Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Lange stoptreindiensten van weleer

Dinsdag 08 feb 2011 - 14:06:05
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
mren (di 08 feb 2011 13:58:21 www.somda.nl):
Er zijn genoeg lange stopdiensten geweest: Ut-Es (laatste trein), Ut-Bd, Es-Nm met diesel (of nog verder?).
De huidige 9800 begon ooit in Zp. Stoptrein Zp - Gvc dus. En de 7300 reed ooit Dr - Asd. En de 4300 reed Zl - Rsd als stoptrein; de 4600 Zl - Vs als sneltrein, wat in de praktijk ongeveer hetzelfde was.

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 08 feb 2011 om 15:13:21

Dick van den Hoven

Dinsdag 08 feb 2011 - 14:51:57
Rinse
Rinse
Rotterdam - Woerden - Amsterdam - Uitgeest (- Alkmaar) is ook een aardig lange lijn (alleen in het weekend tot Alkmaar).

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 08 feb 2011 om 20:00:10

Dinsdag 08 feb 2011 - 15:46:27
bogger
bogger
Zo ook de koppeling van de 4000-4500, ander treinnummer misschien.
Maar een reiziger Wd-Bkg zal daar niks van merken..

Wel enorm veel vertraging gekend met die trein destijds.. Asd-Rtd heel vaak met een + van 2 cijfers..

Dinsdag 08 feb 2011 - 15:49:42
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Denk ook aan de 800 series: Mt-Asd-Sgn. Dat zijn dan IC's, maar wel erg lang.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 08 feb 2011 - 16:23:57
daniel81
daniel81
Maar IC's zijn per definitie lange-afstandstreinen (althans van oorsprong)
Bij stoppers zijn de lange afstanden geen doel op zich, maar een middel om perroncapaciteit te sparen.
Waarbij Ut-Bd volgens mij wel bedoeld is ook mede als lange-afstandsverbinding, m.n. voor Ut-Tb is de 16000-13600 aantrekkelijk mits je geen hoge nood hebt, (maar da's weer een heel andere discussie die pas op 34.452 plekken gevoerd is)

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 08 feb 2011 om 16:24:18

Dinsdag 08 feb 2011 - 17:05:49
Pijnackerb
Pijnackerb
Vroeger was er ook nog een stoptrein 1200, van Asd via Hlm en Rtd verder over de huidige route van de 1900 naar Vl.

Dinsdag 08 feb 2011 - 17:27:21
Rinse
Rinse
Heel vroeger was er ook een stoptreindienst van Amsterdam via Utrecht en Den Bosch naar Roosendaal.

Dinsdag 08 feb 2011 - 17:41:02
Joey666
Joey666
5700 is bijna 1,5 uur + 13 min wachttijd als blijft zitten voor de 5000 serie.
5000 is bijna 1,25 uur
Totale rit met wachttijd is bijna afgerond 3 uur

Ut - Hvs - Wp - Shl - Ledn - Gv - Rtd - Ddr

Dinsdag 08 feb 2011 - 17:54:28
john2
john2
Tot in het begin jaren zeventig van de vorige eeuw, komt over als héél lang geleden. Is het misschien ook wel. Reden er stoptreinen van Maastricht/Heerlen tot Eindhoven. Had je vanaf Sittard iedere 15 minuten een trein naar Eindhoven v.v.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 08 feb 2011 om 17:55:23

Dinsdag 08 feb 2011 - 19:56:33
jorgo
jorgo
Tot ongeveer 1990 had je als ik me goed herinner een stoptrein Zutphen-Arnhem-Utrecht-Gouda-Den Haag/Rotterdam. Later geknipt in Utrecht. In de spits trof je hier nog wel samenstellingen van 5x Plan V aan.

Dinsdag 08 feb 2011 - 20:31:48
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Vanuit Zutphen werd normaalgesproken naar Den Haag gereden. Het Rotterdamse deel reed 1 keer per uur vanuit Arnhem door naar Nijmegen. In de spits reed een deel van het Zutphense deel soms ook naar Rotterdam.

Dinsdag 08 feb 2011 - 21:30:42
roeter
roeter
In 1969 werd een half-uur dienst ingevoerd op een aantal IC-trajecten, maar als 'tijdelijk' en daarom vaak in tijden van al bestaande treinen.
Één van deze nieuwe diensten was een trein Asd-Es, tot Amf als sneltrein maar vandaar door als stoptrein naar Es. Dit was in feite een verlenging van de bestaande stoptrein Apd-Es (klinkt dit bekend ?).
De stoptrein Asd - Rsd via Ut is al genoemd, reed 1x2uur, wisselde in Ht per uur met de trein uit Zl (dus Asd-Ehv + Zl-Rsd, of Asd-Rsd + Zl-Ehv). Tussen Zl en Ht reden deze treinen als een soort hink-stap-sprong : Zl-Dv sneltrein, Dv-Ah stoptrein, Ah-Ht sneltrein - andere halfuur andersom. Vóór 1969 reden deze treinen 1xuur, en alleen tussen Dv en Nm als sneltrein.
Eveneens vóór 1969 reed een stoptrein Asd-Ehv via Rtd, die overal stopte behalve Ass, Laa en tussen Rtd en Ddr (wel in Rtz).
Op sommige trajecten had je toen nog helemaal geen IC's of sneltreinen : Zl-Lw, Zl-Gr, Zl-Emn, Rsd-Vl, Ehv-Vl : allemaal 1xuur stoptrein en meer niet.
Wel moet je bij al deze stoptreinen bedenken dat er in die tijd heel wat minder (voorstad-)stations waren dan nu.
Tot slot : in de jaren '80 had je 's avonds en op zondag tot ongeveer 16.00 vanuit Twente slechts 1xuur een trein naar/van het westen - en dat was de stoptrein. De IC naar/van Asd en het IC-deel naar/van Rtd reden op die tijden niet.

Dinsdag 08 feb 2011 - 21:44:45
ZJ37
ZJ37
Je had dan toch gewoon de 7000 die elk uur combineerde te Dv met de 1700 en dan gezamelijk naar Rtd/Gvc ging?

Dinsdag 08 feb 2011 - 21:56:46
Apda
Apda
Dat klopt. Het IC-deel Enschede - Rotterdam reed op elke dag elk uur. Ook op zondag.

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:06:08
roeter
roeter
Niet in 1984-1985 (van 3 juni 1984 tot 1 juni 1985, om precies te zijn). Toen reed de 1700 op zondag pas vanaf 16:00 uit Es, en de laatste doordeweeks was om 21:00. Omgekeerd was de eerste doorgaande 1700 op zondag om 17:35 in Es, de laatste doordeweeks was er om 20:35. En op 10 juni, 23, 25, 26 en 30 dec , 8 april en 26 mei reden ze geen van allen.

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:11:47
Apda
Apda
Dat jaar had ik toevallig niet meegenomen in mijn steekproef van spoorboekjes uit 1980-1990

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:13:49
roeter
roeter
Het was voor mij ook even zoeken, maar ik weet nog dat ik daar toen heel erg boos over was (zie woonplaats ).

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:44:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Een Youtube-gebruiker had eens een filmpje over Wd geplaatst ergens rond 1992. Daarin staan enkele ritten met 5 of zelfs 6 Plan V's, als stoptrein. Zou best die dienst geweest kunnen zijn.

Dinsdag 08 feb 2011 - 23:46:58
kleine_man
kleine_man
Quote
dvdhoven (di 08 feb 2011 14:06:05 www.somda.nl):
Quote
mren (di 08 feb 2011 13:58:21 www.somda.nl):
Er zijn genoeg lange stopdiensten geweest: Ut-Es (laatste trein), Ut-Bd, Es-Nm met diesel (of nog verder?).
De huidige 9800 begon ooit in Zp. Stoptrein Zp - Gvc dus. En de 7300 reed ooit Dr - Asd. En de 4300 reed Zl - Rsd als stoptrein; de 4600 Zl - Vs als sneltrein, wat in de praktijk ongeveer hetzelfde was.
Regelmatig met deze stopper van Ede naar Rotterdam gereisd.

De stoptrein Es-Nm reed verder naar Rm.

Tot 2007 reed er 1 stoptrein van Arnhem naar Zwolle via Utrecht.

Maar de langste kwam vanuit Frankfurt en ging naar Alkmaar.

Woensdag 09 feb 2011 - 01:48:31
DE2
DE2
Die reed geloof ik alleen op zaterdag of zondag meen ik? Ongeveer gereden tot 1990? Weet wel dat de huidige 3000 toen de 3300 (Hdr - Asd) was geloof ik en wat nu de 800 is was geloof ik de 2600 spitstrein Asd - Sgn) Iemand een idee hoe die treinen er tussen 1982 en 1984 uitzagen qua dienstregeling en frequenties e.d.?

MVG. Frank

Groeten uit Alkmaar-Noord

Woensdag 09 feb 2011 - 02:16:16
roeter
roeter
Frankfurt-Alkmaar was één van de zaterdagse vakantie-treinen uit Duitsland, anderen reden naar Den Helder (via Arnhem - Amsterdam, tot aan de opening van de Hemtunnel via Beverwijk), Leiden (via Arnhem - Utrecht, vanaf Utrecht gewoon in de stoptrein-dienstregeling) en Vlissingen (via Venlo).
In de jaren '80 waren de enige doorgaande treinseries in Amsterdam de 800 en 900 naar Zandvoort. Verder eindigde alles in Amsterdam, tot aan de opening van de Schiphol-lijn.
In 1984 had je 2xuur IC Amsterdam-Den Helder (2700)(afwisselend stoppend in Castricum of Heiloo) plus 2xuur stoptrein Amsterdam-Alkmaar (4700), in de spits een aantal toegevoegde semi-sneltreinen naar Schagen (2600) en stoptreinen naar Uitgeest (14700).
Even terug naar de stoptreinen : voor de komst van Den Haag Centraal had je de stoptrein Amsterdam-Haarlem-Dordrecht - dit was de eerste dienst die volledig met plan T werd gereden. Rond die tijd (1966) reden de meeste stoptreinen met mat '46 of zelfs '36, op lange trajecten (Zl - Rsd) had je locs met plan D en oude blokkendoos-rijtuigen. Dus geen centrale deursluiting of zo - hc's op die stoptreinen waren echt niet te benijden, ze moesten heel wat perrons aflopen om alles weer dicht te doen!

Woensdag 09 feb 2011 - 06:11:56
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
roeter (di 08 feb 2011 21:30:42 www.somda.nl): Één van deze nieuwe diensten was een trein Asd-Es, tot Amf als sneltrein maar vandaar door als stoptrein naar Es. Dit was in feite een verlenging van de bestaande stoptrein Apd-Es (klinkt dit bekend ?).
In de tijd dat ik oa trdl in Dv was (1973 - 1978) reed de 7000 stoptrein als vleugeltrein van de 600 nu 1700. De stoptrein uit Es ging na Dv door als het Haagse deel en het Haagse deel werd in Dv afgetrapt als stopper naar Es. Stoptrein reed 1x uur en buiten de spits met Hondekop 2. Treinen naar Asd reden met getrokken mat en stopten niet tussen Dv en Aml.

Dick van den Hoven

Woensdag 09 feb 2011 - 11:11:12
jorgo
jorgo
Quote
john2 (di 08 feb 2011 17:54:28 www.somda.nl): Tot in het begin jaren zeventig van de vorige eeuw, komt over als héél lang geleden. Is het misschien ook wel. Reden er stoptreinen van Maastricht/Heerlen tot Eindhoven. Had je vanaf Sittard iedere 15 minuten een trein naar Eindhoven v.v.
Ja? Dat is interessant. Raar dat het toentertijd niet erg gevonden werd om Weert-Roermond vaker dan 2 keer per uur te rijden.

In de jaren '80 was er in bepaalde periodes op zondag zelfs geen 900 tussen Eindhoven en Sittard.

Uit de jaren '80 kan ik me overigens ook nog herinneren dat een enkele vroege 1900 als stoptrein van Ehv richting Rtd reed. De eerste 800 uit Mt moest daarvoor extra vroeg uit Mt vertrekken om aansluiting te kunnen bieden (5:21 ipv :30).

Woensdag 09 feb 2011 - 11:21:31
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
roeter (di 08 feb 2011 21:30:42 somda.nl):
[...]
Op sommige trajecten had je toen nog helemaal geen IC's of sneltreinen : Zl-Gr, [...]
Dat doen ze nu nog steeds niet hoor.

(dat zou aardig wat kopmaken betekenen geloof ik).


Woensdag 09 feb 2011 - 11:48:16
john2
john2
Quote
jorgo (wo 09 feb 2011 11:11:12 www.somda.nl):
Quote
john2 (di 08 feb 2011 17:54:28 www.somda.nl): Tot in het begin jaren zeventig van de vorige eeuw, komt over als héél lang geleden. Is het misschien ook wel. Reden er stoptreinen van Maastricht/Heerlen tot Eindhoven. Had je vanaf Sittard iedere 15 minuten een trein naar Eindhoven v.v.
Ja? Dat is interessant. Raar dat het toentertijd niet erg gevonden werd om Weert-Roermond vaker dan 2 keer per uur te rijden.

In de jaren '80 was er in bepaalde periodes op zondag zelfs geen 900 tussen Eindhoven en Sittard.

Uit de jaren '80 kan ik me overigens ook nog herinneren dat een enkele vroege 1900 als stoptrein van Ehv richting Rtd reed. De eerste 800 uit Mt moest daarvoor extra vroeg uit Mt vertrekken om aansluiting te kunnen bieden (5:21 ipv :30).
Ik meen dat in 1973 de NS dienstregeling compleet is omgepland. Dat mede hier door, toen de stoptrein afstanden van verschillende stoptrein lijnen zijn ingekort.

Woensdag 09 feb 2011 - 12:47:05
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
SleutelMan (wo 09 feb 2011 11:21:31 www.somda.nl):
Quote
roeter (di 08 feb 2011 21:30:42 somda.nl):
[...]
Op sommige trajecten had je toen nog helemaal geen IC's of sneltreinen : Zl-Gr, [...]
Dat doen ze nu nog steeds niet hoor.

(dat zou aardig wat kopmaken betekenen geloof ik).
Klopt dat die treindienst Zl-Gr niet gereden wordt. Raar eigenlijk Gok dat hij dan ook doelt op Zl-Gn

Kopmaken valt trouwens wel mee op die rit; Als dieselen geen bezwaar is kun je Zl-Dv-Zp-Ah-Tl-Gdm-Gr doen, en wil je onder de draad blijven, dan is een rondje Zl-Dv-Zp-Ah-Ut-Rtd-Ddr-Gr mogelijk. Dus het kan zonder problemen zonder kop te maken worden gedaan! En als je de rit geografisch wat logischer maakt, doe je Zl-Amf-Ut-Gdm-Gr, en dan hoef je alleen maar kop te maken in Gdm!

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 09 feb 2011 - 12:49:23
mren
mren
En als we toch wat dubieuze plannen gaan bedenken: als je rijdt via de BR kan het met de korste route zonder kopmaken Stapt alleen wat lastig uit.

Woensdag 09 feb 2011 - 13:57:12
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
jorgo Raar dat het toentertijd niet erg gevonden werd om Weert-Roermond vaker dan 2 keer per uur te rijden.

In de jaren '80 was er in bepaalde periodes op zondag zelfs geen 900 tussen Eindhoven en Sittard.
Tot, naar ik meen 1973, stopten de 800 en de 900 niet in Weert. De stoptreinen van Heerlen en Maastricht naar Eindhoven wel. Roermond-Weert was dus maar twee keer per uur, met de stoptrein

Vanaf 1970 tot ongeveer ergens in de jaren 80 reed de 900 niet alleen niet op zondag, maar ook in de avonduren niet verder dan Eindhoven. Dat was lastig want de eerste 900 die niet verder dan Eindhoven reed, kwam daar al om circa 20:30 aan. Voor verder rijden moest je (na 1973) dan in Eindhoven een half uur wachten.

Woensdag 09 feb 2011 - 14:40:02
Apda
Apda
Quote
Joey666 (di 08 feb 2011 17:41:02 www.somda.nl): 5700 is bijna 1,5 uur + 13 min wachttijd als blijft zitten voor de 5000 serie.
5000 is bijna 1,25 uur
Totale rit met wachttijd is bijna afgerond 3 uur
Ut - Hvs - Wp - Shl - Ledn - Gv - Rtd - Ddr
Dat heb ik altijd een leuke route gevonden. En: hij bestaat nog steeds!

Woensdag 09 feb 2011 - 21:18:27
roeter
roeter
De grote, ingrijpende wijziging in de drg was in 1970, met "Spoorslag '70", daarmee werden de IC-diensten ingevoerd, met alle IC 2xuur.
@jurgo en @jbt : bij de invoering in 1970 stopten de 800 en 900 niet in Weert, en bleef de stoptrein rijden tot Eindhoven.
Na veel protesten werd in 1973 de IC-stop in Weert ingevoerd, en verviel de doorgaande stoptrein.
@dvdhoven : in 1970 reed de IC uit Rtd+Gvc (toen nog Gvs, trouwens) in zijn geheel als stoptrein. Vanaf 1971 reed het deel naar/van Rtd als IC, het deel naar/van Gvc als stoptrein tot/vanaf Dv. Dit heeft ook de overgang van hondekop naar koploper nog overleefd, maar is in 1996 gestopt - waarom weet ik niet meer.
@Sleutelman : sorry - bedoelde natuurlijk Gn.

Woensdag 09 feb 2011 - 22:12:10
Apda
Apda
Quote
roeter (wo 09 feb 2011 21:18:27 www.somda.nl): in 1970 reed de IC uit Rtd+Gvc (toen nog Gvs, trouwens) in zijn geheel als stoptrein. Vanaf 1971 reed het deel naar/van Rtd als IC, het deel naar/van Gvc als stoptrein tot/vanaf Dv. Dit heeft ook de overgang van hondekop naar koploper nog overleefd, maar is in 1996 gestopt - waarom weet ik niet meer.
De reden was dat NS een striktere scheiding tussen intercity- en stoptreinmaterieel wilde.

Donderdag 10 feb 2011 - 10:20:00
Railtender
Railtender
Quote
Joey666 (di 08 feb 2011 17:41:02 www.somda.nl): 5700 is bijna 1,5 uur + 13 min wachttijd als blijft zitten voor de 5000 serie.
5000 is bijna 1,25 uur
Totale rit met wachttijd is bijna afgerond 3 uur

Ut - Hvs - Wp - Shl - Ledn - Gv - Rtd - Ddr
Pffffff ja heb er 13 dec 2010 in gezeten, van Ut naar DDR 3 uur op het harde zitje van een Sgm, geen aanrader maar wel leuk om eens te doen. Dit begrijpt een niet-hobbyist nooit.

West Friese Spoorwegen

Donderdag 10 feb 2011 - 11:37:16
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Dat ritje is inderdaad heerlijk.. lekker wat te drinken en eten mee!:P Vooral in de tijd van Mat'64 was het prachtig. Te Ledn even voorraad bijwerken, en verder!:D


Donderdag 10 feb 2011 - 12:12:47
dwem
dwem
Nog niet gezien geloof ik:
In de jaren 70 's ochtends Baarn--Utrecht--Den Haag SS

Donderdag 10 feb 2011 - 13:34:28
mark
mark
Tot in 2006 reed er op zaterdagochtend een stoptrein Hgl-Dv die vervolgens verder ging als Intercity naar Gvc.
Kon je zonder overstap van Rsn, Hon etc naar Den Haag.

Donderdag 10 feb 2011 - 13:47:21
2296
2296
Er was ook zo'n mooie in de 5800(moet 2006/07 zijn geweest). Als eerste sneltrein (VIRM) Amf-Asd en daar combineren met de gereedstaande VIRM om vervolgens door te gaan in de richting van Ddr. Weet niet of deze nog verder doorging.

Laatst bewerkt door 2296 op Donderdag 10 feb 2011 om 13:47:54

Donderdag 10 feb 2011 - 14:04:34
mren
mren
Quote
mark (do 10 feb 2011 13:34:28 www.somda.nl): Tot in 2006 reed er op zaterdagochtend een stoptrein Hgl-Dv die vervolgens verder ging als Intercity naar Gvc.
Kon je zonder overstap van Rsn, Hon etc naar Den Haag.
Ook al jarenlang: rechtstreekse verbinding Esd-Shl.

Donderdag 10 feb 2011 - 15:59:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
2296 (do 10 feb 2011 13:47:21 www.somda.nl): Er was ook zo'n mooie in de 5800(moet 2006/07 zijn geweest). Als eerste sneltrein (VIRM) Amf-Asd en daar combineren met de gereedstaande VIRM om vervolgens door te gaan in de richting van Ddr. Weet niet of deze nog verder doorging.
Dat zal de serie 15800 geweest zijn wiki.ovinnederland.nl)
Reed als stoptrein Asd-Shl en daarna verder als sneltrein met Rtd als eindpunt.

Ook nog leuk waren een aantal treinen in de NoordOost die op Zp begonnen en vervolgens via Dv richting het westen reden. Die stonden ook als IC Zp-Apd in de tabel van de lijn via Klarenbeek.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 10 feb 2011 - 15:59:41
zakdoek
zakdoek
Een lange stoptreinverbinding is ook de stoptrein ekz-ddr vroeg in de ochtend

Donderdag 10 feb 2011 - 16:16:41
ns1700
ns1700
wat we vroeger ook hadden, een IC Gvc/Rtd - Es die op bepaalde dagen Stopper Dv - Es reed.

groeten uit Spoorzone

Donderdag 10 feb 2011 - 16:19:58
mren
mren
Wat is vroeger voor jou? Aftrappen van stellen voor de stopper is tijdlang normaal geweest (tot 2005 ofzo?), net als het rijden als stopper van de één na laatste trein (die toen nog uit Gvc/Rtd kwam ipv uit Shl nu).
Was trouwens al vanaf Amf stoptrein, hoewel dat in de praktijk niets uitmaakte wegens ontbreken stations tussen Amf en Apd en Apd en Dv

Donderdag 10 feb 2011 - 16:22:20
ns1700
ns1700
nou okee, die is niet zo oud. we hadden wel vroeger en dit is letterlijk een van voor mijn geboorte(1994).
stoptrein Hoorn - Rotterdam Centraal. had ergens ooit een foto gezien van een stopper uit Hoorn op spoor 3( in vaste dienst spoor 3). deze wachtte altijd een aantal minuten om ingehaald te worden door de trein naar Venlo als ik het goed had.

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 11 feb 2011 - 17:34:25
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Misschien niet zo heel erg lang:
iedere dag 3093 Hdr-Asd IC: stopt op alle tussengelegen stations! Goeie IC!

De groeten uit Schagen

Vrijdag 11 feb 2011 - 17:40:42
john2
john2
Als ik me het goed herinner, dan was een hele tijd geleden de eerste trein van Amsterdam centraal naar Den Bosch of Eindhoven een stoptrein. Ik dacht tot Eindhoven.

Vrijdag 11 feb 2011 - 17:43:17
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, inderdaad, tot 200?, ben het nummer even kwijt. Heb daar één keer met m'n vader ingezeten, ontzettend saai...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 11 feb 2011 - 17:50:47
robbertc
robbertc
7484 Rhn-Hwd van tegenwoordig is ook wel aardig..

Vrijdag 11 feb 2011 - 18:54:11
Totreintje
Totreintje
Facebook tvansijp Youtube Totreintje
Quote
MCNAlkmaar (vr 11 feb 2011 17:34:25 www.somda.nl): Misschien niet zo heel erg lang:
iedere dag 3093 Hdr-Asd IC: stopt op alle tussengelegen stations! Goeie IC!
Die is er nog steeds, maar snap alleen niet waarom die IC is en niet Sprinter, weet ook wel dat die door een VIRM gereden word, maar toch. Hij vertrekt om 23.34 uit Hdr en is rond 1.15 in Asd.
Zou wel willen weten sinds wanneer die rijd?

Vrijdag 11 feb 2011 - 19:51:39
ruysdael
ruysdael
Al een hele tijd in ieder geval, toen ik met treinen begon in 2004, bestond-ie al.