Maliebaanlijn nog te berijden?
Forum: Algemeen - Algemeen
03-10-2011 13:04:29
R1-2010
R1-2010
Hele simpele vraag: is de Maliebaanlijn voor een 'normaal mens'(dus met een publiek toegankelijke trein) nog te berijden? Tot voor een maand of wat kon je per museumpendel nog een rondje Maliebaanlijn doen, maar volgens de huidige dienstregeling rijdt ie tegenwoordig altijd via Uto en doet ie geen roestrijslagje naar Db meer.

Ik vermoed dat binnen een paar maanden de aansluiting bij Lunetten wordt opgebroken ivm de bouw van de HOV-Zuid, dus als er nog een kansje is om mee te rijden...
 

03-10-2011 13:09:06
broek53
broek53
De Heimwee-expres blijft het rondje rijden zolang het kan - zover ik weet.
De museumpendel rijdt sinds ruim een jaar alleen via Blauwkapel.
 

03-10-2011 13:17:53
R1-2010
R1-2010
Ik had al kunnen weten dat jij zou reageren (positief bedoeld uiteraard), hartelijk dank! Eens kijken of ik binnenkort een rondje Heimwee-expres kan doen.  

03-10-2011 13:26:14
broek53
broek53
Komend weekend met de 114, aldus de site van het museum.  


03-10-2011 13:49:07
dwem
dwem
En we noemen de "Maliebaanlijn" al bijna 140 jaar gewoon "de" (niet: het) Oosterspoor.

Dirk

Laatst bewerkt door dwem op 03-10-2011 13:49
 

03-10-2011 15:12:40
dionysus
dionysus
Om nog even in te haken op de discussie of hij wel of niet via Db rijdt, ook de museumpendel rijdt zo af en toe toch VIA Db. Wat ik in de diensten zo af en toe nog wel eens tegenkom is dat de museumpendel de volgende rit maakt:
Ut-Blo-Utm-Db-Ut

Schijnt regelmatig de trein te zijn van 9:45 van Ut naar Utm die dan doorrijdt naar Db

Laatst bewerkt door dionysus op 03-10-2011 15:14
 

03-10-2011 15:43:48
R1-2010
R1-2010
Zit daar nog enige regelmaat in voor zover je kunt zien?  

03-10-2011 15:59:54
Hoera63
Hoera63
Werd ICE International twee weken geleden niet omgeleidt via de Maliebaan?  

03-10-2011 16:29:24
Pim530
Pim530
@RI-2010

Zit zeker regelmaat in:

Dinsdag 4 oktober 2011
Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails
10:02 Utrecht Maliebaan 2 Driebergen-Zeist Sprinter (NS) +
10:11 Driebergen-Zeist 3
10:29 Driebergen-Zeist 3 Utrecht Centraal Sprinter (NS) +
10:40 Utrecht Centraal 4a

t/m aanstaande zondag in ieder geval dagelijks om 10:02.
 

03-10-2011 16:43:14
R1-2010
R1-2010
Grappig, die rit om Maliebaan v10.02 via Db naar Ut was de afgelopen weken (en dat weet ik zeker) niet mogelijk. Toch maar eens kijken of ik nog een ritje kan maken  

03-10-2011 17:35:35
nohab
nohab
Quote
dwem (ma 03 okt 2011 13:49:07 https://www.somda.nl/forum/10998/p358077/): En we noemen de "Maliebaanlijn" al bijna 140 jaar gewoon "de" (niet: het) Oosterspoor.
Ik loop toch al meer dan 25 jaar in deze hobby maar iedereen die ik spreek noemt deze lijn de Maliebaan. Is de naam Oosterspoor misschien specifiek Utrechts?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-10-2011 18:04:25
timtrein
timtrein
Het station heet Maliebaan, Oosterspoor is inderdaad de benaming van de lijn (is dat niet Amsterdam - Hilversum - Blauwkapel - Lunetten van oudsher?)  

03-10-2011 19:05:24
thom
thom
Het is heel simpel, elke dag rijdt de éérste pendeltrein een slagje door bij Utm en via Db kopmakend weer terug naar Utrecht.
Dit om het spoor berijdbaar te houden ivm de roest regime's die er komen als er geen treinverkeer over langere tijd rijdt.

De Heimwee Express rijdt Utm - Mrnge en vv en is dus eigenlijk geen echt rondje te noemen.

Nar het schijnt gaat in November 2012 de maliebaan op de schop en zal het stuk Utm - Lak opgebroken worden waarmee Utm een kopstation zal worden.
 

03-10-2011 19:25:47
b2py
b2py
Quote
timtrein (ma 03 okt 2011 18:04:25 https://www.somda.nl/forum/10998/p358120/): Het station heet Maliebaan, Oosterspoor is inderdaad de benaming van de lijn (is dat niet Amsterdam - Hilversum - Blauwkapel - Lunetten van oudsher?)

Nee dat is Asd - Hvs - Amf - Apd - Ztp
 

03-10-2011 19:28:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Hvs - Utm wordt wel benoemd als zijtak van de Oosterspoorweg


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-10-2011 19:43:31
fermon
fermon
Quote
thom (ma 03 okt 2011 19:05:24 https://www.somda.nl/forum/10998/p358122/): Nar het schijnt gaat in November 2012 de maliebaan op de schop en zal het stuk Utm - Lak opgebroken worden waarmee Utm een kopstation zal worden.

Wat zal er dan gebeuren met de huidige kopspoortje?
Ik had ook ergens gelezen of gehoord dat de kruising bij Blauwkapel er ook uitgaat. Klopt dit?
 

03-10-2011 19:46:26
thom
thom
Ik weet er het fijne ook allemaal niet van, maar ongetwijfeld gaat er het eea veranderen aan het sporenplan in Utm, en zeker zal 410 zijn functionaliteit verliezen als te gebruiken perronspoor...  

03-10-2011 19:48:20
broek53
broek53
Het is zoals met zovele dingen bij roRail: ideeën, ideetjes en proefballonnen zat, maar geen enkel besluit.
Bij het geschikt maken voor de museumpendel van het spoor Blauwkapel - NSM heb ik getracht te onlokken aan ProRail wat nu het beeld is. Nada, nul komma nul - laat staan dat daarmee rekening gehouden kon worden. En ook nu nog is dat niet anders.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-10-2011 19:49
 

03-10-2011 19:48:26
bart84
Moderator
bart84
...om maar eens een open deur in te trappen.
Wel jammer dat er een mogelijke omleidingsroute wordt gesaneerd.


Mvg. Bart
 

03-10-2011 19:52:56
thom
thom
Dat stuk wat gesaneerd wordt, komt ten goede van de uitbreiding van de tram in Utrecht. Dus wat vind je intressanter, een dagelijks rijdende tram, of een omleidingsroute die eens in het jaar gebruikt wordt en kapitalen aan onderhoud kost...

Reken namelijk maar dat oa de kruising in Bkp genoeg kost aan onderhoud...
 

03-10-2011 20:18:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
fermon (ma 03 okt 2011 19:43:31 https://www.somda.nl/forum/10998/p358127/): Ik had ook ergens gelezen of gehoord dat de kruising bij Blauwkapel er ook uitgaat. Klopt dit?
Die is recentelijk nog vernieuwd (lagen althans onderdelen voor langs de baan klaar), dus volgens de spoorlogica...%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-10-2011 20:49:10
ZJ37
ZJ37
Quote
bart84 (ma 03 okt 2011 19:48:26 https://www.somda.nl/forum/10998/p358130/): ...om maar eens een open deur in te trappen.
Wel jammer dat er een mogelijke omleidingsroute wordt gesaneerd.
Houd je hart maar vast: met de trend van doorstroomstations en corridorrijd-gedachten, vraag ik me wel eens af wat er na realisatie überhaupt nog om te leiden valt in de toekomst.
 

03-10-2011 21:00:48
broek53
broek53
Als er echt in structuren gedacht zou worden EN ernaar gehandeld, zou je de beste argumentatie hebben om een structurele omleidingsroute in stand te houden. Althans: een betere dan strukturele omleidingen kan ik niet verzinnen.
Om die reden heb ik al eens gekscherend gesteld dat men in Amsterdam de Zuid-westboog zou moeten aanleggen, nu toch alles bij de Riekerpolder en Amsterdam Zuid volledig op de schop gaat (zuid-west-boog is de verbinding tussen de Westtak en Zuidtak, en het enige stukje dat nog omtbreekt aan de oorspronkelijk gedachte ringbaan). Waarom? Omdat je dan de onvermijdelijke corridor Zaandam - Utrecht om Amsterdam CS heen kan leiden als daar iets - wat dan ook - aan de hand is. Voor de Maliebaan zou je primair kunnen denken aan de 3100, die dan over Hilversum door naar Schiphol zou kunnen.
 

03-10-2011 21:16:16
timtrein
timtrein
Daniel, bedoel je andere onderdelen dan het reserve-kruis dat daar standaard ligt? Want die kruising is best wel een unikaat en dus ligt het reservedeel er gewoon naast opgeslagen  

03-10-2011 21:20:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Ow was me nooit opgevallen dat het er al zo lang ligt eigenlijk... maar ze waren in die omgeving recentelijk ook bezig met spoorvernieuwing, vandaar dat ik ervanuit ging dat het vernieuwd was/wordt


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-10-2011 21:24:41
broek53
broek53
Blauwkapel en de kruising in Haarlem hebben er inderdaad reserve-exemplaren naast liggen. Ze zijn qua hoekverhouding namelijk uniek (en dus niet standaard).  

03-10-2011 21:41:20
timtrein
timtrein
Wat natuurlijk een extra reden voor ProRail is om er zo snel mogelijk vanaf te willen...  

03-10-2011 21:49:54
broek53
broek53
Nou nee, over Haarlem heb ik ze nooit gehoord. Recent is daar zelfs de beweegbare bovenleiding weer boven aangebracht die een jaar of wat geleden door een vaste constructie was vervangen. Blauwkapel heeft ook zo'n constructie. Maarre - als ik ProRail was geweest, had in Blauwkapel al jaren geleden enkelsporig gemaakt vwb de verbinding Hilversum - Maliebaan - en dat is ook niet gebeurd.  

04-10-2011 13:20:46
dwem
dwem
De Maliebaan is een straat(laan)in Utrecht. Vlak er bij ligt het Maliebaanstation.

Dit Maliebaanstation was destijds het Utrechtse eindpunt van de "Oosterspoorlijn", de lijn die de HSM in de jaren 1870 opende vanaf Amsterdam naar Hilversum en vervolgens enerzijds naar Utrecht en anderzijds naar Amersfoort en verder.

Sommige treinen reden vanaf Utrecht Maluiebaan verder door naar Lunetten, een station dat alleen maar diende als overstapmogelijkheid op de lijn naar Den Bosch.
Maliebaan was een groot station, met een goederenstation en een locdepot.

Dirk
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-10-2011 01:39:55
mren
mren
Quote
daniël_ddr (ma 03 okt 2011 20:18:01 https://www.somda.nl/forum/10998/p358135/):
Quote
fermon (ma 03 okt 2011 19:43:31 https://www.somda.nl/forum/10998/p358127/): Ik had ook ergens gelezen of gehoord dat de kruising bij Blauwkapel er ook uitgaat. Klopt dit?
Die is recentelijk nog vernieuwd (lagen althans onderdelen voor langs de baan klaar), dus volgens de spoorlogica...%08%

Je draait de redenering om...

Dat gesaneerde infra het jaar ervoor op wordt geknapt wil nog niet zeggen dat alles wat op wordt geknapt ook gesaneerd wordt.

Zo is alle muziek geluid maar niet alle geluid muziek.

Laatst bewerkt door mren op 05-10-2011 01:40
 

05-10-2011 09:46:05
R1-2010
R1-2010
Duh. Maar volgens kunnen we bij ProRail inmiddels empirisch vaststellen dat bij gesaneerde infra (remember de bordjes bij Leeuwarden-Stiens) deze logica wél opgaat

Laatst bewerkt door R1-2010 op 05-10-2011 09:46
 

05-10-2011 11:06:55
thom
thom
Vergeten we ook niet dat die kruising aan 1 kant wél gebruikt wordt, slijt en dus toch vervangen zal moeten worden als dat te erg wordt...

Je kunt het niet even laten zitten omdat je in toekomst misschien de tweede lijn wilt opbreken...
 

11-10-2011 21:31:57
OBASD
OBASD
Quote
broek53 (ma 03 okt 2011 21:00:48 https://www.somda.nl/forum/10998/p358149/): Om die reden heb ik al eens gekscherend gesteld dat men in Amsterdam de Zuid-westboog zou moeten aanleggen, nu toch alles bij de Riekerpolder en Amsterdam Zuid volledig op de schop gaat (zuid-west-boog is de verbinding tussen de Westtak en Zuidtak, en het enige stukje dat nog omtbreekt aan de oorspronkelijk gedachte ringbaan). Waarom? Omdat je dan de onvermijdelijke corridor Zaandam - Utrecht om Amsterdam CS heen kan leiden als daar iets - wat dan ook - aan de hand is. Voor de Maliebaan zou je primair kunnen denken aan de 3100, die dan over Hilversum door naar Schiphol zou kunnen.


Veeeel meer zielen, 1 gedachte. Als je bedenkt dat Amsterdam CS een flessenhals is en als het mis gaat er aardige filevorming komt ..................
Met koninginnedag zou dat ook perspectief bieden.
Dus m.i. had die boog er al lang moeten liggen.

Om on topic te blijven: Utrecht is een vrij complex station, ook als het daar misgaat heeft dat een enorme uitwerking om de treinenloop in het hele land.
Omleiding via de Maliebaan of hoe het ook genoemd mag worden zou het effect kunnen verkleinen.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 12-10-2011 00:04, reden: aanvulling on-topic
 

11-10-2011 22:41:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (ma 03 okt 2011 21:24:41 https://www.somda.nl/forum/10998/p358157/): Blauwkapel en de kruising in Haarlem hebben er inderdaad reserve-exemplaren naast liggen.
Hadden inmiddels kennelijk. Ik heb de laatste dagen het reserve-exemplaar bij Blauwkapel niet meer zien liggen vanuit de trein of ze moeten het ergens goed verstopt hebben...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-10-2011 11:29:29
thom
thom
Of ding is gebruikt  

12-10-2011 21:18:45
seinhuis
seinhuis
Quote
broek53 (ma 03 okt 2011 13:09:06 https://www.somda.nl/forum/10998/p358068/): De Heimwee-expres blijft het rondje rijden zolang het kan - zover ik weet.
Heimwee-expres rijd nu spoorwegmuseum-Hilversum en terug. Daarna rijd deze trein leeg (zonder reizigers) naar Maarn goederen op kop te maken.
 

12-10-2011 21:21:45
thom
thom
Die route rijdt de Heimwee Expresse alláng niet meer hoor...

Het is op en neer Utm > Mrnge.
 

14-10-2011 09:51:11
elizabeth
elizabeth
Quote
daniël_ddr (di 11 okt 2011 22:41:10 https://www.somda.nl/forum/10998/p359518/):
Quote
broek53 (ma 03 okt 2011 21:24:41 https://www.somda.nl/forum/10998/p358157/): Blauwkapel en de kruising in Haarlem hebben er inderdaad reserve-exemplaren naast liggen.
Hadden inmiddels kennelijk. Ik heb de laatste dagen het reserve-exemplaar bij Blauwkapel niet meer zien liggen vanuit de trein of ze moeten het ergens goed verstopt hebben...


Afgelopen zondag (10-10) lag het er nog gewoon. Heb er expres naar gekeken.


jaapfan.
 

14-10-2011 14:07:04
AlbertP
AlbertP
Quote
seinhuis (wo 12 okt 2011 21:18:45 https://www.somda.nl/forum/10998/p359713/):
Quote
broek53 (ma 03 okt 2011 13:09:06 https://www.somda.nl/forum/10998/p358068/): De Heimwee-expres blijft het rondje rijden zolang het kan - zover ik weet.
Heimwee-expres rijd nu spoorwegmuseum-Hilversum en terug. Daarna rijd deze trein leeg (zonder reizigers) naar Maarn goederen op kop te maken.

Die trein heeft we heel veel verschillende routes gereden. Utm-Hvs, vroeger een rondje Utrecht met kopmaken bij Lunetten en Blauwkapel, en tegenwoordig Utm-Mrg (ik heb de 114 laatst nog met reizigers op Mrg zien staan). De route zou zo weer kunnen veranderen, maar Utm blijft het punt blijft waar de reizigers in- en uitstappen.
 

15-10-2011 14:03:29
neushorn
neushorn
De Maliebaanlijn wordt, in ieder geval in Utrecht, altijd aangeduid met Oosterspoorlijn.

Door het grote aantal passages met drukke wegen lijkt de kans me heel klein dat de spoorlijn ooit weer intensief zal worden gebruikt. Sterker nog, het gebruik is de laatste jaren steeds verder afgenomen.

Een aardigheidje in dit verband, een passage uit een brief van het college van B&W aan Willem Mengelberg d.d. 12 mei 1920, waaruit blijkt dat men in Utrecht destijds verwachtte dat de Oosterspoorlijn zou worden opgeheven

Het wenscht U te eeren door aan een van Utrechts straten Uwen naam te verbinden, en heeft daarom besloten, om de Burgstraat, gelegen in de nabijheid van Uw ouderlijk huis en bestemd om na de eerlang te verwachten opheffing der Oosterspoorlijn deel uit te maken van de breede laan, die zich van de Biltstraat
tot aan de Koningsweg zal uitstrekken, den naam te geven van Mengelberg.

Laatst bewerkt door neushorn op 15-10-2011 14:04
 

15-10-2011 14:29:05
dwem
dwem
En nu lees ik zelfs in Op de Rails, een maandblad dat terecht prat gaat op kwaliteit en historische jusitheid, de Oosterspoor aangeduid als "Maliebaan" (artikel over de NS 1200en).

Ik hoop dat de redactie meeleest hier, want zo'n fout is OdR onwaardig.
Zou niet gebeurd zijn als wijlen Bert Steinkamp de tekst had proefgelezen....
Schaam u, redactie!!

Dirk
 

15-10-2011 14:33:21
aarclay
aarclay
Mail de OdR anders eens? Rectificeren ze volgende maand.


Choo choo.....
 

15-10-2011 17:30:07
maigoda
maigoda
Ik denk dat er twee waarheden zijn wat de naamgeving betreft.

Als geboren Utrechter hadden we vroeger een volkstuin. Dat complex (wat opzich nog steeds bestaat) lag aan de Oosterspoorlijn, aldus de "overleveringen". Zodoende heb ik deze naam tot m'n aantreden bij NSR altijd gebruikt om deze lijn aan te geven.

Na de aantreding veranderde dat. Toen begon ik als machinist bij NSR en daar werd het de Maliebaan genoemd. Bij het gebruik van de naam Oosterspoorlijn werd er wat vreemd opgekeken. Hooguit de machinisten van Utrechtse afkomst kende deze benaming. Zelfs op m'n wegleerkaart staat Maliebaan (dus met ie).

De benaming Maliebaan is dus een intern gebruikte benaming bij spoorbedrijven en Oosterspoorweg of Oosterspoorlijn een benaming die zelfs de gemeente gebruikt. Als je op de site van Het Utrechts Archief: http://www.hetutrechtsarchief.nl/ zoekt, dan zul je onder de naam Maliebaan nauwelijks foto's vinden die spoorgerelateerd zijn. Onder de zoekterm Oosterspoorweg zo'n 162 stukt die allemaal spoorgerelateerd zijn.

Wellicht dat dit enige helderheid verschaft?
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 15-10-2011 17:33
 

15-10-2011 18:48:36
martin
martin
Wordt het stuk Utm-Lak niet elke dag bereden door de eerste museumpendel? Als ik in de treinplanner kijk zie ik het volgende:
Ut v. 9.45 Utm a. 9.59
Utm v. 10.02 Db a. 10.11
Db v. 10.29 Ut a. 10.40
Is dit roestrijden of iets dergelijks?
 

15-10-2011 18:50:46
Nelis
Nelis
Voor het opbreken van het stuk Lak - Utm ten faveure van de tram naar de Uithof denk ik dat het belang van de Oosterspoorweg te verwaarlozen is. Op dit moment word hij namelijk zeer zelden gebruikt. Mijn school staat pal aan de lijn en het enige wat je ziet passeren, zijn een zeldzame omgeleide ICE of een zeldzame cargo vanaf Crailloo naar arnhem of veenendaal ten behoeve van aanstaande werkzaamheden. wat ongeveer 2 keer per maand voorkomt. natuurlijk is het een handige omleidingsroute. Maar hij is al meer dan de helft van zijn nut kwijt sinds er geen aansluiting meer is op de spoorlijn naar Ht. De tram naar de Uithof heeft een belang wat 25 duizend mensen per dag kan dienen. Wat de oosterspoorweg zelfs bij een volledige dag met omgeleidde treinen nooit zal halen. Want het is bijzonder onwenselijk om de om de overweg met de biltstraat en de kardinaal de jongweg vaak te sluiten omdat dat tot forse verkeersopstoppingen leidt in utrecht noord-oost.  

15-10-2011 23:11:56
sjoerd
sjoerd
Dat de overwegen in een stad dan vaker dicht liggen vind ik totaal geen argument. Op vrijwel elke plek waar dat een knelpunt wordt, is er een oplossing. In de jaren 70 is een deel van de Oosterspoor al omhoog gebracht om dat op te lossen. Ook is de afsluiting niet nodig voor de tram. De trambaan ligt hier nota bene al voor een groot deel op viaduct en ook is voor het kruisen van de Oosterspoor een korte tunnel denkbaar.
Ook het opbreken van de aansluiting van de Oosterspoor met de spoorweg naar Den Bosch is geen argument. Die kan nu nog altijd hersteld worden, behalve als je de gehele lijn maar vast opbreekt.
Er zijn heel wat voorbeelden van opgebroken lijn(gedeelt)en, waarvan we zouden willen dat die er nog lagen en bruikbaar waren: Den Haag - Scheveningen, de NBDS (zowel voor reizigers- als goederenverkeer en ook voor lokaal verkeer had deze een functie kunnen hebben!), de IJzeren Rijn, Nijmegen - Kranenburg, Kesteren - Amersfoort, Lage Zwaluwe - Den Bosch, en ga zo maar door.
 

15-10-2011 23:46:09
dh3201
dh3201
Die tram zal vast frequenter rijden dan er treinen via het Oosterspoor rijden, dus die tram belemmert het verkeer nog veel meer, of wordt die tram als U-bahn aangelegd?


Shqiperise-lopers?
 

16-10-2011 10:24:25
Nelis
Nelis
Nou de problematische overwegen zitten aan de kant van Utm - Blkp . de overwegen tussen Lak en Utm zijn relatief rustig. Maar de plannen van de tram zijn nogal aan veranderingen onderhevig. Het is bekend dat hij er komt maar nog niet wanneer de bouw precies begint. Als mede het definitieve tracé. deze week werd er bijvoorbeeld op RTV Utrecht gemeld dat er plannen zijn om de tram door te trekken naar Bhv terwijl er altijd het idee was om hem naar zeist door te trekken. Maar zullen we het verder op treinen houden. We zijn tenslotte een spoorforum en geen algemeen OV forum  

16-10-2011 21:24:10
rolandrail
rolandrail
Quote
martin (za 15 okt 2011 18:48:36 https://www.somda.nl/forum/10998/p360156/): Wordt het stuk Utm-Lak niet elke dag bereden door de eerste museumpendel? Als ik in de treinplanner kijk zie ik het volgende:
Ut v. 9.45 Utm a. 9.59
Utm v. 10.02 Db a. 10.11
Db v. 10.29 Ut a. 10.40
Is dit roestrijden of iets dergelijks?
Zie ditzelfde topic op 3 oktober jl.
 

18-10-2011 20:48:21
AHMulder67
AHMulder67
Leuke discussie.

Op Google-earth heb ik mij ook al eens met de Oosterbaan als omleidingsroute beziggehouden.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat die goederentreinen die tweemaal door Utrecht Centraal komen nu zo handig zijn.

Waarom is men nooit eens op het idee gekomen om een keerlus aan te leggen? Bij Schaarbeek ligt een hele fraaie.

Op Google heb ik er eentje uitgezet, die bij Lunetten aftakt, ongelijkvloers, vervolgens onder de A12 door en dan draaien. In de boog een verbinding richting Geldermalsen, over het spoor naar Arnhem heen, daar ook een verbinding en dan oostelijk van dit spoor naar het noorden terug en rechtsaf naar Maliebaan.

De voordelen van zo een dure oplossing zijn overduidelijk.

Bij Utrecht Centraal laat je de goederentreinen over de meest westelijke sporen het station passeren en je hebt weer een hoop ruimte voor belangrijkere dingen.

Leuke fantasie en misschien niet eens zoveel extra werk bij alles wat in Utrecht Zuid verder nog gedaan wordt.
 

19-10-2011 09:20:20
Hoera63
Hoera63
Maar rechtvaardigen twee goederentreinen per dag een dure keerlus? Ik denk het niet. Al heeft Prorail een logica waar we niet tegenop kunnen.  

19-10-2011 12:27:50
maigoda
maigoda
Gezien de landerijen waar de keerlus doorheen zou moeten, acht ik de kans erop al redelijk rond de 0%. Verder moet de onderdoorgang van de A12 verbreed worden, want de huidige breedte is slechts berekend op vier sporen en de laastgelegen Nieuwe Houtenseweg. Is ook niet echt de meest goedkope klus.
Groetjes,
Emiel
 

19-10-2011 12:30:43
dwem
dwem
Onbetaalbaar inderdaad en goed voor een behoorlijke milieuoppositie.
De prioritetien liggen ergens anders lijkt me.

Dirk
 

23-10-2011 16:54:11
neushorn
neushorn
Quote
sjoerd (za 15 okt 2011 23:11:56 https://www.somda.nl/forum/10998/p360192/): In de jaren 70 is een deel van de Oosterspoor al omhoog gebracht om dat op te lossen.


De spoorlijn ligt overal op maaiveld. Wellicht ben je in de war door de Venuslaan, die met een tunnel onder het spoor doorgaat. Die tunnel is ongetwijfeld aangelegd in de tijd dat het spoor nog wel frequent werd gebruikt.
 


23-10-2011 18:21:13
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, ik ben niet in de war. Daar ben ik nog veel te jong voor. De lijn is iets verlegd en iets omhoog gebracht. Ik zal het moeten opzoeken; volgens mij was het in de jaren 70. Maar ik heb alle Koppelingen nog; dat wordt bladeren...

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-10-2011 18:34, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

23-10-2011 18:39:52
broek53
broek53
Dat is bij die tunnel, ja. Er zit zowel een soort slinger als een flinke kattenrug in de Malie... Oosterspoorweg ter plekke.  

24-10-2011 02:50:51
mfwv
mfwv
Zondagmiddag reed er nog een DDAR-stam (meen 7406) vanaf Lunetten Aansluiting naar het Maliebaanstation; ik zag er reizigers inzitten. Voorzover ik mij kan herinneren is dit de eerste keer in een twee jaar geweest dat ik een dubbeldekker langs mijn flat heb zien rijden, best apart  

24-10-2011 08:18:01
MDDM
MDDM
Klopt. Stel verzorgde gisteren de museum pendel. Zie ook https://www.somda.nl/forum/11090/p361288/Opvallende+dingen+23+oktober/


Gr Joop mcn Lls
 

24-10-2011 12:03:01
maigoda
maigoda
Wat betreft het omhoog brengen, dat is het stuk tussen de spoorwegovergang Gansstraat en spoorwegovergang Noteboomlaan. Dit heeft meerdere redenen gehad. In Het Utrechts Archief: http://www.hetutrechtsarchief.nl zijn wel foto's te vinden van deze ombouw, zoekende onder de zoekterm "oosterspoorweg"
Groetjes,
Emiel
 

24-10-2011 14:41:22
smarkie
smarkie
Quote
mfwv (ma 24 okt 2011 02:50:51 https://www.somda.nl/forum/10998/p361360/): Zondagmiddag reed er nog een DDAR-stam (meen 7406) vanaf Lunetten Aansluiting naar het Maliebaanstation; ik zag er reizigers inzitten. Voorzover ik mij kan herinneren is dit de eerste keer in een twee jaar geweest dat ik een dubbeldekker langs mijn flat heb zien rijden, best apart

zaterdag reed de 7819 dit traject, dus ook gelijk voorzien van sandite
 

24-10-2011 16:51:08
279
279
als het stel geprogrammeerd was om daar te smeren...  

24-10-2011 19:54:01
seinhuis
seinhuis
Zaterdag bij een informatiebijeenkomt geweest van de Bestuur Regio Utrecht (BRU), welke verzoorgt was door de NVBS afdeling Utrecht.

Volgens de BRU staat nog steeds in de plannen dat de malibaan weggaat tussen spoorwegmuseum en LAK, als de sneltram naar de uithof komt. Mogelijk dat de lijn helemaal vanaf blauwkappel tot LAK op word geheven.
 

24-10-2011 22:24:17
timtrein
timtrein
Helemaal opheffen? Dan maak je het Spoorwegmuseum spoorloos... dat zal wel niet gebeuren.  

24-10-2011 22:27:54
lex_t
lex_t
Och, een deel is toch al ingemetseld..

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-10-2011 22:32, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

24-10-2011 23:09:57
tjabbe73
tjabbe73
Ja en als de belangen van het dorp en de bijbehorende projectontwikkelaars maar groot genoeg zijn, is alles mogelijk.....%08%  

25-10-2011 09:23:26
Hoera63
Hoera63
Tijd voor een nieuwe locatie...? Niet in een binnenstad en mét mogelijkheid tot uitbreiden? %08%  

25-10-2011 14:43:21
jbt
jbt
Een nieuwe locatie? Er is nog niet zo lang geleden 70 miljoen in dit museum geinvesteerd!  

25-10-2011 15:27:33
maigoda
maigoda
Wat wel zou kunnen, is de lijn vanaf het NSM enkelsporig uitvoeren tot aan Blauwkapel. Ze rijden nu ook maar over één spoor naar het museum. Dan kun je op diverse plekken in de stad stukken "herontwikkelen", zoals ter hoogte van de voormalige halte Biltstraat.

Maar het NSM zonder spooraansluiting... Tja, dat klinkt net als een scheepvaartmuseum midden in de polder!
Groetjes,
Emiel
 

25-10-2011 22:17:07
thom
thom
Quote
jbt (di 25 okt 2011 14:43:21 https://www.somda.nl/forum/10998/p361607/): Een nieuwe locatie? Er is nog niet zo lang geleden 70 miljoen in dit museum geinvesteerd!

t'Was iets minder, maar nog genoeg om niet te willen verhuizen.

Daarnaast, dat stationsgebouw verhuis je niet even mee
 

25-10-2011 22:49:00
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Bij een aantal vakken in het afgelopen jaar, met name micro-economie, heb ik geleerd dat dat soort 'verzonken kosten' nooit mee mogen wegen in rationele beslissingen. Gevoelsmatig klopt het niet, maar of je nu wel of niet voor een optie kiest, dat geld ben je hoe dan ook kwijt, en dat is niet afhankelijk van je beslissing. Je beslissing zou er dus ook niet van mogen afhangen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

26-10-2011 11:35:57
cuijk
cuijk
NSM weet hoe vaak zij de aansluiting gebruikt op jaarbasis. Ook zijn de kosten van de gehele lijn bekend. En het is te berekenen wat de overbrengingskosten per dieplader naar het NSM zouden zijn. Het een kan tegen het ander worden afgewogen als de lijn alleen nog gaat dienen als NSM-aansluiting.
Natuurlijk zal NSM moeten omdenken als er geen spooraansluiting meer is; de Heimwee-expres verdwijnt in dat geval als NSM-publiekstrekker. Ook de Museumpendel is in dat geval voltooid verleden tijd.
Als de lijn id toekomst alleen dient als NSM-aansluiting dan zou een kwartje nog eens vreemd kunnen gaan rollen.
 

26-10-2011 13:51:47
sjoerd
sjoerd
Quote
RSK-Mat92 (di 25 okt 2011 22:49:00 https://www.somda.nl/forum/10998/p361695/): Bij een aantal vakken in het afgelopen jaar, met name micro-economie, heb ik geleerd dat dat soort 'verzonken kosten' nooit mee mogen wegen in rationele beslissingen.

Dan heb je hopelijk ook geleerd dat aan investeringen die eenmaal gedaan zijn tot op de huidige dag moet worden betaald of afgelost. En behalve dat is het niet alleen gevoelsmatig dat je er voor waakt om weer diep in de (lege) buidel te tasten voor weer zo een plannetje.
Daarnaast zou elke opleiding studenten moeten trainen om niet voetstoots aan te nemen wat docenten beweren maar er juist kritisch over na te denken. Ik vertrouw er op dat je dat doet. Het denken over geld en investeringen is al jaren volkomen verkrampt en daar plukken we nu op allerlei plekken in de maatschappij de wrange vruchten van.
Ook het vernietigen van infra, waar daarover hebben we het in dit topic, wordt telkens wel betreurd maar we leren er geen lessen uit.
 

26-10-2011 15:46:29
john2
john2
Moet de Maliebaanlijn uit oogpunt van Defensie niet open blijven? Dat er ten alle tijden treinen voor militair vervoer kunnen rijden.  

26-10-2011 15:57:13
rolandrail
rolandrail
De tijd dat defensie daar een halszaak van maakte is volgens mij wel voorbij. Allerlei losplaatsen/aansluitingen waar voorheen wel eens militaire treinen werden geladen worden of zijn al gesloten en verdwenen zonder dat defensie bezwaar heeft gemaakt. Bkp-Lak is dan dus geenzins noodzaak voor defensie.  

26-10-2011 16:38:12
sjoerd
sjoerd
Ja, en tot welk soort rare stommiteiten dat kan leiden bleek onlangs toen een legereenheid uit Leopoldsburg in Belgie de los- en laadplaats Acht op moest zoeken om een legereenheid met tanks op de trein te krijgen. Hun eigen Leopoldburgse laadplaats was namelijk niet meer per spoor bereikbaar. Nogmaals: niet opbreken en ook nog: blijven gebruiken. Anders ontstaat er een kwetsbaar natuurgebied en dan mag je er ook niet meer langs.
De stadsontwikkeling te Utrecht heeft zich geheel geplooid naar de aanwezigheid van s lands belangrijkste spoorwegknooppunt. Er is stedenbouwkundig nu geen enkele reden om dat nu ineens anders te willen. Er zijn toch geen haalbare projecten de komende tien jaar.
 

26-10-2011 23:00:19
thom
thom
Quote
cuijk (wo 26 okt 2011 11:35:57 https://www.somda.nl/forum/10998/p361726/): NSM weet hoe vaak zij de aansluiting gebruikt op jaarbasis. Ook zijn de kosten van de gehele lijn bekend. En het is te berekenen wat de overbrengingskosten per dieplader naar het NSM zouden zijn. Het een kan tegen het ander worden afgewogen als de lijn alleen nog gaat dienen als NSM-aansluiting.
Natuurlijk zal NSM moeten omdenken als er geen spooraansluiting meer is; de Heimwee-expres verdwijnt in dat geval als NSM-publiekstrekker. Ook de Museumpendel is in dat geval voltooid verleden tijd.
Als de lijn id toekomst alleen dient als NSM-aansluiting dan zou een kwartje nog eens vreemd kunnen gaan rollen.

Feitelijk dient de lijn nu al alleen nog als aansluiting voor het NSM want verder rijdt er niets structureels.

Daarnaast denk ik dat rollen van dat kwartje wel mee zal vallen, als alle spoororganisatie's allemaal daadwerkelijk zo commercieel zouden denken als jij nu schetst had NS allang gestopt met de pendeltrein laten rijden en Prorail had nooit afgelopen jaar de Maliebaan seintechnisch laten aanpassen om het museum beter bereikbaar te maken met de pendeltrein...

Daarnaast is het NSM een wisselcollectie die regulier wisselt en kan niet alles zomaar op een dieplader dus een optie is het ook niet...

Laatst bewerkt door thom op 26-10-2011 23:03
 

27-10-2011 09:41:03
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (wo 26 okt 2011 16:38:12 https://www.somda.nl/forum/10998/p361767/): Ja, en tot welk soort rare stommiteiten dat kan leiden bleek onlangs toen een legereenheid uit Leopoldsburg in Belgie de los- en laadplaats Acht op moest zoeken om een legereenheid met tanks op de trein te krijgen. Hun eigen Leopoldburgse laadplaats was namelijk niet meer per spoor bereikbaar.
Stop. Er is niets opgebroken of bewust buitendienst gesteld in Leopoldsburg, het is afgekeurd en heeft onderhoud nodig. In Belgie zijn ze goed in discussies over wie wat gaat betalen en dus is de aansluiting in Leopoldsburg tot nader order niet bruikbaar. Kortom, je voorbeeld slaat de plank mis.
 

27-10-2011 09:55:30
Harold27
Harold27
Bij het bereikbaar zijn van het NSM lijkt me de mogelijkheid om materieel uit te wisselen het belangrijkste.
Dus een eenvoudige aansluiting moet er ten allen tijde blijven, desnoods als raccordement.
De museumpendel is natuurlijk leuk, maar maakt zo'n aansluiting heel wat ingewikkelder: met passagiers en vaker in gebruik.
Afhankelijk van stedebouwkundige plannen, (woningen en tramlijn) kan bepaald worden aan welke kant (Ln of Bkp) kan worden aangesloten op het openbare spoorwegnet.
 

27-10-2011 10:22:20
thom
thom
Waarom degraderen tot raccordement, als het nu een volwaardig beveiligde lijn is?
En waarom is een aansluiting moeilijk, als die er reeds is?

De museumpendel is een service van NS waar het NSM maar al te blij mee is omdat een groot deel van de bezoekers op die manier bij het NSM aankomt. De pendel heeft daarom wel meer de status "leuk".
Daarbij opgeteld dat er vorig jaar in de lijn geïnvesteerd is en er helemaal geen sprake is van het opbreken van Bkp - Utm zou ik niet weten waarom je een discussie moet maken voor het niet meer laten rijden van de pendeltrein...

En bekijken welke kant er aangesloten zou moeten blijven is helemaal niet meer van toepassing, het is al besloten dat het stuk Utm - Lak definitief opgebroken worden ivm met de aanleg van de tramlijn.

Laatst bewerkt door thom op 27-10-2011 10:22
 

27-10-2011 10:26:45
Harold27
Harold27
OK, Thom, mijn bijdrage was ook meer bedoeld voor het geval dat bijvoorbeeld de Gemeente echt zou gaan inzetten op het verdwijnen van de hele lijn.
Je moet dan tijdig inzetten op het dan best bereikbare resultaat, en een heel weinig gebruikt raccordement is in een onderhandeling beter te verdedigen, dan een, in de ogen van bewoners en gemeente, overlast veroorzakende meer regelmatig gebruikte lijn.
Beter dat, dan een NSM zonder spoorbereikbaarheid.
 

27-10-2011 10:29:58
thom
thom
Daar is helemaal geen sprake van, het NSM heeft ook best goede contacten met de gemeente Utrecht en ook die weten dat het NSM een trekpleister voor de stad is...

Daarnaast, of er nu een raccordementsspoortje ligt of een in dienst zijnd spoorlijntje, je kunt nog steeds niets anders met die grond...

Laatst bewerkt door thom op 27-10-2011 10:30
 

27-10-2011 10:33:21
Harold27
Harold27
Overheden zijn vaak niet al te betrouwbaar. We zullen zien.  

27-10-2011 11:33:52
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Even een vraagje (ik ben helaas niet geheel thuis in de situatie ter plaatse) over het grote probleem van deze lijn. Naar ik heb begrepen zijn dit vooral drukke overwegen. Welke overwegen zijn dit precies?

Afhankelijk van de ligging is het wellicht ook mogelijk om de spoorlijn ergens in de toekomst verdiept aan te leggen, dan kun je met de ruimte erboven doen wat je wilt, en wordt de 'overlast' voor omwonenden verminderd. Ondertunneling zou het gebruiken van de lijn als omleidingsroute dan ook wat vergemakkelijken.


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-10-2011 11:36:28
waalkade
waalkade
Wispelturig lijkt me een betere uitdrukking.
Edit is reactie op Harold27.

Laatst bewerkt door waalkade op 27-10-2011 11:37
 

27-10-2011 11:56:41
R1-2010
R1-2010
Quote
RSK-Mat92 (do 27 okt 2011 11:33:52 https://www.somda.nl/forum/10998/p361915/): Afhankelijk van de ligging is het wellicht ook mogelijk om de spoorlijn ergens in de toekomst verdiept aan te leggen, dan kun je met de ruimte erboven doen wat je wilt, en wordt de 'overlast' voor omwonenden verminderd. Ondertunneling zou het gebruiken van de lijn als omleidingsroute dan ook wat vergemakkelijken.
Yeah, right, een lijn waar 1 x per uur een pendeltreintje op rijdt ondertunnelen. Zullen we het geld maar ergens anders over de balk gooien?
 

27-10-2011 12:26:22
Hoera63
Hoera63
Wat mij een goedkope oplossing lijkt is het combineren van de lijn met de trambaan. Het enige waar je dan om moet denken is dat de trams ook op 1500V kunnen rijden.  

27-10-2011 12:27:33
broek53
broek53
Qua 'hinder' is dit stukje Oosterspoorweg heel aanzienlijk minder heftig dan een tramlijn door de stad, dunkt mij. De enige reden om Maliebaan - Blauwkapel kwijt te willen, zou zijn als de gemeente op die grond iets anders zou willen. Dat lijkt mij niet zo waarschijnlijk als ik naar dat tracé kijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-10-2011 13:29
 

27-10-2011 13:25:00
daniel81
daniel81
Één van de knelpunten die wordt opgevoerd is het kruispunt Biltstraat-F.C. Dondersstraat.
Voor een korte impressie van verkeerskundig onderzoek naar dit kruispunt, zie
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&section=Voorbeeldenbank&mode=detail&repository=Lange+wachttijden+VRI+door+complexiteit+kruispunt

(gebruiksaanwijzing: klik rechtsboven in het fotootje op 'hoofdstukken' en zo kun je alles doorlezen)

Laatst bewerkt door daniel81 op 27-10-2011 13:57
 

27-10-2011 13:45:27
maigoda
maigoda
Wat betreft het gesloten zijn van de overwegen, het zijn er in de huidige route in de stad nog maar 6, waarvan er drie 'doorgaande' routes betreft: Burgemeester Reigerstraat, Biltstraat en Kardinaal de Jongweg.

De tijdsduur waarop ze gesloten liggen is per richting hooguit een minuut en wellicht zelfs nog minder. Als ik met de museumpendel kom aangereden zie je voor je de overwegen dicht gaan en zodra je er overneen bent, gaan ze weer open. Hooguit twee minuten per uur gesloten dus en dat alleen overdag. Ik kan me uit het recente verleden een 15 km noordelijker liggende handbediende overweg herinneren die zo'n 40 minuten per uur dicht lag...
Groetjes,
Emiel
 

27-10-2011 13:51:25
WesselE
WesselE
Quote
daniel81 (do 27 okt 2011 13:25:00 https://www.somda.nl/forum/10998/p361935/): (gebruiksaanwijzing: klik rechtsboven in het fotootje op 'hoofdstukken' en zo kun je alles doorlezen)
Er is geen fotootje rechtsboven.


'Okeh'
 

27-10-2011 13:55:15
daniel81
daniel81
Het zijn ook niet zozeer de sluitingstijden die het probleem zijn, maar meer de vormgeving van het hele kruispunt als gevolg van de aanwezigheid van de overweg. Het kruispunt wordt daardoor zodanig opgerekt dat er veel 'verliestijden'zijn: door de grote oppervlakte van het kruispunt duurt het lang voordat het verkeer het kruisingsvlak verlaten heeft en de volgende richting groen kan krijgen. En door de aanwezigheid van het spoor moet bijvoorbeeld de stopstreep vóór het spoor liggen terwijl het eigenlijke kruispunt erachter ligt. Nadat de auto's op die richting groen hebben gekregen, duurt het dan nog enkele seconden voordat die voertuigen daadwerkelijk op het kruispunt zijn. Het is secondenwerk, maar op een zeer druk kruispunt kan dat een enorme impact hebben op de doorstroming van het verkeer.  

27-10-2011 13:58:53
daniel81
daniel81
Quote
WesselE (do 27 okt 2011 13:51:25 https://www.somda.nl/forum/10998/p361938/):
Quote
daniel81 (do 27 okt 2011 13:25:00 https://www.somda.nl/forum/10998/p361935/): (gebruiksaanwijzing: klik rechtsboven in het fotootje op 'hoofdstukken' en zo kun je alles doorlezen)
Er is geen fotootje rechtsboven.

Nu wel als het goed is (althans, er staat niet 'fotootje rechtsboven' maar 'rechtsboven in het fotootje') maar dat wijst zich vanzelf
 

27-10-2011 14:00:12
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (do 27 okt 2011 13:25:00 https://www.somda.nl/forum/10998/p361935/): Één van de knelpunten die wordt opgevoerd is het kruispunt Biltstraat-F.C. Dondersstraat.

De moeilijkheid van deze kruising zit hem in de beroerde situatie voor fietsers, die vanuit de stad komende schuin de drukke busbaan over moeten steken + eventueel verkeer van links en rechts. Dat heeft verder niets met de spoorwegovergang te maken. Ter hoogte daarvan is er feitelijk geen probleem meer. Fietspad is apart van de busbaan (wat elders in de stad niet altijd zo is).

Aanvulling: de drukte op dit punt in de stad wordt voor 99,999% bepaald door het wegverkeer, bestaande uit de autorijstrook, de busbaan en de kruising Biltstraat - Snellenlaan/FC Donderstraat, de schuin over de busbaan gelegde fietsstrook en hier en daar een verdwaalde voetganger. Dat er ook nog een overweg twee keer per uur nog geen minuut dicht ligt heeft mijns inziens nauwelijks impact op het geheel. Het wordt er namelijk niet minder druk van als de overweg er niet meer zou zijn. De verkeerslichtensituatie is, zoals ik het middels streetview kan bekijken, gebaseerd op de ruising Biltstraat - Snellenlaan/FC Donderstraat, inclusief stopstrepen. Daar zal ook niets aan veranderen als de overweg er niet meer zou zijn.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 27-10-2011 14:17
 

27-10-2011 19:45:04
dh3201
dh3201
Quote
maigoda (do 27 okt 2011 13:45:27 https://www.somda.nl/forum/10998/p361937/): Wat betreft het gesloten zijn van de overwegen, het zijn er in de huidige route in de stad nog maar 6, waarvan er drie 'doorgaande' routes betreft: Burgemeester Reigerstraat, Biltstraat en Kardinaal de Jongweg.

De tijdsduur waarop ze gesloten liggen is per richting hooguit een minuut en wellicht zelfs nog minder.

Er zijn verkeerslichten die langer op rood staan. Zeker in Utrecht.


Shqiperise-lopers?
 

27-10-2011 21:54:35
thom
thom
Wat nogweleens voor een lange sluitingstijd wil zorgen op de overwegen van de Burg. de Reigerstraat en de De Biltstraat is als er een trein vertrekt vanaf het achterterrein van het NSM.

Wanneer je de grendels neemt, vallen beide overwegen al dicht.
De trein moet dan nog vertrekken, en na het passeren van de eerste overweg wachten op het personeel wat de grendels teruggelegd heeft en kan dan pas echt vertrekken. Intussen ligt de overweg van de De Biltstraat dicht...

Maar ongetwijfeld is dat een situatie die zal veranderen tegen die tijd, aangezien het achterterrein danook vanaf Bkp bediend moet kunnen worden aangezien de entreezijde aan de Ln'se zijde dan vervalt.

Laatst bewerkt door thom op 27-10-2011 21:55
 

27-10-2011 21:55:50
Bert13
Bert13
Inderdaad, als er een Heimwee-Express (leeg) ritje langskomt duurt het langer, maar da's meestal maar 1x per maand.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-10-2011 21:57:48
thom
thom
Dat is alleen als het HWE materieel op het achterterrein staat en daar vertrekt om leeg een rondje te maken om op 410 te komen. [Utm > Bhv > Utm > Db > Utm]

Dat is lang niet elke maand, want niet altijd staat het rijdend materieel op het achterterrein, maar toch ook nogweleens vaker als er materieel uitgewisseld wordt.
 

28-10-2011 01:08:10
mren
mren
Quote
daniel81 (do 27 okt 2011 13:55:15 https://www.somda.nl/forum/10998/p361939/): Nadat de auto's op die richting groen hebben gekregen, duurt het dan nog enkele seconden voordat die voertuigen daadwerkelijk op het kruispunt zijn. Het is secondenwerk, maar op een zeer druk kruispunt kan dat een enorme impact hebben op de doorstroming van het verkeer.

Dat valt wel mee. Als het 1,5 seconde langer duurt voor de voertuigen op het kruisingsvlak zijn, wordt dat gewoon verdisconteerd in de ontruimingstijd die tussen de geelfase en een kruisende groenfase zit.
 

17-01-2013 11:04:07
rolandrail
rolandrail
26 januari a.s. zou de ombouw worden afgesloten maar dat is vanwege het winterweer uitgesteld. Per uitgestelde datum gaat spoor LN (=rechterspoor van Utm rg Bkp) tussen het museum en Blauwkapel buiten dienst en spanningsloos, het spoor blijft wel liggen vanwege de benodigde retourverbinding, de toegang naar het spoor wordt fysiek onmogelijk gemaakt. Vlak voor de overweg in de Burgemeester Reigerstraat komt een overloopwissel en de overweg in de Burgemeester Reigerstraat wordt een sleuteloverweg en met het sleutelen wordt gelijk een rijweg gekozen naar resp. de grote hal (en evt. sp 3 maar dat is niet ingericht voor vlot vertrek van een trein)of spoor 2 (voor de pendeltreinen) of spoor 1 (spoor onder de overkapping van het hoofdgebouw). Spoor 2 krijgt een stootjuk aan de zijde Lunetten, de overweg daarin blijft bestaan vanwege de omrangeermogelijkheden aan die zijde (maar niet van de grote hal naar het hoofdgebouw, dat kan alleen via de zijde Blauwkapel. De infra bij Blauwkapel wordt niet aangepast, het betekend dat een trein uit het museum naar Hilversum alleen helemaal linkerspoor naar Hilversum kan wat in de praktijk betekend dat dat amper kan, snachts zowiezo

Laatst bewerkt door rolandrail op 17-01-2013 11:04
 

17-01-2013 11:11:22
broek53
broek53
Ik verwacht dan ook dat een volgende stap zal zijn om de hele kruising richting Hilversum te Blauwkapel op te breken, maar dat terzijde.