25-11-2011 15:09:16 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ik las vandaag een artikel in het AD over geprakkeseer over snelheidsverhogingen van het treinverkeer naar 200 km/h. Hieronder het artikel. Quote Ik vraag me af of die snelheidsverhoging wel nut heeft. Kun je op het traject Den Haag/Rotterdam - Utrecht überhaupt wel 200 km/h halen? En is het spoor daar wel op gebouwd? En hoe zit dat op de Hanzelijn? De meeste moderne IC's hebben tegenwoordig een maximumsnelheid van 160 km/h; is die 200 km/h makkelijk wel te realiseren? |
25-11-2011 15:25:54 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
ALs je wil dat 200km/h enigzins rendeert zul je toch na moeten gaan denken over het schrappen van stops: de gemiddelde tijd tussen twee IC-stations is nu dermate kort dat de winst nihil is als je de kosten die je zult moeten maken om die te realiseren in ogeschouw neemt. Enige trajecten waar enige winst te behalen zal zijn (en dan vraag ik me nog af of dat meer is dan een minuut) zijn denk ik Amf-Zl, Zl-Asn, Amf-Apd. |
25-11-2011 15:54:49 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Ut-Ht lijkt me ook nog wel een aardig traject voor 200 km/h... |
25-11-2011 15:59:34 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Euh... minder dan een minuut? Dan hebben we het zeker over 1500V gelijkspanning? Volgens mij moet je daarmee helemaal niet harder dan 160 mee willen rijden. Met redelijk hoge optreksnelheden (minuut of 3 tot 200) zou je makkelijk 5 minuten moeten kunnen winnen op Mp - Asn, maar voor zoiets heb je een andere bovenleidingspanning nodig. |
25-11-2011 16:13:54 | ||
---|---|---|
ns1700
|
wat men hier vergeet is dat men de bovenleiding niet moet overbelasten. men overbelast namelijk met de stroomafnemer een punt in de kabel. vraagt men teveel dan brandt deze door. en waarom zouden we 200 km/h gaan rijden? nergens voor nodig want overal zijn de afstanden te klein, de geluidsoverlast is te groot en bovenal wat is de winst voor zo'n investering? groeten uit Spoorzone |
25-11-2011 16:22:01 | ||
---|---|---|
mren
|
Met zo'n instelling reden we nog 20 km/uur met Stephenson's Rocket. |
25-11-2011 16:33:40 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Quote Op de Hanzelijn kan op grote delen technisch gezien wel 200 gereden worden, daar is de lijn ook voor ontworpen. Op Gouda-Utrecht is het wellicht wat lastiger. Maar zoals gezegd ligt het probleem voor een groot deel bij de bovenleiding en het momenteel beschikbare materieel. VIRM is bij mijn weten wel ontworpen voor 200 km/h, maar op dit moment niet toegelaten voor die snelheid. Al het andere reguliere materieel van de NS zal niet zo snel 200 gaan rijden. |
25-11-2011 16:53:44 | ||
---|---|---|
ns1700
|
Quotezeg als ik de clown wil uithangen solliciteer ik wel bij het circus hoor%03% groeten uit Spoorzone |
25-11-2011 17:03:57 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Voor Ut-Gd voorzie ik vooral problemen met de 4 bogen die in het baanvak zitten bij Harmelen, Woerden, Papekop en Goverwelle. De eerste twee zijn reeds 140 km/h, de andere twee 130 km/h. Ophoging naar 160 km/h zou nog wel lukken, maar voor 200 km/h zijn de bogen denk ik net even te krapjes. Overigens, nu het toch even over Ut-Gd gaat met betrekking tot te halen tijdwinst: als ik van Ut naar Gd rijd, dan is normaal gesproken 130 km/h op het hele traject voldoende om op tijd in Gd te zijn. Bij Utt zit je dan zo'n beetje aan de 130 km/h. Trek ik echter dan op naar de 140 km/h, wat je bij Vtn dan wel bereikt hebt en blijf dat rijden tot Wdo (dus 11 km lang 140 km/h), dan heb ik een tijdwinst van zeker 2 minuten. Dan is er op het hele stuk vanaf Vtn tot Gd nog wel meer uit te halen als het hele baanvak 140 km/h zou worden. Verder zou een ophoging naar 160 km/h voor de eventuele overwegen is dat geen probleem zijn: die zijn er namelijk niet meer tussen Ut en Gd. Groetjes, Emiel |
25-11-2011 17:07:13 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: hierover loopt reeds een discussie in https://www.somda.nl/forum/11189/p366648/Schultz%3A+NS+blijft+nummer+1+op+het+spoor/. Deze gaat dan ook op slot. Groet, Spiketrain |