Holland op zijn vroegst in mei 2019 en komt de opening van het strandseizoen in gevaar. Voor reizigers en voor ondernemers op het strand van Hoek van Holland is dat opnieuw slecht nieuws.

Bron: www.rijnmond.nl

Dat is toch niet te geloven, dat is echt erg.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 23 jan 2019 - 13:18:16
broek53
broek53
Ik vraag mij in den gemoede af wie er ooit nog Bombardier zal contracteren voor treinbeveiliging..

Woensdag 23 jan 2019 - 13:36:35
mvanuden
mvanuden
Quote
broek53 (wo 23 jan 2019 13:18:16 www.somda.nl): Ik vraag mij in den gemoede af wie er ooit nog Bombardier zal contracteren voor treinbeveiliging..
Dan maar het alternatief Ansaldo Stoptonend Sein (STS)

Heb ik nou goed gelezen dat ook de (goed/beter) lopende treinbeveiliging activiteit van Ansaldo wordt overgenomen door Hitachi, net als de treinbouw-tak?

Woensdag 23 jan 2019 - 13:39:20
Berk24
Berk24
Anders hebben we toch ook nog Alstom en Siemens.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 23 jan 2019 - 13:51:32
waalkade
waalkade
Of Nieaf Smitt uit Utrecht of Mors Smitt heet het tegenwoordig zie ik net.

Woensdag 23 jan 2019 - 15:24:54
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 23 jan 2019 13:18:16 www.somda.nl): Ik vraag mij in den gemoede af wie er ooit nog Bombardier zal contracteren voor treinbeveiliging..
Eerlijk gezegd heb ik me dat voor de aanbesteding van de Hoekse Lijn al afgevraagd, maar als het criterium kosten doorslaggevend is dan zal Bombardier nog lang kunnen doorprutsen.

Woensdag 23 jan 2019 - 17:15:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Wederom een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Wie weet kijkt men ooit nog is verder dan het argument goedkoopste,dat scheelt onderaan de streep een hoop ellende, en geld dat gebruikt moet worden om de problemen op te lossen

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 23 jan 2019 - 17:24:46
b2py
b2py
Als het zo makkelijk was

Woensdag 23 jan 2019 - 17:32:30
maarten83
maarten83
Je bent met een aanbesteding niet verplicht om de goedkoopste te nemen.

Woensdag 23 jan 2019 - 17:55:25
Daan!
Daan!
Quote
phantom (wo 23 jan 2019 17:15:34 www.somda.nl): Wederom een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Wie weet kijkt men ooit nog is verder dan het argument goedkoopste,dat scheelt onderaan de streep een hoop ellende, en geld dat gebruikt moet worden om de problemen op te lossen
Graag een bron van waaruit blijkt dat de goedkoopste is gekozen.

Woensdag 23 jan 2019 - 17:55:36
b2py
b2py
Ik heb ook nog nergens gezien dat ze de goedkoopste waren..

Woensdag 23 jan 2019 - 17:56:39
qj7141
qj7141
Goed voor de doorstroming van wethouders....

Donderdag 24 jan 2019 - 17:59:51
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
b2py (wo 23 jan 2019 17:55:36 www.somda.nl): Ik heb ook nog nergens gezien dat ze de goedkoopste waren..
Letterlijk gelezen heb ik het ook niet,maar zo is de goedkoopste wel HET criterium bij de meeste mensen die dingen beslissen over projecten die worden uitbesteed

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 24 jan 2019 - 18:08:55
b2py
b2py
Dat is dan grappig, er is namelijk conform EMVI een aanbesteder gekozen. Oftewel, de gekozen Opdrachtnemer heeft een aanbieding gedaan die als gevolg van aangeboden meerwaarde de goedkoopste Gegadigde was.

Donderdag 24 jan 2019 - 18:23:47
daniel81
daniel81
De vraag is dus wat die 'aangeboden meerwaarde' dan is. Dat kan werkelijk van alles zijn, maar vaak heeft het niets te maken met het eigenlijke functioneren van het product zelf. Dat product hoeft alleen aan de bestekseisen te voldoen.
De meerwaarde zit dan vaak in dingen als minder CO2-uitstoot in het productieproces, een omgevingsmanager tbv communicatie, enz. Voor dat soort extra'tjes krijgt de aannemer dan een denkbeeldige korting die hem de goedkoopste maken.

Donderdag 24 jan 2019 - 19:08:20
b2py
b2py
Dat is maar net wat de opdrachtgever wilt. Kan me niet voorstellen dat er in een aanbesteding voor treinbeveiliging omgevingsmanagement EMVI aanwezig is..

Vrijdag 25 jan 2019 - 06:58:34
mdeen
mdeen
En ik kan me niet indenken dat die er niet is. Want als die er niet is en er gebeurt iets waarover burgers gaan klagen dan is het direkt "waarom is er geen omgevingsmanagementplan opgesteld".
Bijvoorbeeld: het is in dit geval veel makkelijker voor de contractpartij om overwegen 24/7 af te sluiten. Dat scheelt weer mensen (en risico) van het alleen afsluiten als er een testrit aankomt.

Vrijdag 25 jan 2019 - 08:20:09
b2py
b2py
Dat zal eerder liggen bij het stations contract of zal OG zelf gaan doen. De scope van Bombardier is puur treinbeveiliging aanbrengen, daar hoort geen omgevingsmanagement bij.

Maandag 30 sep 2019 - 12:51:50
michaben
michaben
Na meer dan twee jaar vertraging rijden er sinds vandaag metro's met passagiers over de Hoekse Lijn. Het goederenvervoer rijdt echter nog niet, in de laatste voortgangsrapportage wordt gemeld dat er een omgevingsvergunning milieu ontbreekt voor emplacement Vulcaanhaven. Men verwacht pas in 2020 het goederenvervoer te kunnen hervatten...

Laatst bewerkt door michaben op Maandag 30 sep 2019 om 12:52:05

Maandag 30 sep 2019 - 13:00:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En onder de noemer van "testrit" mag er wel een goederentrein heen?

Maandag 30 sep 2019 - 13:16:21
michaben
michaben
Werd er tijdens die testritten ook gerangeerd, of gingen die slechts heen en weer tussen de overdrachtssporen? Toen ik een paar weken geleden langs Sdm reed zag ik zo'n testtrein staan, en die had een locomotief voor en achter en deze hoefde dus niet te rangeren op Vulcaanhaven.

Maandag 30 sep 2019 - 19:03:45
MasterE
MasterE
Er kan ook een tijdelijke vergunning voor de testen zijn geweest.

Mcn Asd

Dinsdag 01 okt 2019 - 00:25:44
Nelis
Nelis
Is er enige verwachting over wanneer de vulcaanhaven voor het eerst bedient gaat worden? Is de planning van bediening louter in de nacht of worden de treinen tussen de metrodrgl ingelegd?

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:36:40
AlexNL
AlexNL
Er zou ook sprake zijn van goederenvervoer overdag. Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:16:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Niet geheel onbeveiligd. Er staan seinen voor het punt waar de goederentreinen het metrospoor op gaan en Vlaardingen Oost heeft ook een speciaal sein langs het rechter spoor richting Nieuwland staan wat aannemelijk iets met het goederenvervoer te maken heeft.

De details kan ik me even niet herinneren, maar ik heb wel eens cabinerit van een testrit met goederentrein op YouTube gezien waar wat toelichtingen bij staan. Weet zogauw even niet meer van wie die video was, maar even zoeken doet allicht wonderen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:20:01
pjkleton
pjkleton
Ik denk dat dat beveiligd is net als het gewone metro verkeer,het rijdt er immers tussen door. Dit is van te voren getest,er is een filmpje van.
Peter

(Daniel was ook aan het reageren ,maar plaatste zijn bericht net even eerder)

Laatst bewerkt door pjkleton op Dinsdag 01 okt 2019 om 19:21:37

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:21:17
Oldskool
Oldskool
Quote
daniel_ddr (di 01 okt 2019 19:16:52 www.somda.nl): Weet zogauw even niet meer van wie die video was, maar even zoeken doet allicht wonderen.
Gevonden www.youtube.com

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:26:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Da's een metro-cabinerit, maar de video die ik bedoelde (vanuit een goederentrein) stond bij de suggesties ernaast. Dat is deze: www.youtube.com

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:28:15
NsBrinks
NsBrinks
Youtube NS Brinks
www.youtube.com Ik denk dat het eerder deze is.

Dinsdag 01 okt 2019 - 19:41:24
AlexNL
AlexNL
Ik bedoelde overigens treinbeveiliging (ATB), had ik erbij moeten zetten. Te Schiedam Nieuwland zag ik zaterdag inderdaad wat lichtseinen - een (wit) voorsein aan het einde van het perron en een rood sein in de verte.

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:36:38
Oldskool
Oldskool
Quote
daniel_ddr (di 01 okt 2019 19:26:04 www.somda.nl): Da's een metro-cabinerit, maar de video die ik bedoelde (vanuit een goederentrein) stond bij de suggesties ernaast. Dat is deze: www.youtube.com
Inderdaad.

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:59:00
michaben
michaben
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:36:40 www.somda.nl): Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).
Het is gewoon beveiligd, er ligt een ATB-vv baken om te voorkomen dat goederentreinen het metronet op rijden. De emplacementen hebben dat niet omdat je hier een veiligheidskopspoor hebt met flankbeveiliging. Verder heb je op de vrije baan de ATB code voor 40km/u

Voor de metro's zijn de overloopwissels zo geplaatst dat ze eenvoudig bij Vdo linkerspoor kunnen (eilandperron, reizigers hebben daar dus geen last van) om de goederentrein te laten passeren en dan weer naar rechts kunnen.

Dinsdag 01 okt 2019 - 21:03:45
daniel81
daniel81
Quote
michaben (ma 30 sep 2019 12:51:50 www.somda.nl): Na meer dan twee jaar vertraging rijden er sinds vandaag metro's met passagiers over de Hoekse Lijn. Het goederenvervoer rijdt echter nog niet, in de laatste voortgangsrapportage wordt gemeld dat er een omgevingsvergunning milieu ontbreekt voor emplacement Vulcaanhaven. Men verwacht pas in 2020 het goederenvervoer te kunnen hervatten...
Je zou toch denken dat men alle tijd heeft gehad om die vergunning in orde te maken

Dinsdag 01 okt 2019 - 21:20:03
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
michaben (di 01 okt 2019 20:59:00 www.somda.nl):
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:36:40 www.somda.nl): Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).
Het is gewoon beveiligd, er ligt een ATB-vv baken om te voorkomen dat goederentreinen het metronet op rijden. De emplacementen hebben dat niet omdat je hier een veiligheidskopspoor hebt met flankbeveiliging. Verder heb je op de vrije baan de ATB code voor 40km/u

Voor de metro's zijn de overloopwissels zo geplaatst dat ze eenvoudig bij Vdo linkerspoor kunnen (eilandperron, reizigers hebben daar dus geen last van) om de goederentrein te laten passeren en dan weer naar rechts kunnen.
Alleen is dat in de dienstregeling niet handig ingebouwd, want lijn B kruist hier zichzelf tijdens de 10-minutendienst.

Dinsdag 01 okt 2019 - 23:30:20
sjoerd
sjoerd
ATB-code voor 40 km/h voor een goederentrein? Dan valt normaal gesproken de code juist weg.

Woensdag 02 okt 2019 - 00:50:29
thom
thom
Dat is ook het handige van het ontwerp van ATB, doordat geen code max 40 km/u afdwingt kan hier de volledige ATB ontbreken in het ontwerp muv een paar ATB-Vv installaties maar die zijn tochal stand-alone.

Ik ben trouwens wel benieuwd onder welke verkeersleiding een goederentrein daar nu straks valt, is dat die van de RET of toch nog Prorail daar?

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 02 okt 2019 om 00:53:54

Woensdag 02 okt 2019 - 03:18:54
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik neem aan ProRail tot het sein voor de kruising met het noordelijke spoor bij Schiedam. Vervolgens RET tot voorbij station Vlaardingen Oost, en daarna gewoon ter plaatse bediend.

Woensdag 02 okt 2019 - 08:58:14
treinfan
treinfan
Quote
michaben (di 01 okt 2019 20:59:00 www.somda.nl):
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:36:40 www.somda.nl): Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).
Het is gewoon beveiligd, er ligt een ATB-vv baken om te voorkomen dat goederentreinen het metronet op rijden. De emplacementen hebben dat niet omdat je hier een veiligheidskopspoor hebt met flankbeveiliging. Verder heb je op de vrije baan de ATB code voor 40km/u .
Er ligt geen ATB-vv baken op het rechterspoor vanuit Nwl naar Sdm. Als dat sein op rood staat omdat er nog een metro voorlangs moet kruisen, kan een goederentrein dan gewoon rechtdoor kunnen rijden, de metrolijn op?
De ATB-code wordt inderdaad uit het metrospoor gehaald op het moment dat een rijweg wordt ingelegd voor een goederentrein.

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 02 okt 2019 om 12:11:47

Woensdag 02 okt 2019 - 15:22:35
michaben
michaben
Een goederentrein die rechtdoor rijdt zou de stroomrail kunnen raken met alle gevolgen van dien, om die reden ligt er dus ATBvv. Overigens slechts een baken ipv drie, maar met extra doorschietlengte.

Maandag 07 okt 2019 - 01:29:43
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Volgens het kaartje op pagina 9 van corporate.ret.nl valt het gedeelte vanaf het overdrachtsspoor tot en met het emplacement Vulcaanhaven onder de RET. Het stuk vanaf Vulcaanhaven (de eigenlijke spooraansluiting) valt onder Strukton ShortLine.

Vanaf pagina 55 van corporate.ret.nl staat de procedure voor het rijden van een goederentrein beschreven. Duidelijk is dat er nog problemen zijn met de detectie en de trein handmatig binnengemeld moet worden.

Maandag 07 okt 2019 - 10:09:24
thom
thom
Quote
dennistd (ma 07 okt 2019 01:29:43 www.somda.nl): Volgens het kaartje op pagina 9 van corporate.ret.nl valt het gedeelte vanaf het overdrachtsspoor tot en met het emplacement Vulcaanhaven onder de RET. Het stuk vanaf Vulcaanhaven (de eigenlijke spooraansluiting) valt onder Strukton ShortLine.
Dat kaartje gaat over infrabeheer, dus ik neem aan het onderhoud van het spoor betreft en niet zozeer wie de treindienstleider daar is.

Maandag 07 okt 2019 - 21:48:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Er staat in elk geval een aardig duidelijk bord "einde beheergebied ProRail" langs het overgavespoor voor goederentreinen bij Schiedam Centrum.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 08 okt 2019 - 01:06:36
thom
thom
Ja, maar ook die borden zijn volgens mij voor het beheer van de infra kwa onderhoud, uiteindelijk zal er een S-bord staan bij wie de Mcn zich zou moeten melden?

Dinsdag 08 okt 2019 - 22:03:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Op de sporenplannen van de RET staat het als "beheer- en systeemgrens" RET - ProRail aangegeven Er staat overigens geen S-bord, maar een sein aan weerszijden van het overgavespoor.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 08 okt 2019 om 22:03:38

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl