11-05-2011 21:09:32 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Tijdens de zomervakantie van 2008 was ik in Oostenrijk, aldaar werd ik op de één na laatste en laatste dag verrast door een zeer bijzonder transport. Een Hoogspanningstransformator werd per spoor naar "Rankweil" gebracht en aldaar per platformwagens (trailers met gigantisch veel wielen die ieder voor zich kan sturen) verder vervoerd. Om een impressie te krijgen met wat voor transport we te maken hebben: http://www.youtube.com/watch?v=EbAqoMDsZNo Deze is enigsinds vergelijkbaar, behalve dat deze regelrecht per spoor op bestemming werd bezorgd. Echter schoot mij ineens de vraag te binnen, vinden (of hebben) er ooit wel is eens van dit soort uitzonderlijke transporten plaats (gevonden) in Nederland? Laatst bewerkt door dlm4yjp op 11-05-2011 22:26 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
11-05-2011 21:13:37 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Vanuit de firma Smit in Nijmegen werden tot een aantal jaren geleden ook nog transformatoren zeer onregelmatig spoor vervoerd. In het boek 'Goederentreinen in Nederland' (de stand van zaken in 2003) staat een foto van zo'n transport. Daar heb ik overigens ook deze info vandaan. |
11-05-2011 21:32:52 | ||
---|---|---|
thom
|
Vroeger had de firma Smit daar zelfs nog een speciale wagen voor. Ik weet niet of het exact deze wagen was, maar redelijke kans van http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/154075 Laatst bewerkt door thom op 11-05-2011 21:36 |
11-05-2011 21:39:20 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Op de foto die in mijn boek staat, lijkt het alsof het moderner type wagen betreft. Laatst bewerkt door Rinse op 11-05-2011 21:39 |
11-05-2011 21:46:53 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteMet de nadruk op werden, sporen ri fabriek zijn grotendeels opgebroken. Voor wie ter plaatse niet bekend is. Ongeveer 500 meter voor station Nm aan de rechterzijde wanneer je uit de ri Ht komt. Meestal staan er meerdere trafo's in opbouw / ter test buiten. Kan goed geloven dat die trafo's niet meer per spoor vervoerd kunnen worden gezien de afmetingen. De speciale wagen is later naar Stork Zwolle gegaan om motoren naar Katwolde te vervoeren. |
11-05-2011 21:50:18 | ||
---|---|---|
thom
|
De grote van transformatoren zal de reden niet geweest zijn dat deze niet meer per spoor gaan, wat toen kwa grote kon, kan nu nog steeds. Alleen de papierhandel en het geregel eromheen is haast ondoorgrondelijk tegenwoordig, en daarmee zal een andere transportmethode goedkoper zijn vermoed ik... |
11-05-2011 21:57:24 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Aha, wel zonde dat het dus -zoals ik het nu lees- niet meer gebeurd. Zou dat ook niet komen dat er tegenwoordig heel veel objecten langs de baan staan? Aangezien zo'n wagon een gigantische overhang heeft (die gaat dik en dwars over een "vrij"balk heen). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
11-05-2011 21:59:19 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteVolgens mij is dat hem niet, er kwamen trouwens ook wel Duitse speciaal wagens compleet met begeleidingswagens naar Nm voor deze trafo transporten. |
11-05-2011 22:00:08 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
De foto uit het genoemde boek is te vinden op de site van Rolandrail.net Laatst bewerkt door bart84 op 12-05-2011 06:17 Mvg. Bart |
11-05-2011 22:07:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Ziet eruit als de opvolger van de door mij getoonde wagen |
11-05-2011 22:14:28 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Schenker heeft heeft enige jaren geleden haar afdeling speciaal vervoer van de hand gedaan. Op dit moment weet niet zo snel het precieze er van. Voor het transport van nieuwe transformatoren voor de toekomstige Gotthard Basis Tunnel heeft Siemens van de diensten van Firma Felbermayr gebruik gemaakt. http://www.bahnonline.ch/wp/31707/alpiq-bisher-groesster-schwertransport-gotthardtunnel.htm |
11-05-2011 22:19:43 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Quotehttp://www.willemsmithistorie.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=52:smit-transformatoren&id=455:test&Itemid=145 Probeer deze is. Edit, link werkt niet. Google op: smit trafo wagen Foto nr 7 Laatst bewerkt door waalkade op 11-05-2011 22:23 |
11-05-2011 22:23:27 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Ja je moet zo'n transport apart inregelen, omdat hij dus buiten profiel is. Dus zou het alleen maar s'nachts kunnen. Overdag is het veels te druk voor zo'n transport Al zou zo'n trein makkelijk over de betuweroute kunnen. |
11-05-2011 22:28:19 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote Ja, dat is makkelijker, de foto op Rolands eigen site. Het is echter foto 8 en niet 7. Mvg. Bart |
11-05-2011 22:29:32 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Kijk ook op http://www.rolandrail.net/nieuws/09/fp_02429.htm (met o.a. de door mij genoemde foto) en http://www.rolandrail.net/nieuws/fotopag_00111.htm (het laatste transport bij Smit vandaan). |
11-05-2011 23:10:14 | ||
---|---|---|
waalkade
|
http://www.willemsmithistorie.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=52&id=455&Itemid=145 Foto nr 7. De andere links geven andere wagens dan de Smit wagen. Laatst bewerkt door admin op 09-03-2012 19:46, reden: Link naar plaatje hersteld |
12-05-2011 01:33:15 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
In 2006/2007 waren er vergaande plannen om vier transformatoren per spoor naar de Eemshaven te transporteren. Dit was voor de NorNed-kabel van TenneT. Om een of andere reden is dit toen afgeketst en is het transport per schip gebeurt. |
12-05-2011 06:12:51 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDie transformatoren moeten dan ook vaak op de wagen heen en weer geschoven worden bij obstakels als perrons en perronkappen. Reden waarom dit soort transporten vaak 's nachts plaatsvinden. |
12-05-2011 10:02:25 | ||
---|---|---|
6414
|
Toch vinden er nog regelmatig (bescheiden) transformatortransporten plaats in Nederland: zo ontving Esso Botlek ergens in 2009 nog een dergelijk transport en stond er in 2010 ook een beladen transformatorwagen op Kijfhoek. Daarbij ging het wel om maximaal tien- of twaalfassige wagens. |
12-05-2011 11:18:14 | ||
---|---|---|
sik214
|
Enige jaren geleden (2008?) kwam er in augustus een transformator uit het oostblok naar Nederland. Deze wagon is toen met diverse assen ontspoord in Amf. Heeft veel voeten in de aarde gehad met hersporen. Smit Nijmegen gebruikte tot voor kort nog spoorlorrie’s om transformatoren intern te verplaatsen. Dat is helaas nu ook verleden tijd, er worden luchtkussens gebruikt. |
12-05-2011 11:37:40 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
http://nicospilt.com/anderen/BK20050803_3231.JPG Amersfoort, 3 augustus 2005. Een kuilwagen (type Uaais 779) met een transformator, op weg van Polen naar Amsterdam Westhaven, wist het bij een wissel even niet meer. Het wachten is nu op een andere kuilwagen, waarna de transformator zijn weg kan vervolgen MCN ASD |
12-05-2011 12:43:45 | ||
---|---|---|
mkns
|
Helaas niet in NL, maar zie hier een zeer actueel topic bij de Sichtungen op DSO: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5378394 Bevat fotomateriaal van een generatortransport in het Donaudal achter de 140 423. Laatst bewerkt door mkns op 12-05-2011 12:45, reden: Betere aansluiting op opening van dit topic. |
12-05-2011 16:56:04 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Qua uitzonderlijke transporten ; Ik dacht ergens te hebben gelezen dat er op het spoor tussen Mbk en Hn jachten werden vervoert. Omdat dit geen succes was zijn er maar een aantal vervoerd. Dit is wel een heel aantal jaar terug, en volgens mij zelfs de reden dat het spoor niet is gesaneerd. |
12-05-2011 16:59:57 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote In de tijd dat er nog trafo's per spoor van Smit naar Dld gingen werd er in de nachtelijke uren gereden. Dit had 2 redenen: 1) De combi was voor max 60 km/u ingelegd 2) De hele combi was buiten profiel. Vooral rond de perrons. Om dit op te lossen konden de wagens de "lading" iets naar links of rechts laten uitwijken. Gevolg was dat het tegenspoor over het gehele traject buiten dienst ging. Vooral de papierwinkel rond punt 2 is enorm en nauwelijks doorheen te komen. |
12-05-2011 20:01:51 | ||
---|---|---|
dh3201
|
In Zweden is eens zo'n trein ontspoort in een moerassig gebied. http://www.corren.se/sverige/?articleId=4145605 Het heeft enkele dagen geduurd voordat de trein weggetakeld kon worden omdat er eerst een nieuwe weg naartoe moest worden aangelegd. Shqiperise-lopers? |
12-05-2011 20:56:53 | ||
---|---|---|
edje
|
De trafo is bij dat ongeluk terplekke gesloopt, 500 Ton afvoeren over een tijdelijk weggetje is zo goed als onmogelijk. |
13-05-2011 19:09:10 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Zow, goede lading aan info hier Maar behalve transformatoren, zijn er dan ook nog andere uitzonderlijke spoortransporten geweest in Nederland? Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-05-2011 21:28:17 | ||
---|---|---|
lb
|
Dat ligt er(volgens mij) aan wat je onder uitzondelijke spoortransporten verstaat. Laatst bewerkt door lb op 13-05-2011 21:28 |
13-05-2011 21:30:17 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat houdt heel simpel in: buiten profiel, zeer zware en/of grote transporten (en dan bedoel ik niet een kolenboertje ), etc. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-05-2011 21:38:11 | ||
---|---|---|
lb
|
Buiten profiel, hmm....er zijn/waren genoeg goederentreinen die niet via of langs bepaalde sporen mogen omdat men dan het perron, kap of sein raakte omdat de trein buiten profiel was... Mooi voorbeeld was de OPEL, die mocht in Rtd onder andere niet via spoor 14 want dan ging het fout en het is uiteraard een keer fout gegaan Het geluk was de machinist stopte om een collega op Rtd af te zetten anders was de gehele kap van spoor 14 aan gort gereden, trein heeft daarna ook met vele uren vertraging Bochum bereikt %02% Laatst bewerkt door lb op 13-05-2011 21:55 |
13-05-2011 22:19:54 | ||
---|---|---|
6414
|
Het is maar net wat je uitzonderlijk noemt, maar wat links: http://www.flickr.com/photos/cargofrank/2591340226/ http://www.flickr.com/photos/gewoonsanderrr/3989665441/ http://www.flickr.com/photos/gewoonsanderrr/2509468840/ http://www.flickr.com/photos/gewoonsanderrr/5030067459/ |
13-05-2011 22:48:52 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat is meer lokale regelgeving en maatafwijkingen van de infra, en niet zozeer buiten profiel van de trein ansich. We hebben het hier eigeenlijk over treinen met ladingen die buiten profiel zijn. |
14-05-2011 08:57:14 | ||
---|---|---|
qj7141
|
Bert heeft nog wel een paar leuke uit de oude doos: http://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5361320710/in/photostream http://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5360705721/in/photostream http://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5230169818/in/photostream |
14-05-2011 09:48:25 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
De kerncentrale in Borsele (of die andere, maar een van beide) wil ook weer nucleaire transporten gaan uitvoeren. Was laatst nog gehannes over in de politiek. Maar deze transporten gebeuren waarschijnlijk niet overdag... |
14-05-2011 11:07:30 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
@gj7141: erg mooie foto's, dat zoiets over het spoor past! Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-05-2011 11:08:01 | ||
---|---|---|
lb
|
Quote Vallen die ook onder uitzonderlijk? Laatst bewerkt door lb op 14-05-2011 11:08 |
14-05-2011 11:21:09 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Nah, bijzonder is het wel, maar ziet er niets anders uit dan een militair transport (dubbele loc, begeleidingsrijtuig(en) en containers). Voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=f6J_OPadelY&feature=youtube_gdata_player Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-05-2011 12:29:07 | ||
---|---|---|
lb
|
Het ziet er in Nederland wel degelijk anders uit%05% loc+rijtuig+een of meerdere wagens voor nucleaire lading+rijtuig+loc vooraf gegaan door een "veegtrein".... Wat heet bijzonder? Sinds 2002 heeft de Covra zijn eigen spooraansluiting en vanaf 2000 vertrok het vanaf de losweg te Sloe meerdere keren per jaar van/naar Frankrijk gewoon bij daglicht... |
14-05-2011 16:15:50 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteDodewaard dus, maar die is niet meer in gebruik. Heb wel ooit een transport gezien te Nm, zo rond een uur of negen 's avonds. Gewoon een loc met een forse Franse wagen er achter. Trein stopte op een zijspoor om een vrij pad af te wachten. Een wagenmeester keek belangstellend naar de draaistellen en dat was het dan. Geen politieagent en zijn vele bovengeschikten die er wat aan verdienden. Trein was wat ik hoorde bij de Kema in Arnhem beladen. |
14-05-2011 18:29:14 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
In een Rail Magazine van een tijd terug stond een foto van een Kerntransport, met politiebegeleiding. Die trein zag er ongeveer zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=MMIHUeFlYO8&feature=related. |
23-05-2011 15:53:31 | ||
---|---|---|
Kars
|
En ook palen voor een nieuw windmolenpark in de Eem werden in 1995 per trein aangevoerd. http://www.flickr.com/photos/wadlwper327/4373290979/in/photostream/ |
23-05-2011 17:17:56 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Hmmm Dat gaat in Duitsland toch wel anders. Laatst bewerkt door spiketrain op 23-05-2011 18:30, reden: Quoot gerepareerd. |