Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Treinbrand Kijfhoek 14 januari 2011

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:01:43
stefanuzz
stefanuzz
Twitter Stefanuzz
Op Kijfhoek is schijnbaar een (zeer) ernstig incident met gevaarlijke stoffen; de hulpdiensten zijn massaal uitgerukt - opgeschaald naar GRIP 3 TIS 4.4 zeer ernstig voor de P2000 kenners.

Edit: er staat een trein in de brand op het rangeerterrein: twitpic.com

Laatst bewerkt door SleutelMan op Vrijdag 14 jan 2011 om 22:45:21

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:06:36
broek53
broek53
Treinverkeer tussen Rtd en Ddr is gestaakt.

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:13:06
peetduck
peetduck
Deze foto vond ik op het internet: twitpic.com

Van: @RunningRonald

Snelweg afgesloten:

Rotterdam-Breda in beide richtingen DICHT. Brandende treinstellen met gevaarlijke stoffen op rangeerterrein Kijfhoek vlakbij de snelweg.

Laatst bewerkt door peetduck op Vrijdag 14 jan 2011 om 22:14:53

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:19:41
noof
noof
Zo, das een beste.

Seinstoring Na-Co duurt ook lang, overigens.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 14 jan 2011 - 22:20:08
ns1700
ns1700
ik ben nog even wakker ivm prive omstandigheden...(gaap)

lekker dan... daar gaat je dagje... een grote vuurbal of fikkie en je planning ligt in duigen...

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:30:17
peetduck
peetduck
Volgens Nu.nl staan er al vijf ketelwagens in brand. Niet bekend is of er gevaarlijke stoffen in zitten.

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:47:42
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Er blijken 2 ketelwagens met ethanol te branden, brandweer blust.

Vrijdag 14 jan 2011 - 22:51:55
peetduck
peetduck
Rijnmond Radio is de rampen zender.

Foto overzicht:

twitpic.com
twitpic.com
twitpic.com
twitpic.com

Ze zeggen 5 wagonnetjes in de brand? (bron nu.nl)

SMS die is rondgestuurd:
www.twitlonger.com

Laatst bewerkt door peetduck op Vrijdag 14 jan 2011 om 22:59:13

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:06:15
gertjan
gertjan
Het zou gaan om een brand in een trein van 16 tot 18 wagons. Alle wagons zouden voorzien zijn ethanol, en momenteel staan er 2 wagons in brand.

Volgens Veiligheidsregio ZHZ zou er een schone verbranding plaatsvinden en is er momenteel geen ontploffingsgevaar.

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:18:40
peetduck
peetduck
Film van de brand NOS: nos.nl

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:19:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Nog een foto: content.nos.nl

@gertjan: ik citeer de MSDS even... "Vapors may form an explosive mixture with air. Vapors can travel to a source of ignition and flash back. Will burn if involved in a fire.
Flammable Liquid. Can release vapors that form explosive mixtures at temperatures above the flashpoint. Use water spray to keep fire-exposed containers cool. Containers may explode in the heat of a fire.
"

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:22:54
gertjan
gertjan
Ja, maar ik ga nog even uit wat men ter plekke zegt Ze zijn lekker bezig met koelen in elk geval.

Overigens zou er momenteel nog maar 1 wagen in brand staan, aldus een woordvoerder van de brandweer.

Laatst bewerkt door gertjan op Vrijdag 14 jan 2011 om 23:23:27

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:33:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Voor de mensen die nog betere uitleg willen:
De wagon heeft schijnbaar een lek, daaruit zijn brandbare gassen ontsnapt en tot ontbranding gekomen.
Met een volle wagon is dit ongevaarlijk, de vloeistof koelt immers de wagon, echter loopt deze dus langzaam leeg waardoor de vloeistof zich mengt met lucht (gasvorming).
Op een gegeven moment heb je dus een flinke ruimte die ongekoeld is, als je dit niet koelt kan de tank zelf smelten maar heb je ook kans op een zogeheten "bleve" (boiling liquid expanding vapour explosion), daarbij kookt de vloeistof omdat deze niet voldoende gekoeld word en dus zeer brandbare dampen produceert, als dan de tank scheurt heb je een explosie waar je U tegen zegt
Een voorbeeld van een "Bleve": www.youtube.com

Vandaar de zeer hoge alarmfase en het ruime afzetgebied

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:35:47
peetduck
peetduck
Foto met de brandweer in actie: yfrog.com

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:41:13
sik214
sik214
Ik meen dat er vroeger een wagon op de kijfhoek stond tegen een koplading tbv een brandweerauto die dan overal op de kijfhoek naar toe gereden kon worden. Is dat eigenlijk altijd nog zo?

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:50:51
Somda
Somda
www.rijnmond.nl
De brand is nu op moment hier live te volgen

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:56:11
gertjan
gertjan
Is niet live, zit een enorme vertraging op de stream vanwege de drukte. En de beelden zijn ook niet live, maar enkele minuten eerder gemaakt.

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Vrijdag 14 jan 2011 - 23:56:32
ZJ37
ZJ37
Gaat goed met al die troep die tegenwoordig allemaal de hens ingaat!

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:01:02
Somda
Somda
Ze willen de trein zo gaan wegtrekken van de ketelwagens eromheen met resten LPG....volgens RTV Rijnmond

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:01:27
mren
mren
Ethanol is geen troep, maar een vrij normale en voor de gezondheid onschadelijke koolwaterstof.

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:05:55
gertjan
gertjan
Quote
famflodder: Ze willen de trein zo gaan wegtrekken van de ketelwagens eromheen met resten LPG....volgens RTV Rijnmond
Als je iets zegt, doe dat dan wel goed.
Als ze een trein wegtrekken is dat een van de treinen naast de brandende wagen. Zeker niet de brandende wagen.

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:06:47
Somda
Somda
Ja sorry hoor, zo heb ik het begrepen van RTV Rijnmond maar oké

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 15 jan 2011 om 05:14:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:07:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
mren: Ethanol is geen troep, maar een vrij normale en voor de gezondheid onschadelijke koolwaterstof.
Zeg dan gewoon alcohol, dat begrijpt iedereen tenminste

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:14:36
justin
justin
Overigens heb ik hier geen sms-alert ontvangen (wel de naburige wijk, die ietsjes dichterbij zit), en ook zijn er geen sirenes afgegaan. Wel kon ik de helikopters horen...

De website van de gemeente is overigens nu uit de lucht...

Was een half uur voor het gebeuren nog van Rtd naar huis, dus net op tijd =).

Sporten + NS = Prima te doen

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:22:15
stefanuzz
stefanuzz
Twitter Stefanuzz
De brandende trein lijkt aan de hand van foto's, Google Maps en Sporenplan te staan op spoor 131. Zie sporenplan.nl

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:42:38
geert
geert
Crashtenders schijnen weer onderweg te zijn, dus wordt toch als een flinke brand gezien.

Zaterdag 15 jan 2011 - 02:31:36
thom
thom
Quote
dlm4yjp:
Quote
mren: Ethanol is geen troep, maar een vrij normale en voor de gezondheid onschadelijke koolwaterstof.
Zeg dan gewoon alcohol, dat begrijpt iedereen tenminste
Begrijpen doe ik het nog steeds niet, lekker vinden wel
(Sorry, het is vrijdagavond )

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 15 jan 2011 om 02:34:25

Zaterdag 15 jan 2011 - 02:51:01
ajwkam
ajwkam
Wel opmerkelijk dat men niet eerder heeft besloten om wagons met (restanten van) gevaarlijke stoffen in de buurt van de brandende wagon daar weg te trekken. Lijkt mij iets dat bij een dergelijke brand de hoogste prioriteit zou moeten hebben, aangezien blussen bij ethanol contra-productief kan zijn. Je kan beter zo snel mogelijk alles uit de onmiddellijke omgeving verwijderen en de ethanol dan rustig laten uitbranden. Het grootste gevaar komt niet van de brandende wagon met ethanol, maar van eventuele overslag naar wagons in de buurt; dan kan je maar beter zorgen dat je dat onmogelijk maakt door ze daar zo snel mogelijk weg te halen.

Zaterdag 15 jan 2011 - 06:03:04
magnus
magnus
Flickr magnussouverein
Als er bij het weghalen van de wagens mensenlevens gevaar lopen, dan gaan ze dat echt niet doen.

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:04:06
glenn189
glenn189
Probleem op de betreffende locatie is dat het hier om geheuvelde wagons ging, dus wagons die los van een heuvel naar een verzamelbundel rollen en daar een nieuwe trein vormen, door dat deze wagens veelal alleen of in kleine groepjes in deze bundel belanden moet je eerst alle wagens aan elkaar koppelen.
Dus ff snel weghalen was zo en zo al niet mogelijk.

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:10:31
klaass16
klaass16
Waarschijnlijk was het een rangeerfout,

maar een rangeerfout dat lijkt me niet, Het kan niet dor rangeren gebeurd zijn..

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:18:25
mren
mren
Quote
thom:
Quote
dlm4yjp:
Quote
mren: Ethanol is geen troep, maar een vrij normale en voor de gezondheid onschadelijke koolwaterstof.
Zeg dan gewoon alcohol, dat begrijpt iedereen tenminste
Begrijpen doe ik het nog steeds niet, lekker vinden wel
(Sorry, het is vrijdagavond )
Nochthans zou ik niet aanraden om pure ethanol te drinken

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:47:23
waalkade
waalkade
Het is nog veel erger als er een beetje methanol bijzit, dat is wanneer je het zelf stookt.
Weet iemand het wagennummer? Toevallig heb ik gisteren de 37 84 7931 457-7 samen met een andere ethanol wagen op de foto gezet. (De 33 85 7852 220-7, maar daar past geen 65 ton in)

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:56:18
broek53
broek53
Quote
glenn189: Probleem op de betreffende locatie is dat het hier om geheuvelde wagons ging, dus wagons die los van een heuvel naar een verzamelbundel rollen en daar een nieuwe trein vormen, door dat deze wagens veelal alleen of in kleine groepjes in deze bundel belanden moet je eerst alle wagens aan elkaar koppelen.
Dus ff snel weghalen was zo en zo al niet mogelijk.
Mag je ketelwagens heuvelen dan? Vroeger, in een grijs verleden geef ik toe, mochten wagens met gevaarlijke stoffen de heuvel niet over.

Zaterdag 15 jan 2011 - 15:34:58
maigoda
maigoda
Kijfhoek is ook geen heuvelstation, maar een afloopstation. Aldus de instructie die ik een een grijs verleden heb gehad toen ik nog op de Kfh werkzaam was. Dat zal vooral komen door het wagen-beheerssysteem dat er voor zorgt dat wagens op de verdeelsporen aankomen met hooguit 5 km/h. Daarna worden de wagens samengedrukt met het doordruksysteem. Om er voor te zorgen dat wagens niet te ver worden geduwd ligt er een gekoppelde slof op het spoor en er achter liggen twee assentellers op enige afstand van elkaar. Als de eerste een as signaleert, stopt het duwende karretje, als de tweede een as signaleert, gaat het karretje terug naar de beginpositie.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 20 jan 2011 - 23:48:40
broek53
broek53
Tsja, maar ja; een heuvelstation is niet ineens geen heuvelstation meer omdat het anders genoemd wordt. Er wordt gewoon geheuveld - wagens rollen van een heuvel af en worden met meerdere rembruggen afgeremd, waar het vroeger om 1 zware rembrug ging en de wagens daarna "gesloft' werden. Dat is dus op de Kijfhoek meer sophisticated en er hoeven geen mannen met sloffen meer rond te springen, maar het blijft "heuvelen". Dat vindt IVW ook en die noemt het ook heuvelen; sterker nog, op dit moment mag er nog steeds niet geheuveld worden, omdat het dat proces was waar het met de ketelwagen(s) in kwestie mee fout is gegaan.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 20 jan 2011 om 23:49:04

Vrijdag 21 jan 2011 - 00:46:01
maigoda
maigoda
Ik geef slechts aan wat mij verteld is door Railion Benelux toen ik daar in opleiding was voor rangeerder. Men maakte toen (stand september 2001) onderscheid tussen "heuvelstation" (wagens rollen naar verdeelsporen zonder railremmen: ketelwagens verboden) en "afloopstation" (wagens rollen naar verdeelsporen met gebruikmaking van railremmen: ketelwagens toegestaan met uitzondering van chloorwagens). Dat onderscheid was de reden dat er gewoon ketelwagens geheuveld werden op de Kijfhoek.

Dat IVW het proces nu grondig bekijkt om na te gaan of het aan het heuvelproces heeft gelegen, lijkt me logisch. Maar het hoeft natuurlijk niet per definitie aan dat proces te hebben gelegen. Ook in het na-traject kunnen er nog dingen mislopen.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 21 jan 2011 - 13:39:06
john2
john2
Waar geen ketelwagens en chloorwagens van een heuvel af mogen rollen. Moeten deze dan met een loc gerangeerd worden?

Vrijdag 21 jan 2011 - 14:56:26
broek53
broek53
Ja, die worden voordat het heuvelen begint, apart gezet en met een loc gerangeerd.

Vrijdag 21 jan 2011 - 22:05:02
sik214
sik214
Met chloorwagens mocht volgens mij alleen op begin en eindpunt gerangeerd worden, verder was het een bloktrein tussen begin en eindpunt.

Vrijdag 21 jan 2011 - 22:23:20
broek53
broek53
Ja, die reden onder een streng regiem, zonder rangeren en uiteraard zonder heuvelen.