Bijzondere ritten (DRGLs)
Amnesty International Write for Rights-trein
BjornKeith ~ 11-12-2018 20:33:44
Ik was mee met deze rit en dat was een erg leuke ervaring. Inmiddels heb ik een video op YouTube online gezet die een redelijk beeld geeft van de dag:

www.youtube.com />
Ik hoor graag wat jullie van de video vonden!
timtrein ~ 11-12-2018 20:01:17
Dan voor die tijd wachtend op onderhoud
mich ~ 11-12-2018 08:38:47
Nehoor, dat is maandag begonnen.
timtrein ~ 10-12-2018 19:44:29
Volgens mij is de 1251 al een aantal maand in onderhoud...
cuneo56 ~ 10-12-2018 19:22:46
Wagen nummers kan je hier vinden:

www.rheingold-zug.com />
Waarbij alleen de drie bovenste een echt TEE verleden hebben.
aarclay ~ 10-12-2018 18:41:09
Heeft iemand een idee welke UIC-code de Rheingold Panorama had?
Dan kan ik die eens vergelijken met het modelletje op mijn modelspoorbaan

Nog een interessant detail: De 1251 van RailExperts had aanvankelijk voor de trein moeten staan, maar had vandaag net zijn onderhoud, dat ze dus de 9901 er voor hebben gezet.
wilcot ~ 10-12-2018 12:55:47
Het materiaal gaat vanavond direct weer het land uit.
train85 ~ 10-12-2018 11:39:26
En het is keurig beantwoordt he
DDZ7504 ~ 09-12-2018 22:12:25
Quote
mat64Hidde (zo 09 dec 2018 17:07:43 www.somda.nl): Nou nee ik bedoel de locomotief die de wagons gaat trekken. De rijtuigen kunnen namelijk niet uit zichzelf optrekken.
Ik had het tegen @train85
Henk1619 ~ 09-12-2018 18:53:37
Het ledig mat is net vertrokken uit Vl naar Amf. Je kunt er nog een plaatje van gaan maken van 19.59 tot 20.02 in in Gdm.
mat64Hidde ~ 09-12-2018 17:07:43
Nou nee ik bedoel de locomotief die de wagons gaat trekken. De rijtuigen kunnen namelijk niet uit zichzelf optrekken.
DDZ7504 ~ 09-12-2018 16:12:10
De gehele rit is in Nederland

Maar je zal ook wel doelen op het overbrengen van de rijtuigen neem ik aan
train85 ~ 09-12-2018 13:51:24
In Nederland de 9901 van RXP.
mat64Hidde ~ 09-12-2018 13:49:36
Is er al bekend welke loc deze trein gaat trekken?
nohab ~ 28-11-2018 08:31:05
Quote
Quote
geert

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322
Eigenaar is zover mij bekend Thalys zelf, van alle stellen behalve de 4301-4307 die zijn in eigendom
bij de SNCF.
Die zijn NMBS. SNCF heeft de 4341-4346.
Chrisdb ~ 28-11-2018 08:25:58
Om even terug te komen op de Write for Rights trein...

Heb zojuist mijn toegangsticket aangevraagd en ik ga 10 december mee! #zinin Ben errug benieuwd naar de sprekers in kwestie en .... tja.... voor de algemene ontwikkeling is een reisje in een trein met Rheingold rijtuigen natuurlijk hartstikke leuk! Die dag tevens weer wat goede content maken voor de platforms waar ik voor schrijf.

Zijn er nog meer gezellige mensjes en menselientjes die meegaan?
geert ~ 28-11-2018 08:14:55
Quote
cuneo56 (di 27 nov 2018 17:31:26 www.somda.nl): Ik kan niet anders dan m'n antwoord herhalen.
Thalys was in eerste instantie een product van 4 spoorwegmaatschappijen waarbij de DB al vanaf het begin zich er niet echt mee bemoeide en zich later terug getrokken heeft.( zo zouden er tegenwoordig Eurobahn/Keolis machinisten in Duitsland de Thalys rijden is/was de bedoeling )
De SNCF en NMBS hebben vanaf het begin de commerciele activiteiten gebundeld wat inmidddels is uitgegroeid tot een zelfstandige vervoerder in België en Frankrijk.
Waarom NS daarin nooit in mee gedaan heeft zul je aan hun directie moeten vragen.
En van inhuur van personeel is dus geen sprake, men levert gewoon het eigen aandeel waarbij Trainmanagers tot aan Marseille en Bourg-St Maurice komen.

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322
Eigenaar is zover mij bekend Thalys zelf, van alle stellen behalve de 4301-4307 die zijn in eigendom
bij de SNCF

Keolis rijdt Thalys inderdaad in Duitsland vanaf Aachen. Ook dat is logisch, SNCF en Keolis hebben namelijk dezelfde eigenaar: de franse staat.
Henk1619 ~ 27-11-2018 19:28:47
Als je het niet erg vindt dan ga ik daar nog 1 bericht tegen zondigen zodat het als volledig overzicht naar het Thalys topic kan worden verplaatst.

De Thalys naar Dortmund rijdt inderdaad in Duitsland op de vergunning van Eurobahn.
moderator ~ 27-11-2018 19:11:20
Einde discussie Thalys en NSI. Terug naar de Amnesty-trein.
thom ~ 27-11-2018 18:54:30
Quote
Chrisdb (di 27 nov 2018 08:38:25 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (zo 25 nov 2018 21:36:34 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal
Sorry voor offtopic:
Thalys is eigendom van Thalys International, een vervoerder met als aandeelhouders SNCF (60%) en NMBS (40%). Feitelijk is NS International met Thalys Nederland slechts een partner voor het rijden onder attest; Thalys International huurt daarnaast - correct me if I'm wrong - personeel in van NS International die de ritten verzekerd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Datzelfde geldt voor Eurostar; Eurostar en Thalys worden overigens vanuit één ProductEenheid (PE) binnen NSI bediend.

Hebben THY en Eurostar trouwens nooit geprobeerd om een autonome toelating te krijgen in NL of zijn de banden met NSI dusdanig goed?
Het idee is niet dat de treinen als object van NSI zijn, maar de rijdende treinen in Nederland van NSI zijn doordat ze onder het attest van NSI rijden.
cuneo56 ~ 27-11-2018 17:31:26
Ik kan niet anders dan m'n antwoord herhalen.
Thalys was in eerste instantie een product van 4 spoorwegmaatschappijen waarbij de DB al vanaf het begin zich er niet echt mee bemoeide en zich later terug getrokken heeft.( zo zouden er tegenwoordig Eurobahn/Keolis machinisten in Duitsland de Thalys rijden is/was de bedoeling )
De SNCF en NMBS hebben vanaf het begin de commerciele activiteiten gebundeld wat inmidddels is uitgegroeid tot een zelfstandige vervoerder in België en Frankrijk.
Waarom NS daarin nooit in mee gedaan heeft zul je aan hun directie moeten vragen.
En van inhuur van personeel is dus geen sprake, men levert gewoon het eigen aandeel waarbij Trainmanagers tot aan Marseille en Bourg-St Maurice komen.

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322
Chrisdb ~ 27-11-2018 08:38:25
Quote
cuneo56 (zo 25 nov 2018 21:36:34 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal
Sorry voor offtopic:
Thalys is eigendom van Thalys International, een vervoerder met als aandeelhouders SNCF (60%) en NMBS (40%). Feitelijk is NS International met Thalys Nederland slechts een partner voor het rijden onder attest; Thalys International huurt daarnaast - correct me if I'm wrong - personeel in van NS International die de ritten verzekerd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Datzelfde geldt voor Eurostar; Eurostar en Thalys worden overigens vanuit één ProductEenheid (PE) binnen NSI bediend.

Hebben THY en Eurostar trouwens nooit geprobeerd om een autonome toelating te krijgen in NL of zijn de banden met NSI dusdanig goed?
cuneo56 ~ 25-11-2018 21:36:34
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal
mren ~ 25-11-2018 20:01:38
Quote
phantom (zo 25 nov 2018 16:49:37 www.somda.nl):
En dan is nog maar de vraag hoeveel je kan zien van het passeren van die toch wel aparte trein.
Als je echt belangstelling hebt voor aparte treinen, moet je geduld hebben tot 1 november. Dan rijdt er een Orient Express Amsterdam-Venetië.
Henk1619 ~ 25-11-2018 19:36:16
Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
AgentX ~ 25-11-2018 19:31:46
Allemaal NS International.
phantom ~ 25-11-2018 16:49:37
Effe een klein zijstapje.
Onder wie z'n attest rijden eurostar en thalys dan over de HSL ?
Ik neem aan onder hun eigen attest,of is dat voor het NL deel dan ook onder de vlag van DBC of NSI ?

Verder maakt het niet veel uit dat men vanuit Bd ri Rtd rijd via Ddr,want qua licht valt er toch geen foto van te maken,hooguit een fillumpie vanaf een perron waar t licht voldoende is
En dan is nog maar de vraag hoeveel je kan zien van het passeren van die toch wel aparte trein.
Henk1619 ~ 25-11-2018 15:46:58
En om maar gelijk helemaal een einde te maken aan de zinloze discussie dat je met een trein voor een klant die vooral zijn best doet om zo lang mogelijk onderweg te zijn ineens via de HSL zou gaan rijden voor een paar minuten tijdswinst: het veiligheidscertificaat van RXP staat rijden op de HSL-Zuid niet toe. Alleen NS Int en DB Cargo mogen daar reizigers vervoeren.
broek53 ~ 25-11-2018 15:13:00
NS heeft niets te maken met toelatingen tot de HSL, althans: het bedrijf heeft er alleen maar last van. En RIC-rijtuigen zijn nergens zomaar toegelaten op een HSL.
HZwoferink ~ 25-11-2018 14:11:06
Dat is een beetje onzin wat je meld. De rijtuigen zijn RIC toegelaten en kunnen door heel Europa worden ingezet, dus ook via de HSL. Daar hebben de bakken in theorie geen aparte toelating voor nodig. (Nu zal daar in praktijk wel weer iets nutteloos voor verzonnen zijn waardoor het niet mag, NS wil natuurlijk geen concurrentie...) In Duitsland rijden ze rustig ermee over de SFS tussen Hannover en Würzburg en verder naar het zuiden om een voorbeeld te noemen. Met 160 km/h kunnen ze net zo snel als de IC Direct.
DDZ7504 ~ 24-11-2018 22:59:08
Rheingold rijtuigen zijn verre van toegelaten op de HSL en Railexperts bezit geen locomotieven die de HSL op kunnen (wellicht dat een 186 van KRE of HSLN het fysiek kan maar alsnog niet mag i.v.m. software en afwijkende toelatingssnelheid) dus ik zeg met grote zekerheid via Ddr

W.b. de andere mogelijke routevariaties, vermoedelijk zal de trein vanuit Asd via Shl naar Ledn rijden (vertrek van 13a uit Asd, en anders had deze praktisch in het pad van de 2139 gezeten) en via via heb ik gehoord dat er op Gv kopgemaakt wordt en dat er via Ztm-Gd naar Ut gereden wordt.
mat64Hidde ~ 24-11-2018 22:44:21
Wordt er gereden via de HSL of via Ddr?
wilcot ~ 24-11-2018 16:45:43
De Write for Rights-trein die maandag 10 december door Nederland rijdt is de Rheingold.
Dit is de geciteerde tekst vanaf de website
AgentX ~ 24-11-2018 16:45:03
Dan moet je toch nog maar eens gaan lezen...

Quote
Over de historische trein

De Write for Rights-trein die maandag 10 december door Nederland rijdt is de Rheingold. (...)
wouterder ~ 24-11-2018 16:06:56
Maar de term "Rheingold" valt nergens terug te vinden.
DDZ7504 ~ 24-11-2018 11:10:27
En het zouden allemaal 1e-klasse rijtuigen zijn.
mattie ~ 24-11-2018 08:33:08
Op de website spreekt men wel over restauratie en panoramarijtuig.
cuneo56 ~ 23-11-2018 21:27:42
Rheingold is helaas een misbruikte term geworden, er wordt onder die naam ook b.v. een trein verkocht waarvan nauwelijks één rijtuig echt ooit in die trein heeft gereden( 2e klas Bm's waarvan de ramen open kunnen bijvoorbeeld).
Het zal me benieuwen welke er hiervoor wordt ge/mis bruikt
DDZ7504 ~ 23-11-2018 18:32:22
Op maandag 10 december zal Railexperts de Amnesty International Write for Rights-trein rijden. De trein zal bestaan uit Rheingold-rijtuigen. De dienstregeling is als volgt (sporen tussen haakjes), op plaatsen met "event" erachter wordt een event gehouden;

Asd 9:16 / 9:45 (13a) - openingsevent
Ledn 10:26 / 10:36 (9a)
Gv 10:47 / 11:38 (1) - event
Ut 12:55 / 13:01 (12)
Ah 13:47 / 13:52 (4)
Dv 14:33 / 14:44 (3a)
Zl 15:03 / 15:09 (8)
Amf 15:52 / 16:17 (4a) - event
Ut 16:34 / 16:37 (8)
Gdm 16:55 / 17:02 (4b)
Ht 17:19 / 17:25 (6b)
Bd 17:56 / 18:00 (8)
Rtd 18:29 / 18:32 (8) (Bd-Rtd in 29 minuten is 3 min sneller dan de 1900 dat vroeger deed, maar zonder stop in Ddr kán het wel).
Gv 18:51 / 19:28 (1) - event
Hlm 19:56 / 19:58 (1)
Asd 20:29 (2b)

Bron; www.amnesty.nl />
PS: toegangs- en vervoersbewijs is gratis te verkrijgen via de site