Botsing ICE met goederentrein - Zevenaar 11-1-2011
Forum: Algemeen - Algemeen
13-01-2011 23:43:14
tonnie12
tonnie12
Quote
2296:
Quote
kmark: Inmiddels stond het onfortuinlijke stel nog op¨het station van Zv alwaar men rond de klok van 17:00 uur een sleepkoppeling plaatste aan de Duitse zijde van de trein. Zie het stel te Zv; http://www.flickr.com/photos/markrail/5351926053/ en een foto van de beschadigde bak: http://www.flickr.com/photos/markrail/5352534682

Nee de sleepkoppeling heeft er de gehele middag al naast de trein gelegen en ligt er nu nog naast.

Dan heb ik je waarschijnlijk foto's zien maken aan het einde van de dag.
als ik het goed zie op de foto zit de stroomafnemer tegen de draad.

Laatst bewerkt door tonnie12 op 13-01-2011 23:43
 

14-01-2011 12:37:51
Jeffrenzo
Jeffrenzo
iets fout gegaan tijdens repareren?
10:25:39 14-01-11 7 BRAN Prio 1 Treinongeval SPOORLIJN ARNHEM-ZEVENAAR 101,8 DVN 5671 5631 ch07 (TIS: 3.1)
0902502 BRW Velp ( Beroepsgroep Spoed )
0900853 BRW Duiven ( Blusgroep 2 Spoed )
0900851 BRW Duiven ( Blusgroep 1 Spoed )
0900850 BRW Duiven ( Commando )
0900009 BRW Gelderland-Midden ( OvD Doesburg-Duiven-Rijnwaarden-Zevenaar )


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

14-01-2011 12:40:51
raymond16
raymond16
Nee, zie de OD van vandaag. Dood persoon gevonden langs het spoor, wat compleet los staat van de gebeurtenissen in Zv.  

14-01-2011 17:34:19
mren
mren
Vandaag wordt door de politie gemeld dat de oorzaak waarschijnlijk koperdiefstal is.  


14-01-2011 18:29:50
Nylan
Nylan
Verschillende media komen inderdaad met het nieuws dat de oorzaak waarschijnlijk koperdiefstal is http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/treinbotsing_zevenaar_door_koperdiefstal-143264

SleutelMan: Je hoeft hetzelfde bericht niet 3x te melden!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-01-2011 18:32
 

14-01-2011 18:39:42
fred67nl
fred67nl
Dan heeft de mcn niet gezien dat de goederentrein nog in de weg stond?? En hoe kan dat dan, technisch gezien, dat er bij ontbreken van een elektrische verbinding een onveilige situatie ontstaat??

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-01-2011 19:01, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

14-01-2011 20:41:25
broek53
broek53
De mcn heeft op een zeker moment zeker gezien dat er goederenwagens te dicht bij zijn spoor stonden. De ICE is zeker niet met volle snelheid tegen de wagens gekomen, dus heeft de mcn zeker nog een remming ingezet. Vergeet niet dat geen mcn erop bedacht is dat een trein zich nog in een rijweg bevindt als hij veilig sein heeft gehad, en al helemaal geen stilstaande trein.

Dat er door de koperdiefstal geen storing is ontstaan, daar begrijp ik ook weinig van. De beveiliging hangt aan elkaar van dat soort veiligheden; als er een verbinding niet is, vallen relais af en treedt storing op - zoals wij weten van alle vorige koperdiefstallen. Benieuwd dus hoe dit technisch in elkaar heeft gezeten.
 

14-01-2011 20:56:31
sik214
sik214
Misschien was de diefstal nét gebeurd en waren de dieven misschien nog in de buurt.  

14-01-2011 21:10:12
slifor2
slifor2
Quote
broek53: De mcn heeft op een zeker moment zeker gezien dat er goederenwagens te dicht bij zijn spoor stonden. De ICE is zeker niet met volle snelheid tegen de wagens gekomen, dus heeft de mcn zeker nog een remming ingezet. Vergeet niet dat geen mcn erop bedacht is dat een trein zich nog in een rijweg bevindt als hij veilig sein heeft gehad, en al helemaal geen stilstaande trein.

Dat er door de koperdiefstal geen storing is ontstaan, daar begrijp ik ook weinig van. De beveiliging hangt aan elkaar van dat soort veiligheden; als er een verbinding niet is, vallen relais af en treedt storing op - zoals wij weten van alle vorige koperdiefstallen. Benieuwd dus hoe dit technisch in elkaar heeft gezeten.


hmmmm, misschien een ontwerpfoutje? De OR-bladen er maar eens op nakijken.....
 

14-01-2011 21:26:24
broek53
broek53
Tsja, maar als het een ontwerp- of een uitvoeringsfout zou zijn, heeft koperdiefstal er weer niks mee te maken. In de OR-bladen zit overigens niks fout, maar dat terzijde.  

14-01-2011 21:27:18
broek53
broek53
Quote
sik214: Misschien was de diefstal nét gebeurd en waren de dieven misschien nog in de buurt.
Er is om 11.30 uur al koperdiefstal gemeld. Of er toen een storing was, weet ik niet.
 

14-01-2011 21:33:18
slifor2
slifor2
Quote
broek53: Tsja, maar als het een ontwerp- of een uitvoeringsfout zou zijn, heeft koperdiefstal er weer niks mee te maken. In de OR-bladen zit overigens niks fout, maar dat terzijde.


niet mee eens..... een kabel in serie of paralel zetten maakt wel verschil....
 

15-01-2011 00:25:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Weer een persbericht:
Let vooral op alinea 2 en 3 in dit artikel%05%


ProRail en NS in verhoogde staat van paraatheid

UTRECHT - Honderd tot tweehonderd medewerkers van spoorbeheerder ProRail en NS bewaken sinds vrijdagmiddag op sommige plaatsen het spoor om koperdiefstal te voorkomen. Aanleiding is de treinbotsing in Zevenaar, meldde een woordvoerder van ProRail.

De spoorbeheerder houdt er ernstig rekening mee dat door koperdiefstal bij Zevenaar het beveiligingssysteem van de seinen en wissels is uitgeschakeld en daardoor ook de alarmeringssystemen bij ProRail niet functioneerden. Normaal gebeurt dit wel als dieven aan de slag gaan.

De woordvoerder spreekt van „een nieuwe fase” in de koperdiefstal. „De criminelen hadden verstand van zaken.” ProRail en NS waarschuwen dat ze de extra surveillance, die 's nachts wordt opgevoerd, niet lang kunnen volhouden en doen een beroep op de politie voor snel extra inzet.

Het gaat om een beperkt aantal plaatsen waar theoretisch iets vergelijkbaars zou kunnen gebeuren, hoewel de kans bijzonder klein is. Hoeveel plekken het zijn, wil ProRail om veiligheidsredenen niet zeggen. In principe is de situatie veilig. „Ons motto is: we rijden veilig of we rijden niet.”

Beide bedrijven hopen dat de dieven zich realiseren dat ze met levens spelen. Bij het ongeval in Zevenaar raakte niemand gewond. Op de plek van het ongeval was 300 meter koperdraad verdwenen.

De mensen die patrouilleren zijn medewerkers uit verschillende geledingen van beide bedrijven. Aan machinisten en aannemers is ook gevraagd extra alert te zijn.


Bron: De Telegraaf

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-01-2011 00:26


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-01-2011 00:59:37
ajwkam
ajwkam
Zo'n wissel bestaat toch uit verschillende geïsoleerde secties, die door kabels met elkaar verbonden zijn? Bijvoorbeeld een kabel om het hartstuk te overbruggen? Ik neem namelijk aan dat het hartstuk apart geïsoleerd is omdat het zowel met de linker- als rechter-spoorstaaf verbonden kan zijn, afhankelijk van de stand van het wissel.

Als je die kabel verwijdert kan je geen bezetting detecteren vanaf het hartstuk tot aan de isolatielas bij het sein; dan lijkt het dus alsof de wisselsectie reeds vrij is zodra de laatste as zich op het hartstuk bevindt. Toch? Of zeg ik nou iets heel raars, ik ben ook maar een leek...
 

15-01-2011 02:24:58
thom
thom
Ik heb zo'n idee dat een eventuele kabels zoals jij bedoeld iig geen 300 meter lang is...

Daarnaast moet bij een wissel met een hogere snelheid dan 40 km/u elke centimeter spoor in de beveiliging en ATB zitten, anders zou je ATB gaan flipperen kwa snelheid...
 

15-01-2011 07:03:23
slifor2
slifor2
op nu.nl reageert iemand die mijn vermoeden bevestigd:

"Hallo collega's. Heb afgelopen week de boel hersteld in Zevenaar. Er is meer aan de hand dan een simpele koperdiefstal. Dat er kabels gestolen zijn staat vast. Dat het gebeurd is door iemand met kennis van zaken is een feit. Er is niet alleen uit dit wissel kabel geknipt maar in nog 3 andere wissels. Telkens in de dode tak. TR is niet afgevallen, bleef gewoon op. Bedenk zelf maar waarom.

groet,

Mt SW SR"
 

15-01-2011 09:48:14
fred67nl
fred67nl
Quote
slifor2: op nu.nl reageert iemand die mijn vermoeden bevestigd:

TR is niet afgevallen, bleef gewoon op. Bedenk zelf maar waarom.




TR ???


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

15-01-2011 10:18:38
waalkade
waalkade
TR = track relay  

15-01-2011 10:28:05
fred67nl
fred67nl
Detectering zou dus goed hebben gewerkt . Maar waar zijn dan die kabels voor in de "dode tak" ?? En wat bedoelen ze met de "dode tak in de wissel"

Laatst bewerkt door fred67nl op 15-01-2011 10:42


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

15-01-2011 12:13:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Zal was schijnlijk zo zijn dat de TRDL wel een signaal krijgt dat het wissel goed licht maar in feite is dat wissel gestoord door het missen van die dode tak geeft het geen fout aan in de bediening(gokje)  

15-01-2011 12:55:40
nostra
nostra
Daar waar de aanrijding heeft plaats gevonden is een wissel geweest dat door Key-Rail in Kijfhoek wordt bedient (ZVO)!. ZVO is een EBS gebied. De Betuwe route is een ETRMS beveiliging, Zevenaar is een EBS beveiliging, en dan heb je nog Duistland met. Dus in een klein gebied heb je 4 verschillende beveiligingen die op een of andere manier moeten samen werken!.  

15-01-2011 13:03:05
ijnte
ijnte
Als je daar mee wilt stellen dat men geen 4 beveiligingssystemen kan koppelen dan heb je het natuurlijk mis. Er rijden al jaren treinen overheen omdat het juist wel kan. Op dat kleine gebied ligt 1 beveiligingssysteem wat gekoppeld is met een ander beveiligingssysteem. Dat gebeurd op bijna alle stations in Nederland.  

15-01-2011 13:21:26
mren
mren
Quote
thom: Ik heb zo'n idee dat een eventuele kabels zoals jij bedoeld iig geen 300 meter lang is...

Daarnaast moet bij een wissel met een hogere snelheid dan 40 km/u elke centimeter spoor in de beveiliging en ATB zitten, anders zou je ATB gaan flipperen kwa snelheid...

Geen idee hoe het technisch (exact) werkt, maar Bert Klerk zei gisteren dat er op een dusdanige wijze kabels waren gestolen dat de bezetmelding van de wissel (bij bijvoorbeeld een uitbufferende goederentrein) niet meer functioneerde en dat er tegelijkertijd geen storingsmelding binnen kwam.
 

15-01-2011 13:27:54
fred67nl
fred67nl
Niet een echt betrouwbaar systeem dan toch....%09%

Laatst bewerkt door admin op 17-01-2011 13:28, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

15-01-2011 13:53:47
broek53
broek53
Voor de duidelijkheid: als gewone storing kan zoiets eigenlijk niet voorkomen en de vraag wordt dan vervolgens hoe hufterproef je je systeem moet maken. Maar uitspraken van een niet echt betrouwbaar systeem zijn onzinnig, met permissie. Het systeem (relaisbeveiliging) functioneert sinds 1948 en ik geloof niet dat er honderden of zelfs maar tientallen ongevallen sindsdien gebeurd zijn die terug te voeren waren op een manco in de beveiliging.  

15-01-2011 14:57:13
fred67nl
fred67nl
Mijn woordkeuze is misschien niet helemaal goed geweest.
Over het relaissysteem heb ik geen twijfel dat het niet goed zou functioneren. Zoals je aangeeft werkt dat al sinds velen prima. Alleen heb ik me in een bericht al afgevraagd, waar die kabels in de "dode tak" voor zijn. Als ze niet een onderdeel van het beveiligingssysteem zouden zijn, waarom zitten ze er dan en hoe kan het verwijderen ervan een botsing laten plaatsvinden?
Ik ben benieuwd naar het rapport van de IVW na het onderzoek.

En ja, je hebt van mij permissie omdat jij er meer van af weet als ik.%02%

Laatst bewerkt door fred67nl op 15-01-2011 14:57


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

15-01-2011 22:30:33
slifor2
slifor2
Zie het zo: de detectie ontstaat door een ononderbroken stroomsysteem. in de afbuigende spoorstaven zitten twee electrische scheidingslassen (ES-lassen) om toch detectie achter die lassen te krijgen zijn kabels aangebracht (naar de dode tak)

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-01-2011 22:39, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

15-01-2011 22:45:28
treintim
treintim
Over de verhoogde staat van paraatheid en wat surveilleren betreft... komt hier niet ook nog eens het nadeel bij kijken dat niemand zicht op het spoor heeft, omdat er allemaal geluidsschermen omheen staan, juist daar waar koperdiefstal/ontsporing gebeurd was? Te Zevenaar staan langs het spoor allemaal huizen, maar ja, als er allemaal geluidschermen voor het spoor staan, kun je natuurlijk niet zien wat daar gebeurd (ook al zou er een politiewagen gepatrioulleerd hebben op die tijd). Hoewel 300 meter kabel stelen natuurlijk wel een vervoersmiddel vereist. Vraag ik mij overigens af of dit dan allemaal door die nooddeurtjes in de geluidswal heen is gedragen naar de auto toe ofzo.. de locatie met die geluidsschermen blijft voor mij in elk geval mysterieus, een ideale setting om een script over te schrijven voor één of ander misdaadprogramma op televisie (%08%). Maargoed, dezelfde problemen (geen zicht op het spoor door de omgeving) kun je natuurlijk ook ergens anders tegen komen, zoals de spoorstaafbreuk die door koperdieven werd gemaakt ergens in een verlaten bos midden in de polder die we allemaal nog wel zullen herinneren.. Feit is dat dieven dit soort locaties graag uitkiezen, en al die geluidsschermen zullen zeker bijdragen tot minder sociale preventie (wie dat niet gelooft moet zelf maar eens langs het spoor gaan fietsen van station Zevenaar naar Zevenaar Grens, daar zie je in tussentijd slechts wat bovenleiding).

Laatst bewerkt door treintim op 15-01-2011 22:52
 

15-01-2011 22:48:52
maarten83
maarten83
Volgens mij als je een geel hesje draagt denken de meeste mensen, het zullen wel werklui zijn.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-01-2011 00:36:59
mich
mich
Ja, zeker als er ook nog een oranje hesje bij loopt krijgen zelfs machinisten geen argwaan.  

16-01-2011 01:31:21
jochem
jochem
Breng ze vooral op ideeën, wie weet wie er allemaal meeleest? %03%  

18-01-2011 21:38:13
fred67nl
fred67nl
Quote
slifor2: Zie het zo: de detectie ontstaat door een ononderbroken stroomsysteem. in de afbuigende spoorstaven zitten twee electrische scheidingslassen (ES-lassen) om toch detectie achter die lassen te krijgen zijn kabels aangebracht (naar de dode tak)


Dus in het geval van wissel 5105 zaten de kabels van de afbuigende wisselstaven vast aan de spoorstaven, welke liggen tussen het wisselhart (zeg ik het zo goed?) en de sectie van het spoor KL om ook een detectering te krijgen van dat stukje spoor. Blijft dus het feit dat ook dat stukje spoor in de detectie moet liggen en dat bij het doorknippen toch het TR zou af moet vallen.%03%

Als dat niet zo is waarom zat er dan geen aparte detectering aan deze spoorstaven vast na het wisselhart zodat de stroom niet via wissel 5105 loopt maar ook op de linker poot van de wissel?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

18-01-2011 22:31:50
thom
thom
Tenzij men voor het wegknippen van die kabel daar al mee gerommeld heeft...

Als je weet hoe het werkt, kun je daar wel wat mee...

Laatst bewerkt door admin op 22-01-2011 15:48, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

18-01-2011 23:33:28
kmark
kmark
Het stel is 18-01 rond 19:02 uur vanuit Zv op weg gegaan naar Em, daar overgenomen door de BEG welke het stel naar Krefeld zou brengen. http://www.flickr.com/photos/markrail/5367359173