Vrijdag 07 dec 2018 -- Goederentreinen

7 december 2018: RTB bijgewerkt.
6 december 2018: IRP bijgewerkt.
30 november 2018: TXL, CT en BLS aangepast.
25 november 2018: LTE en RTB aangepast.
24 november 2018: DBC, RTB, LTE en RFO aangepast.



Om wat duidelijkheid te scheppen in het hele goederengebeuren hieronder een lijst van de in Nederland actieve goederenlocs. Op de grensstations, met name in Venlo, komen nog andere loctypen, die hier niet worden genoemd om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Informatie over lading van treinen is onderaan dit bericht te vinden. Vragen over en/of aanvullingen voor dit bericht zijn uiteraard welkom in het forum
Aanvullingen op Cargo richtlijnen dan wel per email.

Van belang bij het invoeren van goederentreinen met een in eerste instantie onbekend treinnummer zijn tijd, richting en belading/soort wagens. Om toch een nummer te kunnen achterhalen zijn deze gegevens van cruciaal belang. Daarnaast is het niet zo dat een treinnummer per definitie correct is als de doorkomsttijd klopt met die van het treinnummer, een containertrein die doorkomt op de tijd van een kolentrein krijgt niet ineens het treinnummer van die kolentrein.
N.B. Conform de Somda-invoerrichtlijnen moet een spatie in het locnummer vervangen worden door een . Die . staat er in het echt dus niet op. B.v. 189 096 moet vermeld worden als 189.096. Dergelijke locnummers staan hieronder al vermeld met .

Inhoudsopgave van het overzicht

BAM Rail
Bentheimer Eisenbahn
BLS
CapTrain
Crossrail Benelux
DB Cargo (DBC)
Eurailscout
HSL Netherlands
Independent Rail Partner (IRP)
Jacko Fijn Techniek (JFT)
KombiRail Europe
Lineas (LNS)
LTE
Metrans
PKP Cargo
Railexperts (RXP)
Rail Force One (RFO)
RailRelease (RRL)
Railtraxx
RheinCargo (RC)
Rotterdam Rail Feeding (RRF)
Rurtalbahn Cargo(RTB)
SBB Cargo
Shunter
Spitzke Spoorbouw (Spitzke)
Strukton
Swietelsky
TX Logistics
Volkerrail
Lading van de treinen


BAM Rail

BAM Rail heeft naast diverse werkvoertuigen ook een ex-DB 703 (Windhoff) en de Mosi 27. BAM huurt meestal RRF in voor hun werktreinen en de Speno-slijptreinen rijden onder regie van BAM. De stopmachines worden ingevoerd als "UNIMAT20x"


Bentheimer Eisenbahn

De BE heeft de ex-NS 1835 in dienst als E01. De loc wordt ingezet voor de Co-shuttle, een containertrein tussen de Maasvlakte en Coevorden, of voor omgeleide treinen tussen Coevorden en Bad Bentheim. Deze treinen rijden onder eigen BE-toelating. De loc invoeren als "E01".
Daarnaast heeft het bedrijf ook twee blauwe G2000-locomotieven, die heel af en toe in Nederland ingezet wordt bij omleidingen van de BE-treinen, grindtreinen naar Almelo of gehuurd wordt door IRP. Dit zijn de "D21" en "D22".


BLS

BLS-locomotieven rijden momenteel verschillende treinen uit Zwitserland en Italië tot Venlo, en in samenwerking met CapTrain rijdt men naar Amsterdam Houtrakpolder en Lutterade DSM in het containervervoer. BLS heeft hiervoor de volgende 186'ers beschikbaar (allen lease van Railpool):
186.101 (grijs)
186.103 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.104 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.106 (grijs)
186.108 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
186.109 (grijs, BLS Cargo Alpen-bestickering)
In zeldzame gevallen worden BLS 486'ers die geen verdere toelating in Nederland hebben meegenomen vanuit Venlo naar Lutterade DSM. Omdat deze wel tot Venlo kunnen komen, mogen deze ingevoerd worden op dezelfde manier als de 186'ers.

BLS beschikt hiernaast ook over Vectrons met toelating in Nederland:
475.401 t/m 475.415 (eigendom, groen/grijs met BLS Cargo Alpen-bestickering)
193.494 - 193.497 (huur van Hupac, blauw met BLS Cargo Alpen-bestickering)
Momenteel staat een van de locs voor instructie op de Waalhaven, er is echter nog geen geplande inzet geweest.


CapTrain

CapTrain rijdt o.a. kolentreinen uit Born via Maastricht en uit Maasvlakte naar Duitsland en verschillende containertreinen tussen Rotterdam / Amsterdam en Duitsland.
CapTrain heeft de beschikking over de:

600:
683 (oranje/wit, lease van RRL)

V100 (alle grijs/groen):
203-101
203-102 (nummer CT-102 op de loc, maar invoeren als 203-102)
203-103
203-104

G1206:
1796 (groen/wit/geel)

Class 66
CB1000 (grijze Class 66 zonder logo)
6601 (zwart/groene Class 66 met logo)
66.02 (zwart/geel, met spatie in het nummer, eigendom van ITL)
6603 (grijs/groene Class 66 met logo)
6605 (grijs/groene Class 66 met logo)
6609/PB05 (grijs/groene Class 66 met logo)
PB01 (groen/gele Ascendos Class 66, tijdelijke inzet)

1600:
1618 (rood/zwart/zilver, rood rooster, Raillogix-logo, naam "Hans Broere" op zijkant)
1619 (rood/zwart/zilver, zwart rooster, Raillogix-logo en klein Captrain-logo)

186:
186.151 (groen/grijs, eigendom van Captrain Cargo West)
186.152 (groen/grijs, eigendom van Captrain Cargo West)
186.153 (groen/grijs, eigendom van Captrain Cargo West)
186.154 (groen/grijs, eigendom van Captrain Cargo West)
186.155 (groen/grijs, eigendom van Captrain Cargo West)
186.156 (groen/grijs, eigendom van Captrain Cargo West)
186.296 (grijs/blauw, gehuurd van Railpool)
186.457 (grijs/blauw, gehuurd van Railpool)
186.459 (grijs/blauw, gehuurd van Railpool)

189 (zwart, gehuurd van MRCE):
189.096 (ES 64 F4-996)



Crossrail Benelux

Crossrail Benelux is in Nederland vooral bekend met hun containertreinen tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Nederland. Ze rijden deze treinen met locs van het type Class 66 en leasen 186'ers die meestal niet in Nederland komen.
Class 66:
PB03 "Mireille" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB12 "Marleen" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB13 "Ilse" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB14 (groen)
PB15 (groen)
DE6301 "Debora" (rood/wit)
DE6302 "Federica" (rood/wit)
DE6306 (grijs)
DE6307 (grijs)
DE6308 "Anja" (rood/wit, Crossrail-logo + tekst "Repaired by ElectroMotive and DB Cottbus")
DE6309 (grijs, klein Crossrail-logo)
DE6310 "Griet" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6311 "Hana" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6312 "Alix" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6314 "Hanna" (rood/wit, Crossrail-logo)

186'ers:
186.150 (grijswit, Crossrail-logo, Macquarie)
186.187 (grijs/blauw, Railpool)
186.210 (groen/grijs, Alpha Trains)
186.268 (blauw, Rhenus-logo)
186.269 (blauw, Rhenus-logo)
186.458 (grijs/blauw, Railpool)
186.497 (grijs/blauw, Railpool)


DBC

DB Cargo is in Nederland actief met 1600'en, 6400'en, 186'ers, 189'ers en 193'ers.

1600:
Rijvaardig zijn de verkeersrode 1604, 1611, 1614, 1615 en 1616 met DB-bestickering. De 1601, 1602, 1612 en 1613 staan terzijde, de 1603 is gesloopt.
De 1600'n worden hoofdzakelijk ingezet naar Sloe, Sittard, Beverwijk en Onnen.

6400:
De diesellocs 6400 zijn DB Verkehrsrot behalve de geel/grijze 6461. Er zijn verschillende aangepaste 6400'n:
- 6411-6414, 6416-6418, 6454 en 6455 hebben ATB NG.
- 6421-6442 hebben ETCS.
- 6476-6479 zijn geschikt als heuvelloc op Kijfhoek.
- 6461-6475 en 6480-6485 zijn aangepast voor de inzet in Duitsland en hebben een vin op de huif. De meeste van deze locomotieven staan echter terzijde of zijn verkocht aan Polen.
- 6463, 6466, 6502-6513 en 6515-6520 zijn geschikt voor inzet in Belgi�.

De ATB-NG locs worden ingezet vanuit Onnen naar Delfzijl/Roodeschool/Veendam, tussen Sittard en Venlo en tussen Sittard en Emmen waarbij die loc overdag rangeert in Almelo.
De ETCS locs zijn hoofdzakelijk actief op de Rotterdamse havenlijn met uitlopers naar Acht, Tilburg Industrie en Alphen a/d Rijn.
De zg. "Duitse Herders" worden bij een tekort aan 189'ers sporadisch ingezet tussen Osnabr�ck en Amersfoort en verder gebruikt voor de binnenlandse dienst.
De zg. "Vlaamse Reuzen" zijn actief tussen Sittard en Kinkempois, vanuit Kijfhoek naar en in de Antwerpse haven en naar en in Zeeuws Vlaanderen.

De 6403, 6443, 6462 en 6467 staan terzijde op Whz.
De 6401, 6402, 6404, 6405, 6408, 6410, 6444, 6445, 6453, 6458, 6459, 6460, 6468, 6470, 6472-6474, 6480, 6483, 6485, 6480 en 6486-6501 zijn verkocht aan DB Cargo Polska (Polen).
De 6406 en 6409 zijn verkocht aan LTE.
De 6407 en 6420 zijn verkocht aan NRC Norway (Noorwegen).
De 6419, 6446, 6448 en 6449 zijn verkocht aan Grenland Rail (Noorwegen).
De 6447, 6450, 6451, 6456 en 6457 zijn verkocht aan Eurotunnel (Frankrijk).
De 6452 is verkocht aan NJD Maskin AS (Noorwegen).
De 6471 is bij Shunter voor reactivering en ombouw naar Vlaamse Reus.
De 6475, 6481, 6482 en 6484 zijn verkocht aan Railtraxx (Belgi�).
De 6415 en 6514 zijn gesloopt (na ongeval Barendrecht 25-9-2009, sloop in maart 2010).

186 (allen lease van Railpool):
186.256 (blauw/grijs)
186.257 (blauw/grijs)
186.259 (blauw/grijs)
186.446 (blauw/grijs)
186.491 (blauw/grijs)
186.492 (blauw/grijs)
186.495 (blauw/grijs)
186.496 (blauw/grijs met DB-logo's op koppen en grote wervingsstickers op zijkanten)

189:
Bijna alle 189'ers zijn rood met een wit front. De voor Nederland geschikte 189'ers zijn de rode locs 189.023 t/m 189.054, 189.065 t/m 189.089 en 189.100. De locs worden ingezet voor allerlei goederentreinen naar en van Duitsland. De locs met AK worden hoofdzakelijk ingezet voor ertsvervoer Maasvlakte-Dillingen.
- 189.072 is voorzien van het afbladerend opschrift "GZ1000".
- 189.030-189.047 hebben een automatische koppeling voor ertsvervoer.

193 (rood):
193.300 t/m 193.359.
De 193.300, 193.301, 193.309, 193.310, 193.312 en 193.357 hebben grote groene stickers op de zijkant.
De 193.331 heeft het cijfer "500" op de neus om te vieren dat Siemens de vijfhonderdste Vectron in M�nchen-Allach heeft gebouwd.


Eurailscout

Eurailscout heeft diverse zelfrijdende en gesleepte meettreinen.
Zelfrijdend:
BRT-08 "mP Jim"(ex-motorpost)
BRT-91 "mP Jules" (ex-motorpost)
ODT-08
UFM-07
UFM120
UFM160
UST-96
UST02 (twee-delig)
VST07-3 "Anneke" (van Strukton gehuurde 302282)
Gesleepte:
SIM-09 "Antoinette"
SIM-10
SIM-11 "Inge"
SIM-12 "Annet"
SIM-13 "Th�ia"
SIM-14
US15

De UFM160, minstens 1 SIM en de US15 zijn gedetacheerd in Frankrijk i.s.m. Vigirail/SNCF.
De VST-05, 07-1 en 07-2 zijn terzijde gesteld.


HSL Netherlands

HSL Netherlands b.v. is de opvolger van HSL Logistik b.v. nadat in april 2017 de licentie werd ingetrokken door IL&T. De 1832 is verkocht aan verhuurder Rail Rolling Stock. HSL Netherlands houdt zich bezig met autotreinen naar Amersfoort Pon (tot dusver uitbesteed aan RFO, last-mile naar Pon zal dat sowieso blijven) en spotvervoer zoals ketelwagentreinen en kolentreinen.

Moederbedrijf HSL Deutschland beschikt over de volgende 186'ers die onder HSN-toelating naar Nederland kunnen komen, (nog) niet alle locs zijn daadwerkelijk in Nederland geweest;
186.181 (Railpool grijs/oranje, "Wir verbinden Europa"-bestickering)
186.381 (Akiem/HSL blauw, "European Together Logistics"-bestickering)
186.382 (Akiem rood, "European Together Logistics"-bestickering)
186.383 (Akiem paars, "European Together Logistics"-bestickering)
186.429 (Railpool grijs/blauw)
186.433 (Railpool grijs/blauw)
186.435 (Railpool grijs/blauw)
186.436 (Railpool grijs/blauw)


Independent Rail Partner (IRP)

IRP is een dienstverlener met leaselocomotieven G1206 (o.a. wegsleepdienst) en G2000 die rijdt onder de licentie van Rail2U. Alle diesellocomotieven worden ingevoerd als "IRP2xxx".

G1206:
2201 (groen/wit met geel resp. wit contrastvlak, uic 92 80 1275 634-4, ProRail Wegsleepdienst-sticker op cabine.).
2211 (zwart/roze met IRP logo's).
2212 (zwart met wit/rood contrastvlak, "1601" en uic-nr 92 80 1275 622-9 op de cabine).
2213 (zwart/roze met IRP logo's).

G2000 met smalle cabine:
2101 (grijs/roze, uic 9280 1273 105-7, fabrieksnr. 1001034)
2102 (grijs/roze, uic 9280 1273 103-2, fabrieksnr. 1001039)
2103 (grijs/blauw, uic 9280 1273 104-0, fabrieksnr. 1001326)
2105 (grijs/blauw, uic 9280 1273 106-5, fabrieksnr. 1001035)

IRP beschikt ook over een 186'er, de 186.218 (groen/grijs).


Jacko Fijn Techniek (JFT)

De ex-Locon 9702 is verkocht aan Jacko Fijn Techniek en beschikbaar voor verhuur. JFT is GEEN vervoerder maar onderhoudsbedrijf/verhuurder.


KombiRail Europe

KombiRail Europe rijdt containertreinen tussen Maasvlakte en Duitsland en gebruikt hiervoor;

186 (lease van Railpool):
186.107
186.289

G2000 (lease van Alpha Trains:
272405-2 (groen/grijs).


Lineas (LNS)

Lineas is sinds 27 april 2017 de nieuwe naam van B Logistics (tot 7 oktober 2015 NMBS Logistics).

De diesellocs 7771 t/m 7786, 7788 t/m 7790 en 7866 t/m 7870 worden ingezet naar NL, enkeltractie naar Zeeuws-Vlaanderen en in dubbeltractie naar Budel (zinkerts), Limburg (transit coil- en kalktreinen via Fvs-Vl-Kn), Sloe (ad-hoc), en Lage Zwaluwe (kalkslurry). Invoeren als NMBS77xx.
De van NMBS gehuurde locs 2816, 2819, 2821, 2823, 2825 t/m 2832, 2836 t/m 2843 zijn beschikbaar voor o.a. de containertreinen via Rsd-Vl/Em, Volvo-treinen via Rsd-Bh en Buna-, staal- en UC-treinen naar Kfh, evenals de van Railpool gehuurde
186.182,
186.183,
186.258,
186.291,
186.293,
186.294,
186.299,
186.424,
186.427,
186.445,
186.447 t/m 186.456,
186.493 en
186.494
Hiernaast huurt Lineas ook de 186.384 en 186.386 (grijs met rode vlekken) van Akiem.

De E-locs serie 2800 invoeren als "NMBS28xx", niet met het E186-nr. De 186.xxx van Railpool w�l met het E186-nummer invoeren.
Lineas (onder)huurt ook nog de volgende Class 66's die in NL komen:
513-10 (zwart met Lineas-bestickering)
653-2 (zwart)
653-07 (goud, HSL-Logistik logo)
De 2825 heeft stickers "Join our company in motion, check out www.blogistics.be" (ene zijde)/"www.modal-shift.be" (andere zijde).
De 2832 heeft kleine stickers "Cobra 2008-2017, 150.000 Trains/Treinen/Z�ge!"
De 2841 en 2843 hebben stickers "E-drivers, 30% less energy" (beide zijden).
De 186.293 is zwart met groene strepen en groot Lineas-logo.
De 7784 en 7789 zijn zwart met groene strepen en Lineas-logo.
De 7866 t/m 7869 hebben stickers op de cabine "Join our company in motion" (ene zijde) en "Check out www modal-shift be" (andere zijde). De 7866 heeft eveneens een klein Lineas-logo op de neus.

Lineas huurt ook de voormalige OOC-loc 691 voor rangeerwerk in Awhv, en heeft voor het rijden in Zeeuws Vlaanderen de rode V60 363.712 in dienst.


LTE

LTE rijdt diverse containertreinen en spotvervoer.
LTE beschikt over de volgende locomotieven:

6400 (blauw/wit tenzij anders vermeld):
6406
6409

G1206:
1797 (grote LTE-sticker op cabine)

TRAXX (Railpool grijs/blauw tenzij anders vermeld):
186.102 (rode balk op front t.h.v. frontseinen, LTE-logo)
186.110 (rode balk op front t.h.v. frontseinen, rood nummer 110 op front, LTE-logo)
186.298 (LTE-logo)
186.355 (gehuurd van Akiem, grijs met 3 rode vlekken)
186.497 (rode balk op front t.h.v. frontseinen)
286.940 (wit, LTE-logo, eigendom van moederbedrijf Rhenus)

189 (allen lease van MRCE):
189.200 (zwart, grote sticker Chengdu-Tilburg-Rotterdam)
189.201 (zwart met kleine LTE-stickers)
189.203 (geel/grijs met kleine LTE-stickers op de koppen)
189.205 (geel/grijs)
189.206 (Vincent van Gogh-bestickering)
189.209 (zwart)
189.210 (zwart)
189.212 (zwart, met NL + PL-vlaggen en "Linked by Rail"-opschrift)
189.213 (zwart, met NL + PL-vlaggen en "Linked by Rail"-opschrift)

Vectron (allen lease van ELL):
193.232 (zwart/grijs/groen, grote sticker "number 100 ELL/Flying Dutchman")
193.261 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.262 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.263 (zwart/grijs/groen, grote LTE-sticker "from C2C carbon-dioxide free!")
193.280 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.728 (zwart/grijs/groen, grote sticker "experts in RAIL insurance. NVK")
193.733 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.735 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.737 (zwart/grijs/groen met wit vlak)
193.738 (zwart/grijs/groen met wit vlak)

Daarnaast huurt LTE sinds 1 juni 2018 de Railexperts 6703 en gebruikt soms V100 203.102 van Shunter.


Metrans

Metrans rijdt nagenoeg iedere dag tussen Waalhaven RSC en Praag en 3 keer per week tussen Waalhaven RSC en Ceska Trebova.
Metrans rijdt containertreinen onder de licentie van RRF met de loccen:
386.028 t/m 386.040


PKP Cargo

PKP Cargo heeft al een paar jaar een eigen toelating maar maakte daar van januari tot 8 februari 2016 pas gebruik van met autotreinen via Roosendaal-Venlo, sindsdien niet meer.


Railexperts (RXP)

Railexperts heeft de ex-Locon 9901 en ex-ACTS 6703 in dienst voor gezelschapsvervoer, locomotief- en treinsteloverbrengen, goederen- en werktreinen i.o.v. een andere vervoerder maar kan rijden onder eigen licentie. De 6703 is momenteel verhuurd aan LTE.


Rail Force One (RFO)

RFO is de door Raillogix, actief in o.a. Nederland als logistiek bedrijf met het aantrekken van goederenvervoer per spoor, zelf opgerichte vervoerder die sinds juli 2017 actief is. RFO heeft de volgende locs ter beschikking;

1800 (allen lease van RRL):
1828 (oranje/wit)
1829 (zilvergrijs met zwart/witte strepen)
1830 (oranje/wit, wordt momenteel inzetklaar gemaakt)
1831 (oranje/wit)
1837 (oranje/wit)

NMBS 6200:
6702 (oranje, lease van RRL, voormalig Locon-nummer 9802 op de loc)

600:
9702 (oranje, lease van JFT)

186:
186.359 (grijs, lease van Akiem)

189:
189.207 (zwart, lease van MRCE)
189.208 (zwart, lease van MRCE)
189.211 (zwart, lease van MRCE)
189.821 (oranje Locon 502)

G1206:
1553 (zwart, Rail Force One-logo op huif en tekst op de cabine)


RailRelease(RRL)

RailRelease is geen vervoeder maar operator/verhuurder.

Na het faillissement van Locon op 12 juli 2017 zijn de 9701, 9802, 9902 t/m 9906, 9908 en 9909 zijn verkocht aan de Rail Innovators Group, waar RailRelease, Raillogix en RFO ook onderdeel van zijn. Min of meer dienstvaardig en beschikbaar voor verhuur zijn de:
683 (ex-9701)
1828 (ex-9906)
1829 (ex-9909)
1831 (ex-9904)
1837 (ex-9903)
6702 (ex-9802)
De de overige ex-9900 zijn niet dienstvaardig.
RailRelease is G��N eigenaar van de 1618 en 1619 die bij Captrain rijden in Raillogix-kleuren, beide locs zijn samen met de 1621 door Rail Rolling Stock verhuurd aan Captrain. De 1621 staat echter terzijde.


Railtraxx

Railtraxx is een Belgische vervoerder met containertreinen via Essen-Roosendaal-Venlo naar Duitsland rijdt en heeft daarvoor de volgende locomotieven beschikbaar:

Class 66's:
266.024 (groen, logo)
266.035 (grijs, logo)
266.031 (groen, logo)
266.114 (zwart)
266.118 (zwart, logo)

G2000:
272.003-5 (groen/grijs)
272.403-7 (groen/grijs)

6400 (groen):
6475
6481
6482
6484

186 (groen/grijs, gehuurd van Alpha Trains):
186.123
186.206


RheinCargo (RC)

RheinCargo (RC) is de co�peratie van Hafen und G�terverkehr K�ln (HGK) en Neuss D�sseldorfer Hafen (NDH).

RC rijdt in Nederland containertreinen tussen Duitsland en de Maasvlakte en vervuilde grond naar Veendam. RC heeft daarvoor beschikbaar:

Traxx F140 DE (grijs, RC logo):
DE801
DE802
DE803
DE804
DE805

Class 66:
DE61 (grijs, RC-logo)
DE63 (groen)
DE67 (groen)
DE668 (vermiljoen, HGK-logo, "Klaus Meschede")
DE676 (groen)
DE678 (groen)
DE681 (zwart)
DE686 (zwart)


Rotterdam Rail Feeding (RRF)

Reeks 73:
RRF heeft 8 ex-NMBS reeks 73, genummerd 101 t/m 108, allemaal geel/groen.
Een deel ervan staat terzijde. Invoeren als "RRF10x"

V100:
RRF heeft 10 V100'n, de 16 t/m 25, de 19 is blauw met witte Distrirail-opschriften, de rest groen/geel. De V100'n worden ingezet voor eigen treinen, voor aannemers en af en toe voor andere vervoerders. Invoeren als "RRFxx".

G2000 (brede cabines):
1445 (grijs met blauwe cabines, voormalig RRF-nr 1103 op cabine)
1699 (grijs met groene cabines, voormalig RRF-nr 1104 op cabine)
Invoeren als "RRF1xxx"

Class 66, in lease:
561-03 (oranje/zwart), momenteel verhuurd aan Freightliner Duitsland.
561-04 (oranje/zwart)
561-05 (oranje/zwart)
653-01 (zwart, nummer 8653-01 op de cabine)

1600:
4401 (ex 1606)
4402 (ex 1609)
Invoeren als "RRF4401" en "RRF4402".

189 (zwart, lease van MRCE):
189.099 (ES 64 F4-999)


RTB

Rurtalbahn Cargo (RTB) rijdt in Nederland o.a. containertreinen Maasvlakte-Blerick en Maasvlakte-Stuttgart. RTB heeft hiervoor diverse locs ter beschikking:

Class 66 (lease van Ascendos, groen, allen groot RTBC-logo)
V266
V267 (leasemaatschappij Ascendos-nr PB17 op front)
V271 (leasemaatschappij Ascendos-nr PB18 op front)

G1206:
V155 (grijs/blauw, RTBC-logo, eigendom, staat aan de kant i.v.m. defect)
V156 (grijs/blauw, RTBC-logo, eigendom)
V159 (donkergrijs, wit contrastvlak, lease MRCE)
V160 (zwart, wit contrastvlak, lease MRCE, kleine nummers 1555 aanwezig op loc)

G2000:
V203 (grijs/blauw met witte neus, brede cabine, uic nr. 92 80 1272 408-6, fabrnr. 5001752)
V207 (grijs/blauw met gele neus, smalle cabine, uic nr. 92 80 1273 101-6, fabrnr. 1001029)

186 (grijs/blauw, lease van Railpool tenzij anders vermeld):
186.207 (groen/grijs, lease van Alpha Trains)
186.292
186.297 (blauwe "Aachen / Aken" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.300 (blauwe "Antwerpen" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.421 (EGS-logo)
186.422 (Rurtalbahn Cargo-logo)
186.423 (Rurtalbahn Cargo- en PCC-logo)
186.425 (RTB Cargo-logo)
186.426 (blauwe "Rotterdam" bestickering, RTB Cargo-logo)
186.428 (RTB Cargo-logo)
186.438

189:
189.202 (geel/grijs, lease MRCE)

193:
193.726 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.727 (zwart/groen, grote EGS-sticker, lease ELL)
193.732 (zwart/groen, groot wit vlak, lease ELL)
193.791 (donkerblauw met witte strepen, RTB Cargo-logo, "Gemeinsam durch Europa"-tekst)
193.792 (donkerblauw met witte strepen, RTB Cargo-logo, "Mit uns auf die Zugspitze"-tekst)

RTB huurt V100 203.101 van Shunter voor rangeerwerk n/v de terminal in Blerick.


SBB Cargo

SBB Cargo rijdt containertreinen en autotreinen en heeft daarvoor de volgende 189'ers ter beschikking:
189.090 (zwart)
189.092 (zwart)
189.093 (zwart)
189.096 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.106 (zwart)
189.102 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.107 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.108 (zwart, SBB Cargo International- en Alpaz�hmer-logo)
189.109 (zwart)
189.112 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.115 (zwart)
189.282 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.284 (zwart, SBB Cargo International- en Alpaz�hmer-logo)
189.288 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.290 (zwart, "AusgeRastatt!"/"Rastattless", SBB Cargo International-logo)
189.982 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.983 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.984 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.987 (zwart)
189.990 (zwart, Novelis-bestickering)
189.991 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.994 (zwart, Novelis-bestickering)
189.996 (zwart, SBB Cargo International-logo)


Shunter

Shunter heeft twee geel/grijze V100'n, de locs 203.101 en 203.102, de naam "Shunter" staat er groot op. Deze locs worden regelmatig door andere vervoerders gehuurd voor het rijden van treinen. Daarnaast heeft Shunter een groot scala aan rangeerlocjes, welke voornamelijk in het Rotterdams havengebied ingezet worden. De 203.101 wordt momenteel verhuurd aan RTB, de 203.102 wordt regelmatig door LTE gebruikt.


Spitzke

In Nederland maakt bouwbedrijf Spitzke gebruik van een aantal blauw/witte machines type V 100 (ex-DR). Ze zijn genummerd als V100-SP-00x; in Nederland komen alleen de 004-007, allen eigendom van het Duitse Spitzke Gleisbau GmbH. De voormalige Nederlandse locs dragen de volgende namen (V100-SP-007 heeft geen naam):
V100-SP-004 - Mari�lle
V100-SP-005 - Truus
V100-SP-006 - Marieke


Strukton

Infraonderneming Strukton heeft zowel locomotieven als onderhoudsmachines. Al die materieel wordt ingevoerd onder de SGRM-nummers. Vaak heeft dit materieel echter ook nog andere nummers of namen, welke soms beter zichtbaar aangebracht zijn. Hieronder een overzicht van al het Strukton-materieel dat ingevoerd kan worden. Als eerste staan de SGRM-nummers, daarna andere uiterlijke kenmerken:

300001 - Kettinghor 2 (Kettinghormachine RM 80)
300004 - Kettinghor 4 (Kettinghormachine C750)
300022 - CSM2
300023 - CSM3 (Stopmachine 09-16
300024 - CSM4 (Stopmachine 09-3X)
300025 - CSM5 (idem)
300034 - Unimat-4 (Wisselstopmachine Unimat 08-275)
300035 - Unimat-5 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300037 - Unimat-7 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300038 - Unimat-8 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300039 - Unimat-9 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300050 - Ploeg 10 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300052 - Ploeg 12 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300053 - Ploeg 14 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300066 - Tonny (LK60)
300070 - Stab10 (Stabilisator DGS 42 N)
300071 - Stab11 (Stabilisator DGS 62 N)
300095 - Stopmachine Beaver 20 (type Beaver 800)
300098 - Ravot3/Ingrid (Ravot Mosi 29)
300105 - Gemma (Bovenleidingsvernieuwingstrein FUM 100)
300201 - Herma (O&K-loc) (verhuurd aan Railpark, Roosendaal)
300202 - Tiny (O&K-loc)
303001 - Carin (G1206)
303002 - Willy (G1206), nr 9508 op de loc is nummer voor inzet in Zweden!
303003 - Janine (Deutz-loc)
303004 - Monique (Deutz-loc)
303005 - Ankie (ex-HGK Deutz-loc)
303007 - Demi (G1206)
303008 - Danique (G1206)
300094 - Dit is de voormalige Ravot 2 alias ex TG804NS en lijkt enigszins op een mosi. De vermelding Ravot 2 is nog wel aanwezig op dit voertuig.


Swietelsky

Swietelsky is een spooraannemer die een G1206 inzet van dochteronderneming RTS. Momenteel is dat de blauw/witte 1018 (blauwe huiven, geel front, witte cabine, geen logo/nummer, uic-nr op brandstoftank: 92 84 2275 101-8).


TX Logistics

TX Logistics rijdt containertreinen en zet daarvoor 189'ers en 193'ers in, de volgende zijn daarvoor beschikbaar:
189.101 (zwart, MRCE)
189.104 (zwart, MRCE)
189.280 (zwart, MRCE)
189.285 (zwart, MRCE)
189.286 (zwart, MRCE)
189.995 (zwart, MRCE)
189.997 (zwart, MRCE, bestickering Wir bringen die Kraft von 8500 Pferden auf die Schiene)
189.998 (zwart, MRCE)

193.278 (zwart/grijs/groen, ELL)
193.700 (zwart, MRCE)


Volkerrail

VolkerRail rijdt werktreinen door Nederland en overbrengingen voor Nedtrain en gebruikt daarvoor voormalige Oost-Duitse locomotieven typen V 100. De V100'n zijn:
203-1 "Tom"
203-2 "Jerry"
203-4 "Cris"
203-5 "Tyke"
Alle locs kunnen onder hun nummer worden ingevoerd. Verder staan nog SGRM300093 (de voormalige Ravot 1), twee stopmachines (invoeren als "U10x") en videoschouwtrein "Sherloc" (zo in te voeren) ter beschikking.
203-3 "Spike" is op 29 februari 2016 verkocht aan RRF en werd de RRF 24.


Lading van de treinen

De lading van de trein is, zoals hierboven al is opgemerkt, ook van belang om een treinnummer te kunnen achterhalen. Er bestaan vuistregels voor het koppelen van een treinnummer aan een bepaald type goederentrein, anders gezegd: een bepaalde treinnummerreeks bevat meestal eenzelfde type trein. Er gelden globaal de volgende regels:

40xxx t/m 43xxx: container- en huckepacktreinen
44xxx t/m 45xxx: gemengde goederentreinen (maar mogelijk ook met een zelfde soort wagens...)
46xxx t/m 49xxx: zie toelichting in de download-TDR van rolandrail.net (zie ook hieronder), veelal bloktreinen
5xxxx: binnenlandse treinen van alle vervoerders behalve DBC.
60xxx t/m 63xxx: binnenlandse treinen van DBC.


Meer informatie over het gehele goederengebeuren is te vinden op Rolandrail.net, de download-TDR waarnaar hierboven verwezen wordt is ook daar te vinden, en wel op de dienstregelingen-pagina.