03-02-2011 20:34:59 | ||
---|---|---|
joostb1
|
In dit draadje de berichten over het incident in Bilthoven; waar, volgens de berichten, op de overweg in de Leijenseweg een trein bijna op een taxibuje botste; terwijl de bomen openstonden. Er zouden voor het wegverkeer ook geen licht- en geluidssignalen te zien resp. te horen zijn geweest. Het persbericht van de gemeente De Bilt, waar Bilthoven onder valt: http://www.debilt.nl/nl-nl/algemeen/nieuwsberichten/2011/februari/gemeente-de-bilt-neemt-incident-spoorwegovergang-hoog-op.aspx Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig! |
03-02-2011 20:44:04 | ||
---|---|---|
mdj
|
Dan ook maar hier... Een trein zou door rood zijn gegaan, aldus http://headlines.nos.nl/ (kolom Links, bericht van 20:00u) Quote Laatst bewerkt door mdj op 03-02-2011 20:44 Bij twijfel: gebruik beton. |
03-02-2011 21:30:48 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Wat gaat Prorail dan morgen doen? ATB-NG/ETCS installeren? |
03-02-2011 21:33:36 | ||
---|---|---|
thom
|
Ze hadden vast nog een inouwsetje ATB-Vv liggen Maar zowieso vreemd, een overweg funtioneerd toch volledig onafhankelijk van de beveiliging? Of is het daar voorzien van een stop-door schakeling? |
03-02-2011 21:39:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als er een bediend sein voor een overweg staat, blijft de overweg open zolang het sein niet bediend is. Het overpad van het spoorwegmuseum, bijvoorbeeld . Uit de richting Amersfoort staat er inderdaad een bediend sein als laatste voor de overweg. Laatst bewerkt door broek53 op 03-02-2011 21:39 |
03-02-2011 21:43:31 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Maar dan blijft de vraag wat Prorail morgen gaat doen om door rood rijdende Mcn's daarvan te weerhouden. Het enige dat ik me 1-2-3 kan indenken is om vroegtijdig rijwegen in te leggen oftewel lange sluitingstijden bij stoptreinen. |
03-02-2011 21:43:36 | ||
---|---|---|
thom
|
@ Michiel; Hmm mja, dat voorbeeld is wel duidelijk Wel logisch eigenlijk, niet aan gedacht zo @ Daniel; Dat eerder inleggen van die rijweg lhoop ik niet, dat gaat geheid resulteren in een zigzagger die vervolgens geramd wordt, zo'n goed uitzicht heb je daar niet als wegverkeer... Laatst bewerkt door thom op 03-02-2011 21:45 |
03-02-2011 21:49:30 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat zou ik best knap vinden in bilthoven... Het is een ADOB Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-02-2011 21:51:12 | ||
---|---|---|
thom
|
Toch nog een voordeel aan dat ding %08% Edit door Spiketrain: grof taalgebruik verwijderd. Laatst bewerkt door spiketrain op 03-02-2011 21:52 |
03-02-2011 22:11:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteHet is inderdaad een bediend sein (854), echter is dit niet eerste sein dat een trein tegenkomt na vertrek of doorkomst uit Bhv, want eerst wordt nog bediend sein 860 gepasseerd. Vanuit de richting Ut staat voor de overweg een P-sein, dus al de overweg dan niet sluit is er iets goed mis... Nu is dus de vraag: uit welke richting kwam die trein? |
03-02-2011 22:46:29 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik lees nou net dat van de ADOB in Bhv de uitrij bomen vastgezet zijn en niet meer in dienst zijn, kunnen ze toch nog slingeren |
03-02-2011 23:30:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Overigens vraag ik mij een beetje af of het verhaal van het taxibusje echt zo dramatisch was. Ik bedoel; flitste er echt een trein achter die auto langs? Dat kan bijna niet, want ook als een trein door rood sein schiet of rijdt, kan hij met goed fatsoen niet harder dan 40. Als hij dat niet deed, kan ik mij goed voorstellen dat de trein vanwege een storing door het rode sein geloodste werd en onderweg was de overweg "aan te rijden", d.w.z. met de voorste as op de middensectie de overweg te laten sluiten. Als je daar niet op bedacht bent, schrik je je inderdaad de zenuwen als je de overweg oprijdt en opzij van je verschijnt een rijdende trein in beeld. Ik wil niet per se twijfel zaaien of iets aan het verhaal afdoen, maar wel erop wijzen dat je met dezelfde verschijnselen ineens een heel ander verhaal kunt hebben. |
03-02-2011 23:35:08 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteEn niet meer vast komen te zitten tussen de bomen. Stel je toch voor dat er een trein door rood rijdt bij de enige echte ADOB in Nederland! |
03-02-2011 23:38:40 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
En die in Diemen dan? Is dat geen ADOB dan? Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-02-2011 23:53:16 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is nu de enige echte. |
04-02-2011 00:02:18 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Een trein kan natuurlijk veel harder door rood rijden dan 40 km/h. Als je bij een geel sein de eerste remstand kiest voldoe je volgens de ATB aan de eis. Met als gevolg dat je bij het volgende sein (de rode) nog een behoorlijke snelheid kan hebben. Tevens kennen we in Nederland geen volledige ADOB's. Een ABOB is namellijk ook voorzien van een lichtsein langs het spoor die aangeven of er zich iets bevindt tussen de gesloten bomen. Die hebben er in Bhv wel altijd gestaan maar zijn later verwijderd. Bij Dmn hebben ze nooit gestaan, daar wordt het opgevangen dmv het enkele seconde later dalen van de vluchtbomen. Mcn Asd. Laatst bewerkt door MasterE op 04-02-2011 00:02 |
04-02-2011 01:15:26 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Waarom zijn de radars verwijderd die controleerden of de overweg vrij was van verkeer? Sinds wanneer zijn die dan verwijderd? Teveel storingen? Laatst bewerkt door aarclay op 04-02-2011 01:15 Choo choo..... |
04-02-2011 02:50:36 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Waar staat dat de raders weg zijn dan? %03% Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
04-02-2011 04:22:26 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteEn die bij Amri dan? Volgens mij toch ook een echte ADOB |
04-02-2011 07:54:19 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Er is eerder een incident geweest waar een VIRM met ruim 100 km/h door rood reed. ATB verhindert dat absoluut niet omdat er geen remcurvebewaking is. |
04-02-2011 08:59:46 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou, daarom vraag ik het ook. De waarschijnlijkheid dat iets dergelijks gebeurt, is veel kleiner dan dat een trein met geringe snelheid een STS passeert, maar het kan wel. Als dat het incident was (STS-passage op hoge snelheid), kun je ATB-VV leggen tot je blauw ziet, maar dat helpt dan ook niet echt. Die grijpt wel in, maar dan staat de trein ook niet zomaar ineeens stil. |
04-02-2011 09:32:06 | ||
---|---|---|
jthfree
|
Quote In het nieuws wordt wellicht gedaan alsof de trein op hoge snelheid de overweg passeerde, maar dat is niet zo. Ik zat voorin in deze trein (1720) en heb het incident gezien, na station Bilthoven begon hij al af te remmen en ik schat in dat we met ongeveer 50 km/u de overweg passeerde. Ondanks dit had het busje echter geen seconde later moeten zijn, want het scheelde niet veel. Ik kan mij voorstellen dat de passagiers van het busje zich rot geschrokken zijn. De spoorbomen gingen ook pas dicht op het moment dat we de overweg passeerde en er was veel verkeer, zoals fietsers, dus een levensgevaarlijke situatie. De trein kwam een meter of 20 na de overweg tot stilstand en hebben hier nog een paar minuten stil gestaan. In Utrecht werd de trein opgeheven wegens een 'technisch mankement'. |
04-02-2011 10:50:08 | ||
---|---|---|
martw
|
Het heeft weliswaar niet echt met dit incident te maken, maar toen ik de laatste keer langs Bhv kwam (21-1-2011, met trein 541) viel mij ook al op dat deze trein erg langzaam langs Bhv reed. Dit leverde verder geen noemenswaardige vertraging op, maar wellicht waren er toen ook al problemen met deze overweg waardoor er langzaam gereden moest worden. |
04-02-2011 10:52:03 | ||
---|---|---|
thom
|
Mja, of de stopper zat er voor, dat kan zoveel redenen hebben... Tenzij je bedoeld dat de snelheid stapvoets was... |
04-02-2011 10:56:14 | ||
---|---|---|
martw
|
Nee, de stopper (5600) zat er achter en had op dat moment zelfs vertraging. Maar er werd inderdaad stapvoets gereden. Destijds dacht ik dat dat was, om ervoor te zorgen dat er voor de inrijder van Amf niet gewacht zou hoeven worden op de 1600 die naar spoor 1 moest (541 ging naar spoor 2). Maar goed, we dwalen af... |
04-02-2011 15:47:02 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Wellicht even ter aanvulling op dit geheel: woensdag kreeg ik op de 5674, 5581, 5580, 5587 en 5586 een aanwijzing Aki/Ahob (overweg 8.0) voor deze overweg en donderdag wederom (5563/5562). Wat mij met name woensdag in het donker echter opviel, was dat de overweg normaal werkte, namelijk dat de bomen open waren en op tijd normaal sloten. Kennelijk werden de aanwijzingen preventief afgegeven. Groetjes, Emiel |
04-02-2011 16:08:30 | ||
---|---|---|
broek53
|
ja, ik denk dat zolang men nog niet 100 % zeker is van de oorzaak en/of de achterliggende oorzaak van het incident, op aanwijzing blijft rijden. |
04-02-2011 18:11:19 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Trein 12755 ging er vanmiddag met volle snelheid over. |
04-02-2011 18:28:11 | ||
---|---|---|
jorick
|
Quote Ja, die heb ik ook gehad op de 5567, 5566, 5573 en 5572. De volgende dag was ik onderweg naar Amf (Bnn) voor TWO, en daar zat ik in de 529, die ook nog steeds een aanwijzing kreeg. Laatst bewerkt door jorick op 04-02-2011 18:29, reden: Typo |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-02-2011 19:18:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Quote12518 vanmorgen en 12759 vanmiddag ook. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-02-2011 22:37:23 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Klopt, de overweg werkt gewoon naar behoren is uit onderzoek gebleken, volgens RTV Utrecht is sinds vanmorgen de beperking ingetrokken. Er was dus een menselijke fout: de MCN had een rood sein gemist. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-02-2011 20:46:28 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Opmerkelijk dat Prorail wel in alle talen zwijgt over dit voorval in het dagelijkse dagrapport dat wordt uitgebracht... |