Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Bagagerijtuigen_DIV_en_DV_(Stalen_D)
RailWiki.nl
Voeg discussie toe aan je favorieten

Stalen D's serie NS 7600

Woensdag 08 feb 2012 - 23:28:41
bnv
bnv
Ik weet niet of dit op Somda thuis hoort, maar even drie vraagjes voor wat gegevens uit de historie van dit materieel.

1. de oorspronkelijke serie D 6095-6100 had het typeaanduiding D IV. De vijf stuks 7621-7625, geschikt voor het buitenland van begin af aan, D V. Wie weet het verschil tussen D IV en D V?

2. In 1949 werden er zeven stuks geschikt gemaakt voor veerboten (niet de 7621-7625) oa. Deense lantaarnijzers op de kopwanden en vijzelplaten om de wagens op de veerboten vast te zetten. Het DK teken mocht niet op het RIC raster en de wagens zouden alleen voor bijzondere vervoeren toestemming krijgen van de DSB.
Wie weet welke D's dat waren en wat voor soort vervoer dan dat zou moeten zijn?

3. In 1971 reden er een aantal D 's bij de DB. Volgens mij waren die een tijdje uitgeleend. Welke waren dat en voor welke periode?

Met dank aan diegene die kan antwoorden.

Woensdag 08 feb 2012 - 23:33:19
Nelis
Nelis
Dit is waar somda mede voor bedoelt is. mischien kan je eens op deze site kijken: www.martijnhaman.nl en als er niks te vinden is op deze site kan de webmaster van de site die zelf frequent somda gebruikt misschien antwoord geven. En als hij het niet weet vindt hij het vast boeiend om dit uit te zoeken want rijtuigen zijn helemaal zijn ding.

Laatst bewerkt door Nelis op Woensdag 08 feb 2012 om 23:33:41

Donderdag 09 feb 2012 - 09:57:28
dwem
dwem
De D V is groter dan de D IV en heeft een stel deuren extra (3 dus) en een opvallend bol dak. De enige overlevende D V rijdt/reed als "rugzakje" achter de 3737 de laatste jaren en hoort tot de collectie van het Spoorwegmuseum, alle andere bewaarde Stalen D's zijn D IV met twee stel deuren.

Dat waren de D 7611-7617, oorspronkelijk de D 6091, 6084-6090, sinds1951/52 D 6717-6723, in 1954 D 6317-6323 en sinds 1957/59 D 7611-7617. Gezien het nummer denk ik dat ze pas na 1957 over de grens kwamen.
Van die bijzondere vervoeren weet ik niets af. Ik meen zelfs dat ik er in de jaren zestig één aan boord van een veerboot van de Vogelfluglinie in de Holland Scandinavië Expres heb gezien.

Van uitleen aande DB weet ik niets, lijkt me ook sterk. Bedoel je niet dat ze enkele malen per dag in de treinen Den Haag CS--Venlo--Keulen reden?

Dirk

Laatst bewerkt door dwem op Donderdag 09 feb 2012 om 10:33:27

Donderdag 09 feb 2012 - 10:07:15
sik214
sik214
Ik heb weleens foto's gezien van een trein uit Nederland naar Bad Harzburg met Bolkoppen en een D-IV. Waar dat was weet ik helaas niet meer.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 09 feb 2012 - 10:14:57
dwem
dwem
De Harz Express reed 's zomers een uur achter de Scandinavië Expres aan en ging vanaf Osnabrück richting Bad Harzburg waar de Scandex naar Bremen ging. Daar reden inderdaad Plan D rijtuigen in mee en ook wel Stalen D's.

Dirk

Donderdag 09 feb 2012 - 10:20:49
lex_t
lex_t
Quote
sik214 (do 09 feb 2012 10:07:15 www.somda.nl): Ik heb weleens foto's gezien van een trein uit Nederland naar Bad Harzburg met Bolkoppen en een D-IV. Waar dat was weet ik helaas niet meer.
Was vrij normale samenstelling van bv. de Scandinavië-expres. Daarom werd er ook een aantal geschikt gemaakt voor veerboten..

Donderdag 09 feb 2012 - 10:21:59
lex_t
lex_t
Quote
dwem (do 09 feb 2012 09:57:28 www.somda.nl): Van uitleen aande DB weet ik niets, lijkt me ook sterk. Bedoel je niet dat ze enkeledagen per dag in de treinen Den Haag CS--Venlo--Keulen reden?
Ze reden zelfs nog met ICR naar Keulen..

Donderdag 09 feb 2012 - 10:33:48
dwem
dwem
Ja, maar niet in 1971........

Dirk

Donderdag 09 feb 2012 - 14:38:29
lex_t
lex_t
Nee, toen niet. Voor mij zijn ze overigens verbonden met de 1500'en en Plan K+N, wat een fraai setje vormde op Gvc-Keulen.

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 09 feb 2012 om 15:11:56

Donderdag 09 feb 2012 - 15:50:06
martijnham
martijnham
Quote
bnv (wo 08 feb 2012 23:28:41 www.somda.nl):
2. In 1949 werden er zeven stuks geschikt gemaakt voor veerboten (niet de 7621-7625) oa. Deense lantaarnijzers op de kopwanden en vijzelplaten om de wagens op de veerboten vast te zetten. Het DK teken mocht niet op het RIC raster en de wagens zouden alleen voor bijzondere vervoeren toestemming krijgen van de DSB.
Wie weet welke D's dat waren en wat voor soort vervoer dan dat zou moeten zijn?

3. In 1971 reden er een aantal D 's bij de DB. Volgens mij waren die een tijdje uitgeleend. Welke waren dat en voor welke periode?
Ik kan je de artikelenserie over de vooroorlogse stalen rijtuigen in Spoorwegjournaal aanbevelen[1]. Daarin is te lezen dat NS voor speciaal vervoer naar Denemarken in 1949 sjor-ogen met vijzelplaten aan op de stelbalken van de D 6084, 6085 en 6087-6090 aanbracht. Ook werden Deense lantaarijzers geplaatst. Omdat deze D's door de starre en stugge Pruisische draaistellen niet aan alle gestelde eisen voor het vervoer op spoorponten voldeden, mochten zijn niet het RIC-teken dragen voor Denemarken. Alleen in bijzondere gevallen (en onder gunstige weersomstandigheden) accepteerde DSB dan deze bagagewagens.
Wat onder die speciale gevallen verstaan moet worden weet ik niet.

[1] A. van der Donk en R. van Mourik, 'Stalen rijtuigen in Nederland deel 6: Alle stalen bagagewagens van NS'. In: Spoorwegjournaal, jaargang 2005, nummer 147, blz. 28-39.
A. van der Donk en R. van Mourik, 'Stalen rijtuigen in Nederland deel 7: Levensloop Stalen D's en verbouwing tot hersporingswagens'. In: Spoorwegjournaal, jaargang 2005, nummer 148, blz. 30-43.

Huur van bagagewagens in de jaren '70 door de DB is mij onbekend. Wel werden de bagagewagens gebruikt in treinen naar Duitsland. Deze treinen zijn al in de eerdere postings genoemd.

Donderdag 09 feb 2012 - 19:12:47
dwem
dwem
Nog even over die vermeende huur door de DB:

Ik was in die jaren nog een trouw nummertjes-speller en bracht menig weekend door met het onvolprezen HOV en ik ben er echt 99% zeker van dat er nooit zoiets heeft plaatsgevonden. Tenzij mijn geheugen echt in de vernieling ligt...
Dat het de speurders van HOV zou zijn ontgaan is eigenlijk menselijk onmogelijk

Dirk

Donderdag 09 feb 2012 - 23:26:58
cuneo56
cuneo56
Tja , ook mijn geheugen laat soms dingen in een ander daglicht verschijnen, maar die verhuur aan DB is wel iets wat echt gebeurd is.

Donderdag 09 feb 2012 - 23:43:46
wimhoekema
wimhoekema
De DV zat in de HSE en de NWE (resp. Holland-Skandinavien Express en Nord West Express) alsmede in de Riviera-express. In de treinsamenstellingsboekjes stond als gewicht 43 ton aangegeven en dat stemt redelijk met een grote D overeen. Werd de kleine D (D IV) dan met 31 ton in die plannen aangegeven of zette NS overal standaard het zwaarste gewicht voor het bagagerijtuig?

In de NWE liep de D overigens tot Grossenbrode Kai en dus niet mee tot Denemarken volgens een Duitse kenner. In de Scandex stak ie wel over.

In die 3 treinen waren alle 6 grote D's aan de bak. Werd dan bij uitval, revisie of onderhoud als vervanging een D IV gesteld?

En dan hadden we ook nog de D 108 „Holland-Italien-Express" waarin de kleine Stalen D's liepen die waren aangepast voor het kuikenvervoer

De verhuur in 1971 van de D IV's staat o.a. op de site van Nico Spilt bewezen met een foto uit Leer, waarin de D aan een stel Silberlingen is gekoppeld.

groet,
Wim

Laatst bewerkt door wimhoekema op Donderdag 09 feb 2012 om 23:44:53

Vrijdag 10 feb 2012 - 00:41:06
bnv
bnv
..... Alleen in bijzondere gevallen (en onder gunstige weersomstandigheden) accepteerde DSB dan deze bagagewagens.
Wat onder die speciale gevallen verstaan moet worden weet ik niet.
(martijnham 9.2 15.50u).

Daar ging het nu eigenlijk om. Literatuur is mij overigens bekend maar gaf geen antwoord op de vraag welke vervoer de DSB nu precies bedoelde waarvoor zij in het voorkomende geval wel toestemming zouden hebben verleend. (vis?, niet waarschijnlijk, maaar wat dan eigenlijk wel, kan mij er geen voorstelling van maken en.......is het überhaupt een keer voorgekomen? Wellicht moeilijk meer na te gaan, maar wie weet.

Nog even in dit verband iets anders. D IV is een typeaanduiding en dat was niet alleen voorbestemd voor de 6061-6100. Ook oudere series houten wagens uit de HSM/SS tijd hadden die typeaanduiding. Kan nergens vinden wanneer een bagagewagen voldeed aan de norm D IV en wanneer D III en de lagere rangen D 1 en D II. In het boek De erfenis van Bert Steinkamp uit 2005 wordt hier over gesproken maar geeft geen uitleg over de status van deze aanduidingen.
Vraag: wie weet iets meer van die typeaanduidingen?

Laatst bewerkt door bnv op Vrijdag 10 feb 2012 om 00:42:43

Vrijdag 10 feb 2012 - 09:21:00
dwem
dwem
Vertel eens meer over wat je weet over die verhuur.......

Dirk

Laatst bewerkt door dwem op Vrijdag 10 feb 2012 om 09:22:36

Vrijdag 10 feb 2012 - 09:32:56
dwem
dwem
Ik heb die foto bekeken.

Was dit soms een gecombineerde NS/DB stam die tussen Groningen en Oldenburg reed en er tussendoor binnen Duitsland een paar ritjes maakte ?

Dirk
Quote
wimhoekema (do 09 feb 2012 23:43:46 www.somda.nl): De verhuur in 1971 van de D IV's staat o.a. op de site van Nico Spilt bewezen met een foto uit Leer, waarin de D aan een stel Silberlingen is gekoppeld.

groet,
Wim

Vrijdag 10 feb 2012 - 10:29:46
Rinse
Rinse
Quote
bnv (vr 10 feb 2012 00:41:06 somda.nl): Daar ging het nu eigenlijk om. Literatuur is mij overigens bekend maar gaf geen antwoord op de vraag welke vervoer de DSB nu precies bedoelde waarvoor zij in het voorkomende geval wel toestemming zouden hebben verleend. (vis?, niet waarschijnlijk, maaar wat dan eigenlijk wel, kan mij er geen voorstelling van maken en.......is het überhaupt een keer voorgekomen? Wellicht moeilijk meer na te gaan, maar wie weet.
Misschien helpt dit filmpje (www.youtube.com)? Hier is op 00:38 een stalen D te zien die in een lange trein uit Kopenhagen vertrekt. Opname dateert uit begin jaren 60. Het is dus wel voorgekomen.

Vrijdag 10 feb 2012 - 11:22:05
bnv
bnv
Quote
dwem (vr 10 feb 2012 09:32:56 www.somda.nl): Ik heb die foto bekeken.

Was dit soms een gecombineerde NS/DB stam die tussen Groningen en Oldenburg reed en er tussendoor binnen Duitsland een paar ritjes maakte ?

Dirk
Quote
wimhoekema (do 09 feb 2012 23:43:46 www.somda.nl): De verhuur in 1971 van de D IV's staat o.a. op de site van Nico Spilt bewezen met een foto uit Leer, waarin de D aan een stel Silberlingen is gekoppeld.

groet,
Wim

Mijn eigen geheugen laat het ook wel een afweten, maar vaag staat mij inderdaad namelijk bij dat er een aantal reden voor de DB. Kan mij niet herinneren dat die ooit reden vanuit Groningen. Dat waren, ik redeneer even uit mijn hoofd op grond van mijn eigen ervaringen, destijds VT 24. D 7600'en nooit gezien op de lijn vanaf Groningen richting Leer maar ik kan het mis hebben. Zoveel bagage of ander spul werd mijn inziens niet vervoerd bij Nieuwe schans de grens over dat dat de inzet van een D 7600 rechtvaardigde.
Mijn geheugen zegt: verhuur aan de DB voor een aantal maanden wegens tekort aan pakwagens bij de DB. Die foto van Nico Spilt slaat waarschijnlijk op een slag Norddeich-Emden-Leer-Olenburg-Bremen.
Zal nog proberen dat na te gaan. Niet zeker dat dat lukt, maar wie weet dat dan wel?

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:10:28
jorgo
jorgo
Toevallig gister op Drehscheibe, foto (Rolf Köstner) kennelijk gerelateerd aan het Denemarken-verkeer.

www.drehscheibe-foren.de

Vrijdag 10 feb 2012 - 18:53:22
dh3201
dh3201
Quote
bnv (vr 10 feb 2012 00:41:06 www.somda.nl): ..... Alleen in bijzondere gevallen (en onder gunstige weersomstandigheden) accepteerde DSB dan deze bagagewagens.
Wat onder die speciale gevallen verstaan moet worden weet ik niet.
(martijnham 9.2 15.50u).

Daar ging het nu eigenlijk om. Literatuur is mij overigens bekend maar gaf geen antwoord op de vraag welke vervoer de DSB nu precies bedoelde waarvoor zij in het voorkomende geval wel toestemming zouden hebben verleend. (vis?, niet waarschijnlijk, maaar wat dan eigenlijk wel, kan mij er geen voorstelling van maken en.......is het überhaupt een keer voorgekomen? Wellicht moeilijk meer na te gaan, maar wie weet.
Misschien een idee om deze vraag te stellen op www.jernbanen.dk ?
Dat is een Deens forum, maar je mag er ook in het Engels schrijven. Er zijn daar veel leden met veel historische kennis, dus wellicht ook wel over de Hollandse bagagewagens aldaar.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 10 feb 2012 - 22:00:37
bnv
bnv
Quote
bnv (vr 10 feb 2012 11:22:05 www.somda.nl):
Quote
dwem (vr 10 feb 2012 09:32:56 www.somda.nl): Ik heb die foto bekeken.

Was dit soms een gecombineerde NS/DB stam die tussen Groningen en Oldenburg reed en er tussendoor binnen Duitsland een paar ritjes maakte ?

Dirk
Quote
wimhoekema (do 09 feb 2012 23:43:46 www.somda.nl): De verhuur in 1971 van de D IV's staat o.a. op de site van Nico Spilt bewezen met een foto uit Leer, waarin de D aan een stel Silberlingen is gekoppeld.

groet,
Wim

Mijn eigen geheugen laat het ook wel een afweten, maar vaag staat mij inderdaad namelijk bij dat er een aantal reden voor de DB. Kan mij niet herinneren dat die ooit reden vanuit Groningen. Dat waren, ik redeneer even uit mijn hoofd op grond van mijn eigen ervaringen, destijds VT 24. D 7600'en nooit gezien op de lijn vanaf Groningen richting Leer maar ik kan het mis hebben. Zoveel bagage of ander spul werd mijn inziens niet vervoerd bij Nieuwe schans de grens over dat dat de inzet van een D 7600 rechtvaardigde.
Mijn geheugen zegt: verhuur aan de DB voor een aantal maanden wegens tekort aan pakwagens bij de DB. Die foto van Nico Spilt slaat waarschijnlijk op een slag Norddeich-Emden-Leer-Olenburg-Bremen.
Zal nog proberen dat na te gaan. Niet zeker dat dat lukt, maar wie weet dat dan wel?
Intussen via een goede bekende van mij erachter gekomen dat D 7600'en in de zomer van 1971 o.a. reden in D 874 en E 2010: Braunschweig-Norddeich Mole. Nog onbekend waar deze wagens dan in onderhoud waren, Hannover of Braunschweig. En of deze inderdaad verhuurd waren en zo ja, voor hoe lang.

Zaterdag 11 feb 2012 - 19:43:30
Apda
Apda
Hier www.drehscheibe-foren.de (foto 8) is een foto te zien van rijtuig 51 84 95-40 009-9 in een Eilzug achter DB-Silberlinge op 4 oktober 1971 te Emden.

Zondag 12 feb 2012 - 17:28:20
bnv
bnv
Quote
Apda (za 11 feb 2012 19:43:30 www.somda.nl): Hier www.drehscheibe-foren.de (foto 8) is een foto te zien van rijtuig 51 84 95-40 009-9 in een Eilzug achter DB-Silberlinge op 4 oktober 1971 te Emden.
Als je goed op de foto 's kijkt, dan zie je aan de linkerkant van de wagenbak een opschrift staan die er normaal niet op staat. Weliswaar op de foto niet leesbaar, maar:
Daar stond op: Leihweise Bw Braunschweig.
Er moet dus zeker sprake geweest zijn van een (tijdelijk) verhuur aan de DB (BD Hannover).

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:08:10
MaxdeLeuw
MaxdeLeuw
Omdat er al even geen reacties meer zijn geweest, maar er toch zeker mensen zijn die de inzet van deze D's ook wel hebben meegemaakt tijdens hun bezoek aan Emden Hbf (Emden-west in 1971) of aan het stoomdepot in Emden in de zomer van 1971, plaats ik deze link www.spoorforum.com om het geheugen wat op te frissen. Niet elke Somda gebruiker is van het bestaan van deze site op de hoogte.
Alvast dank voor uw reactie.
Mvg, Rein

Zondag 25 mrt 2012 - 21:28:07
OBASD
OBASD
Er waren nog wel meer verschillen tussen de D bagage rijtuigen.
De korte versie had een dynamo onder het rijtuig aangedreven door een riem op de asstok. De lange versie had een cardan met cardanstang met de dynamo aan de zijkant van het draaistel gemonteerd.

Overigens ........ de Duitsers waren gek op de stalen D. Ze waren bijna letterlijk en figuurlijk overal voor te gebruiken. Ik kan me ook niet herinneren dat er ooit een stalen D bij de Duitse grens geweigerd is in tegenstelling tot de D, K, en N rijtuigen.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op Zondag 25 mrt 2012 om 21:29:30
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Bagagerijtuigen_DIV_en_DV_(Stalen_D)
RailWiki.nl