Werkzaamheden ProRailIn de nacht van zaterdag 9 december op zondag 10 december gaan wij werken aan het spoor en de bovenleiding en worden de roltrappen tussen de westelijke reizigerstunnel en spoor 2a verwijderd.Vanaf maandagochtend 11 december t/m 22 december 2023 sloopt BAM Infra een deel van het eerste perron ter hoogte van de westelijke reizigerstunnel.Na de kerstvakantie gaat BAM Infra aan de slag met het sloopwerk in de westelijke reizigerstunnel. Wij verwachten dat deze sloopwerkzaamheden medio februari zijn afgerond.Wat merken reizigers ervanDe sloopwerkzaamheden beginnen om 7 uur ’s ochtends en duren tot 23 uur ’s avonds. Deze kunnen hinder opleveren voor reizigers. De aannemer doet er alles aan om dit tot een minimum te beperken. Mogelijk komt er ook stof vrij bij de werkzaamheden. De aannemer houdt de sloopmaterialen nat zodat stofvorming zoveel mogelijk wordt voorkomen. De materialen worden ’s nachts aan- en afgevoerd.Vertrek treinen van andere sporenDe sporen 1 en 2a zijn voor circa 7 maanden niet in gebruik. Dit geldt ook voor de trap vanaf het voorplein naar spoor 1. De treinen die nu vanaf de sporen 1 en 2a vetrekken zullen per 10 december vanaf andere sporen vertrekken. NS gaat dan ook volgens de nieuwe dienstregeling rijden. Advies aan reizigers is om voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Meer ruimte voor reizigers en treinenHet opknappen van de entree van de Westelijke reizigerstunnel is onderdeel van de totale verbouwing van Amsterdam Centraal. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Er is meer ruimte nodig voor reizigers en treinen. Die ruimte creëren we onder meer door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oostelijke reizigerstunnel in samenwerking met NS te verbreden en te voorzien van winkels én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. Ook renoveren we momenteel de monumentale hal. Onder de oostelijke sporen wordt een extra fietsenstalling gebouwd met plaats voor ruim 8500 fietsen. Daarnaast wordt momenteel ook gebouwd aan de vrije kruising op de Dijksgracht. Deze zorgt ervoor dat treinen elkaar kunnen passeren, zonder te wachten. Hierdoor kunnen straks meer treinen het centraal station binnenrijden. Bij de Oostertoegang worden de vijf spoorbruggen vervangen. Deze zijn aan het einde van hun levensduur. Ook de spoorinfra wordt aangepast. We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen. Hierdoor kunnen meer treinen kort achter elkaar het station binnenrijden. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland en Nederland met de rest van Europa.