Dienstregeling 2020, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-02-2019 16:14:00
Berk24
Berk24
Kun je niet vlak achter de 2100/2200 vier keer per uur een sneltrein Amsterdam C-Amsterdam S-Haarlem-Zantvoort rijden? In de dienstregeling zie ik nog wat ruimte, aangezien de 4800/5400 zes minuten na de 2100/2200 rijdt (in beide richtingen).


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-02-2019 16:26:11
broek53
broek53
Wie weet, als je dat in Amsterdam CS kwijt kunt.
Ik geloof dat het ook wel is gebeurd dat de 4800 werd ingekort tot Haarlem - Hoorn en in de drgl tussen Asd en Hlm een extra trein naar Zandvoort werd gereden. Maar dat is meer iets voor de bloedhete dagen, denk ik, en niet voor de normale (zomer)dienstregeling.
 

06-02-2019 16:52:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat was an sich een heel aardig idee. Zeker als je die nog kunt doorkoppelen aan Sprinter 6300 in de zaksporen. De aardigheid verdwijnt echter plotsklaps met de malle haltering van 7 minuten te Santpoort Noord wegens de overkruisnormen..  

06-02-2019 18:07:33
PeterJ
PeterJ
Groot knooppunt ja, dat Santpoort Noord.  


06-02-2019 18:23:24
Frontier
Frontier
Achter de 2100/2200 aan en te Asd op 2b/5a, 2100/2200 inkorten tot Hlm en dan als IC naar Asd, 4800 inkorten tot Hlm en dan als sprinter naar Asd, combineren te Hlm met de 4800 en dan door naar Asd, 1500 of 2600 doortrekken naar Zvt, er zijn tal van creatieve ideeën te verzinnen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-02-2019 18:35:45
bloemkool
bloemkool
@waalkade: jammer dat je inderdaad niet over Asd heen kunt vanuit Zandvoort aan Zee. Of een heel lange overstap in de hoofdstad of in Hlm valt je ten deel.  

06-02-2019 22:24:51
abcde
abcde
Quote
broek53 (di 05 feb 2019 22:38:44 https://www.somda.nl/forum/22255/p699686/): De 2000 vertrekt om .26 /.56 uit Amf en komt om .39 /.09 aan in Ut en de 500 en 600 zitten er 3 minuten achteraan.....

Hoe wordt dit vanuit Ut naar Amf ? De 500/600 vertrekt weer om .18 en .48 uit Ut naar Zl. Vertrekt de 2000 dan om .21 en .51 ri Amf (aankomst .34 en .04) ?
 

06-02-2019 22:35:27
sigma
sigma
Quote
abcde (wo 06 feb 2019 22:24:51 https://www.somda.nl/forum/22255/p699775/):
Quote
broek53 (di 05 feb 2019 22:38:44 https://www.somda.nl/forum/22255/p699686/): De 2000 vertrekt om .26 /.56 uit Amf en komt om .39 /.09 aan in Ut en de 500 en 600 zitten er 3 minuten achteraan.....

Hoe wordt dit vanuit Ut naar Amf ? De 500/600 vertrekt weer om .18 en .48 uit Ut naar Zl. Vertrekt de 2000 dan om .21 en .51 ri Amf (aankomst .34 en .04) ?
U gaat door voor de koelkast: de 2000 Ut-Amf/Dv gaat om .21 en .51 vertrekken vanuit spoor 11.
 

07-02-2019 12:51:15
abcde
abcde
OK, dan is voor de drgl van de 2000 de keus gevallen om een snelle verbinding te bieden tussen Gvc en Amf. En daar is zeker wat voor te zeggen.

Al had ik zelf verwacht dat er een regelmatige 10-minuten IC-dienst zou komen tussen Ut en Amf , met deze drgl :

600 v.18 , Amf a.32 IC
5600 v.18 , Amf a.38 Spr
2000 v.27 , Amf a.41 IC
1700 v.37 , Amf a.50 IC
5500 v.37 , Baarn a09
500 v.48 , Amf a.02 IC
Enz.

Het voordeel is een regelmatige 10-minuten IC-dienst, wat de beste spreiding van de reizigers geeft. Nadeel is de lange wachttijd van de 2000 in Ut.

Laatst bewerkt door abcde op 07-02-2019 12:54
 

07-02-2019 12:56:50
Klaasje
Klaasje
Dat gaat van het theoretische geval uit dat het ook met de goederenpaden en overkruistijden goed gaat.  

07-02-2019 14:02:43
broek53
broek53
Quote
broek53 (di 05 feb 2019 13:55:24 https://www.somda.nl/forum/22255/p699630/): Kweenie of het nu zo gaat gebeuren, maar van oorsprong is het keerspoor tussen het verlengde van 20 en 21 bedoeld om met de 8800 te laten tailtracken. Om die daar te laten komen, zijn later de overloopwissels ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal in het project UtARK toegevoegd. Daarmee ben je dan wel de 8800 kwijt uit die kluts van de Noord-Oost.
Nou, zo wordt het dus niet. Om de kwetsbaarheid wat te verhogen (;-)) gaat de 8800 tailtracken van spoor 12 naar 8 en de 2800 kort keren op spoor 20. Waarmee NS kans ziet om de enige bijsturingswissels 1:9 op het noordelijke emplacement structureel te gaan gebruiken.
 

07-02-2019 14:18:05
maarten83
maarten83
wanneer zullen er extra wissels aangelegd gaan worden om de mogelijkheden uit te breiden?  

07-02-2019 17:08:35
geert
geert
Quote
broek53 (do 07 feb 2019 14:02:43 https://www.somda.nl/forum/22255/p699809/):
Quote
broek53 (di 05 feb 2019 13:55:24 https://www.somda.nl/forum/22255/p699630/): Kweenie of het nu zo gaat gebeuren, maar van oorsprong is het keerspoor tussen het verlengde van 20 en 21 bedoeld om met de 8800 te laten tailtracken. Om die daar te laten komen, zijn later de overloopwissels ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal in het project UtARK toegevoegd. Daarmee ben je dan wel de 8800 kwijt uit die kluts van de Noord-Oost.
Nou, zo wordt het dus niet. Om de kwetsbaarheid wat te verhogen (;-)) gaat de 8800 tailtracken van spoor 12 naar 8 en de 2800 kort keren op spoor 20. Waarmee NS kans ziet om de enige bijsturingswissels 1:9 op het noordelijke emplacement structureel te gaan gebruiken.
Net als nu, in het weekend nog iets meer door het lange keren van de 6000 op spoor 21, rangeren naar de tailtrack gebeurt sinds een jaar niet meer
 

07-02-2019 18:55:30
AlbertP
AlbertP
Dat tailtracken achter spoor 20/21 lukt niet als het samenvalt met de kopmakende 6500. Geldt voor de 2800 nu, en voor de 8800 straks. Wat voor oplossing je ook vindt, als het in de spits werkt gaat het in het dal ook wel werken en dat is de inzet geweest zo te zien.

De conclusie is denk ik, dat spoor 20/21 beter een noordelijk tailtrack had kunnen hebben want vaak staat ofwel de 6500 (spits) ofwel de 6100 (avond) op spoor 21 te kopmaken.
 

07-02-2019 20:10:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
abcde (do 07 feb 2019 12:51:15 https://www.somda.nl/forum/22255/p699801/): Al had ik zelf verwacht dat er een regelmatige 10-minuten IC-dienst zou komen tussen Ut en Amf , met deze drgl :

600 v.18 , Amf a.32 IC
5600 v.18 , Amf a.38 Spr
2000 v.27 , Amf a.41 IC
1700 v.37 , Amf a.50 IC
5500 v.37 , Baarn a09
500 v.48 , Amf a.02 IC
Enz.

Het voordeel is een regelmatige 10-minuten IC-dienst, wat de beste spreiding van de reizigers geeft. Nadeel is de lange wachttijd van de 2000 in Ut.
Belangrijker nadeel is dat je op die manier in de spits een 10/20 interval tussen Amf en Dv krijgt en ook nog een afwijkende patroontijd op het moment dat er een IC-Berlijn rijdt (want die moet wel een kwartier verschoven ten opzichte van de 1700/1600 liggen om in het juiste pad naar Amsterdam uit te komen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-02-2019 20:52:24
DDietzen
DDietzen
Intussen valt het me ook op dat vooralsnog met geen woord gerept is over de spoorbypass in Mechelen, waarmee oa Thalys en Eurostar met 160 km/h door/langs het station kunnen knallen. Die bypass zou volgens planning eind dit jaar moeten worden opgeleverd en voor enkele minuten tijdwinst zorgen voor de genoemde treinen.
Wordt de geplande datum niet gehaald? Blijkt er toch geen tijdwinst te zijn? Of blijft men gewoon in de trage paden rijden omdat er niet genoeg creativiteit is om de treinen wat te versnellen?
 

07-02-2019 21:20:08
AlbertP
AlbertP
Verhoogt m.i. vooral de betrouwbaarheid - afgelopen maandag stond ik er heel kort stil met de Thalys vanwege een andere trein die er nog even langs moet. Grootste bottleneck is denk ik de tunnel onder Brussel, als daar geen ander pad is heb je niet zo veel tijdwinst.  

08-02-2019 08:13:47
geert
geert
Quote
AlbertP (do 07 feb 2019 18:55:30 https://www.somda.nl/forum/22255/p699834/): Dat tailtracken achter spoor 20/21 lukt niet als het samenvalt met de kopmakende 6500. Geldt voor de 2800 nu, en voor de 8800 straks. Wat voor oplossing je ook vindt, als het in de spits werkt gaat het in het dal ook wel werken en dat is de inzet geweest zo te zien.

De conclusie is denk ik, dat spoor 20/21 beter een noordelijk tailtrack had kunnen hebben want vaak staat ofwel de 6500 (spits) ofwel de 6100 (avond) op spoor 21 te kopmaken.
Die is er en heet Wdmv. Bedoeling was/is om de diensten tot daar door te trekken. Was al een toezegging voor de huidige dienstregeling. Waarom dit niet gedaan wordt is een ?
 

08-02-2019 17:10:49
FST
FST
Er komt vier keer per dag een rechtstreekse IC tussen Dordrecht en Eindhoven:

https://indebuurt.nl/dordrecht/nieuws/verkeer/goed-nieuws-we-krijgen-een-intercity-naar-eindhoven~72922/

Citaat:
"Voor de dienstregeling van 2020 stellen de NS namelijk een directe verbinding tussen Eindhoven en Dordrecht voor. Die zou dan vier keer per dag rijden: rond 6.00 uur, 9.00 uur, 13.00 uur en 17.00 uur. Daardoor zijn we tien minuten sneller in de lichtstad. Aanpassingen aan het materiaal zorgen er voor dat we twee minuten sneller in Roosendaal zijn."
 

08-02-2019 17:54:00
phantom
phantom
Aanpassingen aan het materiaal ?
(mag aan nemen dat men de buitenkant van de trein toch intact laat,en er geen plastic zakken voor wil gebruiken om een nieuwe body te construeren %08% )

wat wil men dan aan het materieel gaan doen om dat voor elkaar te krijgen ??
En wat word de reiziger er wijzer van, die de Benelux gebruikte om naar België te reizen ?
De nieuwe verbinding gaat immers naar Ehv, en dat is heel wat anders dan België.

Laatst bewerkt door phantom op 08-02-2019 17:56


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-02-2019 17:58:46
IJsbergsla
IJsbergsla
De snelheid van Flirt - dat er al rijdt - wordt benut om de dienstregeling te versnellen. Niet meer, niet minder.  

09-02-2019 02:03:39
thom
thom
Quote
phantom (vr 08 feb 2019 17:54:00 https://www.somda.nl/forum/22255/p699893/):
En wat word de reiziger er wijzer van, die de Benelux gebruikte om naar België te reizen ?
De nieuwe verbinding gaat immers naar Ehv, en dat is heel wat anders dan België.

Helemaal niks, maar die trein is ook niet bedoeld voor de reizigers naar Brussel maar die naar Eindhoven... %09%
 

09-02-2019 13:29:20
phantom
phantom
Zie hier waarom er bij mij verwarring op trede:
Maar toch is er aardig wat oud zeer over het wegvallen van de intercity naar Brussel en de IC naar Breda buiten de spits. Het leed wordt gelukkig een beetje verzacht door de komst van een directe verbinding met Eindhoven.

Nu kan het aan mij liggen,maar zoals bovenstaande is geschreven verwachte ik dus een vervanger voor de beide genoemde treinen.
Ook het volgende zaait bij mij in elk geval wat verwarring:

Aanpassingen aan het materiaal zorgen er voor dat we twee minuten sneller in Roosendaal zijn.

We hebben het over een vervanger ?
Maar die rijd 1st niet naar België,dan op het eind passen ze materieel aan om sneller in Rsd te zijn
En als ik dan lees dat er een rechtstreekse trein komt (dat lees ik dus ff heel letterlijk) naar Ehv om te compenseren voor een ic die we hadden naar Bd,dan ben ik m kwijt %03%
Wat is de vervangende waarde van een rechtstreekse verbinding tussen Ddr en Ehv als vervanger voor een trein naar Bd als dit dus zou worden overgeslagen ?

Hopelijk maakt dit duidelijk waar (bij mij in elk geval)de verwarring op treed

Laatst bewerkt door phantom op 09-02-2019 13:29


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-02-2019 13:31:37
thom
thom
"Het leed wordt gelukkig een beetje verzacht..."
Geeft al aan dat het geen volledig vervanging is zoals jij eruit leest.
 

09-02-2019 16:47:07
jordibont
jordibont
Quote
FST (vr 08 feb 2019 17:10:49 https://www.somda.nl/forum/22255/p699886/): Er komt vier keer per dag een rechtstreekse IC tussen Dordrecht en Eindhoven:

https://indebuurt.nl/dordrecht/nieuws/verkeer/goed-nieuws-we-krijgen-een-intercity-naar-eindhoven~72922/

Citaat:
"Voor de dienstregeling van 2020 stellen de NS namelijk een directe verbinding tussen Eindhoven en Dordrecht voor. Die zou dan vier keer per dag rijden: rond 6.00 uur, 9.00 uur, 13.00 uur en 17.00 uur. Daardoor zijn we tien minuten sneller in de lichtstad. Aanpassingen aan het materiaal zorgen er voor dat we twee minuten sneller in Roosendaal zijn."

Ik denk dat ik nu al vast een kanon ga aanschaffen om in een van die vier treinen af te schieten, want afgezien van het stuk Bd - Tb - Ehv zal er weinig volk in die trein zitten.
Behalve dan misschien de mensen van de gemeente Dordrecht die in een lege coupé staan te pronken met wat ze voor elkaar hebben gekregen voor de stad. Het wordt hoogstens wat als er consequent ieder half uur Ehv - Ddr gereden wordt, en dan nog wordt er vooral op Ehv - Tb - Bd gebruik van gemaakt, omdat vooral Ehv - Tb meer IC's verlangt (in de spits).
 

09-02-2019 20:27:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jordibont (za 09 feb 2019 16:47:07 https://www.somda.nl/forum/22255/p699938/): Ik denk dat ik nu al vast een kanon ga aanschaffen om in een van die vier treinen af te schieten, want afgezien van het stuk Bd - Tb - Ehv zal er weinig volk in die trein zitten.
Zelfs tussen Bd en Ehv vraag ik me af hoeveel volk een trein trekt die eens in de vier uur rijdt, hij moet maar net in je reispatroon passen dan.

Toch best knap hoe NS elke door de gemeenten meebetaalde IC tussen Ddr en Bd bij voorbaat tot een mislukking weet te maken. Eerst de pendel-IC die net zo langzaam is als de Sprinter en nergens op aansluit, waardoor hij geen reizigers trekt (immers hadden potentiële gebruikers ervan door de beroerde ligging meer aan de Sprinters dan aan die IC). En dan nu een IC die dus 4x/dag rijdt, maar het voor elkaar krijgt juist precies niet te rijden op spitstijden waarop toch nog de meeste reizigers te verwachten zouden zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-02-2019 20:53:59
maarten83
maarten83
Wat waren de instapcijfers van de 1900 in DDr richting het zuiden? Dat moet toch een indicatie geven.  

14-02-2019 19:05:03
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Vanaf Dienstregeling 2020 komt er een Intercity Ddr - Ehv, treinserie wordt 1900. Trein zal stoppen op Ddr, Bd, Tb, Btl & Ehv. Trein rijdt door een goederenpad, daarom wss maar 4 keer per dag:

Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Bron: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=14330&start=50
 

14-02-2019 19:45:51
Coryza
Coryza
Een rijtijd van maar liefst 1 uur en 6 minuten... kruipend naar Eindhoven. In verhouding, nu met overstap vanaf de Sprinter doe je er 1 uur en en 18 minuten over... met een overstap van 18 minuten in Breda.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-02-2019 19:46:54
MetroRET
MetroRET
De oude 1900 had er 57 minuten de tijd voor.  

14-02-2019 20:29:03
DDZ7504
DDZ7504
Vertrektijd van .21 uit Ddr betekent dat de 5900 later moet gaat vertrekken uit Ddr, dat is nu .22 namelijk (en .53 overigens). In werkelijkheid zit je dan nog steeds net na het goederenpad toch?  

14-02-2019 20:54:03
daniel81
daniel81
Quote
ThijsvLoon (do 14 feb 2019 19:05:03 https://www.somda.nl/forum/22255/p700214/): Vanaf Dienstregeling 2020 komt er een Intercity Ddr - Ehv, treinserie wordt 1900. Trein zal stoppen op Ddr, Bd, Tb, Btl & Ehv. Trein rijdt door een goederenpad, daarom wss maar 4 keer per dag:

Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Bron: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=14330&start=50


Eigenaardig dat dit neerkomt op een symmetrietijd van .45, waar bijna heel NL rond .00 is georganiseerd.
 

14-02-2019 21:06:29
PeterJ
PeterJ
2020 lijkt wel een dienstregeling vol knip- en plakwerk. Zie ook de situatie rond Amersfoort met in de 24 uur zoveel afwijkingen. Een IC Dordrecht - Eindhoven die er nog langer over doet dan in het stoomtijdperk.  

14-02-2019 21:10:04
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Coryza (do 14 feb 2019 19:45:51 https://www.somda.nl/forum/22255/p700217/): Een rijtijd van maar liefst 1 uur en 6 minuten... kruipend naar Eindhoven. In verhouding, nu met overstap vanaf de Sprinter doe je er 1 uur en en 18 minuten over... met een overstap van 18 minuten in Breda.


Dat komt omdat de trein in een goederenpad moet rijden, en goederentreinen rijden doorgaans minder snel dan reizigerstreinen. Dat is volgens mij ook de reden waarom die compleet waardeloze stop in Boxtel erin zit; puur om tijd te rekken.

Jammer dat de reistijd zo lang is, maar het is in ieder geval een stap de goede richting in. Zodra goederentreinen tot Meteren over de Betuweroute kunnen rijden, en vanaf daar via 's-Hertogenbosch naar Venlo kunnen rijden heeft de Brabantroute (Vooral Tb - Bd) minder goederentreinen en is er meer plek voor de 1900 (Dan hopelijk elk half uur? %02%)

Laatst bewerkt door Trainplaza op 14-02-2019 21:10
 

14-02-2019 21:10:12
michaben
michaben
Quote
daniel81 (do 14 feb 2019 20:54:03 https://www.somda.nl/forum/22255/p700222/): Eigenaardig dat dit neerkomt op een symmetrietijd van .45, waar bijna heel NL rond .00 is georganiseerd.

Bij uurdiensten komt dat vaker voor: 5900, 6600, 9000 om maar even een paar treinseries te noemen. Kwestie van een halfuurdienst als basis gebruiken en asymmetrisch treinen uitsnijden zodat de keringen gunstiger zijn.
 

15-02-2019 00:53:08
thom
thom
Quote
Trainplaza (do 14 feb 2019 21:10:04 https://www.somda.nl/forum/22255/p700224/):
Dat komt omdat de trein in een goederenpad moet rijden, en goederentreinen rijden doorgaans minder snel dan reizigerstreinen. Dat is volgens mij ook de reden waarom die compleet waardeloze stop in Boxtel erin zit; puur om tijd te rekken.

Feitelijk klopt dat natuurlijk niet helemaal, want op het moment dat er een reizigerstrein capaciteit toegewezen krijgt is het geen gereserveerd goederenpad meer. Immers is een goederenpad juist bedoeld om het mogelijk te houden met goederentreinen te rijden tussen de reizigersdienst door waar reizigers treinen dus géén gebruik van kunnen maken (muv besloten vervoer).

Hef je vervolgens het gereserveerde goederenpad op om een reizigerstrein in te leggen, dan leg je een nieuwe trein in en hoef je ook niet meer te voldoen aan de rijtijden en normen van dat goederenpad en kun je de nieuwe trein gewoon sneller inleggen, echter zal dat dan wel niet mogelijk zijn vanwege een conflict met een andere trein of een norm die dat verhinderd.

Quote
PeterJ (do 14 feb 2019 21:06:29 https://www.somda.nl/forum/22255/p700223/): 2020 lijkt wel een dienstregeling vol knip- en plakwerk. Zie ook de situatie rond Amersfoort met in de 24 uur zoveel afwijkingen. Een IC Dordrecht - Eindhoven die er nog langer over doet dan in het stoomtijdperk.

Voordeel van het stoomtijdperk was dat er veel minder andere treinen in de weg reden

Laatst bewerkt door thom op 15-02-2019 00:55
 

15-02-2019 06:53:20
mdeen
mdeen
Quote
Trainplaza (do 14 feb 2019 21:10:04 https://www.somda.nl/forum/22255/p700224/): Zodra goederentreinen tot Meteren over de Betuweroute kunnen rijden, en vanaf daar via 's-Hertogenbosch naar Venlo kunnen rijden

Is daar tussen Meteren en Boxtel wel plaats voor, met ETMET?
 

15-02-2019 07:08:05
nohab
nohab
Tussen Amsterdam en Meteren in elk geval wel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-02-2019 07:29:43
b2py
b2py
Als PHS Meteren - Boxtel is afgerond wel  

15-02-2019 17:16:29
phantom
phantom
Quote
Trainplaza (do 14 feb 2019 21:10:04 https://www.somda.nl/forum/22255/p700224/):
Jammer dat de reistijd zo lang is, maar het is in ieder geval een stap de goede richting in. Zodra goederentreinen tot Meteren over de Betuweroute kunnen rijden, en vanaf daar via 's-Hertogenbosch naar Venlo kunnen rijden heeft de Brabantroute (Vooral Tb - Bd) minder goederentreinen en is er meer plek voor de 1900 (Dan hopelijk elk half uur? %02%)

Ik vraag me af hoeveel ruimte er is om goederen "om te leiden"via 's-Hertogenbosch naar Venlo.
Aangezien men overal meer raampjes treinen wil laten rijden en er qua infra niks of erg weinig word bijgebouwd,lijkt me de ruimte voor extra cargo niet bijster ruim.
Ook ben ik benieuwd naar kosten baten verhalen,als een cargo van Kfh nu goedkoper en "sneller" via de Brabantroute ri Vl kan,waarom zou men die dan vanaf Kfh 1st ri BR sturen om dan via Ht ri Vl te rijden tegen een langere reistijd en meer onkosten ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-02-2019 18:02:06
broek53
broek53
Omdat daar al ruim 10 jaar beleid voor wordt gemaakt en er tientallen miljoenen in worden geïnvesteeerd, zou ik zeggen.  

15-02-2019 18:27:04
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Quote
phantom (vr 15 feb 2019 17:16:29 https://www.somda.nl/forum/22255/p700266/):
Quote
Trainplaza (do 14 feb 2019 21:10:04 https://www.somda.nl/forum/22255/p700224/):
Jammer dat de reistijd zo lang is, maar het is in ieder geval een stap de goede richting in. Zodra goederentreinen tot Meteren over de Betuweroute kunnen rijden, en vanaf daar via 's-Hertogenbosch naar Venlo kunnen rijden heeft de Brabantroute (Vooral Tb - Bd) minder goederentreinen en is er meer plek voor de 1900 (Dan hopelijk elk half uur? %02%)

Ook ben ik benieuwd naar kosten baten verhalen,als een cargo van Kfh nu goedkoper en "sneller" via de Brabantroute ri Vl kan,waarom zou men die dan vanaf Kfh 1st ri BR sturen om dan via Ht ri Vl te rijden tegen een langere reistijd en meer onkosten ?


Hoe het helemaal zit, weet ik niet, maar het heeft wel te maken met het beter benutten van de BR, ruimte te maken op het stuk Bd - Tb, en het vervoeren van gevaarlijke stoffen midden door dorpen een beetje te doen spreiden, en geluidsoverlast te beperken, met name 's nachts. Gemeentes zoals Ot en Gz klagen al een tijdje over.
 

09-03-2019 21:28:04
anton_
anton_
Quote
martijn (di 05 feb 2019 07:34:21 https://www.somda.nl/forum/22255/p699600/): NS geeft vast een doorkijkje naar dienstregeling 2020: https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-verbeteringen-dienstregeling-voor-bij-reizigersorganisaties/

Weet iemand wat er buiten de spits gebeurd tussen Deventer en Amsterdam CS ? blijft daar elk uur een rechtstreekse trein rijden ?
 

09-03-2019 21:57:34
bart84
Moderator
bart84
Volgens de bijlage bij de adviesaanvraag dienstregeling 2020 wel.
Zie: https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/adviesaanvraag-dienstregeling-2020.aspx

Laatst bewerkt door bart84 op 09-03-2019 21:59


Mvg. Bart
 

09-03-2019 22:48:17
Wievank
Wievank
Volgens de adviesaanvraag blijven de 140/240/1500 blijft inderdaad tussen de spitsen 1x/u doorrijden naar Dv, maar staat in Amf gepland via respectievelijk spoor 1 en spoor 7. Hierdoor is er geen overstap van/naar de 2000, die keert op spoor 4a.

Doordat op het andere half uur de 1500 staat te keren op spoor 5a, is dit een kering van 52 minuten in Amf, maar door de ligging van de 140/240 heeft de andere 1500 een kering van 96 minuten(!) in Dv. Met exact dezelfde hoeveelheid materieel zou er net zo goed ieder half uur doorgereden kunnen worden naar Dv (nu ook al trouwens).

Sowieso zou ik liever de 1500 in én tussen de spitsen samen met de 140/240 ieder half uur naar Dv zien rijden. In drgl 2020 zou daardoor het in principe moeten passen om deze in beide richtingen via spoor 5a te laten rijden, waardoor er altijd een overstap mogelijk is van/naar de 2000.
Met een doorrijdende 2000 en een kerende 1500 op spoor 5a is het niet mogelijk deze onderlinge overstap te bieden als de 140/240 rijdt.
 

09-03-2019 23:21:29
AJT
AJT
Tijd dat de 2200 te Rtd halteert op 11, de 900 op 12 en de kerende 1000 op 8/9.  

10-03-2019 07:31:53
Daan!
Daan!
Quote
bart84 (za 09 mrt 2019 21:57:34 https://www.somda.nl/forum/22255/p701358/): Volgens de bijlage bij de adviesaanvraag dienstregeling 2020 wel.
Zie: https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/adviesaanvraag-dienstregeling-2020.aspx


In de bijlage staat dat de 2000 in de spits naar/van Dv rijdt ipv de intercity uit Asd. Zoals ik het lees verdwijnt de rechtstreekse verbinding Asd-Dv dus op de ICB na.
 

10-03-2019 07:46:23
MetroRET
MetroRET
Quote
AJT (za 09 mrt 2019 23:21:29 https://www.somda.nl/forum/22255/p701362/): Tijd dat de 2200 te Rtd halteert op 11, de 900 op 12 en de kerende 1000 op 8/9.


En wat zou je hiermee winnen.
Men is zelfs aan het onderzoeken om de 2200 náár Vs die eens per uur via spoor 4 gaat, weer terug te leggen naar spoor 7, omdat de cross-platform zelden gehaald wordt, doordat de ICD daarvoor te vaak te laat rijdt.
 

10-03-2019 09:30:58
michaben
michaben
Quote
Wievank (za 09 mrt 2019 22:48:17 https://www.somda.nl/forum/22255/p701360/): Met exact dezelfde hoeveelheid materieel zou er net zo goed ieder half uur doorgereden kunnen worden naar Dv (nu ook al trouwens).

Tenzij het treinpersoneel ook steeds 52 minuten zit te niksen heb je niets aan deze informatie. Lang kerende treinen in de daluren is geen verspilling zolang personeel wel overgaat op andere treinen.
 

10-03-2019 09:34:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Daan! (zo 10 mrt 2019 07:31:53 https://www.somda.nl/forum/22255/p701366/):
In de bijlage staat dat de 2000 in de spits naar/van Dv rijdt ipv de intercity uit Asd. Zoals ik het lees verdwijnt de rechtstreekse verbinding Asd-Dv dus op de ICB na.
Nee hoor, lees pagina 7 uit die bijlage maar eens:

Quote
In de daluren blijft de dienstregeling tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Amsterdam ongewijzigd: één keer per uur rijdt er een rechtstreekse trein tussen Amsterdam Centraal en Deventer (hetzij de Intercity Berlijn, hetzij een binnenlandse trein). Dit heeft enerzijds te maken met de route van de Intercity Berlijn en anderzijds met de marktvraag in de daluren waarbij NS prefereert om op die momenten zoveel mogelijk verschillende rechtstreekse verbindingen aan te bieden. Dit voorziet in de behoefte van de sociaal-recreatieve reiziger.



Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-03-2019 09:41:09
Daan!
Daan!
Dank!  

10-03-2019 10:03:18
AJT
AJT
Quote
MetroRET (zo 10 mrt 2019 07:46:23 https://www.somda.nl/forum/22255/p701367/):
Quote
AJT (za 09 mrt 2019 23:21:29 https://www.somda.nl/forum/22255/p701362/): Tijd dat de 2200 te Rtd halteert op 11, de 900 op 12 en de kerende 1000 op 8/9.


En wat zou je hiermee winnen.
Men is zelfs aan het onderzoeken om de 2200 náár Vs die eens per uur via spoor 4 gaat, weer terug te leggen naar spoor 7, omdat de cross-platform zelden gehaald wordt, doordat de ICD daarvoor te vaak te laat rijdt.


Een kwartier tussen Vlissingen en Amsterdam.
 

10-03-2019 21:25:20
anton_
anton_
Quote
daniel_ddr (zo 10 mrt 2019 09:34:17 https://www.somda.nl/forum/22255/p701369/): Nee hoor, lees pagina 7 uit die bijlage maar eens:

Quote
In de daluren blijft de dienstregeling tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Amsterdam ongewijzigd: één keer per uur rijdt er een rechtstreekse trein tussen Amsterdam Centraal en Deventer (hetzij de Intercity Berlijn, hetzij een binnenlandse trein). Dit heeft enerzijds te maken met de route van de Intercity Berlijn en anderzijds met de marktvraag in de daluren waarbij NS prefereert om op die momenten zoveel mogelijk verschillende rechtstreekse verbindingen aan te bieden. Dit voorziet in de behoefte van de sociaal-recreatieve reiziger.


Vreemd dat de freqentie op de verbinding Deventer - Amsterdam CS dan buiten de spits eens per 60 minuten is en in de spits wordt deze freqentie dan verlaagd tot eens per 120 minuten.
 

10-03-2019 21:42:43
mdj
mdj
Hoezo vreemd? In de spits is er meer vraag naar Deventer/Apeldoorn-Utrecht dan Deventer-Amsterdam. In de daluren meer Amsterdam dan Utrecht.


Bij twijfel: gebruik beton.
 


10-03-2019 22:17:19
Berk24
Berk24
Waarom rijdt de 1600/11600 dan niet naar Amsterdam, maar naar Schiphol? Doir de 1600/11600 te verleggen naar Amsterdam in plaats van Schiphol krijgen Apeldoorn, Deventer en Twente tenminste een frequente rechtstreekse verbinding met het centrum van de hoofdstad. Zeker voor lange-afstandsreizigers is een rechtstreekse verbinding met Amsterdam belangrijker ten opzichte van de rechtstreekse verbinding met Amstelveen en Schiphol.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-03-2019 22:18:38
MetroRET
MetroRET
En wat wil je dan tussen Shl, Hvs e.v. laten rijden ?  

10-03-2019 22:23:37
Berk24
Berk24
1500 Shl-Amf(-Dv)


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-03-2019 23:14:47
DDZ7504
DDZ7504
Is dat niet een kwestie van "er zijn meer reizigers vanuit Twente/Veluwe/het Gooi die naar Asdz en Shl willen dan reizigers die vanuit die regio's naar Asd willen"?  

11-03-2019 06:28:55
MetroRET
MetroRET
Quote
Berk24 (zo 10 mrt 2019 22:23:37 https://www.somda.nl/forum/22255/p701423/): 1500 Shl-Amf(-Dv)


En dan krijg je weer dat de ICB "mee moet" naar Shl, wat dus niet ideaal is.
 

11-03-2019 06:53:24
PeterJ
PeterJ
Quote
MetroRET (zo 10 mrt 2019 07:46:23 https://www.somda.nl/forum/22255/p701367/):
Quote
AJT (za 09 mrt 2019 23:21:29 https://www.somda.nl/forum/22255/p701362/): Tijd dat de 2200 te Rtd halteert op 11, de 900 op 12 en de kerende 1000 op 8/9.


En wat zou je hiermee winnen.
Men is zelfs aan het onderzoeken om de 2200 náár Vs die eens per uur via spoor 4 gaat, weer terug te leggen naar spoor 7, omdat de cross-platform zelden gehaald wordt, doordat de ICD daarvoor te vaak te laat rijdt.
Gelukkig, dan kan NS niet meer afgerekend worden op gemiste aansluitingen. In de gevallen dat de ICD dan wel op tijd is, lopen de reizigers wel de longen uit hun lijf of wachten met alle liefde een minuut of 20.
 

11-03-2019 07:05:54
robbertc
robbertc
Staat die 2200 niet juist op spoor 4, om rijden met 12 bakken (eens per uur) mogelijk te maken?  

11-03-2019 07:51:02
martijn
martijn
Quote
Berk24 (zo 10 mrt 2019 22:17:19 https://www.somda.nl/forum/22255/p701420/): Waarom rijdt de 1600/11600 dan niet naar Amsterdam, maar naar Schiphol? Doir de 1600/11600 te verleggen naar Amsterdam in plaats van Schiphol krijgen Apeldoorn, Deventer en Twente tenminste een frequente rechtstreekse verbinding met het centrum van de hoofdstad. Zeker voor lange-afstandsreizigers is een rechtstreekse verbinding met Amsterdam belangrijker ten opzichte van de rechtstreekse verbinding met Amstelveen en Schiphol.

Voor mensen uit de provincie is het centrum van de hoofdstad inderdaad wel een dingetje. Maar het spoorwegnet is niet ingericht op dagjesmensen met een Kruidvatkaartje. Weleens een kijkje genomen op de Zuidas?
 

11-03-2019 08:21:28
Klaasje
Klaasje
Zolang een groot deel van het centrum van Amsterdam net zo snel te bereiken is via Zuid en Duivendrecht maar de Bijlmer, Zuidas en Schiphol veel trager via Amsterdam CS is de huidige opzet veel logischer.  

11-03-2019 12:07:01
waalkade
waalkade
Ik wil best via Amsterdam zuid reizen, alleen de ringbaan is nooit afgemaakt ri Haarlem.  

11-03-2019 12:14:51
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (zo 10 mrt 2019 22:17:19 https://www.somda.nl/forum/22255/p701420/): Waarom rijdt de 1600/11600 dan niet naar Amsterdam, maar naar Schiphol? Doir de 1600/11600 te verleggen naar Amsterdam in plaats van Schiphol krijgen Apeldoorn, Deventer en Twente tenminste een frequente rechtstreekse verbinding met het centrum van de hoofdstad. Zeker voor lange-afstandsreizigers is een rechtstreekse verbinding met Amsterdam belangrijker ten opzichte van de rechtstreekse verbinding met Amstelveen en Schiphol.

Juist naar Shl is een rechtstreekse verbinding zeer belangrijk, aangezien deze reizigers vaak met veel bagage moeten slepen is een overstap dan zeer ongewenst.
 

11-03-2019 12:18:39
waalkade
waalkade
Dat moeten slepen is hun eigen keus %08% .  

11-03-2019 18:24:26
henri1972
henri1972
Dat mensen naar Centraal willen is ook hun eigen keuze ....  

11-03-2019 23:38:50
waalkade
waalkade
Ik geef juist aan dat ik helemaal niet naar centraal hoef als keuze, ik wil naar Hlm vanuit het oosten.
En graag zo snel mogelijk en dat zou met een complete ringlijn zoals die ooit bedacht was, moeten kunnen.
 

13-03-2019 19:31:18
Knoek
Knoek
Voor Amsterdam CS pak je toch gewoon de IC Berlin? Het zou wel wenselijk zijn om op de uren dat de ICB niet rijdt er een extra intercity Amsterdam CS-Hengelo rijdt, nu rijdt een dergelijke NS-trein vaak al in de avonduren (behalve op zondagavond want dan rijdt de ICB door tot Hannover).

Een rechtstreekse trein naar Amsterdam-Zuid/Schiphol lijkt mij aanmerkelijk belangrijker dan het CS.
 

13-03-2019 20:23:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat een discussie hier over het naar Amsterdam Centraal rijden voor de dagjesmensen... op de momenten dat die reizen (bv. in het weekend) komt de 1500 immers nu ook al niet oostelijker dan Amersfoort.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-03-2019 21:03:46
martijn
martijn
Waar staat die discussie dan? Ik heb het 1x genoemd als voorbeeld voor het reizigerspotentieel voor Amsterdam C, verder niemand hoor Het gaat hier over het onderschatte belang van Amsterdam Zuid/Schiphol en dat de 1600/11600 en tal van andere IC's niet voor niets deze route rijden.  

18-03-2019 19:38:18
wouter15
wouter15
Via https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-54422%20advies%20dienstregeling%202020_tcm118-381554.pdf is het advies van Locov te lezen over de dienstregeling 2020.

Laatst bewerkt door wouter15 op 18-03-2019 19:41
 

18-03-2019 20:56:01
abcde
abcde
Hierin staat nog een aardige opmerking over koppeling in Deventer van de 1500 aan de nieuwe 2000 :
Tenslotte vragen wij wat uw voorstellen zijn voor de bijsturing bij verstoringen. Er ontstaat door de koppeling van drie treinseries immers een Intercity Almere Centrum-Amsterdam Centraal-Deventer-Utrecht Centraal-Den Haag Centraal.
 

18-03-2019 21:31:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Wanneer zijn die überhaupt gekoppeld dan? Dat zou hooguit kunnen voorkomen bij een enkele trein aan de spitsranden, want in de spits keert de nieuwe 2000 al op zichzelf en in de daluren doet de 1500 dat eens in de 2 uur.

Er staat ook nog een verwarrende uitspraak in over de overstap uit Zl naar Gvc in Ut. Die blijft in het weekend dus behouden omdat als de 2000 niet tussen Utrecht en Amersfoort rijdt de 500/600 niet aangepast wordt.
In het superdal wordt de 500/600 ook niet aangepast, maar volgens het Locov-advies zou de overstap op de 2000 naar Gvc dan ook geboden gaan worden (wat natuurlijk niet kan, want dan rijdt de 2000 daar ook niet)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-05-2019 06:21:46
anton_
anton_
Quote
daniel_ddr (ma 18 mrt 2019 21:31:55 https://www.somda.nl/forum/22255/p702086/): Wanneer zijn die überhaupt gekoppeld dan? Dat zou hooguit kunnen voorkomen bij een enkele trein aan de spitsranden, want in de spits keert de nieuwe 2000 al op zichzelf en in de daluren doet de 1500 dat eens in de 2 uur.

Niet stuctureel, maar mogelijk wel aan het begin en einde van de spits b.v. tussen 2 en 3 ´s middags vertrek uit Almere, keren in Amsterdam CS, keren in Dv en dan richting Gvc.
 

13-05-2019 20:06:33
wouter15
wouter15
NS heeft een besluit genomen over dienstregeling 2020: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-103802%20Besluit%20dienstregeling%202020%20Locov_tcm118-388418.pdf  

13-05-2019 22:36:50
Korte_Naam
Korte_Naam
Ietsjes off-topic:
In het document staat (met nog enigszins een slag om de arm) dat er door combinatie van werkzaamheden in Nederland en Duitsland enkele tot max. 9 dagen beide routes van de ICE afgesloten zijn. Iemand die weet wanneer dit het geval is en waar deze werkzaamheden plaatsvinden?
 

14-05-2019 07:04:15
yappa
yappa
In het meest recente document staat dat die samenloop van werkzaamheden is opgelost  

15-06-2019 14:33:49
abcde
abcde
Wat wordt de drgl van de 15600, de extra (snel)trein Hd - Nkk - Amf ?
NS geeft aan : In Amersfoort sluiten deze extra treinen aan op de Intercity’s naar Utrecht en Schiphol Airport. Daarom gok ik :

Smorgens :
Hd .18 .48
Nkk .26 .56
Amf .35 .05

Smiddags :
Amf .26 .56
Nkk .35 .05
Hd .43 .13

Voor het oog zou deze extra trein vanuit Amf in Hd met een kering van 5 min. weer retour kunnen naar Amf. Maar zijn er wissels tussen Ermelo en Hd ? En zo niet, waar blijft het materieel vanuit Amf bij aankomst in Hd ?

Laatst bewerkt door abcde op 15-06-2019 14:36
 

15-06-2019 14:36:43
thom
thom
Harderwijk heeft Hd als afkorting

En tussen Ermelo en Harderwijk liggen geen wissels;
http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/zl.gif

Laatst bewerkt door thom op 15-06-2019 14:38
 

15-06-2019 14:37:35
abcde
abcde
Dank voor de tip, is aangepast.  

15-06-2019 14:38:12
sjoerd
sjoerd
Heb ergens gelezen dat deze zullen keren op het middenspoor in Nunspeet. Theoretisch kan het ook bij Harderwijk, maar dat zal wel niet passen en/of niet zijn toegelaten wegens onveilige situatie voor het treinpersoneel.  

15-06-2019 14:38:21
MetroRET
MetroRET
Niet zozeer... want er zal gekeerd gaan worden in Ns.
Dat zal dan met een ander retourpad gaan, want die tijden hoeven niet perse overeen te komen tussen de ochtend- & avondspits.
 

15-06-2019 15:47:19
Wievank
Wievank
Laatste wat ik langs heb zien komen was:

Ochtendspits:
15600: Amf v .09/.39 - Hd a .26/.56
LM: Hd v .27/.57 - Ns a .34/.04
LM: Ns v .38/.08 - Amf a .04/.34

Middagspits:
LM: Amf v .09/.39 - Ns a .31/.01
LM: Ns v .37/.07 - Hd a .44/.14
15600: Hd v .46/.16 - Amf a .04/.34

Tijden zijn dus praktisch hetzelfde, maar heen en terug is niet symmetrisch zoals gebruikelijk.

Laatst bewerkt door Wievank op 15-06-2019 15:49
 

15-06-2019 15:53:08
MetroRET
MetroRET
Volgens mij is het andersom, want dit zou de tegenspitsrichting zijn %08%  

15-06-2019 15:53:26
gvttreinen
gvttreinen
Euh, ochtend en middag mss omgedraaid?  

15-06-2019 15:53:50
ToH
ToH
Dan zal de 15600 met een enkel stel moeten rijden of met 2 machinisten. Langs het spoor lopen in Ns mag niet. Tenzij ze een veilig looppas aanleggen, maar dat denk ik niet.  

15-06-2019 17:15:53
michaben
michaben
Aangezien het in feite een voortrein betreft die slechts op twee stations zal stoppen zou het me niets verbazen dat een solo SNG4 voldoende is om de drukte weg te vegen voor de achterliggende 5600 die de overige stations bedienen zal en wel met 3 stellen SNG rijdt.  

15-06-2019 17:45:34
Klaasje
Klaasje
Het zijn wel de drukste stations van de lijn die een veel snellere trein krijgen. Wie weet kan het ook wel met DDZ4 of kiest men voor een tweede machinist.  

15-06-2019 18:33:53
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Klaasje (za 15 jun 2019 17:45:34 https://www.somda.nl/forum/22255/p706495/): Het zijn wel de drukste stations van de lijn die een veel snellere trein krijgen. Wie weet kan het ook wel met DDZ4 of kiest men voor een tweede machinist.


Of alsnog een looppad
 

15-06-2019 19:28:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Een looppad heeft quasi geen zin indien er in vier tot vijf minuten gekeerd dient te worden.  

15-06-2019 22:02:23
geert
geert
En past ook niet bij het middenspoor in Ns. Dan is keren in Hde logischer maar kost een extra stam materieel omdat je de kering dan niet haalt.
Stopt deze trein alleen in Hd en Nkk?
 

15-06-2019 23:18:15
anton_
anton_
er zouden toch maar twee ritten per spits komen? Dus dan kost het twee stammen ongeacht tot hoever je doorrijdt.

Laatst bewerkt door anton_ op 15-06-2019 23:19
 

16-06-2019 09:30:59
Trainplaza
Trainplaza
Quote
anton_ (za 15 jun 2019 23:18:15 https://www.somda.nl/forum/22255/p706517/): er zouden toch maar twee ritten per spits komen? Dus dan kost het twee stammen ongeacht tot hoever je doorrijdt.


2 is wel heel mager... Ik dacht 4 of 5
 

16-06-2019 09:35:51
michaben
michaben
In de adviesaanvraag staat 4x in de ochtendspits en 4x in de avondspits.  

18-06-2019 08:22:55
gkw1969
gkw1969
Elders op dit forum las ik dat eind dit jaar afscheid genomen gaat worden van DD-AR en DDM.
Op dit moment zit er veel DD-AR in de 7000 serie.
Is er al enig idee wat er voor terugkomst? SGM loopt ook al tegen het einde van de houdbaarheidsdatum en is niet echt geschikt voor de spitsverbinding op snelheid. Trein komt duidelijk adem te kort, met name tussen Colmschate en Holtten. Een vertraging is er niet meer uit te rijden.
 

18-06-2019 13:10:54
yappa
yappa
Dat SGMm voor de 7000 niet het meest ideale materieel is, blijkt al uit de naam: StadsGewestelijk Materieel %02%

En het tempo waarin DD-AR en DDM uitstromen wordt gematcht door ook rap instromend SNG (wat ook op dit forum wordt bijgehouden). Welk materieeltype dan wel in de 7000 moet komen kan ik je niet vertellen, maar me dunkt dat er op z'n minst voldoende Sprintermaterieel is per december voor een waardige vervanger.
 

18-06-2019 13:14:16
Steen
Steen
Op het NS forum zei een machinist dat volgend de laatste planning er wel echt SGM gaat komen op die lijn.  

18-06-2019 15:44:43
VanLennep
VanLennep
SLT zijn de controlemonteurs in die regio ook niet voor opgeleid. Dat kan natuurlijk alsnog, maar waarom zou je dat doen als SGM volstaat. Het rijdt daar al jaren.  

18-06-2019 16:26:08
JoepDDZ
JoepDDZ
Dan houd je het probleem toch alsnog, maar dan een (korte) periode uitgesteld? SGMm ging er toch ook niet zo lang meer zijn? Je zal op een gegeven moment die monteurs toch op moeten leiden