Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

"Graaf" van het Nederlandse spoorwegnet

Donderdag 17 nov 2011 - 16:51:45
webguy
webguy
Ik ben bezig met een projectje om de dienstregeling van de NS beschikbaar te maken in een computer-leesbaar formaat. Deel daarvan is de locatie van de spoorlijnen en stations. Als tussenresultaat heb ik een zogenaamde "graaf" gemaakt (voor de niet kenners: wiskundige term voor collectie punten en lijnen er tussen) met alle stations en splitsingen in het Nederlandse spoorwegnet. Gelink is hier een plaatje van het resultaat (let op, erg groot): i.imgur.com

Alle splitsingen zijn nu grotendeels gedaan op basis van intuitie met onofficiele afkortingen, vaak met _ en dan een letter. _z = Zuid, _o = oost, _h = hoog, _l = laag, etc. Naast dat het sommigen hier misschien interesseert hoe het bovenstaande er uit ziet, ben ik ook op zoek naar de officiele afkortingen van splitsingen/aansluitingen. Welke van de puinten kan ik verbeteren met een officiele afkorting?

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Donderdag 17 nov 2011 - 17:08:46
bart84
Moderator
bart84
Als je de doorkomst staten en de dienstregelingen van de lange IC's erbij pakt, heb je het gros van de dienstregelingpunten al binnen.

Mvg. Bart

Donderdag 17 nov 2011 - 17:10:51
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Een paar zaakjes uit mijn regio:
Bdga = Wdba
Hml = Hmla
Gwbr klopt wel, maar het spoor Gd - Gvc/Rtd gaat over de naastgelegen Hgwbr.

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 17 nov 2011 - 17:39:51
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Wow, dat is nog eens een graaf! Ziet er goed uit, het is vast niet erg dat in Utg de lijn met Pmr gekruist worden. En ook nog eentje uit mijn regio:
Hlm_W = Nspl (of eigenlijk Nspl aan de Bll-se kant, Zspl aan de Had-se kant en Hlmkr waar de lijn met Zvt gekruist wordt)
Verder zijn er een hoop plaatsen die volgens mij geen officiële afkorting hebben, zoals Utg_Z,Hwd_N,Rdwa_W,etc.

Laatst bewerkt door Bert13 op Donderdag 17 nov 2011 om 17:44:01

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 17 nov 2011 - 17:58:59
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Alle splitspunten in het Nederlandse net vallen onder een dienstregelpunt. Het is wel zo dat 1 dienstregelpunt meerdere splitsingen kan bevatten. Als je dat uniek wilt maken, kun je met spoornamen of wisselnummers gaan werken.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 17 nov 2011 om 18:05:07

Dick van den Hoven

Donderdag 17 nov 2011 - 18:08:49
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Zeker weten dat overal een dienstregelpunt is? Bijvoorbeeld de punten waar de lijn van Gd naar Apn aftakt van andere spoorlijnen hebben bij mijn weten geen naam.

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 17 nov 2011 - 18:14:54
nohab
nohab
Flickr bvisser
Wp_O en Hvs_O bestaan niet. Gewoon Wp en Hvs.

Laatst bewerkt door nohab op Donderdag 17 nov 2011 om 18:15:03

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 17 nov 2011 - 18:16:11
webguy
webguy
Dvdhoven bedoelt dat dat dus onder de algemene splitsing valt, en ondergepecificeerd door het spoornummer.

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Donderdag 17 nov 2011 - 19:55:54
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De lijn van Gd naar Apn takt 2x af, 1x bij het station Gd, dat is dus dienstregelpunt Gd en 1x bij Moordrecht, wissel 251 en dat is dienstregelpunt Mda, Moordrecht Aansluiting.
Het is heel logisch dat elk splitspunt een unieke identificatie heeft, je moet erop kunnen plannen met de dienstregeling.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 17 nov 2011 om 19:56:32

Dick van den Hoven

Donderdag 17 nov 2011 - 22:21:26
daniel81
daniel81
In 'mijn' contreien:
- Amfv ligt volgens mij alleen langs de lijn naar Ut, niet naar Hvs.
- Vanaf Apd kom je ook over de IJsselbrug van Zupthen, dus vanaf Vem mag het lijntje eerst langs IJbza
- En vooralsnog zijn Nvd en Nvdw niet rechtstreeks met elkaar verbonden

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 17 nov 2011 om 22:25:15

Donderdag 17 nov 2011 - 22:27:36
ZJ37
ZJ37
Wat ik nog ben tegengekomen, zo uit mijn hoofd:

* Rsd splitst meteen in een tak naar Rsdgr en Bgn.
* Tussen Tb en Tbu nog een zijtak Tb-Tbge-Tbu (zoals de 5200 rijdt).
* Rm_N is gewoon Rm.
* Tgl -> Tg
* Hrl_W -> Hrla
* Std_Z is gewoon Std.
* Br+W is gewoon Br.
* Nm_Z is gewoon Nm.
* Brd - Rlb (reizigers) doet Brdva niet aan.
* Sdm_W is gewoon Sdm.
* Bkh_W en Bkh_O bestaan niet. Vanaf Gv rechtstreeks naar Bkh, Laa of Gvc.
* Rondom Gd: Gd-Hgwbr-Mda-Zto; Gd-Hgwbr-Mdaz-Nwk; Gd-Gwbr-Mda-Wad.
* Dt-Rsw: hiertussen nog Dta (overgang 2->4 sporigheid)
* Rondom Wd: Vtn/Bkl-Hmla-Wd-Wdo-Odw-Gdg en Wd-Wda-Bdg.
* Bkl_Z = Bkla
* Rondom Ut: Ut-Utva-Ln-Utl (ri Ht); Ut-Utva-Lak-Bnk (ri Ah). Utoa ligt alleen tussen Ut en Uto (niet richting Asd).
* Hvs_O = Hvs
* Kvd = Kv
* Wp_O zou je kunnen vervangen door Vtbr.
* Tussen Gpda en Dmn moet nog Wgmo.
* Tussen Mrn en Db nog Mrg.
* Tussen Ahz en Ahbo én Otb en Ahbo moet nog Ahwa. Ahbo vervangen door Ahb.
* Ahp_O = Va
* Tussen Est en Vrk (geen Vork) nog Esta; tussen Est en Nml ook nog Esta.
* Zp_O1 = Zpgea; Zp_02 = Zpta.
* ZP_Ij vervangen door IJbza en Vem takt hier ook aan.
* Dv_W is gewoon Dv.
* Tussen Hno-Zl, Wh-Zl en Hea-Zl moet nog Zlgea (Zl_O)
* Hn_A = Hna.
* Hwd_N is gewoon Hwd.
* Tussen Sgra en Ass (ri Hlm en Zd) hoort nog Obpa.
* Tussen Hn en Hks nog Hnko.
* Wzp = Wz
* Ptn = Pt
* Lw_W en Lww bestaan niet. Er is wel Lw-Hrmk-Dei en Lw-Hrmk-Mg.
* Gn_Wa bestaat niet.
* Mrb_W bestaat niet, is gewoon Mrb.

Er zal nog wel meer zijn. Succes!

Donderdag 17 nov 2011 - 22:33:08
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Quote
ZJ37 (do 17 nov 2011 22:27:36 somda.nl):
* Rondom Wd: Vtn/Bkl-Hmla-Wd-Wdo-Odw-Gdg en Wd-Wda-Bdg.
Kleine correctie: het is toch echt Wdba en niet Wda.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 17 nov 2011 - 22:35:14
ZJ37
ZJ37
Goed opgelet! Dank.

Donderdag 17 nov 2011 - 22:56:52
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
* Btl_A is Lpe (Liempde) en ligt aan de andere kant van Btl.
* Ehs = Ehst
* Vl_O bestaat niet.
* Geen idee of het er heel erg toe doet, maar voor de duidelijkheid is het misschien wel handig om ten zuiden van Std de tak naar Hrl en naar Mt even om te draaien (zoals in werkelijkheid ook is dus).

Donderdag 17 nov 2011 - 23:32:29
webguy
webguy
Bedankt voor alle opmerkingen, aanvullingen, etc. Ik ga ze morgen allemaal in een lijst zetten en verwerken.

Punten toevoegen en verwijderen gaat wel lastig worden, moet nog even over nadenken. Punten verwijderen gaat sowieso niet, omdat waar er nu twee punten zijn zijn er twee punten omdat er een splitsing is. Dat kan ik niet zomaar weghalen, want dan moet ik een stukje spoor twee keer toevoegen.

Zie bijvoorbeeld de opmerking "Std_Z is gewoon Std". Het bijhorende plaatje is: i.imgur.com
Dat zijn dus 3 stukjes: Gln - Std_Z, Lut - Std_Z en Std_Z - Std. Omdat we dat stukje Std - Std_Z er niet twee keer in zetten hebben we een fictief punt toegevoegd.

Laatst bewerkt door webguy op Donderdag 17 nov 2011 om 23:32:47

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Donderdag 17 nov 2011 - 23:58:56
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Die graaf ziet er best wel tof uit.
Durf je je er ook globaal over te wijden hoe je dit genereert? VB, .NET, PHP?

ik weet dat je wel lijsten hebt van de aansluitingen en stations in NL, dus er zal iets tof achterzitten denk ik zo.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 17 nov 2011 om 23:59:55

Choo choo.....

Vrijdag 18 nov 2011 - 07:54:16
mdeen
mdeen
Quote
webguy (do 17 nov 2011 16:51:45 www.somda.nl): Ik ben bezig met een projectje om de dienstregeling van de NS beschikbaar te maken in een computer-leesbaar formaat. Deel daarvan is de locatie van de spoorlijnen en stations. Als tussenresultaat heb ik een zogenaamde "graaf" gemaakt (voor de niet kenners: wiskundige term voor collectie punten en lijnen er tussen) met alle stations en splitsingen in het Nederlandse spoorwegnet. Gelink is hier een plaatje van het resultaat (let op, erg groot): i.imgur.com
Mooi plaatje! Kun je het misschien ook als SVG genereren?

Vrijdag 18 nov 2011 - 08:42:03
ari
ari
Een paar aanvullingen rondom Ut.

Naast Ut-Utva bestaat ook Ut-Utge-Utva
tussen Hmla en Bkla zit Hmlba
tussen Hmla en Vtn zit Hmlva

Aan de noordkant bestaan de volgende verbindingen:
Ut-Utwaw, Ut-Utwao-Utwaw, Utwaw-Utctw, Utwaw-Utlr
Ut-Utma, Ut-Utma-Utctw, Ut-Utctw, Utma-Utzl
Ut-Utdd
Ut-Utoa

Blauwkapel bestaat uit:
Bkp, Blw, Bln, Blz, Blo, Bloa

Laatst bewerkt door ari op Vrijdag 18 nov 2011 om 08:42:32

Vrijdag 18 nov 2011 - 08:48:19
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
ZJ37 (do 17 nov 2011 22:27:36 www.somda.nl):
* Rondom Gd: Gd-Hgwbr-Mda-Zto; Gd-Hgwbr-Mdaz-Nwk; Gd-Gwbr-Mda-Wad.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Mdaz betekent Moordrecht Aansluiting Zevenhuizen en Zevenhuizen ligt aan de lijn naar Zto.
Je krijgt dus: Gd-Hgwbr-Mda-Mdaz-Zto voor de lijn naar Zoetermeer/Den Haag en Gd-Hgwbr-Mda-Mdao-Nwki-Nwk voor de lijn naar Rotterdam

Dick van den Hoven

Vrijdag 18 nov 2011 - 08:52:50
ZJ37
ZJ37
Dit soort dingen moet ik dus niet meer 's avonds laat doen.

Mdao is in dit geval Mdo.

Vrijdag 18 nov 2011 - 09:38:21
ari
ari
Ook gewoon overdag is Moordrecht een lastige: de drglpunten die je tegenkomt verschillen per spoor dat je kiest.

Nwki-Gd vv. kan op twee manieren:
Nwki->Gd via spoor RO: Nwki-Mdo-Hgwbr-Gd
Gd->Nwki via spoor RC: Gd-Hgwbr-Mda-Mdo-Nwki

Ztmo-Gd vv. ook:
Ztmo->Gd via spoor HB: Ztmo-Mdaz-Hgwbr-Gd
Gd->Ztmo via spoor HX: Gd-Hgwbr-Mda-Mdaz-Ztmo

De discussie over je juiste vs de geregistreerde afkorting Mdaz laten we dan nog maar even zitten .

Vrijdag 18 nov 2011 - 12:18:23
waalkade
waalkade
Boven Nml ligt nog Rsa, of de 2e aantakking naar de Betuwe route vlak bij Esta nog een naam heeft weet ik niet.
Voor personenvervoer heeft dat punt overigens geen nut, hoogstens bij verstoringen is het handig.

Vrijdag 18 nov 2011 - 12:30:50
justin
justin
Nog een puntje wat webguy nog niet heeft verteld (ik doe dit samen met hem namelijk):

We zijn uitgegaan van een gegeneraliseerde schematiek. Dat betekent dat sommige baanvakken/wissels/lijnen/stations erg zijn vereenvoudigd, waaronder dus Gd-Apn/Gvc/Rtd. We kunnen weliswaar een lijn nog toevoegen, maar we willen niet te veel het originele bestand bewerken.

Zal ze later in de originele geodatabase/shapefile bewerken...

Sporten + NS = Prima te doen

Vrijdag 18 nov 2011 - 12:35:27
ZJ37
ZJ37
Hoe gedetailleerd wil je het hebben? Volgens mij zijn halte's, stations en aansluitingen het belangrijkste. Als nog elke beweegbare brug erbij moet komen, komen er nog wel wat aanvullingen.

Vrijdag 18 nov 2011 - 12:48:41
webguy
webguy
Zo simpel dat alle stations en splitsingen er op staan, zo ingewikkeld dat elke spltsing een juiste naam heeft. Alle bruggen en niet-halte/station en niet-spliting dienstregelingspunten zijn hiervoor niet relevant. Misschien in de toekomst een keer wel, met een echte graaf.

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Vrijdag 18 nov 2011 - 12:52:39
webguy
webguy
Quote
mdeen (vr 18 nov 2011 07:54:16 somda.nl): Mooi plaatje! Kun je het misschien ook als SVG genereren?
Hier te downloaden: waarisdetrein.nl
Op verzoek kan ik ook wel de dot file sturen van Graphviz (voor de echte kenners)

Laatst bewerkt door webguy op Vrijdag 18 nov 2011 om 12:53:12

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Vrijdag 18 nov 2011 - 20:08:47
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Klein detail: verkorting van Loppersum is Lp en niet Lop.


Zaterdag 19 nov 2011 - 11:35:16
daniel81
daniel81
Is het niet handiger om www.sporenplan.nl eerst goed te bekijken?
Volgens mij zijn dan 99% van de zaken daarop terug te vinden

Zaterdag 19 nov 2011 - 14:18:43
bart84
Moderator
bart84
Quote
webguy (do 17 nov 2011 23:32:29 www.somda.nl):
Zie bijvoorbeeld de opmerking "Std_Z is gewoon Std". Het bijhorende plaatje is: i.imgur.com
Dat zijn dus 3 stukjes: Gln - Std_Z, Lut - Std_Z en Std_Z - Std. Omdat we dat stukje Std - Std_Z er niet twee keer in zetten hebben we een fictief punt toegevoegd.
Aangezien je geen punten kan/wil verwijderen, laat je het zo, maar Std-Gln en Std-Luta (dus geen Lut) zijn niet verkeerd. Het is niet zo dat er op fictief punt Std_Z iets kan keren o.i.d.
Daarnaast kom je vanaf Std ri Mt eerst Luta tegen en dan Lut, Luta is de aftakking/aansluiting naar Lutdsm en die ligt nog voor het station en verdwijnt na het station achter het hek.
Voor de punten Rm en Rm_N geldt ongeveer hetzelfde.
Quote
nielske90 (do 17 nov 2011 22:56:52 www.somda.nl): * Btl_A is Lpe (Liempde) en ligt aan de andere kant van Btl.
Niels heeft gelijk, de splitsing ligt al voor station Btl bij Lpe (met een escape via sporen BD en DD via wissels 1197A en B). Een goede optie is om in je Graaf Btl te veranderen in Lpe en Btl_A te veranderen in Btl. Hoewel dat strikt genomen niet helemaal juist is, is dat praktisch wel zo.

En ter aanvulling op ZJ37:
Gdm_Z bestaat niet, en is gewoon Gdm.

Laatst bewerkt door bart84 op Zaterdag 19 nov 2011 om 14:27:58

Mvg. Bart

Zaterdag 19 nov 2011 - 15:19:57
webguy
webguy
Quote
daniel81 (za 19 nov 2011 11:35:16 somda.nl): Is het niet handiger om www.sporenplan.nl eerst goed te bekijken?
Dat helpt voor sommige dingen, maar ook niet altijd: de situatie in Gd helpt bijvoorbeeld niet, maar inderdaad, daar moet ik beter kijken.

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zondag 20 nov 2011 - 14:21:00
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Twitter Dr_JeffersonA Facebook Dr.Thodt Youtube jammerlaan Flickr 56022280@N08
op de hsl heb je tussen de aansluiting in Rtd en in Hfd nog (in volgorde van Rtd -> Hfd) Rhsla, Hsrtdt, Hsvbw, Hsrtdv, Hsghtz, Hsghtn, Hshmdo, Hshfdo en Hfdm

mcn in opleiding op het STC