01-03-2012 16:48:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Bedenk mij net dat de Hoekse Lijn ook ooit nog eens naar de RET zou moeten (of is dat helemaal van de baan?). Daar komt dan ook nog een vlootje materieel vandaan ter vervanging van mat '64 en/of DDAR. Laatst bewerkt door moderator op 22-01-2020 07:44, reden: Titel gewijzigd |
01-03-2012 16:49:29 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Dat is vooralsnog van de baan. Gr Joop mcn Lls |
01-03-2012 16:53:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, zoiets meen ik mij te herinneren. Maar ook daarvoor geldt dat NS daarmee geen rekening heeft ghouden/kunnen houden bij het bestellen van materieel, toen het nog niet van de baan was |
01-03-2012 18:42:39 | ||
---|---|---|
lb
|
QuoteDat is niet van de baan, zodra de geldkranen weer opengaan in Nederland dan wil men in 2017(!) de Hoekse lijn aan de RET overdragen. |
01-03-2012 23:20:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
En tegen die tijd ziet de (spoor)wereld er misschien wel weer anders uit. |
02-03-2012 14:29:52 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
ik had begrepen dat het niet door ging omdat er ook nog goederenvervoer is daarzo en het dus een probleem is als het spoor daar voor metro's word. benieuwd wat ze daar dan in 2017 mee gaan doen. Laatst bewerkt door spiketrain op 03-03-2012 23:30, reden: Passage verwijderd na afsplitsing. Zoomzoomzoom |
02-03-2012 14:46:21 | ||
---|---|---|
mren
|
Dan is het niet 'dus een probleem', dat is slechts een uitwerking voor angsthazen die menen dat goederentreinen en lightrail samen een Onaanvaardbaar Risico zijn. |
02-03-2012 17:48:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou, met eventueel derde rail, een smaller profiel (perrons) en zo werkt dat niet erg fantastisch. Laatst bewerkt door broek53 op 02-03-2012 17:48 |
02-03-2012 18:32:43 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Laat die angsthazen dan eerst alle plekken waar vrachtauto's en fietsen op hetzelfde stukje wegdek rijden verbieden. Of valt een fietser onder een vrachtwagen niet onder het kopje veiligheid? %03% Shqiperise-lopers? |
02-03-2012 20:12:43 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Ik denk niet dat er een derde-rail-systeem zal komen op die lijn. Dan zullen alle overwegen moeten verdwijnen. Ik denk dat, net als de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn, de bovenleiding gewoon gehandhaafd zal blijven als er metro's gaan rijden. Groetjes, Emiel |
02-03-2012 20:15:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
Jawel, alleen denkt de RET dat niet per se; die gaat iig niet op 1800 V rijden. En de perronbreedte is een serieus knelpunt uiteraard. |
02-03-2012 20:23:07 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Van mij mag NS er blijven rijden. |
02-03-2012 20:25:47 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteZowiezo rijden de goederentreinen die daar rijden met dieseltractie, dus de spanning op de bovenleiding is dan niet echt van belang. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-03-2012 20:26:19 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Op de bovenleiding kan gewoon de spanning gezet worden die de RET nodig heeft. Dat is ook op de Hofpleinlijn gebeurd, dus ik zie geen reden om aan te nemen dat dat op de Hoekselijn niet zou kunnen. Maar de perrons, ja, dat wordt wel een probleem. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 02-03-2012 20:26 |
02-03-2012 20:59:40 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Denk ik nou te simpel of doet men zo moeilijk? Hanteer gewoon de actuele perronbreedte! Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
02-03-2012 21:08:55 | ||
---|---|---|
ns1700
|
en dat is zooo te simpel gedacht... wil jij even dat onbekende aantal miljoentjes beschikbaar stellen voor het gehele metronetwerk dan? incl. nieuw materieel? groeten uit Spoorzone |
02-03-2012 21:15:28 | ||
---|---|---|
nohab
|
Anders neem je toch stellen met uitklapbare treden (net als op de Amstelveenlijn)? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-03-2012 21:41:47 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
@ns1700: voor het netwerk juist niet (op die manier hoeft er namelijk NIETS veranderd te worden), materieel: Ja. (het kost sowieso x aantal miljoen euro èn er moeten sowieso nieuwe voertuigen komen, of wou je soms kunnen beweren dat jij ze ergens kunt vandaan toveren?!) Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-03-2012 21:44 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
02-03-2012 21:48:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, maar wel dat de RET weinig behoefte heeft aan een lijn met eigen materieel, die ze vervolgens slecht in de rest van het net kunnen integreren. Ze zijn immers niet van plan gewoon maar de treindienst op Rotterdam CS over te nemen. Laatst bewerkt door broek53 op 02-03-2012 21:48 |
02-03-2012 22:01:06 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat kan toch ook gewoon op de amsterdamse methode? werkt daar gewoon. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
02-03-2012 22:08:20 | ||
---|---|---|
b2py
|
Metro 51 is nou niet bepaald de betrouwbaarste hoor. Regelmatig valt die uit. |
02-03-2012 22:10:06 | ||
---|---|---|
mdj
|
Maar heeft die uitval te maken met de treden? Zo nee: dan is het een gevalletje "Water is blauw. Lucht is blauw, dus water is lucht" Bij twijfel: gebruik beton. |
02-03-2012 22:19:18 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
alle metro's bij het GVB kampen met uitval, niet door het type materieel maar door tekorten en te oud materieel waar te weinig geld en (onderhouds)tijd in word gestoken. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
02-03-2012 22:29:27 | ||
---|---|---|
b2py
|
Er ontstaan vaak storingen bij het omschakelen van derde rail naar bovenleiding en vice versa. |
02-03-2012 22:52:13 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
gevalletje slecht onderhoud dus. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
02-03-2012 23:07:08 | ||
---|---|---|
ns1700
|
dat over slecht onderhoud is onzin en zoals @broek53 zei; de RET gaat heus geen lijn noch materieel nemen dat niet op de rest van hun netwerk in te zetten is. dat is gewoon puur onhandig omdat je anders alsnog bij Schiedam een aansluiting naar de NS moet hebben om naar een werkplaats gesleept te worden. groeten uit Spoorzone |
02-03-2012 23:35:31 | ||
---|---|---|
mdj
|
RET heeft ook omschakelbaar materieel (randstadrail, lijn E) en daar schijnt het goed te gaan... Bij twijfel: gebruik beton. |
02-03-2012 23:49:55 | ||
---|---|---|
ns1700
|
het SG3/RSG3 materieel is inderdaad uitgerust met klaptreden, echter zal men langere varianten moeten gebruiken voor de hoekse lijn wil men de dienst uitvoeren naast goederenvervoerders. groeten uit Spoorzone |
02-03-2012 23:53:54 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Of je legt ter hoogte van de perrons strengelspoor aan. Ofwel een strengelspoor dat de metro's dichter langs de perrons brengt, ofwel een strengelspoor wat de goederentreinen verder van de perrons brengt. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-03-2012 23:57:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Misschien is het wel handig om Rtd-Hlds fijn met treinen te blijven rijden? %06% |
02-03-2012 23:58:46 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Ik zit meer te denken aan problemen met beveiligingssystemen want de RET rijdt niet met ATB maar met LZB met cabine signalering of zie ik spoken. |
03-03-2012 00:02:53 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
In de meeste documenten over de Hoekselijn wordt erover gesproken dat goederentreinen alleen nog 's nachts kunnen rijden als er geen metro's rijden. Die zouden dan dus pas het baanvak mogen betreden als alle metro's weg zijn. Of ze dan nog op ATB of zonder beveiliging met Vmax 40 gaan rijden weet ik niet. |
03-03-2012 08:29:32 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Dat je mij wilt tegensprekend weet ik al langer, maar beredeneer is eens waarom mijn argument over slecht onderhoud niet correct is! Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-03-2012 10:08:11 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteInderdaad, begon het me al af te vragen. En jullie denken echt dat de RET 6x per uur was doorgereden naar Hlds? Hooguit in de zomer, maar dan zet de NS ook al meer treinen en langere treinen in. Daar kan je met de metro niet tegenop hoor. In 2 type SG3 pas zit+staan 270 mensen. In een SLT VI passen zit+staan 610 mensen. Tel uit je winst. Laatst bewerkt door b2py op 03-03-2012 10:11 |
03-03-2012 11:47:24 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Als RET-metro's de helft van de capaciteit hebben is de winst dus een verdubbeling van de frequentie. Ook zullen er een aantal nieuwe stations worden geopend, wat nog weer extra reizigers oplevert. Sowieso tot het nieuwe station Steendijkpolder (tussen Maassluis West en Hoek van Holland Haven) zal RET 6x per uur rijden. In de spits aangevuld met 6x per uur tot Vlaardingen West. Tussen Steendijkspolder en Hoek van Holland Strand zou het nog weleens 3x per uur kunnen worden buiten de zomervakantie. |
03-03-2012 11:51:38 | ||
---|---|---|
ns1700
|
Quoteomdat uit een bron van mij is verteld dat de Metro's van GVB redelijk tot goed onderhoud krijgen. bovendien ben je met het minste geringste al aan het schreeuwen dat het slecht is dus af en toe een beetje minder kan ook wel. groeten uit Spoorzone |
03-03-2012 12:26:36 | ||
---|---|---|
NDS
|
Ook voor perron breedtes enzo zo al vele oplossingen bedacht die in de praktijk ook gebruikt worden, Kassel-Helsa heeft al een paar voorbeelden: http://www.vergessene-bahnen.de/Bilder/Ex522/BhfNiederkaufungen1.jpg , http://www.vergessene-bahnen.de/Bilder/Ex522/BhfNiederkaufungen2.jpg , http://www.vergessene-bahnen.de/Bilder/Ex522/HpNiederkaufungenMitte1.jpg , http://www.vergessene-bahnen.de/Bilder/Ex522/HpNiederkaufungenMitte2.jpg , zie voor meer foto's van die lijn vergessene-bahnen.de http://www.vergessene-bahnen.de/Ex522_2.htm Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
03-03-2012 12:29:16 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Oftewel, strengelspoor. |
03-03-2012 12:32:20 | ||
---|---|---|
NDS
|
Niet helemaal want het zijn gewoon wissels, strengelspoor is het in elkaar leggen van 2 sporen zonder wissels, dit is juist 1 spoor opsplitsen in 2 of 3 sporen die iets verschoven van elkaar liggen. Geen idee hoe je dat dan weer noemt maar het is naar mijn mening anders als strengelspoor, je doet namelijk precies het omgekeerde als bij strengelspoor. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
03-03-2012 12:41:39 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
@ns1700: "een bron", hmm, juist, het tegendeel is waar: Door grote materieeltekorten moet het onderhoud zo snel mogelijk worden uitgevoerd, grote defecten kunnen niet meer hersteld worden. Een klein jaar terug heeft de IVW nog de GVB op de vingers getikt wegens achterstallig onderhoud nadat diverse gevaarlijke taferelen waren gebeurd (o.a. afgebroken deur, vastgeslagen elektromotoren, deuren die niet goed sloten of spontaan openden e.d.). Afgelopen jaar is het onderhoud verbeterd maar de uitval behoorlijk vergroot. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 03-03-2012 12:43 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-03-2012 13:03:29 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: on-topic blijven a.u.b.. Groet, Spiketrain |
03-03-2012 16:27:01 | ||
---|---|---|
Ttreintje
|
Quote Er loopt nog een contract met deze buizenboer dat zij dit stukje spoor kunnen gebruiken, en tot die tijd is het wachten op..... Edit door Spiketrain: link naar filmpje verwijderd. Zie de forumregels waarom. Laatst bewerkt door spiketrain op 03-03-2012 17:38 |
03-03-2012 17:36:03 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote Gedeeltelijk strengelspoor? |
03-03-2012 21:56:08 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Quote Zonder ATB? Ik vrees dat dat 'm ook niet wordt, hoofdlijnen zonder ATB zijn zeldzaam aan het worden (je kan het toch moeilijk raccordement noemen...) |
03-03-2012 23:58:49 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Daarnaast zit er in de oude metrostellen in Rotterdam (type T) ook een plaatje boven de cabine met daarop de tekst 'Automatische Treinbeïnvloeding', ik meen van Siemens. Het systeem is echter wel iets anders dan de ATB waar NS mee rijdt. Met vriendelijke groet, Robin |
04-03-2012 00:06:21 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Geen strengelspoor, zie foto's en mijn uitleg, groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
04-03-2012 00:50:58 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Volgens de engelse wikipedia is het wel strengelspoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Gauntlet_track Hier wordt gezegd dat strengelspoor alle soorten sporen zijn waar overlap tussen de sporen zit. |
04-03-2012 04:15:58 | ||
---|---|---|
ajwkam
|
Quote Zodra de RET de Hoekse Lijn overneemt zal de lijn ongetwijfeld worden gedeklasseerd tot "lokaalspoorweg". Net als de ex-hoofdspoorwegen Hofpleinlijn en Zoetermeerstadslijn nu ook lokaalspoorwegen zijn. |
04-03-2012 07:03:15 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Oke weer wat geleerd dus, groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
04-03-2012 17:46:36 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote De ATB van de RTE werkt technsich op precies dezelfde manier als de ATB van "het spoor". Alleen is het systeem wat de RET gebruikt uitgebreider. Groetjes, Emiel |
05-03-2012 18:15:48 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Quote Het begrip "Lokaalspoor" gaat verdwijnen, omdat de Spoorwegwet 1875 vervangen zal worden door een nieuwe wet. Spoorlijnen zoals Randstadrail gaan dan onder verantwoordelijkheid van de regio vallen, maar ik betwijfel of dat bij gemengd bedrijf met goederentreinen ook het geval zal zijn. Wordt interessante materie. |
06-03-2012 00:04:43 | ||
---|---|---|
ajwkam
|
De Locaalspoor- en Tramwegwet is een aparte wet. Onder de Spoorwegwet 1875 vallen alleen in onbruik geraakte lijntjes; museumlijnen en RandstadRail zijn met een AMvB onder de Locaalspoor- en Tramwegwet gebracht. Maar uiteraard is zo'n oude wet compleet achterhaald. Voor RandstadRail hebben ze ergens één of meer artikelen tussen gefrommeld, maar men werkt inderdaad aan een nieuwe wet voor tram- en lightrail-achtige lijnen zoals de RandstadRail, SUN etc. Eigenlijk vind ik museumspoorlijnen daar niet echt tussen passen... En goederenvervoer is ook afwachten inderdaad. Nou is er principieel niks tegen het vervoeren van goederen via het tramnet; gebeurde vroeger immers ook. Eigenlijk zijn de termen "lokaalspoorweg" en "stadsspoorweg" helemaal zo gek nog niet. |
06-03-2012 18:23:47 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Klopt, dat wordt apart. Maar of die nieuwe wet voor lokaal spoor ook in goederenvervoer voorziet, en zo ja hoe, dat wordt nog wel een interessante. |
22-03-2012 15:05:30 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Dit vind ik nou nog eens een leuk topic. Ik zou graag het een en ander als insider willen uitleggen. Ik heb ongeveer een jaartje geleden het concept zoals het toen op tafel lag mogen inzien. De bedoeling hierin was dat de RET in opdracht van de Stadsregio Rotterdam in 2014 de exploitatie zou gaan verzorgen,en het traject dezelfde kenmerken zou krijgen als de stations op Randstadrail (voormalige Hofpleinlijn). Echter door de financiele crisis is dit uitgesteld vanwege de hoge kosten die de ombouw en aansluiten op het huidige metronet met zich mee zou brengen. Er zijn een aantal factoren die het geheel nogal gecompliceerd maken,zo zijn de perrons van NSR minder breed dan die van de RET (RET perrons vallen ongeveer 75 cm verder naar buiten,dus naar de spoorstaaf toe) zodoende kan een voertuig van de RET zoals bv: (R)SG3,Type-T,Bombardier MG1/2 wel over Prorail sporen vervoerd worden,maar zouden Locs en treinstellen nooit de RET perrons kunnen passeren daar deze buiten profiel zijn. De RET heeft net buiten station Schiedam Centrum zogeheten Keersporen voor de A en B lijn liggen hier keren de metro"s voor hun terugrit richting Binnenhof en Nesselande,bij de aanleg hiervan in 1999/2000 is er al rekening mee gehouden voor het eventuele aansluiten op de Hoekse lijn doormiddel van een aftakking in de baan (betonnen bak)maar zonder spoor en wissel gelegen langs de lijn SDM-DT. Een spooraansluiting richting Schiedam Nieuwland zo bij eventule overname mogelijk zijn,maar ook dit kost behoorlijk veel. DBS heeft inderdaad ook nog een contract met "van Leeuwen Buizen" te MSW,er werd elders in dit topic beweerd dat het RSG3 materieel inklapbare treeplanken heeft,ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet het geval is. Dit zijn kleine hard plastic strips die bevestigd zijn om de kleine ruimte tussen het voertuig en het RET perron te overbruggen voor bv:rolstoelen,scootmobiel,rollators e.d. De (R)SG3 voertuigen zijn overigens als enige geschikt om op zowel ATB (LZB) en ZUB te rijden,ZUB beveiliging word thans gebruikt op Randstadrail. Tussen Den Haag Centraal en station Blijdorp rijden de stellen op ZUB beveiliging,Tussen de Stations Blijdorp en Rotterdam Centraal wordt tijdens het rijden automatisch omgeschakeld van ZUB naar ATB(LZB)bedrijf. Daarom beschikken de stellen over een zogeheten ATB snuffelaar die op de kopdraaistellen bevestigd zitten,tevens zijn op de draaistelen onder elke kopbak aan de rechter zijde zogeheten: ZUB Koppelspoelen gemonteerd.(vergelijkbaar met indussi). Overigens kunnen deze metro voertuigen op alle in gebruik zijnde Metro lijnen worden ingezet. Bij de eventuele overname van de Hoekse lijn had men besloten om deze uit te rusten met het ZUB beveiligingssysteem,en de bovenleidingspanning terug gebracht worden van 1500 volt gelijkspanning naar 750/800 gelijkspanning,dus dan zou ZUB beveiliging mogelijk ook op evt op een of enkele 6400-en ingebouwd kunnen worden zodat bediening van de klanten gelegen aan de lijn mogelijk zou blijven. Wat geschets werd in het topic dat er veel problemen zijn tussen het schakelen van 3e rail bedrijf naar bovenleiding(pantograaf)is ook niet waar,Op Randstadrail (lijn E) en de A en B lijn word de gehele dag gereden op deels 3e rail en bovenleiding waarbij de pantografen dus vele malen per dag "op" en "neer" gedrukt worden en dit geeft maar een hele enkele keer een storing dat de pantograaf niet goed in zijn vergrendeling zakt,en het metro voertuig uit beveiliging dan niet omschakelt naar 3e rail bedrijf en derhalve niet meer kan rijden,echter is deze storing veelal te verhelpen door de pantograaf weer "op"en "neer" te drukken. Echter blijft het probleem dat de infrastructuur met name de perrons een probleem vormen voor DBS,en de miljoenen die de ombouw zou gaan kosten. Vandaar dat er besloten is NSR er voorlopig te laten rijden,maar wie weet wat de toekomst met zich mee zal brengen Laatst bewerkt door ICMm4250 op 22-03-2012 15:12 |
22-03-2012 19:06:06 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Je kan prima langs de perrons een "trein" spoor aanleggen tussen de beide metrosporen. Vereist wel zijperrons natuurlijk, maar goed. Je moet de beveiliging dan zodanig inrichten dat je alleen een trein-rijweg in kan stellen als er geen metro's onderweg zijn. Maar dat moet ProRail dan wel kunnen en willen... |
22-03-2012 19:29:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja. Dat kan allemaal technisch wel, maar je kunt het ook zo laten. Alleen het eerste stuk heeft door de korte halteafstanden het karakter van een metrolijn, voorbij Vlaardingen West niet meer. Daarnaast is er goederenverkeer, en zelfs als het lopende contract stopt, kan er zo een nieuw contract komen. De Hofpleinlijn is feitelijk aangelegd als een stadsspoorweg, dus daar was de stap heel klein. Wonderlijk dat niemand zegt: streep erdoor. Je kunt hier uitstekend uit de voeten met Sprinters. Maak plannen voor verbetering en gebruik het geld daarvoor. De dienst kan nog aardig wat sneller, trek de lijn een eindje door naar het echte Strand bij Hoek van Holland Strand, verfris de haltes. Een kwartierdienst naar HvH daar heeft niemand wat aan. Ook als de metro er rijdt, hoeft dat niet frequenter. Bij strandweer is een trein eerder verlengd, de dienst op Maassluis West trek je elk half uur door naar het strand. |
22-03-2012 21:00:15 | ||
---|---|---|
bjornl
|
QuoteIk neem aan dat 75 mm bedoeld wordt? |
22-03-2012 21:28:55 | ||
---|---|---|
Apda
|
Hier http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Sechsschienengleis.JPG/1280px-Sechsschienengleis.JPG een foto van een enkelsporig tram- en treintraject met tramhalte. |
22-03-2012 22:18:25 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Goh, da's ook een bijzondere sporenwirwar! Is dit breed genoeg om twee trams/treinen te laten passeren? |
22-03-2012 22:40:10 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Volgens mij kunnen er 2 trams rijden of 1 trein over het middenspoor. Mcn Asd |
22-03-2012 22:41:56 | ||
---|---|---|
robert55
|
Rails 1 en 3: tram linkerhalte Rails 2 en 5: [goederen]trein Rails 4 en 6: tram rechter halte Kassel, Lossetal http://de.wikipedia.org/wiki/Waldkappeler_Bahn Voor de tram dus een klassieke wisselplaats, voor de trein een enkelsporig traject (en dus niet tegelijkertijd] |
22-03-2012 22:52:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Kom kom, heren, kijk eens goed naar het rechter en linkerbeen! Dat is geen wisselplaats; twee trams kunnen elkaar hier niet klassiek passeren. Het is een drievoudig strengelspoor. Ik zie daarom nog niet wat het voor zin heeft om hier twee perrons te hebben. Hoogstens om het publiek voor de ene richting te scheiden van het publiek voor de andere richting. Op de voorgrond en op de achtergrond elk vier wisseltongen zonder kruisstukken. |
22-03-2012 22:58:11 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Of men heeft hier materieel met de deuren aan slechts een zijde, komt bij trams wel vaker voor... Shqiperise-lopers? |
22-03-2012 23:30:25 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Inderdaad na nog een keer goed kijken kunnen twee trams/treinen hier elkaar niet passeren. |
23-03-2012 09:15:02 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Quote Op de Losetalbahn deden vanaf de reactivering in 1999 in ieder geval stadstrams dienst met deuren aan één kant (http://www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Kassel/8NGTW/612-622/pix.html). Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat verklaard wel de perrons aan beide zijden. |
23-03-2012 09:37:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ook te zien aann de groeven in het beton op de voorgrond... |
23-03-2012 11:59:16 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteDat zou wel een erg onpraktische oplossing zijn. Handiger zou zijn om het bestaande spoor en perron gewoon te laten liggen en een nieuw verstrengeld metrospoor aanleggen dat dichter langs het perron loopt. Dan blijft op het moment dat er een goederentrein rijdt het andere spoor ook gewoon beschikbaar voor metroverkeer. |
23-03-2012 12:14:01 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het plaatje dat @Apda postte, geeft weliswaar duidelijk het principe weer van strengelspoor, maar de uitgangssituatie van Kassel is eigenlijk precies omgekeerd van de gedachte voor de Hoekselijn. In Kassel is het uitgangspunt namelijk overduidelijk een enkelsporige lijn. Dus er is geen middenspoor aangelegd, maar het middenspoor is blijven liggen en er zijn zijstrengelsporen aangelegd voor de trams. Terwijl op de Hoekselijn het uitganspunt een dubbelsporige lijn is, waar de perrons dus dichter naar de spoorstaaf moeten komen en er dan een extra strengelspoor aangelegd moet worden tbv goederenverkeer. Meest optimaal lijkt mij, zoals reisthijs ook al aangaf, om à la Kassel de huidige sporen te laten liggen als goederensporen / sporen voor evt ander vervoer (bv strandvervoer met treinen, of wellicht komt er ooit nog een open-accesoperator die een boottrein wil laten rijden , de perrons te laten liggen en strengelsporen aan te leggen t.b.v. de trams. Dan kan de tram dus ook een goederentrein passeren, tevens houd je de mogelijkheid dat twee 'gewone' treinen elkaar kunnen passeren. Laatst bewerkt door daniel81 op 23-03-2012 13:02 |
23-03-2012 13:07:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
Een spoorstaaf tussen de bestaande spoorstaaf en het perron om 75 mm dichter bij het perron te komen, lijkt mij onmogelijk. |
23-03-2012 13:09:56 | ||
---|---|---|
john2
|
De combinatie zoals in Oostenrijk en Zwiterland waarbij breedspoor en smalspoor gecombineerd zijn met 3 spoorrails, lijkt me iets anders dan strengelspoor. Klop dit? |
23-03-2012 13:17:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, bij strengelspoor heeft elk spoor zijn eigen twee spoorstaven, en bij gecombineerd smal- en gewoon spoor of gewoon en breedspoor hebben ze een gemeenschappelijke spoorstaaf. |
23-03-2012 14:00:05 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Andersom gaat denk ik beter: een metrospoor op de voor metrovoertuigen normale afstand van het perron en middels strengelspoor een goederenspoor dat verder van het perron ligt. Ben je ook niet van die 75 mm afhankelijk en kun je zelf wat meer afstand tot het perron maken. Groetjes, Emiel |
23-03-2012 14:58:58 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Maar dan krijg je dus weer een goederenspoor dat tussen de bestaande sporen in ligt, wat nu juist niet handig is. Anders maak je gewoon het perron een stukje smaller? Dan is er wel genoeg ruimte tussen de bestaande spoorstaaf en het perron. |
23-03-2012 17:38:46 | ||
---|---|---|
robert55
|
Jullie hebben gelijk. Zie hier http://www.tram-kassel.de/rtn/rtn_galerie/20060128/c007890.htm met inderdaad een eenrichtingstram. Dit is gebouwd in 2006, toen ging het economisch beter [een rationelere verklaring kan ik niet verzinnen, maar dit soort uitgaven moet je dus voor de Hoekse lijn dus ook doen, of je moet toch het goederenvervoer stiekem killen] |
23-03-2012 20:02:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik verwijs nog maar eens naar mijn bijdrage vanenkele dagen geleden: het idee om op de Hoekse Lijn alles bij het oude te laten en het geld te besteden aan het opknappen van de inmiddels aftandse infra. We gaan er te gemakkelijk van uit dat de RET het wel over zal nemen. |
23-03-2012 21:44:09 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote De juiste cijfers gebruiken zou handig zijn als je je winst wilt uittellen. De SG3 trein rijden in de spits gekoppeld, per trein is de maximale capaciteit van 540 reizigers. Overigens wordt er in de praktijk nooit met maximale capaciteit gerekend, aangezien het niet is toegestaan met maximale staanplaatsen de materieelinzet te bepalen. Het verschil is dus in werkelijkheid een stuk minder, en zit 'm vooral in het feit dat er nu treinen van 100 meter rijden en er bij een metrobedrijf treinen van 85 meter komen te rijden (met hogere frequentie ter compensatie). Quote RET voertuigen hebben nooit klaptreden gehad. Er zit wel een uitstekende treeplank op bij de deuren, maar deze is permanent en niet inklapbaar zonder eerst negen schroeven los te draaien. Men is altijd uitgegaan van strengelspoor waar goederenvervoer is en bij de rest de perrons te verbreden. |
24-03-2012 21:49:55 | ||
---|---|---|
ajwkam
|
Ik ben het wel met Sjoerd eens: wat is de toegevoegde waarde van exploitatie als RandstadRail ten opzichte van een exploitatie als normale spoorlijn? En dan de vervolgvraag, is het de moeite waard om daar zoveel geld aan uit te geven? Ik kan me voorstellen dat je met het bedrag dat met ombouw gemoeid is ook dingen kan doen die nuttiger zijn. Je kan geld maar één keer uitgeven. (Ja je gelooft het niet...) %06% |
14-12-2012 20:25:06 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Stadsregio en gemeenten maken afspraken over ombouw Hoekse Lijn tot metro en verlenging tot aan het strand, zie http://www.stadsregio.info/#pagina=3793 |
14-12-2012 20:38:59 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
Gelukkig; Bijzonder is dat het spoor tussen Maassluis en Schiedam in gebruik zal blijven voor goederentreinen van enkele bedrijven die erlangs zijn gevestigd. Die goederentreinen zullen alleen buiten de spitsuren rijden. Maar of dat ook gaat gebeuren is de tweede vraag, het blijft Nederland Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
14-12-2012 21:17:00 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Vanaf Rotterdam Centraal dus geen rechtstreekse verbinding meer met Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland. Dit project is dus heel duidelijk op de regionale reizigers gericht. |
14-12-2012 21:34:08 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Naja, met een overstap te Brs of Sdm is dat op zich nog wel te doen toch? |
14-12-2012 21:36:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wat je zegt, met extra overstappen. Daar maak je reizigers altijd blij mee... Vooral vanuit de richting Gd zul je dus langer onderweg zijn. Vanuit Ddr heb je nog Rtb en vanuit Gv station Sdm om over te stappen, dus hier valt het mee inderdaad. |
14-12-2012 21:40:25 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee hoor, vanuit Gd zou je te Rta over kunnen stappen op lijn B naar Hlds. Wat dat dan aan extra reistijd t.o.v. de huidige situatie kost zou ik overigens niet weten, maar reken wel op een flinke verhoging. |
14-12-2012 21:47:17 | ||
---|---|---|
dennistd
|
10 minuten als ik het snel even bekijk, met daarin een overstap van 4 minuten op Rta. Sdm-Rta duurt 27 minuten met de metro, en 21 minuten met de trein (19 in de spits, kortere overstap op Rtd dan) Laatst bewerkt door dennistd op 14-12-2012 21:48 |
14-12-2012 21:55:12 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dan vergeet je alleen nog het tijdsverschil op Sdm-Hlds. De trein rijdt daar 140, terwijl de metro daar een keer extra stopt en slechts 70 km/h rijdt. |
14-12-2012 23:22:56 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
volgens mij is de baanvaksnelheid daar 130 km/h, maar je hebt natuurlijk wel een punt. Maar dat is net zo goed zo als het vroeger op de hofpleinlein en zoetermeerlijn was voordat dat Randstadrail werd. |
14-12-2012 23:40:14 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Als ik het even zo bekijk dan zal je zien dat door die relatief korte halteafstanden het verschil in rijtijd eigenlijk alleen echt groot is op het stuk tussen Maassluis West en Hoek van Holland. Bij alle andere haltes telt wel dat de metro trager rijdt tussen de haltes maar tegelijkertijd zal de haltering zelf korter duren door een veel efficiëntere vertrekprocedure bij metrobedrijven in vergelijking met NS. Dus daar zal het verschil niet tot nauwelijks merkbaar zijn. |
15-12-2012 08:31:34 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Als ik even kijk naar de Hofpleinlijn in oude dienstregelingen: is 1989 deed de trein Gvc-Rth er 29 minuten over, waar de RandstadRail het in 2008 in 32 minuten deed. |
15-12-2012 08:46:17 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Het stuk van net voor Nwk tot aan halverwege Rtng is 140 km/h. Alleen bij vertrek uit Rta richting Rtng haal je dat niet. Bij het snelheidsverlagingsbord 130 km/h dat bij Rtng staat mag je blij zijn als je daar 130 km/h haalt. Verder ga je ter hoogte van de Kleiweg ook nog terug in snelheid naar 80 km/h en in de laatste boog naast Blijdorp terug naar 40 km/h. Het laatste stuk is dus eigenlijk kruipen. Groetjes, Emiel |
15-12-2012 09:58:33 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Ik volg je even niet Emiel, ik had het over Sdm - Hlds en jij lijkt het te hebben over Nwk - Rtd? |
15-12-2012 10:11:00 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Excusez-moi, ik ging even uit van het bericht erboven. Beschouw het maar als "bedankt voor deze nutteloze informatie" %02% Groetjes, Emiel |
15-12-2012 10:22:00 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote De trein rijdt daar een stukje minder dan 140km/u, aangezien het SGMm materieel niet eens zo hard kan. En metro's gaan een stukje harder dan 70km/u, als lokaalspoorweg geld een maximum van 100km/u en dat kunnen metro's prima halen (op de RandstadRail is de baanvaksnelheid ook 100km/u). Het verschil tussen 120km/u en 100km/u is minimaal. Een afstand van 10 kilometer op volle snelheid is 5 minuten met 120km/u en 6 minuten met 100km/u. En meer dan 10 kilometer op volle snelheid rijden haal je ook niet op de Hoekse Lijn, dus door de lagere topsnelheid loop je maximaal een minuut vertraging op. Daarentegen win je 15 seconden per station door kortere haltering, bij elkaar 2 minuten winst. Door verdere optimalisatie van de beveiliging (minder trage stop-door schakelingen) maak je nog meer winst, waarvan de extra haltes en verlenging gerealiseerd kunnen worden. Kortom, de rijtijd zal naar mijn idee wel gelijk kunnen blijven, of zelfs iets korter worden. Uiteraard is deze winst ook te pakken zonder ombouw tot metro, door een kortere sluitprocedure in te voeren bij de sprinter en ERTMS met uitgesteld remmen in te voeren bij stop-door schakelingen. Maar met extra stations zal het amper nog wat uitmaken, zeker als in de toekomst het station Oranjebuitenpolder aangelegd wordt tussen Maassluis en Hoek van Holland heb je helemaal geen stukken meer waar meer dan 100km/u rijden zinnig is. Laatst bewerkt door michaben op 15-12-2012 10:23 |
15-12-2012 10:25:45 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Uitgesteld remmen op de hoekse lijn? Hahaha, beetje regen, wind land inwaarts geeft gegarandeerd het "blij dat ik glij" effect. Gr Joop mcn Lls |
15-12-2012 10:27:58 | ||
---|---|---|
b2py
|
Wordt de lijn dan ook volledig ongelijkvloers of blijven de overwegen bestaan in het tracé? Dat is namelijk wel een eis om een metro een metro te noemen. |
15-12-2012 10:35:06 | ||
---|---|---|
maigoda
|
De Hofpleinlijn is dat volgens mij niet en de lijnen naar Ommoord en Zevenkamp zijn ook gelijkvloers, maar maken toch deel uit van het "metronet". De benaming "metro" moet je in dit kader dus niet puur technisch bekijken. Groejes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 15-12-2012 10:37 |
15-12-2012 10:53:45 | ||
---|---|---|
b2py
|
Heeft er ook mee te maken of er een derde rail komt, zoals bij de Metro is, of een bovenleiding zoals bij een Sneltram gebruikelijk is. Daar zit het grote verschil in of het een echte metro wordt of een sneltram zoals boven Capelse Brug richting Nesselande. |
15-12-2012 10:55:25 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDat zag ik even over het hoofd, ik neem mijn woorden terug. |
15-12-2012 10:59:19 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik denk niet dat er een derde rail komt. Dat conflicteert een beetje met het goederenvervoer dat blijft plaatsvinden. Daarnaast zijn er mijns inziens net wat teveel belangrijke overwegen om die binnen het budget ongelijkvloers te maken. Dan blijft het handhaven van de bovenleiding de enige optie. Groetjes, Emiel |
15-12-2012 11:01:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Als er een derde rail komt moet er ook een derde spoor komen, dunkt me, omdat een derde rail binnen het profiel is als er ook goederentreinen moeten kunnen rijden. En waarom zou je de nog niet zo oude bovenleiding niet laten staan? |
15-12-2012 11:07:16 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Je moet uitgesteld remmen zien als uitgesmeerd remmen voor een remming van een snelheid van 130 naar stop omdat die remwegen niet echt korter zijn. Bij lagere snelheden gaat het wat meer om uitgesteld remmen maar zitten er nog behoorlijke marges in. Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van vaste remwegen en seinen en dat kan bij korte halteafstanden, relatief hoge snelheden en een stop-door best een hoop schelen. |