Verschil tussen BNL en FYRA stammen
Forum: Algemeen - Algemeen
28-02-2011 20:30:01
broek53
broek53
Quote
AgentX (ma 28 feb 2011 19:41:31 www.somda.nl): Dat gele rijtuig op zich is niet bijzonder, maar ik vind het wel bijzonder dat hij achter een FYRA-stam hangt (of heel misschien zelfs (tijdelijk) deel uit maakt van die stam).
Hoe kom je erbij dat er een gewone ICR aan een Fyrastam zou zitten? Ten eerste kan en mag dat niet, ten tweede ging de melding toch duidelijk over een omgeleide Benelux.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 01-03-2011 11:43

28-02-2011 20:33:59
AgentX
AgentX
Het rijtuig lijkt in elk geval veel op een 'gewoon' ICR-rijtuig. Of dat in de praktijk kan en mag, weet ik niet. Als het wel mogelijk was geweest was het dus een omgeleide BNL met een extra ICR-rijtuig geweest, wat ik in de eerste instantie dacht.

Laatst bewerkt door AgentX op 28-02-2011 20:34

28-02-2011 22:12:15
Pim530
Pim530
Maar de Benelux rijdt helemaal niet met Fyra-stammen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-03-2011 22:21, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

28-02-2011 22:24:02
TheKnitter
TheKnitter
Een BNL-stam heeft spanjoletten, een Fyra-stam niet. En in de BNL mag alleen maar met spanjoletten, en voor de Fyra weer niet.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-02-2011 23:19:30
broek53
broek53
Quote
TheKnitter (ma 28 feb 2011 22:24:02 www.somda.nl): Een BNL-stam heeft spanjoletten, een Fyra-stam niet. En in de BNL mag alleen maar met spanjoletten, en voor de Fyra weer niet.
Tsja, die komt ook elke keer weer terug... ik wil het niet moeilijker maken dan noodzakelijk, maar foute opvattingen kan ik niet laten staan, want dat vreet straks overal door.
Het is dus NIET zo dat dat het verschil is tussen Fyra en Beneluxgeschiktheid.
Fyrastammen moeten met de deursluiting/vergrendeling in de treinstelmodus rijden, Beneluxstammen in de UIC-modus. En in de UIC-modus wil de NMBS dat de deuren met spanjolet uitgerust zijn. Dat betekent dat er in de Beneluxdienst inderdaad alleen rijtuigen rijden met spanjoletten, maar in de Fyrastammen zitten zowel rijtuigen zonder als rijtuigen met spanjolet - alleen staan ze qua deurbediening altijd in de UIC-modus.
Bewijs: de huidige BNL-stam 4773 gaat op 2 april over naar de Fyradienst als stam 4973, en is dus een stam waarvan alle rijtuigen spanjoletten hebben.

28-02-2011 23:24:35
thom
thom
Het verschil is nog dat in de treinstelmodus de Mcn een handeling moet verrichten om de deuren door de reizigers te laten openen en in UIC modus dit onder de 5 km/u automatisch gebeurt.

Toch?

Heb ik het dan ook goed als in de treinstelmodus de deuren onder lucht blijven tegen open duwen, en in de UIC modus alleen door de mechanische vergrendeling van de spanjolet gebeurt?

Laatst bewerkt door thom op 28-02-2011 23:28

01-03-2011 00:17:31
broek53
broek53
Quote
thom (ma 28 feb 2011 23:24:35 www.somda.nl): Het verschil is nog dat in de treinstelmodus de Mcn een handeling moet verrichten om de deuren door de reizigers te laten openen en in UIC modus dit onder de 5 km/u automatisch gebeurt. Toch? Heb ik het dan ook goed als in de treinstelmodus de deuren onder lucht blijven tegen open duwen, en in de UIC modus alleen door de mechanische vergrendeling van de spanjolet gebeurt?
Het verschil is "gewoon" het verschil tussen de deursluiting in een treinstel en die op een klassieke getrokken trein. Treinstelmodus werkt dus met een groene lamp "deuren dicht" bij de machinist en een ontgrendelknop voor de deuren, en in de UIC-modus heeft de machinist niets met de deurvergrendeling te maken. Daarin ontrbreken groene lamp en centrale vergrendeling/ontgrendeling.

Of er in de UIC-modus ook lucht op de deuren staat, weet ik niet.

01-03-2011 00:34:55
2296
2296
Fyra is met rode (186 1--) Traxx lok.
Benelux is met groene NMBS (reeks 28--) Traxx lok. Deze is NIET geschikt om via de HSL te rijden.

Het verschil hierin is de software waarmee gereden wordt en toegelaten is.

01-03-2011 09:32:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
2296 (di 01 mrt 2011 00:34:55 www.somda.nl): Fyra is met rode (186 1--) Traxx lok.
Benelux is met groene NMBS (reeks 28--) Traxx lok. Deze is NIET geschikt om via de HSL te rijden.
Da's geen goed onderscheid... Rode Traxxen komen incidenteel ook in de Benelux terecht


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

01-03-2011 10:09:04
cuneo56
cuneo56
Zo zwart/wit kun je dat nooit stellen, is namelijk sterk afhankelijk van de benodigde inzet en aanwezige software van de loks.
Vanaf April en evenens gedurende dagen waarop naar Breda gereden wordt, is het hele park HSA loks nodig voor de FYRA diensten, verder zijn sinds een aantal weken die loks allemaal voorzien van software versie 7 en daarmee mogen ze onder ETCS level II rijden in NL.
Maar deze is in België nog niet gecertificeerd en daarmee komen er momenteel geen HSA loks naar België.
Omgekeerd rijden de NMBS loks met software 5 en die kent geen ETCS level II en zijn de loks ook niet gecertificeerd voor de HSL in NL.
Maar een software wijziging kan je in een middagje doen en een nieuw inzetcertificaat is ook te regelen ( maar lang niet zo simpel)

Ciao.

01-03-2011 20:31:04
OBASD
OBASD
Er zijn een aantal rijtuigen in de ICRm kleuren die geschikt zijn gemaakt voor de Fyra. Laat U dus niet mis-leiden(lijden).

Mr.Zaanstraat

01-03-2011 21:00:34
timtrein
timtrein
Geel-blauwe in de FYRA? Ik dacht dat die inderdaad alleen voor de Benelux geschikt waren gemaakt. Daar zit ik dus naast?

01-03-2011 21:17:34
broek53
broek53
Het is er verdorie niet uit te slaan! Ik herhaal nog maar een keer: de extra gehuurde rijtuigen ondergaan geen enkele aanpassing voor dienst in de Fyra. Ze zijn uitsluitend bestemd voor en geschikt voor dienst in de beneluxstammen, zoals ik aan het begin al een paar keer gezegd heb.

01-03-2011 22:19:21
AgentX
AgentX
Maar wat voor rijtuig was dan het laatste rijtuig van de bewuste sleep die dit topic heeft doen ontstaan?

01-03-2011 22:20:40
TheKnitter
TheKnitter
Een geel-blauw ICR rijtuig die (tijdelijk) gebruikt word voor de verlenging van de zes delige Prio-stammen... En daarvoor is hij wél aangepast om in de BNL te mogen rijden, maar om alle stoelen/stickers et cetera te doen heeft geen nut meer, kost teveel tijd en kost ook nog eens veel geld, want ze gaan tzt toch terug naar NSR

Laatst bewerkt door TheKnitter op 01-03-2011 22:21


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

01-03-2011 22:29:01
Pim530
Pim530
Bedoelt hij niet dat er een tijd terug een aantal ICRm's die in de binnenlandse dienst hebben gereden zijn overgegaan naar Fyra? Ze zijn dan wel bestickerd, maar ook in de Fyra kom (kwam?) je rijtuigen met 'Goudgele' zetels tegen.

01-03-2011 22:40:31
timtrein
timtrein
De discussie begon met:
* Rond 17:40 een omgeleide Benelux met blauw-geel rijtuig door naar Gd

Volkomen helder dus. Later begint dan iemand zomaar over FYRA...

01-03-2011 23:12:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja en volgens mij kunnen we er dan ook gewoon beter over ophouden toch ? duidelijker dan dit kan niet

01-03-2011 23:31:06
thom
thom
Quote
TheKnitter (di 01 mrt 2011 22:20:40 somda.nl): Een geel-blauw ICR rijtuig die (tijdelijk) gebruikt word voor de verlenging van de zes delige Prio-stammen... En daarvoor is hij wél aangepast om in de BNL te mogen rijden, maar om alle stoelen/stickers et cetera te doen heeft geen nut meer, kost teveel tijd en kost ook nog eens veel geld, want ze gaan tzt toch terug naar NSR

Sinds wanneer zitten er in de BNL andere stoelen dan, dat was toch alleen in de FYRA rijtuigen ?

En dan nog een argument, in de FYRA mogen alleen rijtuigen voorzien rijden die zijn voorzien van een gesloten toiletsysteem, dus even een binnenlandse ICR daaraan toevoegen kan niet.

Oftewel
Fyra;
Aangepast interieur
Deursysteem in treinstelbedrijf via UIC kabel

BNL:
Interieur als ICR binnenland
Deursysteem als getrokken trein, voorzien van spanjoletten en 5Km-relais voor vrijgeven

Laatst bewerkt door thom op 01-03-2011 23:54

02-03-2011 00:11:16
mdj
mdj
Er zijn(tweede klas):
-Gele stoelen, Roze/witte/grijze buitenkant
-Gele stoelen, blauw/gele buitenkant
-Blauwe stoelen, roze/witte/grijze buitenkant.

De eerste en laatste komen in de Fyra voor, in de BNL allemaal meen ik.

Laatst bewerkt door mdj op 02-03-2011 00:11


Bij twijfel: gebruik beton.

02-03-2011 00:21:48
mfwv
mfwv
Vrijwel juist, alleen zitten in de huidige Fyra-dienst Amsterdam - Rotterdam ook rijtuigen met een ICRm interieur (dat bruin/geel). Zelf vastgesteld.

commons.wikimedia.org

Waarbij ik voor duidelijkheid op Thom reageer.

Laatst bewerkt door mfwv op 02-03-2011 00:22

02-03-2011 00:46:19
broek53
broek53
Jawel, aan het interieur kun je het onderscheid tussen Benelux en Fyra niet meer zien. De eerste lichting HST-Prio-rijtuigen zijn de rijtuigen die destijds in de Benelux reden en verbouwd zijn voor dienst op de HSL. Toen bleek dat de Beneluxdienst nog veel langer moest blijven rijden, zijn er geleidelijk steeds meer rijtuigen gehuurd en aangepast, waarbij de verbouwingen van het interieur minder werden / achterwege bleven. In de loop der tijd zijn daar zowel Fyrastammen als Beneluxstammen van gevormd, waarbij het interieur geen punt van onderscheid was. Dat loopt dus nogal door elkaar.
Let wel, nog een keertje: de rijtuigen die in de Beneluxdienst lopen, zijn allemaal geschikt om als Fyra dienst te doen (behalve de geel/blauwe dus). Kwestie van de deursluiting omschakelen van UIC- naar treinstelmodus en klaar.

(En voordat men erover begint: dan moeten er wel twee speciale eindrijtuigen aan een stam zitten om te kunnen functioneren met een Traxx als de deuren in treinstelmodus staan, maar dat laat onverlet dat de individuele beneluxrijtuigen zó in de Fyra ingezet kunnen worden.)

02-03-2011 22:53:59
AlexNL
AlexNL
Zit er een groene lamp in een Traxx dan?

02-03-2011 23:33:15
broek53
broek53
Of-ie groen is, durf ik niet te zeggen, maar in ieder geval een meldlamp "deuren dicht" en uiteraard een ontgrendelknop, anders zouden ze nooit meer open gaan. Dat is geen standaard-Traxx-uitrusting, maar de HSA-Traxxen hebben ze. De NMBS-Traxxen niet, wat weer een van de redenen is dat er in de Beneluxdienst wel in de UIC-modus gereden MOET worden.
Ter completering: de deurvergrendelingssystemen van de Traxxen passen niet op de systemen van het ICR. Dat is de reden waarom de Fyrastammen vaste eindrijtuigen aan de stam hebben zitten, die dienen om de deurvergrendelingslus door de rijtuigen te sluiten zonder dat de loc eraan te pas komt, en die de signalen daarvan vertelen en doorgeven aan de loc in een taal die de loc begrijpt.

03-03-2011 02:33:36
cuneo56
cuneo56
Er zit geen aparte lamp voor het deur systeem in de loks 186 ( Traxx)en het is evenmin groen.
Het gesloten zijn is een deur symbooltje in de DMI
DMI = Driver Machine Interfase , oftewel de beeldschermen waarmee je van alles over de lok en ETCS getoond krijgt als Machinist.

12-03-2011 06:59:43
nohab
nohab
Quote
broek53 Bewijs: de huidige BNL-stam 4773 gaat op 2 april over naar de Fyradienst als stam 4973, en is dus een stam waarvan alle rijtuigen spanjoletten hebben.
Heeft iemand een plaatje van zo'n spanjolet? Wat een spanjolet is in een raam in een huis weet ik wel maar hier heb ik geen associaties bij.

12-03-2011 07:04:23
TheKnitter
TheKnitter
Het is die hendel in de deur waarmee de deur open moet www.freewebs.com


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

12-03-2011 08:26:34
kevinevers
kevinevers
Dat grijze hendeltje in de deur:
kevinevers.nl
kevinevers.nl

12-03-2011 09:00:16
nohab
nohab
Dank.

12-03-2011 13:15:20
thom
thom
Quote
TheKnitter (za 12 mrt 2011 07:04:23 somda.nl): Het is die hendel in de deur waarmee de deur open moet www.freewebs.com

Ja en Nee

Het klepje zelf is de spanjolet niet, maar de bediening daarvan

Net zoals bij Nohab zijn raam thuis zitten er ook twee metalen stangen die onder en boven vergrendelen, maar die zitten hier in de deur

12-07-2011 17:45:37
broek53
broek53
Vreemd genoeg hebben we geen topic over de Beneluxstammen zelf, daarom hier maar even wat stof vanaf geblazen. Dit voor het bericht dat de komende dagen de samenstelling van de Beneluxstammen gewijzigd gaat worden: de A-rijtuigen komen elk aan een uiteinde van de stammen te rijden.
Wijziging wordt de komende negen dagen uitgevoerd op de Watergraasfmeer, gebruik makend van het feit dat er minder BNL-stammen ingezet worden vanwege de inkorting tot Breda.

12-07-2011 19:21:15
AgentX
AgentX
Oh leuk, dan klopt de zuurstok-kleurstelling vast niet meer

12-07-2011 19:25:33
broek53
broek53
Nee, voor zover die nog klopte natuurlijk. En nu komt er iig in elke stam een geel-blauwe IN de stam te zitten ipv aan de kop/staart.

12-07-2011 20:19:19
Pim530
Pim530
Wat is het nut hiervan? Ervoor zorgen dat de samenstellingflapjes niet meer bruikbaar zijn?

12-07-2011 20:24:17
broek53
broek53
Een einde aan het gedoe met de plaats waar de eerste klasse zich in de trein bevindt. Wordt steeds omgeroepen en dat is op zichzelf nogal foutgevoelig, c.q. je moet nogal een eind lopen als je aan de verkeerde kant van de trein staat.
Persoonlijk had ik het nog beter gevonden als de A's in het midden zouden zitten net als vroeger), want dan heb je hetzelfde voordeel EN het publiek kan zich beter verdelen.

12-07-2011 21:13:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 20:24:17 www.somda.nl): Wordt steeds omgeroepen en dat is op zichzelf nogal foutgevoelig, c.q. je moet nogal een eind lopen als je aan de verkeerde kant van de trein staat.
O, dus als de A's aan het uiteinde zitten moet je minder ver lopen als je aan de verkeerde kant staat?%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

12-07-2011 21:39:37
edje
edje
niet als de A's aan beide uiteinde's zitten

12-07-2011 22:01:39
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 20:24:17 www.somda.nl): Een einde aan het gedoe met de plaats waar de eerste klasse zich in de trein bevindt.
Heb juist de indruk dat je het minste gedoe hebt als de A-rijtuigen juist in het midden zitten van de stam. Dan verspreiden de 2e klas reizigers zich juist twee kanten op: naar voren en naar achteren.

Maar goed, er valt wat van te zeggen als je de A-rijtuigen aan de uiteinden plaatst, dan is dat ook duidelijk. Alleen hoeft er dan maar één te ontbreken en dan... juist of helemaal naar voren óf helemaal naar achteren toe!

Is men bij de Fyra ook iets dergelijks van plan?

12-07-2011 22:18:36
broek53
broek53
Neen, al was het maar omdat dan alle A's ingericht zouden moeten worden als eindrijtuigen van een stam (in technische zin; daar zit de vertaalmodule van de deurvergrendeling naar de Traxxen in en o.a. het reddingsmateriaal benodigd op de HSL Zuid). Nu zijn dat allemaal B's.

12-07-2011 22:27:13
sik214
sik214
Maar om de (1e klas) reizigers misschien nog meer te pleasen zou je voor de Fyra kunnen kiezen voor B - A - B - BD - A - B. Maar ja, dan is het lijnenspel aan de buitenkant helemaal zoek.

12-07-2011 22:33:41
edje
edje
A's aan de uiteinde's geven nog een voordeel
Je kunt door middel van een tekst op de deur aangeven dat doorlopen voor 2e klas reizigers geen zin meer heeft, je krijgt een echt rustig 1e klas.

12-07-2011 22:38:47
dh3201
dh3201
Hoe zit het eigenlijk met de interieurindeling van de V250? Hebben/krijgen die ook de eerste klas aan de uiteinden (of juist in het midden), of krijgen we als die stellen eenmaal rijden precies hetzelfde probleem weer opnieuw: dat de plaats van de eerste klas niet klopt met de omroep/borden?


Shqiperise-lopers?

12-07-2011 22:54:54
cuneo56
cuneo56
De V 250 heeft 1,5 A bak aan de kop ( dan wel staart natuurlijk)
Ciao.

13-07-2011 07:41:07
mdeen
mdeen
Is het zo lastig dan om die stammen in dezelfde oriëntatie te houden? Ze maken nergens kop, je hebt niet meer Antwerpen waar je misschien bij vertraging doorrijdt i.p.v. in het station kop te maken. Dus waarom zou je nog andersom komen te staan?

13-07-2011 08:06:03
sik214
sik214
Bij vertragingen/stammen tekort wil men nog weleens vanaf Shl via de zuidtak/verbindingsboog Wgm naar de Wgm en dan door naar Asd voor een nieuwe dienst. Dan heb je de boel dus gedriehoekt.

13-07-2011 12:15:02
broek53
broek53
De Benelux komt ook wel eens achterstevoren te staan na omleidingen via Gouda of via Den Bosch, als hij de ene kant op wordt omgeleid en de andere kant op niet (stremming of buitendienststelling voorbij). Dan rijden ze in feite een rondje, dus dat kun je geen driehoeken noemen, maar het effect is hetzelfde.

13-07-2011 12:51:59
jorgo
jorgo
'een lus rijden'?

13-07-2011 14:23:25
yappa
yappa
Quote
sik214 (di 12 jul 2011 22:27:13 www.somda.nl): Maar om de (1e klas) reizigers misschien nog meer te pleasen zou je voor de Fyra kunnen kiezen voor B - A - B - BD - A - B. Maar ja, dan is het lijnenspel aan de buitenkant helemaal zoek.


Misschien dat dan gelijk maar gekozen wordt om de bestickering helemaal van de rijtuigen af te trekken? Het is immers toch geen Fyra, en ze gaan ook nooit over de HSL rijden (want dat wil NMBS niet). Zou er wel weer een stuk strakker uit zien vermoed ik.

Waarna ik me weer afvraag: wat zit er eigenlijk onder het zuurstokroze.... normale ICRm kleuren of stiekem toch nog een NMBS-rode band? En zijn dat ook stickers die meekomen als je de zuurstok weghaalt, of blijft dat wel mooi??? Vragen, vragen, vragen...

13-07-2011 16:22:42
kleine_man
kleine_man
De originele kleur zit er onder. De rijtuigen zijn gestickerd en niet geschilderd. Of de verf eraf komt met het verwijderen van de stickers is van veel factoren afhankelijk. Dus das ff afwachten.

15-07-2011 13:11:23
AgentX
AgentX
Waarom is die Fyra-kleurstelling er dan ooit op gekomen? Zoals yappa al zegt, het is geen Fyra, en hij rijdt toch niet over de HSL...

Betekent dit dan dat de stickers van die rijtuigen gaan, of is dit alleen een veronderstelling/verwachting?

15-07-2011 13:20:17
broek53
broek53
Toen er helemaal in het begin van de V250-uitstel-ellende over een HST-Prio gedacht werd, was het idee dat de Beneluxdienst als een van de eerste naar de HSL zou verkassen. Daarom waren aanvankelijk de Beneluxrijtuigen de enige die ge-Fyra-d werden.

15-07-2011 13:22:03
broek53
broek53
Quote
AgentX (vr 15 jul 2011 13:11:23 www.somda.nl): Betekent dit dan dat de stickers van die rijtuigen gaan, of is dit alleen een veronderstelling/verwachting?
Vanaf het moment dat de V250 in dienst komen, gaan de ICR geleidelijk terug naar NSR, die ze in 2013 eigenlijk allemaal weer terug wil hebben. Alsdan gaan de stickers eraf, in de tussentijd niet meer.

15-07-2011 14:20:09
ZJ37
ZJ37
Gisteren al een Beneluxstam gezien in Bd (op spoor 2) in de gewijzigde samenstelling: de A's op de voorste en laatste positie en ook nog een blauw/geel B-rijtuig in 3e positie (gezien bij vertrek in de richting Rsd).

15-07-2011 20:01:53
dh3201
dh3201
Gaan die stickers er bij terugkeer naar NSR daadwerkelijk af, of laat NSR die stickers er gewoon opzitten, zoals ze met diverse reclamestellen ICM ook gedaan hebben?


Shqiperise-lopers?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-07-2011 20:03:30
thom
thom
Ja, denk je nu echt dat iemand dat nual weet

Die dingen zijn nognieteens terug en komen dat voorlopig ook niet... %03%

15-07-2011 20:55:28
broek53
broek53
Ik denk dat dat bijna het laatste is waarover men zich op het moment het hoofd breekt. De belangrijke mededeling die in mijn bericht verpakt zit, hebben jullie nog niet opgepikt (al hoort hij waarschijnlijk meer thuis bij de Ontwikkelingen ICR): het ICR gaat niet aan de kant als het bij Hispeed vandaan komt. Daar is langere tijd wel sprake van geweest, mede in het kader van de afvoer van locomotieven.

15-07-2011 21:14:31
timtrein
timtrein
Dat was uit het bericht wel duidelijk, en daaruit blijkt ook dat NSR heus wel werk zal maken van het ontstickeren! Ik gok zelfs dat Hispeed niet blij is als de Fyra-kleur in NSR-treinen gaat opduiken, dus dat zal heus wel goed komen (in 2013)

15-07-2011 21:30:46
broek53
broek53
Formeel zal het zo zijn dat Hispeed de rijtuigen aan NSR moet terugleveren zoals ze ze gekregen hebben. En dat slaat bepaald niet alleen op de kleur...

15-07-2011 23:25:19
plant
plant
Ohjee. Wat een operatie. Zonde van al die stoelen.

15-07-2011 23:31:14
broek53
broek53
Ik zeg ook: formeel. Kan best zijn dat men tegen die tijd overeenkomt dat het interieur blijft zoals het is, maar dat weet ik niet. Maar ik wilde maar zeggen dat het echt niet zo is dat Hispeed en NSR twee handen op één buik zijn, of twee afdelingen van één bedrijf met dus een centrale sturing, zodat de rijtuigen in willekeurige toestand kunnen worden uitgewisseld.

16-07-2011 00:34:23
thom
thom
Quote
plant (vr 15 jul 2011 23:25:19 somda.nl): Ohjee. Wat een operatie. Zonde van al die stoelen.

Dat zal wel meevallen, vermoed dat de originele stoelen van de rijtuigen gewoon in de opslag liggen...

16-07-2011 11:47:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Zijn de stoelen überhaupt wel vervangen en niet gewoon van een ander stofje voorzien? Kleurtje past wel mooi bij het blauw voor de 2e klas dat NS zelf tegenwoordig toepast%06%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

16-07-2011 12:59:16
jwalk1
jwalk1
het zou natuurlijk ook nog kunnen, dat NS de blauwe stoelen houdt en de NSR ICRm stammen ook voorziet van deze stoelen, omdat ze tegenwoordig vooral deze kleurstelling toepassen kijk maar naar de ICMm. %05%

16-07-2011 13:33:30
Pim530
Pim530
Er was toch ook al sprake van een kleine revisie om al het ICR aan elkaar gelijk te maken?

16-07-2011 14:41:02
HansBeeker
HansBeeker
Quote
daniël_ddr (za 16 jul 2011 11:47:14 somda.nl): Zijn de stoelen überhaupt wel vervangen en niet gewoon van een ander stofje voorzien? Kleurtje past wel mooi bij het blauw voor de 2e klas dat NS zelf tegenwoordig toepast%06%

De "blauwe" stoelen in de Prio-rijtuigen zijn nieuw. De "oranje" stoelen zijn er wel degelijk uitgehaald.
Kijk maar naar het zitcomfort en de type stoel.

Laatst bewerkt door HansBeeker op 16-07-2011 14:41

16-07-2011 16:07:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Ahum, die Prio-rijtuigen zijn niet zo uit de revisie gekomen maar gewoon met dezelfde stoelen als al het andere ICRm (alleen dan met rood/geel exterieur). Pas daarna is de blauwe bekleding erin gekomen en de buitenkant van de rijtuigen bestickerd, op die stap doelde ik dan ook (en thom aannemelijk ook)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

16-07-2011 16:25:55
HansBeeker
HansBeeker
Waar spreek ik over een revisie? Ik meld alleen maar dat er nieuwe stoelen in zijn gehaald. Als ik het bericht boven mijn post goed begrijp, bedoel je dat er over de huidige stoelen een nieuw stofje gekomen is..

16-07-2011 18:04:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Je hebt het over oranje stoelen, die zaten er toch echt alleen voor de revisie in

Eerlijk gezegd ook nooit enig verschil opgemerkt tussen Prio-ICRm en gewoon ICRm op kleurstelling van de bekleding na.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

16-07-2011 18:07:37
HansBeeker
HansBeeker
Ik bedoel die stoelen met die stoffen bekleding. Ik vind ze oranje/goud achtig. Vage kleur om te beschrijven iig.

16-07-2011 18:47:37
plant
plant
Kanarie, wordt hier nog regelmatig gebruikt.

Ik doelde er met mijn post overigens niet op dat de stoelen die er oorspronkelijk in zaten nu wel vernietigd zouden zijn, neen, integendeel. Ik vind het meer zonde (of eigenlijk: onhandig) dat het interieur dat er nu in zit maar voor relatief korte periode wordt gebruikt.

Aan de andere kant, volgens mij zijn er ook zeker rijtuigen met FYRA-kleurstelling en ICRm interieur, en de samenstelling is ook heel bont qua deuren. De ene deur heeft houten treden, de andere 'rekjes'. Er zijn bakken met handvaten en bakken met knopjes, etc. etc.

16-07-2011 19:43:28
john563
john563
Quote
HansBeeker (za 16 jul 2011 14:41:02 www.somda.nl):
Quote
daniël_ddr (za 16 jul 2011 11:47:14 somda.nl): Zijn de stoelen überhaupt wel vervangen en niet gewoon van een ander stofje voorzien? Kleurtje past wel mooi bij het blauw voor de 2e klas dat NS zelf tegenwoordig toepast%06%

De "blauwe" stoelen in de Prio-rijtuigen zijn nieuw. De "oranje" stoelen zijn er wel degelijk uitgehaald.
Kijk maar naar het zitcomfort en de type stoel.


Ben er weer een beetje; hierboven is dus niet zo, de blauwe stoelen is alleen maar een hoesje om de gele, bron, ikzelf was er zelf bij....

Laatst bewerkt door john563 op 16-07-2011 19:45

16-07-2011 21:15:14
plant
plant
En daarmee trek ik gelijk mijn woordje 'zonde' in. Zo groot is de operatie dan ook weer niet!

16-07-2011 23:04:47
Pim530
Pim530
Quote
daniël_ddr (za 16 jul 2011 18:04:23 somda.nl): Je hebt het over oranje stoelen, die zaten er toch echt alleen voor de revisie in

Eerlijk gezegd ook nooit enig verschil opgemerkt tussen Prio-ICRm en gewoon ICRm op kleurstelling van de bekleding na.


Ik moet zeggen dat die paarse wanden mij toch behoorlijk opvallen.

17-07-2011 10:36:40
Somda
Somda
Wat n geneuzel zeg, in de v250 zijn alle stoelen hetzelfde, in de eerste klas lichtrood en in de tweede blauw de stoelen zijn veel mooier dan in icr

17-07-2011 11:03:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Pim530 (za 16 jul 2011 23:04:47 www.somda.nl):
Quote
daniël_ddr (za 16 jul 2011 18:04:23 somda.nl): Je hebt het over oranje stoelen, die zaten er toch echt alleen voor de revisie in

Eerlijk gezegd ook nooit enig verschil opgemerkt tussen Prio-ICRm en gewoon ICRm op kleurstelling van de bekleding na.


Ik moet zeggen dat die paarse wanden mij toch behoorlijk opvallen.
Ehm oeps, "de stoelen in" ontbreekt in bovenstaande zin.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

17-07-2011 11:11:39
guuglurg
guuglurg
Quote
ollie (zo 17 jul 2011 10:36:40 www.somda.nl): Wat n geneuzel zeg, in de v250 zijn alle stoelen hetzelfde, in de eerste klas lichtrood en in de tweede blauw de stoelen zijn veel mooier dan in icr
De discussie gaat over het verschil tussen de (huidige) FYRA-rijtuigen en de rijtuigen gebruikt in de Benelux. Dat heeft niets met V250 te maken.

17-07-2011 20:24:26
j.stanner
j.stanner
Waarom wil NSR de Hispeed-bakken eigenlijk allemaal terug? Verwacht men grote reizigersgroei of gaat er tegen die tijd materieel uit? Kan me dat laatste niet voorstellen trouwens.

17-07-2011 20:27:17
Bert13
Bert13
Tsja, misschien wegens OBIS-inbouw bij VIRM, maar verder zou ik het eigenlijk niet weten...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

17-07-2011 20:44:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
In 2013 is er een LT (LangeTermijn) beurt gepland voor het VIRM. Mogelijkerwijs zullen ontrekkingen van het VIRM ingevuld gaan worden met het ICR. Met allerlei verschuivingen van materieelinzet uiteraard.

17-07-2011 22:10:36
broek53
broek53
Zoals de wind nu waait (de plannen veranderen nog wel eens een keer) is NSR van plan al het ICR te gaan inzetten zoals oorspronkelijk bedoeld, dus inclusief de ex-Beneluxrijtuigen (en uiteraard de BDs-en).

17-07-2011 22:15:24
jorgo
jorgo
Nu weet ik inmiddels niet meer, hoe het oorspronkelijk bedoeld was...

17-07-2011 22:18:49
broek53
broek53
Al het ICR in trekduweenheden, inclusief de Beneluxrijtuigen als ze uit de BNL-dienst zouden komen (en dat was oospronkelijk uiteraard veel eerder voorzien).

17-07-2011 23:26:00
Pim530
Pim530
Ik heb het ooit uitgerekend, maar weet het niet meer exact. Er kunnen dan toch in principe (bijna) 32 TD-10's worden gevormd?

17-07-2011 23:55:37
broek53
broek53
Dat zal best. De alleroorspronkelijkste opzet ging ook uit van een aantal trek-trek-eenheden, herinner ik mij.

18-07-2011 00:33:37
thom
thom
Quote
Bert13 (zo 17 jul 2011 20:27:17 somda.nl): Tsja, misschien wegens OBIS-inbouw bij VIRM, maar verder zou ik het eigenlijk niet weten...

Dat staat natuurlijk niet in verhouding tot een complete vloot ICR rijtuigen

18-07-2011 00:39:21
bart84
Moderator
bart84
Quote
broek53 (zo 17 jul 2011 22:10:36 www.somda.nl): Zoals de wind nu waait (de plannen veranderen nog wel eens een keer) is NSR van plan al het ICR te gaan inzetten zoals oorspronkelijk bedoeld, dus inclusief de ex-Beneluxrijtuigen (en uiteraard de BDs-en).

Misschien een beetje O.T., maar in welke treinen willen ze dit gaan doen?


Mvg. Bart

18-07-2011 01:13:16
broek53
broek53
Geen vaag vermoeden.

18-07-2011 10:11:38
daniel81
daniel81
'De oorspronkelijke opzet', dat waren toch TD-10's met trek-trek en TD-5 met BDs die dan net als DDAR's compleet -dus inclusief lok- gekoppeld zouden worden?

18-07-2011 11:03:49
j.stanner
j.stanner
En als ik dan nog verder vooruit mag lopen: dat zou dan naar ik aanneem ook de reactivering van een berg 17/1800'en betekenen, niet waar?

18-07-2011 11:16:15
Rolffiej19
Rolffiej19
Nee alleen mischien een paar 1700 1800 werkt niet samen met de BD`s en ze krijgen ook geen AK en het worden dan gewoon TD-10 en TD-7 stammen


MCN ASD

18-07-2011 11:20:41
ns1700
ns1700
en de 1700'en die gaan rijden met deze te reactiveren BDs'en zullen ook geen AK krijgen. kijk maar naar de stammen nu dan zie je ook dat ze geen AK hebben.

oorspronkelijk reden er ook TD-12 stammen maar de kans is groot op TD-10 en TD-7.


groeten uit Spoorzone

18-07-2011 11:39:41
reisthijs
reisthijs
Er zijn natuurlijk ook nog de 1700's (met AK) die nu nog met DDAR rijden, die komen vrij door het DDZ-project. Die kunnen straks ook voor TD-stammen gebruikt worden.
Quote
ns1700 (ma 18 jul 2011 11:20:41 www.somda.nl): kijk maar naar de stammen nu dan zie je ook dat ze geen AK hebben.
Als ik daar naar kijk zie ik nog niet hoe de stammen straks er uit gaan zien.

18-07-2011 11:47:03
ns1700
ns1700
uhm wat dacht je van AK er af? wat heeft men aan een 1700 met een lange TD-10 of TD-7 met een AK? maximale treinlengte in NL is 16 bakken voor N-O en alleen met TD-7 is dat nog te doen maar ik zie dat dus niet gebeuren.

Laatst bewerkt door ns1700 op 18-07-2011 11:48


groeten uit Spoorzone

18-07-2011 12:09:32
Pim530
Pim530
Bovendien zat je toch met het groene lamp circuit? Anyway, als ze zo min mogelijk locs willen, zorgen ze er natuurlijk gewoon voor dat je al die rijtuigen toebedeelt aan de 32 BDs'en. Zul je wel treinseries moeten vinden die daar de hele dag mee kunnen rijden (bv. 1900, 800, maar dan zit je met het combi/splits probleem, of de toekomstige 500 over de Hanzelijn...)

Maar laten we het ook maar gewoon afwachten

18-07-2011 12:21:45
jorgo
jorgo
Quote
ns1700 (ma 18 jul 2011 11:47:03 www.somda.nl): uhm wat dacht je van AK er af? wat heeft men aan een 1700 met een lange TD-10 of TD-7 met een AK? maximale treinlengte in NL is 16 bakken voor N-O en alleen met TD-7 is dat nog te doen maar ik zie dat dus niet gebeuren.


Hallo! Het AK idee kwam uit de posting die aanhaalde dat er ooit plannen zijn geweest met kortere ICRm stammen te rijden die bij behoefte konden worden gekoppeld zoals DDAR. Niemand heeft hier beweerd dat een TD7 of TD10 met een AK zou rondrijden of überhaupt zin zou hebben.

18-07-2011 12:32:02
broek53
broek53
Het is leuk erover van gedachten te wisselen, maar ik zou willen voorstellen (beheer?) om het over de toekomst van het ICR en wat dies meer zij in het betreffende topic te doen. Met de verschillen tussen Fyra en Benelux heeft het weinig tot niets meer te maken (sterker nog: het is zowat de enige overeenkomst tussen die twee dat ze beide weer ICR worden).

18-07-2011 20:10:12
thom
thom
Quote
jorgo (ma 18 jul 2011 12:21:45 somda.nl):
Quote
ns1700 (ma 18 jul 2011 11:47:03 www.somda.nl): uhm wat dacht je van AK er af? wat heeft men aan een 1700 met een lange TD-10 of TD-7 met een AK? maximale treinlengte in NL is 16 bakken voor N-O en alleen met TD-7 is dat nog te doen maar ik zie dat dus niet gebeuren.


Hallo! Het AK idee kwam uit de posting die aanhaalde dat er ooit plannen zijn geweest met kortere ICRm stammen te rijden die bij behoefte konden worden gekoppeld zoals DDAR. Niemand heeft hier beweerd dat een TD7 of TD10 met een AK zou rondrijden of überhaupt zin zou hebben.

Ik vermoed ook dat die BDs'en niet echt geschikt zijn ome r een AK onder te hangen

18-07-2011 20:36:26
mdj
mdj
En een BSI? Zou dat dan eventueel wel kunnen dan?


Bij twijfel: gebruik beton.

18-07-2011 20:39:14
thom
thom
Dat is toch een AK, of zit daar tegenwoordig een hand slinger onder

Maar die investering gaat men nooit meer doen al zou het kunnen, dat kost onzinnig veel tov de leeftijd van het materieel

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2011 20:39

18-07-2011 20:44:31
mdj
mdj
Dat is waar x2


Bij twijfel: gebruik beton.