15-02-2012 23:18:55 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Senior mechanical design engineer Richard de Roos bedacht een wissel die ook zonder verwarming ijsvrij kan blijven. Deze wissel beweegt, in plaats van horizontaal, verticaal. Lees het hele artikel op http://www.deingenieur.nl/nl/nieuws/17987/verbeterde-spoorwissel-heeft-geen-verwarming.html. NB: Ik heb het expres niet in het topic over de winterse perikelen geplaatst omdat er dan meerdere discussies door elkaar kunnen gaan lopen. Laatst bewerkt door AgentX op 15-02-2012 23:19 |
16-02-2012 07:31:05 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Interessant idee. Ik heb echter geen illusie dat dit soort wissel bestand is tegen vastvriezen of dichtsneeuwen. Je hebt bewegende delen en bewegende delen kunnen vast komen te zitten. Of het beter bestand is tegen de elementen zal een praktijktest moeten uitwijzen. |
16-02-2012 07:42:54 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Nouhjah, er kunnen geen ijsblokken in vast komen te zitten, beetje vet en elektrische verwarming erbij en je hebt denk ik een behoorlijk winterrobuste wissel. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-02-2012 12:03:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Hmm, hydraulisch gekoppeld, oftewel een lekke leiding, en beide `stroken´ liggen beneden en waar gaat de trein dan heen... ? |
16-02-2012 13:24:20 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat heb je een wisselstoring, omdat het wissel dan niet in de eindstand komt. Ik neem aan dat alle bewegende delen middels contacten gecontroneerd worden op het "in de eindstand zijn" voordat er een rijweg kan worden ingesteld. Groetjes, Emiel |
16-02-2012 13:37:12 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Het zou dan nog veiliger zijn om 'onder de grond' (lees: tussen de biels) een mechanisme te maken in de geest van een wip. Zo krijg je voor elkaar dat de tongen tegengesteld bewegen, zonder een kans op lekkage te creëren. Natuurlijk wel een kapje over het mechaniek zetten, anders kan er alsnog rotzooi bij komen. Met vriendelijke groet, Robin |
16-02-2012 15:15:15 | ||
---|---|---|
john563
|
Dan nog iets, ik denk dat je als rangeerder op zicht je stand niet kan zien, echt de oplossing is gewoon geen gas branders(kunnen uitwaaien), maar zoals zwitserland elektrisch. |
16-02-2012 15:40:45 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
De beste oplossing is een mannetje bij elke wissel(straat) met een bezem en een gasbrander. Werkloosheid meteen (tijdelijk) opgelost. Maar dat is dan weer te duur. |
16-02-2012 15:53:18 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Of je schaft wissels aan met inductieve wisselverwarming. Dat is in Duitsland ook aangelegd en reeds 90% van de wissels die verwarmd zijn, hebben dat. Schijnt heel goed te werken. Groetjes, Emiel |
16-02-2012 19:20:45 | ||
---|---|---|
sik214
|
In Nederland heb je al lang niet meer alleen gaswisselverwarming hoor. Ook electrische (electrisch lint), centrale buis (warme vloeistof) en aardwarmte! |
16-02-2012 23:07:12 | ||
---|---|---|
john563
|
Of je schaft wissels aan met inductieve wisselverwarming. Dat is in Duitsland ook aangelegd en reeds 90% van de wissels die verwarmd zijn, hebben dat. Schijnt heel goed te werken. dat kan helaas in nederland niet, dat stoort op de ATB, dat is ook de reden waarom de ICE buiten duitsland zijn wervelrem niet kan gebruiken. |
18-02-2012 09:49:58 | ||
---|---|---|
tfro71
|
Als die tong naar beneden gaat hoe ga je dan om sneeuw en ijs die onder de tong terecht komt. Dan krijg je eronder een soort van ophoping? |
18-02-2012 12:55:04 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik denk dat de onderzijde afgesloten is, mede omdat daar de hydraulische installatie zit. Aan de andere kant: als de inwendige tongen hydraulisch worden aangedreven, dan drukt die dat eventuele beetje sneeuw of ijs gewoon weg. Met hydrauliek is veel meer kracht te ontwikkelen dan met de huidige electrische aandrijving van wisseltongen. Groetjes, Emiel |
19-02-2012 20:49:05 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
mits uitgevoerd met een goed krachtige elektropomp Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
19-02-2012 20:53:51 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Dan kan je de huidige wissels ook net zogoed uitvoeren met een hydrauliekpomp. Die drukt het ijs wat tussen de wissels zit zo stuk. |
19-02-2012 22:12:44 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Lijkt mij toch wat groter beknellingsgevaar te hebben.. en dat wil je niet met hydrauliek... Laatst bewerkt door dlm4yjp op 19-02-2012 22:13 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
20-02-2012 00:44:14 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Hoeft niet per definitie. Als je een grote zuigen gebruikt, ontwikkel je de kracht daarmee. Alleen gaat het iets langzamer. Quote Probleem daarmee is dat als er iets tussen de tongen zit wat absoluut niet aan de kant gaat, het wissel echt beschadigd kan raken. Zeker als het tussen de tongen zit op een plek waar niet de wisselstellen aan de tong zit bevestigd. Kromme tongen bevorderen ontsporingsgevaar. Dat is de reden dat men dat nooit heeft toegepast. En hydrauliek vergt volgens mij ook meer onderhoud. Het is toch net even iets specifieker dan een mechaniek met elektromotor. Groetjes, Emiel |
20-02-2012 11:27:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Net wat emiel zegt, tongen zijn flexibel tussen de vaste aansluiting en waar ze aan de steller bediening zitten. Zit er iets tussen zul je met een grotere kracht alleen de tong om de beknelling heen 'vouwen' en zal op dat punt het spoor geen 1435 meer zijn met alle gevolgen van dien... Daarnaast pers je sneeuw gemakkelijk tot een massieve massa dat springt niet spontaan tussen zomaar tussen het spoor uit, sterker nog, het blijft er prima tussen zitten omdat het die vorm aanneemt. |
20-02-2012 11:41:08 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteEven wat reclame: http://www.youtube.com/watch?v=Lxz-CtmRLi0 Dan heb je nog handwissels die met een voetpedaal omgezet worden. Ik heb nooit in de bedieningsunit kunnen kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat deze unit hydraulisch werkt. Zeg op het gebied van spoorweg techniek nooit nooit, je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat/bestond. Zelfs wisselstellers die pneumatisch werkten zijn/waren er. Laatst bewerkt door waalkade op 20-02-2012 11:42 |
20-02-2012 11:44:28 | ||
---|---|---|
john2
|
Leuk reclame filmpje. Alleen jammer dat er geen ondertiteling bij is. Zo mis ik toch de uitleg. |
20-02-2012 11:50:17 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
@waalkade: een voetpomp levert veel minder kracht dan een elektropomp, bovendien is er zicht op het wissel, in tegenstelling tot de meeste wissels. Pneumatische wissel heeft weer een ander probleem: lucht is samendrukbaar, vloeistof niet. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 20-02-2012 11:52 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
20-02-2012 12:04:05 | ||
---|---|---|
javanree
|
Dat hoeft niet waar te zijn... maar de voetpomp is begrensd qua druk (wat je ook merkt tijdens pompen) en dus qua kracht. Maar in theorie kun je met een voetpomp evenveel druk (en dus kracht) opbouwen als met een electropomp. |
20-02-2012 12:55:08 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Als je veel tijd hebt en een goede sportoefening wilt dan wel ja Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
20-02-2012 14:15:32 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat doet hij ook, met een overdrukklep zodat als het wissel in de eindstand ligt, of klem komt te liggen, de druk gesmoord wordt en terug in het reservoir geleid wordt. Daardoor worden de krachten niet te groot en kan het wissel geen schade oplopen. Als je dat wissel dus door zou pompen als er sneeuw tussen ligt persen de tongen tegen de sneeuw, dan zal druk hoger worden, de overdrukklep aanspreken en zal de kracht op de tongen wegvallen en zal hij niet in de eindstand komen. |
20-02-2012 15:29:14 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Wat thom schrijft is inderdaad de juiste omschrijving, aldus enige ervaring met voetpomt-wissels op de Cartesiusweg. Alle wissels aldaar zijn er mee uitgerust, uitgezonderd de engelsmannen. Deze zijn elektro-hydraulisch (worden bromwissel genoemd). Maar ook daarvoor geldt dat ze qua kracht begrensd zijn dat er geen beschadigingen kunnen optreden als er wat tussen zou zitten dat niet aan de kant gaat. Je bediend zo'n wissel uitsluitend terplekke met een drukknop die je ingedrukt moet houden tot het wissel in de eindstand ligt. Overigens bestaan pneumatisch gestuurde wissel wel. Ze worden gebruikt op de heuvel van de Kijfhoek. Het omleggen van zo'n wissel gaat vele malen sneller dan een elektrisch wissel, wat voor het verdeelproces uiteraard beter is. Op andere plekken liggen ze naar mijn weten niet. Groetjes, Emiel |