Werkzaamheden
Werkzaamheden Hoofddorp en Schiphol januari 2019
daniel81 ~ 21-01-2019 21:23:45
Quote
broek53 (do 10 jan 2019 12:17:08 www.somda.nl): Het zou een mooie geste zijn om de 4800 door te trekken naar Enkhuizen in de dienstregeling van de 4500. Daar zit echter een adder onder het gras: de 4500 past tussen Hnk en Ekz er maar in één richting tegelijk in. Dan houd je in de ochtendspits in Hoorn een stuk of vijf composities over, los van de vraag op welk perronspoor je die moet behandelen.

Was in deze optie een uurdienst ook niet mogelijk? Dan ligt de kruising met zichzelf te Hnk en de volgende is dan Ekz, desnoods sla je in de tegenrichting wat stops over om het beter passend te krijgen.
daniel81 ~ 21-01-2019 21:21:19
Desnoods laat je het ding na aankomst in Asd terugkachelen naar Ekz!?

Ik weet niet hoelang-ie in Asd z'n aankomstspoor mag vasthouden, maar als-ie daar 10 minuten kan staan kan-ie zo in z'n eigen patroon weer terug.
Enige probleempje is dat het leegmat van de 4525 dan de 4533 op een enkelspoor moet kruisen, los dat desnoods op door 1 rit op te heffen ipv de hele serie
broek53 ~ 21-01-2019 07:25:25
Ja, goed alternatief als je idd niet naar of van Hlm zou kunnen komen. Alleen moet je de 4500 dan nog 1 of 2 minuten langer vasthouden op Ass omdat de overkruistijd aan de westkant van Asd 3 of 4 minuten is, maar dat kan wat Ass betreft.

Ik wil niet teveel sturen-aan-de-wal, maar het gaat mij erom dat ik het opheffen van spitstreinen over hun hele traject op een verbinding die niets met de buitendienststelling te maken heeft, om geen andere reden dan dat je wat moet kloppen met het ledig materieel, niet te verdedigen vind.
Rolffiej19 ~ 21-01-2019 01:54:48
Quote
BGM104 (za 19 jan 2019 22:35:28 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 19 jan 2019 15:58:28 www.somda.nl):
Quote
MetroRET (za 19 jan 2019 15:52:01 www.somda.nl): Zit je van/naar Haarlem niet de paden van de Thalys / Eurostar in de weg ?
Dat zou kunnen (heb ik niet gezien), maar dan geldt hetzelfde: dan zet je die dingen maar niet in Haarlem. Ze gaan alleen naar het exotische Hlm (in de normale dienst) omdat dan al het DDM-1 bij elkaar staat en zo prettig overdag kan worden gereinigd, hetgeen overigens niet eens gebeurt. Maar dat dan weer terzijde. Naar de Wgm kunnen ze altijd.
Volgens lokaal plan Asd kan je niet naar de Wgm komende uit Ekz. Oversteken van de drukke A2 stroom en Gooilijn vanaf spoor 4/5 lukt niet. Daarom is de overstand overdag in Hlm in jaarplan.
Hij had ook helemaal niet naar spoor 4/5 gehoeven maar eerder naar spoor 14/15 waar de afgelopen 4 dagen plek zat was en de enigste trein waarmee ie in conflict zou komen is dan de 7400 naar Utg die om .23/.53 vertrekt terwijl de 4500 om .24/.54 binnenkomt , dus als ze de 4500 een minuut langer vasthouden op Ass en om .25/.55 binnenlaten komen op Asd was er niks aan de hand en op de Wgm was inderdaad ruimte genoeg.
Frontier ~ 19-01-2019 23:24:56
Het staat dan 's nachts toch gewoon in Ekz?
279 ~ 19-01-2019 23:10:06
overdag parkeren zou qua ruimte kunnen in Wgm of Aswpl, maar het probleem is dat het 's nachts wel in de weg staat...
BGM104 ~ 19-01-2019 22:35:28
Quote
broek53 (za 19 jan 2019 15:58:28 www.somda.nl):
Quote
MetroRET (za 19 jan 2019 15:52:01 www.somda.nl): Zit je van/naar Haarlem niet de paden van de Thalys / Eurostar in de weg ?
Dat zou kunnen (heb ik niet gezien), maar dan geldt hetzelfde: dan zet je die dingen maar niet in Haarlem. Ze gaan alleen naar het exotische Hlm (in de normale dienst) omdat dan al het DDM-1 bij elkaar staat en zo prettig overdag kan worden gereinigd, hetgeen overigens niet eens gebeurt. Maar dat dan weer terzijde. Naar de Wgm kunnen ze altijd.
Volgens lokaal plan Asd kan je niet naar de Wgm komende uit Ekz. Oversteken van de drukke A2 stroom en Gooilijn vanaf spoor 4/5 lukt niet. Daarom is de overstand overdag in Hlm in jaarplan.
Oldskool ~ 19-01-2019 16:47:10
Aha, duidelijk.
MetroRET ~ 19-01-2019 16:33:18
Quote
Oldskool (za 19 jan 2019 15:53:48 www.somda.nl):
Quote
rogier (za 19 jan 2019 12:48:00 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 19 jan 2019 12:35:50 www.somda.nl): 2400 start pas op rond 11:00
Helaas is dat fake news, de 2400 start morgen op bij aanvang dienst.
En ook dat is dus fake news . Om .24 of .54 gaat er een 3500 i.p.v een 2400. 1e vertrekt om 6:54 vanaf Lls.
2400 is in dit geval Asd-Hlm-Ddr.
broek53 ~ 19-01-2019 15:58:28
Quote
MetroRET (za 19 jan 2019 15:52:01 www.somda.nl): Zit je van/naar Haarlem niet de paden van de Thalys / Eurostar in de weg ?
Dat zou kunnen (heb ik niet gezien), maar dan geldt hetzelfde: dan zet je die dingen maar niet in Haarlem. Ze gaan alleen naar het exotische Hlm (in de normale dienst) omdat dan al het DDM-1 bij elkaar staat en zo prettig overdag kan worden gereinigd, hetgeen overigens niet eens gebeurt. Maar dat dan weer terzijde. Naar de Wgm kunnen ze altijd.
Oldskool ~ 19-01-2019 15:53:48
Quote
rogier (za 19 jan 2019 12:48:00 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 19 jan 2019 12:35:50 www.somda.nl): 2400 start pas op rond 11:00
Helaas is dat fake news, de 2400 start morgen op bij aanvang dienst.
En ook dat is dus fake news . Om .24 of .54 gaat er een 3500 i.p.v een 2400. 1e vertrekt om 6:54 vanaf Lls.
MetroRET ~ 19-01-2019 15:52:01
Zit je van/naar Haarlem niet de paden van de Thalys / Eurostar in de weg ?
broek53 ~ 19-01-2019 15:50:30
Quote
michaben (za 19 jan 2019 11:11:27 www.somda.nl): Misschien dat overdag het probleem is dan? Normaal gaat het materieel van de 4500 overdag naar Hlm geloof ik om daar opgesteld te worden tussen de ochtend- en middagspits in.
Volgens mij was er niets aan de hand in of in de richting Haarlem, maar je kunt ze ook op de Wgm of de Zaanstraat parkeren als dat nodig is. Overdag is er overal plaats zat.

Daarnaast zou ik het ongeveer de slechtste reden vinden om een treinserie op te heffen, maar dat terzijde.
rogier ~ 19-01-2019 12:48:00
Quote
b2py (za 19 jan 2019 12:35:50 www.somda.nl): 2400 start pas op rond 11:00
Helaas is dat fake news, de 2400 start morgen op bij aanvang dienst.
b2py ~ 19-01-2019 12:35:50
2400 start pas op rond 11:00, en ik weet niet wat de verdere gevolgen vd werkzaamheden rond Schiphol zijn
rogier ~ 19-01-2019 12:19:14
Trein 2441 rijdt zondag 20 januari in het geheel niet. Past de Alpen Express er anders niet tussen?
michaben ~ 19-01-2019 11:11:27
Misschien dat overdag het probleem is dan? Normaal gaat het materieel van de 4500 overdag naar Hlm geloof ik om daar opgesteld te worden tussen de ochtend- en middagspits in.
BGM104 ~ 19-01-2019 10:30:32
Dat valt die mogelijke reden dus af. Mijn idee was 4500 materieel 4 dagen verkassen naar Hrl of zo om ruimte te maken in Randstad Noord. Als gevolg ophef 4500.
broek53 ~ 19-01-2019 08:22:24
Quote
BGM104 (vr 18 jan 2019 23:29:27 www.somda.nl): @broek53: is het probleem gebrek aan nachtelijke opstelcapaciteit in Randstad Noord? Is heel Hfdo nu leeg in de nacht door deze werkzaamheden?
Nou nee, het materieel van de 4500 overnacht in Enkhuizen en sterker nog: nu staat het er gewoon ook overdag.
279 ~ 18-01-2019 23:49:35
Hfdo is leeg deze dagen.
werkzaamheden houden o.a. in dat de bovenleiding al die dagen afgeschakeld is.
na 4 dagen doet waarschijnlijk geen één trein het meer...
BGM104 ~ 18-01-2019 23:29:27
@broek53: is het probleem gebrek aan nachtelijke opstelcapaciteit in Randstad Noord? Is heel Hfdo nu leeg in de nacht door deze werkzaamheden?
DingeZ ~ 18-01-2019 11:47:50
Er is wel een manier gevonden om meer treinen te kunnen keren op Shl. De IC's naar Asd en Ut keren op elkaar, waarbij de IC's van/naar Asd gedeeltelijk links rijden. Op spoor 1-2 keren de treinen uit Asd op de IC's naar Nm/Vl en op spoor 5-6 keren de IC's uit Nm/Vl op de SPR naar Asd. Meeste met VIRM (zoals gebruikelijk in de 3500 en 3900) en een paar composities ICM. Gevolg is dus wel dat de 4600 en 5800 echt geknipt zijn te Asd. Te Asd keren de 704600 en 5800 (Asd-Shl) afwisselend van 13a, 13b, 15a en 15b. De 2600 vertrekt van 14b of 15b en de Thalys komt aan vertrekt van 14b. De 4600 en 15800 keren beide op zichzelf op respectievelijk 10(b) en 11a. De 1500 vertrekt van 11b.
train85 ~ 18-01-2019 10:54:39
Welke denk je dan?
Klaasje ~ 18-01-2019 09:37:02
"Een slecht gevoel" denk ik.
broek53 ~ 18-01-2019 08:35:16
Ik wil het graag begrijpen, maar ook na voor de derde keer een uurtje op Asd in de spits te hebben doorgebracht, snap ik niet waarom de 4500 er dezer dagen uit moest. Aan de lage kant is niets bijzonders aan de hand en de hoge kant zwemt nogal in de extra ruimte. Welke planningsregel ken ik nou niet of wat zie ik over het hoofd?
daniel_ddr ~ 11-01-2019 20:34:00
Ow kan "leuker": storing met minder treinen als gevolg, dus ik plan m'n reis nog even om te zien welke trein er wel reed. Zodoende ook wat eerder dan normaal naar het station, hebben ze in de 20 minuten tussen plannen van de reis en aankomst op het station besloten maar gelijk met de herstelwerkzaamheden te beginnen.

Leverde mij destijds +60 op door aansluiting op een uurdienst verderop.
JothamvW ~ 10-01-2019 23:28:51
Ook leuk, als je op Ah aankomt en de 3123 blijkt voor die dag niet op de planning te staan (compleet uit de reisinformatie, 3125 en mogelijk ook 3121 reden wel). Heb ik een keer gehad, kan je fluiten naar je bus van 08:40.
daniel_ddr ~ 10-01-2019 23:06:57
Quote
Oldskool (do 10 jan 2019 21:24:36 www.somda.nl): Als je gewend bent op een bepaalde tijd een trein te pakken, en je volgt het advies op om de reisplanner te checken, zie je het dus wel
Mwoh, de reisplanner-check heeft mij al zo vaak voor de gek gehouden dat ik ondertussen toch liever gewoon heldere communicatie zie. En die is er nu dus niet, met omroepen die doorgaans ook alleen "plan uw reis in de app" melden.
Oldskool ~ 10-01-2019 21:33:42
@rogier: Ooit komt het helemaal goed Tot die tijd is enige vorm van zelfredzaamheid een pré

Maar zonder gekheid. Er gaat helaas nog wel eens het e.e.a mis. Met name in de communicatie naar de reizigers toe. Gaat steeds een stukje beter, maar het kan nog beter.

@Broek53. Kijk eens aan! Nu maar hopen dat iedereen het mee krijgt. Ook de mensen met dopjes vastgeplakt in hun oren
broek53 ~ 10-01-2019 21:30:04
Zoals ik aan het begin van deze stortvloed meldde: in West-Friesland werd het vanmorgen al omgeroepen en dat zal ongetwijfeld een week doorgaan.
rogier ~ 10-01-2019 21:25:41
Mijn ervaringen in soorgelijke gevallen met 's lands grootste treintjesrijder waren wat minder florissant .
Oldskool ~ 10-01-2019 21:24:36
Als je gewend bent op een bepaalde tijd een trein te pakken, en je volgt het advies op om de reisplanner te checken, zie je het dus wel En er zullen ook vast wel A4-tjes hangen, of komen te hangen, op de stations van die lijn, dat bepaalde treinen op een bepaald tijdstip niet rijden. Het is heus, echt waar, allemaal niet zo heel erg moeilijk .
daniel_ddr ~ 10-01-2019 21:15:08
Daar kan je het niet lezen. Hooguit zoeken tot je een ons weegt als je gewend bent op een bepaalde tijd een trein te nemen die nu zonder melding in z'n geheel niet meer voorkomt.
Oldskool ~ 10-01-2019 21:11:20
Reisplanner
rogier ~ 10-01-2019 20:58:17
En nu we toch lekker bezig zijn: waar op www.ns.nl kan ik lezen dat de 4500 niet rijdt?
Oldskool ~ 10-01-2019 15:31:22
Blijf het opmerkelijk vinden dat de ene afdeling (bijsturing?) de andere afdeling (planning) openbaar af zit te zeiken Terwijl het ook intern opgelost of aangekaart zou kunnen worden Lekker bezig mannen!
robbertc ~ 10-01-2019 14:23:34
Quote
IJsbergsla (do 10 jan 2019 11:58:41 www.somda.nl):
Het komt in de plannen tevens niet terug dat serie 3900 versterkt wordt. Maar er wordt op die afdeling wel vaker wat vergeten.
Heb je gekeken wat er met de materieelinzet is proberen op te lossen bij deze complexe oplossing in de hele regio? Niks is meer hetzelfde en wat er rijdt, is zoveel mogelijk geprobeerd te versterken, ook de 3900. Hoewel waarschijnlijk niet voldoende versterking mogelijk, is die zeker niet vergeten
broek53 ~ 10-01-2019 12:17:08
Het zou een mooie geste zijn om de 4800 door te trekken naar Enkhuizen in de dienstregeling van de 4500. Daar zit echter een adder onder het gras: de 4500 past tussen Hnk en Ekz er maar in één richting tegelijk in. Dan houd je in de ochtendspits in Hoorn een stuk of vijf composities over, los van de vraag op welk perronspoor je die moet behandelen.
Als de 4500 echt niet in Asd terecht kan, zou ik ervoor opteren om ze te eindigen in Sloterdijk op de Hemboog. Daar houd je een heel spoor over, omdat de 3300 daar keert. Materieel kan dan overstaan in Zaandam, zou ik zeggen.
IJsbergsla ~ 10-01-2019 11:58:41
Quote
henri1972 (do 27 dec 2018 16:56:00 www.somda.nl): 4500 rijdt toch alleem in de spits naar Ekz? Rest van de dag is dat toch de 2900/3900?
Nu, het idee van het extra treinpaar in serie 4500 die toentertijd werd gerealiseerd, was om de verpeste overstap in de "knoop Hoorn" tenminste in de brede spits te behouden. Dan is het niet bepaald vriendelijk om reizigers tussen Enkhuizen en Alkmaar op te zadelen met flink extra reistijd wegens werkzaamheden verder dan Amsterdam Centraal...
Het komt in de plannen tevens niet terug dat serie 3900 versterkt wordt. Maar er wordt op die afdeling wel vaker wat vergeten.
demen ~ 10-01-2019 09:26:32
Maar dan wordt de 3900 uiteraard wel verstrekt om het vervallen van de 4500 te compenseren...
broek53 ~ 10-01-2019 07:17:43
Er wordt nu al netjes omgeroepen in West-Friesland dat volgende week de 4500 niet rijdt. Mij is wel volslagen duister waarom dat gebeurt. Het zal met de spooropstelling van Aad te maken hebben, maar daar vervallen zoveel treinen dat ik mij niet kan voorstellen dat de 4500 niet ergens past.
henri1972 ~ 27-12-2018 16:56:00
4500 rijdt toch alleem in de spits naar Ekz? Rest van de dag is dat toch de 2900/3900?
demen ~ 27-12-2018 14:35:16
En als tegenprestatie voor het vervallen van de 4500 start de 4800 in Ekz? Reizigers vanuit Ekz richting Amr zijn anders weer de behoorlijk langer onderweg voor werkzaamheden ver buiten hun traject.
michaben ~ 27-12-2018 14:09:55
In januari 2019 zijn er ingrijpende werkzaamheden bij Hfd en Shl. Van donderdag 17 t/m zondag 20 januari gaat de zuidkant van Shl geheel op slot, geen treinverkeer naar of via Hfd en beperkt treinverkeer van Shl naar Asd, Alm en Ut. Op zaterdag 19 en zondag 20 januari gaat Shl zelfs geheel op slot, dan rijdt er alleen nog beperkt treinverkeer van Asdz naar Alm, Hvs en Ut.

Donderdag 17 januari en vrijdag 18 januari:
- 700 opgeheven Shl - Ledn.
- 900 opgeheven Asd - Rtd.
- 1000 opgeheven.
- 1600 opgeheven.
- 1700 rijdt 2x per uur Es - Gvc.
- 1800 opgeheven Shl - Ledn.
- 2100 opgeheven Asd - Ledn. Rijdt extra Ledn - Gvc in de late avond.
- 2400 opgeheven Lls - Ledn, rijdt in plaats hiervan Asd - Hlm - Ledn in pad 2100. Rijdt extra Asd - Ddr in de late avond.
- 3100 rijdt extra Shl - Nm in de late avond.
- 3300 opgeheven Ass - Ledn.
- 4300 opgeheven Shl - Hfd.
- 4500 opgeheven.
- 4600 opgeheven Shl - Ledn. Losgeknipt van de 14600 te Asd, lijkt te Shl te keren op de 3500, dus waarschijnlijk VIRM als sprinter?
- 5700 opgeheven Asdz - Hfd.
- 5800 opgeheven Shl - Hfd. Losgeknipt van de 15800 te Asd, lijkt te Shl te keren op de 3100, dus waarschijnlijk VIRM als sprinter?
- 6300 in avond extra Ledn - Gvc.
- 9200 opgeheven Asd/Gv - Rtd
- 9300 omgeleid, Rtd - Asd 69 minuten, zo te zien achter de 2400 aan.
- 11600 opgeheven Amf - Shl.
- 11700 opgeheven Amf - Gvc.

Zaterdag 19 januari en zondag 20 januari:
- 700 opgeheven Asdz - Ledn. Stopt extra te Rai, Dvd en Wp.
- 900 opgeheven Asd - Rtd.
- 1000 opgeheven.
- 1600 opgeheven Asdz - Shl.
- 1800 opgeheven Asdz - Ledn. Stopt extra te Rai, Dvd en Wp.
- 2100 opgeheven Asd - Ledn.
- 2400 opgeheven Lls - Ledn, rijdt in plaats hiervan Asd - Hlm - Ledn in pad 2100. Rijdt extra Asd - Ddr in de late avond.
- 3100 opgeheven Asb - Shl, rijdt vanaf Asb door naar Asd.
- 3300 opgeheven Ass - Ledn.
- 3500 opgeheven Asb - Shl, rijdt vanaf Asb door naar Lls in pad 2400.
- 4300 opgeheven.
- 4600 opgeheven Asd - Ledn.
- 4900 verlengd van Alm naar Almo, op zondag overdag halfuurdienst. Stopt extra te Hor en Uto.
- 5700 opgeheven.
- 5800 opgeheven.
- 6300 verlengd van Ledn naar Gvc.
- 9200 opgeheven Asd/Gv - Rtd.
- 9300 omgeleid.
- 11600 opgeheven Asdz - Shl.
- 14900 verlengd van Alm naar Almo.