06-10-2011 08:44:30 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
(Prorail info) Duurzame ondergrondverbetering Bodegraven Vanaf 15 oktober aanstaande staat op het baanvak Woerden – Alphen a/d Rijn ter hoogte van Bodegraven een bijzondere vernieuwing van spoor en ballast gepland. De ondergrond op dit baanvak is één van de slechtste van Nederland doordat er diepe veenlagen zitten en daardoor de handhaving van spoorgeometrie (de “ligging”) problematisch is. Dit leidt tot een matig rijcomfort en klachten van reizigers en conducteurs. Deze spoorvernieuwing was voor Railsystemen en Infra Planvorming Regio Randstad Zuid aanleiding om te zoeken naar een mogelijke duurzame en structurele ondergrondverbetering. Deze wordt nu gerealiseerd door het aanbrengen van een dikke funderingslaag ( in vaktermen Planumm Schützschicht (PSS) genoemd) onder het ballastbed, waardoor een betere en duurzamere spoorligging ontstaat en daarmee een beter rijcomfort. Het machinaal aanbrengen van deze PSS laag gebeurt door de grootste spoormachine van Europa en is een primeur voor Nederland. Het bijzondere aan deze machine is het hergebruik van oude ballast en afgegraven ondergrond. In het traject van ruim 1 km liggen 11 onderdoorgangen, vroeger gebruikt voor vee en als watergangen. Een deel daarvan wordt gesaneerd en enkele duikers worden terug gebouwd. . Een tweede primeur is dat voor de aanvullingen terplaatse van de opgebroken bruggetjes EPS (schuimblokken) worden toegepast om zettingen zoveel mogelijk te voorkomen. Info, zie: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/Pages/Bodegraven.aspx Laatst bewerkt door gvttreinen op 06-10-2011 08:51 |
06-10-2011 10:13:13 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Tsja, het is maar hoe je het brengt.... De firma Spitzke heeft in 2005/2006 al meerdere kilometers PSS in Noordoost Nederland machinaal ingebracht..... Een gelijksoortige machine is te vinden op: http://www.spitzke.com/site/en/technology/track-laying/recycling-formation-rehabilitation-and-ballast-cleaning/?datasheet_key_=3687 |
06-10-2011 10:27:05 | ||
---|---|---|
martw
|
Voor de treindienst heeft dit de volgende gevolgen: - Vervangend busvervoer tussen Apn, Bdg en Wd. - Treinserie 8800 rijdt alleen Wd-Ut v.v. onder hetzelfde nummer als normaal. - Tussen Apn en Ledn rijdt treinserie 7088xx, ook onder hetzelfde volgnummer als normaal. Even een klein vraagje: er zouden die week twee setjes materieel uitgespaard kunnen worden door de 8800 Ut-Wd geheel op te heffen, en in plaats daarvan de 2000 extra in Wd te laten stoppen. Dat scheelt in beide richtingen hooguit 2 minuten, terwijl de 2000 nu normaal al bijtijds in Ut aankomt (met andere woorden: speling genoeg). Bovendien scheelt het één perron in Ut (2000 zou dan op zichzelf kunnen keren). En omdat het herfstvakantie is, zou het qua capaciteit best kunnen passen, toch? Martijn He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
06-10-2011 10:34:19 | ||
---|---|---|
bogger
|
Ondanks de herfstvakantie (ikzelf en andere studenten kennen dit woord niet eens:P) en het feit dat er bussen worden ingezet, blijft Wd-Gd-Apn een populaire omreisroute (althans, ook bij verstoringen waar ook bussen zijn.) Lijkt me verstandig om ook buiten de spitsen met 2x SGM-II te blijven rijden in de 9500, of misschien losse SLT's (IV danwel VI) in te zetten. Een vorige keer dat Wd-Apn eruit lag (verstoring) aan het begin van de middag, mocht de 9500 met een losse SGM-II de omreizers meenemen. Nou, daar zou ik de term 'kansloos' van hier wel voor willen gebruiken |
06-10-2011 10:59:21 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Er komt een publiekstribune voor de mensen die de machine aan het werk willen zien. Ikzelf ga zeker een kijkje nemen als het weer een beetje meezit en kijken of ik wat foto's kan maken. Maar goed, nu nog de locatie. Choo choo..... |
06-10-2011 11:22:29 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Naar ik vernomen heb, komt die tribune in Nieuwerbrug. Heb er echter al een hele tijd niets meer over gehoord, dus het zal mij benieuwen... Rondom station Bdg ligt inmiddels al van alles klaar. Te denken valt aan aanhangwagentjes met generatoren en andere machines. Ook liggen er tussen de perronsporen al diverse nieuwe spoorstaven klaar, die aan de uiteinden van barcodes voorzien zijn (in de aanbieding bij de Gamma?) Ook zijn deze voorzien van opschriften als "Spoor 301 links voor wissel" Het zal mij benieuwen wat de werkzaamheden gaan brengen. Wat ik wel typisch vind, is dat er niets aan Woerden Molenvliet gebeurt. Er komt 9 dagen geen trein langs, dus je zou zeggen dat men dan de handen vrij heeft om daar ook gelijk aan de gang te gaan. Met vriendelijke groet, Robin |
06-10-2011 11:23:11 | ||
---|---|---|
thom
|
Er staat dat de machine te bekijken is, niet expliciet dat er een tribune komt...? Laatst bewerkt door thom op 06-10-2011 11:23 |
06-10-2011 11:25:46 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tribune lijkt mij wat lastig, als het gaat om kilometers baanvak vervangen. |
06-10-2011 11:30:45 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Er is in het verleden (een half jaar terug dacht ik) in de lokale en regionale media gemeld dat er een tribune zou komen. Dat dit een stille dood zou sterven, was ergens wel te verwachten. Het behoort in mijn ogen ook niet echt tot de kerntaken van ProRail om het publiek te vermaken. Een aardig uitzicht zou best haalbaar zijn vanaf bijvoorbeeld de Weiweg, aangezien het spoor daar kilometers lang kaarsrecht door de polder loopt. Deze http://g.co/maps/ubbs9 en deze http://g.co/maps/nk3tw geven wel een aardige indruk van het vergezicht dat mogelijk is. Edit: Heb even gezocht; de berichtgeving over een tribune stamt uit begin maart. Onder andere genoemd te http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/maart/14/groot_onderhoud_aan_spoor/ en http://www.alphen.cc/nieuws/regionaal/article8125011.ece/Groot-werk-aan-het-%27klotslijntje%27?tabPane=Comments. Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 06-10-2011 11:36 Met vriendelijke groet, Robin |
06-10-2011 12:46:04 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Zou dan toch eindelijk die tijdelijke snelheidsbegrenzing van 80 km/u verdwijnen tussen Dwb en Bdg |
06-10-2011 13:04:10 | ||
---|---|---|
aarclay
|
En welk materieel is eigenlijk nog toegelaten op dit traject vanwege de as-last? Alleen VIRM, SGM en Mat '64 toch? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe een SLT op dit traject zou rijden. Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2011 13:04 Choo choo..... |
06-10-2011 13:15:49 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
DD-AR zonder loc is ook toegelaten, maar naar verluid gokt men daar niet op omdat men de exemplaren met of zonder loc niet uit elkaar kan houden. Met vriendelijke groet, Robin |
06-10-2011 13:36:49 | ||
---|---|---|
martw
|
Quote ICM is ook toegelaten, dat rijdt er tegenwoordig ook zeer regelmatig. SLT heeft er in de vakantie ook een keertje gereden (niet planmatig). Als ik het goed heb, is alles toegelaten, behalve locs. Martijn He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
06-10-2011 15:33:21 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Ook locs zijn toegelaten, maar dan wel met ZEER beperkte snelheid in verband met de duikers tussen Apn en Wd |
06-10-2011 21:47:34 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En die zware PSS-lok dus ook |
10-10-2011 11:28:20 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
In Bdg is men al druk bezig met de voorbereidingen. Zo lagen er al een aantal stapels betonnen dwarsliggers klaar, en ook hebben ze ten oosten van het station metalen rijplaten voor vrachtwagens op het gras naast het spoor gelegd. Met vriendelijke groet, Robin |
10-10-2011 13:20:37 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Het komt wel voor, maar dat is uitzonderlijk. Ik heb het zelf een keer of twee gezien dat er een mDDM Apn kwam binnen rijden in de 8800-serie. Groetjes, Emiel |
10-10-2011 13:34:25 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDat zou je kunnen doen, maar dan heb je zondag tot 12 uur helemaal geen IC's meer in Wd (2000 begint pas rond 12 uur). Vandaar dat het hele weekend consequent met 8800/2000 gereden wordt Op zaterdag wordt er gereden met 3 setjes ICM IV + 3 setjes VIRM IV en zondag 4 setjes VIRM IV + een compo ICM IV en compo ICM III+IV (vraag me niet waarom de een solo rijdt en de ander niet). |
10-10-2011 16:25:46 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Waarom is het dan niet mogelijk om met de 2000 in het weekend tot 12:00 te pendelen Ut-Wd, en na die tijd door laten rijden naar Gvc? Dat lijkt me vrij simpel.Quote Heb het ook twee keer gezien in Bdg, en kwam ook een foto tegen van een 1700 in Bdg op http://www.dagbodegraven.nl/foto.php?id=860. Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 10-10-2011 16:28 Met vriendelijke groet, Robin |
10-10-2011 19:57:22 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Tja, dan is deze er stilletjes doorheen geglipt. Ben benieuwd hoeveel slagen ermee gereden zijn. Groetjes, Emiel |
10-10-2011 20:26:21 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Dat weet ik niet, maar volgens mij moet ik ergens nog een foto hebben van een 1700. Maar DDAR met mDDM kwam vaker voor, niet veel, maar ook niet super zeldzaam. Maar die foto een toevalstreffer, al wist ik al dat hij er reed. Ga niet de hele winter staan posten. %08% Maar de omstandigheden waren dan ook uitzonderlijk. (voor NS dan.) jaapfan. |
10-10-2011 21:48:29 | ||
---|---|---|
Patrickw
|
Afgelopen winter heb ik ook een DDAR met een 1700 zien langsrijden. Dat was toen alleen wel met beperkte snelheid vanwege de sneeuw, neem ik aan. Ik heb er wel een foto van, maar deze is niet heel scherp te noemen |
10-10-2011 22:39:26 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Sneeuw is niet echt een factor voor snelheid. Ligt er dus aan waar het was. Bij Bodegraven is de snelheid al niet hoog, max 70 km/h, afhankelijk van de rijrichting. En net na Bodegraven richting Woerden zit een TSB van 80 km/h. Groetjes, Emiel |
10-10-2011 22:57:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat mij steeds verbaasd heeft, is dat men er niet toe overgegaan is afrem- en snelheidsborden bij de zwakke bruggetjes te zetten, geldend voor bepaalde categorieën aslasten. Die borden zijn er gewoon. Laatst bewerkt door broek53 op 10-10-2011 22:57 |
10-10-2011 23:16:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote En daar zit ook het probleem. Een aantal nieuwere duikers kennen een kokerconstructie van gewapend beton. Daarmee gebeurt niets als je ze nadert, want ze hebben een stijve constructie op een brede basis. Op de landhoofden met losse opleggingen - constructies wordt door een naderende trein een sterke kracht uitgeoefend in de rijrichting waardoor deze constructies dreigen te zwikken. Een zware locomotief is verwoestend bij hoge snelheid. De neerwaartse druk is nog wel te verwerken, maar de kruipende druk niet. De golvende beweging van het spoor pompt water en drab op uit onderlagen waardoor zogeheten klappers ontstaan die geen veerkracht meer hebben. Dit gebeurt bij te dun ballastbed. Ik weet niet zeker hoeveel oude constructies er nog zijn. Ook de veetunneltjes kunnen zwikken, terwijl ze toch stijf zijn; hun smalle basis met minimale fundering is niet berekend op zijwaartse druk. Wellicht wordt het dan een bordenwoud naast het spoor... We kennen bij dubbelspoor ook het kruipen van spoor in de rijrichting. Dat was op slechte grondslag soms centimeters per maand. Op enkelspoor wordt dit effect natuurlijk opgeheven. Bij Oosthuizen in Noord-Holland werden in 1975 grintpijlers van 20 meter diep tussen de sporen gebracht om het zwabberen tegen te gaan en de golfbeweging te temperen. |
10-10-2011 23:45:14 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Ik vrees dat gekozen is voor "de goedkoopste oplossing" De baanvaksnelheid is op dit stuk deels 120 km/h, deels 100 km/h. De TSB is 80 km/h. Als er vaste borden voor 80 km/h worden geplaatst, moet ook de ATB worden aangepast worden. En dat komt mogelijk qua ATB-secties niet zo handig uit. Door LAE-borden te plaatsen, heb je daar geen last van. Groetjes, Emiel |
11-10-2011 14:39:32 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Vanmiddag even een klein rondje gefietst in het gebied rond station Bdg. Het ziet er naar uit dat men (onderdelen van) diverse bovenleidingsportalen gaat vervangen. Nu heb ik mij heb laten vertellen dat het extra brede portaal aan de westkant, een erfenis van de vroegere loswal, wellicht verloren gaat. Als de omstandigheden het toelaten, dan ben ik van plan om de vorderingen van de werkzaamheden rond Bdg enigszins bij te houden. Als het zo ver komt, dan stel ik jullie hier op de hoogte. Met vriendelijke groet, Robin |
11-10-2011 22:18:10 | ||
---|---|---|
Patrickw
|
Het was bij Hazerswoude Rijndijk (tussen Alphen en Leiden), ik gok dat de trein er ongeveer met 80km/h langsreed. Er lag op dat moment ongeveer 15 tot 20 centimeter sneeuw. Er reed trouwens nog niet zo heel lang geleden ook een SLT in de spits tussen Leiden - Gouda, maar dat was maar voor één keer. Is de werktrein eigenlijk van Swietselsky? Laterz, Patrick. |
11-10-2011 23:02:55 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Of de naam goed geschreven is weet ik niet? Maar het is wel dat bedrijf. Choo choo..... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-10-2011 00:06:14 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
De machine schijnt woensdag het land binnen te komen, en donderdag aan het werk te gaan. Dat ving ik vandaag via via op, dus het is onder enig voorbehoud. Met vriendelijke groet, Robin |
12-10-2011 08:48:20 | ||
---|---|---|
b2py
|
Komt dat ding over het spoor of per vrachtwagens? |
12-10-2011 11:13:12 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Het lijkt mij persoonlijk niet logisch dat een spoormachine van 1200 meter lang met vrachtwagens gebracht wordt. Dan zou je minstens 100 vrachtwagens nodig hebben! Met vriendelijke groet, Robin |
12-10-2011 11:32:37 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Gezien waar journalisten hem mogen bezichtigen (volgens ProRail persbericht) op de dag voor de werkzamheden komt het ding vanuit de richting Mrnge naar Bdg Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-10-2011 11:32 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-10-2011 11:39:24 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Wat zoekwerk bracht mij op het betreffende persbericht. http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/275/ Met vriendelijke groet, Robin |
12-10-2011 12:46:57 | ||
---|---|---|
nielske90
|
QuoteToen ie bij Dn aan de slag moest is ie bij Vl de grens overgekomen en in de nachtelijke uren voorafgaand aan de werkzaamheden ri.Dn gereden. Het kettinghor-gedeelte rijdt waarschijnlijk gewoon los als trein naar de locatie van de werkzaamheden en wordt daar samengevoegd. |
12-10-2011 16:26:58 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Mag ik er nog even aan helpen herinneren dat het niet dezelfde machine is als in Dn die dit keer komt..... Dit keer komt de PM1000, eigenlijk een machine van eurailpool, dus waarom Swietelsky hier nou weer een rol in moet spelen is mij een ? De PM1000 is een machine die geen spoor vernieuwd, maar de ballast reinigt en daarnaast de onderlaag verwijderd en vervangt. Ben benieuwd of die machine ook opgewassen is tegen de Hollandse klei....%02% |
12-10-2011 17:05:46 | ||
---|---|---|
aarclay
|
We zullen zien..... Oh ja, voor de liefhebbers: ----------------------------------- ProRail biedt uiteraard belangstellenden de gelegenheid om naar deze unieke machine te komen kijken. De machine start donderdagavond 20 oktober met het werk. Op vrijdag 21 oktober van 9.00 tot 16.00 uur staat een publiekstribune langs het spoor ter hoogte van de nieuwbouwwijk Weideveld. De machine is daar het beste te zien tussen 9.00 en 12.00 uur. Een kop koffie en een verrekijker staan voor u klaar! NB: U kunt deze wijk betreden via de Broekveldselaan (vanaf centrumzijde, na spoorviaduct bij rotonde naar links, weer links, rechtdoor tot u niet meer door kunt rijden/vanaf andere kant, bij rotonde naar rechts). Kom vooral lopend of met de fiets, parkeerplekken zijn beperkt. Bron: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/Pages/Bodegraven.aspx --------------------------------------- I'll be there... Laatst bewerkt door spiketrain op 12-10-2011 18:09, reden: Bronvermelding van citaat toegevoegd. Choo choo..... |
12-10-2011 17:42:42 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Volgens mij moet ik maar een plaksnor op doen, want ik hoor al heel veel mensen uit alle uithoeken van het land die daar heen komen. %08% Met vriendelijke groet, Robin |
12-10-2011 21:25:01 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Ik teken voor 1 miss 2 personen. jaapfan. |
12-10-2011 21:29:28 | ||
---|---|---|
Patrickw
|
Er werd gesproken over een Oostenrijkse machine, vandaar (Swietelsky is namelijk Oostenrijks). Is de machine eigenlijk al aanwezig in Nederland? En gaat ie dus al deze vrijdag aan de slag? Laterz, Patrick. |
13-10-2011 11:31:09 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
iets andere maar wel gelijke info: Verrekijkers Bij de grondverbetering zet ProRail voor het eerst in Nederland de grootste spoormachine van Europa in. Deze Oostenrijkse spoormachine, die 1200 meter lang is, is een rijdende fabriek met verschillende activiteiten. Je kunt de machine in actie zien op vrijdag 21 oktober van 9.00 tot 16.00 uur, waarbij de beste tijd is tussen 9.00 en 12.00. Met een speciaal opgestelde tribune, verrekijkers en koffie worden belangstellenden ontvangen. De tribune staat aan het spoor ter hoogte van de nieuwbouwwijk Weideveld (Boterbloem/Akkermunt). Deze wijk is bereikbaar via de Broekveldselaan (vanaf centrumzijde, na spoorviaduct bij rotonde naar links, weer links, rechtdoor tot je niet meer door kunt rijden/vanaf andere kant, bij rotonde naar rechts). Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=lWqXtmw7Odo&feature=player_embedded Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-10-2011 11:35 |
13-10-2011 11:57:44 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Van de tribune is op dit moment nog geen spoor, wel van activiteiten die kunnen duiden op het aanleggen ervan. Apart overigens dat ze de routebeschrijving geven van het dorp, terwijl alle hoofd-verkeersaders ten zuiden van het dorp liggen (A12, N11)Quote Machine gaat pas volgende week vrijdag aan de slag. Met vriendelijke groet, Robin |
13-10-2011 12:09:49 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Men verwacht alleen localo`s en geen verdwaalde spoorweghobbyist uit Groningen |
13-10-2011 12:11:23 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
In dat geval heeft men een vertekend beeld van de werkelijkheid %08% Met vriendelijke groet, Robin |
13-10-2011 12:21:50 | ||
---|---|---|
aarclay
|
ProRail had per abuis een verkeerde tweet de wereld in geholpen, waarbij ze zeiden dat a.s vrijdag de machine in werking zou gaan. Ik heb ze maar even gemeld dat ze even beter op hun agenda moeten kijken, waarna de tweet van @ProRail werd verwijderd... Choo choo..... |
14-10-2011 09:44:19 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Quote Toch word men verzocht om op de fiets of lopend te komen, ivm de beperkte parkeerruimte. Dus als je van ver komt gaan ze er van uit dat je (schijnbaar) met het ov komt. Dan is het vanuit het station rechts af, spoor over, fietspad aan de overkant op, die helemaal uitlopen, dan de woonwijk door tot je bij de rotonde komt. En dan de route van Prorail volgen. (van af de rotonde recht oversteken) Maar ik vermoed dat je vanaf het fietspad ook al de tribune kan zien staan. Laatst bewerkt door elizabeth op 14-10-2011 09:45 jaapfan. |
14-10-2011 18:32:50 | ||
---|---|---|
Arne12
|
Beste Allen, weet iemand van hoe laat tot hoe laat de trein bezig is? of nonstop?? aangezien ik het vermoede heb dat dat ding niet echt geluidsloos door dit weekend en volgende week gaat Verder heb ik nog vernomen van een goede medepassagier dat de wissels van BDG elektrisch gaan worden! kan iemand dit bevestigen? Bovenleiding gaat ook helemaal vervangen worden. hier nog een filmpje over die trein, terwijl ik denk dat jullie die wel hebben gezien: http://www.youtube.com/watch?v=lWqXtmw7Odo&feature=youtu.be mvg Laatst bewerkt door spiketrain op 14-10-2011 19:29, reden: Link aangepast. |
14-10-2011 18:45:07 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Gaan ze nu nog met spierkracht om dan? |
14-10-2011 19:40:01 | ||
---|---|---|
Arne12
|
nee met gas |
14-10-2011 21:32:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote De wisselverwarming wordt geheel elektrisch. Op een kruisingsstation op een enkelsporige lijn heb je de wissels echt de gehele dag nodig. Aardgasverwarming kan soms op 1:15 wissels met lange tongen onvoldoende zijn, enigszins afhankelijk van waar ze liggen. |
14-10-2011 22:15:02 | ||
---|---|---|
sik214
|
QuoteKlapwissels? |
14-10-2011 22:17:02 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ooh, fijn dat je meldt dat het over de verwarming gaat Die opmerking over spierkracht deed me even denken aan jaren terug, toen men nog met de hand de wissels om moest zetten... De wissels gaan dus niet met gas, maar elektrisch verwarmd worden? |
15-10-2011 00:31:26 | ||
---|---|---|
drentheicm
|
Ja, dat wordt toch gezegd nét boven je vraag? |
15-10-2011 01:00:39 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
Quote http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/Pages/Bodegraven.aspx dit artikel van prorail zegt: Geluid ProRail werkt non stop, negen dagen lang, dag en nacht. Woont u in Bodegraven vlakbij het station of aan de Zuidzijde in Bodegraven? Dan kan er sprake zijn van geluidsoverlast. Uiteraard zullen wij de geluidsoverlast tot een minimum beperken. Het personeel van onze aannemers is hierover geïnstrueerd; zij passen waar dat kan geluidsbeperkende maatregelen toe. Zoomzoomzoom |
16-10-2011 13:11:21 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Gisterochtend was men al druk aan het werk. Toen ik zo'n zes uur na de laatste trein de overweg Goudseweg passeerde, was men juist bezig het oude wissel los te maken. Dit leverde een spectaculair beeld op: http://www.flickr.com/photos/rsk1992/6249536712/. Naar ik mij heb laten vertellen ligt het nieuwe wissel er inmiddels in. Ook hoorde ik dat er drie duikers vervangen worden. De nieuwe exemplaren zijn van hout. Dit schijnt nieuw te zijn in Nederland, heeft iemand hierover wellicht achtergrondinformatie? Met vriendelijke groet, Robin |
16-10-2011 20:13:33 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Volgens mij heb ik in de wijk Weideveld wat duikers klaar zien liggen en ook vandaag zag ik een duiker vanaf de Goudse weg richting werkplek gaan en deze waren geheel van beton. Het wissel aan de Wd kant lag er vanmorgen in. Vanavond waren ze bezig om spoor aan te sluiten vlak bij de perron overweg. Helaas zat fotograferen er vanavond niet in ivm mist. Ook viel me om 19:30 op dat spoor 2 ook verdwenen is. Dat was vanmorgen niet zo. Afgelopen nacht werd er met man en macht balast weggegraven en nieuwe gestort (met doek er onder). Foto's komen tzt. jaapfan. |
16-10-2011 23:50:01 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Worden in NL nergens gebruikt... |
17-10-2011 10:05:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Strikt genomen worden er in Nederland geen klapwissels meer gebruikt. Door een veermechanisme liepen de tongen na te zijn opengereden vertraagd terug in de voorkeurstand. Ze werden het vaakst maar niet in groten getale toegepast op depotsporen waar een stoomloc na verzorging weer terug reed naar het emplacement. De laatste toepassing vond plaats op Sauwerd - Roodeschool. De klassieke beveiliging was op elk station nog compleet aanwezig maar werd niet meer bediend. Er was radioverkeersleiding (CRVL) vanuit Groningen. De armseinen waren voorzien van een vierkant bord op de arm, toonden in principe veilig ten teken dat het wissel goed lag voor binnenkomst, en werden wisselblokseinen genoemd. De wissels waren omgebouwd tot veerwissels met voorkeurstand. Toen de proef geslaagd was, zijn alle stations omgebouwd met eenvoudige lichtseinen en zijn de overwegen geautomatiseerd, want die werden tot dan toe nog wel met de hand bediend. De wissels zijn omgebouwd naar elektrische wissels met voorkeurstand. Na vele jaren dienst en een frontale aanrijding tussen twee dieseltweetjes is er toch VCVL gekomen met echte lichtseinen en blokstelsel. Nog altijd zijn er op TPRB en VCVL wissels met voorkeurstand te vinden die je elektrische veerwissels zou kunnen noemen. |
17-10-2011 13:14:22 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Niet zo ver van Bdg vind je wissels met voorkeurstand namelijk te Bsk en Wad. Maar nu over de werkzaamheden: vanmorgen waren ze de onderdelen (spoorsecties)voor het wissel aan het klaar leggen bij de Oud Bodegraafseweg (Apn kant) De overweg was geheel verdwenen. Om nog even terug te komen op de duikers, deze liggen op een fundering van hout. (althans zo heb ik het begrepen, de duikers zijn van beton.) jaapfan. |
17-10-2011 13:30:17 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik meende gehoord te hebben dat er in Es nog een klaswissel gebruikt werd bij de wasbak (wissel 901). Ik zal het even navragen aan een lokaal bekend iemand. Groetjes, Emiel |
19-10-2011 12:26:18 | ||
---|---|---|
Ted76
|
Een filmpje van Prorail over de werkzaamheden: http://youtu.be/t_FM2xR7CFM Laatst bewerkt door Ted76 op 19-10-2011 12:26 |
19-10-2011 16:45:32 | ||
---|---|---|
martw
|
En dat filmpje is helaas verwijderd... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
19-10-2011 16:59:16 | ||
---|---|---|
aarclay
|
..waarna een nieuwe verscheen: http://youtu.be/9tt5REEiCLY Choo choo..... |
19-10-2011 20:55:20 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Het filmpje is langer geworden ten aanzien van de vorige. Ziet er goed uit. jaapfan. |
20-10-2011 13:21:30 | ||
---|---|---|
wouderobva
|
Wat foto's van vandaag van de RTS 500 1607 met een kettinhor tussen Wd en Bdg. zie: http://www.spoorrob.nl/productlist/71/84/Week-42/ Laatst bewerkt door spiketrain op 20-10-2011 14:31, reden: Fotolink aangepast. |
20-10-2011 13:59:53 | ||
---|---|---|
snowie
|
Dit zijn, op de fotos te zien en gisteren op Mrg, alleen MFS 100 'bunker' wagens die gebruikt worden voor opslag, geen kettinghor te zien. |
20-10-2011 15:41:13 | ||
---|---|---|
wouderobva
|
Ja, correct. Aan het eind nog een drietal wagons die ik niet heb kunnen 'thuisbrengen'. |
20-10-2011 18:41:12 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
De werktrein die eerder bij Mrg stond, zag ik vanmiddag aan de westzijde van Bdg (ter hoogte van N11 Afrit Bodegraven Centrum) staan met, zo heb ik mij laten vertellen, DBS 6476 ervoor ter hoogte van het station. Met vriendelijke groet, Robin |
20-10-2011 21:01:39 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Vanmorgen stond het grove werkgedeelte op Bdg langs het perron. Heb er gelukkig wat plaatjes van kunnen maken voor het spul uit beeld verdween. Machtig treintje om zo te zien. Kan morgen leuk worden. jaapfan. |
20-10-2011 23:03:35 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Quote Quote Groet, Spiketrain |
20-10-2011 23:54:08 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Aanvulling op voorgaand bericht: actieve locs te Bdg waren 6471, 6440, 6421 en MRCE 500 1607. Met vriendelijke groet, Robin |
21-10-2011 00:01:01 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Woow, dat is wel heel indrukwekkend gefilmd allemaal. Weet iemand hoe ze dit gefilmd hebben? Flying cam? |
21-10-2011 00:03:25 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Heb die vraag woensdag persoonlijk gesteld aan Huub Veeneman, en het is gefilmd met een radiografisch bestuurbare helikopter waar een HD-camera onder bevestigd was. Dit opname-voertuig is morgen ook weer van de partij. Met vriendelijke groet, Robin |
21-10-2011 01:23:26 | ||
---|---|---|
treintim
|
Aha, slim, een flying cam inderdaad dus! En weet jij toevallig ook hoe dat bedrijfje heet die dat voor Prorail filmt m.b.t. de werkzaamheden Wd-Apn? Ken volgens mij wel een bedrijfje met een vliegend modelvliegtuigje incl. camera, maar met mini-heli (stuk wendbaarder) is toch wel nieuw voor mij op Nederlandse bodem.%02% En nog even voor de goede orde: als ik het goed begrijp wordt vandaag (21 okt.) overdags tussen 9:00 en 16:00 in elk geval die 1400 meter lange trein ingezet? Als die buiten Bodegraven staat in een weiland ofzo, kan dat wel een spectaculaire foto opleveren. Laatst bewerkt door treintim op 21-10-2011 01:25 |
21-10-2011 08:33:58 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Er is een zelfs een tribune. Die is bereikbaar vanaf de Broekveldselaan. Zie verder de site van prorail (www.prorail.nl/bodegraven) jaapfan. |
21-10-2011 08:37:11 | ||
---|---|---|
nielske90
|
QuoteNoem die laatste maar RTS 500 1607, dat is de Oostenrijkse vervoerder waar ie voor rijdt.(http://de.wikipedia.org/wiki/Rail_Transport_Service) QuoteEven tussendoor, maar zo heel bijzonder lijkt me het niet. Degene die achter de bekende Railcam zit heeft ook zo'n ding: http://www.youtube.com/watch?v=xnqpn0pwUNk&feature=channel_video_title |
21-10-2011 13:13:35 | ||
---|---|---|
Ted76
|
Op deze http://www.digitalebodegraafsekrant.nl/pages/nieuws/nieuws-2011-sept-dec.php nog een artikel over de camera die de werkzaamheden filmt. |
21-10-2011 15:38:41 | ||
---|---|---|
wouderobva
|
Een imposant railgebeuren. Nog een paar foto's geplaatst op http://www.spoorrob.nl/productlist/71/84/Week-42/ Laatst bewerkt door taigagaai op 21-10-2011 15:44, reden: Link naar de juiste week geplaatst. |
21-10-2011 20:46:10 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Is de langste trein van Europa morgen ook nog te bekijken? Volgens het journaal reed de trein dit weekend. |
21-10-2011 20:48:36 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Morgen is hij nog bezig, maar hij is dan niet echt ideaal meer in beeld te brengen, tenzij je zin heb om door weilanden te banjeren. Choo choo..... |
21-10-2011 21:25:11 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ik weet niet precies tot hoe ver hij werkt, maar wellicht dat je vanuit Nieuwerbrug nog iets kan zien? Vanaf de Weiweg bijvoorbeeld: http://g.co/maps/ex8x9 |
21-10-2011 21:51:17 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Vandaag heb ik de trein gemist. Als iemand mij kan doorgeven wanneer en waar de trein morgen te zien is, graag. Het mag ook via de mail (mijn gebruikersnaam aanklikken > Stuur e-mail). Het liefst een locatie die met het OV te bereiken is. edit: sorry aarclay, maar op mijn mobiel is het Somda forum wat lastig te lezen. Laatst bewerkt door AlbertP op 24-10-2011 16:02 |
21-10-2011 21:56:55 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Kijk eens boven je. Mijn foto's staan ook online. http://www.treinenweb.nl/review/31 Dit zijn niet al mijn foto's maar een leuke selectie ervan. Choo choo..... |
22-10-2011 01:33:00 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote De foto's van vandaag in de bebouwde kom geven juist geen goed beeld van de lange trein.. in de weilanden is dat wel even anders. |
22-10-2011 05:56:36 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Vragen naar routes, dienstregelingen etc. is niet toegestaan. Groet, Spiketrain |
22-10-2011 08:37:18 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Stationschef Bdg meldt zich %08% Even een paar feitjes in reactie op diverse vragen hierboven. * Woensdag heb ik mij door een spoorwegman bij het station laten vertellen dat de werkzaamheden tot voorbij de Weiweg doorgaan. * Gisteren heb ik aan Huub Veeneman gevraagd hoe lang de machine nog ongeveer bezig zou zijn. Er was werk voor ongeveer 50 uur, dus de trein is vandaag sowieso nog de gehele dag aan het werk. Morgen is hij waarschijnlijk ook nog niet klaar. Dan de locaties waar hij vandaag wellicht goed te zien is. * Vanaf woonwijk-in-aanbouw Weideveld liggen er metalen rijplaten door de polder aan de zuidkant van het spoor. Exact kan ik het niet zeggen, maar deze liggen tot ongeveer voorbij de Vliethoeve. * Langs de Enkele Wiericke loopt een wandelpad. Dit is vanaf de noordkant van het spoor een weg waar auto's mogen komen, maar als de trein er eenmaal staat is de locatie alleen lopend langs de Enkele Wiericke te bereiken vanaf de Boerderijweg. * Zoals @AgentX ook al noemde, is de Weiweg ook een geschikte locatie. Deze is vrij makkelijk te bereiken vanaf de zuidkant. * De afvoer van grond en klei gaat ongeveer naar Wdba, dus op de Molendijk is ook zo nu en dan iets te zien. Uiteindelijk komt de hele machine hier langs. * Geheel met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar ik denk dat je vanaf de Waardsebaan bij Woerden een goed zicht hebt op het wegstorten van de grond. * Voor het totaalplaatje heb je vanaf de Boerderijweg (parallel aan de A12) een wijds uitzicht over de polder. De machine is volop in werking, ik hoor hem nu hier (600m van het spoor, naar schatting inmiddels 900m van de machine) razen. Veel succes en wellicht tot ziens in Bdg. Nog een laatste opmerking: mocht je tot de avond willen blijven in de omgeving van Bdg, dan kun je zien (en vastleggen) dat de gehele trein aan de zijkant met TL-buizen is verlicht. Een schitterende lichtslang levert dat op in het polderlandschap. Met vriendelijke groet, Robin |
22-10-2011 12:48:18 | ||
---|---|---|
edward
|
Gisteren stonden te Apn op het spoor naar Bdg 2 machines van Swietelsky, zijnde een BDS2000 en zo te zien een stopmachine, type onbekend. |
22-10-2011 14:15:48 | ||
---|---|---|
snowie
|
Nadat de nu werkende grond verbeteringsmachine klaar is moet er nog nawerk verricht worden aan het ballastbed - in de nu werkende machine zit een stopmachine geïntegreerd maar die stopt alleen oppervlakkig de bovenste laag. Vandaar de BDS 2000 (http://www.sersa-group.com/en/schotterbewirtschaftungs-system-bds-2000.aspx voor een uitleg, wel van andere firma maar meest uitgebreid, in Engels en Duits) en de 'normale' stopmachine. |
22-10-2011 16:00:02 | ||
---|---|---|
wouderobva
|
Hier nog een foto van de RTS 500 1607 met een sleep wagens bij Nieuwebrug richtng Woerden. Helaas heb ik de 1,2 km nog niet totaal in beeld kunnen krijgen. http://www.spoorrob.nl/productlist/71/84/Week-42/ Edit door Spiketrain: fotolink aangepast. Laatst bewerkt door spiketrain op 22-10-2011 16:42 |
22-10-2011 19:59:41 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Het lijkt wel of ze een lokboom hebben rond Bdg. Je schut er aan en er komt weer een nieuwe lok tevoorschijn. Vanmorgen zag ik een oranje lok van LOkon met het nummer 220 en vanavond stond er ineens een G2000 in het blauw met gele neus en halve cabine. Verder ben ik aan de weet gekomen waar ze de onderlaag laden, dat gebeurd in Zwammerdam waar de bussen en taxi's staan. Vanmorgen was de planning om om 02 uur klaar te zijn, dat was nu net zo rond 00 uur gepland. De trein van 1,2 km was al ontkoppeld en zou naar Wd gaan. |Zo zullen ze gaan stoppen en balast afwerken. Het is inmiddels 21:30 en de megatrein is vanuit Wd onderweg naar Amsterdam Westhaven om daar te tanken. En dan gaat ie terug naar huis. De trein mag zelfstanding in NL rijden, het schijnt dat er ATB en ETMS op zit. En nu wachten op de volgende inzet. Laatst bewerkt door elizabeth op 22-10-2011 21:36 jaapfan. |
23-10-2011 08:13:52 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Iets wat mij toch nog niet helemaal duidelijk is geworden, is tot waar ze de ondergrond nu precies verbeterd hebben. Wat ik eerder gehoord heb, namelijk dat ze tot voorbij de Weiweg zouden werken, is hoogstwaarschijnlijk niet waar gebleken. Als die trein zoals verteld 35 meter per uur doet, dan kan hij nooit nu al onderweg zijn naar huis. Mijn vermoeden is dat hij gewerkt heeft tot ongeveer km 7. Wat me tevens opviel, is dat vanaf Bdg gezien na de bocht naar links (bij Molenbrug) de houten dwarsliggers niet vervangen zijn. Met vriendelijke groet, Robin |
23-10-2011 10:36:20 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
De planning was dat hij een kilometer zou doen. jaapfan. |
23-10-2011 17:21:59 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Nog even mijn fotocollectie van deze week. Wordt nog uitgebreid. http://www.flickr.com/photos/rsk1992/sets/72157627780442721/ Met vriendelijke groet, Robin |
24-10-2011 13:50:37 | ||
---|---|---|
rob46
|
Vandaag vertrok de Europool werktrein PM1000 vanaf MaarnGE weer naar Duitsland. Ter hoogte van De Haar-aansluiting nadert RTS 500 1607 met de werktrein 52062 richting Emmerich: Zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6276359738/in/photostream Laatst bewerkt door rob46 op 24-10-2011 13:50 57 jaar OV-fotografie. |
24-10-2011 16:51:56 | ||
---|---|---|
elizabeth
|
Hierbij een link naar wat foto's van de werkzaamheden. Ze staan alleen niet op dag volgorde. (En ik hoop dat het zo werkt) http://www.mijnalbum.nl/Album=CGUMK73I jaapfan. |
09-11-2011 10:59:47 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Nog even kort terugkomend op de werkzaamheden; gistermorgen was men te Bdg bezig om de vervangen bovenleidingsportalen in stukken te slijpen. Gistermiddag was alles weg. Met vriendelijke groet, Robin |
09-11-2011 11:23:45 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Ik reed eergisteren voor het eerst over het opgeknapte stuk en zag tot mijn ergernis dat drie van die gammele bruggetjes/onderdoorgangen zijn gebleven in dat stuk. Het blijft dus schudden e.d. daar, wat een geldverspilling. Benieuwd hoe lang de snelheidsbeperking van 80 km/h blijft gehandhaafd, een paar weken VIRM's eroverheen is blijkbaar niet voldoende, m'n solo SGM-II vond het stuk met 80 al helemaal niks. |
09-11-2011 11:32:50 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Sinds de werkzaamheden reis ik er geregeld (zo niet dagelijks) als reiziger overheen, en ik moet wel zeggen dat het zich steeds beter gaat zetten. Een van die drie bruggetjes (ja, ik voelde ze vanmorgen ook) gaf in het begin een zeer ernstige zijwaartse schok, maar het treinverkeer lijkt het daar steeds verder recht te trekken. Behoudens die bruggen is alles wel degelijk stabieler dan voorheen. Vergeet ook niet dat het behandelde stuk relatief kort is. Tussen Wdba en Dwb is het nog steeds een achtbaan, vooral het wissel. Met vriendelijke groet, Robin |
14-03-2012 13:49:55 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Er is mij de laatste tijd opgevallen dat een erfenis van deze werkzaamheden verder niet meer is aangepakt. Het spoor op station Bdg is opgehoogd, waardoor het instappen in VIRM of ICM door het grotere hoogteverschil nogal lastig is geworden. De laatste tijd heb ik al geregeld gezien dat onder andere ouderen de grootste moeite hebben om de trein in te komen. Weet iemand of er nog plannen zijn om dit aan te pakken? Met vriendelijke groet, Robin |
14-03-2012 14:58:00 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Mij is vooral opgevallen dat het nog steeds even beroerd is als dat het was. De TSB van 80 zou ook verdwijnen, maar dat zie ik zo ook nog niet gebeuren |