Donderdag 22 aug 2019 -- Goederentreinen

22 augustus 2019: CT, CR, LTE, RFO, RTBC en RRF bijgewerkt.
11 augustus 2019: BLSC, CT, CR, DBC, KRE, LNS, RFO, RTX en TXL bijgewerkt.
6 augustus 2019: RTBC bijgewerkt.
31 juli 2019: RTBC bijgewerkt.
30 juli 2019: DBC en Metrans bijgewerkt.



Om wat duidelijkheid te scheppen in het hele goederengebeuren hieronder een lijst van de in Nederland actieve goederenlocs. Op de grensstations, met name in Venlo, komen nog andere loctypen, die hier niet worden genoemd om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Informatie over lading van treinen is onderaan dit bericht te vinden. Vragen over en/of aanvullingen voor dit bericht zijn uiteraard welkom in het forum
Aanvullingen op Cargo richtlijnen dan wel per email.

Van belang bij het invoeren van goederentreinen met een in eerste instantie onbekend treinnummer zijn tijd, richting en belading/soort wagens. Om toch een nummer te kunnen achterhalen zijn deze gegevens van cruciaal belang. Daarnaast is het niet zo dat een treinnummer per definitie correct is als de doorkomsttijd klopt met die van het treinnummer, een containertrein die doorkomt op de tijd van een kolentrein krijgt niet ineens het treinnummer van die kolentrein.
N.B. Conform de Somda-invoerrichtlijnen moet een spatie in het locnummer vervangen worden door een . Die . staat er in het echt dus niet op. B.v.; 189 096 moet vermeld worden als 189.096. Dergelijke locnummers staan hieronder al vermeld met .

Inhoudsopgave van het overzicht

BAM Rail
Bentheimer Eisenbahn (BE)
BLS Cargo (BLSC)
BoxXpress (BOXX)
CapTrain (CT)
Crossrail Benelux (CR)
DB Cargo (DBC)
Ecco Rail (ECCO)
Eurailscout
Fairtrains
HSL Netherlands (HSL)
Independent Rail Partner (IRP)
Jacko Fijn Techniek (JFT)
KombiRail Europe (KRE)
Lineas (LNS)
LTE
Metrans
PKP Cargo
Railexperts (RXP)
Rail Force One (RFO)
RailRelease (RRL)
Railtraxx (RTX)
RheinCargo (RC)
Rotterdam Rail Feeding (RRF)
RTB Cargo (RTBC)
SBB Cargo (SBBC)
Shunter
Spitzke Spoorbouw (Spitzke)
Strukton
Swietelsky
TX Logistics (TXL)
VolkerRail (VR)
Lading van de treinen


BAM Rail

BAM Rail heeft naast diverse werkvoertuigen ook een ex-DB 703 (Windhoff) en de Mosi 27. BAM huurt meestal RRF in voor hun werktreinen en de Speno-slijptreinen rijden onder regie van BAM. De stopmachines worden ingevoerd als "UNIMAT20x".


Bentheimer Eisenbahn (BE)

De BE heeft de ex-NS 1835 in dienst als E01. De loc wordt ingezet voor de Co-shuttle, een containertrein tussen de Maasvlakte en Coevorden, of voor omgeleide treinen tussen Coevorden en Bad Bentheim. Deze treinen rijden onder eigen BE-toelating. De loc invoeren als "E01". Indien deze niet ingezet kan worden, wordt vaak de Railpromo 101001 (blauw/wit) ingehuurd.
Daarnaast heeft het bedrijf ook twee blauwe G2000-locomotieven, die heel af en toe in Nederland ingezet wordt bij omleidingen van de BE-treinen, grindtreinen naar Almelo of gehuurd wordt door IRP. Dit zijn de "D21" en "D22".


BLS Cargo (BLSC)

BLS Cargo-locomotieven rijden momenteel verschillende treinen uit Zwitserland en Italië tot Venlo, en in samenwerking met CapTrain en IRP rijden ze naar Rotterdam Waalhaven en Lutterade DSM in het containervervoer. BLS heeft hiervoor de volgende 186'ers beschikbaar (allen lease van Railpool):
186.103 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.104 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.105 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.106 (grijs)
186.108 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.109 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.251 (grijs)
In zeldzame gevallen worden BLSC 486'ers die geen verdere toelating in Nederland hebben meegenomen vanuit Venlo naar Lutterade DSM. Omdat deze wel tot Venlo kunnen komen, mogen deze ingevoerd worden op dezelfde manier als de 186'ers.

BLSC beschikt hiernaast ook over Vectrons met toelating in Nederland:
475.401 t/m 475.415 (eigendom, groen/grijs met BLS Cargo Alpen-bestickering)
193.494 t/m 193.497 (huur van Hupac, blauw met BLS Cargo Alpen-bestickering)
De locomotieven rijden sinds december 2018 net als de 186'ers containershuttles naar Amsterdam en Rotterdam, maar ook ketelwagentreinen naar Rotterdam.


BoxXpress (BOXX)

BoxXpress is een Duitse goederenvervoerder die vooral actief is in het containervervoer in Duitsland, maar sinds 1 juli 2019 ook treinen van en naar de Rotterdamse havens rijdt onder IRP-toelating. Onder andere de Kornwestheim- en München-shuttles zijn van andere vervoerders overgenomen. Hiervoor heeft BOXX de 193.833 t/m 193.836 beschikbaar, allen eigendom en wit/blauw met groot logo en een rode snor. Daarnaast wordt de zwarte 189.097 gehuurd van MRCE.


CapTrain (CT)

CapTrain rijdt o.a. kolentreinen uit Maasvlakte naar Duitsland en verschillende containertreinen tussen Rotterdam en midden-Europa.
CapTrain heeft de beschikking over de volgende locs:

600:
691 (geel/blauw, gehuurd van BTT, voor rangeerwerk in Sloe)

V100 (alle grijs/groen):
203-101
203-102 (nummer CT-102 op de loc, maar invoeren als 203-102)
203-103
203-104

G1206:
1375 (blauw/wit/geel, "Corina")
1796 (groen/wit/geel)

Class 66:
CT6601 (zwart/groen met logo)
CT6605 (grijs/groen met logo)

1600:
1618 (rood/zwart/zilver, rood rooster, Raillogix-logo, naam "Hans Broere" op zijkant)

186:
186.151 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.152 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.153 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.154 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.155 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.156 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.157 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.158 (groen/grijs met logo's, eigendom van Captrain Cargo West)
186.459 (grijs/blauw, gehuurd van Railpool)
186.502 (grijs/blauw, gehuurd van Railpool)

189 (zwart, gehuurd van MRCE):
189.096 (ES 64 F4-996)


Crossrail Benelux (CR)

Crossrail Benelux is een dochteronderneming van BLS Cargo. Ze zijn in Nederland vooral bekend met hun containertreinen tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Nederland. Ze rijden deze treinen met locs van het type Class 66 gehuurd van Beacon Rail en leasen 186'ers die meestal alleen bij omleidingen in Nederland komen.
Class 66:
PB03 "Mireille" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB12 "Marleen" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB13 "Ilse" (blauw)
PB14 (groen)
PB15 (blauw)
DE6301 "Debora" (rood/wit)
DE6302 "Federica" (rood/wit)
DE6306 (grijs)
DE6307 (grijs)
DE6308 "Anja" (rood/wit, Crossrail-logo + tekst "Repaired by ElectroMotive and DB Cottbus")
DE6309 (grijs, klein Crossrail-logo)
DE6310 "Griet" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6311 "Hana" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6312 "Alix" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6314 "Hanna" (rood/wit, Crossrail-logo)
653-04 (zwart met witte neus)

186'ers:
186.150 (grijs/wit, Crossrail-logo, Macquarie)
186.187 (grijs/blauw, Crossrail-logo, Railpool)
186.209 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.210 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.211 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.213 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.268 (blauw, Rhenus-logo)
186.269 (blauw, Rhenus-logo)
186.289 (grijs/blauw, Railpool)
186.292 (grijs/blauw, Railpool)
186.438 (grijs/blauw, Crossrail-logo, Railpool)
186.458 (grijs/blauw, Railpool)
186.531 (grijs/blauw, Railpool)


DB Cargo (DBC)

DB Cargo is in Nederland actief met 1600'en, 6400'en, 186'ers, 189'ers en 193'ers.

1600:
Rijvaardig zijn de verkeersrode 1604, 1611, 1615 en 1616 met DB-bestickering. De 1602, 1612, 1613 en 1614 staan terzijde, de 1601 en 1603 zijn gesloopt.
De 1600'n worden hoofdzakelijk ingezet naar Sloe, Sittard, Beverwijk en zo nu en dan Bad Bentheim.

6400:
De diesellocs 6400 zijn DB Verkehrsrot behalve de geel/grijze 6461. Er zijn verschillende aangepaste 6400'n:
- 6411-6414, 6416-6418, 6454 en 6455 hebben ATB NG.
- 6421-6442 hebben ETCS.
- 6476-6479 zijn geschikt als heuvelloc op Kijfhoek.
- 6461-6475 en 6480-6485 zijn aangepast voor de inzet in Duitsland en hebben een vin op de huif. De meeste van deze locomotieven staan echter terzijde of zijn verkocht aan Polen.
- 6463, 6466, 6502-6513 en 6515-6520 zijn geschikt voor inzet in Belgi�.

De ATB-NG locs worden ingezet vanuit Onnen naar Delfzijl/Roodeschool/Veendam, tussen Sittard en Venlo en tussen Sittard en Emmen waarbij die loc overdag rangeert in Almelo.
De ETCS locs zijn hoofdzakelijk actief op de Rotterdamse havenlijn met uitlopers naar Acht, Tilburg Industrie en Alphen a/d Rijn.
De zg. "Duitse Herders" worden bij een tekort aan 189'ers sporadisch ingezet tussen Osnabr�ck en Amersfoort en verder gebruikt voor de binnenlandse dienst.
De zg. "Vlaamse Reuzen" zijn actief tussen Sittard en Kinkempois, vanuit Kijfhoek naar en in de Antwerpse haven en naar en in Zeeuws Vlaanderen.

De 6403, 6443, 6462 en 6467 staan terzijde op Whz.
De 6401-6405, 6408, 6410, 6444, 6445, 6453, 6458, 6459, 6460, 6467, 6468, 6470, 6472-6474, 6480, 6483, 6485, 6480 en 6486-6501 zijn verkocht aan DB Cargo Polska (Polen).
De 6406 en 6409 zijn verkocht aan LTE.
De 6407 en 6420 zijn verkocht aan NRC Norway (Noorwegen).
De 6419, 6446, 6448 en 6449 zijn verkocht aan Grenland Rail (Noorwegen).
De 6447, 6450, 6451, 6456 en 6457 zijn verkocht aan Eurotunnel (Frankrijk).
De 6452 is verkocht aan NJD Maskin AS (Noorwegen).
De 6471 is bij Shunter voor reactivering en ombouw naar Vlaamse Reus.
De 6475, 6481, 6482 en 6484 zijn verkocht aan Railtraxx (België).
De 6415 en 6514 zijn gesloopt (na ongeval Barendrecht 25-9-2009, sloop in maart 2010).

186 (allen lease van Railpool):
186.256 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)
186.257 (blauw/grijs)
186.259 (blauw/grijs)
186.491 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)
186.492 (blauw/grijs)
186.493 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)
186.495 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)
186.496 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)
186.498 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)
186.499 (blauw/grijs)
186.503 (blauw/grijs)

189:
Alle 189'ers die in Nederland komen zijn rood met een wit front. De voor Nederland geschikte 189'ers zijn de rode locs 189.023 t/m 189.054, 189.065 t/m 189.089 en 189.100. De locs worden ingezet voor allerlei goederentreinen naar en van Duitsland. De locs met AK worden hoofdzakelijk ingezet voor ertsvervoer Maasvlakte-Dillingen.
De 189.072 is voorzien van het afbladerend opschrift "GZ1000".
De 189.030 t/m 189.047 hebben een automatische koppeling voor ertsvervoer.

193:
193.300 t/m 193.373 (eigendom, merendeel rood)
193.700 t/m 193.709 (lease van MRCE)

De 193.300, 193.301, 193.309, 193.310, 193.312, 193.357 en 193.361 hebben grote groene stickers met o.a. de tekst "Das ist Grün" op de zijkanten.
De 193.331 heeft het cijfer "500" op de neus om te vieren dat Siemens de vijfhonderdste Vectron in M�nchen-Allach heeft gebouwd.
De 193.360 t/m 193.366 en 193.368 zijn momenteel nog Siemens-wit.
De 193.360, 193.362 en 193.364 hebben een kaart van Europa, blauwe strepen en de tekst "I am European" op de zijkanten.
De 193.700 t/m 193.709 worden van MRCE gehuurd en in een locpool samen met Mercitalia ingezet op directe verbindingen tussen Nederland/Duitsland en Italië.


Ecco Rail (ECCO)

Ecco Rail is een Poolse goederenvervoerder die sinds mei 2019 de LKW-Walter treinen uitvoert tussen de Rotterdamse Botlek en Wenen. In Nederland wordt gereden onder de vlag van RRF. Ecco Rail heeft hiervoor de volgende locs in dienst, allen zwarte 189'ers gehuurd van MRCE;
189.280
189.283
189.287


Eurailscout

Eurailscout heeft diverse zelfrijdende en gesleepte meettreinen.
Zelfrijdend:
BRT-91 "mP Jules" (ex-motorPost)
ODT-08
UFM-07
UFM120
UFM160
UST-96
UST02 (twee-delig)
Gesleepte:
SIM-09 "Antoinette"
SIM-10
SIM-11 "Inge"
SIM-12 "Annet"
SIM-13 "Th�ia"
SIM-14
US15

De UFM160, minstens 1 SIM en de US15 zijn gedetacheerd in Frankrijk i.s.m. Vigirail/SNCF.
De videoschouwtreinen (voormalige NS 2200'en) en motorPost BRT-08 zijn terzijde gesteld.


Fairtrains

Fairtrains is een in 2017 opgerichte stichting en heeft als doelstelling het verduurzamen van spoorwegmaterieel. Dit wordt gedaan door overcompleet, maar nog bruikbaar spoorwegmaterieel in dienst te houden en te verhuren aan spoorwegbedrijven. Met de opbrengsten van Fairtrains wordt materieel behouden en onderhouden. Het is geen vervoerder, wel een voertuighouder. Let op: terzijde gestelde locomotieven mogen maximaal 1 keer per maand ingevoerd worden. Fairtrains beschikt over/voert onderhoud uit aan de volgende locomotieven:

Sik 200:
231 (geel/grijs, Fairtrains-logo, inzetbaar voor rangeerwerk in Blerick)

1100:
1122 (geel/grijs, terzijde in Blerick, eigendom van Werkgroep loc 1501)

1200:
1201 (turquoise, tentoongesteld in het Spoorwegmuseum, eigendom van Werkgroep loc 1501)
1218 (rood/geel, terzijde in Blerick, eigendom van Werkgroep loc 1501)
1251 (blauw/geel, Railexperts-logo, inzetbaar - verhuurd aan Railexperts)
1252 (zwart/wit, Railpromo-logo's, terzijde in Blerick)
1254 (rood/geel, terzijde in Blerick)
1255 (blauw/geel, terzijde in Blerick, eigendom van Stichting KLOK)

1300:
1304 (bruin/oranje, verhuurd aan RFO als reserveloc maar ook beschikbaar voor andere vervoerders)
1315 (in revisie in Blerick, wordt blauw/wit met Fairtrains-logo)

1500:
1501 (geel/grijs, terzijde in Blerick, eigendom van Werkgroep loc 1501)


HSL Netherlands (HSL)

HSL Netherlands b.v. is de opvolger van HSL Logistik b.v. nadat in april 2017 de licentie werd ingetrokken door IL&T. De 1832 is verkocht aan verhuurder Rail Rolling Stock. HSL Netherlands houdt zich bezig met spotvervoer zoals ketelwagentreinen en kolentreinen en rijdt i.s.m. Railtraxx de kolentreinen vanuit Born.

Moederbedrijf HSL Deutschland beschikt over de volgende 186'ers die onder HSL-toelating naar Nederland komen;
186.181 (Railpool grijs/oranje, "Wir verbinden Europa"-bestickering)
186.381 (Akiem/HSL blauw, "European Together Logistics"-bestickering)
186.382 (Akiem rood, "European Together Logistics"-bestickering)
186.383 (Akiem paars, "European Together Logistics"-bestickering)


Independent Rail Partner (IRP)

IRP is een dienstverlener met leaselocomotieven G1206 (o.a. wegsleepdienst) en G2000 die rijdt onder de licentie van Rail2U. Alle diesellocomotieven worden ingevoerd als "IRP2xxx".

G1206:
2201 (groen/wit met geel resp. wit contrastvlak, UIC 92 80 1275 634-4, ProRail Wegsleepdienst-sticker op cabine.).
2211 (zwart/roze met IRP logo's).
2212 (zwart/roze met IRP logo's).
2213 (zwart/roze met IRP logo's).

G2000 met smalle cabine:
2101 (grijs/roze, UIC 9280 1273 105-7, fabrieksnr. 1001034)
2102 (grijs/roze, UIC 9280 1273 103-2, fabrieksnr. 1001039)
2103 (grijs/roze, UIC 9280 1273 104-0, fabrieksnr. 1001326)
2105 (grijs/roze, UIC 9280 1273 106-5, fabrieksnr. 1001035)

Zo nu en dan wordt Railpromo 101001 en sporadisch ook de 101002 ingehuurd voor het rijden van goederentreinen.


Jacko Fijn Techniek (JFT)

De ex-Locon 9702 is verkocht aan Jacko Fijn Techniek en beschikbaar voor verhuur, en momenteel verhuurd aan RFO. JFT is GEEN vervoerder maar onderhoudsbedrijf/verhuurder.


KombiRail Europe (KRE)

KombiRail Europe rijdt containertreinen tussen Maasvlakte en Duitsland en gebruikt hiervoor;

186 (lease van Railpool):
186.102
186.107

G2000 (lease van Alpha Trains:
272405-2 (groen/grijs).


Lineas (LNS)

Lineas is sinds 27 april 2017 de nieuwe naam van B Logistics (tot 7 oktober 2015 NMBS Logistics).

De diesellocs 7771 t/m 7786, 7788 t/m 7790 en 7866 t/m 7870 worden ingezet naar NL, enkeltractie naar Zeeuws-Vlaanderen en in dubbeltractie naar Budel (zinkerts), Limburg (transit coil- en kalktreinen via Fvs-Vl-Kn), Sloe (ad-hoc), Veendam (dolime) en Lage Zwaluwe (kalkslurry). Invoeren als NMBS77xx.
De 7784 en 7789 zijn zwart met groene strepen en Lineas-logo.
De 7866 t/m 7869 hebben stickers op de cabine "Join our company in motion" (ene zijde) en "Check out www modal-shift be" (andere zijde). De 7866 heeft eveneens een klein Lineas-logo op de neus.

De van NMBS gehuurde locs 2829 t/m 2833 en 2837 t/m 2843 zijn beschikbaar voor o.a. de containertreinen via Rsd-Vl/Em, Volvo-treinen via Rsd-Bh en Buna-, staal- en UC-treinen naar Kfh, evenals de van Railpool gehuurde
186.182,
186.183,
186.258,
186.291,
186.293 t/m 186.296,
186.299,
186.424,
186.427,
186.445 t/m 186.457,
186.494,
186.497 en
186.500
Hiernaast huurt Lineas ook de 186.384 t/m 186.387 (grijs met rode vlekken) van Akiem.
De 2832 heeft kleine stickers "Cobra 2008-2017, 150.000 Trains / Treinen / Z�ge!"
De 2836 staat na een frontale aanrijding nog wel ingeschreven bij Lineas maar kan niet ingezet worden.
De 2841 en 2843 hebben stickers "E-drivers, 30% less energy" (beide zijden).
De 186.258 heeft een Belgische vlag op de neus.
De 186.293 is zwart met groene strepen en groot Lineas-logo.
De 186.295 heeft gekleurde stickers op de zijkant met daarin een groot Railpool-logo.
De 186.454 en 186.494 hebben kleine logo's op de koppen.

De E-locs serie 2800 invoeren als "NMBS28xx", niet met het E186-nr. De 186.xxx van Railpool dienen wel met het E186-nummer ingevoerd te worden.

Lineas (onder)huurt ook nog de volgende Class 66's die in NL komen:
513-10 (zwart met Lineas-bestickering)
653-2 (zwart)

Lineas heeft hun rode V60 363.723 beschikbaar voor rangeerwerk in Amsterdam Westhaven, en de V60 363.712 wordt in Zeeuws-Vlaanderen ingezet. Verder beschikt men ook over G1206 1571, welke in volledige Lineas-bestickering dienst doet in de Rotterdamse havens, en de 1511 (zwart/wit) eveneens.


LTE

LTE rijdt diverse containertreinen en spotvervoer.
LTE beschikt over de volgende locomotieven:

6400 (blauw/wit):
6406
6409

G1206:
5612 (blauw/geel/wit, fabrieksnummer 1505)
5633 (groen/geel/wit, grote LTE-sticker op cabine, fabrieksnummer 1797)

TRAXX (Railpool grijs/blauw tenzij anders vermeld):
186.148 (gehuurd van Macquarie, grijs/wit, rode balk op front t.h.v. frontseinen)
186.240 (gehuurd van Macquarie, grijs/wit, rode balk op front t.h.v. frontseinen)
186.298 (LTE-logo)
186.355 (gehuurd van Akiem, grijs met 3 rode vlekken)
286.940 (wit, LTE-logo, eigendom van moederbedrijf Rhenus, geregistreerd in Oostenrijk, vandaar het "286"-nummer)
186.941 (blauw, eigendom van moederbedrijf Rhenus)
186.942 (blauw, eigendom van moederbedrijf Rhenus)
186.943 (blauw, eigendom van moederbedrijf Rhenus)

189 (allen lease van MRCE):
189.200 (zwart, grote sticker Chengdu-Tilburg-Rotterdam)
189.201 (zwart met kleine LTE-stickers)
189.202 (geel/grijs, rode balk op front t.h.v. frontseinen)
189.206 (Vincent van Gogh-bestickering)
189.209 (zwart)
189.212 (zwart met NL + PL-vlaggen en "Linked by Rail"-opschrift)

Vectron (lease van ELL tenzij anders vermeld):
193.232 (zwart/grijs/groen, grote sticker "number 100 ELL/Flying Dutchman")
193.261 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.262 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.263 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.280 (zwart/grijs/groen met wit vlak en rode snor, tijdelijk onderverhuurd aan RTBC)
193.621 (zwart met witte neus, lease van MRCE)
193.729 (zwart/grijs/groen, grote LTE sticker "ECS-eurocargo .at")
193.733 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.735 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.737 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.738 (zwart/grijs/groen, grote sticker "number 111 ELL/Enchanting Loreley")
193.739 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.740 (zwart/grijs/groen met 1 volledig gele zijde met grote sticker "Komm zum zug", andere zijde alleen binnen het reclamevak dezelfde slogan)

Daarnaast huurt LTE sinds 1 juni 2018 de Railexperts 6703 en gebruikt soms V100 203.102 van Shunter.


Metrans

Metrans rijdt nagenoeg iedere dag containertreinen tussen Waalhaven RSC en Tsjechië.
Metrans rijdt containertreinen onder de licentie van RRF met hun eigen locs:
386.028 t/m 386.040.


PKP Cargo

PKP Cargo heeft al een paar jaar een eigen toelating maar maakte daar van januari tot 8 februari 2016 pas gebruik van met autotreinen via Roosendaal-Venlo, sindsdien niet meer.


Railexperts (RXP)

Railexperts heeft de ex-Locon 9901, ex-Railpromo 1251 en ex-ACTS 6703 en 6705 in dienst voor gezelschapsvervoer en locomotief- en treinstel-overbrengingen. Goederen- en werktreinen gebeurt vaak i.o.v. een andere vervoerder maar RXP kan ook rijden onder eigen licentie.
Voor diverse rangeerwerkzaamheden gebruikt RXP de V100 201.093 van VEB Tractie. De 6703 is momenteel verhuurd aan LTE.


Rail Force One (RFO)

RFO is de door Raillogix, actief in o.a. Nederland als logistiek bedrijf met het aantrekken van goederenvervoer per spoor, zelf opgerichte vervoerder die sinds juli 2017 actief is. RFO heeft de volgende locs ter beschikking;

1300 (gehuurd van Fairtrains):
1304 (bruin met oranje strepen), reserveloc die ook beschikbaar is voor andere vervoerders.

1800 (allen lease van RRL):
1828 (oranje/wit)
1829 (zilvergrijs met zwart/witte strepen)
1830 (oranje/wit, nummers niet aanwezig op loc, stadswapen "Zwolle")
1831 (oranje/wit)
1837 (oranje/wit)

NMBS 6200:
6702 (oranje, lease van RRL, voormalig Locon-nummer 9802 op de loc)

600:
683 (oranje, lease van RRL)
9702 (oranje, lease van JFT)

186:
186.359 (grijs, lease van Akiem)

193:
193.623 (Haaienbestickering, lease van MRCE)
193.627 (zwart, lease van MRCE)
193.628 (zwart, lease van MRCE)
193.734 (zwart/grijs/groen, lease van ELL)

G1206:
1553 (zwart, Rail Force One-logo op huif en tekst op de cabine, momenteel in revisie)
1572 (zwart, op beide fronten wit contrastvlak met rode balk en nummer 7110)

G2000:
5001605 (zwart/grijs, Rail Force One-logo en tekst op cabines)


RailRelease (RRL)

RailRelease is geen vervoeder maar operator/verhuurder.

Na het faillissement van Locon op 12 juli 2017 zijn de 9701, 9802, 9902 t/m 9906, 9908 en 9909 zijn verkocht aan de Rail Innovators Group, waar RailRelease, Raillogix en RFO ook onderdeel van zijn. Dienstvaardig en beschikbaar voor verhuur zijn de:

683 (oranje/wit, verhuurd aan RFO)
1828 (oranje/wit, verhuurd aan RFO)
1829 (zilvergrijs met zwart/witte strepen, verhuurd aan RFO)
1830 (oranje/wit, verhuurd aan RFO)
1831 (oranje/wit, verhuurd aan RFO)
1837 (oranje/wit, verhuurd aan RFO)
6702 (oranje/wit, verhuurd aan RFO)

De 1834 en 1836 (beiden oranje/wit) staan terzijde in Blerick en dienen als pluklocs.

RailRelease is GEEN eigenaar van de 1618, 1619, 1621 en 1832. Deze locomotieven vallen onder Rail Rolling Stock (RRS). De eerste twee zijn verhuurd aan Captrain in Raillogix-outfit, de andere twee staan momenteel terzijde.


Railtraxx (RTX)

Railtraxx is een Belgische vervoerder die met containertreinen via Essen-Roosendaal-Venlo naar Duitsland rijdt en heeft daarvoor de volgende locomotieven beschikbaar:

Class 66's (lease van Beacon Rail):
266.003 (Captrain-kleurstelling, nummer 6603 op de neus)
266.005 (Captrain-kleurstelling, nummer 6605 op de neus)
266.009 (Captrain-kleurstelling, nummers PB05 en 6609 onder cabineramen)
266.024 (groen, logo)
266.031 (groen, logo)
266.035 (grijs, logo)
266.118 (zwart, logo)

G2000 (lease van Alpha Trains):
272.003-5 (groen/grijs)

6400 (groen):
6475
6481
6482
6484

186 (groen/grijs, lease van Alpha Trains):
186.123
186.215
186.216


RheinCargo (RC)

RheinCargo (RC) is de co�peratie van Hafen und G�terverkehr K�ln (HGK) en Neuss D�sseldorfer Hafen (NDH).

RC rijdt in Nederland containertreinen tussen Duitsland en de Maasvlakte en vervuilde grond naar Veendam. RC heeft daarvoor beschikbaar:

Traxx F140 DE (grijs, RC logo):
DE801
DE802
DE803
DE804
DE805

Class 66:
DE61 (grijs, RC-logo)
DE67 (groen)
DE668 (grijs, RC-logo, "Klaus Meschede")
DE676 (groen)


Rotterdam Rail Feeding (RRF)

Reeks 73:
RRF heeft 8 ex-NMBS reeks 73, genummerd 101 t/m 108, allemaal geel/groen en inmiddels allemaal terzijde. Invoeren kan nog als "RRF10x" (max. 1x per maand conform invoerregels).

V100:
RRF heeft 10 V100'en, de 16 t/m 25, de 19 is blauw met witte Distrirail-opschriften, de rest groen/geel. De V100'en worden ingezet voor eigen treinen, voor aannemers en af en toe voor andere vervoerders. Invoeren als "RRFxx".

G2000 (brede cabines, gehuurd van Alpha Trains):
1445 (grijs met blauwe cabines, voormalig RRF-nr 1103 op cabine)
1634 (grijs met groene cabines)
1699 (grijs met groene cabines, voormalig RRF-nr 1104 op cabine)
Invoeren als "RRF1xxx"

Class 66 (gehuurd van Beacon Rail):
653-01 (zwart, nummer 8653-01 op de cabine)
PB01 (groen met gele streep)

1600:
4401 (ex 1606)
4402 (ex 1609)
Invoeren als "RRF4401" en "RRF4402".

189 (lease van MRCE):
189.091 (zwart, ES 64 F4-991)
189.098 (zwart, ES 64 F4-998, momenteel in revisie)
189.099 (blauw met witte Distrirail-opschriften, ES 64 F4-999)
189.213 (zwart met NL + PL-vlaggen en "Linked by Rail"-opschrift, tijdelijke vervanger van 189.091)


RTB Cargo (RTBC)

Rurtalbahn Cargo (RTBC) rijdt in Nederland o.a. containertreinen Maasvlakte-Blerick en Pernis-Frankfurt Oder en is actief in ketelwagenvervoer. RTB heeft hiervoor diverse locs ter beschikking:

Class 66:
V266 (PB10, lease van Beacon Rail, groen, groot RTBC-logo)
V267 (PB17, lease van Beacon Rail, groen, groot RTBC-logo)

G1206:
V155 (grijs/blauw, RTBC-logo, eigendom)
V156 (grijs/blauw, RTBC-logo, eigendom)
V158 (zwart, wit contrastvlak, RTBC-logo, lease MRCE)
V159 (donkergrijs, wit contrastvlak, lease MRCE)
V160 (zwart, wit contrastvlak, RTBC-logo, lease MRCE)

G2000:
V207 (grijs/blauw met gele neus en logo op huif, smalle cabine, UIC nr. 92 80 1273 101-6, fabrnr. 1001029)
V208 (grijs/blauw met gele neus, brede cabine, UIC nr. 92 80 1272 402-9, fabrnr. 1001446)

186 (grijs/blauw, lease van Railpool tenzij anders vermeld):
186.110 (nummer "110" op de neus)
186.207 (groen/grijs, lease van Alpha Trains)
186.297 (blauwe "Aachen / Aken" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.300 (blauwe "Antwerpen / Anvers" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.421 (EGS-logo)
186.422 (Rurtalbahn Cargo-logo)
186.423 (Rurtalbahn Cargo- en PCC-logo)
186.425 (RTB Cargo-logo)
186.426 (blauwe "Rotterdam" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.428 (RTB Cargo-logo)
186.501

189:
189.205 (geel/grijs, lease van MRCE)

193:
193.280 (zwart/groen, groot wit vlak, lease ELL)
193.726 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.727 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.732 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.791 (donkerblauw met witte strepen, RTB Cargo-logo, "Gemeinsam durch Europa" aan ene zijde, "Samen door Europa" andere zijde)
193.792 (donkerblauw met witte strepen, RTB Cargo-logo, "Mit uns auf die Zugspitze" aan ene zijde, "Binnenkort jouw werkplek?" andere zijde)
193.793 (donkerblauw met witte strepen, RATH gruppe-logo, bestickering met verschillende afdelingen binnen RATH)

RTB huurt V100 203.101 van Shunter voor rangeerwerk n/v de terminal in Blerick.


SBB Cargo (SBBC)

SBB Cargo rijdt containertreinen en autotreinen en heeft daarvoor de volgende 189'ers ter beschikking:
189.090 (zwart)
189.092 (zwart)
189.093 (zwart)
189.101 (zwart)
189.102 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.106 (zwart)
189.107 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.108 (zwart, SBB Cargo International- en Alpazahmer-logo)
189.109 (zwart)
189.111 (zwart)
189.112 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.113 (zwart)
189.281 (zwart)
189.282 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.284 (zwart, SBB Cargo International- en Alpazahmer-logo)
189.285 (zwart)
189.288 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.289 (zwart)
189.290 (zwart, "AusgeRastatt!"/"Rastattless", SBB Cargo International-logo)
189.982 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.983 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.984 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.985 (zwart)
189.989 (geel/grijs)
189.990 (zwart, Novelis-bestickering)
189.991 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.994 (zwart, Novelis-bestickering)
189.995 (zwart)
189.996 (zwart, SBB Cargo International-logo)


Shunter

Shunter heeft twee geel/grijze V100'en, de locs 203.101 en 203.102, de naam "Shunter" staat er groot op. Deze locs worden regelmatig door andere vervoerders gehuurd voor het rijden van treinen. Daarnaast heeft Shunter een groot scala aan rangeerlocs, welke voornamelijk in het Rotterdams havengebied ingezet worden. De 203.101 wordt momenteel verhuurd aan RTB, de 203.102 wordt regelmatig door LTE gebruikt.


Spitzke

In Nederland maakt bouwbedrijf Spitzke gebruik van een aantal blauw/witte machines type V100 (ex-DR). Ze zijn genummerd als V100-SP-00x; in Nederland komen alleen de 004-007, allen eigendom van het Duitse Spitzke Gleisbau GmbH. De voormalige Nederlandse locs dragen de volgende namen (V100-SP-007 heeft geen naam):
V100-SP-004 - Marielle
V100-SP-005 - Truus
V100-SP-006 - Marieke


Strukton

Infraonderneming Strukton heeft zowel locomotieven als onderhoudsmachines. Al die materieel wordt ingevoerd onder de SGRM-nummers. Vaak heeft dit materieel echter ook nog andere nummers of namen, welke soms beter zichtbaar aangebracht zijn. Hieronder een overzicht van al het Strukton-materieel dat ingevoerd kan worden. Als eerste staan de SGRM-nummers, daarna andere uiterlijke kenmerken:

300001 - Kettinghor 2 (Kettinghormachine RM 80)
300004 - Kettinghor 4 (Kettinghormachine C750)
300022 - CSM2
300023 - CSM3 (Stopmachine 09-16
300024 - CSM4 (Stopmachine 09-3X)
300025 - CSM5 (idem)
300034 - Unimat-4 (Wisselstopmachine Unimat 08-275)
300035 - Unimat-5 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300037 - Unimat-7 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300038 - Unimat-8 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300039 - Unimat-9 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300050 - Ploeg 10 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300052 - Ploeg 12 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300053 - Ploeg 14 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300066 - Tonny (LK60)
300070 - Stab10 (Stabilisator DGS 42 N)
300071 - Stab11 (Stabilisator DGS 62 N)
300095 - Stopmachine Beaver 20 (type Beaver 800)
300098 - Ravot3/Ingrid (Ravot Mosi 29)
300105 - Gemma (Bovenleidingsvernieuwingstrein FUM 100)
300202 - Tiny (O&K-loc)
303001 - Carin (G1206)
303002 - Willy (G1206), nr 9508 op de loc is nummer voor inzet in Zweden en betekent niets in Nederland.
303003 - Janine (Deutz-loc)
303004 - Monique (Deutz-loc)
303005 - Ankie (ex-HGK Deutz-loc)
303007 - Demi (G1206)
303008 - Danique (G1206)
300094 - Dit is de voormalige Ravot 2 alias ex TG804NS en lijkt enigszins op een mosi. De vermelding Ravot 2 is nog wel aanwezig op dit voertuig.
1824 - Deze voormalige NS loc wordt rijvaardig gemaakt en voorzien van een batterij om op spoor zonder bovenleiding te rijden.


Swietelsky

Swietelsky is een spooraannemer die een G1206 inzet van dochteronderneming RTS. Momenteel is dat de blauw/witte 1018 (blauwe huiven, geel front, witte cabine, geen logo/nummer, UIC-nr op brandstoftank: 92 84 2275 101-8).


TX Logistics

TX Logistics (TXL) reed tot en met 30 juni containertreinen tussen Waalhaven Zuid en München en zette daarvoor 193'ers in, de volgende locs waren daarvoor beschikbaar:

193.278 (zwart/grijs/groen met logo's en grote sticker "Say Yes To Europe community driven", ELL)
193.281 (zwart/grijs/groen, ELL)
193.282 (zwart/grijs/groen, ELL)
193.283 (zwart/grijs/groen, ELL)
193.299 (zwart/grijs/groen, ELL)

Per 1 juli heeft BoxXpress deze shuttle overgenomen waardoor TXL naar alle waarschijnlijkheid niet meer in Nederland te zien is.


VolkerRail (VR)

VolkerRail rijdt werktreinen door Nederland en overbrengingen voor Nedtrain en gebruikt daarvoor voormalige Oost-Duitse locomotieven typen V100. De V100'en zijn:
203-1 "Tom"
203-2 "Jerry"
203-4 "Cris"
203-5 "Tyke"
Alle locs kunnen onder hun nummer worden ingevoerd. Verder staan nog SGRM300093 (de voormalige Ravot 1), twee stopmachines (invoeren als "U10x") en videoschouwtrein "Sherloc" (zo in te voeren) ter beschikking.
203-3 "Spike" is op 29 februari 2016 verkocht aan RRF en werd de RRF 24.


Lading van de treinen

De lading van de trein is, zoals hierboven al is opgemerkt, ook van belang om een treinnummer te kunnen achterhalen. Er bestaan vuistregels voor het koppelen van een treinnummer aan een bepaald type goederentrein, anders gezegd: een bepaalde treinnummerreeks bevat meestal eenzelfde type trein.

Meer informatie over het gehele goederengebeuren is te vinden op http://www.rolandrail.nl , de download-TDR waarnaar hierboven verwezen wordt is ook daar te vinden, en wel op de dienstregelingen-pagina.