14-01-2011 22:01:43 | ||
---|---|---|
stefanuzz
|
Op Kijfhoek is schijnbaar een (zeer) ernstig incident met gevaarlijke stoffen; de hulpdiensten zijn massaal uitgerukt - opgeschaald naar GRIP 3 TIS 4.4 zeer ernstig voor de P2000 kenners. Edit: er staat een trein in de brand op het rangeerterrein: http://twitpic.com/3q0luu Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-01-2011 22:45 |
14-01-2011 22:06:36 | ||
---|---|---|
broek53
|
Treinverkeer tussen Rtd en Ddr is gestaakt. |
14-01-2011 22:13:06 | ||
---|---|---|
peetduck
|
Deze foto vond ik op het internet: http://twitpic.com/3q0nc2 Van: @RunningRonald Snelweg afgesloten: Rotterdam-Breda in beide richtingen DICHT. Brandende treinstellen met gevaarlijke stoffen op rangeerterrein Kijfhoek vlakbij de snelweg. Laatst bewerkt door peetduck op 14-01-2011 22:14 |
14-01-2011 22:19:41 | ||
---|---|---|
noof
|
Zo, das een beste. Seinstoring Na-Co duurt ook lang, overigens. |
14-01-2011 22:20:08 | ||
---|---|---|
ns1700
|
ik ben nog even wakker ivm prive omstandigheden...(gaap) lekker dan... daar gaat je dagje... een grote vuurbal of fikkie en je planning ligt in duigen... groeten uit Spoorzone |
14-01-2011 22:30:17 | ||
---|---|---|
peetduck
|
Volgens Nu.nl staan er al vijf ketelwagens in brand. Niet bekend is of er gevaarlijke stoffen in zitten. |
14-01-2011 22:47:42 | ||
---|---|---|
rob46
|
Er blijken 2 ketelwagens met ethanol te branden, brandweer blust. |
14-01-2011 22:51:55 | ||
---|---|---|
peetduck
|
Rijnmond Radio is de rampen zender. Foto overzicht: http://twitpic.com/3q0ud2 http://twitpic.com/3q0luu http://twitpic.com/3q0mhv http://twitpic.com/3q0nc2 Ze zeggen 5 wagonnetjes in de brand? (bron nu.nl) SMS die is rondgestuurd: http://www.twitlonger.com/show/856u18 Laatst bewerkt door peetduck op 14-01-2011 22:59 |
14-01-2011 23:06:15 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Het zou gaan om een brand in een trein van 16 tot 18 wagons. Alle wagons zouden voorzien zijn ethanol, en momenteel staan er 2 wagons in brand. Volgens Veiligheidsregio ZHZ zou er een schone verbranding plaatsvinden en is er momenteel geen ontploffingsgevaar. - - - Hierlangs afscheuren - - - |
14-01-2011 23:18:40 | ||
---|---|---|
peetduck
|
Film van de brand NOS: http://nos.nl/l/211749 |
14-01-2011 23:19:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Nog een foto: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2011/01/14/211748.jpg @gertjan: ik citeer de MSDS even... "Vapors may form an explosive mixture with air. Vapors can travel to a source of ignition and flash back. Will burn if involved in a fire. Flammable Liquid. Can release vapors that form explosive mixtures at temperatures above the flashpoint. Use water spray to keep fire-exposed containers cool. Containers may explode in the heat of a fire." Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-01-2011 23:22:54 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Ja, maar ik ga nog even uit wat men ter plekke zegt Ze zijn lekker bezig met koelen in elk geval. Overigens zou er momenteel nog maar 1 wagen in brand staan, aldus een woordvoerder van de brandweer. Laatst bewerkt door gertjan op 14-01-2011 23:23 - - - Hierlangs afscheuren - - - |
14-01-2011 23:33:51 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Voor de mensen die nog betere uitleg willen: De wagon heeft schijnbaar een lek, daaruit zijn brandbare gassen ontsnapt en tot ontbranding gekomen. Met een volle wagon is dit ongevaarlijk, de vloeistof koelt immers de wagon, echter loopt deze dus langzaam leeg waardoor de vloeistof zich mengt met lucht (gasvorming). Op een gegeven moment heb je dus een flinke ruimte die ongekoeld is, als je dit niet koelt kan de tank zelf smelten maar heb je ook kans op een zogeheten "bleve" (boiling liquid expanding vapour explosion), daarbij kookt de vloeistof omdat deze niet voldoende gekoeld word en dus zeer brandbare dampen produceert, als dan de tank scheurt heb je een explosie waar je U tegen zegt Een voorbeeld van een "Bleve": http://www.youtube.com/watch?v=Xf3WKTwHpIU Vandaar de zeer hoge alarmfase en het ruime afzetgebied Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-01-2011 23:35:47 | ||
---|---|---|
peetduck
|
Foto met de brandweer in actie: http://yfrog.com/gyicuytj |
14-01-2011 23:41:13 | ||
---|---|---|
sik214
|
Ik meen dat er vroeger een wagon op de kijfhoek stond tegen een koplading tbv een brandweerauto die dan overal op de kijfhoek naar toe gereden kon worden. Is dat eigenlijk altijd nog zo? |
14-01-2011 23:50:51 | ||
---|---|---|
Somda
|
http://www.rijnmond.nl/uploads/LiveStreamTV/rtv_rijnmond_rollover2.asx De brand is nu op moment hier live te volgen |
14-01-2011 23:56:11 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Is niet live, zit een enorme vertraging op de stream vanwege de drukte. En de beelden zijn ook niet live, maar enkele minuten eerder gemaakt. - - - Hierlangs afscheuren - - - |
14-01-2011 23:56:32 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Gaat goed met al die troep die tegenwoordig allemaal de hens ingaat! %03% |
15-01-2011 00:01:02 | ||
---|---|---|
Somda
|
Ze willen de trein zo gaan wegtrekken van de ketelwagens eromheen met resten LPG....volgens RTV Rijnmond |
15-01-2011 00:01:27 | ||
---|---|---|
mren
|
Ethanol is geen troep, maar een vrij normale en voor de gezondheid onschadelijke koolwaterstof. |
15-01-2011 00:05:55 | ||
---|---|---|
gertjan
|
QuoteAls je iets zegt, doe dat dan wel goed. Als ze een trein wegtrekken is dat een van de treinen naast de brandende wagen. Zeker niet de brandende wagen. - - - Hierlangs afscheuren - - - |
15-01-2011 00:06:47 | ||
---|---|---|
Somda
|
Ja sorry hoor, zo heb ik het begrepen van RTV Rijnmond%08% maar oké Laatst bewerkt door spiketrain op 15-01-2011 05:14, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
15-01-2011 00:07:19 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Zeg dan gewoon alcohol, dat begrijpt iedereen tenminste Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
15-01-2011 00:14:36 | ||
---|---|---|
justin
|
Overigens heb ik hier geen sms-alert ontvangen (wel de naburige wijk, die ietsjes dichterbij zit), en ook zijn er geen sirenes afgegaan. Wel kon ik de helikopters horen... De website van de gemeente is overigens nu uit de lucht... Was een half uur voor het gebeuren nog van Rtd naar huis, dus net op tijd =). Sporten + NS = Prima te doen |
15-01-2011 00:22:15 | ||
---|---|---|
stefanuzz
|
De brandende trein lijkt aan de hand van foto's, Google Maps en Sporenplan te staan op spoor 131. Zie http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/brd-zwd.gif |
15-01-2011 00:42:38 | ||
---|---|---|
geert
|
Crashtenders schijnen weer onderweg te zijn, dus wordt toch als een flinke brand gezien. |
15-01-2011 02:31:36 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Begrijpen doe ik het nog steeds niet, lekker vinden wel %08% (Sorry, het is vrijdagavond ) Laatst bewerkt door thom op 15-01-2011 02:34 |
15-01-2011 02:51:01 | ||
---|---|---|
ajwkam
|
Wel opmerkelijk dat men niet eerder heeft besloten om wagons met (restanten van) gevaarlijke stoffen in de buurt van de brandende wagon daar weg te trekken. Lijkt mij iets dat bij een dergelijke brand de hoogste prioriteit zou moeten hebben, aangezien blussen bij ethanol contra-productief kan zijn. Je kan beter zo snel mogelijk alles uit de onmiddellijke omgeving verwijderen en de ethanol dan rustig laten uitbranden. Het grootste gevaar komt niet van de brandende wagon met ethanol, maar van eventuele overslag naar wagons in de buurt; dan kan je maar beter zorgen dat je dat onmogelijk maakt door ze daar zo snel mogelijk weg te halen. %06% |
15-01-2011 06:03:04 | ||
---|---|---|
magnus
|
Als er bij het weghalen van de wagens mensenlevens gevaar lopen, dan gaan ze dat echt niet doen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-01-2011 13:04:06 | ||
---|---|---|
glenn189
|
Probleem op de betreffende locatie is dat het hier om geheuvelde wagons ging, dus wagons die los van een heuvel naar een verzamelbundel rollen en daar een nieuwe trein vormen, door dat deze wagens veelal alleen of in kleine groepjes in deze bundel belanden moet je eerst alle wagens aan elkaar koppelen. Dus ff snel weghalen was zo en zo al niet mogelijk. |
15-01-2011 13:10:31 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Waarschijnlijk was het een rangeerfout, maar een rangeerfout dat lijkt me niet, Het kan niet dor rangeren gebeurd zijn.. http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
15-01-2011 13:18:25 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Nochthans zou ik niet aanraden om pure ethanol te drinken |
15-01-2011 13:47:23 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Het is nog veel erger als er een beetje methanol bijzit, dat is wanneer je het zelf stookt. Weet iemand het wagennummer? Toevallig heb ik gisteren de 37 84 7931 457-7 samen met een andere ethanol wagen op de foto gezet. (De 33 85 7852 220-7, maar daar past geen 65 ton in) |
15-01-2011 13:56:18 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteMag je ketelwagens heuvelen dan? Vroeger, in een grijs verleden geef ik toe, mochten wagens met gevaarlijke stoffen de heuvel niet over. |
15-01-2011 15:34:58 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Kijfhoek is ook geen heuvelstation, maar een afloopstation. Aldus de instructie die ik een een grijs verleden heb gehad toen ik nog op de Kfh werkzaam was. Dat zal vooral komen door het wagen-beheerssysteem dat er voor zorgt dat wagens op de verdeelsporen aankomen met hooguit 5 km/h. Daarna worden de wagens samengedrukt met het doordruksysteem. Om er voor te zorgen dat wagens niet te ver worden geduwd ligt er een gekoppelde slof op het spoor en er achter liggen twee assentellers op enige afstand van elkaar. Als de eerste een as signaleert, stopt het duwende karretje, als de tweede een as signaleert, gaat het karretje terug naar de beginpositie. Groetjes, Emiel |
20-01-2011 23:48:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tsja, maar ja; een heuvelstation is niet ineens geen heuvelstation meer omdat het anders genoemd wordt. Er wordt gewoon geheuveld - wagens rollen van een heuvel af en worden met meerdere rembruggen afgeremd, waar het vroeger om 1 zware rembrug ging en de wagens daarna "gesloft' werden. Dat is dus op de Kijfhoek meer sophisticated en er hoeven geen mannen met sloffen meer rond te springen, maar het blijft "heuvelen". Dat vindt IVW ook en die noemt het ook heuvelen; sterker nog, op dit moment mag er nog steeds niet geheuveld worden, omdat het dat proces was waar het met de ketelwagen(s) in kwestie mee fout is gegaan. Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2011 23:49 |
21-01-2011 00:46:01 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik geef slechts aan wat mij verteld is door Railion Benelux toen ik daar in opleiding was voor rangeerder. Men maakte toen (stand september 2001) onderscheid tussen "heuvelstation" (wagens rollen naar verdeelsporen zonder railremmen: ketelwagens verboden) en "afloopstation" (wagens rollen naar verdeelsporen met gebruikmaking van railremmen: ketelwagens toegestaan met uitzondering van chloorwagens). Dat onderscheid was de reden dat er gewoon ketelwagens geheuveld werden op de Kijfhoek. Dat IVW het proces nu grondig bekijkt om na te gaan of het aan het heuvelproces heeft gelegen, lijkt me logisch. Maar het hoeft natuurlijk niet per definitie aan dat proces te hebben gelegen. Ook in het na-traject kunnen er nog dingen mislopen. Groetjes, Emiel |
21-01-2011 13:39:06 | ||
---|---|---|
john2
|
Waar geen ketelwagens en chloorwagens van een heuvel af mogen rollen. Moeten deze dan met een loc gerangeerd worden? |
21-01-2011 14:56:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, die worden voordat het heuvelen begint, apart gezet en met een loc gerangeerd. |
21-01-2011 22:05:02 | ||
---|---|---|
sik214
|
Met chloorwagens mocht volgens mij alleen op begin en eindpunt gerangeerd worden, verder was het een bloktrein tussen begin en eindpunt. |
21-01-2011 22:23:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, die reden onder een streng regiem, zonder rangeren en uiteraard zonder heuvelen. |