Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ongeluk Roermond 20-03-2003

Zondag 30 jan 2011 - 15:21:23
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
dlm4yjp (zo 30 jan 2011 14:44:22 somda.nl):
Quote
oudeaap (zo 30 jan 2011 13:31:53 www.somda.nl): ajj daar is weinig van over..
was het ook niet zo dat Linten een wat slechtere botsveiligheid hebben?
Al vraag ik me af of een meer solide trein hier wel goed vanaf zou komen.
Tsjah, wat wil je... 63ton leeggewicht + 50x ca.70kg aan personen vs. een goederentrein van pak hem beet ergens in de 1500ton...
Dat komt aan als een vlieg op de voorruit: het mag een wonder zijn dat er slechts 11 doden zijn te betreuren...
Er is ooit eens een Dm'90 in Roermond op ongeveer eenzelfde manier op een class66+aanhang gereden, en daar had iedereen het op de machinist na overleefd. Lint is gewoon niet sterk genoeg.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zondag 30 jan 2011 om 20:01:23

Zondag 30 jan 2011 - 15:33:38
Rinse
Rinse
Met dien verschil dat de DM'90 bij Roermond hoogstens 40 km/h reed en de goederentrein ook zoiets. Bij dit ongeval is er sprake van dat de Lint 100 km/h reed en de goederentrein 80 km/h. Dat is wel een subtiel verschil.

Edit: volgens het onderzoeksraport (www.ivw.nl) reed de goederentrein bij Roermond 32 km/h en de DM'90 36 km/h. Dat scheelt nogal wat..

Laatst bewerkt door Rinse op Zondag 30 jan 2011 om 15:37:38

Zondag 30 jan 2011 - 15:49:26
kleine_man
kleine_man
De snelheid telt kwadratisch mee in de krachtbereking dus de krachten die hier vijgekomen zijn, zijn vele malen hoger dan het ongeluk in Roermond. Gezien de foto's is die LINT er dan nog goed vanaf gekomen.

Ik heb hier de crash van een Class'66 met een plan V in Arnhem gezien. Die V kwam er ook niet echt kreukvrij uit. Beide reden 40 km/u.

Ik denk dat er weinig treinen zijn die bij deze snelheden nog heel zijn.

Wat er ook gebeurd is, de dodelijke slachtoffers komen hierdoor niet terug.

Zondag 30 jan 2011 - 15:52:27
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat onderzoeksrapport klop niet helemaal, omdat ze niet wilden dat naar buiten kwam dat door een gat in de beveiliging je daar met 80km/h door rood kon. Trein reed met 75km/h door rood. Beveiliging is daarna aangepast.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 30 jan 2011 - 15:58:48
Rinse
Rinse
Dan zag die Class 66 er nog wel erg goed uit als deze met 75 km/h op die buffel is geklapt. Maar waarom worden dat soort dingen dan expres achtergehouden Ik vind dat op zijn zachtst gezegd niet zo netjes, ik mag er toch wel vanuit gaan dat onderzoeksraporten gewoon met kloppende feiten komen en niet dingen gaan verdoezelen of onwaarheden gaan verkondigen.

Er staat letterlijk in het raport: 'De goederentrein heeft op het moment van de botsing een geregistreerde snelheid van 32 km/h' maar dat is dus gewoon broodje aap

Zondag 30 jan 2011 - 16:56:16
waalkade
waalkade
Op blz 69 van het onderzoeksrapport staat een brief over de ATB installatie,
lijkt me dat er niets verborgen is.

Zondag 30 jan 2011 - 17:01:45
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat van de goederentrein klopt wel, dat van de reizigerstrein niet helemaal. Mcn is een rood sein genaderd, heeft de eerste remstand gekozen(anders had de ATB eg die daar toen nog lag ingegrepen) en is in de veronderstelling geweest dat het geel was of heeft niet opgelet. Daarmee reed hij met gangbare snelheid RM binnen, zei het dat het sein rood was ipv geel. Dit heeft hij niet opgemerkt, ook de ATB greep niet in omdat hij een normale remming ingezet had. Toen de reizigerstreinmcn de goederentrein zag, reageerde hij onmiddelijk door een snelremming in te zetten en het gevaarsein te ontsteken. Enkele van deze feiten staan ook in het rapport, maar het geval van mcn was in de veronderstelling dat het sein geel was ipv rood en dat de ATB niet ingegrepen had draaien ze omheen door te stellen dat die onwel was geworden. Mocht dat zo zijn wie heeft dan bij nadering sein die eerste remstand gekozen en op het laatst een snelremming ingezet?

Zondag 30 jan 2011 - 17:46:09
Rinse
Rinse
Ah, ik snap nu wat je bedoeld. Ik dacht dat je de goederentrein bedoelde maar nu is het duidelijk

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 31 jan 2011 om 04:36:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zondag 30 jan 2011 - 18:01:17
bjornl
bjornl
Quote
mich (zo 30 jan 2011 17:01:45 www.somda.nl): Enkele van deze feiten staan ook in het rapport, maar het geval van mcn was in de veronderstelling dat het sein geel was ipv rood en dat de ATB niet ingegrepen had draaien ze omheen door te stellen dat die onwel was geworden. Mocht dat zo zijn wie heeft dan bij nadering sein die eerste remstand gekozen en op het laatst een snelremming ingezet?
Dat eerste is speculatie, want de mcn heeft die aanrijding toen niet overleefd en kan dus ook niet meer aangeven wat hij veronderstelde. Ik heb het rapport niet zo bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat gesteld werd dat de mcn na onwelwording weer bij was gekomen en toen een snelremming heeft ingezet.