Vrijdag 29 mrt 2019 -- Reizigersmaterieel

29 maart 2019: Kleine aanpassingen in teksten Qbuzz en Arriva.
15 maart 2019: Overzicht Qbuzz toegevoegd, overzicht Arriva bijgewerkt.
9 maart 2019: Overzichten Abellio, Breng, Connexxion, Eurostar, Keolis bijgewerkt. Tekst over Veolia weggehaald.
8 maart 2019: Overzicht NS bijgewerkt. Tekst over EETC weggehaald.
19 december 2016: CNL uit Nederland verdwenen, concessie Limburg van Veolia naar Arriva (incl. nieuw materieel) en diverse andere wijzigingen.
30 augustus 2016: Albellio Flirt-3 invoeren als ET25.2300
1 augustus 2016: Arriva E-GTW aangepast, NSR TRAXX'en en ICR (NSR/NSI).
18 juli 2016: Plan V uit overzicht gehaald.
9 mei 2016: Eurostar toegevoegd.
13 april 2016: NS Flirt toegevoegd.
7 maart 2016: Aanpassingen voor invoer van Connexxion Protos en GTW. Concessie Alphen aan den Rijn - Gouda toegevoegd.
4 januari 2017: bij Connexxion zin over toekomstige Protossen verwijderd, zin over Breng GTW's en bestelde Flirt3 treinstellen toegevoegd.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van het actieve reizigersmaterieel in Nederland. Net als bij het goederenmaterieel is volstaan met het materieel dat echt over de grens komt, wat alleen op grensstations als Venlo komt is in het overzicht niet opgenomen. Wijzigingen kunnen doorgegeven worden in het forum: Aanvullingen op Reizigers invoer-richtlijnen


Inhoudsopgave van het overzicht

Nederlandse Spoorwegen:
- Sprintermaterieel
- Intercitymaterieel
- Internationale en HSL-diensten
Keolis
Arriva
Connexxion
Breng
Qbuzz
Abellio
Eurostar



Nederlandse Spoorwegen

NSR verzorgt de hoofdmoot van het reizigersvervoer en beschikt daarvoor over diverse materieeltypen, die hieronder kort worden besproken.

Sprintermaterieel

SGMm rijdt nog steeds rond in sprinterdiensten. De tweewagenstellen 2111-2125 en 2131-2145 en de driewagenstellen 2936-2995 zijn beschikbaar voor de treindienst. De 2940, 2949 en 2970 zijn na schade buiten dienst gesteld.

De SLT (Sprinter Light Train)-treinstellen worden ingezet in sprinterdiensten in het grootste deel van het land. Er zijn 69 vierwagenstellen (2401-2469) en 62 zeswagenstellen (2601-2662). Deze treinstellen worden in de komende jaren in Aken voorzien van een toilet.

In het zuiden en oosten van het land rijden in de sprinterdiensten 58 treinstellen type Flirt. Het gaan om 33 driewagenstellen (2201-2233) en 25 vierwagenstellen (2501-2525).

Voor de dienst tussen Gouda en Alphen a/d Rijn heeft de NS 6 tweewagenstellen type Flirt (2010-2015) in de huisstijl van R-net.

Sinds 2017 stroomt de vloot SNG binnen in Nederland: driewagenstellen (2301-2368) en vierwagenstellen (2701-2750) bedoeld voor de sprinterdienst. De treinstellen zullen in de diverse treinseries hun intrede doen. Een vervolgorder SNG zal vanaf 2020 geleverd worden.

Het stoptreindubbeldeksmaterieel DD-AR rijdt nog op enkele drukkere lijnen. Er bestaan nog achttien treinstammen DD-AR in de samenstelling ABvk+Bv+Bv+loc 1700 (stamnummer 7300). De actuele samenstelling van de stammen is terug te vinden in de rubriek Materieelsamenstellingen. Het resterende park DD-AR is gereviseerd tot DDZ.

De dieseltreinstellen type DM'90 (serie 3400) staan allemaal terzijde.

Intercitymaterieel

Met name in de NoordOost-verbindingen terug te vinden is de Koploper, ofwel het ICM. Het betreft 87 driewagenstellen 4011-4097 en 50 vierwagenstellen 4201-4250.

Alle treinstammen DD-AR met een motorwagen zijn gereviseerd en worden tegenwoordig als DDZ ingezet als intercity. Deze worden genummerd in de series 7500 (vierwagenstammen) en 7600 (zeswagenstammen) en worden in diverse intercitydiensten ingezet.

Het dubbeldeksmaterieel VIRM rijdt diverse IC-diensten. Beschikbaar zijn vierdelige stellen, genummerd in de series 9400 en 9500, en zesdelige stellen, genummerd in de series 8600 en 8700. Onder Materieelsamenstellingen zijn de exacte samenstellingen te vinden. Treinstel 9514 is voorzien van bestickering voor de Boekenweek, 'Lekker lezen doe je in de trein'. Treinstel 9556 is sinds september 2014 bestickerd als 'groene trein', om het groene stroomcontract met Eneco te accentueren. Een groot deel van het VIRM-park ondergaat inmiddels een revisie.

Het materieel DDM-1 is in 2016 in elf formaties van vier rijtuigen (Bvk + Bv + ABv + Bv) weer op de baan verschenen (serie 7200). De treinen rijden samen met (voor DDM-1) aangepaste locomotieven serie 1700.

Internationale en HSL-diensten

Naast de locomotieven binnen de DD-AR-stammen en gecombineerd met DDM-1, rijden er nog enkele elektrische locomotieven serie 1700. Deze worden nog ingezet voor de dagtreinen naar Berlijn. Deze rijtuigstam van deze treinen kan tegenwoordig ingevoerd worden met het DB-stamnummer (serie 7700).

Voor de diensten over de HSL heeft de NS geleaste Traxx-locomotieven beschikbaar. Dit zijn de 186.001-186.045 en 186.111-186.122 in de huisstijl van NS, de 186.142, 186.144, 186.149 en 186.237-186.239 in het lichtgrijs en de 186.212, 186.214 in de groen/grijze kleurstelling van AlphaTrains. Op de diensten van/naar Brussel wordt ook gebruik gemaakt van dergelijke locomotieven van de NMBS (reeks 28) die ingevoerd kunnen worden als NMBS28xx.

De Traxx-locomotieven rijden in sandwich-combinatie met rijtuigen type ICR. De rijtuigstammen zijn geformeerd in samenstellingen van 7 en 9 rijtuigen en genummerd in de series 16100, 16200, 16400 (7-wagenstammen) en 16500 (9-wagenstammen). Elf van de 7-wagenstammen zijn speciaal bedoeld voor de diensten van/naar Brussel en dragen naast het NS-logo ook het NMBS-logo.

Voor de dagtreinen naar Frankfurt en verder wordt gebruik gemaakt van de hogesnelheidstreinstellen ICE-3M. NS Int. bezit drie ICE's: 4651-4653. Ook komen ICE's van de DB naar Nederland: 4601-4604, 4607, 4610-4611, 4654, 4680, en 4682-4685.
Stel 4654 is samengesteld uit delen van de oorspronkelijke 4654 (aanrijding met goederentrein bij Zevenaar op 11 januari 2011) en 4681 (aanrijding met vuilniswagen bij Lambrecht bij Neustadt an der WeinstraÃ?e op 17 augustus 2010). Het stel rijdt onder het nummer 4654.

Als laatste rijden er nog dagtreinen naar Paris Nord, hiervoor wordt gebruik gemaakt van Thalys-hogesnelheidstreinstellen. Hiervan bestaan twee series: de 4301-4307, 4321 - 4322 van de NMBS, 4331-4332 van de NS en de 4341-4346 van de SNCF. Deze stellen zijn van het type PBKA, de 4532-4540 zijn van het type PBA.


Keolis

Keolis rijdt reizigerstreinen op diverse lijnen in het oosten van Nederland, gedeeltelijk onder de vlag van Blauwnet. Hiervoor zijn tweedelige dieseltreinstellen type Lint 41/H (genummerd 36, 38-45) en elektrische treinstellentype Flirt beschikbaar. Van de treinen type Flirt zijn er negen driedelige treinstellen (7301-7309) en zeven vierdelige treinstellen (7401-7407) beschikbaar.

Arriva

Let op, alle treinen die onder dit kopje als 10xxx vermeld staan, hebben niet in alle opschriften het voorvoegsel 10-. Wij voeren de treinen hier echter met dit voorvoegsel in, in verband met overlap in nummers met ander (voormalig) materieel.

Arriva rijdt op de diesellijnen in Noord-Nederland met GTW's. Er zijn twee typen: D-GTW 2/6 10228-10233, 10237-10244 (een kopbak aan weerszijden van het motorgedeelte) en D-GTW 2/8 10301-10326, 10334-10336, 10345-10351, die nog een extra tussenbak hebben ten opzichte van een 2/6. De stellen 10301-10303 zijn voorzien van Wiederline-bestickering ter promotie van de verbinding met Leer in Duitsland en stel 10336 heeft bestickering ter promotie van de verbinding naar Eemshaven. Stel 10327 is bij een aanrijding op 18 november 2016 bij Winsum zwaar beschadigd geraakt.

Sinds eind 2012 is Arriva actief in het oosten van Nederland in de concessie Vechtdallijnen. Tussen Zwolle en Emmen rijdt Arriva met E-GTW 2/6 (10411-10413) en E-GTW 2/8 (10514-10525). De 10520 is momenteel niet beschikbaar a.g.v. de aanrijding bij Dalfsen op 23 februari 2016.

Vanaf 8 december 2013 rijdt Arriva ook de lijn Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Hiervoor heeft Arriva de beschikking over de LINT41-treinstellen 33 en 34, 37.

Tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen - Winterswijk, Winterswijk - Arnhem en Arnhem - Tiel worden treinstellen type D-GTW 2/6 (10252-10265) en D-GTW 2/8 (10365-10375) ingezet.

Arriva exploiteert sinds 11 december 2016 de concessie Limburg. Voor deze concessie zijn er verschillende treintypes beschikbaar. Allereerst zijn er GTW's: D-GTW 2/6 (10276-10281) en D-GTW 2/8 (10382-10391) voor Nijmegen-Roermond (Maaslijn) en E-GTW 2/6 (10426-10430) en E-GTW 2/8 (10530-10532) voor Sittard-Kerkrade. De 10278 staat terzijde met brandschade. Ter versterking van de diensten op de Maaslijn zijn LINT41-treinstellen 24-26, 28-30 en 32 beschikbaar. Tenslotte zijn er FLIRT3-treinstellen van Stadler in dienst: monocourante tweedelige Flirts (10450-10464) voor Roermond-Maastricht Randwyck en de stoptreinen Maastricht Randwyck-Heerlen (Heuvellandlijn) en tricourante driedelige Flirts (10550-10557) voor de sneltreinen Maastricht-Heerlen en Maastricht-Aachen.

Connexxion

Vervoerder Connexxion is actief op Ede-Wageningen-Amersfoort en maakt daar gebruik van blauwe Protos-stellen: de stellen 5031-5035 zijn in dienst. Naast de Protos-treinstellen maakt Connexxion gebruik van 2 driedelige Flirts met nummers 5038 en 5039.

Breng

Sinds 9 december 2012 rijdt Breng tussen Arnhem en Doetinchem. Breng is de naam van het samenwerkingsverband tussen Connexxion en Hermes. Hermes heeft deze aanbesteding gewonnen en de treinstellen zijn door Connexxion gekocht. Er zijn in totaal 9 treinstellen GTW 2/8 actief in de Breng-huisstijl. Ze zijn genummerd in de serie 5041-5049.


Qbuzz
Qbuzz is actief op Dordrecht-Geldermalsen, de MerwedeLingelijn. Hier wordt gereden met hetzelfde materieel als Arriva voorheen gebruikte op deze lijn: E-GTW's die nu omgenummerd zijn naar 6350-6351 (E-GTW 2/6) en 6352-6359 (E-GTW 2/8).

Abellio

Abellio, volledig dochter van de Nederlandse Spoorwegen, heeft een grote concessie in Duitsland gewonnen, en exploiteert een stoptreindienst vanuit Duitsland via Emmerich naar Arnhem met tricourante Stadler-treinstellen. Deze Flirt-3 stellen hebben nummers in de reeks 2300, in te voeren als ET25.23**.

Eurostar

Eurostar voert internationale treindiensten uit tussen Londen, Brussel en Amsterdam. Dit gebeurt met treinstellen class 374, de Siemens Velaro E320. Een Eurostar bestaat uit een treinstel met 2 verschillende nummers in de serie 4000. We voeren ze daarom in als ES40xx, met het voorste deel als positie V en het achterste als positie A.