Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

EETC-loc 1254

Woensdag 16 feb 2011 - 18:15:43
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
Zoals ongetwijfeld bekend, is de 1254 in het roodbruin van EETC Op de Rails verschenen. We verwachten dat deze loc de komende tijd een dankbare prooi gaat worden voor fotografen. Daarom krijgt de loc hier een eigen topic; waar mogelijk zullen de avonturen van de 1254 hier worden aangekondigd. We trappen af met een dienstregeling voor komende zaterdag. De 1254 vertrekt uit Den Haag via Utrecht naar Amersfoort, waar ze officieel gepresenteerd wordt. De NVBS zal, omdat Amersfoort toch een beetje haar stad is, het één en ander omlijsten met hapjes en drankjes. NVBS Centraal is geopend, dus wie wil winkelen kan daar terecht. 1200-artikelen uit het assortiment zullen voor deze gelegenheid een prominente plaats krijgen.
De officiële presentatie is om 15.00 gepland. Het zou leuk zijn als deze massaal wordt bezocht. Op welk spoor dit gaat gebeuren is nog niet bekend, maar zodat we meer weten wordt dat in het 1254-topic vermeld. Genoeg woorden tot zover: jullie willen tijden, dus krijgen jullie tijden!

Gv V 12:40
Bkh D 12:43
Ypb D 12:47
Ztmo D 12:52
Mdaz D 13:00
Gd D 13:04
Gdg D 13:06
Odw D 13:10
Odo D 13:11
Wdo D 13:14
Wd D 13:16
Hmla D 13:21
Hmlva D 13:29
Vtn D 13:31
Utt D 13:33
Utlr D 13:34
Utwaw D 13:36
Ut A 13:39
95 (100) Km/u
Ut LSP V 13:44
Uto D 13:47
Blw D 13:48
Bloa D 13:49
Bhv D 13:51
Dld D 13:53
Amf A 14:00

Amf V 16:11
Amfga D 16:13
Brna D 16:19
Brn D 16:20
Hvs D 16:26
Hvsn D 16:28
Crao D 16:29
Craw D 16:30
Bsmz D 16:31
Ndb D 16:33
Kv D 16:37
Vtbr D 16:39
Wp D 16:42
Gpda D 16:47
Wgmo D 16:49
Wgmrba D 16:50
Wgm A 16:52

Veel plezier met het fotograferen en laten we er met z'n allen een mooi feest van maken! De loc verdient het.

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Woensdag 16 feb 2011 - 18:33:10
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Jammer dat ik er niet bij kan zijn (zit dan in Duitsland). Maar ik zal hem vast later wel weer treffen. DRGL is toegevoegd bij de Bijzondere Ritten.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Woensdag 16 feb 2011 - 18:45:46
zugchef
zugchef
Flickr bjornnielsen
Losse loc?

Woensdag 16 feb 2011 - 19:20:14
Railpool
Railpool
Twitter Thijmpiee
Jup

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 16 feb 2011 - 19:28:24
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Heb zojuist mijn fotostek uitgekozen. Bedankt voor het delen, ik sta zaterdag langs de baan

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 16 feb 2011 - 19:39:13
p.s
p.s
Wellicht is het leuk om de fotostek ideeën te delen

Woensdag 16 feb 2011 - 21:44:06
daniel81
daniel81
Maar als ik het vriendelijk vragen mag , dan niet hier, dan wordt het topic ondoordringbaar. Het 'waar ga je spotten' topic lijkt mij daarvoor beter geschikt

Woensdag 16 feb 2011 - 22:34:08
rail4marce
rail4marce
Flickr rail4marcel2
Jammer dat het losse loc is. Met enkele rijtuigen erachter was het toch een stuk fraaier geweest om te zien.

Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P

Woensdag 16 feb 2011 - 22:46:11
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Je kunt niet alles hebben. Overigens zijn verrassingen niet uitgesloten. Om met een losse loc te rijden waarvan iedereen al plaatjes heeft gezien zou wel erg simpel zijn. Zo makkelijk maken ze zich er zaterdag niet van af.


Donderdag 17 feb 2011 - 11:26:07
seinhuis
seinhuis
Jammer dat ik zaterdag een afspraak heb staan, anders was ik zeker naar Amersfoort gekomen. Maar ik ga mijn best doen om toch een glimt op te vangen

Donderdag 17 feb 2011 - 11:29:07
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Jammer, rond die tijd zit ik op de motor... Veel plezier alvast voor degenen die wel gaan!

Donderdag 17 feb 2011 - 11:34:03
lex_t
lex_t
Maar dan rij je toch even om?

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 17 feb 2011 om 12:46:09, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Donderdag 17 feb 2011 - 11:45:46
simon8648
simon8648
Twitter simon8648 Facebook simon heikamp Flickr https://www.flickr.com/photos/80982050@N02/
ik ga hem ook spotten te Ut en daarna rt Amf om hem daar te spotten


mvg simon8648

Laatst bewerkt door simon8648 op Donderdag 17 feb 2011 om 12:23:04

Donderdag 17 feb 2011 - 11:56:23
tgvfan
tgvfan
Ga vanmiddag ff langs op de Wgm denk ik. Zag 'm gisteren al vanuit de trein, en hij ziet er heel gaaf uit.

Donderdag 17 feb 2011 - 12:13:42
treintim
treintim
Klopt, vooral de zon doet wonderen... dan gaan de opnieuw geverfde zilverkleurige ventilatieroosters heel mooi glimmen. En de loc zelf ook natuurlijk. Mooi detail is dat zelfs de draaistellen (zwart) geverfd zijn.

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 17 feb 2011 om 12:14:04

Donderdag 17 feb 2011 - 13:49:53
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
lex_t (do 17 feb 2011 11:34:03 somda.nl): Maar dan rij je toch even om?
Ik mag het oefenterrein nog niet af

Donderdag 17 feb 2011 - 14:52:48
dutchtrain
dutchtrain
Quote
treintim (do 17 feb 2011 12:13:42 www.somda.nl): Klopt, vooral de zon doet wonderen... dan gaan de opnieuw geverfde zilverkleurige ventilatieroosters heel mooi glimmen. En de loc zelf ook natuurlijk. Mooi detail is dat zelfs de draaistellen (zwart) geverfd zijn.
Wat ben ik nu toch benieuwd naar die loc zeg! Wat lijkt het me prachtig om die te zien! Al mensen met foto's?

Donderdag 17 feb 2011 - 14:55:30
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
er is er in ieder geval eentje op flickr zover ik weet: www.flickr.com .


Donderdag 17 feb 2011 - 14:59:27
mren
mren
Ik heb vernomen dat de loc zoals die op die Flickr-pagina staat nog niet klaar was.

Donderdag 17 feb 2011 - 15:08:56
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Dat klopt. De verf zit er op en daarmee is alles gezegd.

(nee, op privé-mails reageer ik niet . Laat je gewoon verrassen!)

Laatst bewerkt door 103 220-0 op Donderdag 17 feb 2011 om 15:15:59


Donderdag 17 feb 2011 - 16:24:28
tjabbe73
tjabbe73
Ja, en misschien wordt jij ook nog wel verrast

Donderdag 17 feb 2011 - 18:23:58
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Als het maar aangenaam is


Donderdag 17 feb 2011 - 21:44:16
tjabbe73
tjabbe73
Tuurlijk

Vrijdag 18 feb 2011 - 17:07:27
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de 1254 vandaag is klaargestoomd voor z'n presentatie en dat daarbij alle voorgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd. Het schijnt behoorlijk bijzonder te zijn en een unicum voor Nederland.


Vrijdag 18 feb 2011 - 18:09:45
Sam
Sam
Aangezien Gv niet de standplaats van de 1254 is ben ik benieuwd of er ook iets bekend is over de rit Wgm-Gv?

Vrijdag 18 feb 2011 - 18:23:50
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Ja, die is er niet. Loc blijkt gisteren van de Watergraafsmeer vertrokken naar ????????


Vrijdag 18 feb 2011 - 19:30:32
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zolang de aankomsttijd in Amf maar ongeveer gelijk blijft!

Vrijdag 18 feb 2011 - 20:40:55
jochem
jochem
Hmm, ineens bedenk ik me dat er nabij Gv nog een 1200 staat, een lichtgroene... Het zou toch niet...?


Vrijdag 18 feb 2011 - 21:13:52
klaass16
klaass16
dan bedoel je vast de 1201 van Stichting KLOK? die loc heeft nu zijn turqiose jasje.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 18 feb 2011 om 21:29:16, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Vrijdag 18 feb 2011 - 21:17:47
ludotje2
ludotje2
Iemand anders die het ook denkt. Wishfull thinking en we wachten natuurlijk af, maar ik vroeg me al een hele tijd af.... WAAROM Den Haag? Dat was ook het enige dat in me op kwam.

Heel veel plezier en tot morgen .... ergens langs het spoor
Groeten .... Ludo

Vrijdag 18 feb 2011 - 21:40:11
wilcot
wilcot
link is er wel te leggen 1255 is van KLOK de 1201 is van KLOK
1+1= 2 toevallig?? In denk niet dat NSM een verrassing wil geven door hun blauwe 1202 te sturen zou wel het ultieme zijn toch. Drie verschillende kleuren 1200 in Amersfoort morgen.

Vrijdag 18 feb 2011 - 21:43:11
mdj
mdj
Kan nog meer... 1201(turkoois) + 1202(blauw) + 1211(geel/grijs) + 1254... Nu nog een blauwe/ACTS erbij en het feest is bijna compleet (op een bruine na, alhoewel de 1254 ook daar dicht bij komt..)

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 18 feb 2011 - 21:46:07
thom
thom
Quote
wilcot (vr 18 feb 2011 21:40:11 somda.nl): link is er wel te leggen 1255 is van KLOK de 1201 is van KLOK
1+1= 2 toevallig??
Euhm, het is de 1254 die deze rit gaat maken hoor, en die is van EETC, ik zie niet in wat dat met de 1255 van een andere eigenaar te maken heeft eigenlijk...
Quote
In denk niet dat NSM een verrassing wil geven door hun blauwe 1202 te sturen zou wel het ultieme zijn toch. Drie verschillende kleuren 1200 in Amersfoort morgen.
Of het NSM dat niet zou willen weet ik niet, wel weet ik dat het niet zo is

Daarnaast, die 1201 is volgens mij nog helemaal niet af, en ook niet in een rijvaardige toestand op het moment, dus ook dat zal denk ik bij dromen blijven

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 18 feb 2011 om 21:48:04

Vrijdag 18 feb 2011 - 21:54:16
wilcot
wilcot
Quote
thom (vr 18 feb 2011 21:46:07 somda.nl):
Quote
wilcot (vr 18 feb 2011 21:40:11 somda.nl): link is er wel te leggen 1255 is van KLOK de 1201 is van KLOK
1+1= 2 toevallig??
Euhm, het is de 1254 die deze rit gaat maken hoor, en die is van EETC, ik zie niet in wat dat met de 1255 van een andere eigenaar te maken heeft eigenlijk...
gekopieerd uit de laatste nieuwsbrief van KLOK en dan is de link wel gelegd
LOC 1221 staat als ex-ACTS 1255 te Amsterdam, nadat deze door ACTS aan KLOK is overgedragen. De loc heeft een defecte tractiemotor en staat voorlopig als reserve in dienst van EETC.

Zou een mooie vrienden dienst kunnen zijn.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 18 feb 2011 om 22:05:50, reden: Quoot aangepast.

Vrijdag 18 feb 2011 - 21:55:48
spoorwegen
spoorwegen
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100003216645813
Waar staat de loc morgen dan dicht bij het perron?? Ik ga ook kijken

Laatst bewerkt door spoorwegen op Vrijdag 18 feb 2011 om 21:56:32

Vrijdag 18 feb 2011 - 22:01:19
thom
thom
@ Wilcot,
ze zullen vast niet gaan rijden met een defecte plukloc die uit onderhoud is, en de 1201 is niet af, dus ik denk nogmaals dat het bij dromen blijft hoor

Vrijdag 18 feb 2011 - 22:11:21
ludotje2
ludotje2
Quote
103 220-0 (vr 18 feb 2011 18:23:50 www.somda.nl): Ja, die is er niet. Loc blijkt gisteren van de Watergraafsmeer vertrokken naar ????????
Misschien wordt ie nog een beetje opgevrolijkt in Leidschendam Voorburg. wat stickers (logo's) erop ofzo.
Groeten .... Ludo

Vrijdag 18 feb 2011 - 22:12:20
v200
v200
De 1201 is ook tijdens een donateursrit in Goes geweest, slepen kan dus altijd wel. Ik blijf dromen ...

Vrijdag 18 feb 2011 - 22:36:31
wilcot
wilcot
Quote
thom (vr 18 feb 2011 22:01:19 www.somda.nl): @ Wilcot,
ze zullen vast niet gaan rijden met een defecte plukloc die uit onderhoud is, en de 1201 is niet af, dus ik denk nogmaals dat het bij dromen blijft hoor
De pluklok is de 1253 en die staat te Br. Ik blijf net zo als V200 hopen op een leuke verrassing morgen en om 12.40 weten we meer

Vrijdag 18 feb 2011 - 22:44:52
kleine_man
kleine_man
Een tipje oplichtend: Er is een leuke verrassing

Vrijdag 18 feb 2011 - 22:52:23
sik214
sik214
Gisteren zag ik rond 17:00 uur op de Wgm de combi 1202+plan E(+1656) staan... Dus misschien bestaat er al een foto van de 1254 naast de 1202?

Zaterdag 19 feb 2011 - 01:15:44
mren
mren
Quote
spoorwegen (vr 18 feb 2011 21:55:48 www.somda.nl): Waar staat de loc morgen dan dicht bij het perron?? Ik ga ook kijken
Hij komt op diverse sporen te staan. Niet alleen aan het perron want dat is niet handig voor de fotografen die ook de draaistellen netjes op de foto willen hebben. En hij komt wel aan het perron voor iedereen die wat dichterbij wil kijken (kan wellicht handig zijn).

Zoals het bij een goede presentatie hoort: er lopen mensen rond aan wie je wat kunt vragen. En wellicht zal het mogelijk zijn om onder genot van een drankje met machinisten en/of eigenaars van de loc te spreken.

Zaterdag 19 feb 2011 - 03:27:49
thom
thom
@Sik214;
De aanwezigheid van de 1202, 6703 en de 1656 op de Wgm is overigens toeval en heeft hier geen relatie mee van doen.
Er zal misschien wel een fototje van bestaan, maar de Wgm is ookwelweer zo groot dat ze helemaal niet bij mekaar in de buurt zijn geweest

Zaterdag 19 feb 2011 - 11:04:30
dutchtrain
dutchtrain
Quote
sik214 (vr 18 feb 2011 22:52:23 www.somda.nl): Gisteren zag ik rond 17:00 uur op de Wgm de combi 1202+plan E(+1656) staan... Dus misschien bestaat er al een foto van de 1254 naast de 1202?
Je bedoeld de 1856...

Zaterdag 19 feb 2011 - 11:07:01
jochem
jochem
Hij is inmiddels terugvernummerd naar 1656.


Zaterdag 19 feb 2011 - 11:08:52
279
279
nee de lok is weer teruggenummerd naar 1656.

Zaterdag 19 feb 2011 - 11:32:16
dutchtrain
dutchtrain
Quote
jochem (za 19 feb 2011 11:07:01 www.somda.nl): Hij is inmiddels terugvernummerd naar 1656.
Dat wist ik nog niet, mijn excuses.

Die 1254 word er niet mooier op met heel die NVBS reclame.. Erg zonde!
Valt me erg tegen maargoed

Laatst bewerkt door dutchtrain op Zaterdag 19 feb 2011 om 11:38:51

Zaterdag 19 feb 2011 - 11:47:35
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Zelf vind ik het wel wat hebben, ga zometeen even een plaatje maken! En als je het niks vindt, dan moet je maar een beetje handigheid tonen met Photoshop

Met vriendelijke groet, Robin

Zaterdag 19 feb 2011 - 12:38:38
Railpool
Railpool
Twitter Thijmpiee
Gadverdamme, is het enige woord wat hier op z'n plaats is.

Zaterdag 19 feb 2011 - 12:58:45
fred67nl
fred67nl
Als ik kijk naar de fotootjes in het kopje van de somdapagina ben ik van mening dat het "verplicht moet zijn" deze lok te Photoshoppen voordat je je foto op een site zet. Het logo is gewoon veel te groot en had na de naam in het gele balkje moeten komen en niet groter dan de webnaam zelf mogen zijn.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 19 feb 2011 - 13:01:23
dutchtrain
dutchtrain
Quote
Railpool (za 19 feb 2011 12:38:38 www.somda.nl): Gadverdamme, is het enige woord wat hier op z'n plaats is.
Gelijk heb je! Ik had gehoopt dat het EETC logo tussen de zijwandroosters een plek zou krijgen, en de rest gewoon normaal was gebleven... De NVBS verpest het uiterlijk van de loc nu enorm. Erg jammer!

Zaterdag 19 feb 2011 - 13:40:38
Pijnackerb
Pijnackerb
Mee eens, het ding kwam in elk geval keurig op tijd door Zevenhuizen: www.flickr.com

Zaterdag 19 feb 2011 - 13:45:09
Railprutse
Railprutse
Edit door SleutelMan: lees de forumregels nog eens na (en dan vooral regel 7).

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zaterdag 19 feb 2011 om 13:47:55

Zaterdag 19 feb 2011 - 13:49:24
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
We zijn het er waarschijnlijk met velen mee eens dat de sticker nou niet je van het is, maar vergeet niet dat dit allemaal met alle goede bedoelingen gerealiseerd is door een groep vrijwilligers... Iets normaler reageren zou op zijn plaats zijn.

Laatst bewerkt door WesselE op Zaterdag 19 feb 2011 om 13:50:13

'Okeh'

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 19 feb 2011 - 13:51:26
Railprutse
Railprutse
Wieso? Is betaald sponsor.
Kon beter aan de huur van een Vormgever worden betaald.
Maar het is natuurlijk de Keuze van de Onderneming.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zaterdag 19 feb 2011 om 13:53:13, reden: Bij het laatste bericht hoef je niet te quoten

Zaterdag 19 feb 2011 - 13:54:27
ns1700
ns1700
had verdorie niemand kunnen melden dat hij via Dt kwam indien iemand dat wist? ik sta om 11:28 te wachten om mijn oma op te halen, lopen het perron af en om 11:31 komt ie langs!

maargoed, is gebeurd... vind hem ook niet mooi nee!

groeten uit Spoorzone

Zaterdag 19 feb 2011 - 13:57:10
kevinevers
kevinevers
Daarom..wat de een mooi vind hoeft de ander niet mooi te vinden..

We kunnen dus met zn allen wel blij zijn ondanks dat vele de bestickering niet mooi vinden we zelfs in 2011 nog een hoog bejaarde locomotief kunnen rond zien rijden.


Zaterdag 19 feb 2011 - 13:57:52
dutchtrain
dutchtrain
Quote
WesselE (za 19 feb 2011 13:49:24 www.somda.nl): We zijn het er waarschijnlijk met velen mee eens dat de sticker nou niet je van het is, maar vergeet niet dat dit allemaal met alle goede bedoelingen gerealiseerd is door een groep vrijwilligers... Iets normaler reageren zou op zijn plaats zijn.
Hoezo? Is het verboden een mening te geven? Als het was verwerkt in de verf ofzo, dan was het misschien wat mooier geweest, maar gewoon klakloos een stikker erop plakken midden op de loc, is gewoon zonde!

Zaterdag 19 feb 2011 - 14:17:46
fred67nl
fred67nl
Alle respect voor de vrijwilligers. Ik ben zelf geen lid van de NVBS maar ben al sinds vele jaren een trouwe bezoeker van de NVBS afdeling modelbouw in Den Haag en weet hoe belangrijk vrijwilligsters voor een organisatie zijn.
Ik had echter verwacht dat een organisatie zoals de NVBS wat meer respect zou tonen voor een stukje spoorweggeschiedenis en niet zo maar klakkeloos iets er op te plakken.
Wanneer het logo in de gele band was geplaatst en het witte in het logo doorzichtig was geweest, zou het er best redelijk uit hebben gezien.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 19 feb 2011 - 14:20:43
dutchtrain
dutchtrain
Ja, zoiets bedoelde ik ook al. Ik hoop ook dat die sticker er zo snel mogelijk weer afgehaald word!

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zaterdag 19 feb 2011 om 14:36:41, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten

Zaterdag 19 feb 2011 - 14:37:08
fred67nl
fred67nl
Ik zag op een foto dat het logo gelukkig maar op 1 zijde zit.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 19 feb 2011 - 14:41:53
broek53
broek53
Het is de bedoeling dat alle 1250-ers in EETC-kleuren gebracht worden, en dat worden niet allemaal Werbelocs voor de NVBS. Dus stickerloze locs genoeg straks (tenzij iemand anders reclame wil gaan maken natuurlijk).

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 19 feb 2011 om 14:42:53

Zaterdag 19 feb 2011 - 14:59:09
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Dus als ik het goed begrijp kunnen we op de andere locs dit verwachten: www.flickr.com ?

Met vriendelijke groet, Robin

Zaterdag 19 feb 2011 - 15:00:09
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Dat heb je netjes gedaan.

'Okeh'

Zaterdag 19 feb 2011 - 15:12:20
dutchtrain
dutchtrain
Dat ziet er een stuk beter uit! Nu nog een EETC logo tussen de zijwandroosters, en de loc is perfect!

Zaterdag 19 feb 2011 - 15:46:03
martin
martin
Willen we zo graag werbeloks in NL, hebben we er een is het weer niet goed

Zaterdag 19 feb 2011 - 15:54:51
sloterdijk
sloterdijk
Net mijn lens voorbij te Den Dolder www.flickr.com

Zaterdag 19 feb 2011 - 16:50:29
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
fred67nl (za 19 feb 2011 14:17:46 www.somda.nl): Alle respect voor de vrijwilligers. Ik ben zelf geen lid van de NVBS maar ben al sinds vele jaren een trouwe bezoeker van de NVBS afdeling modelbouw in Den Haag en weet hoe belangrijk vrijwilligsters voor een organisatie zijn.
Ik had echter verwacht dat een organisatie zoals de NVBS wat meer respect zou tonen voor een stukje spoorweggeschiedenis en niet zo maar klakkeloos iets er op te plakken.
Wanneer het logo in de gele band was geplaatst en het witte in het logo doorzichtig was geweest, zou het er best redelijk uit hebben gezien.
Wat heeft deze kleurstelling met de spoorweggeschiedenis te maken??? Volgens mij helemaal niks, deze kleurstelling is helemaal nieuw, de bruine 1200 van vroeger is totaal anders dan deze bordeau rode lok.
Ik vind het wel leuk zo dat er eens weer een reclamelok op de nederlandse spoorbaan denderd.


Zaterdag 19 feb 2011 - 16:57:36
dutchtrain
dutchtrain
Het is wel leuk ja, maar het ziet er alleen niet erg creatief uit.

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:04:58
fred67nl
fred67nl
Quote
edje (za 19 feb 2011 16:50:29 www.somda.nl):
Quote
fred67nl (za 19 feb 2011 14:17:46 www.somda.nl): Alle respect voor de vrijwilligers. Ik ben zelf geen lid van de NVBS maar ben al sinds vele jaren een trouwe bezoeker van de NVBS afdeling modelbouw in Den Haag en weet hoe belangrijk vrijwilligsters voor een organisatie zijn.
Ik had echter verwacht dat een organisatie zoals de NVBS wat meer respect zou tonen voor een stukje spoorweggeschiedenis en niet zo maar klakkeloos iets er op te plakken.
Wanneer het logo in de gele band was geplaatst en het witte in het logo doorzichtig was geweest, zou het er best redelijk uit hebben gezien.
Wat heeft deze kleurstelling met de spoorweggeschiedenis te maken??? Volgens mij helemaal niks, deze kleurstelling is helemaal nieuw, de bruine 1200 van vroeger is totaal anders dan deze bordeau rode lok.
Ik vind het wel leuk zo dat er eens weer een reclamelok op de nederlandse spoorbaan denderd.
Het ging mij meer om de kleuren die gebruikt zijn. Het geeft een lelijk gezicht met die dat wit en blauw. Men kan best wel wat beter zijn best doen.

Laatst bewerkt door fred67nl op Zaterdag 19 feb 2011 om 17:05:18

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:06:38
v200
v200
Vanmiddag de loc in Amersfoort met NVBS sticker: www.flickr.com
En zonder NVBS sticker: www.flickr.com

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:07:30
MDDM
MDDM
@fred67nl. De opdrachtgever zal er wel gelukkig mee zijn, anders had de loc er niet zo bij gereden/gestaan. Het is net even wat anders dan anders, en dat is juist leuk.

Laatst bewerkt door MDDM op Zaterdag 19 feb 2011 om 17:08:05

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:20:39
mren
mren
Quote
fred67nl (za 19 feb 2011 17:04:58 www.somda.nl):

Het ging mij meer om de kleuren die gebruikt zijn. Het geeft een lelijk gezicht met die dat wit en blauw. Men kan best wel wat beter zijn best doen.
Ach, je zit bij reclamelocs ook snel vast aan 'vaste kleuren'. Voor de Koplopers werd dat Nationaal Oranje en voor de NVBS is blauw-wit nu eenmaal standaard.

Een beetje afwisseling op het Nederlandse spoor is toch niet verkeerd?

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:22:05
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
ns1700 (za 19 feb 2011 13:54:27 www.somda.nl): had verdorie niemand kunnen melden dat hij via Dt kwam indien iemand dat wist? ik sta om 11:28 te wachten om mijn oma op te halen, lopen het perron af en om 11:31 komt ie langs!
Voor alles is een reden. De loc is gedoopt op Gv en drukte was daarbij geenzins gewenst en het deel Rtng-Gv dus bewust buiten de publiciteit gehouden.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zondag 20 feb 2011 om 09:19:12

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:46:55
dutchtrain
dutchtrain
Quote
mren (za 19 feb 2011 17:20:39 www.somda.nl):
Quote
fred67nl (za 19 feb 2011 17:04:58 www.somda.nl):

Het ging mij meer om de kleuren die gebruikt zijn. Het geeft een lelijk gezicht met die dat wit en blauw. Men kan best wel wat beter zijn best doen.
Ach, je zit bij reclamelocs ook snel vast aan 'vaste kleuren'. Voor de Koplopers werd dat Nationaal Oranje en voor de NVBS is blauw-wit nu eenmaal standaard.

Een beetje afwisseling op het Nederlandse spoor is toch niet verkeerd?
Afwisseling is prima hoor, maar laat het dan wel mooie afwisseling zijn, en geen lelijke ongepaste stickers op een prachtig type loc!

Zaterdag 19 feb 2011 - 17:48:15
mren
mren
Waarom zouden deze stickers ongepast zijn en plaatjes van wielrenners op kopkopers en Duitse Werbelocs niet?

Zaterdag 19 feb 2011 - 18:06:32
dutchtrain
dutchtrain
Omdat dat een TOTAAL reclame is, en niet gewoon een lelijke sticker in het midden van de trein. Had dan de loc wit met blauw gemaakt, dan had die (blauwe)sticker wel goed gestaan op de loc, maar niet op een bordeaux rood met gele loc.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 20 feb 2011 om 09:18:56, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 19 feb 2011 - 18:15:35
nohab
nohab
Flickr bvisser
Gaat de loc ook gebruikt worden voor de leegmatritten Wgm-Asd v.v.?

Zaterdag 19 feb 2011 - 18:17:25
ruysdael
ruysdael
Are you kidding me? Zo veel drukte om die sticker? Wat maakt het uit, als ze er geld voor vangen is dat toch alleen maar goed...

Zaterdag 19 feb 2011 - 18:20:29
Rinse
Rinse
Nou, zo erg is nou toch ook weer niet? Bovendien werd eerder al dit gezegd:
Quote
broek53 (za 19 feb 2011 14:41:53 somda.nl): Het is de bedoeling dat alle 1250-ers in EETC-kleuren gebracht worden, en dat worden niet allemaal Werbelocs voor de NVBS. Dus stickerloze locs genoeg straks (tenzij iemand anders reclame wil gaan maken natuurlijk).
Er komen dus nog genoeg andere 1250-locs zonder stikkers en dan zul je zien dat iedereen weer achter de 1254 aangaat omdat deze wel stikkers heeft en daardoor dus anders is.

Zaterdag 19 feb 2011 - 18:47:10
dutchtrain
dutchtrain
Ik kan het me niet voorstellen, Sorry

Zaterdag 19 feb 2011 - 19:49:26
6414
6414
Jammer dat er zo lang stil gestaan wordt bij zo'n sticker en zo weinig bij degene aan wie de loc opgedragen is.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:03:16
coenormel
coenormel
Weinig? Ik heb de naam nog niet eens horen noemen, terwijl toch tientallen mensen er een foto van hebben gemaakt vandaag. Beschamende situatie.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 19 feb 2011 om 20:13:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:11:25
mren
mren
Quote
nohab (za 19 feb 2011 18:15:35 www.somda.nl): Gaat de loc ook gebruikt worden voor de leegmatritten Wgm-Asd v.v.?
Morgen al.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:11:41
kevinevers
kevinevers
Quote
6414 (za 19 feb 2011 19:49:26 somda.nl): Jammer dat er zo lang stil gestaan wordt bij zo'n sticker en zo weinig bij degene aan wie de loc opgedragen is.
Dat is natuurlijk een heel mooi gebaar...maar ik denk dat als Roland er niets over gezegd zou hebben het niemand hier geweten had.


Zaterdag 19 feb 2011 - 20:13:16
broek53
broek53
Precies, tot nu toe praten jullie voor mij in raadselen. Aan wie is de loc opgedragen?

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:14:01
mren
mren
John Hoekwater.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:15:37
broek53
broek53
Ach, wat leuk ! Mr. ACTS himself.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:16:35
treinfan
treinfan
Dan zullen we wel zijn naam moeten noemen: ir J. Hoekwater. Hij was directeur van ACTS sinds de oprichting van dat bedrijf tot in 2004, toen ACTS in handen viel van Husa. Een persoon die destijds met zijn bedrijf de 1200'en van de sloop wist te redden en met het eerste concurrerende bedrijf voor goederenvervoer per spoor in Nederland kwam. Hulde voor deze man!
Overigens vind ik het wel leuk, die sticker van de NVBS op de zijkant van de 1254

[Bezig met laden...]

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:16:41
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Ik snap het gezeik niet over die sticker. Wees BLIJ dat de loc rijdt!
Of had je hem liever zien wegrotten? Maarja, bij spotters kunnen de bedrijven het toch niet goed doen, want er is altijd wel weer gezeur omdat het "niet" goed is!
NVBS heeft voor deze reclame gekozen, en dat een olympische of ov-chip stel totaalreclame heeft, daar is door dat bedrijf gekozen. En dus ook meer geld neergeteld.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:17:15
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja, oud-directeur van ACTS en tevens dus een van de "redders" van de 1200'en. Een zeer verdiende vernoeming.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:34:53
mren
mren
Quote
kevinevers (za 19 feb 2011 20:11:41 www.somda.nl):
Quote
6414 (za 19 feb 2011 19:49:26 somda.nl): Jammer dat er zo lang stil gestaan wordt bij zo'n sticker en zo weinig bij degene aan wie de loc opgedragen is.
Dat is natuurlijk een heel mooi gebaar...maar ik denk dat als Roland er niets over gezegd zou hebben het niemand hier geweten had.
Kwestie van de details van de loc goed bekijken.

Staat oa ook netjes 'ges. Apd 02 2011' op, reclame van de stickerboer en dus ook de naam 'Ir. J. Hoekwater'.

Zaterdag 19 feb 2011 - 20:36:52
coenormel
coenormel
Volkomen logisch dat de NVBS, EETC en andere partijen e.e.a. vooraf heeft stilgehouden met betrekking tot het dopen in bijzijn van ir J. Hoekwater. Maar naderhand houdt de NVBS, die in dit geval de informerende partij wil & moet zijn, in elke berichtgeving zijn mond over ir J. Hoekwater. Zelfs op de site van NVBS is er niets over te lezen en gaat het louter over de presentatie, fotowedstrijd en dergelijke zaken.
Overmatige publiciteit voor de vernoeming is niet noodzakelijk en waarschijnlijk ook niet gewenst, maar niemand naderhand informeren over, helaas, het enige mooie aan de loc is wel een aderlating van formaat.

Zaterdag 19 feb 2011 - 21:22:50
mren
mren
Dat wordt allemaal goedgemaakt in Op de Rails van maart.

Zaterdag 19 feb 2011 - 21:49:42
thom
thom
Quote
TheKnitter (za 19 feb 2011 20:16:41 somda.nl): Ik snap het gezeik niet over die sticker. Wees BLIJ dat de loc rijdt!
Of had je hem liever zien wegrotten? Maarja, bij spotters kunnen de bedrijven het toch niet goed doen, want er is altijd wel weer gezeur omdat het "niet" goed is!
NVBS heeft voor deze reclame gekozen, en dat een olympische of ov-chip stel totaalreclame heeft, daar is door dat bedrijf gekozen. En dus ook meer geld neergeteld.
Jij overdrijft anders net zo als iedereen die moppert over die sticker.

Zoals jij het zegt moet iedereen elke lokomotief die een respectabele leeftijd heeft en geschilderd is in welke kleurstelling dan ook maar accepteren, omdat de lok nou eenmaal zo oud is....

Zoals jij het zegt, hadden we als EETC 1600'en had gekocht ipv de 1200'en en die lokken deze kleurstelling had gegeven wél mogen mopperen omdat die machines minder oud zijn ? Daarnaast zijn deze 1200 nog even commercieel in gebruik als dat elk andere niet-museum lok dat is, dus wat is nou het verschil...

Verder, een mening over een kleurstelling zegt niets over de technische staat, en al helemáál niks over een vernoeming van die machine, dus ik zie het probleem niet...

Mvg,
Thom
Die het mooi vind dat die karren nog rijden, nog mooier vind dat die lok naar iemand vernoemt is die wat heeft betekend voor deze machines..
Maar de kleurstelling toch echt niets vind

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 19 feb 2011 om 21:53:18

Zaterdag 19 feb 2011 - 22:04:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Volgens mij heeft iedereen zijn zegje wel gedaan. Zullen we hier ook vriendelijk tegen elkaar blijven en elkaar met respect behandelen?


Zaterdag 19 feb 2011 - 22:07:46
pmichiels
pmichiels
Met verbazing de discussie gelezen. Zelf vind ik de beschildering zeer geslaagd, waarbij ik me realiseer dat het iets zeer persoonlijks is. Om mijn bijdrage dan maar te geven: toen de 1255 in Vos-logisticsbeschildering op de baan kwam, was dat volgens mij ook voor niemand een probleem. Gelukkig dus dat EETC en NVBS hun eigen plan hebben getrokken en zo weer een nieuwe fase hebben ingeluid in het leven (de vele levens) van de 1200en.

En voor wie nog twee plaatjes uit Groenekan durft te bekijken ....: www.flickr.com
www.flickr.com

Zaterdag 19 feb 2011 - 22:29:06
snowie
snowie
De 1254 kwam om 13:56 door Soestduinen en heeft bijna Amersfoort bereikt www.flickr.com
Na de presentatie ging de loc naar Wgm en passeerde hierbij de Eempolder net na vertrek uit Amersfoort - groet terug aan de mcn www.flickr.com

Laatst bewerkt door snowie op Zaterdag 19 feb 2011 om 22:29:28

Zaterdag 19 feb 2011 - 22:39:53
DE2
DE2
Ik kan niks anders zeggen dan dat ik de kleur erg mooi vind en de gedachte achter het dopen van de lok nog veel mooier! Hoop persoonlijk dat het ooit de bedoeling is dat de 1200'en de treinen zelf naar de grensstations gaat rijden lijkt me een erg mooi gezicht!

Grtz Frank

Groeten uit Alkmaar-Noord

Zaterdag 19 feb 2011 - 22:46:56
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
Rinse (za 19 feb 2011 18:20:29 somda.nl): ...
Er komen dus nog genoeg andere 1250-locs zonder stikkers.....
hoeveel 125x locs zijn er dan die rijvaardig zijn/gemaakt worden?
Genoeg vind ik dan ook een beetje een groot woord.

Laatst bewerkt door thieskes op Zaterdag 19 feb 2011 om 22:47:28

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zaterdag 19 feb 2011 - 22:49:34
Sperwer
Sperwer
De discussie van vandaag op dit forum leert twee dingen:
1. er zijn heel wat negatievelingen aan het woord,
2. de NVBS heeft haar doel bereikt: meer aandacht.

Er is naar mijn mening geen historisch erfgoed verprutst door een paar stickers op een loc die toch al geen historische livrei heeft.

En jongens, gun de NVBS haar feestje!

Zaterdag 19 feb 2011 - 23:03:09
NDS
NDS
Ik was redelijk verbaasd toen ik de eerste foto's zag, eerste gedacht was; "ooh mijn god hoe kun je een mooie huisstijl verkloten door goedkope misplaatste reclame stikkers".

Als er zo nodig reclame op moet besteed dan meer tijd aan het ontwerp en laat het vloeiender overlopen naar de normale huisstijl. Maar persoonlijk zie ik er naast de grote opschriften liever helemaal niks aan reclame op.

Trouwens denk ik dat de aandacht voor de vernoeming van die loc stukken groter was geweest als de reclame er niet was geweest. Dan was het naar mijn idee een loc in een aparte huisstijl met een naam/verhaal ipv een mislukt reclame object.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 19 feb 2011 - 23:16:53
Rinse
Rinse
Quote
thieskes (za 19 feb 2011 22:46:56 somda.nl):
Quote
Rinse (za 19 feb 2011 18:20:29 somda.nl): ...
Er komen dus nog genoeg andere 1250-locs zonder stikkers.....
hoeveel 125x locs zijn er dan die rijvaardig zijn/gemaakt worden?
Genoeg vind ik dan ook een beetje een groot woord.
We hebben nu 3 locs serie 1200 van EETC die rijvaardig zijn (de 1251, 1252 en 1254). Als het, zoals Broek53 zegt en die heeft er meestal wel een aardige kijk op, de bedoeling is om alle 1250-ers in EETC kleuren te brengen dan lijkt me dat dit in ieder geval de 1251 en 1252 betreft. Misschien dat de 1255 daar ook nog toe behoort maar dat is gokken. Dan zou je dus 2 of 3 locs serie 1250 zonder stickers hebben (tenzij er iemand anders reclame wil maken) en eentje met stickers. Dan heb je 3 of 4 rijvaardige 1250 locs waarvan 67-75% geen stikkers heeft. En ja, dat vind ik genoeg (of voldoende; ben je meer tevreden als ik dat woord gebruik?).

Laatst bewerkt door Rinse op Zaterdag 19 feb 2011 om 23:21:57

Zaterdag 19 feb 2011 - 23:17:45
mdj
mdj
Ik vraag me af...

Heeft die gele bies niet geheel toevallig niet te maken met de toelating voor IVW? (1 vierkante meter geel of wit) en omdat het in feite de gele bies hetzelfde is gebleven, waardoor dit ook zou mogen? Alleen het blauw is veranderd naar rood/bruin (die discussie over welke kleur het precies is, ga ik niet voeren)...

Of heeft dat er niets mee te maken en zou de procedure over een geheel nieuwe kleurstelling gevolgd moeten worden? (dus de oppervlakte van de bies bies samen zou 1 vierkante meter zijn. (alleen het front)

Over die sticker... Het is een loc voor commerciele ritten. Niet voor museumritjes of iets dergelijks (niet als hoofddoel iig). Laat lekker de mensen die iets aan die loc betaalt hebben (dat kan in diensten of in geld) bepalen hoe die eruit komt te zien, niet de hobbyist die toch geen inkomsten genereren.

Verder vind ik de kleurstelling heel erg geslaagd. Een verwijzing naar het heden (het rood/bruin van EETC) en een verwijzing naar een tijdperk wat toch wel een mijlpaal is geweest in de geschiedenis van het goederenvervoer (de gele bies, en dat het een 1200-loc was, die van de sloop is gered... Het had bij wijze van spreke ook een 1300-loc geweest kunnen zijn natuurlijk...

Bij twijfel: gebruik beton.

Zondag 20 feb 2011 - 01:45:31
thom
thom
Die gele bies is er inderdaad ingebleven om aan dat contrastvlak te voldoen.
Zolang je daaraan voldoet mag je verder op de lok kliederen wat je wilt, dat hoef je niet bij IVW aan te vragen of goed te laten keuren.

Zondag 20 feb 2011 - 08:29:13
dh3201
dh3201
Quote
mren (za 19 feb 2011 17:20:39 www.somda.nl): Ach, je zit bij reclamelocs ook snel vast aan 'vaste kleuren'. Voor de Koplopers werd dat Nationaal Oranje en voor de NVBS is blauw-wit nu eenmaal standaard.
En voor Bayer was dat koppijnmintgroen, maar dat paste ook wel weer bij het onderwerp aspirine.
Voor wie niet van reclame op locs houdt raad ik het af om naar de Rhätische Bahn te gaan. Een Ge 4/4 III zonder reclame is uitermate zeldzaam.

Groeten uit Chur, ga zometeen naar St.Moritz.

Shqiperise-lopers?

Maandag 21 feb 2011 - 13:17:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ideetje, de andere lok`s reclame laten maken voor resp. Railmagazine, Railhobby en/of misschien zelfs Spoorwegjournaal

Bij de weg, weet iemand de treinnummers van de gereden ritten?

Laatst bewerkt door gvttreinen op Maandag 21 feb 2011 om 13:20:59

Maandag 21 feb 2011 - 13:36:23
WLE 21
WLE 21
Gv-Amf heeft gereden onder nummer 87712, naar de Wgm weet ik niet.

Maandag 21 feb 2011 - 13:38:56
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Rotterdam Noord Goederen - Den Haag HS 87710
Amersfoort - Amsterdam Watergraafsmeer 87713


Maandag 21 feb 2011 - 16:39:19
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Durf te wedden dat alle klagers die nu zo gigantisch aan het klagen zijn over deze stickers, straks als dolle honden er achter aan zitten te rennen om er een plaatje van te maken. Helemaal als het eind nadert van de stickers.

Lach me kapot als de andere loks met Railmagazine of Railhobby stickers om.
Maar dan met een spoorwegjournaal nog wel even met een reeks 11.8 komen met stickers.

En nog een laatste bericht voor alle klagers van deze stickers.
Maak je niet druk er zijn veel ergere zaken om je druk over te maken.
Wat maakt zo'n lok met stickers nou uit, ook dit is uniek in zijn eigen manier.


Maandag 21 feb 2011 - 17:02:31
dwem
dwem
Inderdaad, zo als iemand al schreef: neem nou die hekken waar ProRail onze foto's mee ontsiert.
DAT is pas ellende !

Mensen, het is maar een hobby, hoor!

Maandag 21 feb 2011 - 17:04:17
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Vind ik ook geen probleem, leert je creatief te zijn met de omgeving.


Maandag 21 feb 2011 - 17:58:13
fred67nl
fred67nl
Quote
edje (ma 21 feb 2011 16:39:19 www.somda.nl): Durf te wedden dat alle klagers die nu zo gigantisch aan het klagen zijn over deze stickers, straks als dolle honden er achter aan zitten te rennen om er een plaatje van te maken. Helemaal als het eind nadert van de stickers.

Lach me kapot als de andere loks met Railmagazine of Railhobby stickers om.
Maar dan met een spoorwegjournaal nog wel even met een reeks 11.8 komen met stickers.

En nog een laatste bericht voor alle klagers van deze stickers.
Maak je niet druk er zijn veel ergere zaken om je druk over te maken.
Wat maakt zo'n lok met stickers nou uit, ook dit is uniek in zijn eigen manier.
Op mijn leeftijd ho ik al lang niet meer achter treinen aan.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Maandag 21 feb 2011 - 19:01:21
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dwem for president.

Maandag 21 feb 2011 - 22:42:28
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Quote
edje (ma 21 feb 2011 16:39:19 www.somda.nl): Durf te wedden dat alle klagers die nu zo gigantisch aan het klagen zijn over deze stickers, straks als dolle honden er achter aan zitten te rennen om er een plaatje van te maken. Helemaal als het eind nadert van de stickers.

Lach me kapot als de andere loks met Railmagazine of Railhobby stickers om.
Maar dan met een spoorwegjournaal nog wel even met een reeks 11.8 komen met stickers.

En nog een laatste bericht voor alle klagers van deze stickers.
Maak je niet druk er zijn veel ergere zaken om je druk over te maken.
Wat maakt zo'n lok met stickers nou uit, ook dit is uniek in zijn eigen manier.
Precies, je hebt helemaal gelijk.

Als je al langer als vrijwilliger in dit wereldje meeloopt, dan weet je dat je kop onherroepelijk op het hakblok gaat als je probeert een ludieke actie te organiseren. Het zijn dan meestal degenen die het meest passief toekijken die met veel plezier de guillotine bedienen. Dat is eigenlijk overigens meer hun probleem.

Ik weet dat het drietal achter de NVBS-reclameloc en de talloze vrijwilligers, enkele sponsoren (wat op de site van N.S. te B. staat is een onjuiste aanname) en nog wat mensen die hebben bijgedragen in welke vorm dan ook desondanks met enorm veel plezier op afgelopen zaterdag terug kijken. Afgezien van voornoemde negatieve reacties hebben ze zaterdag heel veel mensen enorm veel plezier gedaan. Dat blijkt uit de talloze reacties op het station van Amersfoort, in het NVBS-honk en e-mails die diverse NVBS-geledingen hebben ontvangen. Het was zaterdag op het station van Amersfoort gezellig, net als in NVBS-Centraal. Enorm veel enthousiaste reacties langs de baan.

Het is heel makkelijk allerlei kritiek te spuien, maar het zou de criticasters sieren eerst te vragen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Ik ga daarover niet al teveel uitweiden (zoals mren al zei: lees het maart-nummer van Op de Rails) maar ik wil toch wel wat kwijt. Allereerst is de 1254 een loc bedoeld voor de commerciële dienst. Het bedrijf dat de machine inzet heeft dus wat te zeggen over de kleurstelling. Die is dus verre van historisch en het is nooit te bedoeling geweest een knipoog te maken naar het livrei van ooit de 1215-1225. Maakt niet uit, de 1254 is tenslotte geen museumloc. Het argument dat een klassieke locomotief ‘verpest’ zou zijn, raakt dus kant noch wal. De 1254 is net zo’n werkpaard als pak ‘m beet een VIRM, alleen wat leuker (dit is een persoonlijke mening, voor het geval iemand meteen de trekker wil overhalen…). Als EETC met 1800’en zou rijden was een 1800 uitverkoren geweest, zo simpel is het, maar gelukkig doen ze dat niet. Het valt te prijzen dat EETC ruimte laat voor dit soort initiatieven; er zullen in deze tijden van corporate identity weinig bedrijven zijn die nog zoiets zouden toelaten. Mag ik daarom wat waardering voor EETC?

Ten tweede beperkt de oude ondergrond die een 1200 vormt het gebruik van folie. De leverancier van de folie durfde het niet aan de loc helemaal in de folie te trekken. Over het design - ingegeven door een aantal beperkingen - is nagedacht. Er zitten wat geintjes in, maar die moet je natuurlijk wel willen zien. Hiervoor verwijzen we ook naar het maart-nummer van Op de Rails. Maar ja, zoveel mensen, zoveel smaken. Daar kan niemand iets aan doen.

Verder vonden enige mensen het nodig ongenuanceerd te oordelen over de NVBS in relatie tot de naamgeving van de loc. Ook dit is te snel geoordeeld, omdat de NVBS met het naam geven absoluut niets te maken heeft gehad en ik vraag me zelfs af of degene die de teksten voor de website heeft geschreven hiervan op de hoogte is geweest. Dit is een eigen initiatief geweest van de beide eigenaren van de loc en om de naamgeving in zeer klein comité te laten plaats vinden (helaas maakten omstandigheden dit noodzakelijk) wist tot de gebeurtenis op Den Haag HS hier vrijwel niemand iets van af. Uiteraard vindt de NVBS de doop van de loc een uiterst sympathiek idee.

Er zal dit jaar nog wel het e.e.a. rond en met de 1254 worden georganiseerd. Daarmee gaat de wens van heel veel mensen in vervulling, zeker als het uitgedachte scenario uitvoerbaar blijkt. Dat blijkt uit de reacties uit Amersfoort. Ik zou dutchtrain en zijn maten willen adviseren die dagen gewoon binnen te blijven. Hoeven ze zich ook niet te ergeren en blijven wij verschoond van hun commentaar. Wel bedankt voor het aanzwengelen van de discussie: het heeft de NVBS extra naambekendheid opgeleverd. Altijd fijn.

Mochten er nog vragen zijn: stel ze gerust. Wij zijn echt niet te beroerd toelichting te geven, mits de vragen natuurlijk op een fatsoenlijke manier gesteld. Op ongenuanceerd gebral gaan we niet in.

De 1254 heeft nog wat last van ongemakken als gevolg van langdurige stilstand. Als de loc hersteld is zal ze samen met de 1251 en 1252 in de bekende diensten verschijnen. Waar mogelijk kondigen we dat hier aan.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op Maandag 21 feb 2011 om 22:42:37

Maandag 21 feb 2011 - 23:11:56
kevinevers
kevinevers
Waardering voor EETC is er zeker!...Het is voor de hobbyist een heel leuk bedrijf met museumwaardig materiaal..

We kunnen met zn allen blij zijn dat we zon 1200 nog kunnen zien rijden in de actieve dienst. Het belangrijkste..het is de keuze van EETC geweest om hem zo te maken..Ondanks dat ik persoonlijk dergelijke grote sticker in combinatie met de kleur van de sticker niet mooi vind op de kleur van de 1254 is dat mijn smaak...en een smaak is persoonlijk daar kan je ook niks aan veranderen. Ik zal hem zeker fotograferen/het neemt niet weg dat ik hem niet zal fotograferen als die voor mijn lens komt want zeg nou zelf een rijdende 1200 is toch altijd mooi al is die grasgroen...

Raymond bedankt voor de aanvulling.

EDIT: Zin over fotograferen wat meer leesbaarder gemaakt. En voor Tim de zin er weer bijgezet:P...

Laatst bewerkt door kevinevers op Maandag 21 feb 2011 om 23:35:57


Maandag 21 feb 2011 - 23:11:56
Sperwer
Sperwer
Jij bent zeker wel geabonneerd op SJ

Maandag 21 feb 2011 - 23:17:32
Sperwer
Sperwer
Kevin, is dat een tikfout? Je fotografeert hem niet?

Laatst bewerkt door Sperwer op Maandag 21 feb 2011 om 23:18:12

Maandag 21 feb 2011 - 23:20:17
treintim
treintim
Hij fotografeert hem juist wel als de loc voorbij komt. Na het aanvangen van een zin met "Neemt niet weg dat..." volgt er daarna meestal een tweede 'niet'. De zin is geheel kloppend volgens de grammatica en spelling.
@Kevin: niet gelijk een goed kloppende zin aanpassen...

Laatst bewerkt door treintim op Maandag 21 feb 2011 om 23:22:08

Maandag 21 feb 2011 - 23:31:35
Sperwer
Sperwer
Treintim, Kevin heeft zijn zin aangepast en nu klopt hij wel!

Zijn jullie ook zo benieuwd naar de reacties van RH en RM? Zouden zij het aandurven om foto's te plaatsen?

Maandag 21 feb 2011 - 23:51:24
broek53
broek53
Zij zouden zich onsterfelijk belachelijk maken als ze het niet zouden doen, dunkt mij.

Dinsdag 22 feb 2011 - 11:33:25
dwem
dwem
:-)

Dinsdag 22 feb 2011 - 13:10:54
zaza
zaza
't is toch wel weer bijzonder hoe heel hobbyisisch Nederland in de ban is van een paar stickers. Ik vind het een geweldig initiatief!

Ik moet de laatste tijd trouwens toch ook weer regelmatig aan het boek van Henk Bouman over de 1200 denken "De geschiedenis van de Nederlandse Amerikanen". Die geschiedenis gaat opnieuw z'n zoveelste (niet beschreven) hoofdstuk beleven

Dinsdag 22 feb 2011 - 14:32:47
verschuyl
verschuyl
Komt er dan ook weer een nieuwe uitgave van dan? Ik zou dat boek wel graag willen hebben. Maar op marktplaats staan ze wel eens voor meer dan 100 euro!!! Dat vind ik wel heel erg duur voor een boek hoor!!

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Dinsdag 22 feb 2011 - 15:12:41
dutchtrain
dutchtrain
Het is veel geld voor een boek, inderdaad, maar WAT voor boek krijg je dan! Ik heb zelf het 1200 boek wel, maar als er een nieuwe uitgave bijkomt (met ACTS verleden en nu dus van EETC) Dan zal ik er dat geld zeker wel voor overhebben! Voor elke 1200 fan is het een must have item!

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 22 feb 2011 om 15:59:14, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Dinsdag 22 feb 2011 - 16:15:31
verschuyl
verschuyl
Ik vind het gewoon interessante boeken om te lezen. Daar staat veel meer in dan dat boek van die elektrische locomotieven! En dat boek is ook al meer dan 25 jaar oud!! En het boek van de 1000 locomotief komt ook weer uit!!!!

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Dinsdag 22 feb 2011 - 17:02:23
mren
mren
Voor wie 100 euro wat te veel is, het 1200-boek is in te zien in de NVBS-bibliotheek te Amersfoort. Met locatienummer Sm-100.021 in de hand, loop je er zo naar toe. Voor NVBS-leden is het uiteraard te lenen

Dinsdag 22 feb 2011 - 17:56:22
dutchtrain
dutchtrain
Quote
verschuyl (di 22 feb 2011 16:15:31 www.somda.nl): Ik vind het gewoon interessante boeken om te lezen. Daar staat veel meer in dan dat boek van die elektrische locomotieven! En dat boek is ook al meer dan 25 jaar oud!! En het boek van de 1000 locomotief komt ook weer uit!!!!
Hoe weet jij dat dat boek opnieuw word uitgebracht? Ik heb ook gehoord dat er een boek gaat komen over de serie 1500, weet iemand hier meer over?

Dinsdag 22 feb 2011 - 19:08:56
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Er is op Beneluxspoor gemeld dat het 1000-boek weer uitkomt. Hoe zeker dat is weet ik zo niet, dan moet je t topic opzoeken aldaar.

Woensdag 23 feb 2011 - 09:18:03
verschuyl
verschuyl
Quote
mren (di 22 feb 2011 17:02:23 www.somda.nl): Voor wie 100 euro wat te veel is, het 1200-boek is in te zien in de NVBS-bibliotheek te Amersfoort. Met locatienummer Sm-100.021 in de hand, loop je er zo naar toe. Voor NVBS-leden is het uiteraard te lenen
Ja, maar dat is om te lenen. Ik wil het wel kopen! Kan het in mijn eigen boekenkast staan Die van NVBS kan ik zeker niet kopen dan?

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Woensdag 23 feb 2011 - 10:52:08
Sperwer
Sperwer
Zou Op de Rails niet in de loop van dit jaar met dit stuk geschiedenis op de proppen komen? Dat lijkt me een goede (en voordelige) zaak!

Woensdag 23 feb 2011 - 12:22:17
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
Sperwer, kom deel uitmaken van onze denktank!

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Woensdag 23 feb 2011 - 13:00:28
verschuyl
verschuyl
Quote
Sperwer (wo 23 feb 2011 10:52:08 www.somda.nl): Zou Op de Rails niet in de loop van dit jaar met dit stuk geschiedenis op de proppen komen? Dat lijkt me een goede (en voordelige) zaak!
Maar als je dat boek nou niet hebt dan? Dan is die uitbreiding toch ook niet echt nodig?? Dan mis je alles wat daarvoor is gebeurd! Bij de NS en zo.

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Woensdag 23 feb 2011 - 13:12:33
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Een goed artikel kenmerkt zich door een gedegen inleiding.

Woensdag 23 feb 2011 - 15:20:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
1200`n boek voor 55 Euro op Marktplaats, nog geen 100 dus! zie: link.marktplaats.nl
Anders, wie bied zich aan als schrijver voor een aanvullende boek over de 1200`n, foto`s zijn er in ieder geval voldoende

Woensdag 23 feb 2011 - 19:50:10
jack5812
jack5812
Het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels is enkele jaren geleden op nieuw en geactualiseerd uitgebracht. Dat zal men ook kunnen doen met het 1200 boek.

Laatst bewerkt door jack5812 op Woensdag 23 feb 2011 om 19:50:28

Woensdag 23 feb 2011 - 19:59:11
nohab
nohab
Flickr bvisser
Ja, maar De Alk is Uquilair niet.

Woensdag 23 feb 2011 - 20:12:50
maigoda
maigoda
Quote
verschuyl Daar staat veel meer in dan dat boek van die elektrische locomotieven! En dat boek is ook al meer dan 25 jaar oud!!
Eerste druk: 1988
Tweede druk: 1989
Maximaal 23 jaar oud dus.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 23 feb 2011 - 22:57:25
daniel81
daniel81
Quote
Sperwer (ma 21 feb 2011 23:31:35 www.somda.nl): Treintim, Kevin heeft zijn zin aangepast en nu klopt hij wel!

Zijn jullie ook zo benieuwd naar de reacties van RH en RM? Zouden zij het aandurven om foto's te plaatsen?
Ik herinner me nog de reactie van SJ op de wijlen RH-hondekop. Ik citeer letterlijk SJ 95: "Wie niet verblind werd door de weerkaatsende zon vergat bijna van verbijstering op z'n ontspanknopje te drukken. Wat was dit nu voor een monsterlijke vertoning: een vuurrode kop met priemende gele koplampen en dito typhoonrooster... Dit was geen hondekop, dit was een mislukte mombakkes voor carnaval!"
En inderdaad, er stond géén foto bij, i.t.t. tot alle andere bijzondere hondekoppen die rond die tijd op de baan verschenen ...
Maar daarbij wel de gigantische nuance dat de RH-hondekop er echt vele malen beroerder uitzag dan de 1254 met bestickering

Woensdag 23 feb 2011 - 23:09:50
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Onder www.raymondkies.nl is voor de degenen die het aandurven een fotoserie te zien hoe de kale 1254 de NVBS-loc werd (ga dan even naar 'Andere thema's' en scroll even door tot het laatste item onder Nederland).


Woensdag 23 feb 2011 - 23:37:52
kevinevers
kevinevers
Wat me eigenlijk nog opvalt he is dat het ACTS schildje op de neus maar aan één zijde gele letters heeft gekregen. Is daar bewust voor gekozen?


Woensdag 23 feb 2011 - 23:45:58
mren
mren
Ja.

Donderdag 24 feb 2011 - 09:19:31
verschuyl
verschuyl
Quote
maigoda (wo 23 feb 2011 20:12:50 www.somda.nl):
Quote
verschuyl Daar staat veel meer in dan dat boek van die elektrische locomotieven! En dat boek is ook al meer dan 25 jaar oud!!
Eerste druk: 1988
Tweede druk: 1989
Maximaal 23 jaar oud dus.
Groetjes,
Emiel
Nou ja, bijna 25 jaar dus. Ik zal op die link van Marktplaats kijken

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Donderdag 24 feb 2011 - 11:30:37
dwem
dwem
Quote
mren (wo 23 feb 2011 23:45:58 www.somda.nl): Ja.
Was me ook opgevallen.
Gokje: voor- en achterkant van de loc.

Dirk

Donderdag 24 feb 2011 - 15:37:43
dutchtrain
dutchtrain
Waarom is er gekozen om maar 1 zijde van die letters gelig te schilderen?

Donderdag 24 feb 2011 - 15:47:01
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
We hebben ons laten vertellen dat fotografen dat leuk vinden. Kunnen ze twee verschillende frontjes fotograferen.

Zondag 27 feb 2011 - 16:13:46
dh3201
dh3201
Quote
Sperwer (ma 21 feb 2011 23:31:35 www.somda.nl): Zijn jullie ook zo benieuwd naar de reacties van RH en RM? Zouden zij het aandurven om foto's te plaatsen?
Nadat de RailHobby 374 door niet-Railhobby'ers is aangepast heeft RailHobby zeker twee plaatjes van de aangepaste uitvoering geplaatst.

Shqiperise-lopers?

Zondag 27 feb 2011 - 16:14:32
thom
thom
Ik denk dat de laatste keer 'railhobby' wat anders moet zijn ?

Zondag 27 feb 2011 - 16:51:31
dh3201
dh3201
Nee. Even gespit in mijn stapel tijdschriften: RailHobby 96/3, pagina's 5 en 23.

Shqiperise-lopers?

Zondag 27 feb 2011 - 19:02:50
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Voor de mensen die nog nooit de Railhobby mat54 hebben gezien.

farm5.static.flickr.com

farm5.static.flickr.com

Kijken op eigen risico


Maandag 28 feb 2011 - 08:53:12
verschuyl
verschuyl
Wat een verschrikkelijk lelijk treinstel!! Gelukkig is dat gedrocht al gesloopt en is er een mooier treinstel bewaard in het museum!!!

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Maandag 28 feb 2011 - 13:11:33
klaass16
klaass16
Het is een leuk treinstel, Ik vond de Bloedneus met de witte kop pas lelijk!

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Maandag 28 feb 2011 - 13:13:08
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Martijnmet: en nu weer terug on-topic!


Maandag 28 feb 2011 - 14:09:21
fugazi
fugazi
Quote
thieskes (za 19 feb 2011 22:46:56 www.somda.nl):
Quote
Rinse (za 19 feb 2011 18:20:29 somda.nl): ...
Er komen dus nog genoeg andere 1250-locs zonder stikkers.....
hoeveel 125x locs zijn er dan die rijvaardig zijn/gemaakt worden?
Genoeg vind ik dan ook een beetje een groot woord.
Naast de 1254 ook de 1251 en 1252. Persoonlijk vind ik de stickers wel leuk, met in gedachten dat er nog 2 komen zonder bestickering.

Maandag 28 feb 2011 - 14:12:07
wilcot
wilcot
is er al bekend of wanneer de andere loks voor zien worden van de andere kleur. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat de 1254 de lege materiaal ritten gaat doen.

Maandag 28 feb 2011 - 14:19:51
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Men verwacht de 1254 deze week klaar te hebben. De loc zal dan ongetwijfeld tussen de Watergraafsmeer en Amsterdam C verschijnen. De indienststelling van de 1254 heeft vooralsnog geen gevolgen voor de kleurstelling van de 1251 en 1252.

Donderdag 03 mrt 2011 - 08:52:25
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
De 1254 is volledig dienstvaardig en zal als het goed is vandaag de bekende leeg materieeltreinen voor haar rekening nemen.

Het is goed gegaan, hoor ik net. Vanaf nu voorlopig 'Stammlok' voor de uitwisselingslagen in Amsterdam.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op Donderdag 03 mrt 2011 om 12:24:51


Dinsdag 08 mrt 2011 - 20:34:44
Apda
Apda
In het Duitse tijdschrift Lok Report staat een foto (van Richard Krol) van loc 1254 "in de nieuwe kleuren van de NVBS"

Maandag 18 apr 2011 - 10:41:17
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
1254 staat nu in Venlo en gaat als het goed is om 11.25 als losse loc terug naar Amsterdam. Of 11.25 wordt gehaald is nog onzeker, de machine staat nog op het 'Duitse' deel van het emplacement en er is geen dieselloc om hem weer onder 1500 Volt te helpen.

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Maandag 18 apr 2011 - 10:56:44
lex_t
lex_t
Quote
NVBS/OdR (ma 18 apr 2011 10:41:17 www.somda.nl): de machine staat nog op het 'Duitse' deel van het emplacement en er is geen dieselloc om hem weer onder 1500 Volt te helpen.
Kom zeg, ff duwen met een paar man.

Maandag 18 apr 2011 - 11:00:59
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Moeten ze DB Schenker even vragen.

Maandag 18 apr 2011 - 12:18:56
mark
mark
Of een stuk of 10 leden van de NVBS met enige ervaring: www.nvbs.com

Laatst bewerkt door mark op Maandag 18 apr 2011 om 12:19:04

Maandag 18 apr 2011 - 13:44:51
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
de 1254 om 13.33 aan te Ut komend uit `t zuiden.

Dinsdag 10 mei 2011 - 18:39:17
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
Komend weekeinde is het niet mogelijk de Watergraafsmeer te verlaten in de richting van Amsterdam C. Dat heeft voor de nachttreinen de consequentie dat de ochtendtreinen direct uitlopen op de Watergraafsmeer. 's Avonds wordt het interessanter: de 1700, die de trein naar Emmerich zal trekken, gaat met het leeg materieel naar Naarden-Bussum, met de 1254 achterop. De 1254 zal de trein vervolgens naar Amsterdam C brengen en zaagt zich vervolgens weer een weg naar de Watergraafsmeer.
Gedetailleerde tijden zullen nog volgen, maar het is de gelegenheid bij uitstek de NVBS-loc eens buiten het normale werkterrein te fotograferen.
Heb je mooie foto's, denk dan eens hier aan: www.nvbs.com

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Dinsdag 17 mei 2011 - 20:02:08
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
Er komt weer een mogelijkheid om mee te doen aan www.nvbs.com

De 1254 gaat donderdag een conditierit met veertien EETC-rijtuigen rijden van de Watergraafsmeer naar Venlo en terug:

(LM)87700E
(Wgm V 08:44 - Vl A 11:22)

Leeg mat E lok+14 rijtuigen
EETC.
test rit 406 meter
40 (40) Km/u
Wgm V 08:44
Wgmrba D 08:46
Mdsa D 08:48
95 (100) Km/u
Mdsa D 08:48
Dmnz D 08:49
Vspa D 08:50
Asdar D 08:52
Asb D 08:53
Ashd D 08:54
Ac D 08:56
Aco D 08:57
Bkl D 09:05
Bkla D 09:06
Mas D 09:09
Utzl D 09:13
Utma D 09:15
Ut LSP D 09:18
Utge A 09:20
90 (100) Km/u
Utge V 09:24
Utva D 09:26
Ln D 09:27
Htn D 09:30
Gdma D 09:42
Gdm D 09:44
Mbtwan D 09:46
Mbtwaz D 09:48
Htda D 10:02
Ht A 10:04
95 (100) Km/u
Ht V 10:17
Vga D 10:20
Btl D 10:27
Lpe D 10:30
Beto D 10:33
At D 10:37
Ehv D 10:42
Tgra D 10:45
Hmbv D 10:51
Hm D 10:54
Dn D 11:00
Grvn D 11:06
Hrt D 11:12
Br D 11:19
Vl A 11:22


(LM)87701E
(Vl V 12:53 - Wgm A 15:38)

Testrit 406 meter
85 (100) Km/u
Vl V 12:53
Br D 12:56
Hrt D 13:04
Dn D 13:17
Hm D 13:24
Hmh D 13:27
Hmbv D 13:28
Tgra D 13:34
Ehv D 13:38
95 (100) Km/u
Ehv D 13:38
At D 13:44
Bet D 13:48
Beto D 13:49
Lpe D 13:52
Btl D 13:54
Vga D 13:59
Ht A 14:03
V 14:10
Htda D 14:12
Mbtwaz D 14:25
Mbtwan D 14:27
Gdm A 14:30
V 14:42
Gdma D 14:44
Htnc D 14:54
Ln D 15:00
Ut D 15:04
Utma D 15:07
Utzl D 15:08
Mas D 15:12
Bkla D 15:16
Bkl D 15:17
Aco D 15:25
Ac D 15:26
80 (100) Km/u
Ac D 15:26
Ashd D 15:29
Asb D 15:30
Dvaz D 15:31
Vspa D 15:32
Dmnz D 15:33
Mdsa D 15:34
40 (40) Km/u
Mdsa D 15:34
Wgmrba D 15:36
Wgm A 15:38

Veel fotoplezier!

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Dinsdag 17 mei 2011 - 20:29:06
treinfan
treinfan
ik heb het bij de bijzondere ritten gezet, dank voor het delen van de dienstregeling!

[Bezig met laden...]

Dinsdag 17 mei 2011 - 22:00:49
sik214
sik214
Heeft EETC al 14 rood-bruine bakken? Dat zou helemaal gaaf zijn!

Woensdag 18 mei 2011 - 01:37:03
ruysdael
ruysdael
Pracht van een loc, die 1254! Ik snap niet dat de NVBS daar niet iets van een fotowedstrijd aan gekoppeld heeft...

Woensdag 18 mei 2011 - 01:51:00
treintim
treintim
Dat heeft de NVBS wel degelijk.

Woensdag 18 mei 2011 - 01:51:34
mren
mren
Heb je daar een link van ofzo?

(terzijde: maccerr heeft niet echt een ontwikkeld gevoel voor ironie )

Laatst bewerkt door mren op Woensdag 18 mei 2011 om 01:52:17

Woensdag 18 mei 2011 - 02:08:05
ruysdael
ruysdael
Quote
treintim (wo 18 mei 2011 01:51:00 www.somda.nl): Dat heeft de NVBS wel degelijk.
Oohw, sorry, per ongeluk overheen gelezen denk ik . Vond het al zo vreemd dat ik het in geen enkel topic over de 1200-en terug kon vinden...

Laatst bewerkt door ruysdael op Woensdag 18 mei 2011 om 02:10:29

Woensdag 18 mei 2011 - 06:41:17
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
NVBS/OdR (di 17 mei 2011 20:02:08 www.somda.nl): Er komt weer een mogelijkheid om mee te doen aan www.nvbs.com

De 1254 gaat donderdag een conditierit met veertien EETC-rijtuigen rijden van de Watergraafsmeer naar Venlo en terug
Is misschien bekend of trein 87701 vanaf Ut het binnenspoor of het buitenspoor pakt?

Woensdag 18 mei 2011 - 09:03:27
train85
train85
Binnenspoor.

www.mat64.nl

Woensdag 18 mei 2011 - 09:11:10
nohab
nohab
Flickr bvisser
Bedankt!

Woensdag 18 mei 2011 - 09:37:28
treinfan
treinfan
een tip voor de volgende keer: aan de dienstregeling is altijd wel te zien of het binnenspoor genomen wordt of het buitenspoor: vertrek Ut van de 87701 is 15:04, 6 minuten voor IC 3048. Trein 87701 is om 15:30 te Asb, terwijl IC 3048 al om 15:28 te Asa is. Conclusie: trein 87701 rijdt niet op het spoor waarop IC 3048 rijdt

[Bezig met laden...]

Woensdag 18 mei 2011 - 10:12:00
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Ik vermoed dat te Venlo gebruik wordt gemaakt van spoor 2, zodat men geen rangeerploeg hoeft in te schakelen. Klopt dit vermoeden?

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Woensdag 18 mei 2011 - 10:28:40
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Quote
sik214 (di 17 mei 2011 22:00:49 somda.nl): Heeft EETC al 14 rood-bruine bakken? Dat zou helemaal gaaf zijn!
Toch niks mooier dan een bonte trein?


Woensdag 18 mei 2011 - 10:55:09
train85
train85
Quote
thieskes (wo 18 mei 2011 10:12:00 www.somda.nl): Ik vermoed dat te Venlo gebruik wordt gemaakt van spoor 2, zodat men geen rangeerploeg hoeft in te schakelen. Klopt dit vermoeden?
Spoor 7 in Venlo gepland.

www.mat64.nl

Woensdag 18 mei 2011 - 12:26:45
sik214
sik214
Quote
103 220-0 (wo 18 mei 2011 10:28:40 www.somda.nl):
Quote
sik214 (di 17 mei 2011 22:00:49 somda.nl): Heeft EETC al 14 rood-bruine bakken? Dat zou helemaal gaaf zijn!
Toch niks mooier dan een bonte trein?
Tja, smaak he ....

1254+blauw+bruin+ etc +bruin+1251 is natuurlijk ook leuk! (Om en om:-)).

Laatst bewerkt door sik214 op Woensdag 18 mei 2011 om 12:27:09

Woensdag 18 mei 2011 - 13:00:24
NSR1855
NSR1855
Tsja.. nog meer wensen?


Woensdag 18 mei 2011 - 13:26:08
verschuyl
verschuyl
Dat hij op tijd is en het mooi weer is?

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Woensdag 18 mei 2011 - 15:27:10
broek53
broek53
Ietwat [OT]: voor wei toch op jacht is in die hoek: ik vernam dat er morgen om ca. 10 uur Belgische rijtuigen in Mt de grens over komen die naar Den Bosch gaan om vandaar een Lourdes-expres te rijden. Beetje on-topic: EETC rijdt geen Lourdestreinen meer om dezelfde reden dat de Autoslaaptreinen naar Frankrijk niet meer rijden (de gigantische rijtuigbelasting die geheven wordt op rijtuigen die in Frankrijk rijden).

Woensdag 18 mei 2011 - 15:42:43
train85
train85
Er komen inderdaad belgische rijtuigen over de grens bij Mt, worden dan door een 1700 naar Ht gebracht en gaat daar om 15.30 uur een bedevaarttrein rijden naar Lourdes.

www.mat64.nl

Woensdag 18 mei 2011 - 15:44:42
treintim
treintim
Zouden het die NMBS slaaprijtuigen zijn die EETC afgelopen wintersportseizoen gehuurd had... het zou mij benieuwen!

Woensdag 18 mei 2011 - 15:56:17
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Quote
train85 (wo 18 mei 2011 15:42:43 www.somda.nl): Er komen inderdaad belgische rijtuigen over de grens bij Mt, worden dan door een 1700 naar Ht gebracht en gaat daar om 15.30 uur een bedevaarttrein rijden naar Lourdes.
Tijden van NLZ: www.nlzbedevaarten.nl

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Woensdag 18 mei 2011 om 15:58:37

Woensdag 18 mei 2011 - 16:11:51
train85
train85
Quote
treintim (wo 18 mei 2011 15:44:42 www.somda.nl): Zouden het die NMBS slaaprijtuigen zijn die EETC afgelopen wintersportseizoen gehuurd had... het zou mij benieuwen!
Misschien, ik weet het in ieder geval niet.

www.mat64.nl

Woensdag 18 mei 2011 - 16:44:11
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
train85 (wo 18 mei 2011 10:55:09 somda.nl):
Quote
thieskes (wo 18 mei 2011 10:12:00 www.somda.nl): Ik vermoed dat te Venlo gebruik wordt gemaakt van spoor 2, zodat men geen rangeerploeg hoeft in te schakelen. Klopt dit vermoeden?
Spoor 7 in Venlo gepland.
dan gaat er nog gerangeerd worden met een 1200 in sleep, leuk

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Woensdag 18 mei 2011 - 18:23:25
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Jammer dat dat conditie ritje niet in t weekend wordt gedaan,dan had ik er graag iets mee willen doen

Woensdag 18 mei 2011 - 19:12:15
seinhuis
seinhuis
De stikkers van de NVBS zit aan 1 kant. Maar weet iemand aan welke kant van de loc de NVBS-stikkers geplakt zijn?

Woensdag 18 mei 2011 - 19:23:22
treintim
treintim
Beide kanten van de loc zijn bestickerd.

Woensdag 18 mei 2011 - 19:40:54
nohab
nohab
Flickr bvisser
De Op de Rails-sticker zal richting Venlo in de rijrichting links zitten, de NVBS-sticker dus rechts.

Woensdag 18 mei 2011 - 20:30:04
rob_ehv
rob_ehv
Quote
phantom (wo 18 mei 2011 18:23:25 www.somda.nl): Jammer dat dat conditie ritje niet in t weekend wordt gedaan,dan had ik er graag iets mee willen doen
Ook vanuit hier helemaal mee eens... veel mensen moeten doordeweeks werken.
Maar goed doordeweeks zal het wel beter uitkomen voor het personeel.

robq

Woensdag 18 mei 2011 - 20:46:41
treintim
treintim
Tja, EETC is geen hobbyclub natuurlijk.

Woensdag 18 mei 2011 - 21:19:49
seinhuis
seinhuis
Quote
nohab (wo 18 mei 2011 19:40:54 somda.nl): De Op de Rails-sticker zal richting Venlo in de rijrichting links zitten, de NVBS-sticker dus rechts.
Dat komt mooi uit

Donderdag 19 mei 2011 - 09:42:03
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Met +20 onderweg. Negen rijtuigen in plaats van veertien in verband met rangeerproblemen gisteren. Een aantal roodbruine bakken loopt mee, nu allemaal direct achter de loc.


Donderdag 19 mei 2011 - 10:50:16
wouderobva
wouderobva
EETC 1254 met 9 rijtuigen om 09:50 vlak voor de Lekbrug ri Vl www.spoorrob.nl

Laatst bewerkt door wouderobva op Donderdag 19 mei 2011 om 10:50:33

Donderdag 19 mei 2011 - 10:57:25
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Foutje bij Eindhoven: trein is rechtsaf geslagen richting Roermond!


Donderdag 19 mei 2011 - 11:28:47
kniesoor
kniesoor
Quote
ehbk2006 (wo 18 mei 2011 15:56:17 www.somda.nl):
Quote
train85 (wo 18 mei 2011 15:42:43 www.somda.nl): Er komen inderdaad belgische rijtuigen over de grens bij Mt, worden dan door een 1700 naar Ht gebracht en gaat daar om 15.30 uur een bedevaarttrein rijden naar Lourdes.
Tijden van NLZ: www.nlzbedevaarten.nl
Ben ik benieuwd waar ze de kerende IC-O laten in Maastricht...

Donderdag 19 mei 2011 - 12:00:19
wilcot
wilcot
1254 staat nu in Rm (12:00) lok al weer richting Ehv

Donderdag 19 mei 2011 - 12:11:40
Roland55
Roland55
het bericht over die bedevaarttrein hoort mijns inziens hier niet thuis: is bedevaart en niet EETC 1254 !!

Laatst bewerkt door Roland55 op Donderdag 19 mei 2011 om 12:12:40

Donderdag 19 mei 2011 - 12:24:51
JeroeNL
JeroeNL
Quote
wilcot (do 19 mei 2011 12:00:19 somda.nl): 1254 staat nu in Rm (12:00) lok al weer richting Ehv
Is het nog wel de bedoeling dat die nog naar Vl gaat?

Donderdag 19 mei 2011 - 12:32:19
wilcot
wilcot
wat ik begrepen heb gaat hij vanuit Rm terug naar watergraafsmeer

Donderdag 19 mei 2011 - 12:34:26
wilcot
wilcot
hij vertrekt op dit moment uit Rm 12:33 volgorde is dan nu
EETC 1254
Rijtuigen 6184 0570 121-9 Bcvmh
0670 419-6
0670 418-8
0670 618-3
0670 617-5
0870 017-6
0570 124-3 Bcvmh
0570 117-7 Bcvmh
0570 127-6 Bcvmh

Ook op de terugweg dus weer EETC-kleuren achter de lok

Laatst bewerkt door wilcot op Donderdag 19 mei 2011 om 13:22:00

Donderdag 19 mei 2011 - 15:07:35
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
15.05 door Ut ri Wgm

Donderdag 19 mei 2011 - 17:12:41
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Martijnmet: twee behoorlijk off-topic berichten zijn verwijderd.


Donderdag 19 mei 2011 - 17:33:04
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
Zo, dan nu weer on-topic: hier kunnen de foto's heen: fotosopderails@nvbs.com of nvbs1254@nvbs.com!

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Zondag 04 sep 2011 - 16:44:52
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
Morgen (maandag 5 september) wordt met de 1254 een rijtuig naar Venlo gebracht. Wgm v 7.15, Vl a 10.25 en losse loc rond 12.00 retour.

Heb je foto's: Denk hier even aan: www.nvbs.com

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Maandag 05 sep 2011 - 07:44:11
2296
2296
Lok met één rijtuig rangeerde om 7:00 op de Wgm. Gaat om een gehuurde Bcmh.

Dinsdag 22 nov 2011 - 14:50:22
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
23 november:

1254 op pad:


(LL)95106E

(Wgm V 10:18 - Ht A 11:42)


100 (100) Km/u

Wgm V 10:18
Wgmrba D 10:21
Mdsa D 10:22
Dmnz D 10:23
Vspa D 10:24
Asdar D 10:25
Asb D 10:26
Ashd D 10:28
Ac D 10:30
Aco D 10:31
Bkl D 10:39

80 (100) Km/u

Bkl D 10:39
Bkla D 10:40
Mas D 10:44
Utzl D 10:48
Utma D 10:50
Ut LSP D 10:53

100 (100) Km/u

Ut LSP D 10:53
Utge D 10:54
Utva D 10:56
Ln D 10:58
Utl D 10:59
Htn D 11:02
Lek D 11:07
Cl D 11:09
Gdma D 11:13
Gdm A 11:15
V 11:23
Mbtwan D 11:26
Mbtwaz D 11:28
Zbm D 11:31
Ozbm D 11:32
Hdl D 11:35
Htda D 11:39
Ht A 11:42


LM)87703E

(Ht V 13:44 - At A 14:14)


Sms: Elok-DE lok V60 - 14 rijt

L= 398 mtr

60 (60) Km/u

Ht V 13:44
Vga D 13:49
Vg D 13:50
Btl D 13:57
Lpe D 14:01
Beto D 14:06
Bet D 14:08
At A 14:14

--------------------------------<
(LM)87704E

(At V 14:43 - Btl A 14:59)


Sms: Elok-DElokV60-14 rijt.

60 (60) Km/u

At V 14:43
Bet D 14:49
Beto D 14:51
Lpe D 14:55

Te Btl rijt. plaatsen op sp.51

0/511/541

Btl A 14:59

--------------------------------<

(LL)95107E

(Btl V 16:38 - Wgm A 18:14)


100 (100) Km/u

Btl V 16:38
Vg D 16:44
Vga D 16:45
Ht D 16:49
Htda D 16:50
Hdl D 16:54
Ozbm A 16:59
V 17:05
Zbm D 17:06
Mbtwaz D 17:10
Mbtwan D 17:12
Gdm D 17:14
Gdma D 17:15
Cl D 17:19
Htnc D 17:23
Htn D 17:27
Utl D 17:30
Ln D 17:31
Utva D 17:32
Ut A 17:34
MSP V 17:39
Utma D 17:40
Utzl D 17:43
Mas D 17:46
Bkla D 17:51
Bkl D 17:52
Aco D 18:00
Ac D 18:02
Ashd D 18:04
Asb D 18:06
Dvaz D 18:07
Vspa D 18:08
Dmnz D 18:09
Mdsa D 18:10
Wgmrba D 18:11
Wgm A 18:14

--------------------------------

Laatst bewerkt door SleutelMan op Dinsdag 22 nov 2011 om 15:35:04, reden: overtollige spaties verwijderd

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Dinsdag 22 nov 2011 - 14:52:09
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Facebook OpdeRails
25 november: 1254 op pad

87700E
(Wgm V 06:14 - Rtng A 07:30)

45 meter 218 ton
E lok + + 2
rijtuigen
40 (40) Km/u
Wgm V 06:14
Wgmrba D 06:16
80 (100) Km/u
Wgmrba D 06:16
Mdsa D 06:17
Dmnz D 06:19
Vspa D 06:20
Asb D 06:23
Ashd D 06:25
Ac D 06:27
Aco D 06:28
Bkl D 06:39
Bkla D 06:40
Hmla D 06:49
Wd A 06:53
V 07:00
Odo D 07:07
Odw D 07:08
Gdg D 07:12
Gd D 07:15
Hgwbr D 07:17
Mdo D 07:19
Nwki D 07:22
Nwk D 07:23
Rta D 07:27
Rtngo D 07:28
Rtng A 07:30


87701E BV
(Rtng V 08:02 - Hlba A 08:08)

BV 012
V60 in opz.
40 (40) Km/u
Rtng V 08:02
Rtngw D 08:04
Hlba A 08:08



87702E
(Hlba V 11:16 - Wgm A 12:14)
Lok + 2 rijtuigen
95 (100) Km/u
Hlba V 11:16
Rtn D 11:19
Rtngw D 11:21
Rta D 11:23
Nwk D 11:27
Nwki D 11:28
Mdo D 11:31
Gd D 11:34
Gdg D 11:36
Odw D 11:40
Wdo D 11:44
Wd D 11:45
Hmla D 11:47
Bkla D 11:53
Bkl D 11:54
Aco D 12:01
Ac D 12:02
Ashd D 12:04
Asb D 12:06
Dvaz D 12:07
Dmnz D 12:10
Mdsa D 12:11
Wgmrba D 12:12
Wgm A 12:14
--------------------------------<

Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails

Zaterdag 07 apr 2012 - 13:47:33
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Afgelopen week was men op de Wgm de 1254 aan het ontstickeren.

57 jaar OV-fotografie.

Zaterdag 07 apr 2012 - 13:52:13
MDDM
MDDM
En aan het wassen, met het emmertje sop en borstel aan een hele lange steel

Laatst bewerkt door MDDM op Zaterdag 07 apr 2012 om 13:52:29

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 07 apr 2012 - 14:50:14
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
En is gisteren weer (bescheiden) bestickerd. Is nu ook de eerste 1200 met twaalfcijferig nummer.


Zaterdag 07 apr 2012 - 16:51:15
admin
Moderator
admin
admin: vragen naar dienstregeling verwijderd

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Zaterdag 07 apr 2012 - 19:25:09
nohab
nohab
Flickr bvisser
De 1251 is vanavond de loc van dienst.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 14 apr 2012 - 01:04:04
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
... en zo ook vanavond. Inmiddels is de 1251 schoon gemaakt en ook van UIC-nummers voorzien.


Zaterdag 14 apr 2012 - 06:05:37
treintim
treintim
Afgelopen woensdag was het wel loc 1254 die 's avonds de CNL's aanbracht op Amsterdam CS. De loc heb ik niet van allebei de zijkanten gezien, maar ik heb geen (grote) uiterlijke verschillen met de 1251 kunnen ontdekken.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 14 apr 2012 om 06:06:07

Zaterdag 14 apr 2012 - 06:24:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
Aan één zijkant (en dat is op het ogenblik in de rijrichting Wgm-Asd gezien de rechter zijkant) staat op de gele balk van de 1254 in het rood de tekst 'AutoSlaapTrein.nl'. De stickers met de naam 'ir. J. Hoekwater' zijn aan beide kanten blijven zitten. Daaraan kun je dus op wat grotere afstand de beide locs van elkaar onderscheiden. De locnummers staan alleen heel klein onder de cabineramen, op de zijkant gezien onder de linker ramen.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 04 mei 2012 - 16:23:43
lex_t
lex_t
Voor de autorijdende liefhebber:

Boven de A10 staat momenteel een fraai koppeltje EETC-loks: 1254+11?? goed zichtbaar vanaf de weg. Vooral in westelijke richting rijdend te zien. Toen er wat gerangeerd werd met de V250's ook vanaf de andere kant.

Vrijdag 04 mei 2012 - 16:27:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het gaat om het stukje A10 wat onder de Wgm doorloopt?


Vrijdag 04 mei 2012 - 16:33:11
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Tsja, meestal is hij vanuit de trein te zien op Wgm zelf. Of, als je net als ik naar het Science Park toe moet lopen, vanaf "de andere kant", in de bocht met een nachttrein. Maar ik begrijp dat hij nu zo'n beetje bij punt A in g.co staat? Dit was wat ik me erbij voorstelde, wat je dan zou zien: g.co

Laatst bewerkt door Bert13 op Vrijdag 04 mei 2012 om 16:33:33, reden: typo

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 04 mei 2012 - 18:04:46
thom
thom
Wat is er bijzonder aan, de 1122 staat daar al een paar jaar en die 125x rijden daar ook af en aan....

Zaterdag 05 mrt 2016 - 16:54:49
kjansma
kjansma
Deze loc staat nu bijna een maand in Ht, wat is er mee aan de hand?
Vergeten? defect? definitief afgerangeerd? nieuwe thuisbasis? Reserveloc om defecte treinen weg te slepen?

Laatst bewerkt door kjansma op Zaterdag 05 mrt 2016 om 16:55:26

Zaterdag 05 mrt 2016 - 17:35:06
cuneo56
cuneo56
Hij was/is defect.
Gisteren werd er een busje van technici gesignaleerd bij de lok.

Zaterdag 05 mrt 2016 - 17:35:49
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Van doorgaans goed geïnformeerde collega machinisten gehoord dat deze een defecte tractiemotor heeft

FR1908

Zaterdag 05 mrt 2016 - 17:51:00
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Dat is inmiddels wel erg oud nieuws.

57 jaar OV-fotografie.

Zaterdag 05 mrt 2016 - 18:09:33
tonnie12
tonnie12
Wat gaat er met de loc dan nu gebeuren ?

Zondag 06 mrt 2016 - 00:18:15
thom
thom
Een complete lok vergeet je natuurlijk ook niet, vooral niet gezien het totale lokkenpark van de eigenaar

De lok staat gewoon te wachten op wat komen gaat, dat het lijkt alsof er niets gebeurd hoeft zeker op de achtergrond niet zo te zijn. Tot die tijd moet de lok ergens gestald worden en staat daar kennelijk prima.

Laatst bewerkt door thom op Zondag 06 mrt 2016 om 00:18:58

Maandag 07 mrt 2016 - 15:39:28
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Loc heeft van de week nog even gelopen voor zijn conditie. Loc in orde, maar 1 tractiemotor is defect.

Maandag 07 mrt 2016 - 15:59:15
William85
William85
Afwachten dan wat er met de loc gaat gebeuren dan. Hopelijk is HSL bereid tot reparatie.

Als bij een 1200 een tractiemotor defect gaat valt deze dan nog te reviseren?
Of is het meestal einde verhaal en moet deze vervangen worden?

Maandag 07 mrt 2016 - 16:04:38
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Motor is te reviseren en er zijn reservemotoren. Wat er gaat gebeuren weet ik niet.