Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Spoorlijn Nieuw-Amsterdam - Schoonebeek

Woensdag 26 okt 2011 - 19:00:22
tjabbe73
tjabbe73
Dat is hetzelfde weekend dat het befaamde wissel 421 in Nieuw Amsterdam wordt verwijderd: dit leidt naar het spoor naar Schoonebeek....

Laatst bewerkt door martijnmet op Maandag 14 apr 2014 om 15:37:30

Vrijdag 28 okt 2011 - 11:19:31
broek53
broek53
Weet je dat zeker? Er is namelijk geen wijziging in de beveiliging, het BVS en de wegwijzers van Na gepland.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 28 okt 2011 om 21:41:22, reden: Quoot verwijderd na afsplitsing

Vrijdag 28 okt 2011 - 14:15:18
tjabbe73
tjabbe73
Wel degelijk...

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 28 okt 2011 om 21:41:43, reden: Quoot verwijderd na afsplitsing.

Vrijdag 28 okt 2011 - 18:15:02
Klaasje
Klaasje
Dan gaat er iets fout, want Michiel houdt dat behoorlijk goed bij.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 28 okt 2011 - 21:05:17
tjabbe73
tjabbe73
niemand heeft algehele wijsheid....

Vrijdag 28 okt 2011 - 21:12:40
broek53
broek53
Neen, maar wel inzicht in de BVS- en wegwijzerwijzigingen van de komende maanden, en daar staat geen wijziging voor dat traject in. Nu zijn er wel methoden om zoiets voorlopig buiten dat circuit om te doen (op langlopend WBI) en dat zie je dan niet, maar het zou ongebruikelijk zijn.

Vrijdag 28 okt 2011 - 22:16:55
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: topic opgeschoond.

Groet, Spiketrain

Zaterdag 29 okt 2011 - 10:57:38
R1-2010
R1-2010
Ergens anders (OVL) las ik: Het sein om uit Schoonebeek emplacement Nieuw Amsterdam op te rijden is kort geleden vervangen door een LED exemplaar!

Laatst bewerkt door R1-2010 op Zaterdag 29 okt 2011 om 10:57:51

Zaterdag 29 okt 2011 - 11:52:12
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Ach ja, dat is Prorail logica, die vervangen wel vaker infrastructuur om vervolgens het een jaar later weg te saneren...


Zaterdag 29 okt 2011 - 12:39:31
thom
thom
Dat is juist het begin van het einde, zo'n sein vervangen.
Is er ook nog wat geschilderd of zijn de hectometerpaal bordjes ook vernieuwd?

Dan kun je er zeker van zijn dat het binnenkort weg is nl

Zondag 30 okt 2011 - 09:04:24
broek53
broek53
Op de hele lijn zijn bij alle overwegen en overpaden aan beide zijde de borden op de dwarsliggers geschroefd die het spoornummer aangeven. Splinternieuw aluminium.. www.railtrash.net

Zondag 30 okt 2011 - 14:24:28
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Dat is volgens mij 'normaal' bij niet gebruikte lijnen. Op de lijn Nijmegen-Kleve zijn ze ook gemonteerd.


Dinsdag 01 nov 2011 - 01:00:24
thom
thom
Quote
broek53 (zo 30 okt 2011 09:04:24 somda.nl): Op de hele lijn zijn bij alle overwegen en overpaden aan beide zijde de borden op de dwarsliggers geschroefd die het spoornummer aangeven. Splinternieuw aluminium.. www.railtrash.net
Zie je, daar heb je het al

Gewoon een gevolg van een landelijke actie om alle spoorlijnen ervan te voorzien, waarbij ik me afvraag wat de status van die lijn is?

Daadwerkelijk buitendienst of simpelweg uit onderhoud?

Dinsdag 01 nov 2011 - 06:30:22
kniesoor
kniesoor
Er staat toch nog helemaal niets vast mbt. sluiting? Hou dan aub ook eens op met dat geroep...

Dinsdag 01 nov 2011 - 08:52:49
broek53
broek53
De status vande lijn is "in onbruik geraakt", wat overeenkomt met die van de lijn naar Veghel bijvoorbeeld. Daarom kan/mag het aansluitwissel er nu ook uit (alles volgens de eigen interne logica van ProRail overigens, een wettelijke basis heeft dat verder niet). In onbruik geraakte lijnen worden niet onderhouden (maar dat is voor deze lijn niets nieuws), maar ook overweginstallaties kunnen verwijderd worden en als het aan de orde zou zijn, de brug over het Stieltjeskanaal (zie wederom de overeenkomst met 'Veghel'.

Donderdag 03 nov 2011 - 03:15:04
mren
mren
Het wachten is dus op een gebruiker die -net als 'Veghel'- ineens weer op mag draaien voor het terugleggen van de verwijderde infra en daardoor afziet van spoorvervoer

Donderdag 03 nov 2011 - 08:53:00
broek53
broek53
Ja, dat is een heel vreemde, vind ik. Nu is er voor deze lijn echt redelijkerwijs geen andere gebruiker te vezinnen dan een aardoliewinnaar - daarom is de lijn ook blijven liggen toen de NAM ermee ophield - maar nu de olie daar weer gewonnen wordt via pijpleidingen, zijn de kansen op spoorvervoer redelijkerwijs wel vergaan.

Donderdag 03 nov 2011 - 12:04:28
sjoerd
sjoerd
Iets voor een containerterminal? Die schieten overal als paddenstoelen uit de grond. Iets voor de Bentheimer, want als er straks onverhoopt een kwartierdienst met reizigers over Coevorden - Laarwald en verder wordt gereden, is er daar geen plaats meer voor goederen...

Donderdag 03 nov 2011 - 12:15:01
ZJ37
ZJ37
En al komt de infra daar weer beschikbaar voor een olieboer: als Arriva daar volgend jaar in een kwartiersdienst wilt gaan rijden tussen Zl en Co, dan zal er overdag niet echt een doorkomen aan zijn voor welke cargotrein dan ook.

Donderdag 03 nov 2011 - 13:59:26
mren
mren
Dan is het probleem voor ProRail waar ze keurige procedures voor hebben staan in hun netverklaringen.

Vrijdag 11 nov 2011 - 20:45:06
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Vanmiddag in het voorbijgaan geconstateerd, dat beide sporen van de "olielijn" niet meer in verbinding staan met het hoofdspoor.
In het hoofdspoor bevinden zich nog het puntstuk en de wisseltongen.
Die gaan er rap uit; de nieuwe rails + biels liggen gereed voor plaatsing.

Laatst bewerkt door alle46 op Vrijdag 11 nov 2011 om 20:45:45

Vrijdag 11 nov 2011 - 22:51:12
noof
noof
Klopt, die werkzaamheden zullen morgennacht plaatsvinden (ten koste van de laatste 2 treinen Co-Emn)

Dinsdag 21 aug 2012 - 19:11:34
krokodil
krokodil
Reed vandaag langs het emplacement Vierslagen op de olielijn. Er stond een graafmachine en van de sporen was weinig meer over.

Dinsdag 21 aug 2012 - 20:51:23
FourRoses
FourRoses
Een paar maanden terug werden de overwegkasten nog doorgemeten op de gehele NAM-lijn door een tweetal monteurs. Waarom?

Laatst bewerkt door FourRoses op Dinsdag 21 aug 2012 om 20:51:39

Woensdag 22 aug 2012 - 23:48:51
krokodil
krokodil
Vandaag foto's gemaakt: plus.google.com Hele lijn wordt gesaneerd.

Zondag 23 sep 2012 - 20:10:30
krokodil
krokodil
Een maand later en maar weer eens gaan kijken. Er is niets veranderd, alleen de gele graafmachine is verdwenen. Op het station van Nieuw-Amsterdam een heel ander beeld: het goederenemplacement is grotendeels verdwenen. Alleen de straatsporen liggen er nog, maar ze zijn los van de hoofdlijn.
Rond het emplacement liggen allemaal nieuwe bielzen en spoorstaven. Bij de spoorwegovergang ligt een compleet nieuwe wissel naast de weg.

Vanaf de straat is te zien dat het goederenemplacement opgebroken is. Linksvoor liggen een aantal nieuwe bielzen:
lh3.googleusercontent.com

Maandag 24 sep 2012 - 09:10:31
noof
noof
Klopt, op station Na zal komend weekend een en ander aan spoor vernieuwd worden.

Zal thuis de foto's eens bekijken, dank voor de update.

Maandag 24 sep 2012 - 16:26:57
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Ik kan me de goederensporen nog herrineren daar. Gaan die allemaal weg?

Maandag 14 apr 2014 - 15:35:46
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Deze spoorlijn tussen Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek staat nu voor liefhebbers te koop, te krijgen voor elk aannemelijk bod: www.prorail.nl

Maandag 14 apr 2014 - 15:56:11
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Een bijzonder aanbod. Vooral omdat ProRail nogal gretig stukken spoor opruimt.

Maandag 14 apr 2014 - 18:21:56
krokodil
krokodil
Het is jammer dat twee jaar geleden het emplacement Vierslagen uit de lijn gesloopt is. Nu is de lijn voor een spoormuseum praktisch onbruikbaar.

Maandag 14 apr 2014 - 18:29:32
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Zou er daar nog wel animo zijn door een spoormuseum/museum stichting,voor een stuk lijn wat ofwel is verwijderd of in stukken geslepen en ook nog her en der wat emplacements sporen mist ?
Om nog maar te zwijgen over een aansluiting op de hoofdlijn.
Ik denk dat als er al een club zou wezen die interesse zou hebben,dat die de onkosten om die lijn weer zover terug te brengen in een "oorspronkelijke" staat,echt niet kan ophoesten.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 14 apr 2014 - 19:25:19
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
alle46 (ma 14 apr 2014 15:56:11 somda.nl): Een bijzonder aanbod. Vooral omdat ProRail nogal gretig stukken spoor opruimt.
Zelf opruimen kost geld en die investering wordt niet gedekt door wat anders. Dus verkoop je de boel, feitelijk alleen de grond want als museumlijn is de potentie 0,0. We hebben al genoeg museumlijnen in Nederland die amper het hoofd boven water kunnen houden.

Laatst bewerkt door rolandrail op Maandag 14 apr 2014 om 19:26:16

Maandag 14 apr 2014 - 20:24:20
FourRoses
FourRoses
Hoe jammer ook, veel marktpotentie zal er niet inzitten. De lijn loopt van niets naar nergens met als hoogtepunt 500 meter door een bos en de brug over het Stieltjeskanaal. Niet bepaald een beleving.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en staan de investeerders in de rij. Stort een laagje asfalt tussen de spoorstaven en men heeft een spatzuiver (snel)fietspad dat onderdeel kan uitmaken van een Drents fietsnetwerk.

Maandag 14 apr 2014 - 21:13:44
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Opkopen, spoorstaven verkopen aan de oud ijzerhandel, bielzen aan de tuincentra, grind/ballast aan Bonder in Mas en de grond aan de agrariër. Een beetje handelaar wordt er rijker van maar met wat pech prijst Prorail zich bij voorbaat 2x zo rijk, hetzelfde euvel wat zich aandoet bij spoornieuwbouw.

Maandag 14 apr 2014 - 21:54:02
wouderobva
wouderobva
Lekker om op een regenachtige zondagmiddag met je eigen spoorbrug te spelen.
Zie: www.flickr.com

Maandag 14 apr 2014 - 22:43:18
broek53
broek53
Quote
rolandrail (ma 14 apr 2014 21:13:44 www.somda.nl): Opkopen, spoorstaven verkopen aan de oud ijzerhandel, bielzen aan de tuincentra, grind/ballast aan Bonder in Mas en de grond aan de agrariër. Een beetje handelaar wordt er rijker van maar met wat pech prijst Prorail zich bij voorbaat 2x zo rijk, hetzelfde euvel wat zich aandoet bij spoornieuwbouw.
Ik denk dat de koper zich moet realiseren dat je een bak verontreiniging koopt. Bielzen mogen al lang niet meer naar de tuincentra en particulieren, ballast wordt als een soort chemisch afval beschouwd.
Wel een opvallende gang van zaken. Kennelijk is de sloop, die in Schoonebeek zo voortvarend was begonnen, ergens gestaakt, getuige het feit dat er al drie kilometer spoorstaven wel is doorgebrand, maar niet is weggehaald, en over de hele afstand de biels nog niet.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 14 apr 2014 om 22:43:39

Maandag 14 apr 2014 - 23:44:20
krokodil
krokodil
In augustus 2012 sprak ik bij Vierslagen iemand van Spoorrecycling (?). Die had de opdracht om 6 km spoor te verwijderen (het stuk in het bos is al eerder verwijderd en deels door een agrarier in gebruik). Het was zijn bedoeling om de sporen van Vierslagen op te halen, maar die waren al verdwenen. Nooit iets in de krant gelezen over een gestolen spoorwegemplacement, dus het zal wel goed gekomen zijn. Mij is niet duidelijk waarom men niet verder gegaan is met de opbraak. Alles was al voorbereid. Ongeveer een half jaar geleden was men druk bezig (Strukton) met het netjes egaliseren van het balastbed van Vierslagen. Dat ligt er nu keurig bij.... (is dat net zoiets als je huis nog gauw een schilderbeurt geven voordat je het in de verkoop zet?)

Dinsdag 15 apr 2014 - 09:36:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Is het niet een experiment van Prorail? Ze proberen het gewoon, kijken of er iemand intrapt en wat oplevert i.p.v. dat het hun geld kost.
Volgende experimenten worden dan Boxtel-Veghel en Roermond-Dalheim

Dinsdag 15 apr 2014 - 10:10:46
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Prorail kijkt toch vaker naar de buren? Per slot het saneren van wissels hebben ze van Japan afgekeken volgens eigen zeggen. De buurman in het oosten verkoopt al jaren overtollige spoorlijnen. Die worden dan vaak door een gemeente, een kreis oid gekocht en omgebouwd tot een keurig fietspad of soms opgeknapt voor een toeristische lijn.
Deze lijn zou ook een prima fietspad kunnen worden alleen die brug is een hindernis. Die kost een bak geld aan onderhoud en ook nog eens een bak geld aan bediening. En als je de brug eruit laat, dan heb je niks, dan is de winst weg. Nu moeten de fietsers en voetgangers ook al een ommetje via de sluis maken.

Een andere optie is toch een museumlijn, maar dan smalspoor. Op zich kan het een mooi tracé zijn voor het smalspoormuseum Griendsveen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Dinsdag 15 apr 2014 om 11:01:20

Dick van den Hoven

Dinsdag 15 apr 2014 - 15:16:40
john2
john2
Quote
wouderobva (ma 14 apr 2014 21:54:02 www.somda.nl): Lekker om op een regenachtige zondagmiddag met je eigen spoorbrug te spelen.
Zie: www.flickr.com
Het zou toch jammer zijn als zo'n imposant kunstwerk naar de oud ijzer handelaar gaat. Beter om slopen en ergens anders te herplaatsen. Weet niet of de brug op de foto de enigste in zijn soort is. Dan is zou het jammer zijn als het verloren zou gaan. Is tenminste de eerste keer dat ik zo'n brug met mechanisme zie.

Dinsdag 15 apr 2014 - 20:08:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
dvdhoven (di 15 apr 2014 10:10:46 www.somda.nl):
Deze lijn zou ook een prima fietspad kunnen worden alleen die brug is een hindernis. Die kost een bak geld aan onderhoud en ook nog eens een bak geld aan bediening. En als je de brug eruit laat, dan heb je niks, dan is de winst weg.

Een andere optie is toch een museumlijn, maar dan smalspoor. Op zich kan het een mooi tracé zijn voor het smalspoormuseum Griendsveen.
En een griendmuseum aldaar heeft dan wel het geld,det tijd en de mankracht,om er een spoorlijn op te leggen,deze te onderhouden,en het geld om die spoorbrug te onderhouden en te bedienen
En niet te vergeten hier dan ook nog geen verlies op te lijden als men dat allemaal heeft gedaan ?
Geloof niet dat er zoveel animo is daar qua bezoekers,laat staan dat er genoeg in de buurt is om toeristen een dag vullend programma mee te bieden

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 15 apr 2014 - 21:30:59
stel172
stel172
Dromen over wat je zou kunnen met dit lijntje moet toch kunnen en is toch leuk. En bovendien wil Drenthe zich toeristisch meer op de kaart wil zetten de komende jaren. Hier brainstormen is dus helemaal niet zo gek. Mijn idee: combineer het lijntje met een museum over de winning van aardolie in Drenthe; de ontginning van deze streek en al bestaande toeristische activiteiten in deze hoek. Er zijn meer activiteiten dan je denkt. Variërend van de dierentuin in Emmen tot een smalspoorbaan. Wat je kunt doen met het lijntje varieert van museumexploitatie met bijvoorbeeld eenvoudig smalspoor op benzine tot railfietsen. Leuk en leerzaam voor een groepsuitje. Echter ik heb ook geen geheime bankrekening waar ik dit mee zou kunnen realiseren

Dinsdag 15 apr 2014 - 22:31:49
krokodil
krokodil
De PeerGrouP en het smalspoormuseum leggen momenteel een spoorroute van bijna 100 kilometer aan: van het Zuidlaardermeer tot aan het museum in Erica. Op de route worden 10 stations gebouwd: www.peergroup.nl

Mankracht genoeg dus, al worden er nog vrijwilligers gevraagd!

Dinsdag 15 apr 2014 - 22:38:47
krokodil
krokodil
De enige spoorgerelateerde oplossing voor dit traject zou een spoorlijn Emmen-Meppen (D) zijn (ja jongens, weer een grenslijn om over te discussiëren). Een aantal jaren geleden was dit de wens van de provincie Drenthe. Ik weet niet of dat nog zo is, maar met de verkoop van de lijn weet ProRail in elk geval zeker dat er geen lijn Emmen-Meppen komt.

Woensdag 16 apr 2014 - 10:53:22
maigoda
maigoda
Quote
krokodil (di 15 apr 2014 22:31:49 somda.nl): De PeerGrouP en het smalspoormuseum leggen momenteel een spoorroute van bijna 100 kilometer aan: van het Zuidlaardermeer tot aan het museum in Erica. Op de route worden 10 stations gebouwd: www.peergroup.nl

Mankracht genoeg dus, al worden er nog vrijwilligers gevraagd!
Waarbij dan wel even erbij gezegd moet worden dat de maximale railslengte "slechts 100 meter" bedraagd dat steeds in stukjes wordt opgeschoven. Er is hier natuurlijk geen sprake van een normaal smalspoortraject met alles erop en eraan.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 16 apr 2014 - 19:03:16
vislijntje
vislijntje
Een mooi gebaar van Prorail om deze lijn te verkopen. Mits deze verkocht wordt aan iemand die hart voor het spoor heeft en het behoudt. Als ik het geld had deed ik ook een bod, maar wat Prorail onder ''elk aannemelijk'' bod verstaat vind ik maar vaag. Want voor minder dan een paar duizend euro zal Prorail de boel niet verkopen vrees ik.

Daarbij is het natuurlijk wel leuk als er een mooi initiatief voor het spoor is indien iemand het koopt. Op zich zou iemand het ook kunnen kopen om op die manier de optie om ooit weer eens railvervoer mogelijk te maken open te houden een goed idee zijn. want als prorail normaal spoorgrond verzoekt wordt dit vaak in losse stukjes verkocht. Nu heb je een heel tracé.

Woensdag 16 apr 2014 - 20:19:14
FourRoses
FourRoses
Welke goederen zou je er moeten vervoeren? De opgepompte olie van de NAM wordt getransporteerd met pijpleiding. Industrieterrein ''de Vierslagen'' is alleen maar kleinschalige industrie.

Spoorvervoer is gewoon erg duur. Vooral in deze tijden volstrekt onlogisch om daar aan te beginnen in zo'n gebied.

Woensdag 16 apr 2014 - 20:43:57
edje
edje
Flickr spoorkeerl
precies, deze spoorlijn is niks meer en je kunt er ook niks meer mee. Kijk naar de omgeving alleen al, Alleen maar land en veebouw, of wat daar mee te maken heeft en laten we eerlijk zijn, daar heeft het spoorvervoer geen klap aan.
Nee opdoeken, spoor verwijderen en verkopen als oud ijzer, bielzen als afval en het grind naar de wegenbouw. Daarna grond verkopen aan de boeren.