Werkzaamheden
Werkzaamheden februari 2019
daniel_ddr ~ 27-02-2019 21:35:36
Quote
MetroRET (di 26 feb 2019 22:03:24 www.somda.nl): De 5000 rijdt ook gewoon he... dus die 5/25 interval naar Rtb gaat niet helemaal op.
Gedurende 50% van de werkzaamheden (namelijk in het afgelopen weekend) wel he
Capt_Molo ~ 27-02-2019 14:39:00
Quote
Rolffiej19 (wo 27 feb 2019 13:27:51 www.somda.nl): Waarschijnlijk omdat dan de 2200 te lang de 3300 in de weg zit als ie door alle 40km/h wissels voorlangs moet kruisen vanaf de 8b naar het buitenspoor ri Hlm
Hmm dat klinkt plausibel. De overkruistijd is slechts 2 minuten inderdaad. De 3300 had dan natuurlijk 1 minuut later kunnen vertrekken zoals vorig jaar, en spoor 2 te Shl via het binnenste tunnelspoor kunnen bereiken om .14/.44. Maar dat zal wel teveel moeite zijn geweest.
maarten83 ~ 27-02-2019 14:17:34
Quote
treinfan (wo 27 feb 2019 09:46:29 www.somda.nl): In de categorie gemiste kansen: de overstappen vanuit Gd te Gvc naar Gv/Dt/Sdm waren verre van ideaal (zoals standaard in de dienstregeling): 16 minuten. Inkorten van de lange stop te Gv had nu makkelijk gekund (want geen intercities) om een overstaptijd van 4 minuten te Gvc te creëren.
Quote
MetroRET (di 26 feb 2019 21:22:14 www.somda.nl): Of gewoon de ICs naar Sdm te verlengen, sporen om op te keren, zat in Sdm.
Niet als er minimaal 1 spoor (of zelfs 2?) beschikbaar moet blijven voor aankomende/vertrekkende werktreinen.

Jammer dat de hofpleinlijn niet meer beschikbaar is voor regulier spoorwegvervoer en omgebouwd is naar Randstadrail. Dan hadden die ICs mooi omgeleid kunnen worden.
Rolffiej19 ~ 27-02-2019 13:27:51
Waarschijnlijk omdat dan de 2200 te lang de 3300 in de weg zit als ie door alle 40km/h wissels voorlangs moet kruisen vanaf de 8b naar het buitenspoor ri Hlm
Capt_Molo ~ 27-02-2019 10:25:06
Quote
treinfan (wo 27 feb 2019 09:46:29 www.somda.nl): In de categorie gemiste kansen
Verder in die categorie:
- Als er inderdaad geen werkzaamheden tussen Gv en Laa waren, dan hadden 2200 en 2400 prima kunnen keren te Gv.
- Als deze er toch wel waren, dan was een extra stop van de 700/1800/2100 te Laa wenselijk geweest (eerder vertrek uit Gvc, lange kering 2100). Verder was de perronopstelling te Ledn zeer onlogisch: overstap 2200 > 700/1800 in 5 minuten cross-platform, en overstap 2400 > 2100 in 2 minuten vanaf andere perron (niet mogelijk dus). Waarom de aankomstsporen van de 2200 en 2400 niet waren omgedraaid blijft mij een raadsel.
treinfan ~ 27-02-2019 09:46:29
In de categorie gemiste kansen: de overstappen vanuit Gd te Gvc naar Gv/Dt/Sdm waren verre van ideaal (zoals standaard in de dienstregeling): 16 minuten. Inkorten van de lange stop te Gv had nu makkelijk gekund (want geen intercities) om een overstaptijd van 4 minuten te Gvc te creëren.
Quote
MetroRET (di 26 feb 2019 21:22:14 www.somda.nl): Of gewoon de ICs naar Sdm te verlengen, sporen om op te keren, zat in Sdm.
Niet als er minimaal 1 spoor (of zelfs 2?) beschikbaar moet blijven voor aankomende/vertrekkende werktreinen.
Quote
rogier (di 26 feb 2019 20:23:02 www.somda.nl): Misschien een idee om een reservecompositie klaar te zetten op de beide eindpunten? Materieel is er zat over, personeel zal er ook over zijn als je zo veel minder treinen rijdt en perronsporen zijn er met die paar treintjes per uur ook genoeg over in Gvc en zeker in Sdm.
Over robuustheid had men nagedacht: de sprinters keerden lang te Sdm, dus daar zou altijd een reservesetje hebben moeten staan.
rogier ~ 26-02-2019 22:53:08
Bedankt voor het meedenken en de waardevolle suggesties. Fijn dat je ook mogelijkheden ziet.
michaben ~ 26-02-2019 22:09:22
Quote
rogier (di 26 feb 2019 20:23:02 www.somda.nl): Materieel is er zat over, personeel zal er ook over zijn als je zo veel minder treinen rijdt en perronsporen zijn er met die paar treintjes per uur ook genoeg over in Gvc en zeker in Sdm.
Er was hooguit een beperkte hoeveelheid aantal intercity materieel over, sprinters niet echt. Er was zelfs intercitymaterieel doorgeschoven naar de sprinter om treinen op de omleidingsroute te versterken (VIRM uit de 2200/2400 naar de 2000/8800, DDZ naar de 7700 en SLT naar de 6800/6900). Dus tenzij je het reservefonds bedoeld voor SNG wil aanspreken waren er hooguit een enkele VIRM en ICR over, maar geen SGM.
MetroRET ~ 26-02-2019 22:03:24
De 5000 rijdt ook gewoon he... dus die 5/25 interval naar Rtb gaat niet helemaal op.
daniel_ddr ~ 26-02-2019 21:36:58
Quote
maarten83 (di 26 feb 2019 09:34:18 www.somda.nl): Ja maar de 2400 rijdt nu niet. Dus krijg je met de sprinter vanuit Ddr een non overstap van 1 minuut in Rtd. Waarom die 2400 elke keer opgeheven wordt tussen Ddr en Rtd als er verderop werkzaamheden zijn is mij een raadsel.
Reizigers naar Ddr worden gewoonweg als onbelangrijk gezien (want die overstap van 1, dus 16 minuten is er natuurlijk in een reguliere dienst ook).

Maar toch, ik blijf het knap vinden hoe NS er op Ddr-Rtd altijd in slaagt precies de verkeerde treinen op te heffen, naar Rtb heb je bijvoorbeeld nu ook twee treinen 5 minuten achter elkaar en dan 25 minuten niks. 'tis natuurlijk ook best een kunst om alle omreizigers in dezelfde trein te dwingen (en dan vragen ze zich achteraf natuurlijk weer af waarom iedereen toch massaal die 2800 nam terwijl er elk kwartier een trein naar Gd gaat)

Al verbaast het me niks, dit is al jaren aan de gang. Jaren terug bijvoorbeeld ook een mooie: omreisadvies naar Ddzd met de stadsbus en dan exact alle treinen die aansluiting boden op die stadsbus opheffen tussen Rtd en Ddr, waardoor je iets van 20 minuten overstaptijd kreeg geloof ik.
MetroRET ~ 26-02-2019 21:22:14
Of gewoon de ICs naar Sdm te verlengen, sporen om op te keren, zat in Sdm.
rogier ~ 26-02-2019 20:23:02
Het zou ook wel helpen als die vier sprinters die nog rijden tussen Gvc en Sdm ook daadwerkelijk rijden. Trein 705027 reed niet (materieel kennelijk defect), in de eropvolgende trein 705129 (met DDZ-4) was het gezellig proppen in Rijswijk en Delft.

Misschien een idee om een reservecompositie klaar te zetten op de beide eindpunten? Materieel is er zat over, personeel zal er ook over zijn als je zo veel minder treinen rijdt en perronsporen zijn er met die paar treintjes per uur ook genoeg over in Gvc en zeker in Sdm.
michaben ~ 26-02-2019 12:27:17
Metro Rtb - Sdm is in veel gevallen ook sneller dan de bus, maar staat ook niet in de adviezen.
maarten83 ~ 26-02-2019 10:22:36
Dat klopt maar ze hebben de tekst aangepast op de werkzaamheden site dat deze enkel in het weekend als alternatief is. Zo hoeven ze voor abonneehouders niet de kosten te vergoeden. In een eerdere versie een paar weken geleden werd dat onderscheid voor het weekend nog niet gemaakt.
geert ~ 26-02-2019 09:35:35
Quote
maarten83 (di 26 feb 2019 08:48:45 www.somda.nl): Tussen Rtd en Ddr wordt de 2400 ook opgeheven. Hierdoor een super beroerde overstap in Rtd op de IC naar Gd. Normaal is Ddr-Laa 40 minuten nu met de werkzaamheden via Gd en naar Gvc 1,5 uur.
Metro E nemen van Rtd naar Laa gaat vast sneller
maarten83 ~ 26-02-2019 09:34:18
Ja maar de 2400 rijdt nu niet. Dus krijg je met de sprinter vanuit Ddr een non overstap van 1 minuut in Rtd. Waarom die 2400 elke keer opgeheven wordt tussen Ddr en Rtd als er verderop werkzaamheden zijn is mij een raadsel.
MetroRET ~ 26-02-2019 09:17:56
De overstap 2200>2800 is gelijk aan 2400>500/600.
maarten83 ~ 26-02-2019 08:48:45
Tussen Rtd en Ddr wordt de 2400 ook opgeheven. Hierdoor een super beroerde overstap in Rtd op de IC naar Gd. Normaal is Ddr-Laa 40 minuten nu met de werkzaamheden via Gd en naar Gvc 1,5 uur.
Capt_Molo ~ 26-02-2019 08:26:12
Mooi is dat. Dit komt op mij over als: de reizigers tussen Gv en Ledn doen er niet toe. Gratis een half uur per dag extra reizen zonder goede reden.
IJsbergsla ~ 25-02-2019 19:58:58
Die zijn er niet. Het traject, evenals spoor 6-9 te Den Haag HS, wordt dan ook gebruikt voor zowel ledig mat als startende dan wel uitlopende treinen.
Capt_Molo ~ 25-02-2019 19:25:03
Iemand enig idee welke werkzaamheden er tussen Gv en Laa zijn zodat de 2200 en 2400 niet tot Gv kunnen rijden?
thom ~ 24-02-2019 23:24:36
Waarschijnlijk word dan de totale lengte van een versmalt perron naast trap en lift te lang wat mij bij drukte ook wat onwenselijk lijkt.
cuneo56 ~ 24-02-2019 17:46:11
Quote
sjoerd (vr 22 feb 2019 18:45:45 www.somda.nl):
Had ik nou ergens gelezen dat ook in Gorinchem een nieuw zijperron aan de noordzijde wordt gemaakt omdat het eilandperron te smal wordt?
Omdat er tussen Rotterdam en Schiedam gewerkt werd, was voor mij de snelste route van Sliedrecht-baanhoek naar Utrecht vandaag via Gorinchem
Kon dus mooi even naar dat perron kijken.

Maar wat een flauwekul om voor een lift en trap een heel nieuw perron daar te bouwen.
De nieuwe tunnel komt precies onder het breedste stuk van het 2e perron door en met aan de ene kant van de tunnel een trap, en aan de andere kant een lift blijft er meer dan genoeg ruimte over om in en uit te stappen, vergelijkbaar met een recent station als Utrecht Vaartserijn!
En als je dan verder ziet dat een Gtw 2/8 waarmee daar de basis dienst wordt gereden mooi tussen oude en nieuwe tunnel past kunnen de reizigers zich prima over de beide uitgangen spreiden .
gvttreinen ~ 22-02-2019 19:33:17
Met het verdwijnen van het overpad verdwijnt ook de kortste TSB van Nederland!
daniel_ddr ~ 22-02-2019 19:26:17
De reden is overigens niet dat het eilandperron te smal wordt, maar dat er geen liften meer naast de trap passen. Het nieuwe perron lijkt namelijk niet heel veel breder te worden dan het eilandperron.

Quote
Voorafgaand aan projecten worden meestal milieu (bodem), NGCE (Niet Gesprongen Conventionele Explosieven) en archeologische onderzoekingen gehouden...misschien ook wel nuttig om spoorhistorische onderzoekingen te doen.
Hier gebeurde dat ook, maar de ondergrondse put bleek dieper te liggen dan de diepte tot waar men de ondergrond onderzocht had.
gvttreinen ~ 22-02-2019 19:23:43
Klopt, een zijperron van 120 meter.
Het middenperron is inmiddels 14 meter ingekort.
sjoerd ~ 22-02-2019 18:45:45
Dan komt de nieuwe tunnel pal oostelijk van het stationsgebouw, nu aan de Arkelse kant. Daar is op de oude tekeningen de oostelijke gevel van het oude stationsgebouw; de oostelijke gevel lag op km 70.438, dus die wordt zeker door de nieuwe tunnel aangesneden.
Had ik nou ergens gelezen dat ook in Gorinchem een nieuw zijperron aan de noordzijde wordt gemaakt omdat het eilandperron te smal wordt?
gvttreinen ~ 22-02-2019 16:41:45
De nieuwe tunnel wordt bij km 70.440 gebouwd.
sjoerd ~ 22-02-2019 15:04:48
Te Gorinchem is het huidige stationsgebouw inderdaad op dezelfde plaats gebouwd, als waar het oude gebouw stond. Het midden van beide gebouwen ligt bij km 70.461. Daarvoor stond (staat?) bij km 70.424 (dus in de richting Arkel) een gebouwtje van de taxicentrale, maar ik kan me niet indenken dat daar een kelder onder zat.
De huidige smalle tunnel ligt bij km 70.496. Bij km 70.500, dus ongeveer op de plek van de huidige tunnel, stond het retiradegebouw, dat een kelder had. Bij km 70.525 stond een reservoirgebouw (watertoren) voor de watervoorziening van de stoomlocomotieven. Dat had een forse kelder.
Bij km 70.565 stond een opbergloods (niet de oude goederenloods bij km 70.275) van de Firma Scherpenzeel. De voormalige locomotievenloods stond bij km 70.660.
Ik weet niet waar precies men de nieuwe tunnel wil bouwen, dus kan niet beoordelen of de kelder van het retiradegebouw of die van het reservoirgebouw nu de spelbreker is, maar het zou kunnen. De gebouwen zijn te zien op www.stationsweb.nl
sjoerd ~ 22-02-2019 11:20:24
Quote
gvttreinen (do 21 feb 2019 23:49:41 www.somda.nl): Tja, het Utrechts Archief heeft de oude BBK's/tekeningen van aanleg dus even raadplegen....misschien ook wel nuttig om spoorhistorische onderzoekingen te doen.
Dat is nu net waar ik me mee bezighoud. Ik zal vandaag nog mijn best doen in mijn eigen archief. Grappigste geval ooit was een belletje van de aannemer die de aanleg van de HSL bij Lage Zwaluwe voorbereidde. Hij stuitte onverwacht op een enorme berg metselwerk. Na enig speurwerk en een gezamenlijke blik ter plaatse bleek het de onderbouw van de draaischijf te zijn. Dat sloopwerkje kostte hem twee manweken extra werk.
nohab ~ 22-02-2019 06:23:53
En grondradar.
gvttreinen ~ 21-02-2019 23:49:41
Tja, het Utrechts Archief heeft de oude BBK's/tekeningen van aanleg dus even raadplegen.
Voorafgaand aan projecten worden meestal milieu (bodem), NGCE (Niet Gesprongen Conventionele Explosieven) en archeologische onderzoekingen gehouden...misschien ook wel nuttig om spoorhistorische onderzoekingen te doen.
thom ~ 21-02-2019 23:34:48
Quote
daniel_ddr (do 21 feb 2019 20:01:15 www.somda.nl):
Quote
michaben (vr 08 feb 2019 17:22:15 www.somda.nl): Zaterdag 23 en zondag 24 februari:
- 7100 opgeheven Gnd - Gr.
- 7200 opgeheven Gnd - Ldm.
Deze werkzaamheden gaan komend weekend niet door, men heeft grote ondergrondse putten onder het werkterrein aangetroffen (een exemplaar van liefst 3 bij 5 meter en 4 meter diep, hoe zie je dat over het hoofd), waardoor de heistelling die damwanden zou gaan plaatsen niet opgesteld kan worden.
Dat zal wel een gevalletje 'niet op tekening staan' geweest zijn en die nu bij het voorbereiden gevonden heeft, daar kun je niet zoveel aan doen nu.
daniel_ddr ~ 21-02-2019 22:33:06
De aanleg van de nieuwe tunnel vindt aan de oostkant vrij direct naast het stationsgebouw plaats. Rechts van het stationsgebouw dus als je ervoor staat, terwijl op foto's die ik heb gevonden alleen links (daar waar de huidige perrontunnel ligt) bijgebouwen te zien waren.

Edit: op station Gorinchem dus.
sjoerd ~ 21-02-2019 22:29:55
Ja, maar in de laatste berichten staat niets over de locatie waar iets te gebeuren stond. Als iemand dat herhaalt, kan ik daar iets mee.
daniel_ddr ~ 21-02-2019 20:26:26
Zat trouwens eens te kijken of ik ergens kon vinden wat daar gestaan heeft, maar op oude foto's zijn alleen bijgebouwen aan de andere kant van het stationsgebouw te zien (het huidige station zou op de fundamenten van het oude gebouw staan). Zou me bv. niet verbazen als het een oude waterput uit het stoomtijdperk is geweest ofzo.

Iemand hier de benodigde historische kennis van de Betuwelijn?
rogier ~ 21-02-2019 20:17:02
Fijn zo'n flexibele vervoerder. De robuuste dienstroosters zullen vast ook meehelpen om het behapbaar te houden voor de planning en bijsturing .
daniel_ddr ~ 21-02-2019 20:01:15
Quote
michaben (vr 08 feb 2019 17:22:15 www.somda.nl): Zaterdag 23 en zondag 24 februari:
- 7100 opgeheven Gnd - Gr.
- 7200 opgeheven Gnd - Ldm.
Deze werkzaamheden gaan komend weekend niet door, men heeft grote ondergrondse putten onder het werkterrein aangetroffen (een exemplaar van liefst 3 bij 5 meter en 4 meter diep, hoe zie je dat over het hoofd), waardoor de heistelling die damwanden zou gaan plaatsen niet opgesteld kan worden.

Qbuzz is erin geslaagd om personeel en materieel last minute nog rond te krijgen, waardoor de treinen gewoon kunnen blijven rijden!
maarten83 ~ 08-02-2019 22:17:17
Quote
phantom (vr 08 feb 2019 17:59:49 www.somda.nl): Zaterdag 23 t/m dinsdag 26 februari, geen treinverkeer Rtd - Sdm:
- 1100 opgeheven Gvc - Rtd.
Dan ben ik benieuwd naar waar men dan aan het werk gaat,want op het 1ste gezicht komt het vreemd over om vanwege werkzaamheden tussen Rtd en Schiedam,een treinserie te schrappen die niks met Schiedam van doen heeft
Wisselvervanging bij dhsa. Er liggen al wissels klaar.
spoorwegen ~ 08-02-2019 21:26:29
@michaben weet jij ook iets van de werkzaamheden van maart?
MetroRET ~ 08-02-2019 18:26:01
Maar wel erdoorheen rijdt...
phantom ~ 08-02-2019 17:59:49
Zaterdag 23 t/m dinsdag 26 februari, geen treinverkeer Rtd - Sdm:
- 1100 opgeheven Gvc - Rtd.
Dan ben ik benieuwd naar waar men dan aan het werk gaat,want op het 1ste gezicht komt het vreemd over om vanwege werkzaamheden tussen Rtd en Schiedam,een treinserie te schrappen die niks met Schiedam van doen heeft
michaben ~ 08-02-2019 17:22:15
Komend weekend weer hinder voor Schiphol, en een week later begint de voorjaarsvakantie en die wordt ook weer flink aangegrepen om ook doordeweeks aan het spoor te gaan klussen.

Zaterdag 9 & zondag 10 februari, geen treinverkeer Ledn - Hlm / Shl:
- 700 opgeheven Shl - Gvc.
- 900 opgeheven Asd - Rtd.
- 1000 opgeheven.
- 1600 opgeheven Amf - Shl, rijdt door in pad 11700 via Ut en Gd naar Gvc.
- 1800 opgeheven Shl - Gvc.
- 2100 opgeheven
- 2200 opgeheven Hlm - Ledn, op de 702200 Asd - Hlm staat DDM gepland volgens InfoPlus (op zaterdag 1 en op zondag 2 stammen).
- 2400 opgeheven Lls - Ledn.
- 3100 opgeheven Asdz - Shl.
- 3300 opgeheven Ass - Ledn.
- 4300 opgeheven Shl - Hfd.
- 4600 opgeheven Shl - Ledn.
- 5700 opgeheven Ndb - Hfd.
- 5800 opgeheven Shl - Hfd.
- 6300 opgeheven Hlm - Ledn, rijdt extra Ledn - Gvc.
- 9200 opgeheven Asd / Gv - Rtd.
- 9300 rijdt in een aangepaste dienstregeling, maar wel via Shl.
- 11600 opgeheven Hvs - Shl, rijdt in halfuurdienst.
- 11700 opgeheven, vervangen door 11600 en 1600.



Zaterdag 16 t/m maandag 18 februari:
- 3800 opgeheven.
- 8000 opgeheven Zl - Mrb, rijdt halfuurdienst Mrb - Emn.
- 13800 opgeheven.
- 31000 opgeheven Hdb - Mrb.

Zaterdag 16 en zondag 17 februari:
- 500 opgeheven Gn - Hgv.
- 700 opgeheven Gn - Hgv.
- 8100 opgeheven Gn - Hgv.

Zaterdag 16 t/m dinsdag 19 februari:
- 20100 opgeheven.
- 37500 opgeheven.
- 37800 opheheven.

Maandag 18 en dinsdag 19 februari:
- 500 opgeheven Gn - Asn.
- 700 opgeheven Gn - Asn.
- 6200 opgeheven.
- 8100 opgeheven Gn - Asn.

Woensdag 20 t/m zondag 24 februari:
- 37300 opgeheven.
- 37400 opgeheven Lw - Bp.



Zaterdag 23 t/m dinsdag 26 februari, geen treinverkeer Rtd - Sdm:
- 1100 opgeheven Gvc - Rtd.
- 1400 opgeheven Sdm - Rtd.
- 2200 opgeheven Ledn - Rtd.
- 2400 opgeheven Ledn - Ddr.
- 5000 opgeheven Sdm - Rtd.
- 5100 opgeheven Sdm - Rtd.
- 6300 verlengd van Ledn naar Gvc in het weekend.
- 6800 rijdt extra in het weekend.
- 9200 opgeheven Gv - Rtd, rijdt in plaats daarvan via de HSL naar Asd.

Zaterdag 23 en zondag 24 februari:
- 3900 opgeheven Hrl - Std.
- 7100 opgeheven Gnd - Gr.
- 7200 opgeheven Gnd - Ldm.
- 19800 opgeheven Ahbf - Vk.
- 32000 opgeheven Hrl - Hrlw.
- 32500 opgeheven Krd - Hb.