Ontwikkelingen Hoekse Lijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
23-11-2021 08:50:06
michaben
michaben

Nieuwsbericht, vanaf deze week rijden de goederentreinen weer. Voorlopig beperkt, vanaf medio 2022 verwacht men drie treinen per week: https://hoekselijn.mrdh.nl/goederentrein-vanaf-vandaag-weer-terug-hoekse-lijn

Wat hier niet duidelijk wordt of dit drie bloktreinen betreft of die ritten over de Hoekse Lijn. Er was namelijk sprake van dat geladen bloktreinen in twee delen vervoerd moesten worden over de Hoekse Lijn omdat de gebruikte locomotief deze niet in één keer mee kon nemen. Het scenario was men voor had gesteld met de ombouw (enkele jaren geleden dus kan achterhaald zijn) was dat de onbeladen treinen met 29 wagons zouden rijden en de beladen treinen in twee delen van 14 of 15 wagons die dan op de Kijfhoek weer gecombineerd zouden worden.

 

23-11-2021 09:09:38
snowie
snowie

Linkje artikel

 

23-11-2021 10:41:39
Marco
Marco
Quote
michaben (23-11-2021 08:50:06):

Het scenario was men voor had gesteld met de ombouw (enkele jaren geleden dus kan achterhaald zijn) was dat de onbeladen treinen met 29 wagons zouden rijden en de beladen treinen in twee delen van 14 of 15 wagons die dan op de Kijfhoek weer gecombineerd zouden worden.


Klinkt als een goeie kandidaat om met de RFO Stadler Euro 9000 te gaan rijden, als die locomotief straks in Nederland is 🙂

 

23-11-2021 17:20:13
ari
ari

Artikel met filmpje op ProRail.nl.

 


24-11-2021 11:57:21
bacr
bacr

Ik vraag me af in hoeverre het überhaupt mogelijk is om met een langere sleep naar Vdo te rijden. De sporen die westelijk van Vdo naast de metrosporen zijn gelegd om de Vulcaanhaven te bedienen zijn maar zo'n 275 meter lang tussen de wissels, dus veel meer dan zo'n 15 wagens en een loc zullen er niet op passen.

 

24-11-2021 12:42:32
seinhuis
seinhuis
Quote
bacr (24-11-2021 11:57:21):

Ik vraag me af in hoeverre het überhaupt mogelijk is om met een langere sleep naar Vdo te rijden. De sporen die westelijk van Vdo naast de metrosporen zijn gelegd om de Vulcaanhaven te bedienen zijn maar zo'n 275 meter lang tussen de wissels, dus veel meer dan zo'n 15 wagens en een loc zullen er niet op passen.


Op sporenplan kan je zien hoe het daar eruit ziet. De goederentreinen zijn inerdaad afhankelijk van de lengte van de omrij / keer spoor.

 

24-11-2021 19:11:11
Henk1619
Henk1619

Totaal niet. Ga het aantal wagens maar eens tellen op de hierboven gelinkte foto en video. Treinen komen binnen op spoor 501 en stoppen voor het S-bord. Daar wordt deze binnengemeld en gaat het wissel achter de trein om richting het veiligheidskopspoor. Spoor 501 is een stuk langer dan het omloopspoor dus dat bepaalt de maximale treinlengte. Als je de procedures aanpast zodat gelijk bij binnenkomst het omloopspoor opgereden kan worden dan kom je denk ik ook nog wel aan een treinlengte van 740 meter. Het probleem is alleen dat zoiets niet mogelijk is op de terugweg tenzij je een extra loc mee gaat nemen aangezien de rangeerloc dan in het midden of achterop de trein zal belanden bij het uithalen.

 

24-11-2021 19:30:16
pvduin
pvduin

Het S-bord is inmiddels vervangen door een facultatief stopbord (verticaal bord rood-wit diagonaal gestreept) met onderbord "bel CVL". Of dat facultatieve betekent dat bij toestemming vooraf direct doorgereden kan worden met een lange trein, weet ik niet.

 

24-11-2021 19:51:37
koekje
koekje

Er mag doorgereden worden áls de opdracht op het onderbord is uitgevoerd. Dus simpelweg bellen zou (voor de wet, juridisch gezien) voldoende zijn.... 🤨

 

24-11-2021 23:30:16
sjoerd
sjoerd
Quote
Henk1619 (24-11-2021 19:11:11):

Totaal niet. Ga het aantal wagens maar eens tellen op de hierboven gelinkte foto en video. Treinen komen binnen op spoor 501 en stoppen voor het S-bord. Daar wordt deze binnengemeld en gaat het wissel achter de trein om richting het veiligheidskopspoor. Spoor 501 is een stuk langer dan het omloopspoor dus dat bepaalt de maximale treinlengte. Als je de procedures aanpast zodat gelijk bij binnenkomst het omloopspoor opgereden kan worden dan kom je denk ik ook nog wel aan een treinlengte van 740 meter. Het probleem is alleen dat zoiets niet mogelijk is op de terugweg tenzij je een extra loc mee gaat nemen aangezien de rangeerloc dan in het midden of achterop de trein zal belanden bij het uithalen.


Ik ken de situatie ter plaatse een beetje, maar ligt het aankomstspoor (dus het spoorgedeelte direct na de uittakking van het metrospoor) niet in een helling omlaag? Dan kun je daar geen treindeel achterlaten, lijkt me. En dan kun je, ook zonder de loc er eerst neer te zetten, geen treindeel voor vertrek daar achterlaten, tenzij je remvermogen hebt, maar dat moet je onder aan de helling omhoog dan al voorbereiden. Het tweesporige emplacementje ligt, als ze het zo gemaakt hebben, als de bedoeling was, horizontaal.

 

24-11-2021 23:51:54
Henk1619
Henk1619

Je zult wel moeten want de aankomst trein was toch echt langer dan dat omloopspoor. Ik denk dat je in de war bent met de helling de dijk af richting Vopak.

 

25-11-2021 08:19:18 3
Earl-Grey
Earl-Grey

Het rangeerproces staat uitgebreid (per stap) weergeven in het volgende document: Planviewer


Vanaf pagina 61 (bijlage 1a).



Laatst bewerkt door Earl-Grey op 25-11-2021 08:21
 

25-11-2021 09:25:07
sjoerd
sjoerd
Quote
Henk1619 (24-11-2021 23:51:54):

Je zult wel moeten want de aankomst trein was toch echt langer dan dat omloopspoor. Ik denk dat je in de war bent met de helling de dijk af richting Vopak.


Nee, daar heb ik het juist over. Dat is immers het aankomstspoor, niet het emplacementje.

 

25-11-2021 10:26:01
pvduin
pvduin

Het vervangen van het S-bord door een facultatief stopbord maakt nu mogelijk dat de trein bij aankomst direct een van beide emplacementsporen op kan rijden. Trein werd afgelopen maandag gesplitst, een deel bleef staan op het aankomstspoor. De lok liep om het eerste deel heen en plaatste dit bij Vopak. Op deze manier gebeurt ook het uithalen: deel 1 wordt op een emplacementspoor gezet, lok loopt om en haalt deel 2. Dit deel wordt het vertrekspoor opgetrokken en daarna terug gezet tegen deel 1. En zo kan de gehele trein richting Vdo vertrekken.

 

25-11-2021 10:40:05
sjoerd
sjoerd

Aha, duidelijk verhaal. Bedankt. Betekent wel dat de plaatsing en het uithalen van wagens bij Euroclav (komt dat nog voor?) andersom moet, omdat de loc zich anders opsluit.

En blijft het sleepje wagens op het aankomstspoor dan beremd staan, of ligt dat spoor niet zo sterk in de helling naar de hoofdsporen van de metro?

 

25-11-2021 11:28:31
pvduin
pvduin

Euroclay, RBT op het laatst, is niet meer. Het terrein is overgenomen door de DFDS terminal. Het spoor op het DFDS terrein ligt er nog, maar is afgekapt op het punt van het voormalige RBT terrein, wat nu een opstelplaats voor trailers is. In de sterren staat geschreven of DFDS het ooit voorgenomen spoorvervoer gaat uitvoeren.

Het aankomst- en vertrekspoor ligt vrij vlak, wagens zullen beremd staan mag ik hopen. De helling die jij voor ogen hebt is die van het stamlijntje naar Vopak toe, die is wel "fors".

 

25-11-2021 13:10:46 1
bacr
bacr
Quote
pvduin (25-11-2021 11:28:31):

Euroclay, RBT op het laatst, is niet meer. Het terrein is overgenomen door de DFDS terminal. Het spoor op het DFDS terrein ligt er nog, maar is afgekapt op het punt van het voormalige RBT terrein, wat nu een opstelplaats voor trailers is. In de sterren staat geschreven of DFDS het ooit voorgenomen spoorvervoer gaat uitvoeren.

Het aankomst- en vertrekspoor ligt vrij vlak, wagens zullen beremd staan mag ik hopen. De helling die jij voor ogen hebt is die van het stamlijntje naar Vopak toe, die is wel "fors".


Ter illustratie: Vulcaanhaven

 

25-11-2021 13:29:15
seinhuis
seinhuis
Quote
sjoerd (25-11-2021 10:40:05):

En blijft het sleepje wagens op het aankomstspoor dan beremd staan, of ligt dat spoor niet zo sterk in de helling naar de hoofdsporen van de metro?


Volgens de VVRV regels moet een stilstaande trein altijd geremd staan. Een verlate trein moet zodanig geremd staan dat ook bij een lucht lekkage de trein geremd blijft. In dat geval zal een handrem gedraaid moeten worden, of in moderne gevallen een kraantje van handrem open gezet worden. Ook kan een remschoen gebruikt worden.

Indien wagons aan elkaar gekoppeld staan, is 1 handrem of remschoen voldoende.

Ook is er flankbeveiliging aanwezig voor de metro spoor bij Vlaardingen.

 

26-11-2021 11:45:39
mich
mich

Dat is nou net de grap, 1 handrem doet bij sleep wagens die niet geheel vlak staat en waarvan de luchtremmen lossen helmaal niets. Gaat er gewoon vandoor. Gelukkig blijven de luchtremmen er wel opstaan..

 

26-11-2021 13:29:51
sjoerd
sjoerd

Dan laat je dat deel van de trein dus feitelijk achter zonder lucht, waardoor de remblokken tegen de wielen rusten? Want de loc zet de lucht er weer op, zodat de remmen lossen.

Maar is de remdruk dan wel voldoende op een hellinkje?

 

26-11-2021 14:52:23
AgentX
AgentX

De rem staat er toch maximaal op als er geen loc in de buurt is en dus geen lucht in de remleidingen zit? Lijkt me toch dat dat voldoende moet zijn om een sleep wagens op hun plek te houden.

 

26-11-2021 15:08:46 1
Henk1619
Henk1619

Van alles is een beetje waar en een tegelijk ook niet de gehele waarheid. De lucht uit het reservoir van een wagon drukt de remmen tegen de wielen. Zonder lucht geen rem, dat is ook de manier om wagens te kunnen afstoten, heuvelen of met een lier onder een laadinstallatie door te trekken. Die lucht zal langzaam weglekken waardoor na een tijdje geen remwerking meer is. Dat gaat niet zo snel dat als je na een kwartiertje terug komt de wagen al een blokje om aan het maken is. Dat reservoir wordt gevuld met lucht uit de treinleiding (en uiteindelijk dus uit de loc). Boven een bepaalde druk in de treinleiding gaan de kleppen die er voor zorgen dat de lucht uit het reservevoirs naar de remmen gaat om en lossen de remmen. Onder een bepaalde druk in de treinleiding gebeurt het omgekeerde en zullen de remmen aan slaan.

 

26-11-2021 15:17:14
thom
thom

Kleine kanttekening, bij een drukverlaging in de treinleiding zal de tripleklep lucht uit de remreservoirs toelaten naar de remcilinders. Word de druk in de treinleiding weer verhoogd en zal de tripleklep lucht uit de remcilinders laten ontsnappen naar de buiten lucht.

Bij een volledig gevulde treinleiding van 5 bar, zal de tripleklep de remreservoirs weer doen bijvullen.

Bij een trein die langer stilstaat zal er her en der altijd wat lucht weglekken waardoor uiteindelijk de remcilinders en remreservoirs leeglopen, en wanneer deze leeg zijn zal de wagen volledig gelost zijn.

 

26-11-2021 17:14:42
AgentX
AgentX

Dan begrijp ik het nut van remschoenen en wagens wegzetten op een recht stuk. Dank voor de uitleg!