Zwaar treinongeluk in Hordorf, Duitsland
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
30-01-2011 13:22:25
fugazi
fugazi
Gisteravond zijn bij een zwaar treinongeluk in Hordorf, Duitsland, zeker 10 doden gevallen. Een Lint van de HEX (HarzElbeExpress) botste frontaal op een kalktrein van een niet nader genoemde privaat maatschappij. Voor foto's/video's zie http://www.nu.nl/buitenland/2434765/doden-en-gewonden-botsing-duitse-treinen.html en http://www.bild.de/BILD/news/2011/01/30/zug-unfall-unglueck-oschersleben/regional-zug-gueterzug-sachsen-anhalt.html.

Laatst bewerkt door fugazi op 30-01-2011 13:22
 

30-01-2011 13:31:53
oudeaap
oudeaap
ajj daar is weinig van over..
was het ook niet zo dat Linten een wat slechtere botsveiligheid hebben?
Al vraag ik me af of een meer solide trein hier wel goed vanaf zou komen.
 

30-01-2011 13:50:25
fugazi
fugazi
Nadere informatie: goederentrein was van VPS (Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter).  

30-01-2011 13:57:53
marcel72
marcel72
Betreft de HEX VT810 en een VPS Mak 1700BB.  


30-01-2011 14:38:34
sik214
sik214
VPS 1704. Op sommige foto's staat ook de 1703, maar die is nog intact en hing waarschijnlijk achterop.  

30-01-2011 14:44:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
oudeaap (zo 30 jan 2011 13:31:53 https://www.somda.nl/forum/9800/p315851/): ajj daar is weinig van over..
was het ook niet zo dat Linten een wat slechtere botsveiligheid hebben?
Al vraag ik me af of een meer solide trein hier wel goed vanaf zou komen.


Tsjah, wat wil je... 63ton leeggewicht + 50x ca.70kg aan personen vs. een goederentrein van pak hem beet ergens in de 1500ton...
Dat komt aan als een vlieg op de voorruit: het mag een wonder zijn dat er slechts 11 doden zijn te betreuren...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-01-2011 20:01:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Discussie over treinongeluk Roermond is afgesplitst.  

31-01-2011 07:53:56
mdeen
mdeen
Quote
dlm4yjp (zo 30 jan 2011 14:44:22 https://www.somda.nl/forum/9800/p315868/):
Quote
oudeaap (zo 30 jan 2011 13:31:53 https://www.somda.nl/forum/9800/p315851/): ajj daar is weinig van over..
was het ook niet zo dat Linten een wat slechtere botsveiligheid hebben?
Al vraag ik me af of een meer solide trein hier wel goed vanaf zou komen.


Tsjah, wat wil je... 63ton leeggewicht + 50x ca.70kg aan personen vs. een goederentrein van pak hem beet ergens in de 1500ton...
Dat komt aan als een vlieg op de voorruit: het mag een wonder zijn dat er slechts 11 doden zijn te betreuren...

Ik denk dat het vooral komt doordat die LINT uit de sporen geduwd is. Als het wat zwaarder materieel was geweest dat op het spoor was gebleven dan krijg je van die kreukelacties zoals in Nederland met ICR is gebeurd.
En ik verwacht dan veel meer doden als dat met 100 en 80 km/h gebeurt.
 

31-01-2011 10:12:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik ben daar nog niet zo zeker van...
Zwaardere treinen, zoals ICR, zijn gemaakt van staal.
Staal buigt bij grote kracht, aluminium en Gvk breken meteen, wat ook goed te zien is bij dit ongeluk.
Daarom zie je ook vaak bij stalen treinen bovenop elkaar buigen bij een frontale botsing en treinen van lichter materiaal bij de grond uit een breken of van de baan geslingerd worden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-01-2011 23:27:39
forum
forum
SleutelMan: Met zo'n reactie kan je alle kanten op. Graag een nuttige bijdrage aan de discussie. Speculeren zonder onderbouwing schiet niemand wat mee op.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 01-02-2011 00:06
 

01-02-2011 09:18:02
kniesoor
kniesoor
Vanmorgen het bericht op de WDR dat het spoor weer vrijgegeven is; de eerste treinen zijn de onheilsplek inmiddels gepasseerd.  

01-02-2011 17:46:46
Michaeldel
Michaeldel
De machinist van de goederentrein negeerde waarschijnlijk 2 stopsignalen, zo meldt het Duitse ministerie van Verkeer, zie http://www.nu.nl/buitenland/2436834/duitse-machinist-negeerde-twee-stopsignalen.html

Laatst bewerkt door Michaeldel op 01-02-2011 17:47
 

02-02-2011 14:58:40
forum
forum
Spiketrain: gaarne speculaties zonder onderbouwing achterwege laten!

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-02-2011 19:40
 

03-03-2011 17:19:59
rob46
rob46
Ik was de volgende ochtend in Hordorf ter plaatse en inmiddels blijkt dat de mcn van VPS het voorsignaal heeft gemist en ook door het hoofdsein (type Formsignaal)is geschoten waardoor hij op het enkelsporige bvk terecht is gekomen en na 500m frontaal op de HEX VT810 is gebotst, met alle vreselijke gevolgen van dien. Voor twee beelden zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/5478969231/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/5479571904/


57 jaar OV-fotografie.
 

03-03-2011 18:42:57
dvdhoven
dvdhoven
Eisenbahn Kurier en Eisenbahn Magazin meldden dat op het betreffende baanvak geen PZB (Indusi) is geïnstalleerd. Dit schijnt nog op veel baanvakken in de voormalige DDR het geval te zijn. Bovendien schijnt PZB pas verplicht te zijn bij een baanvaksnelheid hoger dan 100 km/h. En op dit baanvak geldt een maximum van 100 km/h.
Wel heeft de DB aangegeven dat nog dit jaar op dit baanvak PZB zal worden geïnstalleerd, nadat een woordvoerder van de DB eerst nog op de snelheid van 100 km/h gewezen had en dat PZB dus niet verplicht was....


Dick van den Hoven
 

03-03-2011 19:13:56
rob46
rob46
Geschrokken heeft ook de regiopers daar toen kennis van genomen en opmerkelijk is dat de overgang van dubbelsporig naar enkelsporig bvk niet op het Bhf Hordorf is gesitueerd maar juist zo'n 100 meter daarvoor (in de richting Magdeburg gezien). Tevens viel het mij op dat men eind februari plotsklaps PZB bij Bhf Langenstein(Halberstadt-Blankenburg/Harz)aan het installeren was. Toeval of planning ??


57 jaar OV-fotografie.
 

03-03-2011 19:16:12
ZJ37
ZJ37
Vaak moeten eerst dingen helaas (goed) mis gaan voordat er iets aan gedaan wordt of in een stroomversnelling komt.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-03-2011 19:16