03-09-2011 15:23:52 | ||
---|---|---|
Maertus
|
Beste Mensen, Ik ben net lid en mogelijk plaats ik dit bericht niet geheel juist, sorry ik ben een beetje aan het ontdekken. Hetgeen ik wil vragen: Komt het voor (is het mogelijk) dat een SLT aan een SGMm gekoppeld wordt? En zo JA, kan iemand mij dat dan vertellen, liefst ondersteund door foto's / filmmateriaal?! Ik zou u zeer dankbaar zijn!!!!!!!!!!! Laatst bewerkt door spiketrain op 05-09-2011 19:45 |
03-09-2011 15:27:26 | ||
---|---|---|
klaass16
|
SLT word tot zover ik weet niet met SGMm gekoppeld, Wel word er met mat64 gekoppeld en Virm word volgens mij ook wel gekoppeld met Virm. http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
03-09-2011 15:32:26 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Virm,ICMm,SGMm,Mat64,DM90,SLT en de DH`tjes kunnen allen met elkaar gekoppeld worden maar alleen lucht technisch en mechanisch , en bij een SLT moet er dan een aparte handel in de stuurtafel gezet worden om pneumatisch te remmen dit kan de machinist wel zelf doen alleen gebeurt het vrijwel nooit alleen in nood gevallen MCN ASD |
03-09-2011 15:35:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteVanwaar die dankbaarheid? Antwoord is: ja en nee. Verschillende soorten materieel kunnen niet gekoppeld worden in de zin dat ze dan allebei rijden, maar slepen kan altijd. Dan blijven de elektrische koppeldozen op de koppelingen dicht en wordt het achterste stel dus meegesleept. Dat kan ook met SGM en SLT v.v. Maar het komt dus alleen bij uitzondering voor, als een defecte trein moet worden weggesleept of zo. |
03-09-2011 15:36:27 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Het kan wel,, maar dan alleen in opzending? Laatst bewerkt door klaass16 op 03-09-2011 15:37 http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
05-09-2011 15:41:07 | ||
---|---|---|
Maertus
|
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik vind gecombineerde treinen erg interessant, waarschijnlijk een soort tik. Het is mij bekend dat elektrische koppelingen tussen twee verschillende types niet mogelijk is (als uitzondering Buffel-Wadloper). Mechanische koppelingen zijn voor mij dus al geweldig. Inmiddels heb ik vrijwel alle mogelijkheden (SLT+Mat64 / ICMm+SGMm / VIRM+SLT / Buffel+Icm / etc. etc.) Helaas kan ik nergens de koppeling SLT+SGMm terugvinden en dat terwijl het beiden Sprinters betreffen! Daarom mijn hoop dat iemand mij kan helpen! SLT+SGMm Gekoppeld op de foto zou voor mij fantastisch zijn, mag dus ook gewoon "geparkeerd" op een zijspoor of in onderhoudsremise zijn! Het is zeker zeldzaam, want andere combinaties heb ik meermalen gezien en deze dus nimmer! Zodoende dankbaar als iemand mij dit fenomeen kan laten zien! Laatst bewerkt door Maertus op 05-09-2011 15:45 |
05-09-2011 16:09:13 | ||
---|---|---|
klaass16
|
SLT en SGMm zijn dan bijde wel een Sprinter, maar samen combineren(aankoppelen) kan alleen in op zending,, niet in rijdende dienst. http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
05-09-2011 16:45:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En kennelijk is de vraagsteller hiernaar op zoek %06% want deze hele discussie gaat al over mechanisch koppelen en zo te zien heeft hij al heel wat treinstellen vreemd zien gaan. Even teruglezen dus, klaass16, enne... bijde?, op zending? samen combineren?? Ik snap nog net wat je bedoelt ! En nu graag back on topic SLT. Laatst bewerkt door spiketrain op 05-09-2011 17:04, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
05-09-2011 17:00:37 | ||
---|---|---|
Noodrem
|
Quote Ik meen mij te herinneren dat Mat '64 ook elektrisch gekoppeld kon rijden met het inmiddels gesloopte SM '90. Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen? Kan het zo snel niet vinden. |
05-09-2011 18:09:45 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Dat kan ik me niet voorstellen. De elektrische koppeldoos van SM '90 is veel smaller dan die van mat '64 en bovendien zit er een jaar of 40 verschil in de techniek (hele andere aansturing) |
05-09-2011 19:03:51 | ||
---|---|---|
Noodrem
|
Ah, kijk, ik heb het op Treinenweb gelezen. Zij zeggen: "Omdat het materieel het Mat '64 zou aflossen, was de planning om het koppelbaar te maken met het Mat '64. Ook moest het rijkarakteristiek overkomen. Hierdoor waren er veel beperkingen, zoals de aanzetsnelheid. De besturingssoftware werd hierdoor ook bijzonder ingewikkeld." (http://www.treinenweb.nl/index.php?page=materieel_info&id=3) Of het dus nu bij een plan is gebleven, of dat het daadwerkelijk kunnen koppelen en rijden mogelijk is geweest weet ik dus niet. Iemand anders die hier een licht op kan schijnen? |
05-09-2011 19:30:58 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Dat hoeft technisch geen belemmering te zijn. Dat kan allemaal in de besturing opgelost worden. In het buitenland bouwt men al decennia materieel wat ook met veel ouder materieel in treinschakeling kan rijden. Tegenwoordig zijn de verschillen in rijkarakteristieken prima in software gelijk te regelen. Maar dat heeft men bij SM'90 niet gedaan. Shqiperise-lopers? |
05-09-2011 20:53:24 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote De term opzending wordt hier niet juist gebruikt. Met "in opzending"wordt bedoeld dat een verder volledig in bedrijf zijnd treinstel, afgesloten voor reizigers, achter(heel soms voorop) een wel voor reizigers opengesteld treinstel wordt mee geven. Zie je verschillende treinstel typen samen dan is de achterste "Gesleept". Los van dit alles was het "Vroegah" wel mogelijk de diversen types door elkaar te gebruiken, zeg maar al het elektrische materieel voorzien van de "lage"AK kon ( kan) met elkaar samen werken, dus materieel '36 t/m '54. Ik heb trouwens ooit begrepen dat er ideeën waren om SM'90 en DM'90 elektrisch met elkaar koppelbaar te maken, maar dat is voor zover ik weet ook nooit verder dan een idee gekomen. Ciao. Laatst bewerkt door cuneo56 op 05-09-2011 20:57 |
05-09-2011 21:27:14 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Ja, daar hebben ze bij Mw destijds wel over nagedacht, maar het idee is nooit echt uitgewerkt, zover mijn informatie uit je '90jaren, die mij in het wandelgangcircuit werd ingefluisterd. |
05-09-2011 22:04:37 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Om maar weer even bij de vraagsteller uit te komen, ik heb nog niet gezien dat een SLT en SGMm gekoppeld geweest zijn. Aangezien ze alleen mechanisch kunnen koppelen en niet electronisch moet er een reden zijn om ze alleen mechanisch te koppelen. Meestal houdt dat in dat 1 van de 2 de geest gegeven moet hebben. Ik meende mij te herinneren dat het ICM ook ergens zowel mechanisch als electrisch mee gekoppeld kon worden, alleen zit hier ff een gat in mijn geheugen %04%. Verder heb ik regelmatig een IRM gezien die dagelijks 1-2 DM'90 van Nijmegen naar Zwolle en dan weer 1-2 andere terug nam. Meestal had deze IRM eerst de Ambtenaren expres gereden. (Dus de 8498 of 8499). Helaas geen foto van. Wie een foto voor mij heeft, ik houdt mij graag aanbevolen Plan V en T konden sowieso onderling gekoppeld worden. Een tijdje terug in Amf een PROTOS vastgelegd die met een plan V aan de haal ging (of omgekeerd) |
05-09-2011 22:07:21 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
afgezien van plan T en plan V in koppeling (nogal logisch, zelfde materieeltype) zijn wat jij noemt allemaal voorbeelden van het verslepen van een stel met een ander materieeltype, zij het wegens defecten, detectieproblemen of personeelsbesparing. Voor zover bij mij bekend kan ICM alleen maar met ICM elektrisch koppelen... |
05-09-2011 22:26:16 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Gesleept heb ik o.a. de volgende combinaties gezien: DE-3 + DE-2 (Zl-Zp-Ah) DD/VIRM + DM'90 (Zl-Zp-Ah) DD/VIRM + ICM (Amf-Zl-On) Plan T + ICM (Amf-Zl) DH + ICM (Gn) Protos + Plan V (Ed-Amf) 6400 + hulpkoppelboom + Plan U (Hgz-Gn) 6400 + sleepkoppelboom + Plan U (Amf-Dv-Ah-Ht-Br) Shqiperise-lopers? |
05-09-2011 22:30:21 | ||
---|---|---|
maurits
|
Samenvattend: van al het materieel gebouwd na Mat '54 zijn alleen DM90 en de Wadlopers onderling elektrisch te koppelen, waarbij de DM90 in maximumsnelheid beperkt wordt tot 100 km/h. Al het spoorwegmaterieel wat is uitgerust met een Scharfenbergkoppeling op standaard UIC-hoogte (1 meter) is mechanisch en remtechnisch te koppelen. Je kunt in principe dus een ICE en een Wadloper combineren. Je kunt ermee rijden en remmen, maar alleen de ICE zal tractie leveren en de Wadloper loopt als dood gewicht mee. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
05-09-2011 22:30:39 | ||
---|---|---|
mren
|
Jaap + ICR-stam heeft ooit gereden (moest ff weggesleept worden) En er zwerven ook ergens foto's rond van een DM'90 die een IRM ergens bij één of andere materieelshow oppikt van een bvl-loos spoortje. |
05-09-2011 22:39:16 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Er schijnt ooit ook een test te zijn uitgevoerd waarbij een Plan V een compleet Thalys-stel heeft weggesleept. |
05-09-2011 22:50:32 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Wat betrefd de gtw's. Tot nu toe kan een D versie van veolia overweg met een E versie. Maar in theorie zou je alle combies dat in Nl rijd op sleep met elkaar kunnen laten rijden. |
05-09-2011 23:13:07 | ||
---|---|---|
279
|
Quote maar eigenlijk hadden we het over stellen die met een AK uitgerust zijn... |
05-09-2011 23:15:47 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
MVD heeft hier een mooi filmpje van een rare combinatie: Een plan v die een VIRM IV afsleept http://www.youtube.com/watch?v=4ecS_7G08dc Verder is deze ook wel mooi: Een protos die een plan v op sleeptouw heeft http://kevinevers.nl/IMG_4944.JPG |
05-09-2011 23:36:40 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote SM'90 zou gebouwd zijn om met DM'90 omweg te kunnen (altans, in de docu-serie die ik bekeek kwam dat voorbij). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-09-2011 23:50:51 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat zou knap zijn; SM'90 was er namelijk eerder dan DM'90. |
05-09-2011 23:54:58 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ja, maar ze zijn wel tegelijk op de tekentafel beland en daar word toch echt dat soort dingen beslist. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-09-2011 00:04:15 | ||
---|---|---|
mren
|
DM'90 en IRM zijn tegelijk ontworpen, beiden met delen van technologie van SM'90. |
06-09-2011 00:09:24 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
nahjah het zei zo, ik cituur uit de docu dit: "tijdens de ontwikkelingsfase van SM'90 heeft men voorzieningen getroffen om met het toekomstige DM'90, de dieselvariant van SM'90, in gecombineerd bedrijf te kunnen rijden" schijnbaar nooit doorgevoerd. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-09-2011 00:55:52 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Ja, ook hier geld dat ze bij Mw destijds wel over nagedacht hebben, maar het idee nooit definitief is uitgewerkt. Vergeet niet dat bij de bouw van SM'90 veel bedacht is, maar dat NS er eigenlijk geen geld voor over had. Er is heel lang met het ministerie van EZ gesteggeld over een financiële bijdragen in dit project, het geen uiteindelijk gebeurde onder de noemer van innovatie. En verder, voor welke diensten had NS deze combinatie in hemelsnaam dan nodig? En ja, er is wel een idee in de denktank van NS geweest, voor een zogenaamde "blinde koe", om met het ICM over deels niet geëlektrificeerde trajecten (maaslijn) te kunnen laten rijden, maar ook dat plan is nooit echt uitgewerkt! Laatst bewerkt door jeanne op 06-09-2011 01:21 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-09-2011 01:19:02 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Een ICM koppeling zit qua hoogte ietsje lager, i.v.m. de inmiddels ten grave gedragen doorloopkop, overigens zonder dat dit voor het koppelen met ander MAT een probleem is. Laatst bewerkt door jeanne op 06-09-2011 01:19 |
06-09-2011 02:33:45 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Luchtvering laten zakken en je kan alles slepen wat je wilt (behalve DDAR) Gr Joop mcn Lls |
06-09-2011 12:20:49 | ||
---|---|---|
Maertus
|
Mensen allemaal bedankt... Maar ondertussen heeft dus nog niemand een SLT + SGMm gekoppeld gezien… en laat staan vastgelegd! En daar baal ik van…%04% Het is misschien een vreemde hobby, maar ik vind het gewoon geweldig om de verschillende treintypes gekoppeld te zien, al is dat slechts mechanisch. Is er misschien iemand van NedTrain / Prorail / NS / ? die vanuit zijn werk dit mogelijk kan maken en kan vastleggen??! "SLT+SGMm" Ik zou u zeer dankbaar zijn... ja écht dankbaar!!! Ik ben benieuwd, al ben ik bang dat dit nergens toe leidt... |
06-09-2011 12:53:24 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Soms is het ook een beetje geluk hebben dat je sommige combies tegen komt. Laat je dan ook voor een deel verrasen met wat je tegenkomt. |
06-09-2011 12:57:39 | ||
---|---|---|
MDDM
|
@Maertus Jammer dat je nu met deze oproep komt. Voor een paar weken terug hebben we op Llso een SGMm II aan een SLT gekoppeld, zodat we op Llso ook SLT konden wassen. Gaat overigens niet verder, te omslachtig allemaal. Gr Joop mcn Lls |
06-09-2011 13:45:22 | ||
---|---|---|
279
|
en dat ligt vooral aan de SLT neem ik aan? |
06-09-2011 13:48:50 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik vermoed van wel. Een SLT sleepgereed maken is aanzienlijk meer werk dan welk ander NSR-treinsteltype dan ook. Groetjes, Emiel |
06-09-2011 13:59:13 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Op Picasaweb gevonden: http://picasaweb.google.com/108384893376609038794/SGMmSleeptSLT200709?gsessionid=Elgi3NWtGnU9087zkk-rhw SGMm 2116 sleept een onbekende SLT-6 (Wd, 20 juli 2009). ____________________________________________________ Op Youtube gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=PwpP8cpw_VA Op het tijdstip 03.09 (bijna op het eind) 2 SGMm-tweetjes slepen een dooie SLT-6 te Utrecht noordzijde. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 06-09-2011 13:59 |
06-09-2011 14:10:28 | ||
---|---|---|
aaron
|
Quote Jeetje, doe even rustig en houd het een beetje reëel. |
06-09-2011 18:18:30 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Edit: Dat van die SLT en SGMm kan dus wel, kan het ook zijn dat de SLT veel lichter is dan een SGMm-II dat het 2x SGMm-II een SLT VI kan slepen? Laatst bewerkt door spiketrain op 06-09-2011 21:07, reden: Eerste alinea verwijderd. http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
06-09-2011 18:47:10 | ||
---|---|---|
edje
|
SGM-II heeft 8 tractiemotoren voor normaal 2 bakjes, dat is ruim voldoende om ook nog een SLT stel mee te slepen, je moet alleen rekening houden met je rijweerstanden op het dak. (bij hoge belasting van de rijweerstanden worden deze te heet) Is ook gelijk een van de redenen dat je het niet vaak ziet gebeuren. |
06-09-2011 20:09:40 | ||
---|---|---|
bruno
|
Quote SGMm heeft toch IGBT's, vanwaar de rijweerstanden dan? Bij mijn weten worden die dingen alleen gebruikt om elektrisch op te remmen |
06-09-2011 20:29:25 | ||
---|---|---|
edje
|
ja sorry, mijn fout, je hebt gelijk Bruno Laatst bewerkt door edje op 06-09-2011 20:29 |
06-09-2011 20:39:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDat maakt mij ook nieuwsgierig: waarom moesten die twee aan elkaar gekoppeld worden dan om de SLT te kunnen wassen? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-09-2011 21:07:10 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. We gaan hier met respect met elkaar om! Groet, Spiketrain |
06-09-2011 21:31:23 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Ooit een keer op foto gezien: DM90 helpt Virm door de wasstraat te duwen in Ah Edit: ICM-III mag een DM90 slepen, en Virm IV mag een ICM-III slepen, het ligt aan het aantal bakken van het trekkende en het te slepen stelletje Laatst bewerkt door klaass16 op 06-09-2011 21:33 http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
06-09-2011 21:33:46 | ||
---|---|---|
edje
|
In Ah was het altijd wel gebruikelijk om een DM'90 te gebruiken als een stel in dat kleine werkplaatsje moest, door de wasstraat kunnen ze op eigen kracht. |
06-09-2011 21:49:50 | ||
---|---|---|
Maertus
|
He Emiel!!! Onwijs bedankt man!!! %02%%02%%02% Ik ben er maar weer achter gekomen dat ik een slechte zoeker ben, want ik heb regelmatig een zoekslag gemaakt zeg! Echt gaaf en goeie tip ook van Picasa... daar ben ik mee aan de slag gegaan! Bijzonder bijzonder!!!!!!!!!! Ik zal mijn reactie reeel houden, anders gaan er mensen daar weer te heftig op reageren... EMIEL JE BENT DE BESTE! |
06-09-2011 21:57:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ergens heeft het niet zoveel nut om te gaan melden wat er allemaal voor combinatie mogelijk zijn. Zoals gezegd, met AK op dezelfde hoogte kun je altijd alles geremd verslepen. Verder is het de vraag, of je alleen op een emplacement blijft, want dan kan met een stukje gezond verstand eigenlijk alles mekaar wel slepen. Wil je de hoofdbaan op, was het altijd een beetje de regel 2 bakken trekken, op 1 bak slepen. Maar met de huidige treinen met meerdere tractieinstallatie's gaat dat eigenlijk niet meer op en is er wat meer mogelijk. In de materieelgidsen van het materieel staat altijd beschreven wat een treinstel mag trekken in geval van slepen... |
06-09-2011 22:01:04 | ||
---|---|---|
j.jager
|
QuoteEr werd ook korte tijd en DM90 gebruikt om een ICM in de kleine werkplaats van Gn in te duwen. Intussen hebben ze de 702 van NT naar Gn gehaald voor het verslepen daarvan. |
06-09-2011 22:15:07 | ||
---|---|---|
bultena
|
Ik herinner mij dat er lang geleden ICM door DH (of DM 90) van Lw naar Gn werd gesleept in de nachtelijke uren. Een dergelijk transport heeft destijds een flinke klap gemaakt op een stel runderen die bij Hardegarijp op de baan liepen. Exacte jaar mij niet meer bekend, ergens jaren 80 of 90. |
06-09-2011 22:18:29 | ||
---|---|---|
salieri
|
Klopt. Was ook meteen het einde van de sleperij van DH met ICM. |
06-09-2011 22:50:40 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat was in de nacht van 15 op 16 september 1994 trein 84151 bestaande uit 3110+3209+3214+3111+4090 MCN ASD |
06-09-2011 22:59:18 | ||
---|---|---|
aarclay
|
En wat was de reden dat deze via de spoorlijn Lw - Gn werd getrokken? Driehoeken? Choo choo..... |
06-09-2011 23:01:28 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Om een stel van Groningen in Leeuwarden te krijgen of vv (in plaats van het stel helemaal via Meppel te sturen). De ledig mat-trein met DH reed toch, en het was een stuk korter en sneller. |
06-09-2011 23:05:03 | ||
---|---|---|
salieri
|
Ik weet even niet zeker meer, maar was dit ongeluk ook de reden van de baanruimers voor elk materieel? |
06-09-2011 23:48:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Zoiets heb ik ook al eens in Utrecht gezien. Het materieel voor de 6000 en de 8800 werden van Utctw naar Ut spoor 19a/b gerangeerd. De voorste twee Plan V's voor de 6000 sleepten de VIRM-IV voor de 8800. Die werden gesplitst op spoor 19, waarna de Plan V een stukje verder reed zodat hij op de juiste plek stond. Quote Dat was vast vlak voor de presentatie van de 1254 te Amf op 8 januari dit jaar. De Plan V raakte defect, en werd door een Protos naar Amfge gesleept. (Foto: http://flic.kr/p/ajVEf2) |
07-09-2011 01:35:13 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteDe Bemo die de treinen door de wasstraat trekt drukt de boel in elkaar als het krom door een wissel gaat. En dan bedoel ik de neus van de SLT. De sleeparm van de Bemo is tekort Gr Joop mcn Lls |
03-11-2011 10:07:30 | ||
---|---|---|
Maertus
|
Soms moet ik ook gewoon geduldig zijn... Hierbij een eigen foto van een SGM en SLT aan elkaar gekoppeld: http://www.mijnalbum.nl/Album=8IEUE7FK |
03-11-2011 10:43:50 | ||
---|---|---|
Waaldrecht
|
Het is toch gewoon heel simpel: Al het NS materieel is mechanisch koppelbaar met elkaar je kan alleen pneumatisch remmen. Uitzondering was de DM'90 met DH dat die gecombineerd kunnen rijden, alleen hier was ook dat je pneumatisch moest remmen, omdat de DH geen Elektro pneum. rem had. Verder is alles d.m.v sleepkoppelingen te combineren aan buffermaterieel. Ouder mat. met lage koppeling is dat d.m.v koppelboom met koppelplaat of oog aan reizigersmat of loc te koppelen. Onderling met elkaar mechanisch. Hier waren ook wel een aantal mat soorten die ook elektrisch met elkaar combineerde. Nog een uitzondering is de GTW en Lint etc. dat kan niet met elkaar alleen bij een speciale koppeling. GTW koppeling zit nog iets hoger dan NS mat maar volgensmij is dat wel de zelfde koppeling. |
03-11-2011 12:44:45 | ||
---|---|---|
Maertus
|
Waaldrecht bedankt! Ik wist niet dat de GTW/LINT koppelingen een afwijkende hoogte hadden, leuk om te weten! |
03-11-2011 13:05:19 | ||
---|---|---|
john2
|
Snap niet waarom de koppeling universeel niet op een hoogte worden gemaakt. Dit voor de koppelingen tussen verschillende soorten treinstellen. Nu moet er eeen koppelingwagen ertussen. |
03-11-2011 13:19:22 | ||
---|---|---|
Waaldrecht
|
maak er maar koppelwagen van maar koppelingwagen is ook wel mooi Maar er hoeft geen koppelwagen bij, ik bedoel er is wel een koppeling bedacht die op de haak kan van buffermaterieel en dan ram je de loc gewoon tegen de trein;) Voor Lint heb ik die koppeling wel eens gezien. Voor GTW zal het een normale sleepkoppeling zijn welke ook NS. mat af kan slepen. |
03-11-2011 14:34:41 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De koppelingshoogte van GTW kan nooit veel afwijken, anders kom je met de sleepkoppeling in de problemen. Lint idem; dat heb ik wel met sleepkoppeling aan getrokken mat zien hangen. ICM heeft de koppeling trouwens ietsje lager zitten i.v.m. de (voorheen) doorloopkop, maar kan wel mechanisch koppelen aan ander materieel. |
03-11-2011 14:35:13 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
GTW en Lint kunnen gewoon met NS materieel gekoppeld worden (mechanisch) daar zit niet een dusdanig verschil kwa hoogte in dat dat problemen op levert%05% MCN ASD |
03-11-2011 14:45:23 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Lint heeft een eenvoudiger type Schaku; zeker weten dat dat kan? Heb volgens mij alleen maar foto's gezien van Lint achter diesellocs tijdens overbrengingen... |
03-11-2011 14:52:56 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote De TGW wellicht wel, maar de LINT heeft een ander type koppeling waarbij de koppeldoos onder zit, (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Syntus_Lint en dan even de foto rechts aanklikken). Die zal gegarandeerd in conflict komen met de geleidehoorn van de Scharfenbergkoppeling. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 03-11-2011 14:55 |
03-11-2011 15:05:49 | ||
---|---|---|
Geerrritt
|
De Lintjes van Syntus hebben een 'goedkope' Scharfenberg koppeling erop zitten, maar er bestaan wel Lintjes met een 'normale' Scharfenberg koppeling, http://www.mikaellykmadsen.dk/skyscrapercity/trains/arriva1.jpg. |
03-11-2011 16:02:39 | ||
---|---|---|
edje
|
De complete werking van de koppeling van de lint is totaal anders dan dat van NS materieel. Heel kort gezegd klikken de koppelingen in elkaar. Bij NS materieel draaien de koppelingsmechanisme in elkaar. |
03-11-2011 16:10:59 | ||
---|---|---|
salieri
|
Volgens mij is de koppeling van de GTW wel iets hoger dan van NSR materieel. |
03-11-2011 18:11:36 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ja maar de vraag is dus hoe groot dat "iets" is. Zoals ik al zei, ICM is iets lager en dat wil wel gewoon. Dus iets hoger hoeft geen problemen te geven. In fact sheets kan ik het in elk geval niet vinden; de crashbuffers zullen ongetwijfeld wel op UIC-hoogte zijn, dus ook wat dat betreft kan het weinig schelen. |
03-11-2011 20:10:02 | ||
---|---|---|
salieri
|
Zal het binnenkort wel eens navragen. |
03-11-2011 20:46:13 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Dat zal naar schatting een centimeter of 10/15 zijn: http://kevinevers.nl/PC080053.JPG EDIT: als ik de tekeningen mag geloven zit het midden van de koppeling vanaf de bovenkant spoorstaaf: GTW 1050 Plan V 1030 DH 980 ICM 980 SGM op 1053 Laatst bewerkt door kevinevers op 03-11-2011 20:54 |
03-11-2011 21:04:30 | ||
---|---|---|
mich
|
We hebben GTW een aan Dm'90 gekoppeld voor proef, en dat ging mits je de voorste luchtveer van de GTW uitzet. Anders is het verschil te groot. |
04-11-2011 00:14:25 | ||
---|---|---|
Waaldrecht
|
QuoteJa das wel een leuke de koppelingen hier in Nl moeten weer aangepast zijn waarschijnlijk goedkoper, maar 's winters is het leuk de koppelplaat wordt verwarmt dus al het smeltwater loopt bij de lintjes in de koppeldoos en die vriest weer mooi vast %08% |
04-11-2011 05:33:54 | ||
---|---|---|
edje
|
En daarom werd toen ze nog in onderhoud waren bij NedTrain, de rubbers van de koppeldoos altijd goed ingesmeerd met een dikke klodder vasaline. Simpel middel maar het helpt. |
04-11-2011 13:56:53 | ||
---|---|---|
janltv
|
Quote Was niet een plan V maar 2x SGM. Die kunnen met gemak een Thalysstel met 100 km/h slepen. |