Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Omreisbewijs

Woensdag 16 mrt 2011 - 16:11:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Normaal gesproken reis ik dagelijks tussen Wd en Bkl vv. Deze reisjes maak ik met een maandabonnement 2e klas. Prijs: € 112,60.

Soms mis ik de 4000 terug naar Wd en besluit ik via Ut te reizen. Ik neem dan de daarop volgende 7400 richting Vndc en stap in Ut uit. Natuurlijk moet ik hiervoor dan een kaartje kopen. Reizen op saldo met de OV-Chipkaart kan ik ook, die gebruik ik dan hiervoor.

Nu is mij door een NS medewerker verteld dat je in zo'n geval ook een omreisbewijs kunt kopen bij de kaartautomaat. Ik heb op de automaat niets kunnen vinden wat daar op lijkt, behalve een kaartje Bkl-Wd via Ut. Prijs: € 5,80.

Een maandabonnement Wd-Bkl kost €112,60 wat overeen komt met iets minder dan 16 retourtjes.

Laatst ben ik weer eens via Ut gegaan. Normaal gesproken zou je te Ut moeten uitchecken en later weer in moeten checken om naar Wd te reizen. Die keer ben ik het vergeten, en ben dus met een op Bkl ingecheckte chipkaart in Ut in een trein naar Wd gestapt. De conducteur in de trein Ut-Wd noemde dit een creatief onreisbewijs, nadat ik hem uit had gelegd dat ik nu het resterende bedrag voor het stukje via Ut ook heb betaald. Namelijk:

Enkeltje Wd-Bkl volgens maandkaart:
1/2 x 1/16 x 112,60 = €3,52

Enkeltje Wd-Bkl op saldo: €3,70
Samen kom je dan uit op: €7,22
Een enkeltje Wd-Bkl via Ut kost €5,80.

Voor dit reisje heb ik die dag dus €7,22 betaald.
Ik had overigens prijstechnisch zelfs in Ut uitkunnen checken en dan zonder in te checken in de trein naar Wd kunnen stappen. Op die manier was ik zelfs €2,60 + €3,52 = €6,12 kwijt geweest. Het enige vervelende aan dit idee is dat je dan zonder geldig vervoersbewijs tussen Ut en Wd reist, terwijl je wel betaald hebt voor die reis.

De conducteur in de trein Ut-Wd vond het een creatieve manier van omreizen, en keurde het goed, maar ik heb er mijn twijfels bij of dit nu mag of niet.

Nu rest mij nog een paar vragen:
- Wat is nu precies een omreisbewijs?
- Mag je deze manier gebruiken om om te reizen? En zo nee, hoe dan wel?

Woensdag 16 mrt 2011 - 16:41:02
berkel73
berkel73
Het omwegbewijs bestond inderdaad wel, maar is sinds dit jaar afgeschaft (net als de Rondreis). Volgens de NS omdat "door het gebruik van Reizen op saldo deze kaartjes nauwelijks nog gebruikt werden". Maar voor jouw situatie is er inderdaad geen goed alternatief (hoewel jouw rekensom wellicht meerdere conducteurs zal overtuigen, neem ik aan dat dat geen officieel toegestane methode is ).

Laatst bewerkt door berkel73 op Woensdag 16 mrt 2011 om 16:43:01

Woensdag 16 mrt 2011 - 16:48:10
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Een omwegbewijs was inderdaad altijd verkrijgbaar, en had het verschil tussen enkeltje A-B en enkeltje A-B via C als prijs. Nu dus helaas niet meer.


Woensdag 16 mrt 2011 - 17:10:18
kleine_man
kleine_man
Je mag gewoon via Ut reizen, want dat is op dat moment de "snelste verbinding".

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 16 mrt 2011 - 17:40:28
john2
john2
Quote
berkel73 (wo 16 mrt 2011 16:41:02 www.somda.nl): Het omwegbewijs bestond inderdaad wel, maar is sinds dit jaar afgeschaft (net als de Rondreis). Volgens de NS omdat "door het gebruik van Reizen op saldo deze kaartjes nauwelijks nog gebruikt werden". Maar voor jouw situatie is er inderdaad geen goed alternatief (hoewel jouw rekensom wellicht meerdere conducteurs zal overtuigen, neem ik aan dat dat geen officieel toegestane methode is ).
Dus als ik het goed begrijp herkent de OV chipkaart, als men uitcheckt, welke route er gereisd is. Of men via, een via station, is gereisd. Met de papieren treinkaartjes kan men aangegeven ik wil via station X reizen. En kan een een conducteur met zijn apperatuur ook zien of er via wordt gereisd?

Donderdag 17 mrt 2011 - 00:26:40
scooter
scooter
Nee,de ov chipkaart herkend dat niet.Die rekent in principe alleen de normale route en geen omwegroute.Alleen als je in het VIA station uitcheckt en dan weer opnieuw incheckt krijg je de omwegroute berekend.De kaart rekent dan gewoon 2x een enkele reis.
En ook een conducteur kan alleen zien waar je bent ingecheckt.

Donderdag 17 mrt 2011 - 02:53:51
ruysdael
ruysdael
Quote
kleine_man (wo 16 mrt 2011 17:10:18 www.somda.nl): Je mag gewoon via Ut reizen, want dat is op dat moment de "snelste verbinding".
Maar niet met de minste tariefeenheden. Van Kbw naar Amr is bijvoorbeeld ook het snelste via Zd, maar dat mag niet zonder via-kaartje.

Donderdag 17 mrt 2011 - 07:50:57
mdeen
mdeen
Via Utrecht is niet de snelste verbinding als je de 4000 gemist hebt. Wd - Bkl gaat elk half uur om :02 en :32, aankomst :11 en :41. Als je de 4000 van :02 mist en via Ut gaat reis je om :10 en kom je aan om :44. Dat is later dan de trein die om :32 gaat en daarom mag je niet zonder extra kaartje via Utrecht reizen.

Kbw - Amr mag ook niet via Zd omdat je dan je vertrekstation nogmaals passeert, die constructie mag ook niet, tenzij uitdrukkelijk door NS toegestaan.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 17 mrt 2011 om 10:13:14, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Donderdag 17 mrt 2011 - 11:18:57
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Er is ooit geweest dat als je uit Ut kwam en je moest naar Gdg, dat je dan via Gd mocht. Dat is toen door NS zelf bekend gemaakt. Nu is dat niet meer zo. Hoe dat zat weet ik niet 1,2,3 meer. Mischien weet iemand nog wel hoe dat zat?

jaapfan.

Donderdag 17 mrt 2011 - 11:54:57
mren
mren
Dat stond dan in de betreffende tabel van het spoorboekje.

Verder mag je 3 mogelijkheden gebruiken bij het reizen van A naar B:
1. de snelste route (minuten)
2. de korste routen (km's)
3. de route met het minste aantal overstappen

Donderdag 17 mrt 2011 - 12:02:13
ZJ37
ZJ37
In dat laatste geval mag je dus van Ut naar Ddr via Hvs/Shl omreizen! Dus zou dat in alle gevallen opgaan?

Donderdag 17 mrt 2011 - 12:05:47
mren
mren
Toen de stopper Es-Zl nog reed, kocht ik ook altijd een kaartje naar Hdb als ik naar Zl moest. Tarief via Aml-Mrb en geen mens ziet dat ik Zl-Hdm helemaal niet reis (en toen kwam de OVC...).

Donderdag 17 mrt 2011 - 13:19:42
scooter
scooter
Quote
ZJ37 (do 17 mrt 2011 12:02:13 www.somda.nl): In dat laatste geval mag je dus van Ut naar Ddr via Hvs/Shl omreizen! Dus zou dat in alle gevallen opgaan?
Nee,dat mag dus weer niet.En waarom?Ondanks het feit dat deze trein de hele route van Ut-Hvs-Shl-Ddr rijdt,zijn het volgens de dienstregeling 2 treinen,aangezien in Ledn van nummer wordt gewisseld.Dan wordt dus 1 overstap berekend en via Gd-Rtd is ook 1 overstap.

Donderdag 17 mrt 2011 - 13:39:57
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Maar voor de reiziger is Ut-Ddr via Hvs/Shl géén overstap. Dus dat is dan weer wel krom.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Donderdag 17 mrt 2011 - 14:37:53
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
mdeen: Via Utrecht is niet de snelste verbinding als je de 4000 gemist hebt. Wd - Bkl gaat elk half uur om :02 en :32, aankomst :11 en :41. Als je de 4000 van :02 mist en via Ut gaat reis je om :10 en kom je aan om :44. Dat is later dan de trein die om :32 gaat en daarom mag je niet zonder extra kaartje via Utrecht reizen.
En om hier op aan te vullen:
Het ging om de terugreis, Bkl-Wd, die overigens ook niet sneller is:
de 4000 vertrekt in Bkl om .19/.49, aankomst Wd om .27/.57. Mis je die, neem je om .30/.00 een trein naar Ut, daar om .43/.13 aankomt. Vertrek in Ut naar Wd om .56/.26, aankomst in Wd om .06/.36. Aankomst in Wd is dus vier minuten later.

Vandaar dat ik hier over het omreiskaartje begon

Donderdag 17 mrt 2011 - 15:27:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
scooter (do 17 mrt 2011 13:19:42 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 17 mrt 2011 12:02:13 www.somda.nl): In dat laatste geval mag je dus van Ut naar Ddr via Hvs/Shl omreizen! Dus zou dat in alle gevallen opgaan?
Nee,dat mag dus weer niet.
Het mag wel degelijk. Sterker nog, hij heeft tijden in de reisplanner gestaan met 0 overstaps en voor hetzelfde tarief als de rechtstreekse route.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 17 mrt 2011 - 15:48:43
ZJ37
ZJ37
Quote
scooter (do 17 mrt 2011 13:19:42 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 17 mrt 2011 12:02:13 www.somda.nl): In dat laatste geval mag je dus van Ut naar Ddr via Hvs/Shl omreizen! Dus zou dat in alle gevallen opgaan?
Nee,dat mag dus weer niet.En waarom?Ondanks het feit dat deze trein de hele route van Ut-Hvs-Shl-Ddr rijdt,zijn het volgens de dienstregeling 2 treinen,aangezien in Ledn van nummer wordt gewisseld.Dan wordt dus 1 overstap berekend en via Gd-Rtd is ook 1 overstap.
Ok, van Ut naar Ledn via Hvs mag dan wel (met de 5700)?

Donderdag 17 mrt 2011 - 15:53:57
ruysdael
ruysdael
Quote
mren (do 17 mrt 2011 11:54:57 www.somda.nl): Verder mag je 3 mogelijkheden gebruiken bij het reizen van A naar B:
1. de snelste route (minuten)
Is dus niet waar (kbw-amr).

Donderdag 17 mrt 2011 - 16:29:17
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
NS definieert de reisroute als de route waarlangs de eindbestemming het eerst wordt bereikt. Dat is dus niet per definitie de snelste route.

Maar, zoals al eerder is gezegd, er is ook nog een regel dat je je vertrekstation niet voorbij mag reizen (en dát is dus de enige reden dat Kbw-Amr niet via Zd mag!)
Quote
daniël_ddr (do 17 mrt 2011 15:27:23 www.somda.nl): Sterker nog, hij heeft tijden in de reisplanner gestaan met 0 overstaps en voor hetzelfde tarief als de rechtstreekse route.
Nog steeds geeft de reisplanner voor bijvoorbeeld Ut-Dtz de route via Hvs-Ledn.

Donderdag 17 mrt 2011 - 16:31:09
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
@ ZJ37

Dat neem ik aan, althans, erg vaak gedaan zonder commentaar van de HC.


Donderdag 17 mrt 2011 - 17:15:49
treinfan
treinfan
weer een redelijke non-discussie, het staat allemaal in de algemene voorwaarden van de NS:
Quote
Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of
aankomststation niet voorbij mag worden gereisd.
Ut-Ddr mag dus gewoon met de 5700 en 5000.

[Bezig met laden...]

Donderdag 17 mrt 2011 - 19:26:52
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Mijn vader (Mcn Amr) had het erover dat je alleen een omwegtraject (zoals Kbw-Zd-Amr) mag reizen als je daar 30(!) minuten sneller mee bent.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 17 mrt 2011 - 20:31:29
daniel81
daniel81
Dat staat niet in de 'normale' reisregels, is misschien een coulanceregeling onder HC's?

Overigens zou m.i. Ut - Ledn dus níet via Hvs mogen, maar bv Ut-Laa wel
Immers; de 5700 scoort niet beter dan de 8800 op Ut-Ledn dus is er geen enkele reden om de 5700 te nemen

Donderdag 17 mrt 2011 - 21:11:55
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Doet er niks aan af dat het één van de routes met de minste overstappen is toch? Althans, 0 lijkt me vrij minimaal.


Donderdag 17 mrt 2011 - 21:17:10
daniel81
daniel81
Quote
treinfan (do 17 mrt 2011 17:15:49 www.somda.nl): het staat allemaal in de algemene voorwaarden van de NS:
Quote
Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of
aankomststation niet voorbij mag worden gereisd.
Ut-Ddr mag dus gewoon met de 5700 en 5000.
minder behoeft te worden overgestapt

Donderdag 17 mrt 2011 - 21:44:57
Apda
Apda
Nog een kleine aanvulling: als je een omweg maakt omdat je dan minder vaak hoeft over te stappen, dan mag je je reis daar niet onderbreken.
(Algemene Voorwaarden 6.9: Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet.)

Donderdag 17 mrt 2011 - 22:06:24
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Volgens mij gaat de 'minste overstappen'-theorie niet op. Want als ik dan van Bdg naar Gvc zou willen, dan mag dat dus via Ut omdat de 8800 daar keert op de 2000, zodat ik lekker kan blijven zitten!?

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 17 mrt 2011 - 22:12:38
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Geeft de reisplanner dat zo aan dan?


Donderdag 17 mrt 2011 - 22:16:31
thom
thom
Nee, want dat is feitelijk gewoon een overstap op een andere trein.
Het is geen doorgaande verbinding in de reisplanner, en ook het treinnummer veranderd.

En daarnaast, hoe weet jij dat het gewoon 1 en hetzelfde treinstel is wat doorrijdt? Als normale reiziger weet je dat simpelweg niet.

Donderdag 17 mrt 2011 - 22:32:22
kleine_man
kleine_man
Je moet iig goed opletten. Zonder enige kennis van zaken ging ik er vanuit dat Wd-Ut-Bkl binnen een half uur te doen was. Foutje .....

Komende zaterdag ga ik van Ahp naar Ledn. Kilometer technisch betaal ik via Wd. Op de heenweg ga ik er toch met een grote boog omheen

Ook zag ik enkele leuke constructies voorbij komen. Maarn is ook zo'n leuke. Je mocht altijd vanuit de richting Ed omreizen via Db. Mag dat nog steeds? En weet iemand hoe het zit met als ik van Klp naar Mrn wil?

Donderdag 17 mrt 2011 - 22:36:11
mdj
mdj
Ja, daar mag je omreizen. Klp-Mrn is via Ut (!), Klp-Db is via Ed. Vndc/Vndw-Klp is via Ut.

Almo-Lls is overdag ma-za via Almb

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 17 mrt 2011 - 22:42:52
train85
train85
Klp naar Mrn kan via Vndc met de bus tussen Klp-Vndc.
Klp naar Vndw en Vndc kan per bus.
Per trein is het geen beginnen aan.

www.mat64.nl

Donderdag 17 mrt 2011 - 22:47:23
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
mdj (do 17 mrt 2011 22:36:11 www.somda.nl): Ja, daar mag je omreizen. Klp-Mrn is via Ut (!), Klp-Db is via Ed. Vndc/Vndw-Klp is via Ut.

Almo-Lls is overdag ma-za via Almb
En, de enige trouwens die ik expliciet vermeld in het spoorboekje ooit heb gevonden, Mrn-Ah via Db.


Donderdag 17 mrt 2011 - 22:55:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Lls-Almo via Almb staat ook in 'n spoorboekje (van 2010). In datzelfde boekje komt ook nog Odz-Bh via Hgl voor.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 17 mrt 2011 - 23:08:10
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Odz-Bh via Hgl is niet meer nodig, je kunt ieder uur met de rechtstreekse Grensland Express. Daarbij is het niet handig om voor Odz-Bh een kaartje uit de automaat te halen, het tarief aan boord is een stuk goedkoper.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 18 mrt 2011 - 00:06:19
dh3201
dh3201
Het stond niet expliciet in het spoorboekje, maar in 1991/1992 mocht je van maandag t/m zaterdag tussen 7:30 en 19:00 van Stm naar Bdm vast ook via Lp of Swd reizen. Tussen die tijden kon je niet rechtstreeks tussen deze stations reizen, de ene trein stopte niet in Bdm en de andere stopte niet in Stm. Zonder overstappen tot Dz blijven zitten hielp ook niet. De trein naar Dz die in Bdm stopte, stopte op de terugweg ook weer en Bdm en niet te Stm. Zonder overstap tot Gn zou wel kunnen, mits NS de trein uit Dz weer op de trein naar Dz liet keren. Maar een conducteur zal dat vast niet goedkeuren met een kaartje Bdm-Stm of andersom.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 18 mrt 2011 - 06:22:18
ns1700
ns1700
Quote
Pim530 (do 17 mrt 2011 22:47:23 somda.nl):
Quote
mdj (do 17 mrt 2011 22:36:11 www.somda.nl): Ja, daar mag je omreizen. Klp-Mrn is via Ut (!), Klp-Db is via Ed. Vndc/Vndw-Klp is via Ut.

Almo-Lls is overdag ma-za via Almb
En, de enige trouwens die ik expliciet vermeld in het spoorboekje ooit heb gevonden, Mrn-Ah via Db.
dan ben je er al 1 vergeten. uit de richting Roodeschool naar Sauwerd mag overgestapt worden in Groningen Noord. dat was er ook een.

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 18 mrt 2011 - 11:02:00
Reiziger47
Reiziger47
Ik meen dat Br - Vry via Vl er ook een uit het spoorboekje was (vermoedelijk alleen in het tijdperk vóór Veolia).

Vrijdag 18 mrt 2011 - 11:38:06
john2
john2
Ben eens naar de Apenheul in Apeldoorn geweest. Van Nuth uit kon ik toen over Utrecht centraal en hoefde ik niet de korste route over de Maaslijn tenemen met tich keren over stappen, Sittard, Roermond, Nijmegen Arnhem en Zutphen. Over Utrecht had ik alleen overstap in Sittard en Utrecht centraal. Even een bijkomstigheid. Ik wilde in de Apenheul blijven. Maar de apen wilde me niet daar hebben, ze zeiden ga jij maar weer terug waar je vandaan bent gekomen.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 12:38:11
zugführer
zugführer
De reisplanner stuurt je van Nuth naar Apd nog steeds over Ut hoor... welliswaar 1 overstapje meer als destijds, maar over de Maaslijn hoef je niet...

Vrijdag 18 mrt 2011 - 13:41:06
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
RSK-Mat92 (do 17 mrt 2011 22:06:24 somda.nl): Volgens mij gaat de 'minste overstappen'-theorie niet op. Want als ik dan van Bdg naar Gvc zou willen, dan mag dat dus via Ut omdat de 8800 daar keert op de 2000, zodat ik lekker kan blijven zitten!?
Als je kijkt naar overstappen in de zin van "reiziger stapt trein uit en stapt andere trein in" zou het mogen. "Reiziger" stapt immers niet over op een andere trein.

Als je kijkt naar overstappen als in "trein stopt, verandert van treinnummer en krijgt een nieuwe eindbestemming" zou het niet mogen. Je kunt immers in Wd ook overstappen als je Bdg-Gvc wil doen.

Overigens kwamen eerder de series 500/700 inclusief vleugel- en volgtreinen al aan bod, die treinen veranderen van treinnummer terwijl ze dezelfde route rijden. Zelf vind ik niet dat je dat moet zien als overstap, maar een "dom" systeem als de reisplanner van NS kennelijk wel...

Vrijdag 18 mrt 2011 - 14:07:36
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
ns1700 (vr 18 mrt 2011 06:22:18 www.somda.nl):
Quote
Pim530 (do 17 mrt 2011 22:47:23 somda.nl):
Quote
mdj (do 17 mrt 2011 22:36:11 www.somda.nl): Ja, daar mag je omreizen. Klp-Mrn is via Ut (!), Klp-Db is via Ed. Vndc/Vndw-Klp is via Ut.

Almo-Lls is overdag ma-za via Almb
En, de enige trouwens die ik expliciet vermeld in het spoorboekje ooit heb gevonden, Mrn-Ah via Db.
dan ben je er al 1 vergeten. uit de richting Roodeschool naar Sauwerd mag overgestapt worden in Groningen Noord. dat was er ook een.
Uiteraard, maar die hoort niet bij de Maarn-Driebergen-Veenendaalhoek.


Vrijdag 18 mrt 2011 - 14:10:06
treinfan
treinfan
En de non-discussie blijft lekker doorgaan. Als je van Bdg naar Gvc wil, sta je in je recht als je in Bdg in de trein stapt en niet eerder dan in Gvc uit de trein gaat. Het enige probleem is dat de NS geen garantie geeft dat de trein uit Bdg ook daadwerkelijk naar Gvc gaat. Dus als je besluit niet te willen overstappen en de trein wordt in Utrecht uitgewisseld, heb je een probleem

@AgentX: onzin verkopen is nergens voor nodig. De reisplanner van de NS geeft voor Lw-Rtd geen overstappen bij de reisadviezen met de (10/20)500. Het is zelfs nog mooier dan jij zo snel zou kunnen bedenken: hoe er gesplitst wordt, zit er ook in en ik krijg dus ook keurig een paar adviezen voor Rtd-Gn zonder overstap

[Bezig met laden...]

Vrijdag 18 mrt 2011 - 16:05:28
berkel73
berkel73
Quote
mdj (do 17 mrt 2011 22:36:11 www.somda.nl): Ja, daar mag je omreizen. Klp-Mrn is via Ut (!)
Wordt dat eigenlijk veel 'mis'bruikt? Scheelt toch 3 euro per enkele reis vol tarief Klp-Ut als je steeds kaartjes Klp-Mrn in plaats van Klp-Ut koopt. Stel dat je dat twee keer per week retour reist, dan verdien je op jaarbasis 624 euro. Met korting is dat natuurlijk iets minder, maar nog steeds een flink bedrag.

Laatst bewerkt door berkel73 op Vrijdag 18 mrt 2011 om 16:08:13

Vrijdag 18 mrt 2011 - 17:10:18
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat is ongeveer hetzelfde effect wat je op het traject Wd-Mas hebt. Een kennis van me reist dagelijks voor haar opleiding naar Mas, en kan dat zowel via Ut als via Bkl. Zij moet natuurlijk echt naar Mas, maar als ik zelf de optie Bkl-Wd via Ut wil open zetten koop ik natuurlijk een maandtrajectabonnement Wd-Mas in plaats van Wd-Bkl via Ut

Vandaag heb ik het verhaaltje Bkl-Wd via Ut maar eens voorgelegd bij een servicebalie, de NS medewerker knikte vol zekerheid van ja.

Nu bedacht ik me net dat ik in dat geval gratis om kan reizen door in Bkl in te checken, legaal via Ut naar Wd te reizen, dan in Wd 'even' op mijn abonnement retour Bkl om uit te checken in Bkl. Kosten: € 0,-
Quote
treinfan: @AgentX: onzin verkopen is nergens voor nodig.
Overbodige opmerkingen ga ik ook niet op in, helaas.

Laatst bewerkt door AgentX op Vrijdag 18 mrt 2011 om 17:23:06

Vrijdag 18 mrt 2011 - 17:45:56
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Als je dat binnen een uur doet, kan dat.


Vrijdag 18 mrt 2011 - 18:05:41
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Binnen een uur? Welnee, later uitchecken kan toch ook?

Vrijdag 18 mrt 2011 - 18:17:12
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Mijn vraagje: Op zaterdag rijd de NS belachelijk laat van Rsn naar Enschede. De eerste trein van Rsn naar Enschede vertrekt om 08:14. Je komt dan net de laat in Es om de stopper naar Duitsland te halen. Nu is mijn vraag of ik nu deze trein mag nemen voor de prijs van Rsn - Es, want dit is de aller eerste reis mogelijkheid waar je tenminste nog fatsoendelijk de stopper naar Duitsland kan halen

06:44 Rijssen 3 Deventer Sprinter (NS)
06:49 Holten
06:58 Deventer Colmschate
07:05 Deventer 4
07:49 Deventer 3 Hengelo Intercity (NS)
08:13 Almelo
08:25 Hengelo
08:32 Enschede

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Vrijdag 18 mrt 2011 - 19:15:08
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Nee, dat mag niet. Je mag je vertrekstation niet voorbij reizen, voor deze reis zul je dus een enkeltje Rsn-Dv en een enkeltje Dv-Es moeten kopen (of een kaartje via Dv, maar dat kost tegenwoordig hetzelfde door de technische beperkingen van de OV-Chipkaart), of in Dv uitchecken, 3 minuten naar het plafond staren en weer inchecken.

Dat NS belachelijk laat op zaterdagochtend vanuit Rsn naar Es rijdt en op zondagochtend vanuit Rsn naar Dv, daar ben ik het overigens geheel mee eens Er is echter nog een andere mogelijkheid:
Rijssen station NS 07.30 Syntus bus 91 richting Goor
Goor station NS 07.56
Goor station NS 08.03 Stoptrein Syntus richting Oldenzaal
Hengelo station NS 08.14
Hengelo station NS 08.25 Intercity NS richting Enschede
Enschede station NS 08.32

Waar NS de gaten openlaat, vult Syntus ze wel op

Laatst bewerkt door maurits op Vrijdag 18 mrt 2011 om 19:22:17

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 18 mrt 2011 - 20:08:50
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Die laatste mogelijkheid kies ik ook meestal, maar als dat via Dv reizen mocht is dat natuurlijk goedkoper

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Vrijdag 18 mrt 2011 - 20:24:33
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
AgentX (vr 18 mrt 2011 18:05:41 www.somda.nl): Binnen een uur? Welnee, later uitchecken kan toch ook?
Dat kan, maar als je dat op hetzelfde station is betaal je € 10,00 (als het al niet na een half uur is). Daarnaast geeft jouw methode je nog altijd geen reisrecht voor Ut-Wd.


Vrijdag 18 mrt 2011 - 21:27:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Wel, dat blijkt uit mijn gesprek met een NS-medewerker van vanmiddag.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 22:31:08
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Naar wat verwijst 'dat'? Maakt het misschien iets duidelijker, aangezien ik meerdere dingen aanhaal


Vrijdag 18 mrt 2011 - 23:23:08
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
'Dat' verwijst naar het reisrecht Ut-Wd. Immers heeft het mevrouwtje bij de NS servicebalie dat vanmiddag bevestigd. Ze zei dat mijn manier een geldige manier van omreizen was.

In mijn ogen had ik dan dus wél reisrecht op Ut-Wd, ondanks het feit dat dat niet op mijn vervoersbewijzen terug te zien was.

Edit: Ohja trouwens, dat tientje uitcheckkosten wist ik niet hoor

Laatst bewerkt door AgentX op Vrijdag 18 mrt 2011 om 23:25:37

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 18 mrt 2011 - 23:35:26
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Ah, nou snap ik 't. Typisch blijf ik het wel vinden, want Bkl-Wd via Ut is natuurlijk langer, en als je met RoS daarlangs mag omreizen zou je dat met je maandtrajectkaart natuurlijk net zo goed mogen


Vrijdag 18 mrt 2011 - 23:44:17
scooter
scooter
Quote
daniël_ddr (do 17 mrt 2011 15:27:23 www.somda.nl):
Quote
scooter (do 17 mrt 2011 13:19:42 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 17 mrt 2011 12:02:13 www.somda.nl): In dat laatste geval mag je dus van Ut naar Ddr via Hvs/Shl omreizen! Dus zou dat in alle gevallen opgaan?
Nee,dat mag dus weer niet.
Het mag wel degelijk. Sterker nog, hij heeft tijden in de reisplanner gestaan met 0 overstaps en voor hetzelfde tarief als de rechtstreekse route.
Het kromme van dit alles is,dat zelfs NS medewerkers het niet meer precies weten hoe het zit.
Daardoor krijg je dus bij de ene medewerker in het ergste geval een boete en bij de ander goedkeuring.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 23:54:21
thom
thom
Quote
treinfan (vr 18 mrt 2011 14:10:06 somda.nl): En de non-discussie blijft lekker doorgaan. Als je van Bdg naar Gvc wil, sta je in je recht als je in Bdg in de trein stapt en niet eerder dan in Gvc uit de trein gaat. Het enige probleem is dat de NS geen garantie geeft dat de trein uit Bdg ook daadwerkelijk naar Gvc gaat. Dus als je besluit niet te willen overstappen en de trein wordt in Utrecht uitgewisseld, heb je een probleem
Nee, je staat niet in je recht, want je maakt een overstap van de ene treindienst, op de andere.
Het wordt niet als directe treindienst aangeboden, dus kun je erook geen aanspraak op maken dat het een doorgaande dienst is

Daarnaast zit je een kwartier voor je uit te staren, terwijl er zelfs via Ut al eerder treinen naar Gvc vertrekken, waarom zou je dat willen ?

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 19 mrt 2011 om 00:02:22

Zaterdag 19 mrt 2011 - 00:09:18
wilcot
wilcot
Quote
Reiziger47 (vr 18 mrt 2011 11:02:00 www.somda.nl): Ik meen dat Br - Vry via Vl er ook een uit het spoorboekje was (vermoedelijk alleen in het tijdperk vóór Veolia).
Dat was juist tijdens de periode Veolia. De DH's reden te langzaam en daarom stopte de Veolia treinen een tijdje niet te Br

Zaterdag 19 mrt 2011 - 00:23:36
scooter
scooter
Is ook in de NS tijd geweest.Er reed toen 1x per uur een sneltrein zonder stop in Blerick en 1 stoptrein Blerick-Roermond vv.Van Blerick naar Venray kon toen alleen via Venlo

Zaterdag 19 mrt 2011 - 00:29:10
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
thom (vr 18 mrt 2011 23:54:21 somda.nl):
Quote
treinfan (vr 18 mrt 2011 14:10:06 somda.nl): En de non-discussie blijft lekker doorgaan. Als je van Bdg naar Gvc wil, sta je in je recht als je in Bdg in de trein stapt en niet eerder dan in Gvc uit de trein gaat. Het enige probleem is dat de NS geen garantie geeft dat de trein uit Bdg ook daadwerkelijk naar Gvc gaat. Dus als je besluit niet te willen overstappen en de trein wordt in Utrecht uitgewisseld, heb je een probleem
Nee, je staat niet in je recht, want je maakt een overstap van de ene treindienst, op de andere.
Het wordt niet als directe treindienst aangeboden, dus kun je erook geen aanspraak op maken dat het een doorgaande dienst is

Daarnaast zit je een kwartier voor je uit te staren, terwijl er zelfs via Ut al eerder treinen naar Gvc vertrekken, waarom zou je dat willen ?
Ik zeg niet dat ik het zou willen, maar ik probeer alleen maar met een ander praktijkvoorbeeld aan te geven dat wat hier beweerd wordt over Ut-Ledn-Ddr met de 5700-5000 mij een raar verhaal lijkt Om eerlijk te zijn maak ik me hier eigenlijk onnodig druk om; ik heb een Studentenkaart, en kan dus van Gd via Gn naar Gs zonder dat het me een cent kost

Met vriendelijke groet, Robin

Zaterdag 19 mrt 2011 - 13:35:37
himym
himym
Quote
AgentX (vr 18 mrt 2011 17:10:18 www.somda.nl): Vandaag heb ik het verhaaltje Bkl-Wd via Ut maar eens voorgelegd bij een servicebalie, de NS medewerker knikte vol zekerheid van ja.

Nu bedacht ik me net dat ik in dat geval gratis om kan reizen door in Bkl in te checken, legaal via Ut naar Wd te reizen, dan in Wd 'even' op mijn abonnement retour Bkl om uit te checken in Bkl. Kosten: € 0,-
Helaas, truc gaat denk ik niet op omdat je een incheck in Bkl hebt, wel legaal in Wd aankomt via Ut. Maar als je dan zonder uitcheck in Wd naar Bkl reist, dan reis je in feite naar het station van je incheck en dat is de verkeerde richting. Als je dan dus op Wd-Bkl een HC tegenkomt ben je alsnog de klos ook al heb je een abonnement voor Wd-Bkl.

Zaterdag 19 mrt 2011 - 17:28:57
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Met een abonnement mag 'ie gewoon van Wd naar Bkl, en als ie al op dezelfde chipkaart met saldo reist, heeft die HC daar niks over te zeggen; hij reist gewoon met een geldig abonnement.


Zaterdag 19 mrt 2011 - 17:35:56
himym
himym
Klopt, het stukje Wd naar Bkl gaat inderdaad op abonnement, maar wie zegt dat ie in Wd in opgestapt? Voor hetzelfde idee kan je dan van Bkl op saldo richting bijv via Ut naar Rtd, dat is dan compleet geldige actie. Niet uitchecken te Rtd, dan op de terugweg via Wd weer terug naar Bkl. Strategisch de HC omzeilen tot aan Wd om dan op je abonnement gecontroleerd te worden. Ja, dit is omslachtig en ingewikkeld. Maar in theorie zou het kunnen en volgens mij is de regel bij reizen op saldo dat je niet in de richting mag reizen waar je ingecheckt hebt. Maargoed, dit ging over een omreisbewijs..

Zaterdag 19 mrt 2011 - 18:12:30
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Maar hij reist daar niet op saldo, dus dan is die regel niet meer van toepassing, lijkt mij.


Zaterdag 19 mrt 2011 - 18:14:15
himym
himym
Is ook waar, maar dat blijft over de 'missende' uitcheck in bijv. Wd

Zaterdag 19 mrt 2011 - 18:20:06
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Daar mag de HC van denken wat 'ie wilt. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als 'vergeten uit te checken'.


Zaterdag 19 mrt 2011 - 19:50:27
waalkade
waalkade
Met meerdere personen en/of kaarten zijn er best wel trucjes te bedenken om bijna voor niks te reizen.
Zeker wanneer een van die personen "vrij reizen" heeft.

Zaterdag 19 mrt 2011 - 23:14:13
thom
thom
Volgens mij gaat het hier allang niet meer om het omreisbewijs, maar om het misbruiken van het OV-Chipkaart systeem.....

Zaterdag 19 mrt 2011 - 23:22:04
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Maar geef toe, je wordt ervoor uitgenodigd. Ik kan nog talloze manieren opsommen, maar het lijkt me niet de bedoeling dat we alle vormen van 'grijs'reizen via Somda gaan verspreiden.


Zaterdag 19 mrt 2011 - 23:23:54
thom
thom
Ondanks dat je reist via de OV-Chipkaart, dien je nog altijd de reisregels aan te houden zoals altijd. Dat de OV-Chipkaart mogelijk iets minder berekend is je geluk, maar dan nog reis je zo zwart als de nacht als dat buien de reisregels om is....

Zaterdag 19 mrt 2011 - 23:29:56
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Volgens mij doet AgentX in dit geval niks fout, als ik eerlijk ben. Dat alles naast het feit dat 'ie bij het uitchecken in Bkl dus mooi een tientje kwijt is, en de spoorwegen weer aardig op hem hebben verdiend.


Zondag 20 mrt 2011 - 15:20:43
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat van dat tientje wist ik niet hoor. Als dat inderdaad zo is, heeft het weinig zin, en kan ik beter uitchecken in Wd (kosten: €3,70). Dat scheelt geld, en een zinloos reisje Wd-Bkl vv.

Ik was eerlijk gezegd ook niet van plan om weer terug naar Bkl te gaan om uit te checken