Dienstregeling 2020, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
18-10-2019 05:39:02
JothamvW
JothamvW
De 30700 en 30900 krijgen andere paden; :10 - :20 etc. Om :20 kan je niet vertrekken van spoor 9 i.v.m. een overkruisconflict met de 3600 ri. Rsd. Daarom moet Breng te allen tijde naar spoor 6b en past Abellio daar dus niet meer.  

18-10-2019 07:25:51
kleine_man
kleine_man
Heerlijk doorstroomstation Arnhem.
????
 

18-10-2019 07:49:24
geert
geert
Ja vooral die super lange perrons voor 2xICE die een keer per dag rijdt zijn heel handig, dat is op Ut ook. Vroeger hebben ze daar iets voor uitgevonden: a en b secties met seinen en wissels er tussen. Dan had je zelfs nog kunnen uitwijken naar spoor 5 om te keren.  

18-10-2019 10:36:33
JothamvW
JothamvW
Het is dan ook de bedoeling om spoor 4 te Ah te splitsen; alleen ging dat uit mijn hoofd om Dienstregeling 2021.  


18-10-2019 16:39:21
geert
geert
En dan ook weer een overloop wissel naar spoor 5 aanleggen?  

18-10-2019 16:53:20
NDS
NDS
Op de zelfde manier als spoor 6 in 2 fases is verdeeld maar dan 180 graden gedraait. Je krijgt dan dus geen doorgaand spoor 5 zoals vroeger.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-10-2019 17:40:43
evos
evos
Soms wordt spoor 4 in Ah al in tweeën gebruikt. Ik trof daar tenminste een keer zowel een uitgeweken Winterswijker als de trein naar Tiel aan. De displays konden dit uiteraard niet aan, en lieten alleen de eerst vertrekkende trein zien (die naar Winterswijk).  

23-10-2019 19:43:32
martijn
martijn
Klopt, gebeurt stiekem wel vaker

Ik gok trouwens dat de -helaas- uitgebogen RE19 in het weekend wel wat eerder in Ah aankomt. Dat doet ie nu ook regelmatig als er niets voor zit of hoeft te kruisen bij Ahp.
 

24-10-2019 10:12:37
waalkade
waalkade
Ik heb ook het idee dat de aanzetbegrenzing niet aan staat bij de RE19 Flirts.
Is die eenmaal Ahp voorbij ri Em dan gaat het vlot.

Laatst bewerkt door waalkade op 24-10-2019 10:13
 

24-10-2019 10:52:16
mich
mich
Die kunnen vol vermogen inderdaad.  

24-10-2019 11:01:21
marvinkok
marvinkok
Die zijn net als de Eurobahn Flirts wel geknepen onder 1,5kVDC neem ik aan?
Die leveren dan namelijk maar 400kW per motor, en onder 15kVAC 700kW..
 

24-10-2019 11:14:24
train85
train85
In de nieuwe dienst kan de RE19 op spoor 6B keren te Ah op de zondag.
Van maandag tot en met zaterdag gaat het tot midden in de avond naar spoor 6A. Dan gaat die snel daarna naar spoor 23, keert daar dan lang om dan naar spoor 4 te gaan als de trein naar Tl weg is. In de late avonden kan er dan meestal gekeerd worden te spoor 6B. Soms komt die nog op 6A binnen om dan na een paar minuten te rangeren naar 6B. Daar kunnen zelfs per dag nog kleine verschillen in zitten.
 

24-10-2019 18:36:37
michaben
michaben
NDOVLoket heeft de NS dienstregeling van 2020 vandaag ook mogen ontvangen, binnenkort dus beschikbaar in de diverse apps en websites. Mijn dienstregelingtabellen zijn inmiddels bijgewerkt: http://nsdr.bemined.nl/2020-1/  

24-10-2019 20:24:18
mich
mich
Quote
marvinkok (do 24 okt 2019 11:01:21 https://www.somda.nl/forum/22255/p714384/): Die zijn net als de Eurobahn Flirts wel geknepen onder 1,5kVDC neem ik aan?
Die leveren dan namelijk maar 400kW per motor, en onder 15kVAC 700kW..


Ze hebben iets meer power onder 15kv, maar het verschil is niet zo groot.
 

24-10-2019 20:47:13
5431
5431
Quote
JothamvW (vr 18 okt 2019 05:39:02 https://www.somda.nl/forum/22255/p714090/): De 30700 en 30900 krijgen andere paden; :10 - :20 etc. Om :20 kan je niet vertrekken van spoor 9 i.v.m. een overkruisconflict met de 3600 ri. Rsd.
De 3600 in Dieren een korte stop geven in plaats van de 2 minuten van nu lost dat makkelijk op, er zal dus nog wel een andere reden voor zijn.
 

24-10-2019 21:06:56
daniel81
daniel81
Sterker nog, die lange stop in Dr is er toch ingekomen vanwege het anders in de wielen rijden van de 30700, dus als die een ander pad krijgt kan die lange stop er sowieso uit zou je denken

Laatst bewerkt door daniel81 op 24-10-2019 21:11
 

24-10-2019 21:57:25
JothamvW
JothamvW
Om :19/:49 aankomen betekent toch nog steeds dat de 30700 niet meteen om :20/:50 rechterspoor vanaf spoor 9 ri. Zv kan?

Bovendien heb je geen eerder pad vanuit Ah ri. Nm voor de 3600.
 

25-10-2019 06:18:53
seinhuis
seinhuis
Dienstregeling 2020 staat nu online in de NS reisplanner  

25-10-2019 10:09:02
daniel81
daniel81
Quote
JothamvW (do 24 okt 2019 21:57:25 https://www.somda.nl/forum/22255/p714421/): Om :19/:49 aankomen betekent toch nog steeds dat de 30700 niet meteen om :20/:50 rechterspoor vanaf spoor 9 ri. Zv kan?


Waarom niet? Op de rest van de lijn wordt er ook vertrokken binnen een minuut na aankomst van de tegentrein ....

Quote

JothamvW (do 24 okt 2019 21:57:25 https://www.somda.nl/forum/22255/p714421/):
Bovendien heb je geen eerder pad vanuit Ah ri. Nm voor de 3600.


Dat klopt. Maar er hebben veel meer reizigers baat bij 2 minuten eerder aankomen in Ah dan bij 2 minuten later vertrekken uit Dr
 

25-10-2019 10:15:30
MetroRET
MetroRET
De 3600 richting Zwolle staat tenslotte ook 4 minuten in Arnhem stil, dus waarom zou dat de andere kant op, niet ook kunnen.  

25-10-2019 22:18:59
Michael98
Michael98
De minuut aan extra reistijd op de Zeeuwse lijn die was beloofd komt erbij tussen Arn en Gs. In combinatie met het verkorten van de stop in Gs (ri. Rsd) komt er dus twee minuten rijtijd bij op een stuk van 9 min (drgl 2019). De andere kant op is de stop in Gs ook een haltering geworden en heeft de trein 10 min om in Arn te staan.
In de praktijk kan je beide kanten op het in 8 minuten rijden, dan is 11 minuten wel een erg grote marge.
 

26-10-2019 00:19:22
FLIRT2525
FLIRT2525
Uiteindelijk zijn de Sneltreinen Ww - Apd (serie 30400) in het weekend 's ochtends (nog) niet opgenomen in de planning. De 17800 blijft ieder halfuur rijden en de overstap te Zp blijft bestaan, waarmee de 1700 te Apd niet haalbaar wordt. Jammer
's avonds (en dat dan 7 dagen per week) staat de 30400 wel in de planning, waardoor er wel een aansluiting zal bestaan vanaf de 1600 richting de Achterhoek.
 

26-10-2019 00:24:02
marciekemp
marciekemp
De 30400 gaat dan ook alleen maar 's avonds rijden (door de weeks na 20.30 en weekend na 18.30) overdag blijft alles zoals het was. Dus ook in het weekend in de ochtend uren geen sneltreinen tussen Zp en Apd v.v., was overigens ook nooit de planning om in de ochtend uren de 30400 serie te laten rijden  

26-10-2019 00:47:16
FLIRT2525
FLIRT2525
De 30400 staat in het weekend 's ochtends wel in Hafas, en ook nog steeds in onder andere de planner van DB  

26-10-2019 07:13:19
anton_
anton_
ook nieuw in 2020 - vroege - non stop IC Almere - Schiphol ( dus zonder stop in Amsterdam )

https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-222054%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20december%202019%20en%20zomer%202020_tcm118-412592.pdf
 

26-10-2019 10:18:12
michaben
michaben
Dat wijzigingsblad december is overigens al verwerkt in de reisinformatie, dus die trein staat er inmiddels bij. Betreft trein 2421 en deze rijdt 7 dagen per week, op zondag betreft dit hierdoor de enige 2400.  

26-10-2019 11:30:37
PKP
PKP
Quote
sjoerd (wo 16 okt 2019 23:50:07 https://www.somda.nl/forum/22255/p713986/):
Tot nu toe is er in de ATB geen remkurvebewaking, dus je kunt ook niet remmen na een remopdracht en dan door een rood sein kachelen.


Dat is onjuist, een machinist zal altijd moeten remmen na een remopdracht bij ATB. Hoe hard hij remt bepaald zijn vakmanschap.

Laatst bewerkt door PKP op 26-10-2019 16:16
 

26-10-2019 11:35:39
PKP
PKP
Quote
MCN-GVC (di 08 okt 2019 11:24:37 https://www.somda.nl/forum/22255/p713481/): En een dienstregelingssnelheid rijd je alleen als je op tijd bent, met vertraging mag je gewoon baanvaksnelheid/maximale materieelsnelheid rijden.


Dat is niet conform de regelgeving. Een machinist vervoert een trein rekening houdende met de dienstregeling en dienstregelingsnelheid.(artikel 7.4)

Laatst bewerkt door PKP op 26-10-2019 11:45
 

26-10-2019 11:56:57
sjoerd
sjoerd
De ATB bewaakt niet, zoals je eigenlijk zelf ook zegt, hoe hard je remt. Dat kan inhouden dat zonder ATBvv (daarom is die juist aangelegd bij cruciale seinen) je onvoldoende remt, en bij een rood sein niet tot stilstand kan komen, wat voorheen nogal eens is gebeurd.
De ATB kan voorzien worden van een boordmodule die de eigenschappen van de trein kent, en het traject waar geremd moet worden waardoor dit tekort wordt opgeheven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bakens die er al liggen. In de periode waar straks zowel ETCS en ATB op aansluitende baanvakken naast elkaar aanwezig is, kan dat tot extra risico's leiden. De apparatuur is ontwikkeld en wacht op goedkeuring. Dan verandert er niks aan de ATB zelf, want dat "mag" niet meer, maar er wordt iets aan toegevoegd.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-10-2019 12:09:35
marciekemp
marciekemp
Quote
FLIRT2525 (za 26 okt 2019 00:47:16 https://www.somda.nl/forum/22255/p714483/): De 30400 staat in het weekend 's ochtends wel in Hafas, en ook nog steeds in onder andere de planner van DB


En toch klopt dat dus niet, de 30400 gaat alleen zoals ik zei na 20.30 door de weeks en 18.30 in het weekend rijden (als sneltrein Apd - Zp v.v.) in de papieren info bladen over de nieuwe Drgl die Arriva gebruikt om hun machinisten te informeren staat duidelijk dat er overdag niks veranderd


Machinist NSR
 

26-10-2019 13:00:24
279
279
Quote
anton_ (za 26 okt 2019 07:13:19 https://www.somda.nl/forum/22255/p714485/): ook nieuw in 2020 - vroege - non stop IC Almere - Schiphol ( dus zonder stop in Amsterdam )

https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-222054%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20december%202019%20en%20zomer%202020_tcm118-412592.pdf


dat is een vroege trein serie 2400.
 

26-10-2019 13:09:34
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (za 26 okt 2019 10:18:12 https://www.somda.nl/forum/22255/p714492/): Dat wijzigingsblad december is overigens al verwerkt in de reisinformatie, dus die trein staat er inmiddels bij. Betreft trein 2421 en deze rijdt 7 dagen per week, op zondag betreft dit hierdoor de enige 2400.


Dat werd al gezegd
 

27-10-2019 09:06:34
PKP
PKP
Quote
sjoerd (za 26 okt 2019 11:56:57 https://www.somda.nl/forum/22255/p714508/): Hierbij wordt gebruik gemaakt van bakens die er al liggen.


Over welke bakens welke er al liggen heb je het hier ?
 

28-10-2019 20:42:08
FST
FST
Twee opvallende wijzigingen in DRGL 2020:

Viermaal per dag op werkdagen een rechtstreekse IC Ddr – Ehv (serie 1900). Naar Ehv stopt hij 6 minuten in Btl, terug stopt hij daar niet en is de stop in Tb wat langer. De rechtstreekse IC DdrBd die nog reed in de spits vervalt.
Hij doet er 1u09 over, dat is 10 minuten langer dan de oude 1900. Kennelijk was hij lastig in te passen. Maar in elk geval is dit sneller en makkelijker dan de verbinding met overstap in Bd/Tb.
Een goed begin, maar om hier echt iets aan te hebben zou de rechtstreekse verbinding Ddr - Ehv elk uur moeten zijn. De eerste vertrekt om 6.18 uur uit Ddr. Is dat zinvol op dat vroege tijdstip of is dat vooral voor logistieke doeleinden? Liever juist later op de dag wat vaker deze rechstreekse verbinding!

De 2000 (GvcUt) is verlengd tot Amf (op werkdagen tot plm 20.00 uur).
Heel goed, alleen jammer dat er in Amf net geen aansluiting is op de 1500 (AsdDv) ri Apd en IC Berlijn ri Apd, doordat de 2000 niet aan het zelfde perron stopt en 2 minuten overstaptijd te kort is.
In de spits is de 2000 verlengd tot Dv en de 1500 is dan juist ingekort tot Amf. Waarom is die keuze gemaakt? Dan is er wel een goede overstap van de 1500 naar 2000. Waarom kan dat niet de hele dag zo, dus de 2000 door naar Dv en de 1500 inkorten tot Amf? Probleem is natuurlijk wel de IC Berlijn die eens in de 2 uur rijdt in het pad van de 1500, maar dan zou je de 2000 kunnen inkorten tot Gvc - Amf.
Ook op de 500 / 600 ri Zl – Lw/Gn biedt de 2000 geen aansluiting, de 2000 rijdt daar vlak achteraan vanaf Gd. Dat is minder erg, omdat je vanuit Gvc via de Hanzelijn rechtreeks naar Zl kan.
De verdeling van IC’s tussen Ut en Amf is wel erg scheef over het halve uur met tussenpozen van 16, 11 en 3 minuten.

Laatst bewerkt door FST op 28-10-2019 20:43
 

28-10-2019 21:44:00
PeterJ
PeterJ
Duidelijk voorbeeld van een politieke trein die rijdt omdat ie moet rijden. Even nutteloos als die 2300 Dordt-Breda die kort achter de stopper aansukkelt.

En omdat ie niet belangrijk is pruts je hem maar tussen de overige treinen door of gebruik je een leeg goederenpad of zo.
 

28-10-2019 21:45:20
thom
thom
Een reizigers trein in een leeg goederenpad stoppen, dat kan dus niet.  

28-10-2019 21:46:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat gebeurde nochtans de hele zomer planmatig met Berlijntreinen tussen Amsterdam en Amersfoort...  

28-10-2019 21:56:16
abcde
abcde
Quote
FST (ma 28 okt 2019 20:42:08 https://www.somda.nl/forum/22255/p714673/)... Een goed begin, maar om hier echt iets aan te hebben zou de rechtstreekse verbinding Ddr - Ehv elk uur moeten zijn...

Wat je noemt is een oplossing. Een andere oplossing zie ik in het doortrekken van de HSL-trein 900 (Asd - Bd) naar Eindhoven. Zo ontstaat er elk kwartier een IC tussen Rtd - Bd - Ehv, waar mijn inziens voldoende potentie voor is. Ehv - Ut rijdt immers elke 10 minuten.
Reizigers uit Dordrecht krijgen dan met de bestaande sprinter 6600 in Bd wel een redelijke overstap ri Ehv. Zo hoeft er niets extra's naar Dordt te gaan rijden.
 

28-10-2019 22:06:35
dennistd
dennistd
Het hele idee van deze trein is nu juist dat Ddr een IC-verbinding heeft met Bd (en verder).  

28-10-2019 22:13:15
DDZ7504
DDZ7504
Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als PHS Breda-Eindhoven van kracht is. Of is dat plan inmiddels van tafel? Dat kan pas gebeuren als alle cargo naar de Betuweroute verbannen is, werd gezegd.  

28-10-2019 22:22:35
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDZ7504 (ma 28 okt 2019 22:13:15 https://www.somda.nl/forum/22255/p714682/): Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als PHS Breda-Eindhoven van kracht is. Of is dat plan inmiddels van tafel? Dat kan pas gebeuren als alle cargo naar de Betuweroute verbannen is, werd gezegd.


Waarschijnlijk zal de Brabantroute dan inderdaad de helft van haar goederenpaden inleveren. In plaats daarvan kan een deel via Meteren en de Betuweroute rijden, waar men nu bezig is met het voorbereiden van het aanleggen van een verbindingsboog. Maar pas zodra deze er ligt kan men dat goederenpad verplaatsen van de 'westelijke' Brabantroute naar de Betuweroute.
 

29-10-2019 07:29:44
broek53
broek53
Quote
PeterJ (ma 28 okt 2019 21:44:00 https://www.somda.nl/forum/22255/p714675/): Duidelijk voorbeeld van een politieke trein die rijdt omdat ie moet rijden. Even nutteloos als die 2300 Dordt-Breda die kort achter de stopper aansukkelt.

En omdat ie niet belangrijk is pruts je hem maar tussen de overige treinen door of gebruik je een leeg goederenpad of zo.
Om een trein die viermaal per dag rijdt en vast en zeker in vergelijking met de omringende treinseries minder van belang is, bouw je niet je basisuurpatroon met ingebakken compromissen in die andere treinseries. Zou men dat wel doen, dan zou het huis hier helemaal te klein zijn van de kritiek - en dan terecht.
 

29-10-2019 08:29:28
train85
train85
Quote
PeterJ (ma 28 okt 2019 21:44:00 https://www.somda.nl/forum/22255/p714675/): Duidelijk voorbeeld van een politieke trein die rijdt omdat ie moet rijden. Even nutteloos als die 2300 Dordt-Breda die kort achter de stopper aansukkelt.

En omdat ie niet belangrijk is pruts je hem maar tussen de overige treinen door of gebruik je een leeg goederenpad of zo.
Door een goederenpad mag geen reizigers trein gepland worden. Dan moet je eerst met Prorail overleggen of die eruit mag. Alleen besloten vervoer mag in een goederenpad.

Laatst bewerkt door train85 op 29-10-2019 08:30
 

29-10-2019 08:39:56
PeterJ
PeterJ
Met welk mat gaat die 1900 eigenlijk rijden?  

29-10-2019 09:35:52
DDietzen
DDietzen
Als ik het mij goed herinner: NS wilde FLIRT, gemeente Dordrecht ging knokken voor "volwaardig intercitymaterieel".  

29-10-2019 10:11:57
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
train85 (di 29 okt 2019 08:29:28 https://www.somda.nl/forum/22255/p714692/): Door een goederenpad mag geen reizigers trein gepland worden. Dan moet je eerst met Prorail overleggen of die eruit mag. Alleen besloten vervoer mag in een goederenpad.


Zoals eerder al gemeld, moet er tussen Bd en Tb een goederenpad tussen de 1100 en 3600 serie voor wijken.

Quote
ThijsvLoon (do 14 feb 2019 19:05:03 https://www.somda.nl/forum/22255/p700214/): Vanaf Dienstregeling 2020 komt er een Intercity Ddr - Ehv, treinserie wordt 1900. Trein zal stoppen op Ddr, Bd, Tb, Btl & Ehv. Trein rijdt door een goederenpad, daarom wss maar 4 keer per dag:

Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Bron: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=14330&start=50


Laatst bewerkt door Capt_Molo op 29-10-2019 10:12
 

29-10-2019 10:12:27
jordibont
jordibont
Lijkt mij met de FLIRT 'compositie' die nu de 2300 rijdt, dan hoeven er van drukke treinen geen bakken afgesnoept te worden.  

29-10-2019 10:22:35
RSimons
RSimons
Er hoeft niet per se een goederenpad voor te wijken. De 1900 kan 4x per dag rijden doordat de brug voor Ddr 4x per dag open staat, en er daardoor geen goederentrein kan komen vanuit de richting Rtd en v.v.  

29-10-2019 10:46:58
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
RSimons (di 29 okt 2019 10:22:35 https://www.somda.nl/forum/22255/p714704/): Er hoeft niet per se een goederenpad voor te wijken. De 1900 kan 4x per dag rijden doordat de brug voor Ddr 4x per dag open staat, en er daardoor geen goederentrein kan komen vanuit de richting Rtd en v.v.


Ah netjes inderdaad. Theoretisch kan er dan iedere 2 uur een 'IC' rijden zonder goederen te hinderen.
 

29-10-2019 11:18:19
yappa
yappa
Quote
DDietzen (di 29 okt 2019 09:35:52 https://www.somda.nl/forum/22255/p714699/): Als ik het mij goed herinner: NS wilde FLIRT, gemeente Dordrecht ging knokken voor "volwaardig intercitymaterieel".


De treinformules beginnen sowieso een beetje door elkaar te lopen in 2020.
Heeft iemand een idee waarom de 15600 als 'Sprinter' ingelegd is, terwijl deze onderweg 4 stations overslaat?

Ooit was het adagium "als er stations overgeslagen worden, dan is het een IC". Met dank aan die regel zijn ook bijvoorbeeld iconische stations als Leiden Lammenschans en Bodegraven Intercitystations geworden %08%

Of is dit in de 15600 een pragmatische keuze op basis van welk materieel er voor handen is?

Laatst bewerkt door yappa op 29-10-2019 11:18
 

29-10-2019 11:58:44
Steen
Steen
Quote
yappa (di 29 okt 2019 11:18:19 https://www.somda.nl/forum/22255/p714707/):
Quote
DDietzen (di 29 okt 2019 09:35:52 https://www.somda.nl/forum/22255/p714699/): Als ik het mij goed herinner: NS wilde FLIRT, gemeente Dordrecht ging knokken voor "volwaardig intercitymaterieel".


De treinformules beginnen sowieso een beetje door elkaar te lopen in 2020.
Heeft iemand een idee waarom de 15600 als 'Sprinter' ingelegd is, terwijl deze onderweg 4 stations overslaat?

Ooit was het adagium "als er stations overgeslagen worden, dan is het een IC". Met dank aan die regel zijn ook bijvoorbeeld iconische stations als Leiden Lammenschans en Bodegraven Intercitystations geworden %08%

Of is dit in de 15600 een pragmatische keuze op basis van welk materieel er voor handen is?


De 4900 skipt ook vrij veel stations, dus het loopt al een tijdje door elkaar.
 

29-10-2019 12:20:44
henri1972
henri1972
Tijd om een categorie RE in te voeren in NL  

29-10-2019 12:37:03
brun
brun
Quote
Frontier (wo 06 feb 2019 02:02:07 https://www.somda.nl/forum/22255/p699691/): NS heeft de ambitie om tijdens het strandseizoen zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee te rijden, namelijk twee reguliere Sprinters van en naar Amsterdam Centraal en vier extra treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort met goede aansluitingen in Haarlem. Door deze frequentieverhoging verwacht NS de reizigersvraag bij mooi weer beter op te vangen.

Snapt men nu nog altijd niet dat het overgrote merendeel van de reizigers gewoon de rechtstreekse 5400 zal blijven nemen? %03% Dergelijke reizigers willen geen extra overstap, die willen zonder overstap naar Asd, net zoals dat nu ook al jáááren het geval is.


Een late reactie, maar nu de zomer voorbij is (en ik de afgelopen maanden echt vaak in Zandvoort was) is me opgevallen dat de overstapverbinding in Haarlem toch heel populair is. Is ook logisch, want (a) hoef je dan op de heenweg niet in Amsterdam met je strandspullen helemaal naar het afgelegen spoor 1 te sjouwen om daar in een stampvolle Sprinter te stappen en (b) sta je op de terugweg niet op datzelfde spoor 1 in de enorme massa uitstappende en instappende mensen die je weg naar CS versperren.

Neemt niet weg dat de beste extra trein een rechtstreekse pendelverbinding Amsterdam CS - Zandvoort zou zijn (dus zonder stop). Daarmee vang je een enorm aantal reizigers.
 

29-10-2019 16:19:47
PeterJ
PeterJ
Quote
henri1972 (di 29 okt 2019 12:20:44 https://www.somda.nl/forum/22255/p714713/): Tijd om een categorie RE in te voeren in NL
Als je bewust kiest voor een tweetreinen systeem (IC/Spr) dan moet he dat ook consequent toepassen. Dat gebeurde trouwens met de stoptreinen, sneltreinen en IC vroeger ook lang niet altijd.
 


29-10-2019 17:28:06
mvschoon
mvschoon
Van wie moet dat?  

29-10-2019 18:43:05
phantom
phantom
Quote
abcde (ma 28 okt 2019 21:56:16 https://www.somda.nl/forum/22255/p714680/):
Quote
FST (ma 28 okt 2019 20:42:08 https://www.somda.nl/forum/22255/p714673/)... Een goed begin, maar om hier echt iets aan te hebben zou de rechtstreekse verbinding Ddr - Ehv elk uur moeten zijn...

Wat je noemt is een oplossing. Een andere oplossing zie ik in het doortrekken van de HSL-trein 900 (Asd - Bd) naar Eindhoven. Zo ontstaat er elk kwartier een IC tussen Rtd - Bd - Ehv, waar mijn inziens voldoende potentie voor is. Ehv - Ut rijdt immers elke 10 minuten.
Reizigers uit Dordrecht krijgen dan met de bestaande sprinter 6600 in Bd wel een redelijke overstap ri Ehv. Zo hoeft er niets extra's naar Dordt te gaan rijden.

Het komt allemaal een beetje apart over,men haalde 1 volle verbinding weg,die van de BNL en men wil er nu 2 deel treintjes voor terug zetten.
Nu kan het aan mij liggen(maar had dat nou niet eenvoudiger gekund ? )
De huidige 900 serie vulde minder ruimte op het oude spoor dan de nu geplande/rijdende 2300+1900,en deels omdat men toen pretendeerde dat de ruimte voor de BNL op de oude route via Ddr er niet meer zou zijn i.v.m. PHS en men o.a. daarom uitweek naar de HSL.
Als dat werkelijk zo is/was hoe kan je nu dan 2 treinseries wel op een groot stuk van dat traject wel rijdend krijgen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-10-2019 18:53:13
phantom
phantom
Quote
Trainplaza (ma 28 okt 2019 22:22:35 https://www.somda.nl/forum/22255/p714683/):
Quote
DDZ7504 (ma 28 okt 2019 22:13:15 https://www.somda.nl/forum/22255/p714682/): Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als PHS Breda-Eindhoven van kracht is. Of is dat plan inmiddels van tafel? Dat kan pas gebeuren als alle cargo naar de Betuweroute verbannen is, werd gezegd.


Waarschijnlijk zal de Brabantroute dan inderdaad de helft van haar goederenpaden inleveren. In plaats daarvan kan een deel via Meteren en de Betuweroute rijden, waar men nu bezig is met het voorbereiden van het aanleggen van een verbindingsboog. Maar pas zodra deze er ligt kan men dat goederenpad verplaatsen van de 'westelijke' Brabantroute naar de Betuweroute.

Alle cargo weg van de brabantroute ?
Zullen de machinisten van die treinen leuk vinden die van/naar Mdk,Rsd,Oosterhout en Tb vast leuk gaan vinden,die wil je dus werkelijk van A naar B laten rijden via de BR ?
Das economisch vast uit te leggen %08%%03%
Om nog maar te zwijgen over de cargo die net bij Vl over de grens moeten wezen voor doorvoer naar ??
Die zou je allemaal extra km's (en werkuren voor de mcn) willen opleggen,(zal voor rij en rust tijden van die mcn ook vast goed uitpakken %08% %03% )

En hoe wil je dat gaan plannen bij verstoringen/werkzaamheden,en de BR dicht is ?
Eenmaal opgeheven,zal het vast niet meer zo simpel zijn om op de Brabantroute ruimte te maken voor omgeleid cargo spul.
Of denk ik nou te simpel/verkeerd ?

Laatst bewerkt door phantom op 29-10-2019 18:54


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-10-2019 18:56:17
ToH
ToH
Quote
marciekemp (za 26 okt 2019 12:09:35 https://www.somda.nl/forum/22255/p714510/):
Quote
FLIRT2525 (za 26 okt 2019 00:47:16 https://www.somda.nl/forum/22255/p714483/): De 30400 staat in het weekend 's ochtends wel in Hafas, en ook nog steeds in onder andere de planner van DB


En toch klopt dat dus niet, de 30400 gaat alleen zoals ik zei na 20.30 door de weeks en 18.30 in het weekend rijden (als sneltrein Apd - Zp v.v.) in de papieren info bladen over de nieuwe Drgl die Arriva gebruikt om hun machinisten te informeren staat duidelijk dat er overdag niks veranderd


De 30400 stopt tussen Ww en Zp overal, en vanaf daar non-stop door naar Apd?
 

29-10-2019 19:24:37
b2py
b2py
Quote
phantom (di 29 okt 2019 18:53:13 https://www.somda.nl/forum/22255/p714752/):
Quote
Trainplaza (ma 28 okt 2019 22:22:35 https://www.somda.nl/forum/22255/p714683/):
Quote
DDZ7504 (ma 28 okt 2019 22:13:15 https://www.somda.nl/forum/22255/p714682/): Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als PHS Breda-Eindhoven van kracht is. Of is dat plan inmiddels van tafel? Dat kan pas gebeuren als alle cargo naar de Betuweroute verbannen is, werd gezegd.


Waarschijnlijk zal de Brabantroute dan inderdaad de helft van haar goederenpaden inleveren. In plaats daarvan kan een deel via Meteren en de Betuweroute rijden, waar men nu bezig is met het voorbereiden van het aanleggen van een verbindingsboog. Maar pas zodra deze er ligt kan men dat goederenpad verplaatsen van de 'westelijke' Brabantroute naar de Betuweroute.

Alle cargo weg van de brabantroute ?
Zullen de machinisten van die treinen leuk vinden die van/naar Mdk,Rsd,Oosterhout en Tb vast leuk gaan vinden,die wil je dus werkelijk van A naar B laten rijden via de BR ?
Das economisch vast uit te leggen %08%%03%
Om nog maar te zwijgen over de cargo die net bij Vl over de grens moeten wezen voor doorvoer naar ??
Die zou je allemaal extra km's (en werkuren voor de mcn) willen opleggen,(zal voor rij en rust tijden van die mcn ook vast goed uitpakken %08% %03% )

En hoe wil je dat gaan plannen bij verstoringen/werkzaamheden,en de BR dicht is ?
Eenmaal opgeheven,zal het vast niet meer zo simpel zijn om op de Brabantroute ruimte te maken voor omgeleid cargo spul.
Of denk ik nou te simpel/verkeerd ?
Halveren, niet verdwijnen.
 

29-10-2019 19:37:20
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (di 29 okt 2019 18:53:13 https://www.somda.nl/forum/22255/p714752/):
(...)
Om nog maar te zwijgen over de cargo die net bij Vl over de grens moeten wezen voor doorvoer naar ??


Als het gaat om Kijfhoek - Venlo, dan zal het verschil niet zo groot zijn. Er wordt een nieuwe boog aangelegd bij Meteren (de zuidwestboog) waardoor je rechtstreeks Kijfhoek - Venlo kunt gaan rijden via de Betuweroute. Die route is misschien 5 kilometer langer dan via de Brabantroute.
 

29-10-2019 20:18:05
Trainplaza
Trainplaza
Quote
phantom (di 29 okt 2019 18:53:13 https://www.somda.nl/forum/22255/p714752/):
Quote
Trainplaza (ma 28 okt 2019 22:22:35 https://www.somda.nl/forum/22255/p714683/):
Quote
DDZ7504 (ma 28 okt 2019 22:13:15 https://www.somda.nl/forum/22255/p714682/): Waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren als PHS Breda-Eindhoven van kracht is. Of is dat plan inmiddels van tafel? Dat kan pas gebeuren als alle cargo naar de Betuweroute verbannen is, werd gezegd.


Waarschijnlijk zal de Brabantroute dan inderdaad de helft van haar goederenpaden inleveren. In plaats daarvan kan een deel via Meteren en de Betuweroute rijden, waar men nu bezig is met het voorbereiden van het aanleggen van een verbindingsboog. Maar pas zodra deze er ligt kan men dat goederenpad verplaatsen van de 'westelijke' Brabantroute naar de Betuweroute.

Alle cargo weg van de brabantroute ?
Zullen de machinisten van die treinen leuk vinden die van/naar Mdk,Rsd,Oosterhout en Tb vast leuk gaan vinden,die wil je dus werkelijk van A naar B laten rijden via de BR ?
Das economisch vast uit te leggen %08%%03%
Om nog maar te zwijgen over de cargo die net bij Vl over de grens moeten wezen voor doorvoer naar ??
Die zou je allemaal extra km's (en werkuren voor de mcn) willen opleggen,(zal voor rij en rust tijden van die mcn ook vast goed uitpakken %08% %03% )

En hoe wil je dat gaan plannen bij verstoringen/werkzaamheden,en de BR dicht is ?
Eenmaal opgeheven,zal het vast niet meer zo simpel zijn om op de Brabantroute ruimte te maken voor omgeleid cargo spul.
Of denk ik nou te simpel/verkeerd ?


Goederenpaden kan je nooit volledig van de Brabantroute schrappen, en dat zal dus ook niet gebeuren. Er zijn altijd momenten waarop gewoon via de Brabantroute gereden moet worden (Treinen tussen Roosendaal-Venlo, Kijfhoek - Moerdijk/Sloe/Essen, Geleen-Sloe enzovoorts). De route van Venlo naar de Kijfhoek via Meteren is vooral een optie voor goederentreinen die dus de volledige Brabantroute afrijden van of naar Duitsland.

Vaak hoor je spotters inderdaad over het fenomeen 'Betuweroute zit dicht'. Hiermee wordt eigenlijk bedoeld dat men voorbij grensstation Emmerich in Duitsland aan het werk is, waardoor de Betuweroute zelf niet of nauwelijks in gebruik is. Echter kunnen treinen dan nog gewoon tussen Meteren en de Kijfhoek gebruik maken van de Betuweroute. Als er daadwerkelijk werkzaamheden zijn op dat gedeelte van de Betuweroute kan je nog naar andere oplossingen kijken (bijvoorbeeld een weekend lang elk kwartier een goederenpad via Breda inleggen, ten koste van een intercity, of goederentreinen laten omrijden via Utrecht).

Laatst bewerkt door Trainplaza op 29-10-2019 20:19
 

29-10-2019 22:05:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
FST (ma 28 okt 2019 20:42:08 https://www.somda.nl/forum/22255/p714673/):
De 2000 (GvcUt) is verlengd tot Amf (op werkdagen tot plm 20.00 uur).
Heel goed, alleen jammer dat er in Amf net geen aansluiting is op de 1500 (AsdDv) ri Apd en IC Berlijn ri Apd, doordat de 2000 niet aan het zelfde perron stopt en 2 minuten overstaptijd te kort is.
In de spits is de 2000 verlengd tot Dv en de 1500 is dan juist ingekort tot Amf. Waarom is die keuze gemaakt?
Zoals in de adviesaanvraag te lezen was is dit gebaseerd op de reizigersvraag: onder forensen is er behoefte aan verbindingen Ut-Dv (er zijn er vandaag de dag al veel die overstappen van de 500/600 op de 1500). Onder het reizigerspubliek in de daluren en het weekend is daarentegen juist vooral de verbinding met Asd populair.
Daarnaast zou je anders natuurlijk ook een rare alternerende dienstregeling krijgen met om en om de IC-Berlijn en de 2000.

Quote
De verdeling van IC’s tussen Ut en Amf is wel erg scheef over het halve uur met tussenpozen van 16, 11 en 3 minuten.
Je moet die toegevoegde treinserie ook vooral zien als een vorm van ontlasting van de 500/600 die ondanks z'n lengte in de spits ook nogal druk is. Men maakt daar eigenlijk handig gebruik van zowel de reizigersstromen als de mogelijkheden om er een extra trein toe te voegen: doortrekken van de 2000 komt qua tijdsligging goed uit en tegelijk is het voor reizigers Ut-Dv aantrekkelijker gelijk in de rechtstreekse trein een paar minuten later te stappen dan om naar Amf te reizen met de 500/600 en daar over te stappen. Op die manier ontlast je op een simpele manier de 500/600, terwijl je een meer regelmatige 10-minutendienst nodig zou hebben (lastig met de Sprinters er tussendoor) om massaal reizigers naar Amf in een andere trein te krijgen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-10-2019 22:14:48
FLIRT2525
FLIRT2525
Quote
ToH (di 29 okt 2019 18:56:17 https://www.somda.nl/forum/22255/p714754/):
Quote
marciekemp (za 26 okt 2019 12:09:35 https://www.somda.nl/forum/22255/p714510/):
Quote
FLIRT2525 (za 26 okt 2019 00:47:16 https://www.somda.nl/forum/22255/p714483/): De 30400 staat in het weekend 's ochtends wel in Hafas, en ook nog steeds in onder andere de planner van DB


En toch klopt dat dus niet, de 30400 gaat alleen zoals ik zei na 20.30 door de weeks en 18.30 in het weekend rijden (als sneltrein Apd - Zp v.v.) in de papieren info bladen over de nieuwe Drgl die Arriva gebruikt om hun machinisten te informeren staat duidelijk dat er overdag niks veranderd


De 30400 stopt tussen Ww en Zp overal, en vanaf daar non-stop door naar Apd?

Correct, al zal de trein enkel in tegengestelde richting het volledige traject gaan rijden. Vanaf Ww richting Zp rijdt de hele dag de 30800.
 

29-10-2019 22:54:21
mhlvdijk
mhlvdijk
Als reactie op het bericht van 26 oktober (ging wat fout)
"Dat wijzigingsblad december is overigens al verwerkt in de reisinformatie, dus die trein staat er inmiddels bij. Betreft trein 2421 en deze rijdt 7 dagen per week, op zondag betreft dit hierdoor de enige 2400."


En niemand heeft bedacht om de eerste Sprinter vanuit Lelystad iets eerder te laten rijden zodat er op Almere Centrum een overstap is op deze IC? Dan hebben de reizigers uit Lelystad en Noordelijk Almere er ook nog wat aan.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar het is nu een "net-niet-aansluiting".

Overigens valt mij op dat de rittijd 28 minuten is terwijl die nergens stopt. Dat is 1 minuut sneller dan de reguliere 2400 en 2 minuten langzamer dan de 700/1800 die nog op Zuid stopt....

Laatst bewerkt door mhlvdijk op 29-10-2019 22:56
 

31-10-2019 03:36:15
seinhuis
seinhuis
@Steen, er zijn meer sprinters die stations over slaan, en intercity stations waar 1 serie stopt.  

31-10-2019 14:29:00
daniel81
daniel81
Quote
FLIRT2525 (di 29 okt 2019 22:14:48 https://www.somda.nl/forum/22255/p714773/):
Quote
ToH (di 29 okt 2019 18:56:17 https://www.somda.nl/forum/22255/p714754/):
De 30400 stopt tussen Ww en Zp overal, en vanaf daar non-stop door naar Apd?

Correct, al zal de trein enkel in tegengestelde richting het volledige traject gaan rijden. Vanaf Ww richting Zp rijdt de hele dag de 30800.

Da's merkwaardig!
Als -ie in beide richtingen zou doorrijden, heeft Arriva er tenminste ook wat aan want dan sparen ze een omloop uit. Nu loopt er in Zp steeds een 30800 uit en moet er een nieuwe 17800 voorgebracht worden. Of doen ze dit om de dagelijkse controles te spreiden, dat een uitlopende 30800 eerst nagekeken wordt en dan een uur later weer de baan op gaat als volgende 17800?
 

31-10-2019 14:39:52
FLIRT2525
FLIRT2525
Hoe de materieelplanning eruit gaat zien is mij ook nog niet helemaal duidelijk, vooral omdat het eerste deel van de avond (werkdagen tot 22:00, weekend tot 21:00) er ieder halfuur een trein Zp - Ww zal rijden.  

31-10-2019 15:27:45
daniel81
daniel81
Quote
FST (ma 28 okt 2019 20:42:08 https://www.somda.nl/forum/22255/p714673/):
De 2000 (GvcUt) is verlengd tot Amf (op werkdagen tot plm 20.00 uur).


Wat is daar buiten de spits eigenlijk het nut van?
In de spits is helder: extra capaciteit op Ut-Amf en meer rechtstreekse IC's Ut-Apd/Dv. Maar buiten de spits is lijkt het me een redelijk zinloze voor/natrein: met de 600/180 naar Ut en daar overstappen is sneller dan de rechtstreekse trein
En Amf-Gvc zal nu ook weer niet zo'n belangrijke verbinding zijn dat-ie ieder kwartier rechtstreeks geboden moet worden
 

31-10-2019 16:10:30
marvinkok
marvinkok
Volgens mij nog niet genoemd, maar de coverijsselse nachttrein" Es-Zl gaat nog niet per december rijden. Wanneer wel is nog niet zeker.  

01-11-2019 01:44:27
seinhuis
seinhuis
Wat ik me afvraag, er gaan veel extra treinen rijden, terwijl er een lange tijd geen vacatures voor machinisten zijn geweest. Hoe gaat NS ervoor zorgen dat er voldoende personeel zijn?  

01-11-2019 06:34:59
anton_
anton_
Quote
daniel81 (do 31 okt 2019 15:27:45 https://www.somda.nl/forum/22255/p714867/):
Quote
FST (ma 28 okt 2019 20:42:08 https://www.somda.nl/forum/22255/p714673/):
De 2000 (GvcUt) is verlengd tot Amf (op werkdagen tot plm 20.00 uur).


Wat is daar buiten de spits eigenlijk het nut van?
In de spits is helder: extra capaciteit op Ut-Amf en meer rechtstreekse IC's Ut-Apd/Dv. Maar buiten de spits is lijkt het me een redelijk zinloze voor/natrein: met de 600/180 naar Ut en daar overstappen is sneller dan de rechtstreekse trein
En Amf-Gvc zal nu ook weer niet zo'n belangrijke verbinding zijn dat-ie ieder kwartier rechtstreeks geboden moet worden

overstappen in Ut is van de IC uit Zwolle op de 2000 naar Den Haag kan straks niet meer (latere aankomst in Ut). Deze overstap wordt in december verbroken.
 

01-11-2019 08:14:28
DDietzen
DDietzen
Over overstappen in Ut gesproken: ik zie nu wel dat er een crossplatformaansluiting wordt gerealiseerd tussen de 8800 en (1)1700. Daardoor loopt de snelste route tussen het brede oosten van het land (tot aan Amf!) en Ledn voortaan niet meer over Shl maar over Ut.

Dit is nu mogelijk doordat de 8800 niet meer op de 2000 keert. Voorheen was deze overstap 1-2 minuten naar een ander perron, dus officieel onhaalbaar.
 

01-11-2019 14:54:54
seinhuis
seinhuis
9000 gaat op andere tijden rijden. Hierdoor komt een betere overstap tussen het randstad en sprinter Friesland (nu 20 minuten, wordt 7 richting het noorden en 4 minuten richting het zuiden.  

03-11-2019 20:57:21
tmk787
tmk787
14600 waar gaan de SLT heen als SNG daar komt  

04-11-2019 06:51:17
PeterJ
PeterJ
Neem aan naar plekken waar sgm verdwijnt?  

04-11-2019 08:56:49
MCN-GVC
MCN-GVC
Per December gaat de 5600 integraal SNG worden, in de 4600 komen maar 2 composities. Dus zoveel SLT komt er ook niet vrij. Meer DDZ, maar dat gaat hopelijk weer terug de 700/1800 in want deze blijven afgeladen vertrekken in de spits met 12 bakken ICM, sommige treinen zelfs Gvc - Shl met afgeladen gangpaden en buitenom sleutelende HC's.  

04-11-2019 09:02:53
Pim530
Pim530
Ik heb in die ochtendspits 12-baks ICM-treinen nog nooit geen zitplaats kunnen bemachtigen in de voorste bak, terwijl ik altijd hoogstens twee minuten voor vertrek instap.  

04-11-2019 09:22:56
broek53
broek53
Quote
MCN-GVC (ma 04 nov 2019 08:56:49 https://www.somda.nl/forum/22255/p715030/): Per December gaat de 5600 integraal SNG worden, in de 4600 komen maar 2 composities. Dus zoveel SLT komt er ook niet vrij. Meer DDZ, maar dat gaat hopelijk weer terug de 700/1800 in want deze blijven afgeladen vertrekken in de spits met 12 bakken ICM, sommige treinen zelfs Gvc - Shl met afgeladen gangpaden en buitenom sleutelende HC's.

Er komt in december SLT in de serie 5500 Utrecht - Baarn te rijden. Later in het jaar verhuist SLT van de (1)4600 naar de 7300/7400. Die series moeten in april geheel met SLT gereden worden, zover mij bekend.
 

04-11-2019 10:07:54
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
Pim530 (ma 04 nov 2019 09:02:53 https://www.somda.nl/forum/22255/p715031/): Ik heb in die ochtendspits 12-baks ICM-treinen nog nooit geen zitplaats kunnen bemachtigen in de voorste bak, terwijl ik altijd hoogstens twee minuten voor vertrek instap.

Ik draai late dienst, rijdend en rangerend kom ik de treinen over de gehele lengte bom vol tegen. Ergens staat mij bij dat deze in het verleden met 10 bakken DDZ reden. Laatst reed er een DDZ6 ivp ICM12 en deze was ook zo afgeladen dat de HC buitenom sleutelde.
Terugkerend naar dienstregeling 2020, welk mat komt er eigenlijk in de 3400/4500? Kan mij herinneren dat voor het DDM-1 terugkeerde dat de 4500 met ICM reed en overdag in de WGM stond.
 

04-11-2019 10:21:31
broek53
broek53
Als de originele plannen doorgang hebben gevonden, DDZ4-en in de 3400 en VIRM6 en VIRM4 in de 4500.  

04-11-2019 10:26:16
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is correct.  

04-11-2019 18:59:09
Jmsz
Jmsz
Weet iemand of Delft Zuid wanneer de naam wijzigt naar Delft Campus een nieuwe verkorting krijgt? Dtc is uiteraard al bezet dus ik ben benieuwd.  

04-11-2019 19:04:43
MetroRET
MetroRET
Dtcp wordt de afkorting, is onder die afkorting in ieder geval te vinden in de reisplanner.  

04-11-2019 20:00:22
tmk787
tmk787
Blijft 4800 5400 heel 2020 SGM  

04-11-2019 20:21:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Die vraag is hier reeds gesteld en de antwoorden zijn daar terug te vinden
https://www.somda.nl/forum/6362/Omloop+serie+48005400/
 

04-11-2019 21:13:39
koosmat64
koosmat64
Quote
tmk787 (zo 03 nov 2019 20:57:21 https://www.somda.nl/forum/22255/p715002/): 14600 waar gaan de SLT heen als SNG daar komt
Volgens planning gaan er ook veel SLT's rondom Ehv rijden. Voornamelijk in de toekomstige 4400 (Dn-Ht/O) maar ook een enkeling in de 5200/6400.
 

04-11-2019 21:19:54
sander14
sander14
En waar gaan dan de Flirt stellen heen die daarmee vrij komen? Het lijkt me niet dat er SLT naar het zuiden komt.  

04-11-2019 21:40:35
koosmat64
koosmat64
Waar die Flirts heen gaan durf ik niet te zeggen. Dat van die SLT's rondom Ehv verzin ik niet maar staat in de nieuwe definitieve werklijnen dec 2019 voor Ehv.  

04-11-2019 21:53:57
Trainplaza
Trainplaza
NS FLIRT zit door zijn toilet-leeg-locaties toch echt gebonden aan het inzetgebied in Zuid-Nederland. Waarom zou SLT (wat over het algemeen wat ruimer inzetbaar is door het land) dan verhuizen naar deze regio? En inderdaad, waar gaan de FLIRT's dan heen?  

04-11-2019 22:07:10
DDZ7504
DDZ7504
Ik denk dat er gewoon andere FLIRT-series versterkt gaan worden. Ik kan me voorstellen dat er nu treinen "te klein" rijden omdat er simpelweg niet genoeg FLIRTs zijn om alle series waar ze in rijden op ruime sterkte te kunnen laten rijden. Als er series zijn waar FLIRT vrijgespeeld kan worden kunnen andere series versterkt worden.

Wellicht een beetje OT hier, maar als straks de 5000/5100 met SNG gaat rijden, wordt de 5100 dan weer doorgekoppeld aan de 5900?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-11-2019 22:08
 

04-11-2019 22:09:14
tmk787
tmk787
Quote
Trainplaza (ma 04 nov 2019 21:53:57 https://www.somda.nl/forum/22255/p715110/): NS FLIRT zit door zijn toilet-leeg-locaties toch echt gebonden aan het inzetgebied in Zuid-Nederland. Waarom zou SLT (wat over het algemeen wat ruimer inzetbaar is door het land) dan verhuizen naar deze regio? En inderdaad, waar gaan de FLIRT's dan heen?


4800 kan ook SGM/FIRT
 

04-11-2019 22:12:33
MetroRET
MetroRET
Dat lijkt dus niet te gebeuren door:

Quote
Trainplaza (ma 04 nov 2019 21:53:57 https://www.somda.nl/forum/22255/p715110/): NS FLIRT zit door zijn toilet-leeg-locaties toch echt gebonden aan het inzetgebied in Zuid-Nederland. Waarom zou SLT (wat over het algemeen wat ruimer inzetbaar is door het land) dan verhuizen naar deze regio? En inderdaad, waar gaan de FLIRT's dan heen?
 

04-11-2019 22:19:07
JothamvW
JothamvW
De 7600 moet op termijn SGM natuurlijk uit, dus daar zal meer FLIRT komen. Verder misschien de 7000? En dan speel je die stellen dus inderdaad vrij door de 5200/6400 en 9600 (vanaf 2020 4400) (deels) SLT te maken, wat vrij makkelijk op Ht om te wisselen is met de 6900.

Laatst bewerkt door JothamvW op 05-11-2019 07:09
 

04-11-2019 22:21:54
MetroRET
MetroRET
9600 wordt de 4400.
6600 blijft zoals die nu is.
 

04-11-2019 22:55:12
DDZ7504
DDZ7504
Vanwege de lengte van het traject en het gebrek aan SLT aan beide uiteinden van de 6600 zou ik daar geen mix van SLT en FLIRT in willen stoppen. Dan nog eerder SNG in plaats van SLT.  

04-11-2019 22:56:31
MetroRET
MetroRET
Daar gaan ze dus ook niet heen, hier wordt dus beide sprinterseries op Ehv bedoeld, waar alleen een foutje gemaakt is door de 4400 als zijnde 6600 te benoemen, waar de 4400 die niet overneemt, maar de 9600.

Laatst bewerkt door MetroRET op 04-11-2019 22:56
 

04-11-2019 23:45:19
MCN-GVC
MCN-GVC
Als ze de 5100 aan de 5900 koppelen kunnen ze daar ook Flirt op inzetten. Op de Bkh is er nu 1 spoor om de toiletsystemen van icr rijtuigen te legen/vullen. Als de traxx weg is kunnen ze dit spoor voor Flirt gebruiken.  

05-11-2019 00:27:21
marciekemp
marciekemp
Alleen heeft de FLIRT een ander soort toilet systeem dan de ICR rijtuigen dus die vlieger gaat helaas niet op  

05-11-2019 00:38:57
Trainplaza
Trainplaza
Quote
marciekemp (di 05 nov 2019 00:27:21 https://www.somda.nl/forum/22255/p715124/): Alleen heeft de FLIRT een ander soort toilet systeem dan de ICR rijtuigen dus die vlieger gaat helaas niet op


En dat is ook precies de reden waarom de NS FLIRT's zo aan hun inzetgebied gebonden zijn.
 

05-11-2019 09:11:00
DDZ7504
DDZ7504
Quote
MCN-GVC (ma 04 nov 2019 23:45:19 https://www.somda.nl/forum/22255/p715123/): Als ze de 5100 aan de 5900 koppelen kunnen ze daar ook Flirt op inzetten. Op de Bkh is er nu 1 spoor om de toiletsystemen van icr rijtuigen te legen/vullen. Als de traxx weg is kunnen ze dit spoor voor Flirt gebruiken.
Dat de 5000/5100 ergens in 2020 SNG gaat worden was al vrijwel vastgezet, en inderdaad, het toiletsysteem bij FLIRT is anders dan bij ICR. En sowieso duurt het langer dan drgl 2020 voordat ICR daar weg is.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-11-2019 09:11