Pagina's: 1 2 3 4 volgende -->
Werkzaamheden
Aanpassingen zomer 2018
mren ~ 23-08-2018 12:00:07
Bouwkuip is een normaal woord. Bijvoorbeeld voor een gat dat wordt omgeven door damwanden om de grond er omheen te behoeden voor instorting.
phantom ~ 23-08-2018 11:56:14
Juist,dus wel een bouwput
Is t nog steeds afwachten of smw t daar ook over had,want die horen we niet meer
martijn ~ 22-08-2018 12:34:44
Quote
phantom (wo 22 aug 2018 12:14:49 www.somda.nl): Aangezien we verondersteld worden hier niet te gokken en duidelijk te zijn met wat we bedoelen,had t handiger geweest als de starter alles een beetje duidelijker had neergezet.
Badkuip ken ik wel bouwkuip niet,had bouwput beter geweest,maar zo veel doet men nu toch niet tegelijk op het (veronderstelde )driebergen-zeist ? ,
dat bouwput van toepassing is ?
Nee joh www.ad.nl
mdj ~ 22-08-2018 12:25:22
Quote
smw (di 21 aug 2018 18:05:36 www.somda.nl): Ondertussen zijn de eerste onderdelen voor een tijdelijk perron gearriveerd. Liggen nu in de bouwkuip tegen de damwand gestapeld.
Worden nu al geplaatst op het viaduct zoals het leek gelijk aan de lengte van het stenen middenperron.
phantom ~ 22-08-2018 12:14:49
Aangezien we verondersteld worden hier niet te gokken en duidelijk te zijn met wat we bedoelen,had t handiger geweest als de starter alles een beetje duidelijker had neergezet.
Badkuip ken ik wel bouwkuip niet,had bouwput beter geweest,maar zo veel doet men nu toch niet tegelijk op het (veronderstelde )driebergen-zeist ? ,
dat bouwput van toepassing is ?
b2py ~ 21-08-2018 20:15:43
Ik gok in de buurt van de Driebergen-Zeist
dennistd ~ 21-08-2018 20:07:03
Dat lees ik ook ja. Maar er zijn in Nederland heel veel bouwkuipen met damwanden
b2py ~ 21-08-2018 19:25:15
In de bouwkuip tegen de damwand
dennistd ~ 21-08-2018 19:10:37
Ehm, waar precies?
smw ~ 21-08-2018 18:05:36
Ondertussen zijn de eerste onderdelen voor een tijdelijk perron gearriveerd. Liggen nu in de bouwkuip tegen de damwand gestapeld.
thom ~ 21-08-2018 17:23:01
Quote
maarten83 (di 21 aug 2018 16:45:06 www.somda.nl): Het begint er aardig op te lijken dat de klassieke beveiliging meer aan kon dan het huidige systeem met Ari en bizarre nomen die eigenlijk door ATB afgedekt kunnen worden.
Ari heeft daar niets mee van doen, die stelt alleen de rijwegen in die de treindienstleider anders met de hand zou moeten doen maar het is geen onderdeel van de beveiliging ansich.
michaben ~ 21-08-2018 17:20:16
Quote
robbertc (di 21 aug 2018 16:51:56 www.somda.nl): Ik ben eens gaan proberen op basis van ovtijden, en kan geen moment vinden op de tijden dat zowel de 3000 als de 3100 rijdt en de 7500 2x pu. Een eventueel moment valt precies in de tijd dat er gekeerd wordt op spoor 8.
Inderdaad, enige venster wat ik kon vinden was om :18 en :48, dan moet je dus binnen 4 minuten aftrappen en kopmaken wat me niet echt robuust lijkt.
dvdhoven ~ 21-08-2018 17:16:58
Quote
maarten83 (di 21 aug 2018 16:45:06 www.somda.nl): Het begint er aardig op te lijken dat de klassieke beveiliging meer aan kon dan het huidige systeem met Ari en bizarre nomen die eigenlijk door ATB afgedekt kunnen worden.
Heb jij de klassieke beveiliging nog mee gemaakt? Ik krijg de indruk van niet.
De klassieke beveiliging zat vol met bizarre uitzonderingen en aparte dingen. Zo ongeveer niets was standaard. Heel veel maatwerk. En heel veel zaken, die nu als onveilig worden gezien. Standaard kent een klassieke beveiliging geen bezetspoor melding bijvoorbeeld. Een paar maanden geleden is in de buurt van Augsburg nog een trein veilig gezet naar een bezetspoor. Dat kan en kon gewoon bij klassieke beveiliging. In Duitsland wordt nu nog klassieke beveiliging van zo'n bezetspoormelding voorzien.
Een klein voorbeeldje van een onveilige situatie in Lochem in de klassieke tijd:
Het inrijsein aan de kant van Laren kende een zogenaamde dubbele trekking. Dat betekende de trdl moest het handel omleggen voor dit sein, maar wachtpost 1 bij de overweg ook. Wachtpost 1 kon alleen het handel omleggen als overweg dicht was. Maar nadat het handel voor het sein was omgelegd, zat er geen blokkering meer op de overweg. Als de wachter werd afgeleid en niet geconcentreerd was, kon het zo gebeuren dat hij de overweg opende, terwijl de trein nog moest binnen komen.
En voor de mensen op de post was het beulswerk. Vooral bij de oude blokken met handels. In Zwolle moest een paar keer per uur een hele rijweg met de hand worden ingelegd en weer afgebroken. Alles met handels en meerdere Engelsmannen erin. Ik weet niet of jij wel eens een Engelsman met de hand omgelegd hebt. Ik wel en ik kan verzekeren, het lukte me af en toe niet eens.
In de winter had klassieke beveiliging, zeker de versies met trekdraden grote problemen. De boel bevroor, wielen en trekdraden kwamen vast te zitten.
En meer kunnen?
In de klassieke beveiliging zaten ook allerlei normen, die sterk beperkend waren.
Op kruisingstations mocht maar 1 trein tegelijk binnen komen. Als de ene trein stil stond op het station en de trdl zich overtuigd dat de trein stil stond, mocht de andere trein pas binnen komen.

Alsjeblieft ga nooit nostalgisch terug verlangen naar iets wat beslist nooit meer terug mag komen.
De huidige beveiliging kent zeker makkes, maar is honderden malen beter dan klassieke beveiliging.
IJsbergsla ~ 21-08-2018 17:13:16
Allicht niet met de huidige normen. In andere landen maakt niemand er een probleem van om na binnenkomst van de trein uit Nijmegen een stel weg te rangeren. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Arriva wel overdag kan rangeren van en naar de Berg.
treinfan ~ 21-08-2018 17:09:31
In dat geval moet het met een reeks spoorwijzigingen wel in te passen zijn, tenzij Breng/Arriva op hetzelfde tijdstip van/naar Ahb wil
robbertc ~ 21-08-2018 16:51:56
Quote
sjoerd (di 21 aug 2018 15:41:56 www.somda.nl): Conflicten? Welgeteld 6 wissels verder en je bent van spoor 8 over naar Arnhem Berg. Het wil er bij mij niet in dat er geen momentje is waarop je even kan overkruisen. En als dat niet kan, breek dan heel Arnhem Berg maar op.
Laten we denken in mogelijkheden en kansen in plaats van Beren op de Weg.
Ik ben eens gaan proberen op basis van ovtijden, en kan geen moment vinden op de tijden dat zowel de 3000 als de 3100 rijdt en de 7500 2x pu. Een eventueel moment valt precies in de tijd dat er gekeerd wordt op spoor 8.
maarten83 ~ 21-08-2018 16:45:06
Het begint er aardig op te lijken dat de klassieke beveiliging meer aan kon dan het huidige systeem met Ari en bizarre nomen die eigenlijk door ATB afgedekt kunnen worden.
gvttreinen ~ 21-08-2018 16:30:56
Volgens Prorail zit het spoor aan zijn grenzen (..) www.spoorpro.nl s2018 -->2018/08/20/prorail-spoor-barst-uit-de-voegen/
Hoe zou dat nou komen?
sjoerd ~ 21-08-2018 15:41:56
Conflicten? Welgeteld 6 wissels verder en je bent van spoor 8 over naar Arnhem Berg. Het wil er bij mij niet in dat er geen momentje is waarop je even kan overkruisen. En als dat niet kan, breek dan heel Arnhem Berg maar op.
Laten we denken in mogelijkheden en kansen in plaats van Beren op de Weg.
maarten83 ~ 21-08-2018 15:40:46
welke strijd moet er dan gevoerd worden? Ahb is vanuit Ah vanaf spoor 5 tot en met 11 veilig te bereiken.
MetroRET ~ 21-08-2018 15:32:24
Ahb is vanaf 8 alleen met allemaal conflicten te bereiken.
sander14 ~ 21-08-2018 08:27:30
Dat is niet verboden, alleen wordt splitsen en combineren eigenlijk alleen op sp.11 gedaan.
IJsbergsla ~ 21-08-2018 08:19:11
Splitsen in Arnhem is ook al verboden?
MetroRET ~ 21-08-2018 07:09:09
En zolang de 3000/3100 in Nm nog binnenkomen op het tot 10 bakken beperkte 4a, is dat dus geen enkel probleem.
broek53 ~ 21-08-2018 06:59:24
Daar is het op uitgelegd, ja.
MetroRET ~ 21-08-2018 03:16:46
Genoeg voor VIRM12 dus.
broek53 ~ 20-08-2018 23:28:16
Twee perrons van 331 meter, precies parallel gelegen, als ik de OBE-bladen mag geloven.
cuneo56 ~ 20-08-2018 22:07:28
Ja dat weet ik, maar constateer slechts dat Perron eerst precies tussen de Overwegen Odijkerweg en Hoofdstraat lag en er nu tussen einde tijdelijke perron (onder de voetgangersbrug) en de Hoofdstraat zo'n bak of 3 a 4 lengte ontbreekt en er niets op wijst dat daar iets komt.
daniel_ddr ~ 20-08-2018 21:14:51
Quote
cuneo56 (ma 20 aug 2018 18:03:48 www.somda.nl): Ik zit de laatste dagen via de webcam de werkzaamheden in Driebergen een beetje te volgen.
Nu valt me op dat aan het nieuwe IC spoor richting Ah, waar dus in mijn ogen een tijdelijk perron moet/zal komen, aan de kant waar de webcam zicht op geeft geen enkele vorm van een tijdelijk perron wordt gebouwd.
Aan het toekomstige "sprinter" spoor richting Ah is wel al een stuk nieuw perron in aanbouw.
Is mijn conclusie juist dat dan, zeg het komende jaar, er een lengte beperking voor de IC serie 3100 richting Arnhem gaat gelden?
Toen ik nog voor de werkzaamheden in Db langs dat station kwam met de trein was er al een perron in aanbouw langs het IC-spoor in aanleg. Dat zal alleen niet op de webcambeelden te zien zijn aangezien het vanuit Utrecht gezien voor de nieuwe tunnelbak ligt.

Het perron aan het toekomstig sprinterspoor richting Arnhem zal trouwens waarschijnlijk al een deel van het definitieve perron zijn (gezien dat al boven de tunnel komt). Maar dat perron zal voorlopig nog het spoor richting Utrecht zijn, immers moet er nog een tweede spoordek over de tunnel komen en dat ligt er nu nog niet.
b2py ~ 20-08-2018 18:14:58
Hangt van de lengte van het perron af eah
cuneo56 ~ 20-08-2018 18:03:48
Ik zit de laatste dagen via de webcam de werkzaamheden in Driebergen een beetje te volgen.
Nu valt me op dat aan het nieuwe IC spoor richting Ah, waar dus in mijn ogen een tijdelijk perron moet/zal komen, aan de kant waar de webcam zicht op geeft geen enkele vorm van een tijdelijk perron wordt gebouwd.
Aan het toekomstige "sprinter" spoor richting Ah is wel al een stuk nieuw perron in aanbouw.
Is mijn conclusie juist dat dan, zeg het komende jaar, er een lengte beperking voor de IC serie 3100 richting Arnhem gaat gelden?
daniel_ddr ~ 15-08-2018 22:54:47
Wat me dan wel weer in positieve zin opviel was dat ik op Klp deze week alleen maar NS-bussen exact volgens dienstregeling heb zien rijden. Dat heb ik bij andere verbussingen wel anders gezien, waardoor je niet goed planbare reizen met het vervangend vervoer krijgt.
maarten83 ~ 15-08-2018 22:48:26
Het busvervoer bij ns is de laatste paar jaar niet meer wat het geweest is. Dat is mijn ervaring. Als ik zie hoe het busvervoer de laatste keren bijvoorbeeld tussen rotterdam en dordrecht geregeld was. Dus dat het zo nu bij de klomp er aan toe gaat verbaasd mij niets.
daniel_ddr ~ 15-08-2018 21:09:26
Quote
train85 (di 14 aug 2018 22:32:01 www.somda.nl): Dat laatste kun je wel doen voor een enkele lijndienst. Maar als je daar ook nog die NS bussen van beide kanten moet laten stoppen aan de Rondweg de Klomp, komt ook het andere vervoer (weg) in de knoop. Ben benieuwd of aan die noodhalte lijn 83 en 5 snel aansluiten op elkaar. Maar dan krijgen we andere discussie die we hier niet moeten voeren.
Zoals henri1972 al zegt hebben die bussen een vrij lange stop daar (83 > 5 staat zelfs zo'n 10 minuten op De Klomp). De NS-bussen staan er een stuk korter.

Quote
Op een doordeweekse dag komen er toch redelijk wat bussen op De klomp, dan moet je goed gaan puzzelen om ze er zo tussen door te krijgen zonder dat je een gewone lijnbus niet in de weg zit.
Zo moeilijk is dat niet hoor, er zijn namelijk twee halteperrons en al die lijnbussen zijn er voornamelijk rond de treinaansluiting. Per uur zijn maar 2x 7 minuten lang beide halteperrons tegelijk in gebruik.
Wat dat betreft is de planning van NS best geniaal dat ze precies in die korte momenten ook op Klp zijn en alsnog de zinvolle aansluitingen precies niet bieden.
henri1972 ~ 14-08-2018 23:47:12
83 wordt 5 en omgekeerd dus daar zit al snel een minuut of 5 tussen.
train85 ~ 14-08-2018 22:32:01
Dat laatste kun je wel doen voor een enkele lijndienst. Maar als je daar ook nog die NS bussen van beide kanten moet laten stoppen aan de Rondweg de Klomp, komt ook het andere vervoer (weg) in de knoop. Ben benieuwd of aan die noodhalte lijn 83 en 5 snel aansluiten op elkaar. Maar dan krijgen we andere discussie die we hier niet moeten voeren.

Op een doordeweekse dag komen er toch redelijk wat bussen op De klomp, dan moet je goed gaan puzzelen om ze er zo tussen door te krijgen zonder dat je een gewone lijnbus niet in de weg zit.
daniel_ddr ~ 14-08-2018 20:33:51
Ow jawel hoor: als die NS-bussen een dienstregeling hadden gehad die niet de overstap op het overig OV aldaar sloopt waren ze er namelijk geweest op een tijdstip dat er nog geen lijnbus staat Dan had het er allemaal een stuk soepeler gelopen.

En een noodhalte aan de Rondweg De Klomp (ander kant station) kan ook nog, die komt er over een week toch al voor de omrijdende bus 5 en 83 als de tunnel Klompersteeg ingeschoven wordt.
train85 ~ 14-08-2018 20:09:26
Voor het laatste is er geen alternatief.
daniel_ddr ~ 14-08-2018 18:35:31
Overigens was er kennelijk capaciteitsgebrek gisteren, want vanmorgen kwamen er opeens drie bussen achter elkaar uit de richting Ed bij Klp aan. En vanmiddag op Klp was dat wederom het geval met een paar bussen achter elkaar aan.

Ook op Klp is het trouwens een zooitje: daar lopen de lijnbussen weer vast achter halterende NS-bussen, vooral als er zoals vanmorgen drie achter elkaar staan op een halte die al krap is voor twee bussen. Dat busstationnetje daar is ook helemaal niet geschikt voor zulk intensief gebruik.
henri1972 ~ 13-08-2018 22:12:36
Die hele busdienst is compleet waardeloos van opzet. Die semi-snelbus rijdt om één of andere vage reden via Klp en Db. Hoezo? De 3000/3100 doen of Db of Klp aan. Doe dit met de bus dan ook. Kan je zelfs nog een pendel Ed-Klp-Ed doen en Ut-Klp-Ut indien noodzakelijk.
De bus van/naar Rhn doet er maar liefst 52 (!) Minuten langer over dan de trein (hoezo 15 tot 30 minuten langere reistijd?) En rijdt bij Vndc via het stationsplein. Dit is een éénbaansweg in een soort rondje was 6 streekbussen per uur hun eindpunt hebben. Dit loopt dus compleet vast. Een andere oplossing is hier zeer zeker mogelijk aan de andere kant van de spoorlijn.
daniel_ddr ~ 13-08-2018 20:01:31
De NS-semi-snelbussen Ed - Klp - Db - Ut vertrekken te Ed kennelijk niet aansluitend op de trein die normaal op Klp zou stoppen. Dat heeft een nogal onhandig bij-effect, namelijk dat de NS-bus net een paar minuten eerder vertrokken is dan de aankomst van de lijnbussen die normaal aansluiting op de trein naar Ut bieden. En laat nou net een nogal aanzienlijk deel van de treinreizigers op Klp daarmee aankomen. Die krijgen er dus allemaal gratis nog een extra +25 bij bovenop de extra reistijd door de werkzaamheden zelf. Vanuit Ut komt de NS-bus ook aan net nadat alle aansluitende lijnbussen zijn weggereden.

Is niet bepaald voor het eerst dat ik NS het bestaan van overig OV volledig zie negeren bij het maken van de dienstregeling van de vervangende bussen. In Db is het bijvoorbeeld al veel minder kritisch omdat daar frequenter aansluitend OV is in de meeste richtingen.
martijn ~ 13-08-2018 06:05:11
Quote
daniel_ddr (za 11 aug 2018 20:04:19 www.somda.nl):
Quote
martijn (za 11 aug 2018 14:33:15 www.somda.nl): Zou ook voor het eerst zijn dat de 3600 daarvoor verlengd wordt, maar wie weet
Als het al zo was dan is men een andere serie op de omreisroute vergeten... de 1758 zat met z'n zeven bakken behoorlijk vol (al zag ik zogauw nog vrij weinig staanplaatsen).
Denk toch dat ik gelijk had want ook vandaag staan er weer enorme composities in de 3600 gepland volgens de reisplanner. Tot aan VIRM10!
kleine_man ~ 12-08-2018 09:57:33
Quote
IJsbergsla (za 11 aug 2018 14:35:53 www.somda.nl):
Quote
robbertc (za 11 aug 2018 12:55:17 www.somda.nl): Nm/Ah-Asd/Shl wel via Ht. Hoewel vanuit Ah (veel) sneller met de bus.
Veel sneller klopt niet. Ja, er staat dat met de bus achttien minuten sneller is, echter is de overstap in Utrecht van 5 minuten van het Jaarbeursplein naar de trein vanzelfsprekend voor nagenoeg niemand haalbaar.
Daar ben ik gisteren ook proefondervindelijk achtergekomen

Echter, als je deze tijd gaat oprekken, komt de verbinding Ed-Amf in beeld als snelste optie in de richting Amsterdam/Schiphol. Ik denk dus niet dat Connexxion ingeschakeld is.

Morgen moet ik weer naar Barneveld. Ik ben benieuwd.
Amazonous ~ 12-08-2018 03:09:14
Quote
MetroRET (za 11 aug 2018 22:40:06 www.somda.nl): ICE 342 toonde vanochtend ook eindbestemming Amsterdam Centraal op OVtijden, terwijl hij op de A/V in Ut op Actutrein compleet ontbrak.
Correct, volgens de keten Infoplus reed hij Ah-Ut, in patroonritten zat Ut-Ah-Asd. Het ligt er maar net aan naar welk systeem je luistert.
IJsbergsla ~ 11-08-2018 22:42:26
Er zitten flinke fouten in de reisinformatie ten opzichte van de realiteit. Helaas is men daar pas te laat van buitenaf op gewezen.
MetroRET ~ 11-08-2018 22:40:06
ICE 342 toonde vanochtend ook eindbestemming Amsterdam Centraal op OVtijden, terwijl hij op de A/V in Ut op Actutrein compleet ontbrak.
noof ~ 11-08-2018 21:19:36
Sommige ICE's reden vanaf Ut leeg door naar Mas om daar te keren.
cuneo56 ~ 11-08-2018 21:12:32
Tsja,
NS en DB reisplanner geven verschillende starttijden in Utrecht en het Bronbestand geeft aan start in Amsterdam; dat moet de klant dan ook kunnen opzoeken en begrijpen?
Lekker makkelijk en automatisering zou alles beter maken toch?
michaben ~ 11-08-2018 21:03:25
Brondata van afgelopen dinsdag geeft ook gewoon aan dat ze vanaf Asd rijden, dus ik vermoed dat bahn.de dan verouderde informatie toont.
bart84 ~ 11-08-2018 20:35:25
De 137 en 139 staan ook op de AV van Asd. Dus gewoon toch van Asd.