Maak je keuze:

Spoornieuws
Somda nieuws

Direct inloggen



Bekijk het archief van spoorse nieuwsberichten

Recent spoornieuws

Het Parool Centraal Station vrijdag en zaterdag in Spaanse kleuren
Vrijdag 18 aug 2017 18:19
Een bestelwagen is donderdagavond 17 augustus ingereden op een mensenmenigte op de Ramblas, het drukke toeristencentrum in Barcelona. Dertien mensen kwamen om. Donderdagnacht werd nog een aanslag met een auto op voetgangers gepleegd, in de plaats Cambrils. Daardoor overleed een veertiende persoon.
Lees verder...
 
RTV Drenthe Geen treinen tussen Meppel en Zwolle morgen
Vrijdag 18 aug 2017 15:43
Dit weekend wordt er in Zwolle aan het spoor gewerkt en daarom rijden er zaterdag geen treinen van, naar of via Zwolle. Morgen rijden daarom tussen Meppel en Zwolle bussen.
Lees verder...
 
Treinenweb.nl Stadler presenteert de SMILE
Vrijdag 18 aug 2017 15:17
Treinbouwer Stadler heeft recentelijk de nieuwe naam gepresenteerd voor de treinserie EC250 die zij bouwen. Met de naam SMILE moet deze trein dezelfde lijn opvolgen van de FLIRT, KISS en TANGO. Deze trein werd op 18 mei in het Zwitserse Bussnang voor het eerst gepresenteerd aan het publiek.
Lees verder...
 
Nederlandse Spoorwegen ‘Vliegende’ NS-monteursteams in geel/blauwe auto's
Vrijdag 18 aug 2017 14:26
Niet de trein naar de monteur brengen, maar de monteur naar de trein. Dat is het motto van de ‘vliegende’ monteursteams die op en langs het spoor storingen verhelpen aan nieuwe treinen. Raakt dit nieuwe materieel in storing en kan treinpersoneel deze niet zelf oplossen, dan staat een team van in totaal 46 monteurs klaar om in de auto te springen om ter plaatse het probleem te verhelpen. De technische mensen verplaatsen zich nu nog via onopvallende auto’s, maar met ingang van september zet NS hiervoor twaalf geel/blauw bestickerde auto’s in. De helft daarvan rijdt op aardgas, de andere is elektrisch. Dit past binnen de NS-ambitie om zo duurzaam mogelijk te werken. ,,Om drukte in de trein het hoofd te bieden zijn sinds 2010 190 nieuwe Sprintertreinen ingestroomd’’, schetst Mark Poelma (NS-productiemanager nieuw materieel). ,,In de komende jaren komen daar nog 118 Sprinters bij, in 2021 gevolgd door nieuwe Intercitytreinen. De ervaring leert dat als nieuwe treinen gaan rijden zich altijd kinderziektes en storingen kunnen voordoen. Dit terwijl monteurs op onze verschillende onderhoudslocaties nog niet altijd beschikken over de specifieke technische kennis beschikken voor elk nieuw treintype.’’ Om te voorkomen dat treinen onnodig lang stilstaan, zijn daarom bij een complexe storing de flexibele monteurs beschikbaar. Zij hebben tijdens het bouwen van de trein in de fabriek al mogen meekijken hoe de trein in elkaar zit en zo specifieke technische kennis over het voor NS nieuwe treintype opgebouwd. Ze vliegen uit vanaf NS-werkplaatsen en ook vanuit huis. ,,Soms gaan ze naar een gestrande trein in een weiland, maar dat is zeldzaam’’, legt Poelma uit. ,,Meestal worden ze erbij geroepen op een eindstation of een emplacement. Voordeel van deze nieuwe treinen is, dat op afstand, via een laptop, al uit te lezen valt wat er precies mankeert. De flexteams kunnen dan meteen het juiste gereedschap en onderdelen meenemen, waardoor een storing snel opgelost kan worden. Hierdoor is een trein snel weer beschikbaar voor reizigers.’’
Lees verder...
 
Nederlandse Spoorwegen Treinkaartje nu ook te betalen met American Express
Vrijdag 18 aug 2017 13:17
Betalen van een treinkaartje kan nu ook met een American Express creditcard. Dit kan zowel bij de NS-kaartautomaten als bij een van de Tickets & Service balies op de grotere stations.   Betalen was al mogelijk met andere creditcards; nu is dus ook de American Express kaart toegevoegd. Deze betaaloptie is vooral aantrekkelijk voor buitenlandse toeristen die Nederland bezoeken en dan het liefst betalen met hun creditcard. Veel toeristen die een aantal dagen doorbrengen in Nederland willen graag een uitstapje maken per trein; NS helpt deze groep natuurlijk graag op weg met een los treinkaartje of een Amsterdam Travel Ticket. Bij een NS-kaartautomaat is het ook mogelijk een kaartje te pinnen of contant te betalen. Op de grotere stations zijn ook bemenste balies waar je als reiziger terecht kunt voor je binnenlandse of internationale treintickets.Pinnen is nog steeds de meest gekozen betaalvorm bij een los kaartje uit de automaat: in juli 2017 werd 80% van de kaartjes hier gepind. Bij de balies werd (ook weer in juli 2017) 75% van de kaartjes contant afgerekend. Opvallend is dat zowel in de automaat als bij de balie 13% van de kaartjes met creditcard worden betaald. Door het toevoegen van “Amex” breidt NS de betaalmogelijkheid per creditcard uit en naar verwachting zal dit percentage verder stijgen.NS heeft niet alle kaartautomaten op alle stations in beheer; American Express is als betaalmogelijkheid toegevoegd op de bekende geel-blauwe NS-automaten. Per creditcardbetaling rekent NS €0,50 extra.
Lees verder...
 
Nederlandse Spoorwegen Lowlands begint op station Lelystad
Vrijdag 18 aug 2017 11:07
Muziekliefhebbers die onderweg zijn naar Lowlands krijgen een warm welkom op station Lelystad Centrum. Op dit station kwamen gisteren de eerste campinggasten aan, gevolgd door vele festivalgangers vandaag en dit weekend. Traditiegetrouw reizen vele feestvierders, beladen met backpacks, tassen en tenten naar Lowlands met de trein. Op het Stationsplein staat het team van NS Supporter van Bewegen klaar om de festivalgangers alvast in de sfeer te brengen met muziek, dansende instrumenten en een fotostand. Een bijzondere verschijning op het plein is het levensgrote hamsterrad. Festivalgangers kiezen hun favoriete platen uit en moeten dan in beweging komen om naar het nummer te kunnen luisteren. Na dit warme welkom wijzen NS-medewerkers de feestvierders naar de pendelbussen die rijden naar het festivalterrein in Biddinghuizen.Maandag keert de grote groep festivalgangers weer terug via station Lelystad Centrum. Een terugreis via station Dronten is die dag ook mogelijk. Plan je reis vooraf via de Reisplanner.
Lees verder...
 
RTV Noord-Holland Agressieve treinreiziger dreigt vuurwapen te gebruiken
Vrijdag 18 aug 2017 09:50
Een 30-jarige man uit Den Helder is woensdagochtend aangehouden op het station in Alkmaar. Dat gebeurde nadat hij in de trein door het lint was gegaan vanwege een boete.
Lees verder...
 
RTV Noord-Holland Veel vertraging tussen Schiphol en Breda: NS dreigt monopolie op snel spoor te verliezen
Vrijdag 18 aug 2017 06:45
Aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn dreigen exploitant NS opnieuw een boete op te leveren. De speciale treinen tussen Schiphol en Breda zijn zo vaak vertraagd dat de vervoerder zelfs het alleenrecht op het snelle spoor kan verliezen.
Lees verder...
 
Treinreiziger.nl Dolfinarium met korting: bespaar 42%
Donderdag 17 aug 2017 18:41
Het Dolfinarium in Harderwijk is het allergrootste zeezoogdierenpark van Europa. Ga het avontuur aan en leer je favoriete zeedieren van lees meer...
Lees verder...
 
Treinreiziger.nl Vanaf september 4x per uur trein Alphen – Gouda
Donderdag 17 aug 2017 14:37
Vanaf 4 september gaat de treinfrequentie tussen Alphen aan den Rijn en Gouda verdubbelen. In beide richtingen rijdt dan tot lees meer...
Lees verder...
 
Nederlandse Spoorwegen 4 keer per uur een trein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda
Donderdag 17 aug 2017 14:06
Vanaf 4 september gaat de treinfrequentie tussen Alphen aan den Rijn en Gouda verdubbelen. In beide richtingen rijdt dan tot 19.00 uur op werkdagen vier keer per uur een trein. ’s Avonds en in het weekend blijft de trein in beide richtingen twee keer per uur rijden. De uitbreiding van de dienstregeling is onderdeel van de plannen waarmee de provincie Zuid-Holland, samen met NS, ProRail en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Waddinxveen en Gouda het openbaar vervoer verbeteren. De frequentieverhoging geeft reizigers meer mogelijkheden om op dit traject te reizen. Reizigers kunnen in de ochtend misschien een kwartiertje later opstaan en een trein later nemen. Wat het precies voor de reis betekent, is vanaf 25 augustus zichtbaar in de NS reisplanner. Treinreizigers worden voorafgaand aan de wijzigingen geïnformeerd over de frequentieverhoging door middel van aankondigingen in de trein en op stations. Kwaliteit Sinds december 2016 rijdt NS met R-net treinen over dit traject. De provincie Zuid-Holland besteedde dit traject aan voor een periode van 15 jaar. In juli heeft ProRail om de frequentieverhoging mogelijk te maken aanpassingen gedaan aan het spoor, de seinen, de beveiliging en de spoorwegovergangen. De frequentieverhoging is een volgende stap in de kwaliteitsverbetering op deze lijn. Later volgt de opening van twee nieuwe stations. In december 2017 gaat het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk open en in het voorjaar van 2018 station Waddinxveen Triangel. Dit geeft reizigers naast meer reismogelijkheden ook meer mogelijkheden om op de trein te stappen. Ingroeien Meer rijden op een traject gaat altijd gepaard met een periode van ingroei. Dat betekent dat er momenten kunnen zijn waarop het treinverkeer niet geheel volgens plan rijdt. NS heeft maatregelen getroffen om bij problemen zo snel mogelijk bij te sturen. Zo kan een trein worden ontkoppeld bij storingen zodat een treindeel kan doorrijden en is er een team van experts die de machinist direct kan helpen bij storingen.
Lees verder...
 
NU.nl 'Dagelijkse schade van 10 miljoen door Duitse spoorblokkade'
Donderdag 17 aug 2017 13:49
Het goederentreinverkeer tussen Nederland en Zwitserland ligt al dagen zo goed als plat door problemen bij bouwwerkzaamheden in Zuid-Duitsland. 
Lees verder...
 
Treinreiziger.nl NS kaartautomaat accepteert nu ook American Express
Donderdag 17 aug 2017 13:47
NS accepteert nu ook op stations American Express. Jarenlang kon er op stations nauwelijks met creditcard betaald worden. In 2014 lees meer...
Lees verder...
 
Telegraaf VRIJ treint door Ierland
Donderdag 17 aug 2017 13:19
VRIJ-verslaggevers reizen de hele wereld over om nieuwe bestemmingen te ontdekken en/of speciale reiservaringen aan den lijve te ondervinden. Verslaggeefster Marjolein Schipper is aan boord van een nieuwe luxetrein in Ierland. Lees hier haar blog.
Lees verder...
 
RTV Noord-Holland NS-conducteur kondigt 'tussenlanding' aan: "This is your captain speaking"
Donderdag 17 aug 2017 13:14
Een conducteur in een Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda kreeg gisteren in de Schipholtunnel de lachers op z'n hand. Als een volleerd piloot kondigde hij de 'tussenlanding' op station Schiphol aan.
Lees verder...
 
Treinreiziger.nl FlixBus zet trein-startup Locomore terug op de rails
Donderdag 17 aug 2017 13:08
Het bleek voor Locomore moeilijker te zijn dan gedacht: het opzetten van een succesvolle rendabele treinverbinding. In december vorig jaar lees meer...
Lees verder...
 
RTV Oost Nieuwe trein getest op geëlektrificeerd spoor tussen Zwolle en Wierden
Donderdag 17 aug 2017 12:53
Het spoor is er klaar voor, maar is de trein dat ook? Die vraag moet deze nachten beantwoord worden. Het traject Zwolle - Wierden wordt geëlektrificeerd en vanaf 10 december rijdt Syntus daar met elektrische treinen. Die nieuwe elektrische trein reed vannacht voor het eerst over het traject.
Lees verder...
 
Leeuwarder Courant Perrons Leeuwarden tot 2019 zonder kappen
Donderdag 17 aug 2017 12:00
De verwijderde perronkappen op het Leeuwarder NS-station worden pas in 2019 hersteld. ProRail heeft extra tijd nodig voor nader onderzoek van de constructie.
Lees verder...
 
Nederlandse Spoorwegen Sjtreimel, Cubaanse sigaren en cadeaupakketten zoeken eigenaar!
Donderdag 17 aug 2017 07:04
Ook dit eerste half jaar lieten NS-reizigers weer meer spulletjes achter in onze treinen en op de stations, dagelijks bleven er 323 voorwerpen bij ons achter (59.116 in totaal, met 54.066 voorwerpen in de eerste helft van 2016 en 47.543 in 2015). Ieder jaar blijven er helaas meer voorwerpen achter, terwijl het aantal opsporingsverzoeken achterblijft. In verband met deze groeiende stroom hebben we in 2017 40m2 extra ruimte gecreëerd om alle spulletjes netjes in bewaring te kunnen houden. Het verliezen van een gekoesterd voorwerp is voor velen een erg akelige ervaring en als NS herenigen we je graag met je dierbare item. Van groot belang is dan dat we expliciet weten wie wat waar verloren heeft. Wanneer je recent iets bent kwijtgeraakt dan vragen we je om jezelf zeker bij NS te melden via de site ns.nl/verlorenvoorwerpen  Door alert handelen van collega’s en het gebruik van sociale media zien we dat objecten steeds sneller terugkomen bij de rechtmatige eigenaar. Het goede nieuws voor mensen die spullen kwijtraken is dat het doorgaans lukt om bij meer dan 60 procent van alle als verloren gemelde voorwerpen terug te bezorgen bij de eigenaar (waarvan het overgrote deel binnen 5 dagen). Het blijft opmerkelijk dat mensen hun voor- en natransport als rollators en fietsen kunnen vergeten, maar ook complete cadeaupakketten, dozen met Cubaanse sigaren en een exclusieve sjtreimel (traditionele bonthoed) bleven dit jaar bij ons achter. Lijst meest gevonden voorwerpen eerste helft 2017   Paspoort/Pasjes/Rijbewijs/Papieren/Vervoersbewijzen 26.465 Rugzakken  3.767 Mobiele telefoons  3.559 Portemonnees  3.427 Sleutels  3.058 Sport-/Weekendtas  2.928 Plastic tassen  2.415 Koffers  1.890 Jassen  1.407 NS-vlogsters Marli &Silke gingen eerder dit jaar op bezoek bij het depot. Een dagje mee met oNS ... VLOG#17: Gevonden voorwerpen Iets verloren of vergeten tijdens je reis? Ga naar ns.nl/verlorenvoorwerpen Je kunt daar het formulier invullen (rechtstreekse link http://bit.ly/NJKHDQ). Met het invullen van dit formulier krijg je een opsporingsnummer. Ook is het mogelijk om op het station te vragen of jouw spullen zijn gevonden. Wanneer je hebt gemeld dat je iets bent verloren tijdens jouw reis en het wordt teruggevonden door NS, dan krijg je binnen 3 weken een brief thuisgestuurd van Centraal Bureau Gevonden Goed. Hierin staat alle informatie over het terugkrijgen van je eigendom. Wat doet NS met gevonden voorwerpen? Wij bewaren gevonden voorwerp(en) 5 dagen op het station waar het ingeleverd is. Binnen deze termijn kun je het kosteloos ophalen op het betreffende station. Na 5 dagen gaat het voorwerp naar het Centraal Bureau Gevonden Goed. Als jouw eigendom is gevonden en het ligt bij het Centraal Bureau Gevonden Goed, dan krijg je hier via een brief melding van. Je eigendom wordt altijd naar het huisadres gestuurd, de verwerking -en verzendkosten hiervan bedragen minimaal €15,-. Na de wettelijke bewaartermijn (van de meeste producten 3 maanden) gaan de meeste items naar vaste opkopers en de minder waardevolle spullen worden zoveel als mogelijk gerecycled.
Lees verder...
 
RTV Noord-Holland Kapotte trein zorgt voor forse vertraging op spoor tussen Zaandam en Hoorn
Woensdag 16 aug 2017 22:16
Tussen Zaandam en Hoorn rijden geen sprinters door een defecte trein.
Lees verder...