Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Kortsluiting op buitenlandse trein

Woensdag 23 mrt 2011 - 22:36:44
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dit schijnt een trein in Afrika te zijn:

www.youtube.com
Mooie lichtshow, en een hoop zwartgeblakerde tractie en hoog-spanningsinstallaties.

Het moge duidelijk zijn dat er kortsluiting optreedt nadat een waslijn (van hoeveel volt) de panto lijkt aan te raken. Na enkele seconden lijkt de tweede pantograaf ook mee te gaan 'vuurwerken'....

Of is het zo dat de waslijn een andere voltage kreeg wat deze trein niet leuk vond?

Is in Nederland hier een beveiliging voor dat in zo'n geval direct de stroom eraf knalt? Of is dit een uitzonderlijk geval daar in Afrika?

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 23 mrt 2011 om 22:41:22

Choo choo.....

Woensdag 23 mrt 2011 - 22:49:03
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Het in het filmpje getoonde fenomeen schijnt normaal te zijn als ik de reacties mag geloven
Er is een ICMm geweest, die gaten in het dak had omdat de isolatie van een hoogspanningskabel van de stroomafnemer niet goed was. Hierdoor wordt de snelschakelaar niet aangesproken. Er is een gat in het dak gebrand, vervolgens is er een andere stroomafnemer opgezet. Ik heb geen idee of de hoogpanning weggeslagen is.
Uiteraard zijn de onderstations beveiligd en zal het naar alle waarschijnlijkheid niet zover komen als in het filmpje.

Laatst bewerkt door manuel25 op Woensdag 23 mrt 2011 om 22:52:45

Woensdag 23 mrt 2011 - 22:53:23
thom
thom
Nou, ik denk dat het ansich niets met de waslijn, beter bekend als bovenleiding, aan de hand is.

Maar de trein heeft zónder meer last van een gevalletje spanning > aarde en kennelijk heeft het onderstation geen snelschakelaar, of blijft de kortsluiting onder de uitschakelnorm [In NL is dat bv 4500 Ampere]

Feitelijk gebeurt hier hetzelfde als bij jou in je gloeilamp thuis, de sluiting daarin is ook lager dan je meterkast afgezekerd is
Quote
manuel25 (wo 23 mrt 2011 22:49:03 somda.nl): Het in het filmpje getoonde fenomeen schijnt normaal te zijn als ik de reacties mag geloven
Er is een ICMm geweest, die gaten in het dak had omdat de isolatie van een hoogspanningskabel van de stroomafnemer niet goed was. Hierdoor wordt de snelschakelaar niet aangesproken. Er is een gat in het dak gebrand, vervolgens is er een andere stroomafnemer opgezet. Ik heb geen idee of de hoogpanning weggeslagen is.
Logisch dat de snelschakelaar in de trein daarbij niet aangesproken wordt, de stroomkring wordt onderstation > bovenleiding > stroomafnemer > kabel > dak > bak > wielen > spoor > onderstation en dan ben je overgeleverd aan de snelschakelaar van het onderstation.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 23 mrt 2011 om 22:57:16

Woensdag 23 mrt 2011 - 22:57:12
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Nou, het lijkt meer op lassen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 23 mrt 2011 - 22:57:51
thom
thom
Ja, da's ookwel een mooie vergelijking, maar dat doet niet iedereen thuis

Donderdag 24 mrt 2011 - 01:21:54
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Je schrikt wel als zoiets vlak naast je gebeurd ziet er wel tof uit overigens.

edit: tevens na het filmpje een aantal keer bekeken te hebben lijkt het mij dat de bovenleiding breek en op het dak valt en dat het daarom bij die 2e panto gaat flitsen (ik weet niet of andere dit ook zien, heb het iig niet uit de reacties voor me gehaald, maar kan aan mij liggen)

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op Donderdag 24 mrt 2011 om 02:55:19

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Donderdag 24 mrt 2011 - 10:28:27
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
aarclay (wo 23 mrt 2011 22:36:44 www.somda.nl): Dit schijnt een trein in Afrika te zijn:
Zuid - Afrika, een treinstel van de Cape Town Metro Rail


Donderdag 24 mrt 2011 - 11:08:59
john563
john563
Ik heb het een paar keer bekeken, maar toch echt gevalletje bovenleiding breuk.

(spreek uit ervaring)

Laatst bewerkt door john563 op Donderdag 24 mrt 2011 om 11:09:37

Maandag 28 mrt 2011 - 12:05:57
Somda
Somda
In Nederland wordt ook regelmatig de bovenleiding door de trein kapot getrokken. Wat meestal een kapotte pantograaf oplevert. Ik zou niet weten of daar ook zulke vonken bij onstaan?

Maandag 28 mrt 2011 - 12:15:07
jorick
jorick
Twitter JorickL
Nou... Regelmatig? We hebben nergens een score-lijst hangen wie deze maand de meeste bovenleidingen naar beneden heeft getrokken, hoor!

Maar of er ook zo'n vonkenpartij ontstaat als hier ergens een draadje knapt, kan ik je niet vertellen... Nooit gezien.

Maandag 28 mrt 2011 - 12:16:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ja, maar hooguit een fractie van een seconde (tot de draad aarde maakt), daarna vliegt de hoofdschakelaar van het onderstation er uit. Daarna zal er een zogeheten pulserende "zoekspanning" aanwezig zijn van rond de 750 volt met een laag toegelaten ampere (vonkloos dus).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 28 mrt 2011 om 12:18:08

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 28 mrt 2011 - 12:25:40
jorick
jorick
Twitter JorickL
En die zoekspanning is ook maar 'even'. Dat is om te kijken of het onderstaan weer ingeschakeld kan worden (automatisch) of uitgeschakeld moet blijven. Maar goed.

Maandag 28 mrt 2011 - 12:36:17
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
jorick (ma 28 mrt 2011 12:15:07 www.somda.nl): Nou... Regelmatig? We hebben nergens een score-lijst hangen wie deze maand de meeste bovenleidingen naar beneden heeft getrokken, hoor!

Maar of er ook zo'n vonkenpartij ontstaat als hier ergens een draadje knapt, kan ik je niet vertellen... Nooit gezien.
Goh werken jullie niet met de gouden vonkentrekkerbokaal, voor de gene die de meeste draden kapot trekt.

Laatst bewerkt door edje op Maandag 28 mrt 2011 om 12:48:35


Maandag 28 mrt 2011 - 12:46:02
john2
john2
Toch zie ik weleens vonkjes en hoor ik een knetter geluid, als een panto langs de bovenleiding gaat. Dit bij wissels. Misschien heeft dit met een bepaald weer type temaken, bijvoorbeeld mistigweer.

Maandag 28 mrt 2011 - 13:00:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is dus normaal, bij wissels gaat de panto over een isolatiestrip (herkenbaar aan een dik stuk in de bovenleiding). Omdat gelijkstroom niet pulserend is probeerd de stroom zichzelf in stand te houden tot de weerstand te groot word.
Wat resulteerd in een mooie vonk, als een MCN met volle tractie over een spanningsloze brug rijdt zorgt dit meestal in een bovenleidingbreuk of een defecte panto.
Dit omdat de vonk een zeer hoge temperatuur met zich mee brengt, oftewel: ongecontroleerd lassen/doorsmelten.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 28 mrt 2011 - 13:06:53
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Kun je die isolatiestrip, laten zien door middel van een afbeelding, want ik ben wel erg benieuwd waar je het over hebt.


Maandag 28 mrt 2011 - 14:27:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
www.energievoorziening.funnymedia.nl).jpg

Hier een voorbeeld er van, echter zijn er meerdere soorten, maar zijn vaak erg vergelijkbaar.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 28 mrt 2011 - 15:00:56
jorick
jorick
Twitter JorickL
Dat is een 'Spinnenkop' en scheidt 2 stroomcircuits van elkaar. Daardoor wordt circuit 1 gevoed door onderstation 1 en circuit 2 door onderstation 2. Deze vind je niet alleen boven wissels, maar ook gewoon op de vrije baan.

Volgens mij zijn er geen specifieke afscheidingen voor boven wissels...

Maandag 28 mrt 2011 - 16:25:09
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
jorick (ma 28 mrt 2011 15:00:56 www.somda.nl):
Volgens mij zijn er geen specifieke afscheidingen voor boven wissels...
Nee klopt, de 2 rijdraden lopen daar in elkaar en kruisen elkaar.


Maandag 28 mrt 2011 - 16:37:51
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (ma 28 mrt 2011 13:00:06 www.somda.nl): Wat resulteerd in een mooie vonk, als een MCN met volle tractie over een spanningsloze brug rijdt zorgt dit meestal in een bovenleidingbreuk of een defecte panto. Dit omdat de vonk een zeer hoge temperatuur met zich mee brengt, oftewel: ongecontroleerd lassen/doorsmelten.
Klinkt misschien gek, maar juist bij stroomloze bruggen is dat meestal niet de reden voor een defecte bovenleiding. Men dient voor de brug namelijk uit te schakelen en na de brug weer in de schakelen. Daar staan ook borden voor die dat voorschrijven. En voor die enkeling die dat eens mocht vergeten, zijn de oploopstukken van stroomloze bruggen een stuk zwaarder uitgevoerd dan de bovenleiding zelf.
Groetjes,
Emiel

Maandag 28 mrt 2011 - 20:07:51
thom
thom
Die zwaardere delen zijn vaak koperen strips, ipv koperen draden.

Dinsdag 29 mrt 2011 - 02:22:59
maigoda
maigoda
Dat zou ook kunnen. Alleen omdat deze delen altijd zwart zijn, zie ik dat verschil toch niet.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 29 mrt 2011 - 10:18:45
john2
john2
Quote
dlm4yjp (ma 28 mrt 2011 14:27:57 www.somda.nl): www.energievoorziening.funnymedia.nl).jpg

Hier een voorbeeld er van, echter zijn er meerdere soorten, maar zijn vaak erg vergelijkbaar.
Moet ik me dit voorstellen als wat een kroonsteentje is om 2 elektrische kabels met elkaar teverbinden? Of is het voorbeeld van de link toch een ander systeem als waar kroonsteentjes voor dienen?

Dinsdag 29 mrt 2011 - 10:33:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
vergelijk het maar als een kroonsteentje die geen stroom door laat
Hij isoleert immers 2 gedeeltes.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 29 mrt 2011 - 12:26:07
thom
thom
Quote
maigoda (di 29 mrt 2011 02:22:59 somda.nl): Dat zou ook kunnen. Alleen omdat deze delen altijd zwart zijn, zie ik dat verschil toch niet.
Groetjes,
Emiel
Eu, Ja, daar kan ik me wel wat bij voortellen ja

Woensdag 06 apr 2011 - 17:34:07
MvdK
MvdK
Die 4500 Amp die hierboven genoemd wordt vind ik wel een beetje krapjes, ik denk dat de kortsluitbeveiliging iets hoger staat. Ooit eens meegemaakt dat een 10kV voeding in een station van het netwerkbedrijf ( toen Delfland in Delft ) uitschakelde door een fout in de bovenleiding. Er ging toen een verkeerde schakelaar uit, een die ingesteld stond op 1200 Amp bij 10 kV. Dat was de schakelaar die de verdeelrails van het station voedden. De twee parallelle kabels, die het gelijkrichterstation voedden, waren niet uitgeschakeld. (had wel moeten gebeuren) Deze stonden beiden op 720 Amp ingesteld, waaruit we konden afleiden dat de kortsluitstroom niet hoger dan zo'n 1350 Amp geweest kon zijn. ( Die beveiligingsrelais zijn niet heel erg nauwkeurig ) Nu zakt de spanning aan 10 kV zijde bij zo'n stroom wel met ongeveer 20 %, veroorzaakt door de impedantie van de voorgaande transformatoren. Maar het gaat dan toch wel over een vermogen van zo'n 18 MVA wat staat te branden. En als ik zo naar dat filmpje kijk...
In SA is het gebruikelijk om goederentreinen met zo'n 3 tot 4 elokken te rijden, de bovenleiding is daar ook op uitgelegd, evenals de gelijkrichterstations.

Woensdag 06 apr 2011 - 21:49:48
thom
thom
Volgens mij praat jij over de voedingsdelen aan het onderstation.

Die 4500 Ampere is de maximaal opneembare stroom van alle verbruikers binnen een bovenleiding sectie dus de waarde van de Snelschakelaar die die sectie beveiligd.

Zie ook www.energievoorziening.info

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 06 apr 2011 om 21:53:05

Woensdag 06 apr 2011 - 22:25:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Autch thom, nu sla je zelf in je gezicht denk ik

We komen in Nederland waardes tegen van 3000 tot 4500 Ampere. Dit was tot voor kort de maximale stroom welke we konden leveren ivm de ohmse weerstand van het circuit.

Met de nieuwe DCP gestuurde snelschakelaars welke kunnen communiceren met elkaar is het mogelijk om instelingen te halen tot +/- 8000 amp.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 06 apr 2011 - 22:45:39
thom
thom
Waarom sla ik mezelf nu in het gezicht dan ?

Eerder schreef ik:
Quote
thom (wo 23 mrt 2011 22:53:23 somda.nl): [In NL is dat bv 4500 Ampere]
Let op het woordje, "bijvoorbeeld", ik zeg niet dat élke snelschakelaar op 4500 ampere afgesteld is

Verder zijn die DCP snelschakelaars er pas sinds kort en die staan echt niet ineens overal in het land. Daarnaast is het mooi dat je dat vermogen kunt leveren dmv van zo'n nieuw type schakelaar, maar dan moet dat technisch ook mogelijk zijn en ook nog nuttig zijn.

Persoonlijk denk ik dat die schakelaar vooralsnog alleen in nieuw te bouwen situatie's geïnstalleerd zal worden. De huidige installatie's zijn nu immers toch ingericht voor 4500 ampere per blok.

Donderdag 07 apr 2011 - 08:09:10
treinfan
treinfan
Daarnaast is de maximale stroomafname afgesproken op 4000A ivm mogelijk doorsmelten van de bovenleiding etc. Een snelschakelaar op meer dan 4500A afstellen zou dan ook nergens op slaan. Het lijkt mij immers niet dat de bovenleiding eerst moet smelten voordat er afgeschakeld wordt

Laatst bewerkt door treinfan op Donderdag 07 apr 2011 om 08:09:23

[Bezig met laden...]

Donderdag 07 apr 2011 - 08:12:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
beter lezen treinfan, zo'n schakelaar maakt gebruik van meerdere bovenleidingen, zo kan er probleemloos het dubbele aantal Ampere gevraagd worden. (de bovenleiding van het nevenspoor word gebruikt).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 09 apr 2011 - 19:41:21
MvdK
MvdK
Nou ja, ik kijk een beetje vanuit dat 10kV netstation in een blackbox. Daar bedoel ik mee, ik heb nauwelijks een idee van de configuratie van een NS gelijkrichterstation. Maar die kortsluitstroom die toen in de door mij genoemde situatie liep, dat was geen kortsluiting in het gelijkrichterstation zelf, of in de kabels daar naartoe. Het was een door trafo 10kV -> 1800V en daarna gelijkrichter beperkte kortsluitstroom. Sluiting op de rails van de 10kV installatie in het gelijkrichterstation of in de kabels daarnaartoe geeft een kortsluitstroom van ongeveer 8000Amp per kabel, dus kom ik uit bij het bovenleidingdeel.
Maar er zal wel iets niet goed gewerkt hebben, komt bij de e bedrijven ook regelmatig voor.