Werkzaamheden
Werkzaamheden november 2018
IJsbergsla ~ 30-10-2018 17:38:52
Bovendien werkzaamheden Amsterdam - Amsterdam Muiderpoort (- Watergraafsmeer / Weesp). Dat verklaart het al dan niet deels opheffen van series 1000, 9100, 9200 en 9300 aangezien onder andere serie 900 dan "onder de kap" keert en reiniging nodig is. Daardoor is tevens ICE bijna het gehele weekeinde Amsterdam - Utrecht opgeheven.
michaben ~ 30-10-2018 17:03:53
Week 47 opnieuw een erg goede combinatie van werkzaamheden in het weekend, Gd gaat geheel plat en gelijktijdig wordt de IntercityDirect gehalveerd en gaat Wp - Hvs plat. Tussen Amf en Rtd wordt je dus door drie verschillende werkzaamheden getroffen.


Zaterdag 24 en zondag 25 november:
- 140/240 opgeheven Asd - Amf.
- 500 opgeheven Rtd - Ut.
- 600 opgeheven Rtd - Ut.
- 1000 opgeheven.
- 1500 opgeheven Asd - Amf (voor de meeste ritten is dat de gehele rit dus), met uitzondering van de 1591 op zaterdag die Hvs - Dv rijdt.
- 1600 opgeheven Shl - Hvs.
- 1700 opgeheven Gvc - Ut.
- 2000 opgeheven.
- 2600 opgeheven.
- 2800 opgeheven.
- 3800 opgeheven.
- 3600 opgeheven O - Nm.
- 4000 opgeheven Nwk - Wd.
- 4400 opgeheven O - Wc. Het deelHt - O is toegevoegd aan de 6600.
- 4900 opgeheven Alm - Hvs.
- 5700 opgeheven Hvs - Wp.
- 7600 in daluren verlengd naar Wc.
- 7700 extra treinen Rtd - Nwk.
- 7800 opgeheven Gvc - Wd
- 8000 opgeheven Zl - Mrb.
- 8600 opgeheven.
- 9100 opgeheven Rtd - Asd.
- 9200 enkele treinen opgeheven Asd - Shl.
- 9300 enkele treinen opgeheven Asd - Shl.
- 11600 opgeheven Shl - Hvs.
- 11700 opgeheven Gvc - Ut.
- 14600 opgeheven Asd - Wp.
- 15800 opgeheven Asd - Hvs.
- 31000 opgeheven Mrb - Hdb.
michaben ~ 24-10-2018 16:57:33
Quote
Michael98 (wo 24 okt 2018 14:48:27 www.somda.nl): Bijzonder, want in de rest van de lijst voor die datum zie ik zo geen redenen waarom het nuttig zou zijn om de 2200 extra in Zlw te laten stoppen.
Mogelijk dat de treinen verlengd worden en de treinen naar en uit Vs niet meer gelijktijdig op de a of b-fase passen in Rsd? En omdat geplande stops op de vrije baan niet meer mogen krijg je dus een extra stop op een station in niemandsland.
MetroRET ~ 24-10-2018 15:41:28
Quote
Klaasje (wo 24 okt 2018 13:52:03 www.somda.nl): De 14600 aanpassen klinkt simpel maar die moet je dan op het hele stuk Almo-Asd 2-3 minuten later laten rijden. Dat gaat bij Weesp weer fout met het pad van de 2400. Versnellen door de lange stop in Lelystad te schrappen en de inhaling te verplaatsen naar Almere C gaat ook fout omdat je dan twee IC's over één spoor moet afhandelen. Dat gaat in de opvolging niet goed.
Welk pad met de 2400, die rijdt dus juist niet.
Michael98 ~ 24-10-2018 14:48:27
Quote
michaben (di 23 okt 2018 19:16:51 www.somda.nl): ...
Vrijdag 16 november t/m zondag 18 november:
...
- 2200 stopt richting Vs extra in Zlw.
...
Bijzonder, want in de rest van de lijst voor die datum zie ik zo geen redenen waarom het nuttig zou zijn om de 2200 extra in Zlw te laten stoppen.
Klaasje ~ 24-10-2018 13:52:03
De 14600 aanpassen klinkt simpel maar die moet je dan op het hele stuk Almo-Asd 2-3 minuten later laten rijden. Dat gaat bij Weesp weer fout met het pad van de 2400. Versnellen door de lange stop in Lelystad te schrappen en de inhaling te verplaatsen naar Almere C gaat ook fout omdat je dan twee IC's over één spoor moet afhandelen. Dat gaat in de opvolging niet goed.
Pim530 ~ 24-10-2018 01:34:37
Is het combineren van 5/1800 en 6/700 tot één 'capaciteitsknaller' dan niet veel nuttiger, of eventueel de ene maximaal verlengen en de andere beperken tot Zl?

(Al leek de dr van de 14600 iets aanpassen en de 5/600 aan de 2600 koppelen me nog veel nuttiger)
MetroRET ~ 23-10-2018 23:55:19
Shl is ook beperkt toegankelijk, dus de 2400 past daar dus niet bij.
j.jager ~ 23-10-2018 23:52:48
Is daar niet iets met de 2400 serie wat te regelen? Aangezien die wel eens met dat soort werkzaamheden doorgetrokken werd.
daniel81 ~ 23-10-2018 22:14:47
Wat is dan het idee achter deze doortrekking?
michaben ~ 23-10-2018 21:55:17
Quote
daniel81 (di 23 okt 2018 21:18:00 www.somda.nl): Bij die werkzaamheden op 3 november, is dan de 700500/700600 in Alm doorgekoppeld aan de 2600 of worden dat 2 naast elkaar kerende treinseries?
Keert op spoor 3, de 700500/700600 is flink uitgebogen, hoewel deze strak 3 minuten achter de 700/1800 uit Zl vertrekt zit deze er te Alm 12 minuten achter door een lange stop te Lls en extra stop te Almo, de 2600 is dan al lang en breed weg.
daniel_ddr ~ 23-10-2018 21:26:42
@michaben: Ik zou even de datums corrigeren, denk dat we erg lang mogen wachten op het jaar waarin 3 en 4 november beide op een zaterdag vallen
daniel81 ~ 23-10-2018 21:18:00
Bij die werkzaamheden op 3 november, is dan de 700500/700600 in Alm doorgekoppeld aan de 2600 of worden dat 2 naast elkaar kerende treinseries?
IJsbergsla ~ 23-10-2018 20:24:35
Opvallend zeker, maar daarom niet minder toegestaan. Het eeuwige uitbuigen verbaast me tevens niets.
michaben ~ 23-10-2018 20:21:58
Ook bij werkzaamheden wordt er zeer vaak uitgegaan van de normale dienstregeling, ook als deze helemaal niet goed uitkomt. Vandaar het juist zo opvallend is dat dit nu niet gedaan wordt. Maar het zijn ook uitzonderlijke combinaties van werkzaamheden waarbij zowel Amf - Zl als Shl gestremd zijn. De 28600/28700 komt op Gvc - Hlma in het pad van de 2000 te rijden en op Dmnz - Lls in het pad van de 2400, sluit op zich redelijk mooi op elkaar aan. Voor Gd - Asb staat grofweg een half uur rijtijd.

De 700/1800 gaat vanaf Alm op zijn beurt dus via Hvs naar Ut via grofweg het pad van de 4900 maar zonder de stops (stopt onderweg alleen te Hvs), tussen Hvs en Alm is de trein versneld, tussen Alm en Ut is het pad uitgebogen om de stations over te slaan maar niet eerder aan te komen.
IJsbergsla ~ 23-10-2018 20:18:17
Stick to the plan gaat over de bijsturing van de treindienst - of het nijpende gebrek daardoor. En er zijn inderdaad meer delen van standplaatsen die er mogen komen, maar het loopt bepaald niet over. Zoals je zegt, houdt zich dan met name in stand doordat eenmaal per jaar de treindienst via die bogen gaat, of een enkel ledig mat door een Utrechter die wel bevoegd is voor een der bogen.
Jan-Mark ~ 23-10-2018 19:57:09
Ik denk zo dat wel meer mcn'en daar wegbekendheid hebben, want het is zeker niet de eerste keer dat ze worden omgeleid via Dmnz - Asb.

Overigens erg bijzonder dat dit allemaal mag, dit valt immers niet onder het motto 'stick-to-the-plan'...
MCN-GVC ~ 23-10-2018 19:55:03
Quote
michaben (di 23 okt 2018 19:16:51 www.somda.nl):met de NoordOost die via Wd - Bkl gaat rijden!
- 28500 extra intercity Gn - Zl - Lls - Almb - Alm, op zaterdag verder Alm - Asb - Gd - Gvc.
- 28600 extra intercity Lw - Zl - Lls - Almb - Alm, op zaterdag verder Alm - Asb - Gd - Gvc.
Nu maar hopen dat ze dit ook aan de dienstindelers gaan doorgeven. Er zijn namelijk niet veel mcn'en (zover ik weet Asd en Gvc ICD roosters, mogelijk dus ook Rtd ICD?) die de Bijlmerboog officieel mogen berijden. Anders krijgen we weer een gevalletje 5700. Deze reed toen nog Gvc-Wp-Hvs-Ut, Alleen werd Hvs-Ut ivm werkzaamheden via Brn omgeleid en dat mochten veel mcn uit Gvc niet rijden, maar wij reden wel massaal de 5700, eerst werden diensten aangepast, dus vanaf Ledn of Ut al een andere mcn en uiteindelijk ook gepiloteerd tussen Hvs-Ut.
michaben ~ 23-10-2018 19:16:51
Een flink aantal werkzaamheden, vooral in het weekend, maar vrijdag 16 november wordt ook het doordeweekse treinverkeer ernstig gehinderd. Een aantal zeer unieke maatregelen, met de NoordOost die via Wd - Bkl gaat rijden! Vooral week 46 is erg complex, dus onder voorbehoud van foutjes of onvolledigheden.


Vrijdag 2 november:
- 3300 verlengd van Ledn naar Gvc.
- 4600 opgeheven Hfd - Gvc.

Zaterdag 3 november:
- 500 opgeheven Amf - Zl. De 700500 rijdt vanaf Zl door naar Alm.
- 600 opgeheven Amf - Zl. De 700600 rijdt vanaf Zl door naar Alm.
- 700 stopt extra te Laa.
- 800 opgeheven Ht - Btl.
- 1800 stopt extra te Laa.
- 2100 rijdt als stoptrein, rijdt extra in ochtend en avond.
- 2200 opgeheven Asd - Gv, rijdt vanaf Gv door naar Gvc.
- 2400 opgeheven Lls - Gv, rijdt vanaf Gv door naar Gvc. Op zaterdagavond enkele treinen verlengd van Ddr naar Ehv.
- 2900 opgeheven Ht - Btl.
- 3300 opgeheven Hfd - Ledn.
- 3500 opgeheven Ht - Ehv.
- 3900 opgeheven Ht - Btl.
- 4400 extra ritten Nm - Ht.
- 4600 opgeheven Hfd - Gvc.
- 5100 opgeheven Gvc - Gv.
- 5600 opgeheven Pt - Hde.
- 6300 opgeheven Ledn - Hlm, rijdt extra Ledn - Gvc.
- 9600 opgeheven Ht - Btl.

Zaterdag 3 november vanaf circa 22:00 t/m zondag 4 november circa 17:30
- 900 opgeheven Rtd - Bd.
- 1000 rijdt extra i.p.v. Benelux en extra op zondagochtend, vervalt in avond wanneer Benelux extra via HSL gaat i.p.v. via Gv.
- 1100 opgeheven.
- 2200 opgeheven Rtd - Zwd.
- 2300 verlengd van Bd tot Ehv. Op zondag tevens verlengd van Ddr tot Zwd. Op zaterdagavond gaat de 2388 door naar Rlb. Lange stop te Bd.
- 2400 opgeheven Rtd - Ddr.
- 5100 opgeheven Rtd - Ddr, rijdt wel weer door naar Gvc nu de 1100 niet rijdt.
- 5900 op zondag verlengd naar Rlb in halfuurdienst.
- 9200 opgeheven Gv / Asd - Bd, tevens geen ritten via Gv in de avond.

Zondag 4 november:
- 4800 opgeheven Asd - Hlm.
- 7800 opgeheven Gvc - Ypb tot 14:00.



Zaterdag 10 november:
- 800 opgeheven Ht - Btl.
- 2900 opgeheven Ht - Btl.
- 3500 opgeheven Ht - Ehv.
- 3900 opgeheven Ht - Btl.
- 9600 opgeheven Ht - Btl.

Zaterdag 10 november en zondag 11 november:
- 800 opgeheven Wm - Amr.
- 900 opgeheven Rtd - Bd.
- 1000 rijdt extra i.p.v. Benelux.
- 1100 opgeheven.
- 2200 opgeheven Rtd - Zwd.
- 2300 verlengd tot Zwd - Ehv in halfuurdienst, zowaar met korte stop te Bd (maar met lange stop te Ddr).
- 2400 opgeheven Rtd - Ddr.
- 3000 opgeheven Wm - Amr.
- 3600 opgeheven Ht - Tb.
- 4000 opgeheven Wm - Utg.
- 4800 opgeheven Utg - Amr.
- 5100 opgeheven Rtd - Ddr.
- 5200 opgeheven.
- 6400 rijdt extra (gekoppeld aan de 6600 vermoed ik).
- 6600 opgeheven Ht - Tb, verlengd tot Zwd - Ehv. Richting Zwd lange stop te Ddr en korte kering Zwd. Eens per 2 uur (brugopening?) wordt lang gekeerd te Ddr.
- 9100 opgeheven.
- 9200 opgeheven Atw - Asd, rijdt in plaats hiervan naar Rsd.
- 9300 opgeheven.



Vrijdag 16 november t/m zondag 18 november:
- 700 opgeheven Alm - Ledn. Op zaterdag en zondag vanaf Alm verlengd via Hvs naar Ut.
- 900 opgeheven Asd - Rtd.
- 1000 opgeheven.
- 1800 opgeheven Alm - Ledn.
- 2200 stopt richting Vs extra in Zlw.
- 2400 opgeheven Lls - Ledn.
- 3100 opgeheven Asdz - Shl t/m zondag 10;00.
- 3300 opgeheven Ass - Ledn. Zondag tot 14:00 tevens opgeheven Ass - Zd.
- 4300 opgeheven Shl - Hfd op vrijdag, zaterdag geheel opgeheven, zondag normaal.
- 4600 opgeheven Shl - Ledn, zaterdag en zondag tevens opgeheven Asd - Shl.
- 5000 rijdt extra vrijdagavond en weekend.
- 5100 opgeheven Gvc - Rtd, vanaf vrijdag 20:00 en gehele weekend geheel vervallen.
- 5700 opgeheven Asdz - Hfd op vrijdag en zaterdag.
- 5800 opgeheven Shl - Hfd op vrijdag, zaterdag en zondag geheel opgeheven.
- 9200 opgeheven Asd / Gv - Rtd.
- 9300 stopt niet te Shl.
- 28500 extra intercity Lls - Almb - Alm - Asd op vrijdag.

Zaterdag 17 november en zondag 18 november:
- 500 opgeheven Amf - Gn.
- 600 opgeheven Amf - Lw.
- 800 opgeheven Std - Mt.
- 1100 opgeheven Gvc - Gv op zondag tot 14:00.
- 1600 opgeheven Hvs - Shl op zaterdag.
- 2000 opgeheven op zaterdag en zondag tot 14:00.
- 2900 opgeheven Std - Mt.
- 3000 opgeheven Asd - Amr.
- 3500 opgeheven Ut - Shl.
- 3900 opgeheven Ass - Ekz, rijdt door naar Hdr.
- 4000 opgeheven Asd - Ass, 704000 verlengd van Utg naar Amr.
- 4900 opgeheven.
- 5400 opgeheven Asd - Hlm.
- 5600 opgeheven Pt - Hde.
- 11600 opgeheven Hvs - Shl op zaterdag.
- 14900 opgeheven.
- 28500 extra intercity Gn - Zl - Lls - Almb - Alm, op zaterdag verder Alm - Asb - Gd - Gvc, op zondag verder Alm - Dvd - Asdz - Shl.
- 28600 extra intercity Lw - Zl - Lls - Almb - Alm, op zaterdag verder Alm - Asb - Gd - Gvc, op zondag verder Alm - Dvd - Asdz - Shl.
- 28700 extra intercity Ekz - Hn - Ass. Op zondag tot 13:00 ingekort tot Ekz - Pmr.