Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Conditieritten NSM materieel

Woensdag 30 nov 2011 - 12:18:11
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Hallo,

Ik vroeg me af na het uitstapje van de NS1300 gisteren: Hoe vaak moet het (rijdend) materieel van het NSM zo'n conditierit maken? Elke twee maanden? Eens in het half jaar? Wat is daar de tijdsmaat voor?


Woensdag 30 nov 2011 - 12:29:17
thom
thom
Stilstand is achteruitgang natuurlijk, daarom is het gewoon raadzaam er regelmatig mee op pad te gaan.

En soms kan dat op een leuke alternatieve manier en zo'n langer ritje als gisteren waarbij de lok ook nog een beetje moet werken is dat weleens goed voor de machine

Maar feitelijk is elke rit voor een lok goed voor zijn conditie, dus ook overbrengingen etc...

Inprinciepe moet iig al het materieel eens in de 3 maanden verrolt worden.

Woensdag 30 nov 2011 - 14:28:06
Sender
Sender
Volgens mij was het optreden van de 1312 niet als conditierit bedoeld maar wilde men gewoon een museumloc voor de trein, in combinatie met het optreden van de 103 245 aan de andere kant van de grens.

Woensdag 30 nov 2011 - 14:38:53
Harold27
Harold27
Was dus ook gelijk een conditierit. Mijn kinderen noemen zoiets een win-win situatie.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 30 nov 2011 - 15:11:47
mv
mv
Een lekkere stevige conditie rit met wat goederen aan de haak naar Lw zou een mooie rit zijn!!
Greetz:MV

Woensdag 30 nov 2011 - 15:27:32
drentheicm
drentheicm
Als jij betaalt is dat te regelen hoor.

Woensdag 30 nov 2011 - 22:02:31
thom
thom
Quote
Harold27 (wo 30 nov 2011 14:38:53 somda.nl): Was dus ook gelijk een conditierit. Mijn kinderen noemen zoiets een win-win situatie.
Correct, het uitgangspunt was een conditierit te rijden, en die werd in deze mogelijkheid gevonden en NS-HiSpeed heeft daar verder nogwat om heen geborduurd

Goederentreinen rijden is dan toch wel weer een ander verhaal, dat is wel een stap verder in belasting van de lokken en met NS heeft het NSM al een overeenkomst aangezien we al onder diens vlag rijden. Met de goederenvervoerders is die overeenkomst er niet.

Woensdag 30 nov 2011 - 22:48:58
fugazi
fugazi
Quote
mv (wo 30 nov 2011 15:11:47 somda.nl): Een lekkere stevige conditie rit met wat goederen aan de haak naar Lw zou een mooie rit zijn!!
Goederen naar Lw? Dan wordt het een museumtrein. Verder is, lijkt me, de ''Heimwee-Express'' dus ook een win-win situatie voor het NSM.

Donderdag 01 dec 2011 - 08:59:37
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
Sender (wo 30 nov 2011 14:28:06 www.somda.nl): Volgens mij was het optreden van de 1312 niet als conditierit bedoeld maar wilde men gewoon een museumloc voor de trein, in combinatie met het optreden van de 103 245 aan de andere kant van de grens.
De aanleiding was een gezamenlijke promotie-actie vanwege het succes van de internationale IC-verbinding met Berlijn

Donderdag 01 dec 2011 - 09:07:01
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
mv (wo 30 nov 2011 15:11:47 www.somda.nl): Een lekkere stevige conditie rit met wat goederen aan de haak naar Lw zou een mooie rit zijn!!
Greetz:MV
Zeventien jaar geleden (in december 1994) hebben we iets soortgelijks gezien met de laatste bietentrein naar en van Nuth. Die werd getrokken door loc 52 3879 van (destijds nog) de SSN. Plandampf in Nederland. Was overigens niet de eerste keer: ruim twee en een half jaar daarvoor in mei 1992 reed loc 01 1075 - zonder vertraging - de laatste Colonia Express van Hoek van Holland naar Venlo en terug. Over conditie gesproken

Donderdag 01 dec 2011 - 09:30:34
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
jbt (do 01 dec 2011 09:07:01 www.somda.nl):
Quote
mv (wo 30 nov 2011 15:11:47 www.somda.nl): Een lekkere stevige conditie rit met wat goederen aan de haak naar Lw zou een mooie rit zijn!!
Greetz:MV
in mei 1992 reed loc 01 1075 - zonder vertraging - de laatste Colonia Express van Hoek van Holland naar Venlo en terug. Over conditie gesproken
Euh, op de heenweg wel met een fikse vertraging, minstens met +30 (heb zelf in die trein gezeten van Ehv naar Vl)

Donderdag 01 dec 2011 - 11:22:07
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Dan heb ik kennelijk alleen nog maar de retourrit in mijn herinnering. Wel weet ik nog dat iemand het nodig oordeelde om voor de foto de trein in Horst-Sevenum te laten stoppen.

Donderdag 01 dec 2011 - 11:37:15
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Dat waren nog eens tijden: loc ging via Roermond en Dalheim naar Mönchengladbach om gedraaid te worden. Vanaf Roermond met een blauw/beige 212 ervoor!

In Venlo werd de 01 trouwens afgelost door 103 184, een van de huidige museumlocs.


Donderdag 01 dec 2011 - 11:45:24
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Klopt, want de bruggen over de Roer en 'de Doorlaat' in Roermond lagen eruit (werden vernieuwd), dus driehoeken via Mt en Hrl was niet mogelijk. Loctrein van 212 met 01.10 was overigens een van de laatste treinen over de IJzeren Rijn.

Donderdag 01 dec 2011 - 11:47:23
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Idd, heb het transport ook op de IJzere Rijn geplaat en nog iets opmerkelijks, de schijf in M`gladbach waarop de SSN 01 is gedraaid ligt nu in het SSN depot...het kan verkeren!

Donderdag 01 dec 2011 - 11:56:11
qj7141
qj7141
Quote
jbt (do 01 dec 2011 11:45:24 www.somda.nl): Klopt, want de bruggen over de Roer en 'de Doorlaat' in Roermond lagen eruit (werden vernieuwd), dus driehoeken via Mt en Hrl was niet mogelijk. Loctrein van 212 met 01.10 was overigens een van de laatste treinen over de IJzeren Rijn.
www.flickr.com

Donderdag 01 dec 2011 - 13:41:16
Johan-41
Johan-41
Quote
jbt (do 01 dec 2011 08:59:37 www.somda.nl):
Quote
Sender (wo 30 nov 2011 14:28:06 www.somda.nl): Volgens mij was het optreden van de 1312 niet als conditierit bedoeld maar wilde men gewoon een museumloc voor de trein, in combinatie met het optreden van de 103 245 aan de andere kant van de grens.
De aanleiding was een gezamenlijke promotie-actie vanwege het succes van de internationale IC-verbinding met Berlijn
Hm, beetje grote duim gebruikt???
Het was puur een conditierit i.c.m. Sinterklaas aan boord van de trein.

Donderdag 01 dec 2011 - 13:55:52
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Volgens mij was de hele actie inderdaad op touw gezet om het succes van de Intercity naar Berlijn te vieren, daarom werd op het Duitse traject ook een 103 gesteld voor deze trein. Dat Sint en Piet aan boord waren, was een leuke toevoeging.

Dus de term "grote duim", lijkt me een beetje misplaatst....

Laatst bewerkt door maurits op Donderdag 01 dec 2011 om 13:57:56

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 01 dec 2011 - 13:56:34
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Ik heb mijn 'wetenschap' ontleend door LokReport van gisteren aan te klikken www.lokreport.de Daar blijkt dat de bronnen Heiko Günther en Edwin de Bruin heten. Misschien hebben die wel een 'grote duim', maar voor mij is die uitleg plausibel genoeg.

Donderdag 01 dec 2011 - 13:57:55
Johan-41
Johan-41
voor mij dus niet.Houd het maar op conditierit, want dat was het. Niet meer en niet minder!

Donderdag 01 dec 2011 - 14:01:40
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Als het een normale conditierit was geweest, dan hadden de Duitsers geen 103 gestuurd. Met had dus wel degelijk iets te vieren. Dat het voor de 1312 naast een feestje, ook een conditierit was, kan wel kloppen. Maar alleen voor de conditierit was het dus duidelijk niet georganiseerd.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 01 dec 2011 - 14:03:02
Johan-41
Johan-41
ok, prima......

Donderdag 01 dec 2011 - 14:03:09
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Het een sluit het ander niet uit.

Donderdag 01 dec 2011 - 15:08:17
MDDM
MDDM
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 13:57:55 www.somda.nl): voor mij dus niet.Houd het maar op conditierit, want dat was het. Niet meer en niet minder!
Inderdaad, i.c.m sinterklaas aan boord. Heeft in diverse media en productie blaadjes gestaan.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 01 dec 2011 - 17:22:43
dh3201
dh3201
Quote
gvttreinen (do 01 dec 2011 11:47:23 www.somda.nl): Idd, heb het transport ook op de IJzere Rijn geplaat en nog iets opmerkelijks, de schijf in M`gladbach waarop de SSN 01 is gedraaid ligt nu in het SSN depot...het kan verkeren!
Dat was dus gewoon tevens een ritje om te kijken of die paste

Shqiperise-lopers?

Donderdag 01 dec 2011 - 22:22:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: de discussie over de museumloc BR 103 is afgesplitst: somda.nl

Groet, Spiketrain

Vrijdag 02 dec 2011 - 00:47:51
thom
thom
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 14:03:02 somda.nl): ok, prima......
Mja, kennelijk wil men gewoon niet luisteren, want dat had ik ookal gemeld...

Dat het idee om een lok eens voor een reguliere trein in te zetten andere mensen ook op ideeën kan brengen is hier gewoon door een aantal lieden niet te begrijpen kennelijk....

Vrijdag 02 dec 2011 - 10:19:18
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het is zeker wel een goed idee en mag mijns inzien vervolg hebben, in Zwitserland gebeurde dit al jaren met oude e-loks voor (planmatige) goederentreinen, in een speciale folder werden de dienstregelingen gepubliceerd.

Vrijdag 02 dec 2011 - 12:47:39
Johan-41
Johan-41
Probleem hier in Nederland is dat de drgl dan niet meer makkelijk te halen is. ICB heeft een zeer ruime drgl dat dit geen probleem geeft en de vertrektijden gehaald kunnen worden.

Vrijdag 02 dec 2011 - 12:48:57
Johan-41
Johan-41
Quote
thom (vr 02 dec 2011 00:47:51 www.somda.nl):
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 14:03:02 somda.nl): ok, prima......
Mja, kennelijk wil men gewoon niet luisteren, want dat had ik ookal gemeld...
Daarom reageer ik daar ook niet meer op...

Vrijdag 02 dec 2011 - 13:01:59
Sender
Sender
Quote
Johan-41 (vr 02 dec 2011 12:47:39 www.somda.nl): Probleem hier in Nederland is dat de drgl dan niet meer makkelijk te halen is. ICB heeft een zeer ruime drgl dat dit geen probleem geeft en de vertrektijden gehaald kunnen worden.
Veel andere smaken zijn er ook niet voor museumlocomotieven. Het zijn bijna de enige treinen waarvoor je nog een museumloc kunt inzetten. De rest van de treinen met locs rijdt met stuurstandrijtuigen (eigenlijk gewoon treinstellen) of met meerspanningslocs.

Vrijdag 02 dec 2011 - 13:12:30
BjarneK
BjarneK
Twitter BjarneHgl Flickr bjarnekosmeijer
Zal ik dan eens een gooi doen?
De CNL en EN worden toch gereden door 1700?

Laatst bewerkt door BjarneK op Vrijdag 02 dec 2011 om 13:13:12

Vrijdag 02 dec 2011 - 13:28:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
103 220-0 (vr 02 dec 2011 13:22:35 www.somda.nl):
En er is toch wel ergens emplooi om de 386+273 in te zetten, in de 9100 bijvoorbeeld

Vrijdag 02 dec 2011 - 19:49:33
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Met balkonwachten voor de deuren en interieurwachten om te zorgen dat de boel niet gesloopt wordt...

Zaterdag 03 dec 2011 - 03:11:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
thom (wo 30 nov 2011 22:02:31 www.somda.nl):
Quote
Harold27 (wo 30 nov 2011 14:38:53 somda.nl): Was dus ook gelijk een conditierit. Mijn kinderen noemen zoiets een win-win situatie.
Correct, het uitgangspunt was een conditierit te rijden, en die werd in deze mogelijkheid gevonden en NS-HiSpeed heeft daar verder nogwat om heen geborduurd

Goederentreinen rijden is dan toch wel weer een ander verhaal, dat is wel een stap verder in belasting van de lokken en met NS heeft het NSM al een overeenkomst aangezien we al onder diens vlag rijden. Met de goederenvervoerders is die overeenkomst er niet.
Hmmz, die snap ik niet helemaal...
Zwaardere belasting oké, maar hoe kan het dan dat de 1200 tot een paar jaar terug ook nog volwaardige cargo's reed?
Of zijn die daar ook opeens te oud voor?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 03 dec 2011 - 07:37:32
broek53
broek53
Niet opeens, maar ouderdom komt met de jaren...

Zaterdag 03 dec 2011 - 10:20:21
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
dlm4yjp (za 03 dec 2011 03:11:09 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 30 nov 2011 22:02:31 www.somda.nl):
Quote
Harold27 (wo 30 nov 2011 14:38:53 somda.nl): Was dus ook gelijk een conditierit. Mijn kinderen noemen zoiets een win-win situatie.
Correct, het uitgangspunt was een conditierit te rijden, en die werd in deze mogelijkheid gevonden en NS-HiSpeed heeft daar verder nogwat om heen geborduurd

Goederentreinen rijden is dan toch wel weer een ander verhaal, dat is wel een stap verder in belasting van de lokken en met NS heeft het NSM al een overeenkomst aangezien we al onder diens vlag rijden. Met de goederenvervoerders is die overeenkomst er niet.
Hmmz, die snap ik niet helemaal...
Zwaardere belasting oké, maar hoe kan het dan dat de 1200 tot een paar jaar terug ook nog volwaardige cargo's reed?
Of zijn die daar ook opeens te oud voor?
Je moet een conditierit rijden, dan wil je niet dat je waardevolle museumlok tot het uiterste wordt misbruikt, je kunt er wel een zware goederentrein achter gooien, maar de kans is dan natuurlijk wel aanwezig dat een kostbaar en moeilijk te verkrijgen onderdeel het begeeft, waardoor je conditieritten helemaal kunt vergeten.
Vergeet niet het is een oude dame, waar je best wel zuinig op mag zijn.

Laatst bewerkt door edje op Zaterdag 03 dec 2011 om 10:21:11


Zaterdag 03 dec 2011 - 11:33:01
thom
thom
@dlm4yjp,

Een reizgerstreintje van 300 ton, of een goederentreintje van noem eens 1500 ton is natuurlijk nogal een verschil. Met dat laatste ben je toch een stuk langer aan het aanzetten en is toch zeker langer en een zwaardere belasting van je motoren.
En het laatste wat je wilt is een paar motoren opblazen van een 1200, want dan zal het waarschijnlijk het einde van de rijvaardigheid van de lok betekenen aangezien dat kapitalen gaat kosten...

Daarnaast waren bv de 1200 wel stoere en degelijke lokomotieven, maar ook hele tere machines want vroeger al gingen er regelmatig motoren van de lokken in rook op.
De machines bij ACTS waren ook niet voor niks al in vermogen beperkt door een aantal schakelstanden te blokkeren en de opdruk 6700 erachter ontnam de 1200 het zware werk ook...

Zaterdag 03 dec 2011 - 11:46:53
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
thom (za 03 dec 2011 11:33:01 somda.nl): Daarnaast waren bv de 1200 wel stoere en degelijke lokomotieven, maar ook hele tere machines want vroeger al gingen er regelmatig motoren van de lokken in rook op.
Ik heb in de jaren '90 nog vaak met 11/12/1300 gereden en zeker niet te zuinig en de enige motoren die wel eens "in rook opgingen" waren van 1100'n. Ik heb nooit een 1200 kapot gekregen in die tijd

Zaterdag 03 dec 2011 - 11:59:57
thom
thom
Getuigd dan misschien toch van wat meer vakmanschap

Zaterdag 03 dec 2011 - 15:03:16
maigoda
maigoda
Quote
thom (za 03 dec 2011 11:33:01 www.somda.nl): Daarnaast waren bv de 1200 wel stoere en degelijke lokomotieven, maar ook hele tere machines want vroeger al gingen er regelmatig motoren van de lokken in rook op.
De machines bij ACTS waren ook niet voor niks al in vermogen beperkt door een aantal schakelstanden te blokkeren en de opdruk 6700 erachter ontnam de 1200 het zware werk ook...
Dat blokkeren werd pas gedaan nadat ze pas problemen kregen met motoren die het begaven. Een en ander kwam voort uit "het menen te kunnen rijden van een goedrentrein als een IC" door inhuurmachinisten. Dat komt neer op "in vier a vijf standen naar de eindstand serie" te schakelen en dat ook nog even in de serie-parallel en de parallelstand te doen. Met name in de laatste stand schenen motoren dat niet echt fijn te vinden. Door nu de parallelstand te blokkeren met een plaatje over de rijcontroller, was de kans op motorschade al een stuk minder. Daarnaast werd er ook meer aandacht geschonken aan instructie voor machinisten over "de juiste manier van opschakelen".
Groetjes,
Emiel

Zondag 04 dec 2011 - 09:36:15
tjabbe73
tjabbe73
Hmm, als ik het uit mijn ACTS-tijd goed kan herinneren was de basis voor het uitschakelen van de parallelstand het omhoog brengen van de bovenleidingsspanning naar 1800V. Dit in combinatie met de centrifugaalkracht in de motor bij hogere snelheden, waardoor motoren regelmatig fysiek kapot gingen, en voornoemde hufterig rijgedrag van sommige externe mcn.
Maar met eind serie-parallel met zwakveld kwam je ook wel aan de 110 km/h hoor.

De 6700-en waren met name belangrijk om niet te lang in de weerstanden te rijden.
Sterke punten van de diesel met elektrisch gecombineerd

Dinsdag 03 jan 2012 - 00:28:57
ICMm4250
ICMm4250
Flickr alextreinenpagina/
Op 21 December 2011 kwam ik per toeval het NSM mat"46 stel 273 tegen tijdens mijn dienst terhoogte van Randstadrail station leidschenveen,het stel was de vrijdag hiervoor voor onderhoud naar de werkplaats Leidschendam gekomen.

Je kan daarvan zeggen twee vliegen in een klap,onderhoud en tevens een conditie rit,het stel is de laatste jaren behoudens de"heimwee express"ritten nietecht actief geweest of in den lande te zien geweest,dus om het stel tegen te komen was een aangename verrassing,vanuit mijn randstadrail voertuig heb ik een aantal plaatjes kunnen maken die op www.flickr.com te zien zijn

Laatst bewerkt door ICMm4250 op Dinsdag 03 jan 2012 om 01:24:20

Maandag 09 jan 2012 - 23:37:46
thom
thom
Zowieso is het treinstel een tijdje niet op de baan geweest. Afgelopen weekeind reed het voor het eerst weer zijn Heimwee ritten sinds zijn aanrijding...

Donderdag 05 apr 2012 - 21:07:13
jchuisman
jchuisman
wie kan mij een link geven waar ik de tijden van de Heimwee ritten kan vinden, ik meen dat die eerder wel hier geplaatst zijn, maar kan ze zo gauw niet vinden ??
alvast bedankt!
groeten Kees Huisman.

Donderdag 05 apr 2012 - 21:10:12
maigoda
maigoda
Die zijn hier te vinden:

www.spoorwegmuseum.nl

Groetjes,
Emiel

Donderdag 05 apr 2012 - 21:21:06
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Violà, uit het archief. (jan 2012)
Quote
Heimwee Express

808101 (ledig materieel)
Utm 11.06
Blz 11.11
Blo 11.12 - 11.18
Bloa 11.20
Bhv 11.23
Dld 11.27 (kopmaken op middenspoor)

818101 (ledig materieel)
Dld 11.32
Bhv 11.36
Bloa 11.38
Blo 11.40
Blz 11.42
Utm 11.46 - 11.49
Lak 11.51 - 11.58
Bnk 12.02
Db 12.08

828101 (ledig materieel)
Db 12.15
Bnk 12.19
Lak 12.23
Utm 12.25

28101
Utm 12.46
Lak 12.49 - 12.50
Bnk 12.54
Db 12.57
Mrg 13.02

28102
Mrg 13.12
Db 13.16
Bnk 13.19
Lak 13.24
Utm 13.28

28103
Utm 13.46
Lak 13.49 - 13.50
Bnk 13.54
Db 13.57
Mrg 14.02

28104
Mrg 14.12
Db 14.16
Bnk 14.19
Lak 14.24
Utm 14.28

28105
Utm 14.46
Lak 14.49 - 14.50
Bnk 14.54
Db 14.57
Mrg 15.02

28106
Mrg 15.12
Db 15.16
Bnk 15.19
Lak 15.24
Utm 15.28

818106 (ledig materieel)
Utm 15.36
Lak 15.39 - 15.42
Bnk 15.46
Db 15.51

828106 (ledig materieel)
Db 16.08
Bnk 16.12
Lak 16.15
Utm 16.17



Donderdag 05 apr 2012 - 21:24:49
tonnie12
tonnie12
Quote
jchuisman (do 05 apr 2012 21:07:13 www.somda.nl): wie kan mij een link geven waar ik de tijden van de Heimwee ritten kan vinden, ik meen dat die eerder wel hier geplaatst zijn, maar kan ze zo gauw niet vinden ??
alvast bedankt!
groeten Kees Huisman.
kijk op de website van 't spoorwegmuseum. 12.45-13.45-14.45 vertrek uit nsm utrecht naar maarnv.v.

Donderdag 05 apr 2012 - 21:28:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Of kijk in mijn laatste bericht


Donderdag 05 apr 2012 - 21:50:50
train85
train85
Het SR10 rijtuig heeft ook weer gereden, stond om 18.30 uur te Bkd.

www.mat64.nl

Donderdag 05 apr 2012 - 21:53:10
Johan-41
Johan-41
is die tegenwoordig van van het NSM dan?

Donderdag 05 apr 2012 - 22:21:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nee?


Donderdag 05 apr 2012 - 22:39:17
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: de Heimwee Expres mag verder worden besproken in somda.nl On-topic blijven a.u.b..

Groet, Spiketrain

Vrijdag 06 apr 2012 - 01:16:39
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Nee, maar de SR10 stond er een paar jaar geleden wel.
Laten we hiet hier even beperken tot NSM-materieel die tot het Spoorwegmuseum toebehoort.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 06 apr 2012 om 01:17:24

Choo choo.....