Woensdag 3 juni 2020 - Goederentreinen

20 oktober 2020: RFO bijgewerkt.
9 oktober 2020: JFT en RRL verwijderd (overbodig), MIR en RRI toegevoegd, verschillende teksten aangepast, BLSC, CT, FT, KRE, LTE, LNS en RFO bijgewerkt.
27 september 2020: CT, BLSC, KRE, RRF, RTBC en RFO bijgewerkt, mededeling bij RXP gezet.
18 september 2020: DBC, HSL en LNS bijgewerkt.
5 september 2020: LTE bijgewerkt.


Om wat duidelijkheid te scheppen in het hele goederengebeuren hieronder een lijst van de in Nederland actieve goederenlocs. Op de grensstations, met name in Venlo, komen nog andere loctypen, die hier niet worden genoemd om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Informatie over lading van treinen is onderaan dit bericht te vinden. Vragen over en/of aanvullingen voor dit bericht zijn uiteraard welkom in het forum
Aanvullingen op Cargo richtlijnen dan wel per email.

Van belang bij het invoeren van goederentreinen met een in eerste instantie onbekend treinnummer zijn tijd, richting en belading/soort wagens. Om toch een nummer te kunnen achterhalen zijn deze gegevens van cruciaal belang. Daarnaast is het niet zo dat een treinnummer per definitie correct is als de doorkomsttijd klopt met die van het treinnummer, een containertrein die doorkomt op de tijd van een kolentrein krijgt niet ineens het treinnummer van die kolentrein.
N.B. Conform de Somda-invoerrichtlijnen moet een spatie in het locnummer vervangen worden door een . Die . staat er in het echt dus niet op. B.v.; 189 096 moet vermeld worden als 189.096. Dergelijke locnummers staan hieronder al vermeld met .

Inhoudsopgave van het overzicht

BAM Rail
Bentheimer Eisenbahn (BE)
BLS Cargo (BLSC)
BoxXpress (BOXX)
CapTrain (CT)
Crossrail Benelux (CR)
DB Cargo (DBC)
Ecco Rail (ECCO)
Eurailscout
Fairtrains (FT)
HSL Netherlands (HSL)
Independent Rail Partner (IRP)
KombiRail Europe (KRE)
Lineas (LNS)
LTE
Mercitalia Rail (MIR)
Metrans (MT)
PKP Cargo (PKPC)
Railexperts (RXP)
Rail Force One (RFO)
Railtraxx (RTX)
RheinCargo (RC)
Rhenus Rail International (RRI)
Rotterdam Rail Feeding (RRF)
RTB Cargo (RTBC)
SBB Cargo (SBBC)
Shunter Tractie (SHTR)
Spitzke Logistik GmbH (SLG)
Strukton Rail (SR)
Swietelsky / RTS
TX Logistics (TXL)
VolkerRail (VR)
Wiener Lokalbahnen Cargo (WLC)
Lading van de treinen


BAM Rail

BAM Rail heeft naast diverse werkvoertuigen ook een ex-DB 703 (Windhoff) en de Mosi 27. BAM huurt meestal RRF in voor hun werktreinen en de Speno-slijptreinen rijden onder regie van BAM. De stopmachines worden ingevoerd als "UNIMAT20x".


Bentheimer Eisenbahn (BE)

De BE heeft de ex-NS 1835 in dienst als E01. De loc wordt ingezet voor de Co-shuttle, een containertrein tussen de Maasvlakte en Coevorden, of voor omgeleide treinen tussen Coevorden en Bad Bentheim. Deze treinen rijden onder eigen BE-toelating. De loc invoeren als "E01". Daarnaast heeft het bedrijf ook twee blauwe G2000-locomotieven, die heel af en toe in Nederland ingezet wordt bij omleidingen van de BE-treinen, grindtreinen naar Almelo of gehuurd wordt door IRP. Dit zijn de "D21" en "D22". 


BLS Cargo (BLSC)

BLS Cargo-locomotieven rijden momenteel verschillende treinen uit Zwitserland en Italië tot Venlo, en in samenwerking met CapTrain en IRP rijden ze naar Rotterdam Waalhaven en Lutterade DSM in het containervervoer. Daarnaast worden er keteltreinen tussen Botlek en Zwitserland gereden. BLS Cargo is eveneens eigenaar van Crossrail, daardoor kan het voorkomen dat BLSC locomotieven voor Crossrail-treinen verschijnen. BLSC beschikt over de volgende locomotieven:

TRAXX (allen lease van Railpool):
186.101 (grijs)
186.102 (grijs)
186.103 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.104 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.105 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.106 (grijs)
186.108 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.109 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.110 (grijs, tijdelijk terzijde na brand in loc)
186.251 (grijs, tijdelijk terzijde na brand in loc)
In zeldzame gevallen worden BLSC 486'ers die geen verdere toelating in Nederland hebben meegenomen vanuit Venlo naar Lutterade DSM. Omdat deze wel tot Venlo kunnen komen, mogen deze ingevoerd worden op dezelfde manier als de 186'ers.

BLSC beschikt hiernaast ook over Vectrons met toelating in Nederland:
475.401 t/m 475.415 (eigendom, groen/grijs met BLS Cargo Alpen-bestickering)
475.416 & 475.420 (eigendom, groen/grijs met kleine logo's, toegelaten in België)
193.494 t/m 193.497 (huur van Hupac, blauw met BLS Cargo Alpen-bestickering)
- 193.496 is tijdelijk buiten dienst vanwege schade na een ontsporing -
193.711 (huur van MRCE, slogan "e-mobility 140 years" op de zijkanten)
193.712 t/m 193.714, 193.716 (huur van MRCE, zwart met zowel BLS Cargo- als Crossrail-logo's)
193.715 (huur van MRCE, zwart)
193.717 (huur van MRCE, "Locomotive Workshop Rotterdam"-reclame)

De Vectron-locomotieven rijden sinds december 2018 net als de 186'ers containershuttles naar Amsterdam en Rotterdam, maar ook ketelwagentreinen naar Rotterdam. 


BoxXpress (BOXX)

BoxXpress is een Duitse goederenvervoerder die vooral actief is in het containervervoer in Duitsland, maar sinds 1 juli 2019 ook treinen van en naar de Rotterdamse havens rijdt onder IRP-toelating. Onder andere de Kornwestheim- en München-shuttles zijn van andere vervoerders overgenomen. Hiervoor heeft BOXX de 193.833 t/m 193.836 beschikbaar, allen eigendom en wit/blauw met groot logo en een rode snor, en sinds augustus 2020 ook de 193.536 t/m 193.539 in dezelfde kleuren maar zonder rode snor. Daarnaast wordt de zwarte 193.701 van MRCE gehuurd.


CapTrain (CT)

CapTrain rijdt o.a. kolentreinen uit Maasvlakte naar Duitsland en verschillende containertreinen tussen Rotterdam en midden-Europa.
CapTrain heeft de beschikking over de volgende locs:

600:
691 (geel/blauw, gehuurd van BTT, voor rangeerwerk in Sloe)

V100 (alle grijs/groen):
203-101
203-102 (nummer CT-102 op de loc, maar invoeren als 203-102)
203-103
203-104

G1206:
1375 (limoengroen/grijs, "Corina")
1506 (blauw/wit/geel)
1796 (groen/wit/geel)

186:
186.151 t/m 186.158 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.459 (grijs/blauw, gehuurd van Railpool)


Crossrail Benelux (CR)

Crossrail Benelux is een dochteronderneming van BLS Cargo. Ze zijn in Nederland vooral bekend met hun containertreinen tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Nederland. Ze rijden deze treinen met locs van het type Class 66 gehuurd van Beacon Rail en leasen 186'ers die meestal alleen bij omleidingen in Nederland komen. De 186'ers worden in sommige gevallen ook ingezet voor BLS Cargo-treinen.


Class 66:
PB03 "Mireille" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB09 (blauw)
PB12 "Marleen" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB14 (groen)
DE6301 "Debora" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6302 "Federica" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6306 (grijs)
DE6307 (grijs)
DE6308 "Anja" (rood/wit, Crossrail-logo + tekst "Repaired by ElectroMotive and DB Cottbus")
DE6309 (grijs, klein Crossrail-logo)
DE6310 "Griet" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6311 "Hana" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6312 "Alix" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6314 "Hanna" (rood/wit, Crossrail-logo)

186'ers:
186.150 (grijs/wit, Crossrail-logo, Macquarie)
186.187 (grijs/blauw, Crossrail-logo, Railpool)
186.206 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.209 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.210 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.211 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.213 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.220 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.268 (donkerblauw, Rhenus-logo, Railpool)
186.269 (donkerblauw, Rhenus-logo, Railpool)
186.292 (grijs/blauw, Railpool)
186.438 (grijs/blauw, Crossrail-logo, Railpool)
186.458 (grijs/blauw, Railpool)


DB Cargo (DBC)

DB Cargo is in Nederland actief met 6400'en, 186'ers, 189'ers en 193'ers. 

6400:
De diesellocs 6400 zijn DB Verkehrsrot behalve de geel/grijze 6461. Er zijn verschillende aangepaste 6400'n:
- 6411-6414, 6416-6418, 6454 en 6455 hebben ATB NG.
- 6421-6442 hebben ETCS.
- 6476-6479 zijn geschikt als heuvelloc op Kijfhoek.
- 6461-6475 en 6480-6485 zijn aangepast voor de inzet in Duitsland en hebben een vin op de huif. De meeste van deze locomotieven staan echter terzijde of zijn verkocht aan Polen.
- 6463, 6466, 6502-6513 en 6515-6520 zijn geschikt voor inzet in België.

De ATB-NG locs worden ingezet vanuit Onnen naar Delfzijl/Roodeschool/Veendam, tussen Sittard en Venlo en tussen Sittard en Emmen waarbij die loc overdag rangeert in Almelo.
De ETCS locs zijn hoofdzakelijk actief op de Rotterdamse havenlijn met uitlopers naar Acht, Tilburg Industrie en Alphen a/d Rijn.
De zg. "Duitse Herders" worden bij een tekort aan 189'ers sporadisch ingezet tussen Osnabrück en Amersfoort en verder gebruikt voor de binnenlandse dienst.
De zg. "Vlaamse Reuzen" zijn actief tussen Sittard en Kinkempois, vanuit Kijfhoek naar en in de Antwerpse haven en naar en in Zeeuws Vlaanderen.

De 6403, 6443, 6462 en 6467 staan terzijde op Whz.
De 6401-6405, 6408, 6410, 6444, 6445, 6453, 6458, 6459, 6460, 6467, 6468, 6470, 6472-6474, 6480, 6483, 6485, 6480 en 6486-6501 zijn verkocht aan DB Cargo Polska (Polen).
De 6406 en 6409 zijn verkocht aan LTE.
De 6407 en 6420 zijn verkocht aan NRC Norway (Noorwegen).
De 6419, 6446, 6448 en 6449 zijn verkocht aan Grenland Rail (Noorwegen).
De 6447, 6450, 6451, 6456 en 6457 zijn verkocht aan Eurotunnel (Frankrijk).
De 6452 is verkocht aan NJD Maskin AS (Noorwegen).
De 6475, 6481, 6482 en 6484 zijn verkocht aan Railtraxx (België).
De 6415 en 6514 zijn gesloopt (na ongeval Barendrecht 25-9-2009, sloop in maart 2010).
De 6413, 6436, 6438, 6503 en 6506 zijn voorzien van de tekst "Bedankt. Aan iedereen die helpt in deze crisis. Aan al onze medewerkers die Europa mobiel houden!"
De 6471 is voorzien van een Belgische vlag met daarin een uitlijning van België en het DB-logo.

186 (allen lease van Railpool, blauw/grijs):
186.256
186.257
186.259
186.491
186.492
186.493
186.495
186.496
186.498
186.499
186.501
186.502
186.503
186.507

Alle locs hebben DB-logo's op de koppen en grote wervingsstickers op de zijkanten.

189:
Alle 189'ers die in Nederland komen zijn rood met een wit front. De voor Nederland geschikte 189'ers zijn de 189.023 t/m 189.054, 189.065 t/m 189.089, 189.100, 189.822 en 189.823. De locs worden ingezet voor allerlei goederentreinen naar en van Duitsland. De locs met AK worden hoofdzakelijk ingezet voor ertsvervoer Maasvlakte-Dillingen.
De 189.030 t/m 189.048 hebben een automatische koppeling voor ertsvervoer, de 189.029, 189.049 en 189.050 worden hier binnenkort ook van voorzien.
De 189.072 is voorzien van het afbladerend opschrift "GZ1000".
De 189.822 en 189.823 hebben een iets afwijkend front en kunnen ook in Oostenrijk en Italië rijden.

193:
193.300 t/m 193.379 (merendeel rood)
193.560 (wit, onderdeel van tweede serie)

De 193.300, 193.301, 193.309, 193.310, 193.312, 193.357 en 193.361 hebben grote groene stickers met o.a. de tekst "Das ist Grün" op de zijkanten.
De 193.318 en 193.365 zwart met ruggengraat-stickers en de tekst "I am the backbone of the economy" op de zijkanten.
De 193.331 heeft het cijfer "500" op de neus om te vieren dat Siemens de vijfhonderdste Vectron in München-Allach heeft gebouwd.
De 193.338 heeft de tekst "#DBCargofährt" groot op de zijkanten.
De 193.341 heeft een sticker van de landkaart van België om het DB-logo op de zijkant.
De 193.360 t/m 193.366, 193.368 en 193.560 zijn momenteel nog Siemens-wit, al dan niet met stickers.
De 193.360, 193.362 en 193.364 hebben een kaart van Europa, blauwe strepen en de tekst "I am European" op de zijkanten.
De 193.363 heeft groene strepen en de tekst "I am a climate hero" op de zijkanten.
De 193.366 heeft regenboogstrepen en de tekst "I am Einziganders" op de zijkanten.
De 193.379 heeft het cijfer "100 MS Vectron" op de neus om te vieren dat Siemens de honderdste DB Cargo Vectron MS heeft afgeleverd.


Ecco Rail (ECCO)

Ecco Rail is een Poolse goederenvervoerder die sinds mei 2019 de LKW-Walter treinen uitvoert tussen de Rotterdamse Botlek en Wenen. In Nederland wordt gereden onder de vlag van RRF. Ecco Rail heeft hiervoor de volgende locs in dienst, allen zwarte 189'ers gehuurd van MRCE;
189.201
189.208
189.280
189.281
189.283


Eurailscout

Eurailscout heeft diverse zelfrijdende en gesleepte meettreinen.
Zelfrijdend:
BRT-91 "mP Jules" (ex-motorPost)
UFM-07
UFM120
UFM160
UST02 ("Karla Peijs", twee-delig)
Gesleepte:
SIM-09 "Antoinette"
SIM-10 "Inge"
SIM-11
SIM-12 "Annet"
SIM-13 "Théia"
SIM-14
US15

De UFM160 en de US15 zijn gedetacheerd in Frankrijk i.s.m. Vigirail/SNCF.
De videoschouwtreinen (voormalige NS 2200'en), ODT-08, UST-96 en motorPost BRT-08 zijn terzijde gesteld, de 302282 is terug bij Strukton.


Fairtrains (FT)

Fairtrains is een in 2017 opgerichte stichting en heeft als doelstelling het verduurzamen van spoorwegmaterieel. Dit wordt gedaan door overcompleet, maar nog bruikbaar spoorwegmaterieel in dienst te houden en te verhuren aan spoorwegbedrijven. Met de opbrengsten van Fairtrains wordt materieel behouden en onderhouden. Het is geen vervoerder, wel een voertuighouder. Let op: terzijde gestelde locomotieven mogen maximaal 1 keer per maand ingevoerd worden. Fairtrains beschikt over/voert onderhoud uit aan de volgende locomotieven:

Sik 200:
231 (geel/grijs, Fairtrains-logo, inzetbaar voor rangeerwerk in Blerick)
276 (geel/grijs met kraan, in revisie in Blerick)
314 (geel/grijs, terzijde in Blerick)

1100:
1122 (geel/grijs, terzijde in Blerick, eigendom van Werkgroep loc 1501)

1200:
1201 (turquoise, tentoongesteld in het Spoorwegmuseum, eigendom van Werkgroep loc 1501)
1218 (rood/geel, terzijde in Blerick, eigendom van Werkgroep loc 1501)
1251 (blauw/geel, Railexperts-logo, inzetbaar - verhuurd aan Railexperts)
1252 (zwart/wit, Railpromo-logo's, terzijde in Blerick)
1254 (rood/geel, terzijde in Blerick)
1255 (blauw/geel, terzijde in Blerick, eigendom van Stichting KLOK)

1300:
1304 (bruin/oranje, inzetbaar en beschikbaar voor verhuur, stadswapen "Culemborg")
1315 (in revisie in Blerick, blauw/wit met Fairtrains-logo en stadswapen "Tiel")

1500:
1501 (geel/grijs, tentoongesteld in het Spoorwegmuseum, eigendom van Werkgroep loc 1501)


HSL Netherlands (HSL)

HSL Netherlands b.v. is de opvolger van HSL Logistik b.v. nadat in april 2017 de licentie werd ingetrokken door IL&T. HSL Netherlands houdt zich bezig met spotvervoer zoals ketelwagentreinen en graantreinen.

Moederbedrijf HSL Deutschland beschikt over de volgende 186'ers die onder HSL-toelating naar Nederland komen;
186.299 (Railpool grijs/blauw, vlaggen van 7 toegelaten landen op koppen en zijkanten en oranje strepen)
186.364 (Akiem, wit/lichtblauw met zee/eilandthema en de tekst "Erfolgswelle!")
186.365 (Akiem grijs met 3 rode stippen)
186.366 (Akiem grijs met 3 rode stippen)
186.381 (Akiem/HSL blauw, "European Together Logistics"-bestickering)
186.382 (Akiem rood, "European Together Logistics"-bestickering)
186.383 (Akiem paars, "European Together Logistics"-bestickering)
186.536 (Railpool grijs/blauw)
186.551 (Railpool grijs/blauw, vlaggen van 7 toegelaten landen op koppen en zijkanten en oranje strepen)

Voor het rijden van de Pon-autotreinen huurt HSL de 6002 (voormalige EETC 505) van RXP, deze kan ingevoerd worden als RXP6002.


Independent Rail Partner (IRP)

IRP is een dienstverlener met leaselocomotieven G1206 (o.a. wegsleepdienst) en G2000 die rijdt onder de licentie van Rail2U. Alle diesellocomotieven worden ingevoerd als "IRP2xxx". Daarnaast gebruikt IRP ook regelmatig een 1700 van TCS voor het rijden van hun treinen.

G1206:
2201 (groen/wit met geel resp. wit contrastvlak, UIC 92 80 1275 634-4, ProRail Wegsleepdienst-sticker op cabine.).
2211 (zwart/roze met IRP logo's).
2212 (zwart/roze met IRP logo's).
2213 (zwart/roze met IRP logo's).

G2000 met smalle cabine:
2101 (grijs/roze, UIC 9280 1273 105-7, fabrieksnr. 1001034)
2102 (grijs/roze, UIC 9280 1273 103-2, fabrieksnr. 1001039)
2103 (grijs/roze, UIC 9280 1273 104-0, fabrieksnr. 1001326)
2104 (grijs/roze, UIC 9280 1273 107-3, fabrieksnr. 1001038)
2105 (grijs/roze, UIC 9280 1273 106-5, fabrieksnr. 1001035)
2106 (grijs/roze, UIC 9280 1273 102-4, fabrieksnr. 1001043)

189:
189.992 (lease MRCE, zwart)


KombiRail Europe (KRE)

KombiRail Europe rijdt containertreinen tussen Maasvlakte en Duitsland en gebruikt hiervoor;

186 (lease van Railpool):
186.107
186.422

G2000 (lease van Alpha Trains:
272405-2 (groen/grijs).


Lineas (LNS)

Lineas is sinds 27 april 2017 de nieuwe naam van B Logistics (tot 7 oktober 2015 NMBS Logistics).

De diesellocs 7771 t/m 7786, 7788 t/m 7790 en 7866 t/m 7870 worden ingezet naar NL, enkeltractie naar Zeeuws-Vlaanderen en in dubbeltractie naar Budel (zinkerts), Limburg (transit coil- en kalktreinen via Fvs-Vl-Kn), Sloe (ad-hoc), Veendam (dolime) en Lage Zwaluwe (kalkslurry). Invoeren als NMBS77xx.
De 7784 en 7789 zijn zwart met groene strepen en Lineas-logo.
De 7866 t/m 7869 hebben stickers op de cabine "Join our company in motion" (ene zijde) en "Check out www modal-shift be" (andere zijde). De 7866 heeft eveneens een klein Lineas-logo op de neus.

De van Alpha Trains/NMBS gehuurde locs 2837 t/m 2843 zijn beschikbaar voor o.a. de containertreinen via Rsd-Vl/Em, Volvo-treinen via Rsd-Bh en Buna-, staal- en UC-treinen naar Kfh, evenals de volgende van Railpool gehuurde locs;
186.181 t/m 186.183
186.258
186.291
186.293 t/m 186.296
186.424
186.427
186.445 t/m 186.457
186.494
186.497
186.500
186.505
186.508
186.510
Hiernaast huurt Lineas ook de 186.384 t/m 186.387 (grijs met rode vlekken) van Akiem.
De 2841 en 2843 hebben stickers "E-drivers, 30% less energy" (beide zijden).
De 186.258 is wit met groene strepen, en voorzien groot Lineas-logo en #WeAreInThisTogether-slogan n.a.v. de coronacrisis.
De 186.293 is zwart met groene strepen en groot Lineas-logo.
De 186.295 heeft gekleurde stickers op de zijkant met daarin een groot Railpool-logo.
De 186.454 en 186.494 hebben kleine logo's op de koppen. De 186.452 slechts op 1 van de koppen.

De E-locs serie 2800 invoeren als "NMBS28xx", niet met het E186-nummer. De 186.xxx van Railpool en Akiem dienen wel altijd met het E186-nummer ingevoerd te worden.

Lineas (onder)huurt ook nog de volgende Class 66's die in NL komen:
513-10 (zwart met Lineas-bestickering)
653-2 (zwart)

Lineas Nederland huurt ook nog G1206'en van Northrail:
1511 (zwart)
1553 (zwart met Lineas-bestickering)
1571 (zwart met Lineas-bestickering)

Lineas heeft daarnaast de zwarte BTT V60'en 363.712 en 363.723 (met BTT logo's) beschikbaar voor rangeerwerk in Amsterdam Westhaven. 


LTE

LTE rijdt diverse containertreinen tussen Rotterdam en Duitsland/Oostenrijk, spotvervoer in de vorm van ketel- en graantreinen en een kolentreinverbinding tussen Amsterdam en Oostenrijk. LTE beschikt over de volgende locomotieven:

6400 (blauw/wit):
6406
6409

G1206:
5612 (blauw/geel/wit, fabrieksnummer 1505)
5633 (groen/geel/wit, grote LTE-sticker op cabine, fabrieksnummer 1797)

TRAXX:
186.298 (gehuurd van Railpool, LTE-logo)
186.355 (gehuurd van Akiem, grijs met 3 rode vlekken)
286.940 (wit, LTE-logo, eigendom van moederbedrijf Rhenus, geregistreerd in Oostenrijk, vandaar het "286"-nummer)
186.941 (blauw/wit met "AtTRACKtive"-design met slogan "Constant service", eigendom)
186.942 (blauw/wit met "AtTRACKtive"-design met slogan "Uniting Power", eigendom)
186.943 (blauw/wit met "AtTRACKtive"-design met slogan "Constant service", eigendom)
186.944 (blauw/wit met "AtTRACKtive"-design met slogan "Joining Potential", eigendom)
186.945 (blauw/wit met "AtTRACKtive"-design met slogan "Flowing Energy", eigendom)

Vectron (lease van ELL tenzij anders vermeld):
193.232 (zwart/grijs/groen, grote sticker "number 100 ELL/Flying Dutchman")
193.261 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.262 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.263 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.280 (zwart/grijs/groen met wit vlak en rode snor)
193.299 (zwart/grijs/groen met wit vlak en rode snor)
193.620 (zwart met witte neus, lease van MRCE)
193.621 (zwart met witte neus, klein logo op de zijkant, lease van MRCE)
193.729 (zwart/grijs/groen, grote LTE sticker "ECS-eurocargo .at")
193.733 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.735 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.737 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.738 (zwart/grijs/groen, grote sticker "number 111 ELL/Enchanting Loreley")
193.740 (zwart/grijs/groen met 1 volledig gele zijde met grote sticker "Komm zum zug", andere zijde alleen binnen het reclamevak dezelfde slogan)

Daarnaast huurt LTE sinds 1 juni 2018 de Railexperts 6703.


Mercitalia Rail (MIR)

Sinds 2020 rijdt Mercitalia Rail in samenwerking met DB Cargo de containertreinen tussen Noord-Duitsland en Italië, en sinds kort ook tussen Nederland en Italië. MIR huurt hiervoor Vectrons van MRCE:
193.700 en 193.702 t/m 193.709 (zwart met MIR-logo's)
193.710 (slogan "e-mobility 140 years" op de zijkanten en kleine MIR-logo's)


Metrans (MT)

Metrans rijdt nagenoeg iedere dag containertreinen tussen Waalhaven RSC en Tsjechië.
Metrans rijdt containertreinen onder de licentie van RRF met hun eigen locs:
386.028 t/m 386.040.


PKP Cargo (PKPC)

PKP Cargo rijdt op onregelmatige basis containertreinen afkomstig uit China tussen Polen en Tilburg. PKP beschikt over 3 Vectrons die in Nederland kunnen rijden, de 193.513 t/m 193.515 (grijs/rood met grote logo's).


Railexperts (RXP)

Railexperts heeft de ex-Locon 9901, ex-Railpromo 1251 en ex-ACTS 6703 en 6705 in dienst voor gezelschapsvervoer en locomotief- en treinstel-overbrengingen. Daarnaast zijn de 1602, 1604, 1611 (9903), 1614, 1615 (9904) en 1616 (9902) overgekocht van DBC en beschikt ben ook over de voormalige V60'en van EETC. Het rijden van goederen- en werktreinen gebeurt vaak i.o.v. een andere vervoerder maar RXP kan ook rijden onder eigen licentie.
Voor diverse rangeerwerkzaamheden gebruikt RXP de V100 201.093 van VEB Tractie. De 6703 is momenteel verhuurd aan LTE, de 6002 (voormalige EETC 505) rijdt bij HSL.

Let op: momenteel zijn er geen invoerrichlijnen van de nieuwe 9902, 9903 en 9904 omdat er een conflict is met de voormalige Locon-locs die onder deze nummers reden. Hierdoor mogen ze momenteel niet ingevoerd worden.


Rail Force One (RFO)

RFO is de door Raillogix, actief in o.a. Nederland als logistiek bedrijf met het aantrekken van goederenvervoer per spoor, zelf opgerichte vervoerder die sinds juli 2017 actief is. RFO heeft de volgende locs ter beschikking;

1800 (allen lease van RRL):
1828 (oranje/wit)
1829 (zilvergrijs met zwart/witte strepen)
1830 (oranje/wit met aan 1 zijde oranje rooster met logo ernaast en op 1 kop Portugese waarschuwingsstrepen, op de andere kop Marokkaanse driehoekjes, stadswapen "Zwolle")
1831 (oranje/wit)
1837 (oranje/wit)

NMBS 6200:
6702 (oranje, lease van RRL, voormalig Locon-nummer 9802 op de loc)

600:
683 (oranje, lease van RRL)
692 (donkergrijs met rode bufferbalken en geel/zwarte schrikstrepen op de fronten, lease van RRL)

186:
186.359 (grijs met 3 rode vlekken, lease van Akiem)

189 (allen lease van MRCE):
189.093 (zwart)
189.111 (zwart, tijdelijke huur)
189.203 (geel/grijs met kleine logo's op de neus)
189.213 (zwart met NL + PL-vlaggen en "Linked by Rail"-opschrift)
189.287 (zwart, tijdelijke huur)
189.988 (zwart)

193:
193.623 (haaienbestickering, lease van MRCE)
193.627 (rode Raillogix-kleurstelling, lease van MRCE, tijdelijk onderverhuurd aan RegioJet in Tsjechië)

G1206:
1572 (zwart, Rail Force One-logo op huif en tekst en nummer 7110 op de cabine)

G2000:
1446 (blauw/geel/grijs, Rail Force One-tekst op huif, tijdelijke huur)
5001604 (zwart/grijs, Rail Force One-logo en tekst op cabines)
5001605 (zwart/grijs, Rail Force One-logo en tekst op cabines)


Railtraxx (RTX)

Railtraxx is een Belgische vervoerder die met containertreinen via Essen-Roosendaal-Venlo naar Duitsland rijdt en heeft daarvoor de volgende locomotieven beschikbaar:

Class 66's (lease van Beacon Rail):
266.001 (groen/grijs met Captrain-logo's, nummer 6601 op de neus en onder cabineramen)
266.009 (oude Captrain-kleuren, nummers PB05 en 6609 onder cabineramen)
266.016 (oude Captrain-kleuren, nummer 6605 op de neus)
266.018 (blauw, PB13)
266.024 (groen/grijs)
266.031 (groen, logo)
266.035 (grijs, logo)
266.064 (groen, PB06)
266.118 (zwart, logo)

G2000 (lease van Alpha Trains):
272.003-5 (groen/grijs)

6400 (groen):
6475
6481
6482
6484

186 (groen/grijs, lease van Alpha Trains):
186.123
186.215
186.216


RheinCargo (RC)

RheinCargo is de coöperatie van Hafen und Güterverkehr Köln (HGK) en Neuss Düsseldorfer Hafen (NDH). RC rijdt in Nederland containertreinen tussen Duitsland en de Maasvlakte en vervuilde grond naar Veendam. RC heeft daarvoor beschikbaar:

Traxx F140 DE (allen grijs met RC logo's op zijkanten):
DE801 (als enige ook logo's op de fronten)
DE802
DE803
DE804
DE805

Class 66:
DE61 (grijs, RC-logo)
DE67 (groen)
DE668 (grijs, RC-logo, "Klaus Meschede")
DE676 (groen)


Rhenus Rail International (RRI)

Rhenus Rail rijdt enkele keren per week een kolentrein tussen Houtrakpolder en Frankfurt am Main, afwisselend met LTE en IRP-personeel. Hiervoor wordt de 186.363 (grijs met 3 rode vlekken en RRI logo's) gehuurd van Akiem.


Rotterdam Rail Feeding (RRF)

RRF rijdt verschillende containertreinen tussen Rotterdam en het Ruhrgebied, en is daarnaast ook actief in het (gas)ketelvervoer. Daarnaast verzorgt RRF de bijsturing en bediening van treinen verschillende andere vervoerders. Hiervoor is een grote verscheidenheid aan locs beschikbaar.

Reeks 73:
RRF heeft 8 ex-NMBS reeks 73, genummerd 101 t/m 108, allemaal geel/groen en inmiddels allemaal terzijde. Invoeren kan nog als "RRF10x" (max. 1x per maand conform invoerregels).

V100:
RRF heeft 10 V100'en, de 16 t/m 25, de 19 is blauw met witte Distrirail-opschriften, de rest groen/geel. De V100'en worden ingezet voor eigen treinen, voor aannemers en af en toe voor andere vervoerders. Invoeren als "RRFxx".

G2000 (brede cabines, gehuurd van Alpha Trains):
1445 (grijs met blauwe cabines, voormalig RRF-nr 1103 op cabine)
1634 (grijs met groene cabines)
1699 (grijs met groene cabines, voormalig RRF-nr 1104 op cabine)
Invoeren als "RRF1xxx"

Class 66 (gehuurd van Beacon Rail):
561-04 (oranje/geel/zwart met Freightliner-logo's)
653-01 (oranje/geel/zwart met grote logo's)
PB01 (oranje/geel/zwart met grote logo's)

1600:
4401 (ex 1606)
4402 (ex 1609)
Invoeren als "RRF4401" en "RRF4402".

189 (lease van MRCE):
189.091 (oranje/geel/zwart met grote logo's, ES 64 F4-991)
189.099 (blauw met witte Distrirail-opschriften, ES 64 F4-999)


RTB Cargo (RTBC)

Rurtalbahn Cargo (RTBC) rijdt in Nederland o.a. containertreinen Maasvlakte-Blerick en Pernis-Frankfurt Oder en is actief in ketelwagenvervoer. RTB heeft hiervoor diverse locs ter beschikking:

Class 66:
V266 (PB10, lease van Beacon Rail, groen, groot RTBC-logo)
V267 (PB17, lease van Beacon Rail, groen, groot RTBC-logo)
PB06 (groen, lease van Beacon Rail, geen V2xx nummer)
PB15 (blauw, lease van Beacon Rail, geen V2xx nummer)

G1206:
V155 (grijs/blauw, RTBC-logo, eigendom)
V156 (grijs/blauw, RTBC-logo, eigendom)
V158 (zwart, wit contrastvlak, RTBC-logo, lease northrail)
V159 (donkergrijs, wit contrastvlak, lease northrail)
V160 (zwart, wit contrastvlak, RTBC-logo, lease northrail)

G2000:
V207 (grijs/blauw met gele neus en logo op huif, smalle cabine, UIC nr. 92 80 1273 101-6, fabrnr. 1001029)

186 (grijs/blauw, lease van Railpool tenzij anders vermeld):
186.207 (groen/grijs, lease van Alpha Trains)
186.297 (blauwe "Aachen / Aken" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.300 (blauwe "Antwerpen / Anvers" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.421 (EGS-logo)
186.423 (Blauw/paars met witte streep, tandwiel-stickers en de slogan "Running like clockwork")
186.425 (RTB Cargo-logo)
186.426 (blauwe "Rotterdam" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.428 (RTB Cargo-logo)
186.506
186.509

193:
193.726 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.727 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.732 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.739 (zwart/groen, groot wit vlak)
193.756 (zwart/groen, grote sticker "Vectron #750", lease ELL)
193.791 (donkerblauw met witte strepen, RTB Cargo-logo, "Gemeinsam durch Europa" aan ene zijde, "Samen door Europa" andere zijde)
193.792 (donkerblauw met witte strepen, RTB Cargo-logo, "Mit uns auf die Zugspitze" aan ene zijde, "Binnenkort jouw werkplek?" andere zijde)
193.793 (donkerblauw met witte strepen, RATH gruppe-logo, bestickering met verschillende afdelingen binnen RATH)

RTB huurt V100 203.101 van Shunter voor rangeerwerk n/v de terminal in Blerick en gebruikt i.v.m. een defect aan een rangeerlocomotief ook de 203.102 van Shunter voor werk in de Rotterdamse havens.


SBB Cargo (SBBC)

SBB Cargo rijdt containertreinen en autotreinen en heeft daarvoor de volgende 189'ers ter beschikking:
189.101 (zwart)
189.102 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.106 (zwart)
189.107 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.108 (zwart, SBB Cargo International- en Alpäzähmer-logo)
189.109 (zwart)
189.112 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.113 (zwart)
189.282 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.284 (zwart, SBB Cargo International- en Alpäzähmer-logo)
189.285 (zwart)
189.288 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.289 (zwart)
189.290 (zwart, "AusgeRastatt!"/"Rastattless", SBB Cargo International-logo)
189.982 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.983 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.984 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.985 (zwart)
189.986 (zwart)
189.989 (geel/grijs)
189.990 (zwart)
189.991 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.994 (zwart)
189.995 (zwart)
189.996 (zwart, SBB Cargo International-logo)

Daarnaast worden er ook 193'ers ingezet:
193.256 t/m 193.260 (zwart/groen, logo's, ELL)
193.516 "Aare" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.517 "Adda" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.518 "Ticino" (blauw/rood met logo's en reclame voor opening Ceneri-basistunnel, SüdLeasing)
193.519 "Adige" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.520 "Diveria" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.521 "Donau" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.522 "Elbe" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.523 "Lahn" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.524 "Limmat" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.525 "Rotterdam" (blauw/rood/oranje met logo's en Nederland-thema, SüdLeasing)
193.526 "Maas" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.527 "Main" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.528 "Mosel" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.529 "Neckar" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.530 "Po" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.531 "Reuss" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.532 "Rhein" (blauw met logo's en Nightpiercer-design, SüdLeasing)
193.533 "Rhone" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing, tijdelijk buiten dienst na aanrijding)
193.534 "Ruhr" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)
193.535 "Toce" (blauw/rood met logo's en Alppiercer-design, SüdLeasing)


Shunter Tractie (SHTR)

Shunter heeft twee geel/grijze V100'en, de locs 203.101 en 203.102, de naam "Shunter" staat er groot op. Deze locs worden regelmatig door andere vervoerders gehuurd voor het rijden van treinen. Daarnaast heeft Shunter een groot scala aan rangeerlocs, welke voornamelijk in het Rotterdams havengebied ingezet worden. De 203.101 wordt momenteel verhuurd aan RTBC.


Spitzke Logistik GmbH (SLG)

In Nederland maakt bouwbedrijf Spitzke gebruik van een aantal blauw/witte machines type V100 (ex-DR). Ze zijn genummerd als V100-SP-00x; in Nederland komen alleen de 004-007, allen eigendom van het Duitse Spitzke Gleisbau GmbH. De voormalige Nederlandse locs dragen de volgende namen:
V100-SP-004 - Marielle
V100-SP-005 - Truus
V100-SP-006 - Marieke
V100-SP-007 heeft geen naam


Strukton Rail (SR)

Infraonderneming Strukton heeft zowel locomotieven als onderhoudsmachines. Al dit materieel wordt ingevoerd onder de SGRM-nummer, met uitzondering van de E-loc. Vaak heeft dit materieel echter ook nog andere nummers of namen, welke soms beter zichtbaar aangebracht zijn. Hieronder een overzicht van al het Strukton-materieel dat ingevoerd kan worden. Als eerste staan de SGRM-nummers, daarna andere uiterlijke kenmerken:

300001 - Kettinghor 2 (Kettinghormachine RM 80)
300004 - Kettinghor 4 (Kettinghormachine C750)
300022 - CSM2
300023 - CSM3 (Stopmachine 09-16
300024 - CSM4 (Stopmachine 09-3X)
300025 - CSM5 (Stopmachine 09-3X)
300034 - Unimat-4 (Wisselstopmachine Unimat 08-275)
300035 - Unimat-5 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300037 - Unimat-7 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300038 - Unimat-8 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300039 - Unimat-9 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300050 - Ploeg 10 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300052 - Ploeg 12 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300053 - Ploeg 14 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300066 - Tonny (LK60)
300070 - Stab10 (Stabilisator DGS 42 N)
300071 - Stab11 (Stabilisator DGS 62 N)
300095 - Stopmachine Beaver 20 (type Beaver 800)
300098 - Ravot3/Ingrid (Ravot Mosi 29)
300105 - Gemma (Bovenleidingsvernieuwingstrein FUM 100)
300202 - Tiny (O&K-loc)
302282 - Anneke (NS 2200)
303001 - Carin (G1206)
303002 - Willy (G1206)
303003 - Janine (Deutz-loc)
303004 - Monique (Deutz-loc)
303005 - Ankie (ex-HGK Deutz-loc)
303007 - Demi (G1206)
303008 - Danique (G1206)
300094 - Dit is de voormalige Ravot 2 alias ex TG804NS en lijkt enigszins op een mosi. De vermelding Ravot 2 is nog wel aanwezig op dit voertuig.
1824 - Nicole, deze voormalige NS loc is rijvaardig gemaakt en wordt voorzien van een batterij om op spoor zonder bovenleiding te rijden. Voorzien van kleurrijke bestickering met "groene stroom" als thema.
1666215 - UTM-15 (Stopmachine Universal Tamper 4.0)

Hiernaast heeft Strukton ook de NS 1736, 1740 en 1756 en DDAR Bvk 270 7014 en ABvk 270 7039 overgenomen voor het batterij-project. Deze worden eerst gereviseerd.


Swietelsky / RTS

Swietelsky is een spooraannemer die een G1206 inzet van dochteronderneming RTS. Momenteel is dat de 1018 (oranje/grijze huisstijl van RTS, met logo's en groene Alpha Trains accenten, UIC-nr op brandstoftank: 92 84 2275 101-8 D-ATLU).


VolkerRail (VR)

VolkerRail rijdt werktreinen door Nederland en overbrengingen voor Nedtrain en gebruikt daarvoor voormalige Oost-Duitse locomotieven typen V100. De V100'en zijn:
203-1 "Tom"
203-2 "Jerry"
203-4 "Cris"
203-5 "Tyke"
Alle locs kunnen onder hun nummer worden ingevoerd. Verder staan nog SGRM300093 (de voormalige Ravot 1), twee stopmachines (invoeren als "U10x") en videoschouwtrein "Sherloc" (zo in te voeren) ter beschikking.
203-3 "Spike" is op 29 februari 2016 verkocht aan RRF en werd de RRF 24.


Wiener Lokalbahnen Cargo (WLC)

Wiener Lokalbahnen Cargo (WLC) rijdt sinds eind 2019 onder de vlag van RRF een containertrein tussen Botlek en Wenen. Hiervoor worden Vectrons 193.754 en 193.760 (zwart/grijs/groen, ELL) gebruikt.


Lading van de treinen

De lading van de trein is, zoals hierboven al is opgemerkt, ook van belang om een treinnummer te kunnen achterhalen. Er bestaan vuistregels voor het koppelen van een treinnummer aan een bepaald type goederentrein, anders gezegd: een bepaalde treinnummerreeks bevat meestal eenzelfde type trein.
4xxxx betreft internationale treinen.
5xxxx betreft binnenlandse treinen van private vervoerders (m.u.v. RFO).
6xxxx betreft binnenlandse treinen van DBC en RFO.