Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Haltering Roodeschool

Dinsdag 08 feb 2011 - 14:21:41
fugazi
fugazi
Nu de Arriva-treinen naar Roodeschool 2x per uur rijden zetten ze 'm telkens op puntje perron neer, waardoor je nog zo'n 100 meter moet lopen naar de uitgang. Weet iemand waarom ze dit doen? Vanwege dat huis misschien dat naast het spoor staat?

Dinsdag 08 feb 2011 - 14:38:06
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Kan me niet voorstellen dat elke mcn dit nu doet, tenzij er iets met het perronspoor mis is. Kom jij dan zo vaak in Rd om dat te weten dat ze dat altijd doen?

Dinsdag 08 feb 2011 - 14:43:04
j.jager
j.jager
Er is wel al de 2de dgrl dat de 37600 lange keer in Rd heeft. Mischien dat ze dat vanwege de lange keer doen.

Dinsdag 08 feb 2011 - 14:50:37
fugazi
fugazi
Quote
manuel25 (di 08 feb 2011 14:38:06 www.somda.nl): Kan me niet voorstellen dat elke mcn dit nu doet, tenzij er iets met het perronspoor mis is. Kom jij dan zo vaak in Rd om dat te weten dat ze dat altijd doen?
Alsof jij er elke dag komt... bij elke trein die we zagen daar afgelopen zaterdag werd het gehanteerd.
Quote
j.jager (di 08 feb 2011 14:43:04 www.somda.nl): Er is wel al de 2de dgrl dat de 37600 lange keer in Rd heeft. Mischien dat ze dat vanwege de lange keer doen.
Hoezo dat? Wel 2x per uur naar het einde van de wereld rijden maar vervolgens zeer klantonvriendelijk de trein op puntje perron zetten?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 08 feb 2011 - 15:05:47
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Heeft te maken met klachten over geluidsoverlast. Omwonenden klaagden over een zoemend geluid van de motor, sinds dat ze lang keren in Rd. Daarom heeft Arriva na overleg besloten om de treinen op het puntje van het perron te laten keren.

Echter, het was volgens mij de bedoeling dat de trein ná het uitstappen terugreed naar het puntje van het perron. Maar dat gebeurd in de praktijk niet.

Dinsdag 08 feb 2011 - 17:03:56
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
De buren van het keerspoor 'Hoorn Kersenboogerd Opstelterrein' (Hnko) hebben enkele jaren geleden met succes geklaagd over treinlawaai op het keerspoor waar de 3300-serie omkeert. (Of is dat nu niet meer?)
Er mogen op dat keerspoor géén locomotieven (serie 1600/ 1700/ 1800 gekoppeld aan DD-AR/ DDM) meer staan. De verlichting moet uitgeschakeld staan! En moesten ook de ventilatoren en compressoren uitgeschakeld worden? Nu wordt er vnl. gereden met SGM.

Op TV Noord-Holland was een nieuwsitem hierover te zien, de 'woordvoerder' van de bewoners (Plevier, Hoorn) was zo'n type buurman wat je ook wel in 'De Rijdende Rechter' ziet en zo'n persoon die meent dat hij 'namens iedereen' spreekt als hij zijn eigen mening geeft.

Laatst bewerkt door joostb1 op Dinsdag 08 feb 2011 om 17:05:26, reden: aanvulling

Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

Dinsdag 08 feb 2011 - 17:42:25
broek53
broek53
Het is een hardnekkig misverstand dat er welk materieel dan ook niet op het keerspoor bij Hnk zou mogen keren. de enige die een vervoerder iets kan verbieden, is Prorail en de enige manier waarop Prorail dat kan, is op basis van een vergunning - en voor het keerspoor in Hnk is helemaal geen vergunning, want die is niet nodig. Ziehier. NSR heeft op vrijwillige basis afgesproken zoveel mogelijk SGM in te zetten (dat was niet moeilijk, want dat was toch al het plan) en het gebruik van lawaaiiger materieel zoveel mogelijk te vermijden. Allemaal op vrijwillige basis dus, evenals het onverlicht neerzetten en het zover mogelijk naar achteren doorrijden.
Ik denk dat er in Roodeschool net zoiets aan de hand is tussen Arriva en omwonenden.

Dinsdag 08 feb 2011 - 20:16:27
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
In Duitsland zetten ze een dieselmotor gewoon uit bij een kering die langer dan een paar minuten duurt... maar dat snappen we hier niet?

Dinsdag 08 feb 2011 - 20:25:52
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
In Dagblad van het Noorden van 23 oktober 2010 werd geschreven:

Het uitzetten van de treinmotoren tijdens het wachten, wat een voor de hand liggende oplossing leek, is volgens het college niet mogelijk. "Dat heeft een nadelig effect op de stroomvoorziening in de trein, wat kan leiden tot het uitvallen van de trein." Eén van de motoren uitzetten, helpt ook niet om de overlast afdoende te bestrijden.

Dinsdag 08 feb 2011 - 21:31:54
ZJ37
ZJ37
Uitvallen van de trein? Je kunt een motor toch ook weer starten wellicht?

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:09:48
thom
thom
Met oude meuk gaat dat prima, die GTW meuk zal wel weer een zelftest programma gaan doen ofzo wat een net zo lang duurt, als de overstand zelf

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:40:14
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Maar waarom zou de stroomvoorziening tijdens een kering in een trein gegarandeerd moeten zijn? Tijdens een lange kering zijn er geen passagiers aanwezig.

En waarom zou een trein uitvallen als de interne stroomvoorziening is uitgeschakeld? Het gaat bij mijn weten om de stroom van de boveleiding...

Laatst bewerkt door AgentX op Dinsdag 08 feb 2011 om 22:41:26

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:44:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Drie keer raden wat er niet hangt in Roodeschool

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 08 feb 2011 - 22:46:22
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ooh, Roodeschool, daar kom ik nooit

Maar dan nog, waarom zou de interne stroomvoorziening dan falen? En hoe wordt een dieseltje dan gestart?

Dinsdag 08 feb 2011 - 23:07:37
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Sowieso bizar dat men er kennelijk mee zit dat er 2 van de 5 inwoners dat het gehucht daar klagen. Erg klantvriendelijk is het niet dat men nu zowat 200 meter moet lopen om bij dat treinstel te komen.

Laatst bewerkt door WesselE op Dinsdag 08 feb 2011 om 23:14:58

'Okeh'

Dinsdag 08 feb 2011 - 23:09:11
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
@ Jurre: Voor mij al meer dan 2 jaar geleden
@ Agentx: Op de batterijen, maar die hebben ook maar een beperkte capaciteit. Kennelijk geeft het starten op de batterijen storing op de stroomvoorziening van de computer en dergelijke, waardoor je trein onbruikbaar wordt, als je maar vaak genoeg achter elkaar start, zijn je batterijen leeg.

Laatst bewerkt door manuel25 op Dinsdag 08 feb 2011 om 23:12:35

Dinsdag 08 feb 2011 - 23:14:42
thom
thom
Quote
AgentX (di 08 feb 2011 22:46:22 somda.nl): Ooh, Roodeschool, daar kom ik nooit

Maar dan nog, waarom zou de interne stroomvoorziening dan falen? En hoe wordt een dieseltje dan gestart?
Met een slinger !

Nee, op een set batterijen uiteraard, maar als je treinstel in bedrijf laat staan zonder draaiende dieselmotor dan houdt het snel op.
Bedenk dat maareens voor je auto, laat je licht branden en dan is het snel donker.
En in een trein zit er nog véél meer apparatuur die graag wat Kilowatuurtjes vreten, verwarming, airco, ATB, verlichting etc...

Dinsdag 08 feb 2011 - 23:22:54
mich
mich
Flickr 77593728@N08
GTW kan niet lang met de motoren uit in dienst blijven, alle apperatuur vraagt dan veel stroom van de batterijen. De trein uitzetten kan eventueel, maar dan doen ook de deuren weinig, geen licht, en lange opstart.

Woensdag 09 feb 2011 - 00:02:08
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
WesselE (di 08 feb 2011 23:07:37 www.somda.nl): Sowieso bizar dat men er kennelijk mee zit dat er 2 van de 5 inwoners dat het gehucht daar klagen. Erg klantvriendelijk is het niet dat men nu zowat 200 meter moet lopen om bij dat treinstel te komen.
Ach ja, dan moeten die andere drie een keer 200 meter lopen... Waar praat je dan over

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 09 feb 2011 - 02:26:50
roeter
roeter
Quote
mich (di 08 feb 2011 23:22:54 www.somda.nl): GTW kan niet lang met de motoren uit in dienst blijven, alle apperatuur vraagt dan veel stroom van de batterijen. De trein uitzetten kan eventueel, maar dan doen ook de deuren weinig, geen licht, en lange opstart.
Dat is dan niet geweldig voor zulk nieuw spul.
Het is even off-topic, maar in dit kader wel tekenend : was pas geleden op de lijn Köln-Gerolstein-Trier, en als de mcn aan de seinstand zag dat er in het volgend station gewacht moest worden op een tegenligger ging de motor uit nog tijdens het rijden, en pas weer aan als de tegenligger was gepasseerd. Dat was in een 627 - toch heel wat ouder dan die GTW's. En dit was dus wel héél efficient rijden. Overigens, ook op keer- en eindpunten ging de motor uit en pas vlak voor vertrek weer aan.

Woensdag 09 feb 2011 - 06:47:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Is in dit geval depot-voeding geen optie?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 09 feb 2011 - 21:28:00
kbrandsma
kbrandsma
Quote
timtrein (di 08 feb 2011 20:16:27 www.somda.nl): In Duitsland zetten ze een dieselmotor gewoon uit bij een kering die langer dan een paar minuten duurt... maar dat snappen we hier niet?
Een dieselmotor uitschakelen doen ze bij Arriva ook wel: al een aantal keer gehoord bij de sneltrein Lw-Gn v.v. dat tijdens de stop 1 dieselmotor stationair draait voor de stroomvoorziening en net voor vertrek het andere blok wordt gestart.

Zoals Mich al aangeeft doen de elektrische deuren vrij weinig met uitgeschakelde dieselmotoren. Geen verlichting en ventilatie kan ik overdag zonder bezetting nog wel bij.

Woensdag 09 feb 2011 - 22:32:59
tonnie12
tonnie12
Quote
roeter (wo 09 feb 2011 02:26:50 www.somda.nl):
Quote
mich (di 08 feb 2011 23:22:54 www.somda.nl): GTW kan niet lang met de motoren uit in dienst blijven, alle apperatuur vraagt dan veel stroom van de batterijen. De trein uitzetten kan eventueel, maar dan doen ook de deuren weinig, geen licht, en lange opstart.
Dat is dan niet geweldig voor zulk nieuw spul.
Het is even off-topic, maar in dit kader wel tekenend : was pas geleden op de lijn Köln-Gerolstein-Trier, en als de mcn aan de seinstand zag dat er in het volgend station gewacht moest worden op een tegenligger ging de motor uit nog tijdens het rijden, en pas weer aan als de tegenligger was gepasseerd. Dat was in een 627 - toch heel wat ouder dan die GTW's. En dit was dus wel héél efficient rijden. Overigens, ook op keer- en eindpunten ging de motor uit en pas vlak voor vertrek weer aan.
627 is al een paar jaar uit dienst. Van de 628 weet ik niet wat voor een trein dat is. Dan moet je eens in Bocholt net over de grens bij Aalten kijken daar rijden ze op 33 minuten over het uur naar Wesel en zet men na aankomst de motor uit.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Woensdag 09 feb 2011 om 22:35:13, reden: taalgebruik aangepast

Woensdag 09 feb 2011 - 22:37:01
thom
thom
Quote
dlm4yjp (wo 09 feb 2011 06:47:56 somda.nl): Is in dit geval depot-voeding geen optie?
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat er geen depotvoedingskast aanwezig is aldaar.
Daarnaast houdt je daarbij je opstart tijd ed.

@ tonnie12;
Dat het bij de 627 zo makkelijk kan, zal wel zijn omdat die niet zo'n geadvanceerd is als een GTW
Geen last van boorcomputers en andere ongein...

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 09 feb 2011 om 22:39:08

Woensdag 09 feb 2011 - 23:05:02
roodkapje
roodkapje
Je hebt gelijk, het is NIET klantvriendelijke dat reizigers een eind moeten lopen omdat er 1 !!! persoon loopt te zeiken dat hij/zij last heeft van het draaien van de motoren. Ga dan niet bij een spoor wonen. Dat weet je dan toch dat je wel eens een trein kan horen? Maar goed, deze zeikerd heeft het voor elkaar, we moeten voor op het perron staan. Eerst moesten we gewoon netjes naar het juk en dan een motor uit zetten. In de winter was dit niet handig want storingen en dus vaak problemen om de motor weer aan te krijgen. Maar volgens meneer/mevrouw zeik was dit ook niet voldoende en moeten we nu dus voor op het perron met 1 motor uit. Nog even en de reizigers mogen nog eens 200 meter door het spoor lopen en dan het perron op klauteren...;-)
Er wonen ook mensen die slecht ter been zijn of een andere handicap hebben waardoor ze niet al te hard kunnen lopen en niet weten dat de trein verder weg staat. Wij willen dan vertrekken (op tijd) maar moeten wachten op die reiziger......dus te laat weg.....krijgen we daar weer gezeur over. Het is nooit goed in elk geval....

Er wonen ook mensen bijna tegen de trein aan aan de andere kant van het spoor............die hoor je niet klagen. Vreemd...

Laatst bewerkt door roodkapje op Woensdag 09 feb 2011 om 23:05:59

Woensdag 09 feb 2011 - 23:13:51
thom
thom
Wow, Amen zeg

Woensdag 09 feb 2011 - 23:34:35
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Gelukkig wordt het spoor verlegd richting Eemshaven, inclusief station Rd...

Woensdag 09 feb 2011 - 23:40:14
mren
mren
Quote
roodkapje (wo 09 feb 2011 23:05:02 www.somda.nl): Maar goed, deze zeikerd heeft het voor elkaar, we moeten voor op het perron staan. meneer/mevrouw zeik .
Inderdaad, ruim baan voor onze hobby (de trein) en iedereen die het lef heeft om ook maar één kritische opmerking te maken is een halve fascist...

Donderdag 10 feb 2011 - 00:10:36
kevinevers
kevinevers
Maar als jij langs een spoor of drukke weg gaat wonen kan je er vanuit gaan dat je er overlast van hebt en dan vind ik persoonlijk dat je daar dan niet over moet gaan klagen want dat had je je van te voren we kunnen indenken dat je er eventueel last van zou kunnen hebben.


Donderdag 10 feb 2011 - 00:42:10
mren
mren
Hoewel je daar op hoofdlijnen zeker ook mijn mening weergeeft, wil ik daar toch wel enige nuance aanbrengen. Het wegzetten van klagers als zeiksnorren en dergelijke toonzetting kan me desondanks behoorlijk storen.

Als ik naast een lokaal spoorlijntje (of weg) ga wonen in de veronderstelling dat er enkele treinen/auto's per uur/dag/watdanook rijden en deze aantallen of de omstandigheden wijzigen ineens drastisch (bv. afsluiting van een andere weg waardoor het bij mij in de straat veel drukker wordt), is er zelfs planschade te claimen.

Maar ik moet zeggen dat ik enkel de toonzetting van dat bericht over die 'zeikzakken' wilde nuanceren, de situatie ter plekke ken ik niet.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 10 feb 2011 om 00:43:17

Donderdag 10 feb 2011 - 07:51:21
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Nou ja. Het is wel zo dat de omwonenden van zo'n 5 minuten per uur naar 40 minuten per uur zijn gegaan voor wat betreft het treingeluid.

'Okeh'

Donderdag 10 feb 2011 - 09:21:14
daniel81
daniel81
Quote
tonnie12:
627 is al een paar jaar uit dienst. Van de 628 weet ik niet wat voor een trein dat is. Dan moet je eens in Bocholt net over de grens bij Aalten kijken daar rijden ze op 33 minuten over het uur naar Wesel en zet men na aankomst de motor uit.
Wesel-Bocholt wordt gereden met 628's (Keulen-Trier overigens ook)

Donderdag 10 feb 2011 - 16:20:23
ns1700
ns1700
nou die overlast valt dan nog mee 1 motor. ik hoor hier elke trein van de Oude Lijn langsrijden maar wij kozen er voor hier te wonen, ongeacht het nachtvervoer en (nacht)CARGO's. dit is gewoon echt iemand die niet wennen wilt aan een geluid. want na een tijdje dan ben je er gewend aan en klaag je er niet meer over.

groeten uit Spoorzone

Donderdag 10 feb 2011 - 16:24:39
mren
mren
Hoe kan jij dat zo goed voor anderen beoordelen?

Donderdag 10 feb 2011 - 16:52:29
kniesoor
kniesoor
Daarbij: ongeveer 40 min. per uur een stationair draaiende motor voor je deur is heel wat anders dan een heleboel treinen die gewoon voorbijrijden.

Donderdag 10 feb 2011 - 17:49:17
broek53
broek53
Quote
mren (do 10 feb 2011 16:24:39 www.somda.nl): Hoe kan jij dat zo goed voor anderen beoordelen?
Dat agressieve van jou snap ik dan weer niet helemaal. Wat wil je dan? Dat we het allemaal gewoon slikken zoals het is en er niets over vinden, c.q. als we er wat over vinden, het maar inslikken omdat je er niks over mag zeggen omdat je niet voor anderen mag oordelen? Dan wordt het binnenkort wel erg stil op Somda, als we dat op alle topics gaan toepassen.

Donderdag 10 feb 2011 - 17:54:18
mren
mren
Nee hoor, maar sommige conclusies vind ik gewoon nogal kort te bocht.
"Ik woon naast een spoorlijn en heb er geen last van, *dus* anderen zullen dat ook wel niet hebben" en "Je weet dat er een trein kan rijden *dus* mag je niet klagen" bijvoorbeeld.

Maar de overdrijving als stijlfiguur (die ik altijd wel kan waarderen) is inderdaad niet altijd de juiste figuur om de nuance tussen twee uitersten te willen tonen.