Barneveld wil stoptrein Apeldoorn - Amersfoort
Forum: Algemeen - Algemeen
06-02-2011 16:48:39
treinhobby
treinhobby
Bij omroep gelderland op de site (http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/861881/Barneveld-wil-stoptreinverbinding.htm) staat een bericht dat de gemeente Barneveld een stoptrein wil tussen Apeldoorn en Amersfoort. Met stopt in Apeldoorn-West, Stroe, Barneveld-Noord en Hoevelaken.

Nu is Apd - Amf het langste traject van Nederland zonder tussenstations. Maar, als de plannen doorgaan, zal dit anders gaan worden.

Mijns inziens is een doorgaande stoptrein overbodig. Alleen reizigers vanaf Enschede en tussengelegen stations tot Apeldoorn naar Barneveld hoeven niet meer via Amersfoort te reizen.
Maar of dit er zoveel zijn om een aparte stoptrein te gaan laten rijden?

Een mogelijkheid is om de 7000 door te trekken naar Amersfoort. Maar dan zit je vanaf Bnn tot Amf met 4x IC, 2x Spr en 4x CXX. Plus nog wat cargo's wordt het dan een druk stukje spoor.
Daarom zou de NS ervoor kunnen kiezen om de 2800 als stop-IC te laten rijden tussen Apd en Amf. Maar of je daar blij van wordt? %07%

Laatst bewerkt door treinhobby op 06-02-2011 16:49
 

06-02-2011 17:43:51
Bert13
Bert13
Ik vrees dat je nergens blij van wordt, omdat je eerst een extra spoor bij zal moeten leggen. Anders zullen er IC's moeten sneuvelen. Bovendien zal het nooit gaan renderen, sinds dit projectje niet voor een paar euro uit te voeren is.
Op een ander forum las ik nog het "voordeel" dat er minder file op de A1 zou staan, dit lijkt mij ook verwaarloosbaar...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-02-2011 17:47:11
mdj
mdj
Zie ook vooral de laatste alinea in het nieuwsbericht: Knooppunt Hoevelaken (A28/A1)wordt in 2016 aangepakt en dat gaat 10 jaar duren.

Laatst bewerkt door mdj op 06-02-2011 17:47


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-02-2011 17:59:41
dvdhoven
dvdhoven
Quote
treinhobby (zo 06 feb 2011 16:48:39 https://www.somda.nl/forum/9855/p317159/): Bij omroep gelderland op de site (http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/861881/Barneveld-wil-stoptreinverbinding.htm) staat een bericht dat de gemeente Barneveld een stoptrein wil tussen Apeldoorn en Amersfoort. Met stopt in Apeldoorn-West, Stroe, Barneveld-Noord en Hoevelaken.

Stroe!!!! My dear, wie gaat daar in of uitstappen? Een paar grijze wandelaars? Ik zie toch weinig potentie daar.


Dick van den Hoven
 


06-02-2011 18:01:29
Pijnackerb
Pijnackerb
Stroe lijkt me dan weer typisch zo'n plek om een groot transferium te creëren met een eventueel OV-knooppunt.  

06-02-2011 18:05:23
martijn
martijn
En dan een paar km verder (richting het westen, want daar gaat de grootste stroom nog altijd naartoe) in Barneveld weer een... Ik zie het nut ook niet.  

06-02-2011 18:07:40
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Pijnackerb (zo 06 feb 2011 18:01:29 https://www.somda.nl/forum/9855/p317177/): Stroe lijkt me dan weer typisch zo'n plek om een groot transferium te creëren met een eventueel OV-knooppunt.
Dat OV knooppunt ligt er al, alleen wat verderop, de Wittenberg, als mijn herinnering hiervan nog goed is. Bij de Legerplaats. Bussen van/naar Amersfoort, Apeldoorn, Nunspeet en Harderwijk geven of gaven daar aansluiting op elkaar. In de jaren 70 had je daar de lijnen 106 (Nsp - ?), 102 (Apd - Hd) en 101 (Apd - Amf) en mogelijk nog meer.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-02-2011 18:09


Dick van den Hoven
 

06-02-2011 18:11:24
dennistd
dennistd
Ik zou zeggen: laat de 2800 altijd naar Dv doorrijden, en als stoptrein tussen Amf en Dv. Dan bedien je ook Twl en Apdo 4x per uur, en krijg je meteen een betere bezetting van de 2800 op Amf-Dv. Als je er vanuit gaat dat een stop twee minuten duurt kom je op een extra reistijd van 12 minuten (totaal dus 24 minuten), wat dus slechts één omloop meer vergt. Het enige waarnaar nog gekeken zou moeten worden is dan de perronlengtes.

Edit: ik zie nu dat je precies in het goederenpad Amf-Dv en Dv-Amf terecht komt met de 2800. Dat pad zou dan evt. een paar minuten vroeger/later ingelegd kunnen worden.

Laatst bewerkt door dennistd op 06-02-2011 18:17
 

06-02-2011 18:55:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dvdhoven (zo 06 feb 2011 18:07:40 https://www.somda.nl/forum/9855/p317180/):
Quote
Pijnackerb (zo 06 feb 2011 18:01:29 https://www.somda.nl/forum/9855/p317177/): Stroe lijkt me dan weer typisch zo'n plek om een groot transferium te creëren met een eventueel OV-knooppunt.
Dat OV knooppunt ligt er al, alleen wat verderop, de Wittenberg, als mijn herinnering hiervan nog goed is. Bij de Legerplaats. Bussen van/naar Amersfoort, Apeldoorn, Nunspeet en Harderwijk geven of gaven daar aansluiting op elkaar. In de jaren 70 had je daar de lijnen 106 (Nsp - ?), 102 (Apd - Hd) en 101 (Apd - Amf) en mogelijk nog meer.
Klopt, de lijnen zijn tegenwoordig wat anders maar het knooppunt bestaat nog met verbindingen naar Amf (102), Apd (102), Ed (107) en Hd via Ns (112). Lijn 107 komt ook langs het voormalig station Stroe, dus wellicht kan je met goede aansluitingen nog een stuk van de Veluwe beter bedienen middels dat station. Voor de dorpen langs lijn 102 zou een ommetje via Stroe met daar aansluiting op de trein bv. snellere verbindingen met Amf en Apd kunnen bieden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-02-2011 07:55:18
reisthijs
reisthijs
Quote
treinhobby (zo 06 feb 2011 16:48:39 https://www.somda.nl/forum/9855/p317159/): Daarom zou de NS ervoor kunnen kiezen om de 2800 als stop-IC te laten rijden tussen Apd en Amf. Maar of je daar blij van wordt? %07%
NSR wordt er in ieder geval niet blij van en heeft (in een adviesaanvraag aan het locov) al aangegeven geen IC's te willen laten stoppen op stations tussen Apd en Amf.
 

07-02-2011 09:23:09
Pim530
Pim530
Ik zou zeggen, laat de 2800 enkel extra stoppen op Bnn. Dat kost dan maar twee minuten.  

07-02-2011 09:25:17
daniel81
daniel81
Quote
treinhobby (zo 06 feb 2011 16:48:39 https://www.somda.nl/forum/9855/p317159/): Met stopt in Apeldoorn-West, Stroe, Barneveld-Noord en Hoevelaken.%07%
Schrik niet, men heeft zelfs nog een 5e station in gedachten, bij Liendert ( Ama ).
Het is een gezamenlijke lobby van alle gemeentes langs het traject, en je raadt dan al wat er gebeurt: iedereen wil z'n eigen stationnetje erinflanzen; waardoor je uiteindelijk een verbinding krijgt waarvan niemand gelukkig wordt. De enige manier om 'm er zonder infra-uitbreiding in te krijgen is om de stopper bij Bnva (ri Amf) of Sto (ri Apd) aan de kant te zetten, waardoor je aan beide zijden alle aansluitingen mist. Kortom; kansloos%08%.
De 2800 laten stoppen in Bnn zou dan nog de beste optie zijn, maar heeft wel als nadeel dat er dan geen goede aansluiting naar Ed is (wat toch als 1 van de voornaamste argumenten wordt gebruikt: het verbeteren van de verbinding Apd-Ed). Überhaupt is het vrijwel niet te doen om een goede aansluiting op CXX te bieden aangezien de Valleilijn met een zeer vreemde symmetrie rijdt (07/37).

Laatst bewerkt door daniel81 op 07-02-2011 09:26
 

07-02-2011 10:04:34
forum
forum
Misschien nog een extra inhaal spoor aan de andere kant van Stroe.  

07-02-2011 10:30:17
ZJ37
ZJ37
Welke andere kant? En waarvoor dan?  

07-02-2011 13:36:49
thom
thom
Quote
Pim530 (ma 07 feb 2011 09:23:09 https://www.somda.nl/forum/9855/p317278/): Ik zou zeggen, laat de 2800 enkel extra stoppen op Bnn. Dat kost dan maar twee minuten.

En de rest ja, afremmen optrekken etc nemen ook nog tijd in beslag...
 

07-02-2011 14:19:30
ns1700
ns1700
@ZJ37, Stroe heeft nog een perron die gebruikt wordt bij werkzaamheden als dat het eindpunt wordt. ook is het een inhaalspoor voor goederentreinen. dus aan de andere kant bedoeld men een extra spoor leggen en een perron.

@pim530, dat gaat dus nog lang niet gebeuren dat NSR dat wilt. als ze al een ontheffing vragen voor Hoevelaken wat zouden ze dan bij een Barneveld Noord niet wel denken?

Edit door SleutelMan: Laster tegen welke organisatie dan ook wordt niet getolereerd op Somda!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 07-02-2011 20:57


groeten uit Spoorzone
 

07-02-2011 14:24:34
ZJ37
ZJ37
Als je tussen Apd en Amf extra wilt stoppen in Bnn, kan ik me niet voorstellen dat er nog een 5e en 6e (stop)trein gaat rijden naast de bestaande 4 IC's. Of je moet inderdaad structureel de 2800 blijven rijden tussen Dv en Amf en in die trein de extra stop opnemen. Overigens ook makkelijker gezegd dan gedaan ivm de knoop Amf en de toch al niet erg ruime keertijd te Dv.  

07-02-2011 14:49:26
FourRoses
FourRoses
Aftakking van Bnn naar Apd. 2x per uur naar Amf, andere 2x per uur naar Apd. Alleen nog bedenken welke van de treinen er dan door rijd naar Ed.  

07-02-2011 14:52:30
Apda
Apda
Quote
Jurre (ma 07 feb 2011 14:46:17 https://www.somda.nl/forum/9855/p317350/):
Quote
ns1700 (ma 07 feb 2011 14:19:30 https://www.somda.nl/forum/9855/p317340/): @ZJ37, Stroe heeft nog een perron die gebruikt wordt bij werkzaamheden als dat het eindpunt wordt. ook is het een inhaalspoor voor goederentreinen. dus aan de andere kant bedoeld men een extra spoor leggen en een perron.
Naar mijn weten wordt dat spoor helemaal niet gebruikt voor goederentreinen want dat is gewoonweg niet nodig...
J.l. zaterdag was er nog een stop van tr 57407 (15:48-15:53) om te worden voorbijgereden door een IC.
 

07-02-2011 15:01:56
mren
mren
Quote
ns1700 (ma 07 feb 2011 14:19:30 https://www.somda.nl/forum/9855/p317340/): het gaat NSR alleen om winst.

Dat geldt voor elk bedrijf, dus dat ligt niet echt aan de grote boze NS.

Wat ik overigens mis is de mogelijkheid om de 7000 door te trekken naar Ut
 

07-02-2011 15:25:13
ZJ37
ZJ37
@Jurre: Het inhaalspoor te Sto wordt alleen benut in bijsturingsituaties of treinen die door Dagplan zijn ingelegd. Er zijn geen goederenpaden die in het basisuurpatroon een inhaling hebben te Sto (en Bnva), wel in Apd en Amf.

@mren: Ook een oplossing, al vraag ik me af of 2800+1700/1600+7000 niet een tikkie overkill is tussen Dv en Amf.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 07-02-2011 15:25
 

07-02-2011 15:30:43
mdj
mdj
@ZJ37: In de periode 2016-2026 wordt knooppunt Hoevelaken behoorlijk grondig aangepakt. Door dan een alternatief te bieden naar Barneveld, Stroe en Apeldoorn-west heb je iig die mensen van de weg af (iig een deel). Daaarnaast is een reis Bnn-Apd nu 45 minuten. Dat kun je met de stoptrein reduceren tot 20 minuten (Bnva-Apd=14 minuten,+extra tijd voor stops)

Elders in het land wordt een hele spoorlijn aangelegd voor 20 minuutjes reistijd...%08%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-02-2011 15:33:51
mren
mren
Ja, wellicht. Maar het is ook een eenvoudige, doch niet-lineaire stelregel dat aanbod vraag schept. Op zich lijkt me namelijk een kwartiersstopdienst op Amf-Ut wel nuttig.

Het stuk dat qua reizigersaantallen het 'zwakst' is, is volgens mij Dv-Aml. Maar dat is wel erg ver van Barneveld en Hoevelaken af.

Nu ben ik aanhanger van het principe dat infra volgend moet zijn ipv leidend dus ik ga niet meteen in op mogelijke capaciteitsproblemen waar dan ook. Daar hebben we een infrabeheerder voor in dit land
 

07-02-2011 15:48:48
dennistd
dennistd
Bij het doortrekken van de 7000 (met inhaling van deze door de 140/1600/1700 te Sto) krijg je een overstap van 2 minuten Ltn-Apd, en 7 minuten Apd-Ltn. Bij verder doortrekken van de 7000 op Amf-Ut krijg je daar een mooie kwartiersligging met de 5600. Enige noodzakelijk infra-uitbreiding is een extra zijspoor in Sto. Ik zeg: doen!

Laatst bewerkt door dennistd op 07-02-2011 15:56
 

07-02-2011 19:05:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (ma 07 feb 2011 15:33:51 https://www.somda.nl/forum/9855/p317369/): Op zich lijkt me namelijk een kwartiersstopdienst op Amf-Ut wel nuttig.
Nu is die er eigenlijk ook al wel zo'n beetje he, alleen het stukje Dld-Amf ontbreekt


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-02-2011 19:08:50
daniel81
daniel81
Quote
dennistd (ma 07 feb 2011 15:48:48 https://www.somda.nl/forum/9855/p317375/): Bij het doortrekken van de 7000 (met inhaling van deze door de 140/1600/1700 te Sto) krijg je een overstap van 2 minuten Ltn-Apd, en 7 minuten Apd-Ltn. Bij verder doortrekken van de 7000 op Amf-Ut krijg je daar een mooie kwartiersligging met de 5600. Enige noodzakelijk infra-uitbreiding is een extra zijspoor in Sto. Ik zeg: doen!

Hoe reken jij dan?
 

07-02-2011 19:23:19
dennistd
dennistd
Ik reken als volgt: http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/7000Ut.html
Hierbij is Hvl Hoevelaken en Apdw Apeldoorn West.

Ik zie nu alleen dat de 31400 en 7000 ri Bnva een beetje in elkaars pad zitten.

Laatst bewerkt door dennistd op 07-02-2011 19:42
 

07-02-2011 20:28:27
JcJay
JcJay
Ziet er opzich goed uit... Maar een stoptrein Utrecht-Almelo(-Enschede)? T zou dan de langste stoptrein van t land worden...  

07-02-2011 20:31:09
treinfan
treinfan
Ik zie meer potentie in de 7000 slechts verlengen naar Barneveld en geen inhaling te Stroe, maar al te Apeldoorn. Er is dan wel geen directe verbinding vanuit Amersfoort, maar goede aansluitingen in Barneveld en Apeldoorn maken het wel aangenamer voor de reizigers. Overigens is 6 stoptreinen per uur op Barneveld Noord-Amersfoort vv. ook echt overkill.

Laatst bewerkt door treinfan op 07-02-2011 20:31
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-02-2011 20:37:15
robbertc
robbertc
.. En je moet dan nog iets met de 5500, die tussen Dld en Ut zo de 7000 aardig in de weg zit.  

07-02-2011 22:27:34
Pim530
Pim530
Of Cxx gaat 2x/u Bnn-Ed rijden en 2x/u Ed-Amf ( Vraag me niet hoe dat met evt. enkelsporige baanvakken zit )  

07-02-2011 22:37:41
bogger
bogger
Dat wordt natuurlijk splitsen en combineren te Dld.:P
Met SLT welteverstaan:P

Even zonder gekheid. Als dit plan al levensvatbaar is, dan maar tot Amf..

Waar je hem qua tijden wel weer aan de 5800 zou kunnen koppelen... als ik even naar het voorbeeldje van dennis kijk.
 

07-02-2011 22:45:07
dh3201
dh3201
Als er zo nodig een verbinding tussen Apeldoorn en Ede-Wageningen moet komen, waarom dan een omweg via Barneveld? Waarom niet een rechtstreekse snelbus over de N304?


Shqiperise-lopers?
 

07-02-2011 22:47:22
mdj
mdj
Die rijdt al, lijn 108.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-02-2011 23:10:28
roeter
roeter
Het is mij onduidelijk waar nu ineens die verbinding Apeldoorn-Ede vandaan komt. Die staat niet in de wens van de gemeente Barneveld, en heeft ook helemaal niets te maken met de werkzaamheden aan verkeersplein Hoevelaken, want als je onderweg van Apeldoorn naar Ede daar langs komt ben je toch echt verkeerd gereden.
De infra van deze verbinding is mooi duur, want van alle beoogde stations ligt er alleen het noodperron in Stroe, ri. Apd. Voor de rest moet alles nog worden aangelegd. De woonkernen van de genoemde plaatsen liggen allemaal op enige afstand van de spoorlijn (als Stroe al een woonkern heeft), dus de reizigers-potentie is niet al te groot. Trouwens, als ze nu toch stations midden in het bos willen gaan openen, dan moeten ze halte Assel ook maar meenemen.
Het geheel heeft weer een hoog politiek en weinig realiteits gehalte.
 

07-02-2011 23:29:28
ZJ37
ZJ37
Het topic begon over een stopper Apd-Amf en ik zie het ook nergens gaan over Ed-Bnn-Apd. Lekker handig trouwens met kopmaken te ... (ja waar eigenlijk).  

08-02-2011 08:18:49
WesselE
WesselE
Bnva, goederentreinen komen daar toch amper, laat staan dat ze moeten wachten. Verplaats Bnn naar het wachtspoor bij Bnva, en ga daar kopmaken.


'Okeh'
 

08-02-2011 10:01:46
daniel81
daniel81
Quote
roeter (ma 07 feb 2011 23:10:28 https://www.somda.nl/forum/9855/p317497/): Het is mij onduidelijk waar nu ineens die verbinding Apeldoorn-Ede vandaan komt. Die staat niet in de wens van de gemeente Barneveld, en heeft ook helemaal niets te maken met de werkzaamheden aan verkeersplein Hoevelaken, want als je onderweg van Apeldoorn naar Ede daar langs komt ben je toch echt verkeerd gereden.
De infra van deze verbinding is mooi duur, want van alle beoogde stations ligt er alleen het noodperron in Stroe, ri. Apd. Voor de rest moet alles nog worden aangelegd. De woonkernen van de genoemde plaatsen liggen allemaal op enige afstand van de spoorlijn (als Stroe al een woonkern heeft), dus de reizigers-potentie is niet al te groot. Trouwens, als ze nu toch stations midden in het bos willen gaan openen, dan moeten ze halte Assel ook maar meenemen.
Het geheel heeft weer een hoog politiek en weinig realiteits gehalte.

Er is een brief verstuurd naar alle fracties die deelnemen aan de Gelderse Statenverkiezingen, met het verzoek deze verbinding in hun verkiezingsprogramma op te nemen. In die brief worden de volgende argumenten voor deze verbinding genoemd:
*Verbinden van de regio's Stedendriehoek-Food Valley-Eemland
*Ontsluiten Apeldoorn West, Sto (kazerne/achterland/toerisme), Bnn vanuit ri Apd, Hoevelaken en Amersfoort Oost
*Creëren van een snelle verbinding Apd-Ed

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-02-2011 10:02
 

08-02-2011 10:09:16
ZJ37
ZJ37
Wordt een doorgaande verbinding Ed-Apd werkelijk zo gemist? Moet je daarvoor bij Bnn een compleet nieuwe keervoorziening aanleggen? Kun je werkelijk sneller zijn dan met de bus? Tja, soms denk je echt dat je je in Fantasialand bevindt...

Volgens mij is het veel goedkoper en handiger om te Bnn aan de lijn Apd-Amf een station te bouwen en de 7000 door te trekken als stopper, naast of in plaats van de 2800.
 

08-02-2011 11:44:05
reisthijs
reisthijs
Wat gemist wordt is een snellere verbinding dan de huidige, nergens is gezegd dat het een doorgaande verbinding moet zijn. Een stoptrein Amf-Apd die ook aan nieuwe perrons in Bnn stopt is juist precies wat Barneveld nu voorstelt! Daar zou de verbinding Ed-Apd ook sneller van kunnen worden.

De bus Ed-Apd doet er nu 50 minuten over, per trein (via Amf) duurt het een kwartier langer (1:07). Zou je in Bnn kunnen overstappen op een trein naar Apd dan scheelt dit een half uur in reistijd: dan zou de reis per trein dus een kwartier sneller zijn dan de bus.
 

08-02-2011 13:03:30
raymond16
raymond16
Een veelgevraagde verbinding lijkt het me niet: de huidige bus rijdt immers na de ochtendspits tot einde dienst ook maar 1x per uur. Het aantal nieuwe reizigers dat je trekt met een snellere treinverbinding lijkt me echt niet opwegen tegen alle moeite die gedaan moet worden voor de NS om een station Barneveld op te nemen in de dienstregeling.  

08-02-2011 13:36:03
mren
mren
Als een bus eens per uur rijdt, trek je ook weinig reizigers. Bijvoorbeeld in Enschede is enkele jaren terug de busfrequentie op de stadslijnen van 4 naar 6 per uur verhoogd. Dit heeft zo veel reizigers getrokken dat de laatste jaren de frequentie op zaterdag verder verhoogd moest worden naar 8x/uur omdat anders de mensen niet meer allemaal mee konden. Nu is Enschede de laatste jaren niet echt gegroeid, ergo: aanbod schept vraag.
Als ik eens per uur met een bus zou kunnen om naar mn werk te komen, zou ik wel met de auto gaan, zeker als ik mijn werktijden niet aan zou kunnen passen aan de bustijden. Bij een hogere frequentie (plus de uitstraling van een trein is beter dan die van een bus), trek je dus ook (meer) keuzereizigers ipv enkel captives.
 

08-02-2011 13:46:43
fugazi
fugazi
Quote
bogger (ma 07 feb 2011 22:37:41 https://www.somda.nl/forum/9855/p317489/): Waar je hem qua tijden wel weer aan de 5800 zou kunnen koppelen... als ik even naar het voorbeeldje van dennis kijk.
Zie jij een stoptrein Amsterdam-Enschede al voor je? Ik niet. En daarnaast, het idee van treinfan lijkt me veel handiger: Es-Bnn. En dan het wachtspoor tot kopspoor maken.

Laatst bewerkt door fugazi op 08-02-2011 13:48
 

08-02-2011 13:55:54
ZJ37
ZJ37
Dan kun je net zo goed doorrijden naar Amf. Door te eindigen te Bnn laat je juist het drukste stuk liggen.  

08-02-2011 13:58:21
mren
mren
Quote
Jurre (di 08 feb 2011 13:46:43 https://www.somda.nl/forum/9855/p317584/): Zie jij een stoptrein Amsterdam-Enschede al voor je? Ik niet.


Ach, het gaat niet eens om de lengte van zo'n trein, maar vooral over vervoerswaarde. Maar in de praktijk wordt er toch snel geknoopt om je schaarse perroncapaciteit niet op te laten gaan aan allerhande kerende treinen.
Er zijn genoeg lange stopdiensten geweest: Ut-Es (laatste trein), Ut-Bd, Es-Nm met diesel (of nog verder?).
 

08-02-2011 13:58:43
fugazi
fugazi
Quote
ZJ37 (di 08 feb 2011 13:55:54 https://www.somda.nl/forum/9855/p317586/): Dan kun je net zo goed doorrijden naar Amf. Door te eindigen te Bnn laat je juist het drukste stuk liggen.
Dat wordt al meer dan voldoende verzorgd door Connexxion.

Laatst bewerkt door fugazi op 08-02-2011 13:59
 

08-02-2011 14:41:09
forum
forum
Quote
JcJay (ma 07 feb 2011 20:28:27 https://www.somda.nl/forum/9855/p317451/): Ziet er opzich goed uit... Maar een stoptrein Utrecht-Almelo(-Enschede)? T zou dan de langste stoptrein van t land worden...



Maar dat is nu toch de stopper Ut - Ddr via Hvs en Shl ?
 

08-02-2011 15:08:01
bjornl
bjornl
Quote
ZJ37 (di 08 feb 2011 10:09:16 https://www.somda.nl/forum/9855/p317546/): Wordt een doorgaande verbinding Ed-Apd werkelijk zo gemist? Moet je daarvoor bij Bnn een compleet nieuwe keervoorziening aanleggen? Kun je werkelijk sneller zijn dan met de bus? Tja, soms denk je echt dat je je in Fantasialand bevindt...
Er is in ieder geval een duidelijk verschil in reistijd vanuit Ede tussen noord-zuid-bewegingen en oost-west-bewegingen. Tegen de tijd dat je vanuit Ede in Apeldoorn bent ben je ook al in Amsterdam, om maar eens wat te noemen. Ook Amersfoort is hemelsbreed misschien dichtbij, maar in reistijd toch behoorlijk ver weg.
 

08-02-2011 15:11:41
mren
mren
Het gaat ook om economische banden tussen steden. Zo is Enschede vanuit Winterswijk/Doetinchem dichterbij dan Arnhem, maar qua werk en recreatie zijn die plaatsen toch meer op Arnhem gericht.

Dat zou natuurlijk een historisch gevolg kunnen zijn van de betere verbindingen (auto en trein) met Arnhem, want naar Enschede is maar een rotweg ('dodenweg' N18 door al die dorpjes), een treinverbinding is vrijwel non-existent. Hoewel je met dit soort conclusies altijd beetje uit moet kijken met omdraaien oorzaak en gevolg natuurlijk.
 

08-02-2011 15:15:25
spiketrain
Moderator
spiketrain
De discussie over lange stoptreindiensten van vroeger is afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/9869/Lange+stoptreindiensten+van+weleer/.


Groet, Spiketrain
 

08-02-2011 15:43:17
bogger
bogger
Quote
Jurre (di 08 feb 2011 13:46:43 https://www.somda.nl/forum/9855/p317584/):
Quote
bogger (ma 07 feb 2011 22:37:41 https://www.somda.nl/forum/9855/p317489/): Waar je hem qua tijden wel weer aan de 5800 zou kunnen koppelen... als ik even naar het voorbeeldje van dennis kijk.
Zie jij een stoptrein Amsterdam-Enschede al voor je? Ik niet. En daarnaast, het idee van treinfan lijkt me veel handiger: Es-Bnn. En dan het wachtspoor tot kopspoor maken.


waar een vergeten ':P' al niet toe kan leiden..

Ik vind heel het idee niet echt denderend.
Misschien tot Bnn of Amf zoals geopperd wordt..

Alhoewel vroeger ook de koppeling 4000-4500 bestond, daar zal ook niet iedereen Rtd-Ekz hebben gedaan. Dus op basis daarvan hoef je het ook niet per se meteen af te schieten%08%
 

08-02-2011 21:22:05
bjornl
bjornl
Quote
treinfan (ma 07 feb 2011 20:31:09 https://www.somda.nl/forum/9855/p317452/): Overigens is 6 stoptreinen per uur op Barneveld Noord-Amersfoort vv. ook echt overkill.
Ja, maar 4 treinen Amf-Bnv is dat absoluut niet. Als je dan ofwel Amf-Bnc gaat opknippen of de dienst Amf-Apd krijg je twee onaantrekkelijke diensten.
Je hebt overigens meer trajecten met overkill, bijvoorbeeld Asd-Ass, maar dat komt (net als op Amf-Bnn) doordat je een samenloop van twee (of meer) trajecten hebt.
 

08-02-2011 21:33:02
ZJ37
ZJ37
Dat is waar, maar Ass-Asd is maar een klein stukje en Bnn-Amf een stuk langer.  

08-02-2011 21:43:27
roeter
roeter
Als je dit zou willen doen zonder extra treinen en zonder de IC's tot stoptrein te laten vervallen, is de meest handige oplossing 2xuur Amf-Ed plus 2xuur Amf-Apd, deze laatste met aansluiting in Bnn richting Bnv. Dan zal ook snel genoeg blijken of dit laatste echt nodig is. Een redelijke aansluiting Apd-Ed is dan mogelijk, al wordt dat wel een hele puzzel.  


08-02-2011 21:51:33
bjornl
bjornl
Ja, maar dan knip je dus Amf-Bnc op. Dat maakt het een erg oninteressante verbinding in mijn ogen. Net zoiets als de voorgenomen opknipping van Tiel-Arnhem.  

08-02-2011 21:57:39
roeter
roeter
Even goed kijken - je houdt nog altijd 2xuur Amf-Ed, en die rijdt nog altijd via Bnc.  

08-02-2011 22:04:28
bjornl
bjornl
Right back at ya, homie. Er is (zoals ik al zei, dus je kan zelf ook even goed kijken) niet voor niets een 4x per uur ingesteld daar. Als je die opknipt heb je kans dat de meerderheid in die 2x per uur Amf-Ed kruipt die daarmee (weer) gaat uitpuilen, net als toen de andere dienst Bnn-Amf was en er aansluitende bussen naar Bnc reden.  

08-02-2011 22:38:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Mogelijke oplossing (maar ook niet het meest ideaal): splitsen op Bnn in een deel naar Bnc en een deel naar Apd. Moet je de perrons op de lijn Amf-Apd dan wel voor Bnva leggen uiteraard


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-02-2011 23:39:57
kleine_man
kleine_man
Watmij opvalt is hoe dit allemaal structuur technisch in een dienstregeling zou moeten gaan passen. Op basis daarvan wordt de nut of noodzaak bepaald. Maar de reiziger bepaald toch die noodzaak?

Waarom is in Stroe het station opgeheven en in Geerdijk ligt ie er nog.

Nu zijn gemeenten langs deze lijn bereid om in het spoor te investeren, is het ook niet goed.

Barneveld en Harselaar zijn de laatste 10 jaar verschrikkelijk gegroeid. Rond Harselaar is er een waar bedrijvenpark ontstaan. (Feit 1)

De A1 is aan het vollopen en vooral tussen Deventer en Amersfoort (Feit 2)

De A1 verbreden wordt een uitdaging (en dus een lang en duur project) vanwege de beschermde status van de Veluwe.

Door ook een stopplaats aan te leggen aan de lijn Amersfoort - Apeldoorn zal het voor een deel van de mensen die in Apeldoorn wonen en in Barneveld werken aantrekkelijker worden om met de trein (OV) te gaan. Het zelfde geld ook voor station Hoevelaken. Het kan er dus voor zorgen dat er minder auto's over die A1 gaan waardoor er tijd gewonnen kan worden om toch die A1 verbreed te krijgen.

De NS kan wel zeggen dat ze geen stoptreinen willen laten rijden tussen Amersfoort en Apeldoorn, maar als dat in het HRN opgenomen wordt hebben ze geen keus. Anders zal er best wel een particuliere vervoerder zijn die wel wil rijden.
 

09-02-2011 01:45:52
broek53
broek53
Ja, en dat is zo onrechtvaardig. NS kun je het in de maag splitsen dor het in het HRN op te nemen, waarop NS op eigen rekening een peperdure extra stopdienst moet gaan exploiteren. Er is geen particuliere vervoerder die dat op eigen rekening gaat doen - ze kijken wel uit, dan kunnen ze ter plekke faillissement aanvragen. Neen: dat wordt dan zwaar betaald door de opdrachtgever.
Kijk: als diezelfde opdrachtgever datzelfde bedrag even jaarlijks aan NS wil dokken, gaat die stoptrein meteen rijden.
Anders gezegd: het is geen kwestie van geen trein willen rijden, het is een kwestie van geen zwaar onrendabele trein op eigen rekening willen rijden.
 

09-02-2011 01:54:00
roeter
roeter
Stroe is na WW2 al niet meer heropend, wat al aangeeft dat er echt weinig te halen valt.
Als het gaat om aantrekken van reizigers ter ontlasting van de A1 heeft het meer zin de IC-dienst te verbeteren, met bv. herstel van doorgaande verbinding naar Asd (tenminste in de spits), 2800 gedurende de hele dag en verbetering van de reistijden op hele route naar Es, dan een halte in Stroe, die zelfs misschien ten koste gaat van de toch al niet bijstere reistijd van/naar Apd en Dv.
Het zijn echt niet de forensen van Apeldoorn naar de Harselaar die voor verstopping op de A1 zorgen - ten westen van Voorthuizen is het nog altijd drukker dan ten oosten daarvan, files beginnen altijd bij Hoevelaken ook al omdat de A28 richting Utrecht altijd vastzit.
Beperkte capaciteit is geen verzinsel maar een gegeven, en dan is het toch echt het beste die capaciteit zo zinvol mogelijk te benutten.
 

09-02-2011 06:18:09
dvdhoven
dvdhoven
Waarbij aangetekend moet worden dat tot in de jaren 70 er elke zondagavond laat een trein in Sto stopte voor de militairen van de legerplaats Wittenberg.


Dick van den Hoven
 

08-09-2014 21:19:34
treinhobby
treinhobby
Even een flinke laag stof wegvegen... en dan blijkt dit toch nog weer een actieel topic.

Omroep Gelderland meld dat staatssecretaris Mansveld vanavond in Barneveld heeft gesproken over de stoptrein tussen Amersfoort en Apeldoorn.

Het artikel staat op http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2068691/staatssecretaris-mansveld-naar-barneveld-voor-stoptrein.htm
 

08-09-2014 22:15:06
DingeZ
DingeZ
De meest logische oplossing lijkt mij om de 7000 door te trekken naar Bnn. Dat kan nu precies, kost exact één extra omloop. Daarvoor moet dan alleen op Bnn een extra perron voor aangelegd worden, het liefst natuurlijk aan de zuidzijde, zodat het overstappen makkelijk wordt.  

08-09-2014 22:25:48
ZJ37
ZJ37
Het lijkt me in ieder geval haast onmogelijk om die trein uit Apd helemaal naar Amf door te trekken, naast 4 IC's, 4 Sprinters Amf-Bnn e.v. en nog een riedel goederenpaden.

De plannen om Apd een beetje te gaan ontdoen van infra gaat natuurlijk helemaal niet hierbij helpen.
 

08-09-2014 22:46:48
michaben
michaben
De 7000 met het huidige pad laten doorrijden wil zeggen dat deze heel kort voor de 1600/1700 zit, dat lijkt me te krap zonder dure inhaalsporen (met hogesnelheidswissels). En tussen de 1600/1700 en de 1500 zit een goederenpad, dan zou de 7000 te Apd ingehaald moeten worden en heel strak achter de 1600/1700 aan moeten vertrekken om te voorkomen dat de goederentrein in de remmen moet te Apd. Dit goederenpad is asymmetrisch in de andere richting dus de stoptrein moet dat dan ook worden op Bnn-Apd. Wordt toch nog wel een puzzel lijkt me. Ter referentie nog een tijdwegdiagram van dit traject van enige tijd terug (de nieuwste staan niet meer online): https://www.prorail.nl/sites/default/files/amf-es_os.pdf

Laatst bewerkt door michaben op 08-09-2014 22:48
 

09-09-2014 09:29:22
daniel81
daniel81
Uit het door @treinhobby geciteerde bericht kan ik niet opmaken of het om een (ver)nieuw(d) plan gaat of om een nieuwe poging van hetzelfde plan waar dit topic ooit mee begon (ik vermoed eigenlijk dat laatste). In dat geval zijn er stops voorzien te (schrik niet) Apeldoorn-Orden, Sto, Bnn, Hvl, en nog één maar ik dacht zelfs twee stops in Amersfoort.
Zoiets is alleen inpasbaar als je zowel in Apd als in Bnn (heen) of Sto (terug) de stopper door een IC laat inhalen. Daarmee wordt het ding zo traag dat-ie nauwelijks nog aantrekkelijk is.
 

09-09-2014 10:53:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Die stop in Amersfoort zal bij Liendert zijn, daar wil men graag een station hebben. Vraag me af waarom want tunneltje door en linksaf en je staat op Amfs, kennelijk willen er in die wijk veel mensen richting Barneveld dan

Enige tweede station waar je langs zou komen waar ik ooit over gelezen heb is een station bij de Koppelpoort. Een nogal wild idee om dichter bij het centrum te stoppen, terwijl je daar lopend al bent in het geval dat je ervoor zou moeten overstappen op een Sprinter. Die lijkt me sowieso al redelijk kansloos als er überhaupt al een station zou passen tussen emplacement Amf en de wissels bij Ama in.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-09-2014 23:17:29
javanree
javanree
Quote
DingeZ (ma 08 sep 2014 22:15:06 https://www.somda.nl/forum/9855/p507520/): Daarvoor moet dan alleen op Bnn een extra perron voor aangelegd worden, het liefst natuurlijk aan de zuidzijde, zodat het overstappen makkelijk wordt.


Dure grap, aangezien er na Stroe geen overloopwissels meer aanwezig zijn om vanuit Apd door te wisselen naar linker spoor.

Bovendien moet overweg Stationstraat dan een tunnel worden vanwege het 4e spoor en blijft nuttige lengte wat krap, je ontkomt haast niet aan verleggen van de boog van de lijn naar Ede.

Dan is het inhaalspoor aan de noordzijde ombouwen tot perronspoor een goedkopere keus; er is reeds een luchtbrug naar het andere perron ivm de P+R , vereist 'slechts' een extra overloop die bovendien voor andere zaken ook nuttig kan zijn.

Hele plan lijkt mij veel te kostbaar voor een hele beperkte groep reizigers.
 

09-09-2014 23:58:08
sjoerd
sjoerd
Te Bnv hebben aan de oostzijde slechts zeer lang geleden overloopwissels gelegen. In elk geval niet sinds de Tweede Wereldoorlog. En dat is gezien de boog ook niet mogelijk. In het verleden reed een trein van het inhaalspoor links tot Stroe.  

03-10-2014 14:33:59
javanree
javanree
Sporenplan heeft ze anders nog ingetekend staan in de 1965 tekening, niet meer in de 1985 tekening.  

03-10-2014 15:43:18
sjoerd
sjoerd
Ja, dat zie ik nu ook. En dat is vreemd. Abv (aanschrijving beveiliging) 3164 van 26 november 1941 van Bedieningsvoorschrift Barneveld = Voorthuizen meldt het volgende:
In verband met het te Barneveld = Voorthuizen vervallen van de mogelijkheid tot vertrek van spoor 3 naar Stroe, het verwijderen van de overwegboomen van het perronoverpad (!) en het op het baanvak Amersfoort Aansluiting - Barneveld = Voorthuizen vervangen van Blokstelsel II door Blokstelsel III wordt hierbij ingevoerd: Bedieningsvoorschrift voor Barneveld = Voorthuizen 1941. Hierdoor vervalt het BVS 1935 en de aanschrijvingen beveiliging enz. enz.
Op de tekening van BVS 1941 komen de overloopwissels 19 en 20, die het mogelijk maakten van spoor 3 naar Stroe te vertrekken over rechter spoor, niet meer voor. Die wissels lagen immers in de boog, waarop toen de doorrijdsnelheid werd verhoogd; de meeste treinen stopten er toen al niet meer. De lijn van Barneveld naar Nijkerk was immers in 1937 deels opgebroken en met een boog aangesloten op de lijn naar Amersfoort, waarlangs een perron werd gemaakt.
Neem contact op als je een tekeningetje wilt uit 1944.
Toen de CVL en dubbelenkelspoor in dienst kwamen in 1967 kon voortaan weer vertrokken worden van spoor 3 naar Stroe, over beveiligd linkerspoor, hetgeen volgens dienstregeling meteen ook gebeurde. Daardoor konden de beide inhaalsporen te Assel vervallen en viel de automatisering goedkoper uit.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-10-2014 15:53
 

03-10-2014 18:08:00
javanree
javanree
Bedankt voor de extra info, erg leuk om zulke dingen te lezen.

Helaas is dat linkerspoorrijden met de huidige dienstregeling vrijwel onmogelijk geworden, alleen in de nacht is het nog in te passen in de dienstregeling zonder dat andere treinen er last van hebben.

Overigens zouden een set overloopwissels ten oosten van de boog net voor de overweg Oostvenerweg prima passen en nog steeds best effectief zijn.