Omloop 6300 serie DRGL 2011
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-01-2011 11:42:49
Jannn2009
Jannn2009
Zoals bekend rijdt de 6300 serie met ingang van DRGL 2011 met SGM. Wat mij opviel in eerste instantie in de daluren met een losse III werd gereden, en er in de spits een II'tje bijgeplaatst werd. Dat zorgde toen voor de volgende situatie:

- Spitsuren: 5 bakken (ietwat krap, maar prima te doen)
- Dal Overdag: 3 bakken (perfect wat mij betreft)
- Dal Avond: 2 bakken (ook perfect, zeker gezien de spreiding van de bakkilometers op deze wijze; III'tjes overdag, II'tjes 's avonds.)

2 weken later viel mij op dat er alleen maar met III'tjes werd gereden, dat zorgde voor overdag en 's avonds 3 bakken, en spits 6 bakken (helemaal perfect).

En nu de afgelopen week is het weer de situatie die ik het eerste beschreef, (al weet ik niet zeker of er een II'tje of een III'tje rijdt in de daluren 's avonds).

Kan iemand mij vertellen wat de planning is in deze serie? 5 bakken of 6 bakken in de spits? Of een combinatie? Alvast bedankt!%02%

edit: wellicht heeft de wisseling van het aantal bakken nog te maken met de nasleep van de winter perikelen.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 27-01-2011 11:50
 

27-01-2011 13:32:18
robbertc
robbertc
5 bakken staat gepland. Officieel mag/kan het ook niet meer zijn i.v.m. (ow jee, nu hoop dat ik de juiste term gebruik) rood-rood schakeling op spoor 2b in Asd. Daar keert in de spits de 6300, en dat spoor kan max 5 bakken hebben. Wel nieuwsgierig hoe dat in de praktijk opgelost wordt, als de 6300 daar met 6 bakken staat te keren..  

27-01-2011 13:39:17
damart
damart
Ik heb daar vorige maand een keer een VIRM VI als 6300 zien binnenkomen... eerst met de voorste 4 bakken langs het perron, en vervolgens reed hij iets naar voren, zodat de mensen uit de achterste 2 bakken ook konden uitstappen %08%.

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-01-2011 15:11, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

27-01-2011 14:01:01
Jannn2009
Jannn2009
Is de kering dan veranderd ten opzichte van een tijdje terug toen daar nog zeer regelmatig 6 bakken MAT reed (T+V)? Ik kan me nu wel vaak herinneren dat er 6 bakken naar Asd reden de afgelopen periode.

Zelf ook één keer tot Hlm meegereisd (normaal tot Vh), en toen werd omgeroepen via die automatische stem dat het achterste gedeelte te Hlm zou blijven, dat gebeurde echter niet; 6 bakken door naar Ass en Asd. Deze situatie was 100% zeker SGM III+III

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-01-2011 15:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


27-01-2011 15:13:38
broek53
broek53
Vorig jaar waren de 6300-en, voor zover ze in Asd komen, een DDAR en dat past natuurlijk prima. Het jaar ervoor zat er nog een startende 6300 tussen in de avondspits met zes bakken mat '64 (als ik mij goed herinner), maar die werd voorgebracht vanaf spoor 51 (de oostzijde) en dan heb je geen last van de rood-roodschakeling.  

27-01-2011 16:56:55
Pijnackerb
Pijnackerb
In de spits wordt ook wel met III+III gereden. Soms zit er nog wel eens een DD-AR in ter afwisseling.  

27-01-2011 17:07:27
broek53
broek53
Nou, nog maar een keertje dan: het gaat er hier om wat er qua omloop gepland is. Aangezien er in Amsterdam C ruimte is voor max. 5 bakken, mogen er in de daar kerende treinen niet meer dan SGM III + II of een DDAR of iets dergelijks gepland worden.
Dat er in de praktijk nogal eens wat anders in loopt dan gepland, weten we allemaal en dat dat sinds de winter in hevige mate voorkomt, ook.
Als er in de omloop ( = de jaardienst/het wijzigingsblad) langere treinen gepland zijn, is dat een planningsfout OF de trein wordt in Asd elders behandeld. Als er in Dagplan langere treinen gepland zijn, geldt hetzelfde - alleen denken wij dat het bijsturing is, omdat we dagplan niet kennen. Als er in de bijsturing een langere trein zit, moet in de bijsturing ook het spoorgebruik in Asd aangepast worden. En gebeurt dat allemaal niet, dan blijft een zeswagentrein met ongeveer een halve bak krom in de wissels van 3a naar 2b staan.
 

27-01-2011 18:12:36
Jannn2009
Jannn2009
Dank voor alle toelichting(en). Ter info: trein 6352 reed vandaag met 5 bakken naar Asd. Ik probeer het de komende tijd nog in de gaten te houden!;)  

27-01-2011 23:46:43
MasterE
MasterE
5 bakken past ook niet op de 2B, er past net een DD-AR op.
de 6300 komt dan ook regelmatig niet vrij bij sein 166 of wordt bij binnenkomsten voorbij sein 238 geplaatst en wordt de rijweg van spoor 3 richting Asdm geblokkeerd.

Mcn Asd
 

28-01-2011 09:33:12
robbertc
robbertc
Dat is gek. 5 bakken SGMm moet gewoon passen. 6 bakken SGMm niet, inderdaad.  

28-01-2011 09:59:11
broek53
broek53
Nou, volgens de regelen der kunst qua zichtlengtes op seinen past het niet; de fysieke afstand past net-an (131 meter trein op 135 meter spoor is bepaald niet royaal).  

28-01-2011 16:15:25
nls911
nls911
Spoor 2b heeft officieel een lengte van 5,1 bakken. Ook vandaag ging het mis. 6331 had 5 bakken en stond er buiten. Trein 6335 had 6 bakken dus al helemaal kansloos.  

28-01-2011 16:54:43
broek53
broek53
Yep, bij het materieelbijsturingsgebeuren in het algmeen en dat van de laatste maanden in het bijzonder is een dergelijke planning al redelijk kansloos, zogezegd en zoals ik al zei: op de fysieke lengte kun je eigenlijk niet plannen, zeker niet als het om dwergseinen gaat. Kortom: de planning deugt eigenlijk niet en de uitvoering maakt het een slagje erger.

Het relatief goede nieuws (wellicht) is dat er voor eind dit jaar een verlenging van de bruikbare lengte van spoor 2 in de pen zit (in het kader van het project Passages Amsterdam, waarbij gedurende het jaar 2012 steeds een spoorbak grotendeels buiten dienst zal zijn. Als maatregel om 2b bruikbaar te verlengen wordt dan wissel 239 vastgelegd en sein 238 verplaatst tot de voorkant van dat wissel. Maar nu wordt het wel erg OT, merk ik
 

28-01-2011 18:54:21
robbertc
robbertc
Ah, juist, ik baseerde me ook op die 5,1 bakken voor spoor 2b. Dat is de fysieke lengte dus, de nuttige lengte is dan minder. Dan is 5 bakken SGMm aardig krap inderdaad.  

29-01-2011 02:03:27
ruysdael
ruysdael
Quote
nls911: Spoor 2b heeft officieel een lengte van 5,1 bakken. Ook vandaag ging het mis. 6331 had 5 bakken en stond er buiten. Trein 6335 had 6 bakken dus al helemaal kansloos.
Dit vind ik vreemd. De welbekende 6367 werd een jaar of 2 gereden met 6 bakken Mat'64 (meestal T+V) en dat paste makkelijk (was zelfs nog een heel stuk over tot aan einde perron)! Dat komt dus begrijp ik omdat die werd voortgebracht uit de Meer (en later Ut)?

Laatst bewerkt door ruysdael op 29-01-2011 02:03
 

29-01-2011 09:47:58
broek53
broek53
Klopt precies. Er zit een zgn rood-rood schakeling tussen sein 238 (en 236 en 234) en de tussenseintjes 280 en 282 op het Oostelijk Eiland, omdat er in het verleden een paar keer door die laatste seinen heen is gereden op een moment dat dat niet de bedoeling was, met hoogstandjes en kantelen tot gevolg. De andere kant op heb je daar geen last van en kun je het perron van 2b over de volle lengte gebruiken.