Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Hulp station identificeren

Woensdag 23 nov 2011 - 09:36:46
mdeen
mdeen
Op OVL werd dit plaatje gepost: www.gennepnu.nl

Volgens de tekst bij het plaatje is het een NS 3800 (met stroombeplating) in 1940 in Gennep.
Maar dit is niet station Gennep. Gennep (en de andere NBDS stations) hebben een rond zolderraam in de zijgevel.
Ik heb ook al zitten zoeken in Duitsland, maar niet het is ook niet Goch, Kleef, Weeze of Xanten.

Iemand een idee welk station dit is?

Woensdag 23 nov 2011 - 09:42:44
broek53
broek53
Het bijschrift geeft aan dat het het vroegere gebouw van de Rheinische Eisenbahn zou zijn. Kan dat dan niet verklaren waarom het geen typisch NBDS-gebouw is?

Woensdag 23 nov 2011 - 09:46:41
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Het is inderdaad niet Gennep. Wat het wel is kan ik zo niet vinden, komt me niet bekend voor. Gennep had ook een perronkap en het bekende kleine wc huisje waar de goederenloods op die foto staat.

Laatst bewerkt door mich op Woensdag 23 nov 2011 om 09:49:58

Woensdag 23 nov 2011 - 09:50:50
lex_t
lex_t
Iets voor de Drehscheibe?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 23 nov 2011 - 09:52:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nee, iets voor een handige app: graphics.cs.cmu.edu

weet niet of het al werkt, maar is erg handig!

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 23 nov 2011 - 10:16:43
nohab
nohab
Flickr bvisser
Deze afbeelding staat ook op bladzijde 168 in het boek 'De IJzeren Rijn' van Vincent Freriks en daar wordt vermeld dat het om Goch gaat.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 23 nov 2011 - 10:29:12
mdeen
mdeen
Goch ziet er in 1911 compleet anders uit: www.bahnen-am-niederrhein.de

Het huidige gebouw is van 1959. Het lijkt me sterk dat daar tussen 1911 en 1959 nog een ander gebouw is geweest. Maar het kan natuurlijk. Maar hier www.stummiforum.de wordt gezegd dat "het oude gebouw" in de oorlogsperiode is verwoest.
Heeft iemand foto's van Goch van rond 1940?

Ik zal ook even een topic op de Drehscheibe openen.

Laatst bewerkt door mdeen op Woensdag 23 nov 2011 om 10:33:18

Woensdag 23 nov 2011 - 10:33:04
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Het is ook niet Goch, maat lijkt wel op het station van Kleve(maar ook Kleve had/heeft een kap). Een Duits station van de Rheinische eisenbahn dus.

Laatst bewerkt door mich op Woensdag 23 nov 2011 om 10:33:49

Woensdag 23 nov 2011 - 11:32:00
cuijk
cuijk
Dit is absoluut niet Gennep. Honderd procent zeker.
In het onderschrift staat dat de NBDS in 1878 enkele gebouwen van de REG uit 1862 heeft overgenomen. Daarom moet dit een station aan de lijn Goch - Wesel zijn. 1878 is nl het jaar waarin Goch - Wesel werd geopend. (*)
Krefeld - Kleve werd op 1 maart 1863 geopend, dus het genoemde gebouw moet in 1862 zijn gebouwd.
Het KAN alleen een station zijn geweest waar NBDS en REG gezamenlijk gebruik van maakten. Op basis van het bovenstaande kan de foto dan alleen in Goch zijn genomen, alhoewel het oude station van Goch er 'hoekiger' uitzag.
(*) bron: De NBDS en Gennep, W. van Dinter, ISBN 978-90-70336-70-7

Laatst bewerkt door cuijk op Woensdag 23 nov 2011 om 11:39:41

Woensdag 23 nov 2011 - 11:39:16
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Het is ook 100% zeker niet Goch. Kijk zelf: www.google.nl

Het is een veel kleiner station ook.

Laatst bewerkt door mich op Woensdag 23 nov 2011 om 11:40:40

Woensdag 23 nov 2011 - 11:42:02
cuijk
cuijk
Klopt, Goch zag er anders uit, maar gepuzzel met jaartallen en historische feiten duiden er weer WEL op...
Kleve of Kevelaer kan het niet zijn geweest, want daar heeft de NBDS nooit gebouwen gehad / overgenomen van de REG (zoals vermeld ih onderschrift vd foto)

Laatst bewerkt door cuijk op Woensdag 23 nov 2011 om 11:56:21

Woensdag 23 nov 2011 - 11:54:32
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ja, en daarmee is het nog een lastige. Ik heb foto's van alle stations gezien waar de NBDS reed, en geen komt er dichter bij in de buurt dan Kleve(die het ook niet is). Daarmee zeggende dat het ondanks de info toch geen station was waar de NBDS kwam, maar wel ergens in de buurt.

Laatst bewerkt door mich op Woensdag 23 nov 2011 om 11:55:35

Woensdag 23 nov 2011 - 12:05:26
cuijk
cuijk
Klopt; als ik alleen naar de foto kijk dan denk ik: Kleve of Kevelaer.
maar dat matcht niet met de tekst in het onderschrift. Plus: in Kleve kwam de NBDS nooit, behalve 1 x met een extra trein t.g.v. het bezoek van de Duitse Keizer aan Kleve. En de NBDS had in Kleve geen gebouwen in bezit.
Het blijft een raadsel; het moet 'in de buurt' zijn geweest....

Laatst bewerkt door cuijk op Woensdag 23 nov 2011 om 12:10:00

Woensdag 23 nov 2011 - 12:18:19
daniel81
daniel81
Om het juiste antwoord te vinden moeten we het onderschrift denk ik even loslaten.
Want het onderschrift gaat er vanuit dat het station Gennep is, en beschrijft hoogstwaarschijnlijk de geschiedenis van het stationsgebouw van Gennep.
Het beschrijft dus NIET de geschiedenis van het gebouw op de foto.
Daarmee kan de foto theoretisch dus elk station op deze aardbol zijn (hoewel je het qua stijlkenmerken en de trein in beeld wel in een bepaalde regio zou kunnen plaatsen.

Laatst bewerkt door daniel81 op Woensdag 23 nov 2011 om 12:35:50

Woensdag 23 nov 2011 - 12:38:36
Harold27
Harold27
Perronranden en huizen op de achtergrond doen erg Belgisch aan.

Woensdag 23 nov 2011 - 12:40:15
Apda
Apda
In het onderschrift staat niet dat dit het stationsgebouw van Gennep is. Er staat dat dit het voormalige stationsgebouw van de Rheinische Eisenbahn is, dat in 1878 bij de NBDS in gebruik kwam als kantoor en woonhuis.

Woensdag 23 nov 2011 - 13:09:02
mdeen
mdeen
Er staat toch wel "mit aus Frankreich zur├╝ckkerenden Panzern in Gennep".

Ik heb het ook op de Drehscheibe geplaatst en het is waarschijnlijk opgelost.
Goch heeft drie stations gehad. Het eerste uit 1862, het tweede uit 1878. Dat tweede is de foto die ik plaatste uit 1911. Maar de jaartallen kloppen precies met het onderschrift.
Het zal dus het eerste station van Goch zijn. Dus alleen "Gennep" vervangen door "Goch" en het onderschrift klopt.

Woensdag 23 nov 2011 - 13:21:05
cuijk
cuijk
Quote
Apda (wo 23 nov 2011 12:40:15 somda.nl): In het onderschrift staat niet dat dit het stationsgebouw van Gennep is. Er staat dat dit het voormalige stationsgebouw van de Rheinische Eisenbahn is, dat in 1878 bij de NBDS in gebruik kwam als kantoor en woonhuis.
Als je puur naar de foto kijkt (lok in combi met stationsgebouw) en de tekst even vergeet, dan geeft 'Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd' van C. Huurman enkele aanwijzingen.
Daarin staat dat de 'Potvis' door de Duitsers frequent voor haar eigen transporten werd ingezet op de verbinding Boxtel - Gennep - Wesel (met enkele uitzonderlijke slagen tot Keulen).
Boxtel tot Goch kan het niet zijn (andere gebouwen). Dus blijft over: Goch - Wesel, OF de foto moet gemaakt zijn ergens in de Niederrhein tijdens een vd weinige slagen naar Keulen

Woensdag 23 nov 2011 - 14:04:39
mren
mren
OVL: "De foto staat in het in 2008 uitgekomen boek over de Noord-Brabantsch-Duitsche
Spoorweg-Maatschappij, uitgegeven door Uquilair.
Op blz 229 staat de foto met het volgende onderschrift:

Hier is een 3800 (vermoedelijk de 3804) in Goch te zien met een trein die
beladen is met pantserwagens. Het witte gebouw rechts is het oorspronkelijke
station van de REG* dat na de bouw van het nieuwe dubbelstation aan de NBDS werd
verkocht die er kantoren en woningen in vestigde. Het gebouw is aan het einde
van de oorlog verwoest.

*Rheinische Eisenbahn-Gesellschaft"

Laatst bewerkt door mren op Woensdag 23 nov 2011 om 14:14:38

Woensdag 23 nov 2011 - 14:13:30
mren
mren
Kees van de Meene: "Het is Goch. De foto is uit het boek Eisenbahnen am Niederrhein, blz. 200. Het bijschrift is correct: het betreft het eerste station Goch, van de Rheinische Bahn (lijn Keulen-Krefeld-Kleef). De NBDS had daar het medegebruik van tot de opening van het nieuwe gemeenschappelijke station in 1878. Daarna kreeg de NBDS het gebouw in gebruik als dienstgebouw. (Het is dus niet een apart NBDS-station te Goch, zoals in een andere publicatie vermeld staat.)"

Laatst bewerkt door mren op Woensdag 23 nov 2011 om 14:14:49