Treinongeval noorwegen met nieuwe Stadler trein
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
15-02-2012 19:46:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Tot mijn verbazing kwam ik ineens dit artikel tegen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10069458
(Noors)
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=no&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fwww.vg.no%2Fnyheter%2Finnenriks%2Fartikkel.php%3Fartid%3D10069458
(Google translate vertaling)

Het gaat dus om een testrit met een nieuwe Stadler treinstel wat met ca. 70km/u ontspoort is, tot nader order zijn alle testritten stilgelegd door dit incident.
Machinist is zwaargewond afgevoerd, 4 anderen, waaronder een medewerker van Stadler, zijn er iets minder erg aan toe.

In hoe verre zal het per direct stil leggen van alle FLIRT stellen in Noorwegen effect hebben in de rest van de EU?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-02-2012 20:19


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-02-2012 23:20:01
daniel81
daniel81
Er staat niet dat-ie met 70 km/h ontspoord is.
Er staat dat op de plek waar de ontsporing plaatsvond, de baanvaksnelheid 70 km/h is. Er moet nog onderzocht worden aan de hand van de 'zwarte doos' of de trein te hard heeft gereden.
 

16-02-2012 00:03:12
DingeZ
DingeZ
Volgens treinreiziger.nl reed de trein ongeveer 100km/h.  

16-02-2012 07:11:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat er letterlijk staat: baanvaksnelheid is 100km/u maar even verderop word dat 70 i.v.m. scherpe bocht (of daarmee deze bocht word bedoeld weet ik niet) het snelheidsverlagingsbord was er niet of niet leesbaar (zoiets maak ik op uit de tekst).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


16-02-2012 08:45:42
bloemkool
bloemkool
Quote
dlm4yjp (wo 15 feb 2012 19:46:50 https://www.somda.nl/forum/11548/p378547/): Tot mijn verbazing kwam ik ineens dit artikel tegen:

Het gaat dus om een testrit met een nieuwe Stadler treinstel die met ca. 70km/u ontspoord is, tot nader order zijn alle testritten stilgelegd door dit incident. Machinist is zwaargewond afgevoerd, 4 anderen, waaronder een medewerker van Stadler, zijn er iets minder erg aan toe.

In hoe verre zal het per direct stil leggen van alle FLIRT stellen in Noorwegen effect hebben in de rest van de EU?


In hoeverre is één incident maatgevend? Kun en mag je daar iets uit afleiden?
Overigens zit Noorwegen niet in de EU.
 

16-02-2012 08:59:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Een trein ontspoord niet zomaar, ook niet als je 30km/u te hard zou rijden (die marge zit er immers in), men stopt niet voor niets alle testritten met FLIRT's.

En krek, met EU bedoelde ik natuurlijk Europa.
(let trouwens maar niet op mijn spelling, blijf je mee bezig )


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-02-2012 09:05:42
bloemkool
bloemkool
Het is goed dat er testritten zijn. Dan komen er onvolkomenheden bovendrijven  

16-02-2012 09:32:09
daniel81
daniel81
Quote
dlm4yjp (do 16 feb 2012 07:11:27 https://www.somda.nl/forum/11548/p378585/): Wat er letterlijk staat: baanvaksnelheid is 100km/u maar even verderop word dat 70 i.v.m. scherpe bocht (of daarmee deze bocht word bedoeld weet ik niet) het snelheidsverlagingsbord was er niet of niet leesbaar (zoiets maak ik op uit de tekst).

In de door jou weergegeven artikelen wordt de snelheid van 100 nergens genoemd. Op het eerste gedeelte is de baanvaksnelheid 130, dan volgt er een bochtig stuk waar de baanvaksnelheid 70 km./h is. Volgens de NSB staan er twee borden: eerst één met 'afremmen naar 70' en dan één waar de snelheid daadwerkelijk 70 moet zijn.
 

16-02-2012 09:35:09
daniel81
daniel81
Quote
bloemkool (do 16 feb 2012 08:45:42 https://www.somda.nl/forum/11548/p378604/):
Quote
dlm4yjp (wo 15 feb 2012 19:46:50 https://www.somda.nl/forum/11548/p378547/): Het gaat dus om een testrit met een nieuwe Stadler treinstel die met ca. 70km/u ontspoord is, tot nader order zijn alle testritten stilgelegd door dit incident.

Het gaat dus om een testrit met een nieuwe Stadler treinstel die met ca. 70km/u ontspoord is

...een treinstel dat ontstpoord is...
Tsja áls je dan de spelling corrigeert, doe het dan ook goed.

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-02-2012 09:44
 

16-02-2012 09:37:37
ZJ37
ZJ37
Quote
dlm4yjp (do 16 feb 2012 08:59:40 https://www.somda.nl/forum/11548/p378605/): Een trein ontspoort niet zomaar, ook niet als je 30km/u te hard zou rijden (die marge zit er immers in), men stopt niet voor niets alle testritten met FLIRT's.

En krek, met EU bedoelde ik natuurlijk Europa.
(let trouwens maar niet op mijn spelling, blijf je mee bezig )
Zullen we dat niet meer doen dan.
 

20-02-2012 09:58:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Opnieuw wat informatie gevonden:
in het kort, de trein reed bijna de dubbel toegestaande snelheid, dit komt omdat 1200 meter voor de betreffende bocht de baan omgaat van een nieuw, 130km/u geschikt, naar het oude trace waar een snelheidslimiet van 70km/u geldt en men schijnbaar dat heeft vergeten.

A Swiss-made high-speed train that crashed during a test run in Norway this week was travelling at almost twice the speed limit at the time of the accident, according to a preliminary report from the Accident Investigation Board Norway (AIBN).


All five people on board were injured, none of them seriously, when the train derailed on a stretch of track between Nykirke and Holmstrand, south of Oslo. Having come off the rails, the train smashed into a telephone mast and a bank of rock.

The train was part of Norwegian rail operator NSB's new Flirt (Fast Light Innovative Regional Train) fleet, a model made by Swiss firm Stadler.

The train was travelling at a speed of 135 kilometres per hour when the brakes were applied, AIBN said on Friday.

Trains are restricted to a speed limit of 130 kilometres per hour on a relatively new stretch of track just before the spot where the accident took place, but this drops to 70 km/h at a point where trains switch to older rails on a curve.

The train derailed 50-60 metres after the switchover. Operators are warned of the need to slow down 1,200 metres before the change to older tracks.

The AIBN’s investigation showed that the train travelled 340 metres in the 11 seconds it took from the time the brakes were applied until the train came to a standstill.

“We don’t know why the speed was so high. It could have been an infrastructural problem, a technical error, or human error,” Jeanette Fagerli-Quaino, spokeswoman for NSB, told Norwegian news agency NTB.

The stretch of track where the accident took place is in an area with partially automatic train control. Had the train been in an area with fully automatic control the train would have braked automatically, Fagerli-Quaino said.

Norwegian police said they were aware of the AIBN findings and were also continuing with their own independent investigation.

The new trains had been scheduled to start running on regional and local networks across Norway from February 29th but the start date was postponed indefinitely after Wednesday’s accident.

NSB has ordered 50 Flirt trains from Stadler at a cost of 4.2 billion kroner ($730 million). The Norwegian operator also has an option to buy a further 100 trains.

Flirt trains can reach a maximum speed of 200 kilometres per hour.


Bron: http://www.thelocal.ch/national/20120217_2612.html

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-02-2012 12:56, reden: Bronvermelding toegevoegd!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-02-2012 12:44:46
DingeZ
DingeZ
Oftewel, niks mis met de trein, gewoon een stomme menselijke fout. En zoals (vaak) blijkt maar weer dat betere beveiliging die had kunnen voorkomen.  

20-02-2012 12:52:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Uit de tekst maak ik op dat waarschijnlijk de beveiliging in de trein uitgeschakeld was:
135km/u rijden waar maar 130km/u toegestaan is en waarschijnlijk al afgedwongen naar 70km/u, dus die had weinig effect gehad.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 20-02-2012 12:53


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.