Bedoeling van een Sprinter
Forum: Algemeen - Algemeen
08-02-2011 17:28:33
fugazi
fugazi
Een vraagje aan inside-NS'ers: wat is de bedoeling van een Sprinter? Dat iedereen mee kan maar dat de balkons vol zijn, gangpaden vol en er mensen tegen een deur geplakt staan, is het dan voldoende bij NSR? Als dat zo is hebben ze het wel vies gespeeld... veel treinseries aanpassen naar 'Sprinter' en zo minder materieel in te hoeven zetten.

Als voorbeeld noem ik dat er sinds de nieuwe dienstregeling er veel setjes van 5 bakken SGM rondrijden in de 5800. In de spits maak ik elke keer weer bovenstaand beeld mee. Is dat de bedoeling?

08-02-2011 17:38:53
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Meer staan en minder zitten, dat was toch de hele bedoeling? Sowieso worden steeds meer sprinters op de "vol"-norm gepland en dan gaat het nog wel eens mis mocht een trein drukker zijn dan verwacht of mocht er toevallig wat bakken missen.

08-02-2011 17:45:24
Joey666
Joey666
Jurre heeft daar wel gelijk in.

5800 serie zit aardig vol en daarvoor is echt minimaal 6 bakken voor nodig i.p.v 5
En dan zijn er nog aardig wat staan plaatsen over.
Maar iedereen kan wel mee.

Blij dat mijn stage in Amsterdam voor een weekje op zat

08-02-2011 17:49:52
broek53
broek53
Quote
Jurre (di 08 feb 2011 17:28:33 www.somda.nl): Een vraagje aan inside-NS'ers: wat is de bedoeling van een Sprinter? Dat iedereen mee kan maar dat de balkons vol zijn, gangpaden vol en er mensen tegen een deur geplakt staan, is het dan voldoende bij NSR? Als dat zo is hebben ze het wel vies gespeeld... veel treinseries aanpassen naar 'Sprinter' en zo minder materieel in te hoeven zetten.
Als voorbeeld noem ik dat er sinds de nieuwe dienstregeling er veel setjes van 5 bakken SGM rondrijden in de 5800. In de spits maak ik elke keer weer bovenstaand beeld mee. Is dat de bedoeling?
Het begrip Sprinter en de volnorm hebben niets met elkaar te maken; de stoptreinen worden ook allemaal op de volnorm gepland in de spits.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2011 17:55:47
fugazi
fugazi
Wat is vol? De door mij genoemde omschrijving?
Quote
Jurre (di 08 feb 2011 17:28:33 www.somda.nl): Dat iedereen mee kan maar dat de balkons vol zijn, gangpaden vol en er mensen tegen een deur geplakt staan?


Laatst bewerkt door fugazi op 08-02-2011 17:56

08-02-2011 18:00:53
john2
john2
Ben me aan het afvragen of het een probleem is, als ergens midden staat geprop en je moet ergens eruit. Dan moeten er eerst mensen uitstappen voor de mensen die eruit moeten, uit te laten stappen en dan weer erin. Anders rij je onvrijwillig mee tot een ander station.

08-02-2011 18:03:09
broek53
broek53
Vol = 4 man/vrouw per vierkante meter. Ik geloof alleen gerekend naar de oppervlakte van de balkons, maar dat weet ik niet zeker.
Onderzoek het zelf: de volnorm van een Sprinterdrie is 432 2e klas en 36 1e klas, die van een Sprintertwee 264 om 24 (in de 1e klas wordt niet gerekend met staanplaatsen).
Ter vergelijking: comfortabel bij een SGM-III is 186 2e klas, bij een SGM-II 118, de acceptabelnorm (waar vroeger op werd gepland) is 309, resp. 191.

08-02-2011 18:46:22
joostb1
joostb1
Op woensdag 2 maart a.s. zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Een goede gelegenheid voor klagers/ reizigers om in gesprek te gaan tijdens de verkiezingscampagne. Niet alleen met de kandidaten van diverse partijen, maar (op een open dag van het Provinciehuis) ook met zittende bestuurders en leden PS en GS. Succes!
Of wordt lid van Rover.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

08-02-2011 18:48:05
fugazi
fugazi
Quote
broek53 (di 08 feb 2011 18:03:09 www.somda.nl):
Onderzoek het zelf: de volnorm van een Sprinterdrie is 432 2e klas en 36 1e klas, die van een Sprintertwee 264 om 24 (in de 1e klas wordt niet gerekend met staanplaatsen).
Dat zou dus betekenen dat NSR zegt dat er 700 man passen in een 5800 in de spits. Als je volle gangpaden en volle balkons hanteert kán het wel, maar men zou er beter aan doen om het niet te doen. De afgelopen dagen heb ik gemerkt dat dít juist het probleem is in de 5800, als hij in de spits (tussen 16.30 en 18.30) vertrekt uit Asd komt hij al met volle balkons aan in Asdm, waar er slechts tientallen mensen uitgaan maar zeker honderd mensen bijkomen. De aankomst is meestal één minuut na vertrektijd, en vertrek is drie tot vier minuten na vertrektijd. Tel daar een drukke overstap op de 4300 in Wp bij op en je hebt +5. Dit gebeurd bijna elke dag met meerdere 5800'n zo %09%.

Trouwens is de 4300 in Wp is ook altijd afgeladen vol, vaak kunnen de deuren niet dicht en moeten mensen naar een andere deur toe lopen om mee te kunnen... tel dat bij de verlate aankomst van de 5800 op en die heeft ook +5. Slechte zaak als je het mij vraagt!

In de ochtendspits is het precies hetzelfde verhaal, maar omdat de 4300 uit Alm met 3 stellen rijdt gaat de overstap sneller en kan er nog redelijk op tijd vertrokken worden. Wel weer volle balkons en gangpaden in 'mijn' 5800.

Laatst bewerkt door fugazi op 08-02-2011 18:51

08-02-2011 19:02:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat verhaal van de 4300 en de 5800 komt mij erg bekend voor.
Ik reis nu dagelijks, op de terugweg, van Hfd via Dvd en Asd naar Hn.
Daarbij valt het heel erg op dat de 4300 al overvol is bij Asdz, vorige week bijvoorbeeld: Bij de wissels van de Utrechtboog probeerde ik al bij de deur te komen, uit eindelijk kon ik nog net vlak voor het fluitsignaal de trein uit komen (wat nou?! uitstappers gaan voor?!) %09%

Daarna reis ik per Metro naar Asd en kom dan vaak ook de 5800 tegen op 11/13B, ook daar zie vaak genoeg geprop en overvolle balkons/gangpaden...
En dat is nog maar het begin, laat staan wat er nog bij moet komen

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-02-2011 19:02


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

08-02-2011 19:29:57
mdj
mdj
De enige manier om hier iets tegen te doen, is om in het klantenpenal te gaan zitten en een 1 te geven bij "klanttevredenheid". Daardoor worden de doelstellingen niet gehaald.

(In 2010 is dat niet gehaald, www.powned.tv )


Bij twijfel: gebruik beton.

08-02-2011 22:05:53
fugazi
fugazi
Dat heeft geen directe werking op de situaties in de 5800...

08-02-2011 22:10:21
ns1700
ns1700
je kan beter bedoeling van de 5800 of de bedoeling van de treinen in het gooi zetten. dit richt je alleen maar op jouw eigen buurt. er zijn meer plaatsen met problemen met Sprinters hoor!

bij de bedoeling aan een Sprinter lijkt het me meer te denken aan een trein die je als forens of gewone reiziger snel van A naar B brengt. ongeacht de drukte!


groeten uit Spoorzone

08-02-2011 22:20:12
fugazi
fugazi
Soms gebeurt het dat ik vanaf Asdm tot Ndb geen plaats heb... is toch een aardig eindje.

08-02-2011 22:33:29
ns1700
ns1700
dat valt nog wel mee hoor. of dat heet gewoon een ander alternatief of ander tijdstip.


groeten uit Spoorzone

08-02-2011 22:35:05
AgentX
AgentX
Het gaat hier natuurlijk niet alleen om het Gooi. De serie 4000 bijvoorbeeld is ook een probleem. Die rijdt weliswaar door het Gooi, maar goed.

Overigens valt het me op dat, sinds deze/vorige week, dus sinds er Plan V in de 4000 rijdt, ik kan zitten. Wanneer er 's morgens SLT rijdt, kan ik naar mijn zitplaats fluiten.

Is dit toeval of hebben 3 tweetjes Mat '64 t.o.v. soms 10 bakken SLT meer capaciteit?

08-02-2011 22:38:12
ZJ37
ZJ37
Quote
Jurre (di 08 feb 2011 18:48:05 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 08 feb 2011 18:03:09 www.somda.nl):
Onderzoek het zelf: de volnorm van een Sprinterdrie is 432 2e klas en 36 1e klas, die van een Sprintertwee 264 om 24 (in de 1e klas wordt niet gerekend met staanplaatsen).
Dat zou dus betekenen dat NSR zegt dat er 700 man passen in een 5800 in de spits.
Daarbij aangetekend dat de materieelplanning gebaseerd is op telcijfers waarbij de aantallen 1e en 2e klas reizigers tegenwoordig gewoon bij elkaar worden opgeteld.

In de nadelige situatie dat de verhouding 2e/1e klas zit/staanplaatsen zich niet verhoudt tot het aantal 2e/1e klas getelde reizigers, zit de de 2e klas niet vol maar overvol (of blijven er mensen staan). Er van uitgaande dat reizigers met een 2e klas kaartje natuurlijk braaf in de 2e klas blijven.

08-02-2011 22:38:35
ns1700
ns1700
ik weet het niet, het is echter dat er alsnog veel reizigers Aso zijn door hun tas te dumpen naast hun plek. ik meen regelmatig op Sdm door de omroep te horen dat iedereen met zo'n opstelling de tassen dient te verplaatsen. dan is er ineens veel zitplek bij


groeten uit Spoorzone

08-02-2011 22:42:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, in drukke treinen (maak ze zo af en toe ook wel mee in de NoordOost als men ergens een stel is verloren onderweg) is dat redelijk zelfregulerend hoor
Meest irritante zijn juist sommige reizigers in niet-overvolle treinen. O.a. de volgende situaties meegemaakt:
- reiziger blijft pontificaal voor de deur tussen balkon en coupe staan en zegt "het is vol" terwijl er nog plek zat was
- me door de drukte op 't balkon (met zelfs staande reizigers) moeten wurmen en vervolgens de keuze uit een stuk of 10 zitplaatsen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

08-02-2011 22:47:45
AgentX
AgentX
Fijn dat jij dat meemaakt, maar ik heb dat in mijn dagelijkse 4000-retourtje nimmer gezien.

08-02-2011 22:51:07
mren
mren
Vergeet ook niet dat het bedrijfseconomische zelfmoord is om te zorgen dat elke spitsreiziger lekker kan zitten op ieder gewenst moment.

(even wat gechargeerd uiteraard)

08-02-2011 23:00:01
mdj
mdj
Er is een verschil tussen "iedereen kan mee + een beetje extra indien nodig" , "iedereen kan mee, met 4 reizigers/m^2", "iedereen kan zitten" en "iedereen heeft een eigen vierzitter"...


Bij twijfel: gebruik beton.

08-02-2011 23:24:53
treinfan
treinfan
Ik vind een planning met 4 mensen op een vierkante meter wel absurd. Zeker als reizigers een tas hebben, betekent het dat er geen verplaatsing mogelijk is. Op volnorm plannen betekent dan ook standaard bij stations een schuifpuzzel met reizigers in de coupés. Ooit had ik gelezen dat de NS met de sprinter halteringen wist terug te brengen naar 30 sec. maar ik weet zeker dat dat bij een trein op volnorm niet mogelijk is.

08-02-2011 23:35:22
broek53
broek53
De acceptabel-norm bestaat niet voor niets en is decennialang toegepast, samen met de "afgesneden piek" in de telcijfers, dienend om eenmalige pieken in de bezetting enigszins te kunnen opvangen. Dat is vorig jaar beide overboord gekieperd en vervangen door de de vol-norm op de gemiddelde bezetting (de volnorm bestaat uit de tijd dat er nog een razenddrukke vrijdagavondspits en maandagmorgenspits was; dat waren de enige momenten dat hij werd toegepast). Wie zaait zal storm oogsten: onmgestraft maak je nu eenmaal een trein niet eenderde voller dan men gewend was.

Aardig is misschien wel om te melden dat er nu gebeurt wat door columnist Biels in Op de Rails al direct bij de verzelfstandiging van NS zei: "(...) de verzelfstandiging is jammer voor de forens in de Randstad." Den Besten wilde toen nog de jacht openen op deze schrijver. Het heeft even geduurd, toegegeven, maar uiteindelijk is wat er nu gebeurt, precies wat hij voorspeld heeft.

09-02-2011 02:34:04
roeter
roeter
E.e.a. geldt echt niet alleen voor de forens in de Randstad.
Nog niet zo lang geleden was een IC van de 1600/1700 die bestond uit slechts één treinstel (ICM-3 of 4) een zeldzaamheid, alleen op zondag-ochtend bijvoorbeeld. Nu is het buiten de spits bijna standaard. En in de 241 is ook in de 1e klas in Amf echt geen zitplaats meer te vinden.

09-02-2011 08:31:06
robbertc
robbertc
Quote
roeter (wo 09 feb 2011 02:34:04 www.somda.nl): Nog niet zo lang geleden was een IC van de 1600/1700 die bestond uit slechts één treinstel (ICM-3 of 4) een zeldzaamheid, alleen op zondag-ochtend bijvoorbeeld.
Daarmee zeg je niet dat het een probleem is

09-02-2011 09:49:23
broek53
broek53
Quote
roeter (wo 09 feb 2011 02:34:04 www.somda.nl): E.e.a. geldt echt niet alleen voor de forens in de Randstad.
Nog niet zo lang geleden was een IC van de 1600/1700 die bestond uit slechts één treinstel (ICM-3 of 4) een zeldzaamheid, alleen op zondag-ochtend bijvoorbeeld. Nu is het buiten de spits bijna standaard. En in de 241 is ook in de 1e klas in Amf echt geen zitplaats meer te vinden.
Yep, maar dat is gewoon een fout, ook volgens de standaarden die NS nu hanteeert. IC = norm comfortabel, oftewel alleen zitplaatsen.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-02-2011 10:03

09-02-2011 10:48:45
john2
john2
Quote
dlm4yjp (di 08 feb 2011 19:02:24 www.somda.nl): Dat verhaal van de 4300 en de 5800 komt mij erg bekend voor.
Ik reis nu dagelijks, op de terugweg, van Hfd via Dvd en Asd naar Hn.
Daarbij valt het heel erg op dat de 4300 al overvol is bij Asdz, vorige week bijvoorbeeld: Bij de wissels van de Utrechtboog probeerde ik al bij de deur te komen, uit eindelijk kon ik nog net vlak voor het fluitsignaal de trein uit komen (wat nou?! uitstappers gaan voor?!) %09%

Daarna reis ik per Metro naar Asd en kom dan vaak ook de 5800 tegen op 11/13B, ook daar zie vaak genoeg geprop en overvolle balkons/gangpaden...
En dat is nog maar het begin, laat staan wat er nog bij moet komen

Dat dlm4yjp nog net voor het vertrek fluitsignaal kon uitstappen, ondanks dat hij op de tijd naar een deur schuifelde, bedoelde ik ook in mijn eerder geplaatste reactie. Dat als je pech heb onvrijwillig mee rijdt tot een volgend station, met misschien weer hetzelfde probleem.

09-02-2011 11:42:39
fugazi
fugazi
Quote
AgentX (di 08 feb 2011 22:35:05 www.somda.nl): Overigens valt het me op dat, sinds deze/vorige week, dus sinds er Plan V in de 4000 rijdt, ik kan zitten. Wanneer er 's morgens SLT rijdt, kan ik naar mijn zitplaats fluiten. Is dit toeval of hebben 3 tweetjes Mat '64 t.o.v. soms 10 bakken SLT meer capaciteit?
10 bakken SLT hebben meer capaciteit dan 3x Plan V. Het is echter denk ik zo dat je minder beenruimte hebt in een SLT en je zodoende moeilijker ergens kan gaan zitten op het eerste oog. Dit maak ik dagelijks mee, Dvd-Asa in de spits is altijd staanders ook al zou een kwart ervan nog kunnen zitten...

09-02-2011 12:29:32
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dat laatste wil ik in twijfel trekken. Niet iedereen kàn zomaar overal zitten in een SLT. Voorbeeld: als ik op een vis-a-vis stoel zit, dan kan er eigenlijk geen 'normaal' persoon meer tegenover mij zitten. Nu ben ik helemaal niet zo belachelijk lang (1m90), maar mijn benen zitten toch een stuk over de helft van de ruimte die er is tussen twee stoelen. Als er dan aan de andere kant iemand gaat zitten, dan zit diegene half bij mij op schoot, en die plaats is normaliter gereserveerd voor mijn vriendin, ook als ze er niet bij is. De beenruimte is echt bedroevend in de SLT, je zou haast denken dat het een Franse trein is!

Daarnaast is er ook nog een gedeelte van de mensen die staan, die wel zouden kunnen zitten, en dat ook zien, maar die liever niet naast een vreemde zitten. Dat is een keuze, maar dan moeten die mensen ook geen commentaar leveren op het feit dat ze 'moeten' staan.


Met vriendelijke groet, Robin

09-02-2011 12:33:37
mren
mren
Dat beenruimtegedoe is in een Talent (net nog een aardig volle getroffen) of een IRM-stel niet veel beter. Meeste forensen weten dan ook hoe het moet: één been tussen de benen van de persoon tegen over je zetten en zo heeft iedereen beenruimte tot aan de stoel tegenover zich.

Beenruimtekampioen blijft overigens SM'90 waar je zoveel ruimte had in de eerste klas, dat je je voeten (ja, schoenen uit) nog maar amper op de stoel tegenover je kon leggen.

09-02-2011 12:37:28
fugazi
fugazi
Quote
mren (wo 09 feb 2011 12:33:37 www.somda.nl): Meeste forensen weten dan ook hoe het moet: één been tussen de benen van de persoon tegen over je zetten en zo heeft iedereen beenruimte tot aan de stoel tegenover zich.
Maak ik maar vaak genoeg mee, als het een leuk meisje is hoor je mij niet klagen.

09-02-2011 13:22:03
AgentX
AgentX
Zojuist in de 4038 was er ruimte zat met 4 bakken Plan V. Ook mijn benen zitten in een SLT ruim over de helft van de beschikbare ruimte, maar in een V'tje heb ik daar geen last van.

Er is wel degelijk meer beenruimte in een Plan V, want daar is het bij elke bank mogelijk je benen eronder te steken waardoor het mogelijk wordt languit te zitten, onafhankelijk of er iemand tegenover je zit.

Bij SLT kan dit niet, zeker niet bij de verhogingen omdat daar een afsluitende plaat onder de stoelen zit. Alleen bij enkele lage stoelen kan dit.

09-02-2011 15:07:13
alle46
alle46
Beenruimte is niet boeiend en hoort niet in dit topic.
Ik zou graag zien dat de concessie verlener de normen stelt en niet de concessie houder. Die wil alleen maar zijn verlies in de spits beperken.
(dit hoort trouwens ook niet in het sprinter topic thuis)

09-02-2011 17:23:46
kleine_man
kleine_man
De sprinter (SGM) was ooit eens bedoeld om op korte trajecten veel mensen te kunnen vervoeren.

De sprinter (SLT) zoals we die nu kennen gaat op dit principe verder maar dan in een doorgeschoten variant.

Laatst bewerkt door kleine_man op 09-02-2011 17:32

09-02-2011 18:55:11
Noodrem
Noodrem
Het lijkt wel alsof het beleid bij NSR meer en meer cijfermatig gestuurd wordt met op de achtergrond allerlei marketing-typjes die de meest uiteenlopende termen verzinnen voor iets wat infiete achteruitgang betekend.

De laatste vond ik toch wel de mooiste. De NSR woordvoerder die de te korte treinen op de sprinter trajecten probeerde goed te praten door de introductie van hun nieuwe metro-achtige strategie.
Toen ik dat las, moest ik onwillekeurig toch bedenken wat de betekenis van 'NS' toch ook al weer was... Nederlandse Spoorwegen.
Je vraagt je dan toch af hoe een Spoorwegbedrijf opeens in een metro-achtige business terecht komt. Opvallend hierbij is dat er wel een 'metro-achtige' strategie wordt geïmplementeerd, maar dat een 'metro-achtig' prijsniveau uitblijft. Kennelijk 'matchen' beide zaken toch niet helemaal?

Mijn hamvraag aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zou zijn of bedrijven als het GVB & RET in 2015 ook de mogelijkheid krijgen om in te schrijven op deze 'metro-achtige' trajecten. Zij lijken mij persoonlijk namelijk een stuk meer competenter om 'metro-achtige' trajecten te bedienen, aangezien zij hier al een veel langere tijd ervaring mee hebben.

09-02-2011 19:14:57
robbertc
robbertc
True, NS doet er nu ervaring mee op.

09-02-2011 20:57:19
Aapje
Aapje
Iemand noemde de SLT en de SGMm al "buitenmetro's". Ze moeten alleen wel langere afstanden afleggen, ja...

09-02-2011 21:10:15
Pim530
Pim530
Wat dacht je van RandstadRail, en straks de Hoekse Lijn? Het gebeurt dus al...

10-02-2011 01:33:01
broek53
broek53
Quote
Noodrem (wo 09 feb 2011 18:55:11 www.somda.nl): Het lijkt wel alsof het beleid bij NSR meer en meer cijfermatig gestuurd wordt met op de achtergrond allerlei marketing-typjes die de meest uiteenlopende termen verzinnen voor iets wat infiete achteruitgang betekend.

De laatste vond ik toch wel de mooiste. De NSR woordvoerder die de te korte treinen op de sprinter trajecten probeerde goed te praten door de introductie van hun nieuwe metro-achtige strategie.
Toen ik dat las, moest ik onwillekeurig toch bedenken wat de betekenis van 'NS' toch ook al weer was... Nederlandse Spoorwegen.
Je vraagt je dan toch af hoe een Spoorwegbedrijf opeens in een metro-achtige business terecht komt. Opvallend hierbij is dat er wel een 'metro-achtige' strategie wordt geïmplementeerd, maar dat een 'metro-achtig' prijsniveau uitblijft. Kennelijk 'matchen' beide zaken toch niet helemaal?

Mijn hamvraag aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zou zijn of bedrijven als het GVB & RET in 2015 ook de mogelijkheid krijgen om in te schrijven op deze 'metro-achtige' trajecten. Zij lijken mij persoonlijk namelijk een stuk meer competenter om 'metro-achtige' trajecten te bedienen, aangezien zij hier al een veel langere tijd ervaring mee hebben.
Commentaar, prima, maar het moet wel ergens op slaan, natuurlijk. Het woord metro eruit pikken, volkomen letterlijk nemen en daar op gaan hakken en doorgaan, is alleen een definitie- en woordenspel. Dat mondt vervolgens uit in absurditeit, namelijk GVB & RET uitnodigen om metro's te rijden zonder erbij te vermelden dat het dan wel even in een trein-achtige omgeving moet. Die arme stakkers zouden geen flauw idee hebben...%09%

Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2011 01:33

10-02-2011 09:44:07
kniesoor
kniesoor
Quote
Noodrem (wo 09 feb 2011 18:55:11 www.somda.nl): Het lijkt wel alsof het beleid bij NSR meer en meer cijfermatig gestuurd wordt met op de achtergrond allerlei marketing-typjes die de meest uiteenlopende termen verzinnen voor iets wat infiete achteruitgang betekend.

De laatste vond ik toch wel de mooiste. De NSR woordvoerder die de te korte treinen op de sprinter trajecten probeerde goed te praten door de introductie van hun nieuwe metro-achtige strategie.
Toen ik dat las, moest ik onwillekeurig toch bedenken wat de betekenis van 'NS' toch ook al weer was... Nederlandse Spoorwegen.
Je vraagt je dan toch af hoe een Spoorwegbedrijf opeens in een metro-achtige business terecht komt. Opvallend hierbij is dat er wel een 'metro-achtige' strategie wordt geïmplementeerd, maar dat een 'metro-achtig' prijsniveau uitblijft. Kennelijk 'matchen' beide zaken toch niet helemaal?

Mijn hamvraag aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zou zijn of bedrijven als het GVB & RET in 2015 ook de mogelijkheid krijgen om in te schrijven op deze 'metro-achtige' trajecten. Zij lijken mij persoonlijk namelijk een stuk meer competenter om 'metro-achtige' trajecten te bedienen, aangezien zij hier al een veel langere tijd ervaring mee hebben.
Je hele 'argumentatie' ophangen aan de betekenis van een woord is natuurlijk complete kolder, maar dat snap je zelf ook wel.

10-02-2011 22:42:47
SGMm1994
SGMm1994
Quote
Pim530 (wo 09 feb 2011 21:10:15 somda.nl): Wat dacht je van RandstadRail, en straks de Hoekse Lijn? Het gebeurt dus al...


Heel de RandstadRail ligt er hier 14 februari uit, i.v.m. de protesten tegen de bezuinigingen (ik meen 140 miljoen?) van het kabinet. Dat wordt ook feest in de (1)98xx %08%

Laatst bewerkt door SGMm1994 op 10-02-2011 22:45

10-02-2011 22:43:26
daniel81
daniel81
je bedoelt februari neem ik aan?

10-02-2011 22:46:13
SGMm1994
SGMm1994
Aber naturlich (oops:P)!

10-02-2011 22:46:18
daniel81
daniel81
Quote
AgentX (di 08 feb 2011 22:35:05 www.somda.nl): Overigens valt het me op dat, sinds deze/vorige week, dus sinds er Plan V in de 4000 rijdt, ik kan zitten. Wanneer er 's morgens SLT rijdt, kan ik naar mijn zitplaats fluiten.
Is dit toeval of hebben 3 tweetjes Mat '64 t.o.v. soms 10 bakken SLT meer capaciteit?

Dat laatste toch niet. Maar een gokje, even los van kennis over de situatie ter plekke: ik kan me voorstellen dat in SLT reizigers zich beter verspreiden dan in Mat'64. Alle 'hokjes' afgeschermd door schuifdeuren kunnen gemakkelijker uitlokken dat men genoegen neemt met een plekje op het balkon, terwijl er nog wel zitplaatsen vrij zijn.

10-02-2011 23:16:59
ns1700
ns1700
SGMm1994, ja en 16 Februari Lijn E


groeten uit Spoorzone

11-02-2011 07:50:12
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (do 10 feb 2011 22:46:18 www.somda.nl): Maar een gokje, even los van kennis over de situatie ter plekke: ik kan me voorstellen dat in SLT reizigers zich beter verspreiden dan in Mat'64.
Dit blijkt in de praktijk erg tegen te vallen, ik zie vaak genoeg SLT rijden met volle balkons terwijl er ook nog zitplaatsen vrij zijn.

11-02-2011 10:23:26
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik heb hier op het forum al een aantal keer voorbij zien komen dat de SLT meer staan plaatsen heeft t.o.v. ander mat (als ik het goed heb begrepen), dat zal ook wat uitmaken met het vinden van een zit plaats.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

11-02-2011 11:47:47
ruysdael
ruysdael
Quote
SGMm1994 (do 10 feb 2011 22:42:47 www.somda.nl):
Quote
Pim530 (wo 09 feb 2011 21:10:15 somda.nl): Wat dacht je van RandstadRail, en straks de Hoekse Lijn? Het gebeurt dus al...


Heel de RandstadRail ligt er hier 14 februari uit, i.v.m. de protesten tegen de bezuinigingen (ik meen 140 miljoen?) van het kabinet. Dat wordt ook feest in de (1)98xx %08%
Dat is vreemd. Amsterdam (GVB) zou beginnen op 14 februari en Den Haag en Rotterdam (HTM, RET) zouden de 15e en de 16e volgen.

Over GVB en metro gesproken: Dit kabinet doet er alles aan om het GVB, HTM en RET op achterbakse wijze weg te bezuinigen ten behoeve van een Aldi-vervoerder als Arriva of Veolia, dus laat uw stem horen in de provinciale verkiezingen zou ik zeggen!

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-02-2011 11:50

11-02-2011 12:24:03
fugazi
fugazi
Doe mij dan maar de Aldi. Telkens als ik metro 51 moet hebben valt-ie uit.

11-02-2011 12:28:03
ruysdael
ruysdael
De gemeente heeft jarenlang gewacht met het investeren in nieuw metromaterieel ter vervanging van de Zilvermeeuwen, waardoor (te) veel aandacht in de werkplaats daar naar uit moet gaan. Kan het GVB dus niet veel aan doen en buiten dat: denk je dat Aldi daar verandering in gaat brengen? Eerder een lagere frequentie kun je verwachten.

11-02-2011 12:28:25
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Zullen we de stakingen in het OV elders bespreken? Hoewel Randstadrail gerelateerd is aan het spoor en in principe wel op Somda mag worden besproken hoort de discussie over een staking in het OV hier niet thuis.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 11-02-2011 13:20