Direct inloggen



Somda staat voor Spots en OMlopen DAtabase.
Een spot is de vastlegging van treinmaterieel op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek. De meeste spots bestaan slechts uit een materieelnummer, een treinnummer, een locatie en eventueel een positie.
Een omloop is de vastlegging van de verschillende diensten die treinmaterieel volgt.

Somda kan spots opslaan en aan de hand hiervan worden omlopen berekend. Het grote voordeel van Somda is dat spots online ingevoerd kunnen worden, het programma is voor vele gebruikers bereikbaar en door iedereen te raadplegen en voor iedereen gratis!

Klik hier voor meer informatie


Nederlandse Spoorwegen Lekker weer of niet: Laat het OV aan mensen die het echt nodig hebben
Vrijdag 03 apr 2020 10:16
Alle OV-bedrijven en ProRail roepen reizigers op om komend weekend – ondanks de vrije dagen en het lekkere weer – alleen met het OV te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Op deze manier kunnen we Nederland veilig en verantwoord in beweging houden.? Door het eerdere advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het aantal reizigers de afgelopen twee weken al drastisch gedaald. Alle OV-bedrijven rijden sinds 21 maart een speciale dienstregeling. Maatregelen Openbaar vervoerAlle vervoerbedrijven en ProRail hebben eerder al maatregelen genomen om te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van het OV de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare dienstregeling. Voorlopig rijden we tot en met 28 april speciale dienstregelingen. Vanaf vrijwel ieder station in Nederland rijden - in alle richtingen - twee treinen per uur. Vanaf stations waar normaal één keer per uur werd gereden, blijft dit zo. Op die manier kunnen reizigers die daar echt afhankelijk van zijn naar hun werk blijven gaan. Ook voor alle bussen, trams en metro’s gelden speciale dienstregelingen, kijk daarvoor op de site van uw vervoerbedrijf.Gevolgen voor reizigersReizigers kunnen door de aanpassingen te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. OV-bedrijven doen hun uiterste best om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open te houden voor onze reizigers. Zo bieden we reizigers waar dat kan nog informatie, hulp, een warme drank en iets te eten.Het advies blijft om goed voorbereid op pad te gaan: voor vertrek, reisplannercheck!
Lees verder...