SleutelMan
Moderator
|
nog wat quotes uit de prullebak van het SLT-topic gevist:
Quote Bert13 (wo 16 mrt 2011 19:12:01 https://www.somda.nl/forum/10070/p324113/): Schultz kan vast wel ala de Stads-SGM-II iets verzinnen waardoor er niks aan de SLT-IV hoeft te gebeuren. Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar is al achterhaald hoe het kan dat het huidige WC-inbouwplan 90 mln € moet kosten?
Quote eix (wo 16 mrt 2011 19:39:04 https://www.somda.nl/forum/10070/p324125/): Quote Bert13 (wo 16 mrt 2011 19:12:01 https://www.somda.nl/forum/4263/p324113/): Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar is al achterhaald hoe het kan dat het huidige WC-inbouwplan 90 mln € moet kosten?
Dat had tot zover ik mij herinner te maken met schoonmaakkosten, onderhoudskosten e.d. keer levensduur materieel. Staat vast ergens in dit topic.
Ook las ik over een of andere macro berekening waaruit naar voren kwam dat het uiteindelijke zitplaatsverlies moet worden opgevangen met extra treinstellen. Dus kosten.
Dat vind ik overigens enorm boekhoudkundig geleuter. Want als je op(voorbeeld) 100 treinstellen iets van 4 zitplaatsen inlevert, dan kan het best zijn dat je al met al een treinstel tekort komt. Maar met dat extra treinstel los je natuurlijk nooit en te nimmer het capaciteitsverlies op bij al die ritten. Stel je hebt 100 ritten met telkens 1 'solo' treinstel per rit als materieel. In de nieuwe situatie worden er dan 99 ritten uitgevoerd met een solo treinstel en 1 rit met twee treinstellen.
In een situatie dat de treinen op al deze 100 ritten volledig vol zaten met reizigers, blijven er dus in de nieuwe situatie reizigers achter bij 99 ritten en heb je 1 rit enorme capaciteit. Enfin, het komt er volgens mij op neer dat men (NS, ministerie (?)) niet aan die toiletten wil en iedere strohalm aangrijpen om de kosten op te drijven.
-edit-
En voor mijn bericht nu direct als 'de waarheid' wordt opgevat. Ik baseer mijn feiten ook alleen maar op fora zoals Somda. Ik zit niet dicht op het vuur.
Quote thom (wo 16 mrt 2011 21:57:45 https://www.somda.nl/forum/10070/p324140/): Euhm, kennelijk vallen we hier toch weer terug in de WC-discussie, en slaan we zover door dat we hebben het al over benamingen van SLT met een extra bak.
Maar het is niets meer dan een idee, bedacht door iemand uit een sector waar helemaal geen technische achtergrond zit.
D'r is nog nieteens iemand die uberhaupt gekeken of het technisch eigenlijk wel mogelijk is, en daarnaast lijkt me dat nog veel méér te kosten dan die 90 miljoen.... %03%
Daarnaast is het een idee van de overheid, en blijven die treinen nog altijd eigendom van NS, en het lijkt me dat die wel een beslissing nemen over hoe of wat welke ook afhankelijk is van wat de overheid aan geld schuift. Immers is het een wens van de overheid die ze nergens aan NS verplicht hebben....
Anders gezegd, ze zijn nog lááááááng niet zover dat je hoeft na te denken over hoe we die SLT's nu moeten gaan noemen.
Sterker nog, om een kratje bier wed ik dat dit hele plan nooit zal gebeuren
Quote thom (wo 16 mrt 2011 21:57:45 https://www.somda.nl/forum/10070/p324140/): Euhm, kennelijk vallen we hier toch weer terug in de WC-discussie, en slaan we zover door dat we hebben het al over benamingen van SLT met een extra bak.
Maar het is niets meer dan een idee, bedacht door iemand uit een sector waar helemaal geen technische achtergrond zit.
D'r is nog nieteens iemand die uberhaupt gekeken of het technisch eigenlijk wel mogelijk is, en daarnaast lijkt me dat nog veel méér te kosten dan die 90 miljoen.... %03%
Daarnaast is het een idee van de overheid, en blijven die treinen nog altijd eigendom van NS, en het lijkt me dat die wel een beslissing nemen over hoe of wat welke ook afhankelijk is van wat de overheid aan geld schuift. Immers is het een wens van de overheid die ze nergens aan NS verplicht hebben....
Anders gezegd, ze zijn nog lááááááng niet zover dat je hoeft na te denken over hoe we die SLT's nu moeten gaan noemen.
Sterker nog, om een kratje bier wed ik dat dit hele plan nooit zal gebeuren
Quote eix (wo 16 mrt 2011 22:33:44 https://www.somda.nl/forum/10070/p324144/): Quote thom (wo 16 mrt 2011 21:57:45 https://www.somda.nl/forum/4263/p324140/): en daarnaast lijkt me dat nog veel méér te kosten dan die 90 miljoen.... %03%
In de 90 miljoen zijn reeds 45 extra bakken inbegrepen à 1,4 mln per rijtuig die benodigd zijn om het zitplaatsentekort op te vangen. Zie deze brief: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23645-395.html
Als er alsnog een vervolgoptie SLT wordt gelicht (waar vooralsnog geen sprake van is, toch?), kan men wellicht wel werk met werk maken door bakken te wisselen of iets dergelijks om zo toch relatief goedkoop uit te zijn.
Quote
Daarnaast is het een idee van de overheid, en blijven die treinen nog altijd eigendom van NS, en het lijkt me dat die wel een beslissing nemen over hoe of wat welke ook afhankelijk is van wat de overheid aan geld schuift. Immers is het een wens van de overheid die ze nergens aan NS verplicht hebben....
Alleen kan de overheid natuurlijk wel aan de NS opleggen dat in de nieuwe HRN 2015 concessie iedere trein van toilet moet zijn voorzien. Dat NS treinen besteld zonder dat het PvE voor de nieuwe concessie bekend is, is een bedrijfsrisico genomen door NS. Goedkoop is in dat geval duurkoop, maar waarom moet de overheid dat betalen?
Quote thom (wo 16 mrt 2011 22:37:58 https://www.somda.nl/forum/10070/p324145/): Dat kunnen ze ook zeker doen in de 2015 consessie, maar in de huidige is het geen eis.
Dan moeten ze gewoon bij de overheid geduld hebben en het in de eissen voor 2015 stellen, en er niet nu over gaan emmeren...
Quote eix (wo 16 mrt 2011 22:47:26 https://www.somda.nl/forum/10070/p324147/): Daar heb je ergens wel gelijk in.
Maar kan iemand mij eigenlijk uit leggen hoe deze hele soap tot stand is gekomen?
Ik zou het namelijk vreemd vinden van NS als zij op eigen houtje deze wcbeslissing heeft genomen. Want net voor een mogelijke (onderhandse) concessiegunning maak je daar natuurlijk geen vrienden mee.
Of heeft NS juist in overleg met de concessiehouder (= V&W, nu I&M) dit besluit genomen? In dat geval zou het weer frappant zijn dat de kamer niet geïnformeerd is.
Met andere woorden, weet iemand waarom al dit gedonder pas is gaan spelen na de bouw van de treinen, in plaats van vooraf?
Quote AlexNL (wo 16 mrt 2011 23:27:37 https://www.somda.nl/forum/10070/p324152/): Quote eix (wo 16 mrt 2011 22:47:26 https://www.somda.nl/forum/4263/p324147/):
Met andere woorden, weet iemand waarom al dit gedonder pas is gaan spelen na de bouw van de treinen, in plaats van vooraf?
Wilde gok: vooraf te weinig luisteren naar de input van het eigen personeel en de reizigers, en een gladjakker van Bombardier die een mooi financieel plaatje tevoorschijn toverde waar NS wel oren naar had. Ergens in de politieke keten een gevoel van "NS zou dat niet doen" en NS bestelt gewoon die treinen.
Vervolgens zijn ze er, rijden ze rond, en is er alsnog stront aan de knikker... want die vervelende reizigersverenigingen constateren dat hun bezwaren genegeerd zijn, en gaan de media opzoeken. PR-ramp gecreëerd, NS en politiek proberen een kromme beslissing recht te praten (kosten, onderhoud, gemiddeld zeer korte reistijd, je kent het wel) en de discussie blijft lekker aanmodderen.
Ondertussen gooit (ik meen) het VVMC ook nog olie op het vuur met verhalen over machinisten die noodgedwongen in een fles moeten plassen nadat ze met hun SLT gestrand zijn achter een defecte goederentrein en ze huilende passagiers (ouderen, kinderen, mensen met blaasproblemen) moeten vertellen dat ze toch echt nergens kunnen plassen en de publieke opinie verergert.
De Tweede Kamer begint te morren, moties vliegen over en weer en ondertussen vallen de SLTs bij bosjes uit tijdens de winter, wordt het plaatje nog groter uitvergroot en is de publieke opinie eigenlijk dat die nieuwe Sprinter maar enorme bagger is en dat het oude Mat '64 geweldig is.
Overigens ben ik het eens met de eerdere posters: NS heeft treinen zonder toiletten besteld en dat is een bedrijfsrisico dat NS genomen heeft. En als de Tweede Kamer z'n zin krijgt voor de Hoofdrailnetconcessie 2015 (en dat gaat wel gebeuren denk ik zo) gaat dit NS hoe dan ook geld kosten. Óf ze kunnen alle SLT's per 2015 aan de kant gooien (want anders levert het een boete op), óf ze moeten investeren om te zorgen dat tegen 2015 iedere SLT weer voldoet aan het Programma van Eisen voor het HRN.
In het ergste geval (als NS te lang treuzelt of Nee zegt) raken ze de onderhandse gunning ook nog eens kwijt en volgt er een openbare aanbesteding. Een lose-lose-situatie voor NS dus.
Volgens mij heb ik het zo wel enigszins treffend beschreven?
Quote thom (wo 16 mrt 2011 23:37:55 https://www.somda.nl/forum/10070/p324153/): Quote AlexNL (wo 16 mrt 2011 23:27:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p324152/):
In het ergste geval (als NS te lang treuzelt of Nee zegt) raken ze de onderhandse gunning ook nog eens kwijt en volgt er een openbare aanbesteding. Een lose-lose-situatie voor NS dus.
En dan krijgen we een nieuwe vervoerder, die integraal het hele materieel bestand van NS overneemt, en *TADAAA* ineens zitten er toiletten in die SLT's %08%?
Quote eix (wo 16 mrt 2011 23:38:15 https://www.somda.nl/forum/10070/p324154/): Quote AlexNL (wo 16 mrt 2011 23:27:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p324152/): :
Volgens mij heb ik het zo wel enigszins treffend beschreven?
Volgens mij wel.
Quote thom (wo 16 mrt 2011 23:37:55 https://www.somda.nl/forum/4263/p324153/):
En dan krijgen we een nieuwe vervoerder, die integraal het hele materieel bestand van NS overneemt, en *TADAAA* ineens zitten er toiletten in die SLT's %08%?
Die vervoerder is dan verplicht om toiletten alsnog in te bouwen neem ik aan. Of neemt geen SLT's over...
Quote thom (wo 16 mrt 2011 23:50:09 https://www.somda.nl/forum/10070/p324158/): Maar als die nieuwe vervoerder in 2015 toiletten kan inbouwen, kan NS dat in 2015 ook, dus is daar echt geen meerwaarde aan een andere vervoerder te verkiezen boven NS voor 2015....
En die nieuwe vervoerder moet die SLT's wel overnemen, anders hebbend ie gewoon een enorm materieel tekort.
Daarnaast kan ik me zowieso niet voorstellen dat de nieuwe vervoerder niet gewoon verplicht wordt om het NS materieel over te nemen. Het zou een kapitaalvernietiging van miljoenen zijn als men dat niet deed %03%
Daarnaast had je dan dat nieuwe materieel dan al besteld moeten hebben wil je dat in 2015 hebben, en dan moet je het ook nogeens allemaal opslaan tot die tijd, en het oude NS materieel daarna.
Ik zie dat echt niet voor me, maar daar gaan we nogwel achter komen als de politiek daar concreter over na gaat denken dan de luchtfietserij tot nu toe...
Quote broek53 (wo 16 mrt 2011 23:58:32 https://www.somda.nl/forum/10070/p324160/): Quote AlexNL (wo 16 mrt 2011 23:27:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p324152/): Quote eix (wo 16 mrt 2011 22:47:26 https://www.somda.nl/forum/4263/p324147/):
Met andere woorden, weet iemand waarom al dit gedonder pas is gaan spelen na de bouw van de treinen, in plaats van vooraf?
Wilde gok: vooraf te weinig luisteren naar de input van het eigen personeel en de reizigers, en een gladjakker van Bombardier die een mooi financieel plaatje tevoorschijn toverde waar NS wel oren naar had. Ergens in de politieke keten een gevoel van "NS zou dat niet doen" en NS bestelt gewoon die treinen.
Vervolgens zijn ze er, rijden ze rond, en is er alsnog stront aan de knikker... want die vervelende reizigersverenigingen constateren dat hun bezwaren genegeerd zijn, en gaan de media opzoeken. PR-ramp gecreëerd, NS en politiek proberen een kromme beslissing recht te praten (kosten, onderhoud, gemiddeld zeer korte reistijd, je kent het wel) en de discussie blijft lekker aanmodderen.
Ondertussen gooit (ik meen) het VVMC ook nog olie op het vuur met verhalen over machinisten die noodgedwongen in een fles moeten plassen nadat ze met hun SLT gestrand zijn achter een defecte goederentrein en ze huilende passagiers (ouderen, kinderen, mensen met blaasproblemen) moeten vertellen dat ze toch echt nergens kunnen plassen en de publieke opinie verergert.
De Tweede Kamer begint te morren, moties vliegen over en weer en ondertussen vallen de SLTs bij bosjes uit tijdens de winter, wordt het plaatje nog groter uitvergroot en is de publieke opinie eigenlijk dat die nieuwe Sprinter maar enorme bagger is en dat het oude Mat '64 geweldig is.
Overigens ben ik het eens met de eerdere posters: NS heeft treinen zonder toiletten besteld en dat is een bedrijfsrisico dat NS genomen heeft. En als de Tweede Kamer z'n zin krijgt voor de Hoofdrailnetconcessie 2015 (en dat gaat wel gebeuren denk ik zo) gaat dit NS hoe dan ook geld kosten. Óf ze kunnen alle SLT's per 2015 aan de kant gooien (want anders levert het een boete op), óf ze moeten investeren om te zorgen dat tegen 2015 iedere SLT weer voldoet aan het Programma van Eisen voor het HRN.
In het ergste geval (als NS te lang treuzelt of Nee zegt) raken ze de onderhandse gunning ook nog eens kwijt en volgt er een openbare aanbesteding. Een lose-lose-situatie voor NS dus.
Volgens mij heb ik het zo wel enigszins treffend beschreven?
Volgens mij niet, alleen al omdat het niet eens de schijn van een klein beeje objectiviteit heeft. Gladjakkers van Bombardier en dan 'stiekem' toiletten weglaten, volslagen nonsens.
Quote AlexNL (do 17 mrt 2011 00:05:19 https://www.somda.nl/forum/10070/p324163/): Ik baseer mijn verhaal op de feiten die ik ken en de verhalen uit de media. Aangezien jij het beter weet, vertel dan eens hoe het gegaan is?
|
|