Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Spoorbeveiliging

Woensdag 02 feb 2011 - 15:26:56
lokfuhrer
lokfuhrer
Quote
Hoera63 (wo 02 feb 2011 14:34:45 somda.nl): Om 8:27 precies vertrok Sherloc van Amr richting Hwd, over verkeerd spoor!
Verkeerd spoor is in deze niet de correcte benaming, moet linker spoor zijn.

Lokführer

Laatst bewerkt door SleutelMan op Woensdag 02 feb 2011 om 23:40:11, reden: afgesplitst uit het OD

Woensdag 02 feb 2011 - 18:04:38
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Fout, tussen Amr en Hwd is het dubbelspoor, en niet dubbel enkelspoor. In dit geval is het dus verkeerd spoor.

Laatst bewerkt door admin op Maandag 14 mrt 2011 om 20:17:37


Woensdag 02 feb 2011 - 18:15:34
cuneo56
cuneo56
Ik dacht dat er tussen die twee plaatsen "beveiligd links" lag.
En dat is essentieel iets anders dan wat er aan de hand is bij "verkeerd spoor"rijden.
En bij "Beveiligd linker spoor" kan er gewoon voor links dan wel rechts rijden worden gekozen.
Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Woensdag 02 feb 2011 om 20:37:09

Woensdag 02 feb 2011 - 18:16:38
NS-APD
NS-APD
Twitter DB4055 Facebook Dave5126
@Hoera63: Juist jah, en toch houdt ik het ook op linkerspoor!

Laatst bewerkt door NS-APD op Woensdag 02 feb 2011 om 18:17:12

Werkzaam bij Arriva

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 02 feb 2011 - 19:47:17
nls911
nls911
Quote
NS-APD (wo 02 feb 2011 18:16:38 www.somda.nl): @Hoera63: Juist jah, en toch houdt ik het ook op linkerspoor!
U gaat door voor de koelkast. Amr - Hwd is beveiligd links.

Woensdag 02 feb 2011 - 20:41:19
john563
john563
van alkmaar tot schagen kun je zowel links als rechts rijden, de eerste treinen rijden dan ook links. Ga maar eens voor 6:00 bij heerhugowaard kijken. Ik zelf zit in de trein die om 6:00 in hwd aankomt uit anna paulowna en die gaat twee maal per week in schagen naar spoor 2 en blijft links tot heerhugowaard.

Laatst bewerkt door john563 op Woensdag 02 feb 2011 om 20:43:05

Woensdag 02 feb 2011 - 22:06:47
thom
thom
Quote
Hoera63 (wo 02 feb 2011 18:04:38 somda.nl):
Quote
lokführer (wo 02 feb 2011 15:26:56 www.somda.nl):
Quote
Hoera63 (wo 02 feb 2011 14:34:45 somda.nl): Om 8:27 precies vertrok Sherloc van Amr richting Hwd, over verkeerd spoor!
Verkeerd spoor is in deze niet de correcte benaming, moet linker spoor zijn.
Fout, tussen Amr en Hwd is het dubbelspoor, en niet dubbel enkelspoor. In dit geval is het dus verkeerd spoor.
Nee, niks fout, je gaat zelf de mist in

Want jij noemt "Dubbelspoor" maar dat bestaat nieteens als beveiligingsterm...

Je hebt de keuze uit
-Verkeerd Spoor, waarbij het linker spoor niet beveiligd is.
-Beveiligd Linker Spoor, waarbij het linker spoor beveiligd is met inrij seinen met voorsein bij emplacementen
-Dubbel enkelspoor, waarbij het linker spoor volledig uitgerust is met seinen

Verkeerd spoor rijden kan alleen op eerste genoemde type baanvak, en bestaat alleen nog op Bkp > Lak en een spoorlijn in het oosten die ik nog even ga opzoeken.
Op alle andere baanvakken rijdt een trein gewoon linker spoor.

Dus het roepen dat een ander fout zat is een beetje voorbarig geweest...

Woensdag 02 feb 2011 - 22:09:47
robbertc
robbertc
Zl-Ost is links Verkeerd Spoor

Woensdag 02 feb 2011 - 22:14:42
thom
thom
Ja, Dank U, ik wou net me post gaan editten

Overigens nog als aanvulling, Amr - Hwd is gewoon uitgerust met linkerspoorbeveiling dus geen verkeerd spoor rijden.

[Edit, natuurlijk wel tikken wat je ook bedoeld ]

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 02 feb 2011 om 22:19:07

Woensdag 02 feb 2011 - 23:28:06
MasterE
MasterE
Quote
thom (wo 02 feb 2011 22:06:47 www.somda.nl):
Quote
Hoera63 (wo 02 feb 2011 18:04:38 somda.nl):
Quote
lokführer (wo 02 feb 2011 15:26:56 www.somda.nl):
Quote
Hoera63 (wo 02 feb 2011 14:34:45 somda.nl): Om 8:27 precies vertrok Sherloc van Amr richting Hwd, over verkeerd spoor!
Verkeerd spoor is in deze niet de correcte benaming, moet linker spoor zijn.
Fout, tussen Amr en Hwd is het dubbelspoor, en niet dubbel enkelspoor. In dit geval is het dus verkeerd spoor.
Nee, niks fout, je gaat zelf de mist in

Want jij noemt "Dubbelspoor" maar dat bestaat nieteens als beveiligingsterm...

Je hebt de keuze uit
-Verkeerd Spoor, waarbij het linker spoor niet beveiligd is.
-Beveiligd Linker Spoor, waarbij het linker spoor beveiligd is met inrij seinen met voorsein bij emplacementen
-Dubbel enkelspoor, waarbij het linker spoor volledig uitgerust is met seinen

Verkeerd spoor rijden kan alleen op eerste genoemde type baanvak, en bestaat alleen nog op Bkp > Lak en een spoorlijn in het oosten die ik nog even ga opzoeken.
Op alle andere baanvakken rijdt een trein gewoon linker spoor.

Dus het roepen dat een ander fout zat is een beetje voorbarig geweest...
Om het nog even compleet te maken er bestaat ook nog dubbelspoorbeveiliging bv. Zdk-Hn.

Mcn Asd.

Laatst bewerkt door MasterE op Woensdag 02 feb 2011 om 23:29:05

Donderdag 03 feb 2011 - 00:01:30
broek53
broek53
Neen, Zdk - Hn en al dat soort baanvakken - met - tussenseinen - in - twee - richtingen hebben dubbel-enkelspoor beveiliging. Naar de toegepaste techniek heet dat "vierdraads APB". Het is een beveiliging met rechts en links (ongeveer) dezelfde blokindeling en met een kenmerkende vrije richtingkeuze, dat wil zeggen dat in ruststoestand alle seinen beide kanten op groen tonen - daar herken je het aan.

Donderdag 03 feb 2011 - 00:10:55
cuneo56
cuneo56
Nu het toch een apart draadje is geworden kan er ook wat dieper op zaken ingegaan worden.
Vraagje: bestaat er nog ergens in NL "beveiligd linker spoor met tussen-seinen"?
Voor de ombouw naar 4 sporen zat dat b.v. Tussen Amf en Ama.
Ciao.

Donderdag 03 feb 2011 - 00:37:43
jeanne
jeanne
Ik denk van niet, maar zeker weten doe ook het niet. Soms lijkt het dat er wel sprake is van tussen seinen, maar deze seinen zijn het niet, zoals bij een aantal bruggen in Friesland. Dit zijn dan seinen die een gevarenpunten dekken maar niet een blok functie hebben.

Donderdag 03 feb 2011 - 00:52:36
thom
thom
Die borden zijn dan ter onderscheiding voorzien van een wit vierkant bord met daarin een zwarte driehoek met de punt omhoog en kunnen ipv groen ook wit tonen in de stand voorbij rijden toegestaan

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 03 feb 2011 om 00:55:19

Donderdag 03 feb 2011 - 01:37:45
maigoda
maigoda
Quote
Want jij noemt "Dubbelspoor" maar dat bestaat nieteens als beveiligingsterm...
Die term bestaat wel degelijk. Verkeerd Spoor-rijden doe je namelijk op een baanvak met dubbelspoorbeveiliging.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Donderdag 03 feb 2011 om 01:39:19

Donderdag 03 feb 2011 - 04:29:18
molenaar12
molenaar12
Facebook peter.molenaar
Zullen we het dan nog maar ingewikkelder maken?

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat het spoor 4 typen beveiliging kent:
- enkelspoorbeveiliging
- dubbelenkelspoorbeveiling
- dubbelspoorbeveiliging
- automatisch blokstelsel met rijrichtingskering (wat jullie beveiligd links noemen)

Daarnaast komt/kwam TPRB en VCVL nog sporadisch voor.

Donderdag 03 feb 2011 - 05:54:14
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
TPRB (Ter Plaatse Bediend Relaisblokstelsel) is niet sporadisch. Oa Zp-Ww, Ww-Dtc, Lw-Stv hebben het. De ontwikkelaars bij Donna hebben er grijze haren van gekregen.

Dick van den Hoven

Donderdag 03 feb 2011 - 09:54:17
jochem
jochem
Quote
robbertc (wo 02 feb 2011 22:09:47 www.somda.nl): Zl-Ost is links Verkeerd Spoor
Copy-paste van sporenplan.nl:

"Alleen de grensbaanvakken Oldenzaal - Bentheim, Zevenaar - Emmerich, Venlo - Kaldenkirchen en Roosendaal - Essen kennen nog dubbelspoorbeveiliging. De baanvakken Utrecht Lunetten - Blauwkapel en Zwolle - Olst hebben deze beveiliging ook nog, met het verschil dat het hier tegenwoordig verboden is om links te rijden."

Maar volgens mij rijdt/reed de museumpendel vanaf Lunetten wel via het linkerspoor naar het Spoorwegmuseum.
Quote
dvdhoven (do 03 feb 2011 05:54:14 www.somda.nl): TPRB (Ter Plaatse Bediend Relaisblokstelsel) is niet sporadisch. Oa Zp-Ww, Ww-Dtc, Lw-Stv hebben het.
Zl-Kpn heeft ook TPRB.

Laatst bewerkt door jochem op Donderdag 03 feb 2011 om 09:56:01


Donderdag 03 feb 2011 - 10:35:12
ZJ37
ZJ37
Quote
jochem (do 03 feb 2011 09:54:17 www.somda.nl): De baanvakken Utrecht Lunetten - Blauwkapel en Zwolle - Olst hebben deze beveiliging ook nog, met het verschil dat het hier tegenwoordig verboden is om links te rijden."

Maar volgens mij rijdt/reed de museumpendel vanaf Lunetten wel via het linkerspoor naar het Spoorwegmuseum.
Tot vorig jaar was links rijden verboden VAN Blz NAAR Lak en VAN Utm NAAR Blz. Momenteel is linksrijden ook mogelijk VAN Utm NAAR Blz (gelijktijdig met het gereedkomen van de keervoorziening bij Blo) en daarmee dus het gehele linkerspoor VAN Lak NAAR Blz.

Linksrijden VAN Blz NAAR Lak is nog steeds niet mogelijk.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Donderdag 03 feb 2011 om 10:36:24

Donderdag 03 feb 2011 - 12:51:07
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
En dan te bedenken dat ik alleen maar melde dat Sherloc vertrok over het linkerspoor.

Bedankt heren, het is me weer helemaal helder. Dacht dat het dubbelspoor was (dus met alleen beveiliging aan linkerkant bij eplacementen) maar dat is dus beveiligd linkerspoor.


Donderdag 03 feb 2011 - 14:06:34
thom
thom
Quote
ZJ37 (do 03 feb 2011 10:35:12 somda.nl):
Tot vorig jaar was links rijden verboden VAN Blz NAAR Lak en VAN Utm NAAR Blz.

Momenteel is linksrijden ook mogelijk VAN Utm NAAR Blz (gelijktijdig met het gereedkomen van de keervoorziening bij Blo) en daarmee dus het gehele linkerspoor VAN Lak NAAR Blz.

Linksrijden VAN Blz NAAR Lak is nog steeds niet mogelijk.
Nou dat is wel een leuke dacht ik, niet het gehéle spoor is beveiligd enkelspoor gemaakt.

Vanaf Lak gezien na het wissel van spoor 410 staat volgens mij nog steeds een VS bord, omdat vanaf daar tot het tegensein op het middenperron niet aangepast is in de beveiliging. Alleen het gedeelte wat de pendeltrein terug rijdt is daarvoor aangepast

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 03 feb 2011 om 14:09:28

Donderdag 03 feb 2011 - 14:52:33
ZJ37
ZJ37
Aan dat kleine stukje twijfelde ik later nog inderdaad. Volgens Stibo staat er voorbij wissel 365 (aftakking naar kopspoor 410), komende uit Lak, inderdaad nog een VS-bord. Vervolgens het beveiligde overpad en dan het perronspoor waarlangs gekeerd kan worden.

Benieuwd hoe het zit daar!

Donderdag 03 feb 2011 - 17:44:56
broek53
broek53
Precies zoals het op Stibo staat. Het lijkt alleen te gaan om dat stukje spoor met overpad, in de techniek is er wel meer aan de hand. Door dat kleine gat in de beveiliging zitten de relaishuizen Lunetten en Blauwkapel voor die richting niet met elkaar verbonden en is het draaien van de rijrichting voor de museumpendel een lokale handeling in plaats van een sturing vanaf de VL-post.
En dat was bij de aanleg gewensr omdat het erg snel moest en omdat de Maliebaan qua beveiliging binnen afzienbare tijd uit het relaishuis Lunetten weg moet (en nog los van het feit dat dat deel voor jaren en misschien wel voor altijd buiten dienst gaat).
Maar dit even terzijde, als achtergrondinfo.

Donderdag 03 feb 2011 - 18:21:51
WLE 21
WLE 21
Ter bevestiging (en leermomentje voor mij zelf) opgezocht in de plaatselijke bijzonderheden van Post Noord-Holland, werkplekken Alkmaar en Hoorn:

Uitgeest - Alkmaar v.v.
Baanvak Alkmaar - Heerhugowaard v.v.
Baanvak Heerhugowaard - Schagen v.v.
Baanvakken zijn ingericht voor dubbelspoorrijden met de mogelijkheid voor linkerspoorrijden.
Op deze baanvakken kunnen tijdens LS rijden, door het invoeren van de opdracht
'uitschakelen linkerspoorbeveiliging' de aankondigingen van de overwegen geheel worden ingeschakeld.
enz. enz.
Linkerspoorbeveiliging met ULS dus. Baanvak Uitgeest - Alkmaar bij LS in twee blokken.

Purmerend Overwhere - Zaandam Kogerveld v.v.
Hoorn - Purmerend Overwhere v.v.
Baanvakken zijn ingericht voor dubbel/enkelspoorrijden met automatische rijrichtingkering.
Tussen Hoorn en Hoorn Kersenboogerd staan enkel bediende seinen, is dus geen vrije baan.
--Zie trouwens dat de afkorting LS word gebruikt, terwijl ik toch geleerd heb om LSP te gebruiken...--


Voor wat betreft de VST, is deze niet tot achter het inrijsein (nr.4) gereden en weer terug naar empl. Amr?
Het kan trouwens wel hoor, dat deze door is gereden naar Hwd, als hier namelijk de IC3016 binnen is (A 8:28),
kunnen de IC3031 (V 8:30) en S3435 (V 8:36) LSP naar Amr, waarna de S3416 (V 8:46) gewoon weer rechts naar Hwd kan.

Groet van de Post.

Laatst bewerkt door WLE 21 op Donderdag 03 feb 2011 om 18:24:16

Donderdag 03 feb 2011 - 18:33:00
gertjan
gertjan
Quote
v.prins (do 03 feb 2011 18:21:51 www.somda.nl): Baanvakken zijn ingericht voor dubbelspoorrijden met de mogelijkheid voor linkerspoorrijden.
Op deze baanvakken kunnen tijdens LS rijden, door het invoeren van de opdracht
'uitschakelen linkerspoorbeveiliging' de aankondigingen van de overwegen geheel worden ingeschakeld.
ULS is weer heel wat anders Denk dat je handmatige rijrichtingkering doelt.
ULS gebruik je bij het terughalen van een trein op het spoor met een gekeerde rijrichting

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Donderdag 03 feb 2011 - 18:51:44
WLE 21
WLE 21
Dat weet ik, heb alleen even het eerste stukje overgetikt. Om aan te geven dat dit baanvakken zijn met linkerspoorbeveiligig, waar ook de functie ULS is ingebouwd, dit laatste hoeft namelijk niet altijd het geval te zijn. Bij dit type beveiliging moet je inderdaad handmatig de rijrichting keren.
Bij dubbel/enkel en enkel word rijrichting gekozen bij rijweginstelling.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Donderdag 03 feb 2011 om 23:28:19, reden: Bij het laatste bericht hoef je niet te quoten