Werkzaamheden
Werkzaamheden maart 2019
MetroRET ~ 02-04-2019 19:03:46
Eventueel de 28500 koppelen aan de 700/1800 en het huidige pad van de 700/1800 dan aan de 1600/11600 koppelen.
treinfan ~ 02-04-2019 18:50:14
Uit het nieuwsartikel:
Quote
Jeugdarts Ingrid van Dillen uit Oegstgeest reisde dinsdagmiddag in de overvolle Intercity van 17:19 uur van Amsterdam Zuid naar Leiden.
Gezien de verdere tekst zat die trein wel iets voller dan normaal, maar het is wel een traject waar normaal al te weinig capaciteit wordt geboden in de spits... Waarom rijdt de 28500 eigenlijk niet door naar Shl?
b2py ~ 02-04-2019 18:37:54
Quote
Capt_Molo (di 02 apr 2019 16:29:12 www.somda.nl): En belangrijker, een kwartier minder reistijd. Ik probeer me alleen in te denken hoe men tot deze beslissing is gekomen. Een goede reden moet er wel zijn, anders is het een enorme misser.
Voor je overdenken:
In het kader van heldere communicatie kan ik mij er iets bij voorstellen dat men niet wilt om beperkt (2x per uur) een directe trein Leiden - Den Haag HS en treinverkeer Leiden - Den Haag CS faciliteren. Kan me de onduidelijkheid voorstellen als je gaat adviseren om deels via CS en deels direct te reizen. Daarbij zullen die twee treinen zeer vol zijn, zo niet overvol en dan kan ik mij er iets bij voorstellen om dat te voorkomen de treinen via CS worden gestuurd. Zie ook dat er vanuit HS meer treinen van- en naar CS rijden.
Thoms93 ~ 02-04-2019 18:07:51
Volgens ProRail in een bericht in het AD van 27 maart (www.ad.nl) is hier inderdaad bewust voor gekozen. Ledn heeft normaal een belangrijke overstapfunctie (Gvc / Gv - Rtd enerzijds en Shl / Hlm anderzijds), en Gv is te klein om deze functie over te nemen. Gvc kan dit wel aan, aldus het artikel (onder de tweets).
Capt_Molo ~ 02-04-2019 16:29:12
En belangrijker, een kwartier minder reistijd. Ik probeer me alleen in te denken hoe men tot deze beslissing is gekomen. Een goede reden moet er wel zijn, anders is het een enorme misser.
maarten83 ~ 02-04-2019 16:22:23
Er zijn denk aardig wat reizigers vanuit Ddr, Rtd, Sdm, Dt, Gv die naar Laa of Ledn gaan. Daar scheelt t een overstap mee. Wel zo klantvriendelijk.
Capt_Molo ~ 02-04-2019 15:31:49
Quote
maarten83 (di 02 apr 2019 14:40:18 www.somda.nl): Wat is de reden dat i.v.m. de werkzaamheden bij Ledn alles naar Gvc gaat en niet 1 serie via Gv? dat moet toch kunnen via spoor 320.
De 2400 serie komt niet in aanmerking, want vanwege de snelheidsbeperkingen rond Ledn gaat die z'n pad niet halen richting Shl. De 2200 serie zou in plaats van de 28500 de hele dag kunnen rijden, maar komt dan ook niet verder dan Ledn.
Qua rijtijden en overkruisingen te Laa en Gv kan het, maar is risicovol dus vooral niet proberen. En de toegevoegde waarde is dus gering, alleen reizigers tot Ledn zijn erbij gebaat.
maarten83 ~ 02-04-2019 14:40:18
Wat is de reden dat i.v.m. de werkzaamheden bij Ledn alles naar Gvc gaat en niet 1 serie via Gv? dat moet toch kunnen via spoor 320.
Steen ~ 21-03-2019 21:12:59
niet meer zitplekken voor de 8800 deze periode? de optie via Shl is tijdens deze periode niet bestaand, dus de daardoor is er vanaf Ut nog maar 1 optie naar Ledn (8800).
michaben ~ 21-03-2019 21:04:32
Materieelplanning voor maandag via InfoPlus:
- 28500 wordt ICM9/ICM10/DDZ10, met in de middag nog een VIRM6 ertussen. Keert in Gvc op de 700/1800 dus daar dezelfde samenstellingen. Enkele treinen (725, 1820, 765) hierdoor versterkt van ICM12 naar DDZ10, maar de 1856 moet twee bakken inleveren.
- 2100 krijgt enkele ritten met VIRM12.
- 4600 wordt waar mogelijk versterkt tot SLT10
- 6300 krijgt een vijfde compositie met SLT8 vanwege de verlenging naar Asd, overige composities blijven SNG (3xSNG7, 1xSNG11). De 6300 gaat hier als intercity rijden in het pad van de 2200, maar dus met flink kleinere samenstellingen. Zo wordt de VIRM12 van de 2225 vervangen door de 6312 met SNG11, en de VIRM12 van de 2258 wordt de 6371 met SLT8.
thom ~ 21-03-2019 00:11:59
Het klonk even als een tegenargument, ik vatte hem niet op als aanvullende vraag, sorry
AgentX ~ 20-03-2019 16:28:58
Inderdaad, het was een serieuze vraag.
IJsbergsla ~ 20-03-2019 10:45:14
En dat vergelijkt AgentX, terecht, met Noordwijkerhout...
thom ~ 20-03-2019 10:01:34
Quote
AgentX (di 19 mrt 2019 21:17:41 www.somda.nl): Is dat bij Nwh nog het geval dan?
Geen idee, maar volgens mij hadden we het hier over Apdvam...
AgentX ~ 19-03-2019 21:29:21
Sorry, wat?
didam2009 ~ 19-03-2019 21:22:11
van het weekend spoor vernieuwing Didam-Wehl
AgentX ~ 19-03-2019 21:17:41
Is dat bij Nwh nog het geval dan?
thom ~ 19-03-2019 21:04:33
Zeker waar, tenzij er nog iemand gewoon betaald om op het spoor aangesloten te zijn natuurlijk
broek53 ~ 19-03-2019 20:55:45
Bedoeld wordt dat je de wissels naar een dode aansluiting beter kunt vervangen door recht spoor - in de huidige kromspraak "sanering" geheten
thom ~ 18-03-2019 23:03:26
Het is natuurlijk gewoon in dienst zijnde Infra, en tot het een andere status heeft zal het onderhoud uitgevoerd moeten worden en versleten delen toch vervangen moeten worden.
daniel81 ~ 18-03-2019 17:30:05
Eind deze maand gaat ook veel gewerkt worden op het raccordement Apd-Apdvam. Tussen het station en de overweg Marchantstraat gaat het spoor vernieuwd worden, bij overweg Saba (noordelijke VAM-aansluiting) worden wissels vernieuwd en bij de overweg lange Amerikaweg (zuidelijke VAM-aansluiting) worden wissels 'omgebouwd'. Spoorvernieuwing is natuurlijk nuttig omdat de VSM er ook overheen rijdt, de wisselvervanging en vernieuwing is wel opvallend. Is hier i.t.t. Nwh nog hoop op reactivering van het vuilvervoer of volgt dit de Prorailwet dat vernieuwing het begin van het einde is?
cuneo56 ~ 07-03-2019 12:36:36
Het zal wel over de Markbrug net buiten station Breda gaan.

Trouwens als de Markbrug in de HSL Buiten dienst is kan een IC-d/ IC benelux gewoon rijden, de verbinding zit ten noorden ervan, wordt die plek trouwens niet Viaduct Nieuwveer genoemd?
gvttreinen ~ 07-03-2019 11:56:23
Gezien de ophef ICD/Benelux tussen Rtd en Bd denk ik meer aan Markbrug in de HSL.
sjoerd ~ 06-03-2019 17:17:16
Quote
gvttreinen (wo 06 mrt 2019 09:32:40 www.somda.nl): Misschien ook wel leuk om te vermelden WAT er gedaan wordt:

16/17 maart;
Revisie ODS bruggen
Werkzaamheden bvl tussen Asd en Asdm.
Bovenbouwvernieuwing Asd - Asdm.
Bovenbouwvernieuwing/sanering empl. Ledn.
Geluidschermen Markbrug (Bd - Zlw)
Huh? Bij de Markbrug wonen alleen ratten. Of wordt de Markbrug in Breda bedoeld?
gvttreinen ~ 06-03-2019 16:48:42
@geert; gezien de ophef 30900/20000 en omleiding ICE zou je idd denken dat het 1500 V net betreft.
DDietzen ~ 06-03-2019 15:29:27
Quote
Klaasje (wo 06 mrt 2019 14:14:14 www.somda.nl):
Quote
michaben (di 05 mrt 2019 22:17:51 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (di 05 mrt 2019 21:45:13 www.somda.nl): Maar als bv een solo DDZ-VI voldoende zou zijn zou dat een prima optie zijn.
De 524 en 532, twee van de treinen waar het om gaat, rijden normaal met respectievelijk DDZ10 en ICM12. Al is DDZ6 natuurlijk nog altijd meer capaciteit dan geen trein, en je kunt desnoods in Amf nog een stel bijplaatsen.
In combinatie met het idee van Daniel81 kan je natuurlijk ook keren op het goederenemplacement en bij het vrijkomen van spoor 3 daarheen rijden en kort halteren om daarna non-stop naar Amersfoort te rijden. Met de 3600 die om .15 richting Zutphen vertrekt moet een vertrek van .20 op de sloffen haalbaar zijn.
Hoeft niet eens non-stop naar Amf als je een beetje indikt in de stationnementen. Dv .20 - Apd .30/.31 - Amf .55/.56 en je bent weer op tijd.
geert ~ 06-03-2019 14:41:32
Quote
RickBu (wo 06 mrt 2019 10:11:34 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (wo 06 mrt 2019 09:32:40 www.somda.nl): Misschien ook wel leuk om te vermelden WAT er gedaan wordt:


22-24 maart;
Inschuiven brugdek Dr (Kanaal)
Verplaatsen dwergsein te Zp
Bovenleidingwerkzaamheden Zv
Plaatsen geluidschermen Laa en Gvm
Bovenbouwvernieuwing Ledn e.o.
Betreft het sein in Zp dwergsein 114 (spoor 1a)?
En de werkzaamheden in Zv, hebben die effect op de Betuweroute? Of alleen in het 1509V deel?
Klaasje ~ 06-03-2019 14:14:14
Quote
michaben (di 05 mrt 2019 22:17:51 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (di 05 mrt 2019 21:45:13 www.somda.nl): Maar als bv een solo DDZ-VI voldoende zou zijn zou dat een prima optie zijn.
De 524 en 532, twee van de treinen waar het om gaat, rijden normaal met respectievelijk DDZ10 en ICM12. Al is DDZ6 natuurlijk nog altijd meer capaciteit dan geen trein, en je kunt desnoods in Amf nog een stel bijplaatsen.
In combinatie met het idee van Daniel81 kan je natuurlijk ook keren op het goederenemplacement en bij het vrijkomen van spoor 3 daarheen rijden en kort halteren om daarna non-stop naar Amersfoort te rijden. Met de 3600 die om .15 richting Zutphen vertrekt moet een vertrek van .20 op de sloffen haalbaar zijn.
gvttreinen ~ 06-03-2019 10:56:00
Ook Yep
RickBu ~ 06-03-2019 10:11:34
Quote
gvttreinen (wo 06 mrt 2019 09:32:40 www.somda.nl): Misschien ook wel leuk om te vermelden WAT er gedaan wordt:


22-24 maart;
Inschuiven brugdek Dr (Kanaal)
Verplaatsen dwergsein te Zp
Bovenleidingwerkzaamheden Zv
Plaatsen geluidschermen Laa en Gvm
Bovenbouwvernieuwing Ledn e.o.
Betreft het sein in Zp dwergsein 114 (spoor 1a)?
gvttreinen ~ 06-03-2019 09:50:36
Yep.
ToH ~ 06-03-2019 09:46:43
Bedoel je met ODS de Oosterdoksbrug net na Asd?
gvttreinen ~ 06-03-2019 09:32:40
Misschien ook wel leuk om te vermelden WAT er gedaan wordt:

16/17 maart;
Revisie ODS bruggen
Werkzaamheden bvl tussen Asd en Asdm.
Bovenbouwvernieuwing Asd - Asdm.
Bovenbouwvernieuwing/sanering empl. Ledn.
Geluidschermen Markbrug (Bd - Zlw)

22-24 maart;
Inschuiven brugdek Dr (Kanaal)
Verplaatsen dwergsein te Zp
Bovenleidingwerkzaamheden Zv
Plaatsen geluidschermen Laa en Gvm
Bovenbouwvernieuwing Ledn e.o.
Capt_Molo ~ 06-03-2019 08:37:53
De extra stops van de 700/1800 en 2100 te Laa eind maart zijn erg welkom. Ik vraag me wel af wat de bezetting van de extra spitstrein 28500 is. Deze vertrekt uit Gvc op patroontijd van de 700/1800 (die dus 4 minuten eerder vertrekt?), en komt te Ledn aan om .17/.47, dan is de 700/1800 net weg.
michaben ~ 05-03-2019 22:17:51
Quote
daniel81 (di 05 mrt 2019 21:45:13 www.somda.nl): Maar als bv een solo DDZ-VI voldoende zou zijn zou dat een prima optie zijn.
De 524 en 532, twee van de treinen waar het om gaat, rijden normaal met respectievelijk DDZ10 en ICM12. Al is DDZ6 natuurlijk nog altijd meer capaciteit dan geen trein, en je kunt desnoods in Amf nog een stel bijplaatsen.
bultena ~ 05-03-2019 22:08:49
Ze zouden die 500/600 gewoon via Dv minimaal naar Zl en bij voorkeur naar de eindbestemmingen Gn/Lw moeten laten rijden. En inderdaad zonder stop in Apeldoorn.
daniel81 ~ 05-03-2019 21:51:08
Quote
michaben (di 05 mrt 2019 21:42:49 www.somda.nl): Ook al rangeer je die 40 minuten naar het emplacement, is er dan wel een vertrekspoor beschikbaar om :18? Om :16, :17 en :19 vertrekken er immers al drie treinen, vanaf de drie beschikbare sporen. Een vierde trein past daar niet zomaar tussen. Doordeweeks rijdt er weliswaar een 1566 om 18:18, maar dan is de 3600 een minuut uitgebogen en tevens vertrekt die 1566 vanaf 3a (ik vermoed dat deze op 2b wacht tot de 3669 vertrekt en dan op het laatste moment naar 3a rijdt). Dat betekent echter wel een lengtebeperking.
Je vermoeden over de 1566 is juist (hetzelfde trucje geldt ook 's morgens voor de 1526)
Maar op zich hoeft de 5/600 natuurlijk niet om .18 te vertrekken. Het is op Amf-Dv een extra trein ten behoeve van omreizigers dus stoppen in Apd is niet nodig. Vertrek uit Amf is pas om .27/57 dus als je uit Dv om .51/.21 vertrekt haal je dat gemakkelijk (en ben je nog precies voor de 7000 uit)
daniel81 ~ 05-03-2019 21:45:13
1500 rijdt op za toch niet Amf-Dv?

Op zich moet het gewoon passen want met de 1500 past het ook, zelfs in een halfuurdienst, en ook met keertijden van 90 minuten in Dv.

Wel zit er dan inderdaad een lengtebeperking op, omdat op uren dat op spoor 1 de trein naar Berlijn staat, de 1500 op spoor 302b wordt gezet en na vertrek van de 3600 van spoor 303a vertrekt. In omgekeerde richting wordt dat opgelost door de 1500 in Apd 7 minuten langer vast te houden maar dan mis je in Dv de aansluiting in Zl en daar was het nou allemaal net om te doen.
Maar als bv een solo DDZ-VI voldoende zou zijn zou dat een prima optie zijn.
michaben ~ 05-03-2019 21:42:49
Ook al rangeer je die 40 minuten naar het emplacement, is er dan wel een vertrekspoor beschikbaar om :18? Om :16, :17 en :19 vertrekken er immers al drie treinen, vanaf de drie beschikbare sporen. Een vierde trein past daar niet zomaar tussen. Doordeweeks rijdt er weliswaar een 1566 om 18:18, maar dan is de 3600 een minuut uitgebogen en tevens vertrekt die 1566 vanaf 3a (ik vermoed dat deze op 2b wacht tot de 3669 vertrekt en dan op het laatste moment naar 3a rijdt). Dat betekent echter wel een lengtebeperking.
daniel_ddr ~ 05-03-2019 21:27:43
Het probleem lijkt me vooral dat je de trein die dan 40 minuten moet keren in de tussengelegen tijd nergens kwijt kunt. Je zit immers om .30 met een aankomende trein dan die niet om .40 terug naar Amf kan (want in dat pad zit al een IC Berlijn ri. Asd), maar je kunt 'm ook niet 40 minuten op spoor 1 laten staan want daar moet de IC Berlijn ri. Berlijn tussendoor nog overheen om geen last van de 3600 te hebben.
michaben ~ 05-03-2019 20:28:44
Ik vermoed dat dit in het andere uur niet past in Dv, niet zonder verdere aanpassingen en/of lengtebeperking in ieder geval. Nu keren de 500 en 600 kort op elkaar op spoor 1 op de momenten dat er geen IC Berlijn op dit spoor staat.
daniel_ddr ~ 05-03-2019 20:26:00
Omdat er ook materieel in Dv moet zijn om die trein mee te rijden? Amf-Dv is 35 minuten rijden, daaruit volgt vrijwel automatisch dat de 600 in Dv in 10 minuten op de 500 zal keren en omgekeerd.
En daarnaast: op zaterdag rijdt er ook een 1500 op de uren dat de 140 niet rijdt he
daniel81 ~ 05-03-2019 20:06:37
Quote
michaben (di 05 mrt 2019 17:43:38 www.somda.nl):
Zaterdag 30 maart
- 500 opgeheven Amf - Zl, gaat eens per twee uur door naar Dv.
- 600 opgeheven Amf - Zl, gaat eens per twee uur door naar Dv.

Een tweeuursdienst van de 600 kan ik me voorstellen vanwege samenloop met de 140, maar waarom rijdt de 500 ook maar 1x per 2 uur?
michaben ~ 05-03-2019 17:43:38
Aantal grote klussen in de tweede helft van maart:

Zaterdag 16 maart en zondag 17 maart:
- 700 opgeheven Gvc - Shl.
- 900 opgeheven Bd - Rtd.
- 1100 opgeheven.
- 1500 opgeheven Asd - Amf.
- 1800 opgeheven Gvc - Shl.
- 2100 opgeheven.
- 2200 opgeheven Gv - Hlm, rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- 2400 opgeheven Gv - Lls, rijdt vanaf Gv door naar Gvc, rijdt vanaf Ddr door naar Ehv.
- 2600 opgeheven.
- 3100 opgeheven Shl - Asdz.
- 3300 opgeheven Ledn - Ass.
- 4300 opgeheven Hfd - Wp.
- 4600 opgeheven Hfd - Ledn.
- 4900 rijdt extra in ochtend en avond.
- 5700 rijdt extra in avond.
- 6300 opgeheven.
- 9200 opgeheven Bd - Asd.
- 9300 deels opgeheven Shl - Asd.
- 14600 opgeheven Asd - Wp.
- 14900 opgeheven.
- 15800 opgeheven Asd - Wp, rijdt extra Hfd - Wp via Dvd.
- 28500 pendeltrein Gvc - Ledn, zonder tussenstops (Gvc :05/:35, Ledn :13/:43), kwartierdienst met 28600.
- 28600 pendeltrein Gvc - Ledn, zonder tussenstops (Gvc :20/:50, Ledn :27/:57), kwartierdienst met 28500.

Vrijdag 22 maart vanaf 21:00:
- 3600 opgeheven Dr - Zp.
- 7600 opgeheven Dr - Zp, rijdt in halfuurdienst op Ah - Dr.

Zaterdag 23 maart:
- ICE omgeleid, komt niet in Ah.
- 3600 opgeheven Ah - Zp.
- 7600 opgeheven Ah - Zp.
- 20000 opgeheven Ah - Em.
- 30900 opgeheven Ah - Dtc.

Zondag 24 maart:
- ICE omgeleid, komt niet in Ah.
- 3600 opgeheven Dr - Zp.
- 7600 opgeheven Dr - Zp, rijdt in halfuurdienst op Ah - Dr.
- 20000 opgeheven Ah - Em.
- 30900 opgeheven Ah - Dtc.

Maandag 25 maart t/m zondag 31 maart:
- 700 stopt extra in Laa
- 900 extra slag in late avond.
- 1800 stopt extra in Laa
- 2100 stopt extra in Laa, kortere haltering Ledn.
- 2200 opgeheven Gv - Asd, rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- 2400 opgeheven Gv - Lls, rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- 2600 verlengd van Alm naar Lls met stop te Almb. Lange stop van 8 minuten te Alm.
- 3300 opgeheven Hfd - Ledn.
- 6300 verlengd van Hlm naar Asd, stopt onderweg alleen te Ass.
- 9200 rijdt niet van/naar Gv, alle ritten via HSL naar Asd.
- 28500 spitstrein Gvc - Laa - Ledn, :03/:33 uit Gvc en :09/:39 vanuit Ledn, alleen van circa 7:00 tot 8:30 en van 15:30 tot 18:00.

Zaterdag 30 maart
- 500 opgeheven Amf - Zl, gaat eens per twee uur door naar Dv.
- 600 opgeheven Amf - Zl, gaat eens per twee uur door naar Dv.
- 5600 opgeheven Amf - Hde

Zaterdag 30 maart en zondag 31 maart:
- 4800 opgeheven Hlm - Asd.
- 15400 gaat rijden Zvt - Asd.