Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Overzetten statische omzetter naar Bv(f)

Maandag 11 apr 2011 - 18:39:37
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
In OdR 3-2011 stond dat in de zomer van 2001 de rijtuigen Bvf 801-806, welke kampten met manke statische omzetters, werden voorzien van de statische omzetters van de tweede serie (807-808, 811-816), omdat zij de enige rijtuigen waren die tot Bvf konden worden verbouwd.
Ten koste van de 812, 814, 815, 816 en nog twee rijtuigen waar ik de nummers niet van weet werden zij voorzien van de (goede) omzetters.
De 812 en de 815 werden vanaf toen ingezet samen met de Bvk's 101 en 102, waarbij de omzetters niet nodig waren. In 2005 werden in deze twee rijtuigen alsnog omzetters ingebouwd.
De 814 en de 816 kwamen terug in de stammendienst met de bedoeling later alsnog nieuwe omzetters te krijgen.
(bronnen: HOV en Odr)

Ik heb drie vragen:

Uit welke rijtuigen werden deze 6 statische omzetters gehaald? Ik weet dat de 812, 813, 815 en de 816 werden ontdaan van hun omzetters, maar wat zijn dan de andere twee?

Werden er na deze actie nieuwe omzetters besteld en zo ja hoeveel dan?

Hoe kon het dat alleen de 801-806 als Bvf konden worden ingericht en de latere IC-Bv's niet?

Laatst bewerkt door 110573 op Maandag 11 apr 2011 om 18:45:46

Zondag 21 aug 2011 - 17:30:05
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Niemand heeft tot nu toe geantwoord. Dus nog maar een keer:

Weet iemand met de omzetters uit welke rijtuigen de Bv(f) rijtuigen 37-801 t/m 806 in Juni 2001 weer op de baan werden geholpen in OB Zaanstraat?

Zondag 21 aug 2011 - 20:05:56
broek53
broek53
Het is niet overduidelijk opgeschreven in OdR merk ik, maar er staat niet dat er zes rijtuigen hun omzetters hebben afgestaan. Wat er wel staat, is juist: Het bleef op dat moment bij de vier genoemde rijtuigen 812, 813, 815 en 816. Daarvan zijn twee omzetters gegaan naar de 804 en 805, die op dat moment geen omzetters meer hadden, en twee omzetters naar twee andere Bvf-en, waarvan ik de nummers niet weet. De overige twee Bvf-en zijn met hun bestaande omzetters in dienst gebleven. Ik heb niet kunnen achterhalen of die twee omzetters later alsnog door andere zijn vervangen, maar ik meen mij te herinneren van wel. Er zijn toen waarschijnlijk vier nieuwe omzetters gebouwd, waarvan twee in de Bvf-en terecht zullen zijn gekomen en twee op reserve zijn gehouden. Die laatste twee zijn in 2005 nog in de 512 en 515 geplaatst, die sinds 2001 zonder omzetter hadden dienstgedaan in combinatie met de Bvk's 101 en 102.

De 801 - 806 waren (zijn) de enige waarvan de benedenverdieping was (is) voorbereid op het fietsenvervoer. Wat daar constructief aan is gebeurd, weet ik niet in detail, maar het zijn sindsdien de enige waarbij in een dag (of twee) het interieur gewisseld kon worden. Met andere Bv's had dat ook wel gekund, maar dan zou je de benedenverdieping op dat moment ook constructief hebben moeten verbouwen.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 22 aug 2011 om 17:43:55

Maandag 22 aug 2011 - 17:05:36
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Heel erg bedankt voor de info! In een oude HOV las ik dat er later vijf omzetters bijbesteld zijn, dus jouw verhaal klopt volgens mij (niet dat ik daar anders aan zou twijfelen).

Ik heb een behoorlijk fotoarchief van die rijtuigen opgebouwd dus ik zal eens kijken of ik daarmee kan achterhalen welke rijtuigen later een andere SO hebben gekregen.

Laatst bewerkt door 110573 op Maandag 22 aug 2011 om 19:06:25