Pagina's: 1 2 3 4 5 6 volgende -->
Bijzondere ritten (DRGLs)
Stoom in Friesland
marotrans ~ 09-12-2017 13:20:51
Jammer... maar wel te herstellen lijkt mij?

Hoe is het met de plannen daar in Sneek; 'n stille dood gestorven of zijn die nog reparabel, weet iemand dat?
jeanne ~ 09-12-2017 01:45:19
Het is de 23 058 bij een proefrit in Duitsland niet zo goed vergaan. www.bahnonline.ch s31019 -->31019/triebwerkschaden-an-lok-23-058.htm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bahnonline%2Fbo+%28Bahnonline.ch%29
wimhoekema ~ 25-08-2016 23:30:21
gezien de hoeveelheid aangevoerd bovenbouwmateriaal lijkt het daar idd op, ik zal 't in de gaten houden
thom ~ 25-08-2016 23:06:47
Dus die loods krijgt gewoon nog een spoor aansluiting bedoel je?
wimhoekema ~ 25-08-2016 17:29:12
Nee dat is nog uit de 'stoomtijd'. Aansluitwissel van het emplacement op de Staverse lijn moest bij de spoorvernieuwing in 2014 nieuw terugkomen en de aansluiting is bij de recente ombouw TPRB ook volledig in de nieuwe NX-beveiliging van Sk opgenomen. O.a. Strukton is nu bezig met spooraanleg.
FourRoses ~ 25-08-2016 14:48:28
Volgens de indienststellings-data infraprojecten van ProRail staat er: "spooraansluiting Friso Bouwgroep Sneek". Bij opmerkingen staat echter: "vervalt, financiering niet geregeld". Ik weet niet of het hetzelfde project is.
bacr ~ 25-08-2016 13:23:21
Wat wordt die nieuwe bestemming en waarom wordt er een nieuw spoor naar die loodsen aangelegd?
wimhoekema ~ 25-08-2016 12:53:59
sinds half augustus drukke werkzaamheden op het emplacement Sk. De beoogde loodsen van de FStM krijgen een nieuwe bestemming. Momenteel worden er voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de aanleg van nieuw spoor op het emplacement en naar de loodsen.
RSK-Mat92 ~ 18-12-2011 00:06:11
Klinkt als goed nieuws. Waar ik wel een beetje van schrok, was dat ik de originele tekst begreep
tjoekdjg ~ 17-12-2011 20:53:21
Respect dat je het geprobeert hebt:), hey is trouwens sneker in de plaats van snekernaar

ik heb het even vertaalt voor je:)

het verhaal van Henk van der Veer over de vrijwilligers bijeenkomst van de FStM.

Curator Verdonk wil af van patstelling stoomtrein

Vanmorgen blijkvaar illegaal aanwezig geweest bij een vrijwilligers bijeenkomst van de Friese Stoomtrein Maatschappij in de noorderker. Illegaal? Ik was in alle gevallen niet uitgenodigd door de organisatoren. Van de Pers was alleen een uitnodiging naar koen pennewaar van de Leeuwarder Courant gegaan. Het moet niet gekker worden, de LC heeft hier het alleenrecht niet! Ik ben simpel weg gegaan en heb mijn microcassette recorder aan gezet en met mijn luxim heb ik foto’s geschoten. Als ik dan ik de hoek van paparazzi neer gezet word, dan zal ik er ook voor gaan.

Drie sprekers waren vanmorgen: Max Kooijmans, voorzitter van de FStM, curator Robert Verdonk en gedeputeerde Jannewietske de Vries. En een zaal vol met vrijwilligers. “Er zijn nog nooit zoveel vrijwilligers op een bijeenkomst geweest, ik schat dat het hier 75%van alle betrokken vrijwilligers zijn’, aldus Max Kooijmans. Dat zegt uiteraard wat van de betrokkenheid van deze vrijwilligers en ook wat over Max Kooijmans. Deze voorzitter weet blijkbaar mensen aan zich te binden. Het zal zelden of nooit vertoond wezen dat een voorzitter van een failliete club na afloop van een dergelijke bijeenkomst een ovatie kreeg!

Ik vond het allemaal een beetje bizar, weet ook niet goed hoe ik het tegen aankijken moet. Aan de ene kant zijn er tientallen gedeputeerde die naar hun geld fluiten, aan de andere kant een enthousiaste groep vrijwilligers die nog altijd hopen op een doorstart. En komt die doorstart er? Vanmorgen heb ik Max Kooijmans alleen maar gehoord dat ` er misschien toch leven is na de dood is…` Want curator Verdonk (`de beste curator van het noorden`, volgens Kooijmans ) wil de patstelling doorbreken. Hij heeft vanmorgen in het openbaar de uitnodiging gedaan om in januari bij hem op het kantoor te verschijnen en daar spijkers met koppen te slaan. Op dit moment zitten alle betrokken partijen elkaar maar wat aan te kijken, was Verdonk zijn conclusie. De initiatief wordt met beide handen aan gegrepen door Kooijmans, de gedeputeerde en Nee niet door de gemeente zuid-west Friesland! Want die schitterde door afwezigheid!! Geen uitnodiging gehad? De informatie alleen maar doorsturen naar het antwoord apparaat aan de marktstraat? Het was pijnlijk stil toen de vraag door een vrijwilliger gesteld werd waar de vertegenwoordiger fan de gemeente was. Mevrouw jannewietske probeerde de zaak nog te bagatelliseren. door te zeggen dat `ik spreek hier uit name van de provinciale en gemeentelijke bestuurders..’

Nou ik dacht het toch niet geachte gedeputeerde!!

De gemeente had hier vanmorgen simpelweg aanwezig moeten zijn
edje ~ 17-12-2011 19:49:06
Jij als snekernaar, kan dat bericht toch zo vertalen voor ons. Ik kan er in ieder geval niks van maken.
tjoekdjg ~ 17-12-2011 19:03:06
Vanmorgen 17-12-2011 is er een vrijwilligers bijeenkomst geweest in Theater Sneek. Daar zijn de vrijwilligers bijgepraat over de stand van zaken. de voorzitter van de FStM M. Kooijman, de Curator R.Verdonk en de gedeputeerde J. de Vries hebben de vrijwilligers bij gepraat. De Leeuwarder courant heeft hier over een berichtje geplaatst op hun site: www.lc.nl ook heeft H.v/d Veer een bericht geplaatst over de bijeenkomst. Dit bericht is alleen wel in het snekers, maar ik wil hem jullie niet onthouden (succes) www.henkvanderveer.nl
sjoerd ~ 11-11-2011 19:08:58
Toch zullen we het hier maar op spoorwegjargon houden.
R1-2010 ~ 11-11-2011 16:47:52
Quote
RSK-Mat92 (vr 11 nov 2011 15:58:18 somda.nl s6816 -->6816/p364647/):
Quote
R1-2010 (do 10 nov 2011 19:26:01 somda.nl):
Quote
mren (do 10 nov 2011 14:52:25 somda.nl): Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
Nooit gehoord van sunk costs blijkbaar daar...
Gelukkig zijn er veel meer mensen die daar nog nooit van gehoord hebben, dus zo'n schande is dat nu ook weer niet. Daarnaast is het zo, dat als je er op het huidige moment redelijkerwijs van uit kunt gaan dat de toekomstige verdisconteerde kasstromen groter zijn dan de 1,7 miljoen investering, dat je het dan gewoon moet doen. Als er nog wat extra's uit komt om de huidige schuldeisers tegemoet te komen, dan is dat mooi meegenomen.
Ik ben benieuwd wat je aan kasstroom moet genereren om die investering eruit te halen en ook nog je operationele uitgaven te financieren.

Overigens heeft dit soort basisniveau investerings-analyse weinig te maken met de Euro-problematiek, dus dat wantrouwen is niet geheel gerechtvaardigd.
sjoerd ~ 11-11-2011 16:11:22
In een ander draadje is al eens gestreden over de wijze waarop je investeringen financieel-economisch kunt bekijken. Gek toch dat ik als kritisch weldenkend mens en als wetenschapper totaal geen vertrouwen meer heb in het oordeel van degenen die menen te weten hoe je met euro's moet omgaan... Laten we het daarover hier dus maar niet hebben.
Intussen heb ik op een foto kunnen zien, dat de in Stavoren aangelegde ballast met perron inderdaad aan de oostzijde liggen van het huidige hoofdspoor. Ook is te zien dat het engelse wissel een wisselmotor heeft en dat de aansluiting dus geen handwissel met grendel zou worden. Hierover was discussie in het draadje over Stavoren. Kennelijk beschikten Broek en ik niet over de laatste gegevens!
RSK-Mat92 ~ 11-11-2011 16:05:23
Die staat keurig in mijn verhaal, de netto contante waarde is hetzelfde als de verdisconteerde kasstromen
mren ~ 11-11-2011 16:01:22
Naast sunk costs is er ook nog een netto contantewaardeberekening, dus inkomsten in de toekomst zijn nu een stuk minder waard
RSK-Mat92 ~ 11-11-2011 15:58:18
Quote
R1-2010 (do 10 nov 2011 19:26:01 somda.nl s6816 -->6816/p364489/):
Quote
mren (do 10 nov 2011 14:52:25 somda.nl): Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
Nooit gehoord van sunk costs blijkbaar daar...
Gelukkig zijn er veel meer mensen die daar nog nooit van gehoord hebben, dus zo'n schande is dat nu ook weer niet. Daarnaast is het zo, dat als je er op het huidige moment redelijkerwijs van uit kunt gaan dat de toekomstige verdisconteerde kasstromen groter zijn dan de 1,7 miljoen investering, dat je het dan gewoon moet doen. Als er nog wat extra's uit komt om de huidige schuldeisers tegemoet te komen, dan is dat mooi meegenomen.
mv ~ 11-11-2011 13:34:21
Gegadigden voor doorstart stoomtrein

SNEEK 10-11-2011- Twee partijen hebben interesse om het stoomtreinproject tussen Sneek en Stavoren door te laten gaan.Ze hebben zich gemeld bij curator Robert Verdonk die het faillissement van de Friese Stoomtreinmaatschappij moet afwikkelen. Binnenkort bekijkt hij de mogelijkheden. ,,Maar het gaat nog wel lastig worden'', waarschuwt de Heerenveense jurist voor al te groot enthousiasme. ©LC

Greetz:MV
R1-2010 ~ 10-11-2011 19:26:01
Quote
mren (do 10 nov 2011 14:52:25 somda.nl s6816 -->6816/p364439/): Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
Nooit gehoord van sunk costs blijkbaar daar...
AgentX ~ 10-11-2011 19:13:07
Mwoch, als het terug te verdienen is, is het toch zo'n ramp niet? Ben alleen wel benieuwd wie de geldschieter gaat worden, gezien het feit dat de FStM al minder dan niets meer heeft...
mren ~ 10-11-2011 14:52:25
Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
mv ~ 10-11-2011 14:49:55
Doorstart stoomtrein beste optie
SNEEK - Met een doorstart van de Friese Stoomtreinmaatschappij is nog íets van de investering terug te verdienen, zegt curator Robert Verdonk.

Woensdag verklaarde de rechtbank in Leeuwarden de stichting failliet. De schuldenlast bedraagt €3,17 miljoen.

De toeristische trein kan rijden op het traject Sneek-Stavoren als er nog voor €1,7 miljoen aan werkzaamheden wordt uitgevoerd, zo hebben accountants van uitgerekend.© Leeuwarder Courant
Greetz:MV
mv ~ 09-11-2011 14:35:43
Stoomtrein noch net offisjeel fallyt

wo, 09/11/2011
It fallisemint fan de Fryske Stoomtrein Maatskippij is noch altyd net útsprutsen. De rjochtbank hat dêr tiisdei op de fêste sittingsdei oer falliseminten gjin útspraak oer dien.
It bestjoer hie dêr wol op rekkene. Wêrom't de rjochtbank gjin útspraak dien hat, is net bekend. Neffens it bestjoer hat it útbliuwen fan it fallisemint foarearst gjin gefolgen, mar bliuwt alles no wol stillizzen. Wannear't de rjochtbank no wol útspraak docht, is ûnbekend.

Vertaling:

Het faillissement van de Friese Stoomtrein Maatschappij is nog steeds geen uitspraak over. De rechtbank heeft dinsdag vaste zittingsdag voor faillissementen hier nog geen uitspraak over gedaan.
Het bestuur had hier wel opgerekend . Waarom dat de rechtbank geen uitspraak heeft gedaan,is niet bekend. Volgens het bestuur heeft het uitblijven van het faillissement vooralsnog volgens geen gevolgen maar blieft alles nu wel stilliggen. Wanneer de rechtbank nu wel uitspraak gaat doen is onbekend.

Kort daarna:

Stilte rond Friese Stoomtrein is ‘oorverdovend’

November 9, 2011

Sneek 9 november 2011 – Er heerst een oorverdovende stilte rond het faillissement van de Friese Stoomtrein Maatschappij en dat is begrijpelijk. Velen hopen op een doorstart van dit mooie project voor de gemeente Súdwest-Fryslân, maar daarvoor heeft men eerst inzicht nodig in de schuldenlast van de Stichting. Maar veel in eerste instantie enthousiaste, veelal kleinere, ondernemers langs de lijn Sneek – Stavoren vragen zich af of ze ooit nog één cent van het bedrag dat ze hebben geïnvesteerd, terug zullen zien; waren de managementvaardigheden van directeur Max Kooijmans wel recht evenredig met zijn charisma en enthousiasme? De Provincie heeft een onderzoek aangekondigd in samenwerking met de gemeente Súdwest-Fryslân naar de voortgangsproblemen bij de stichting. En de Statenfractie van de Friese VVD heeft vragen gesteld aan GS.

Partijen in dit project doen er goed aan om volledige openheid van zaken te geven, zeker nu het sentiment nog op de hand is van de Stoomtrein Maatschappij, die de afgelopen jaren veel pech voor de kiezen heeft gekregen. De roep om een doorstart, omdat er anders van een enorme kapitaalvernietiging sprake is, is op dit moment (nog) groot. Ook de hoop daarop leeft blijkbaar nog bij de FStM gezien een tweet van Koooijmans onlangs over zijn contact met de Zwitserse verhuurder van de stoomloc dat ze niet van plan zijn de stoomloc 23058 die op dit moment bij de STAR (Stichting Stadskanaal Rail Museum) ‘geparkeerd is’ , per direct terug te halen.

We weten allemaal dat er maar dàt hoeft te gebeuren en de publieke opinie slaat om van positief naar negatief, vooral wanneer mensen het idee hebben dat partijen bezig zijn zaken in de doofpot te laten verdwijnen. Iedereen snapt dat ingewikkelde financiële constructies rond faillissementen tijd vergen omdat je een heleboel ‘neuzen dezelfde kant’ op moet krijgen. Maar dat mag niet te lang duren want dan gaat er twijfel ontstaan en bij twijfel gaat iedere al dan niet serieus geplaatste opmerking een eigen leven leiden en wordt ‘waarheid’. En op dat soort ‘waarheden’ zit niemand te wachten. Dinsdagmiddag is de rechter niet tot een oordeel gekomen, want er wordt, aldus een tweet van Kooijmans, nog nagedacht over de aanvraag.

Greetz:MV
thom ~ 07-11-2011 22:56:13
Quote
daniel81 (ma 07 nov 2011 11:34:57 somda.nl s6816 -->6816/p363719/): Mwah, voor zover ik weet is één van de VSM-bolkoppen een oude benelux-stuurstand en de combi met plan W is dan zo gek nog niet
Maar dan hebben we het niet meer over een bolkoppenstam, en dat is hun plan
mdj ~ 07-11-2011 11:49:05
Nee,de plan E's zijn naar de SHD gegaan

Meer over het masterplan D/K (let op de woordspeling) op: martijnhaman.nl
daniel81 ~ 07-11-2011 11:34:57
Mwah, voor zover ik weet is één van de VSM-bolkoppen een oude benelux-stuurstand en de combi met plan W is dan zo gek nog niet
En de VSM heeft volgens mij 1 plan E?
thom ~ 06-11-2011 23:44:11
En met dat geld wat nu besteed is aan de FstM hadden zij ook een hoop leuke dingen kunnen doen, met meer resultaat....

Quote
110573 (wo 02 nov 2011 22:25:32 somda.nl s6816 -->6816/p362998/):
Nog een vraagje: Zijn de ICK en Plan W rijtuigen al daadwerkelijk aangepast? Ik hoop dat men voor die plan W's een andere mooie bestemming kan vinden, VSM ofzo, voor tussen de plan D's, plan K's en Plan E's.
Plan E's heeft de VSM al even niet meer, en als je een stam bolkoppen op de baan wilt brengen dan wil je geen enorme hokken als plan Willems ertussen.
Dat zou de charme van een complete stam bolkoppen teniet doen en is gewoon simpelweg geen porem...

Daarnaast zijn het ergens ontiegelijk onhandige rijtuigen, ze hebben altijd hoogspanning nodig om laagspanning aan boord te krijgen dmv de statische omzetter.
Verder hebben ze voor de aansturing van de ventilatie ook nogeens hoofdreservoir nodig en dat gaat hem niet echt worden achter een stoomlok allemaal...
edje ~ 06-11-2011 15:03:08
Nee voor mij hoeft dit allemaal niet door te gaan.
Ik blijf erbij dat deze club weer extra belastende concurrentie is voor de overige museums zoals MBS, VSM, SHM en de STAR. Clubs die het al moeilijk genoeg hebben in tijden dat mensen de hand op de knip houden.
dlm4yjp ~ 06-11-2011 10:48:36
logisch, iets waar je aan begint moet je afmaken, al helemaal in zo'n verre staat.
Hopelijk komt alles alsnog rond.
mv ~ 06-11-2011 10:05:43
Plaatselijk belangen, VVV's,bedrijven & organisaties in Zuidwest-Friesland vragen in een brief aan de provincie en de gemeente om te werken aan een doorstart van het Stoomproject. De Friese Stoomtrein Maatschappij vroeg afgelopen week het Faillissement aan,vanwege financiële problemen.

De trein zou rijden tussen Sneek & Stavoren en zou moeten zorgen voor een boel extra toeristen. De regio kan dat erg goed gebruiken zeggen de plaatselijke belangen & andere organisaties. © ORF Greetz: MV
tjoekdjg ~ 06-11-2011 00:08:10
vrijdag heeft Max een vergadering gehad met DLM waar bij de uitkomst is dat de stoomlok 23 058 NIET wordt weg gehaald:D
mv ~ 05-11-2011 14:29:35
Interview met Max Kooijmans bij 2 Regionale omroep(en): 3 & 4-11-2011:

Aan de stoomdroom van Max Kooijmans en de vele vrijwilligers van de Friese Stoomtrein Maatschappij komt een einde. De Stoomtreinmaatschappij heeft haar faillissement aangevraagd.
Het herhaaldelijke uitstel van de stoomtrein tussen Sneek en Stavoren heeft de financiële nood zo groot gemaakt, dat er geen andere uitweg is dan het aanvragen van het bankroet.
Voorzitter Max Kooijmans is zelf een van de crediteuren. Hij stopte zelf geld in de Stoomdroom.
Waren de intiatiefnemers te optimistisch?
Toch lijkt de kans op een doorstart aanwezig maar dan niet meer door mijzelf aldus Max. De provincie Fryslân heeft een kleine 2 miljoen euro in het stoomtreinproject gestopt. De gemeente Súdwest-Fryslân 400.000 euro. Er staan al gebouwen. De wagons zijn er en de locomotief is gehuurd. Dit kan eigenlijk niet het einde zijn. Het faillissement is waarschijnlijk het begin van de doorstart maar dan wel voor een ander.


Greetz:MV
tjoekdjg ~ 02-11-2011 23:24:09
De plan W's heeft de FStM gekregen van het spoorwegmuseum omdat zij er toch niks mee deden.

met de rijtuigen is op 1 na niks mee gedaan.
1 ICK mist de helfd van het interieur (dat we met veel plezier er uit hebben gehaald)
cuneo56 ~ 02-11-2011 23:17:39
De plan W's waren toch in bruikleen van het spoorweg museum?
Ciao.
train85 ~ 02-11-2011 22:33:18
Nee staan allen nog voor de loods en wellicht 1 of 2 binnen.
110573 ~ 02-11-2011 22:25:32
Ik betreur het dat het zo moet aflopen, echt jammer voor de mensen die hun best hebben gedaan hiervoor. Het hele concept heeft me persoonlijk nooit echt aangesproken, maar dat is mijn mening.

Nog een vraagje: Zijn de ICK en Plan W rijtuigen al daadwerkelijk aangepast? Ik hoop dat men voor die plan W's een andere mooie bestemming kan vinden, VSM ofzo, voor tussen de plan D's, plan K's en Plan E's.
R1-2010 ~ 02-11-2011 21:19:04
Nou, gloednieuw.... Volgens mij waren het in Stv hergebruikte wissels voor zover ik het kon zien in augustus. Maar zonde van het geld is het natuurlijk wel. Ik weet trouwens niet of het wissel naar het hoofdspoor er al in lag.
HZwoferink ~ 02-11-2011 21:18:15
En een mooi loodsje, iemand interesse?
mdj ~ 02-11-2011 21:17:55
... en aan de andere kant twee wissels die dus niet geplaatst worden maar wel gepland waren.
ZJ37 ~ 02-11-2011 21:13:20
Tja en toen lag er weer ongebruikte en gloednieuwe infra...
broek53 ~ 02-11-2011 20:14:46
Terecht. De opdrachtgever en dus betaler van de spoorinfra is ProRail.
thom ~ 02-11-2011 17:48:48
Volkerrail heeft alleen hun bouwmateriaal van de bouwplek verwijderd...
mdj ~ 02-11-2011 16:46:53
Over de weghaalactie van VR:
Quote
forum.nmld.nl ; tweede post van "dwem"

Bij een faillissement zijn er als regel (veel) meer schuilden dan er bezittingen zijn. Bovendien gaan sommige partijen, waaronder de Staat, voor op de rest van de schuldeisers.
Gevolg is dat je bij een faillissement als regel slechts een (klein) deel van je vordering terugziet.

Nu Volker die rails heeft opgehaald heeft dat bedrijf in elk geval de volle dagwaarde van die partij staal terug in de vorm van de rails zelf. Hadden ze dat niet gedaan dan zou bij een faillissement de partij rails binnen de failliete boedel vallen en zou Volker waarschijnlijk maar een deel van de waarde ervan ooit terug zien -- los van wat Volker zelf nog aan andere openstaande facturen heeft lopen (andere geleverde zaken, arbeidsloon, btw, etc.).
Nogmaals, ik ben geen jurist, maar zo heb ik het ooit geleerd.
tjoekdjg ~ 02-11-2011 16:11:05
de aansluitingen lagen er nog niet eens in, de wissels lagen wel al klaar om geplaatst te worden.

spijtig dat het zo moet eindigen:( na alle inzet die ik en vele mede vrijwilligers hebben gelevert:( het was altijd erg gezellig!
snowie ~ 02-11-2011 16:06:09
Ik heb vanmiddag de papieren Telegraaf gelezen tijdens een wachtbeurt en daar stond dit inderdaad in vermeld.
gvttreinen ~ 02-11-2011 15:42:34
Volgens een melding op Flick zou Volkerail de aansluiting er uit hebben gehaald.....er werd gerefereerd naar De Telegraaf www.telegraaf.nl maar daar lees ik er niets over.
drentheicm ~ 02-11-2011 15:30:57
Wat een verrassing
rolandrail ~ 02-11-2011 11:17:49
Ze doen voor of dat de ritten een vermogen op zouden leveren.
Het lijkt me sterk dat de uitgestelde exploitatie de enige oorzaak is.
gvttreinen ~ 02-11-2011 11:16:12
Idd wat een zonde, railinfra aangepast, loods gebouwd, rijtuigen gekocht en een locomotief laten overkomen..allemaal kosten zonder baten...zonde.