Klacht Ns
Forum: Algemeen - Algemeen
06-01-2011 16:52:28
forum
forum
Ik vond van de week een brief op internet gericht aan Ns.

Betreft: deuren VIRM

Geachte mevrouw of mijnheer,

Op donderdag 30 december 2010 ben ik met intercity 2152 vanaf Vlissingen naar Roosendaal gereisd en heb een vervelende ervaring meegemaakt.

Op het moment dat ik de trein instapte gingen de lichten uit en de deuren dicht.
Hierdoor ben ik klem komen te zitten met mijn voet tussen de deur omdat ik niet snel genoeg weg kon komen. Diezelfde deur wilde niet meer open terwijl er toch een klembeveiliging op zit, ik heb daar een paar minuten met mijn voet tussen de deur gezeten en dankzij een goede vriend die me wist te bevrijden door aan de rode hendel onder de trein voor nood ontgrendeling te trekken wist ik mij uit mijn benarde positie te bevrijden. Had hij niet aan die rode hendel getrokken dan was ik pas door het treinpersoneel eruit0 gehaald. Nadat ik bevrijd was uit mijn benarde positie heb ik de machinist aangesproken en hem over het voorval verteld. De machinist vertelde mij dat de trein in sluimerstand was gaan staan. Dit allemaal heb ik als schokkend ervaren want ik was als de dood dat de trein zou gaan rijden met mijn voet nog tussen de deur.

Ik hoop spoedig wat te horen van uw kant over dit incident en ik verzoek u de klembeveiliging te controleren en dat een incident als deze in de toekomst zich niet herhaald.
 

06-01-2011 16:57:36
martijn
martijn
en nu?  

06-01-2011 17:18:38
FourRoses
FourRoses
Nu is vast de vraag of het vaker gebeurd.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik het wel eens heb gezien bij een ander. Even stoer doen, arm voor de grap tussen de deur terwijl die dicht ging, alleen bleef de arm vastzitten en ging de deur ook niet meer open. (trein was op het eindpunt en werd afgesloten) nadat een boze machinist de deuren had geopend liep het jammerende petje weg.
 

06-01-2011 17:39:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij was dat ook het probleem met de sluimerstand van de Virm dat dan de klembeveiliging niet meer werkt  


06-01-2011 17:46:18
plant
plant
Ik heb al erg vaak gezien dat SGMm hier ook ontzettend gemeen in kan zijn. Het lijkt er op dat dit gebeurd vlak voordat de trein omgebouwd wordt. Alle deuren gaan dan ineens in de -sluiten- stand, alsof er gesleuteld wordt. Vaak zijn mensen dan ook nog aan het instappen, en de sensoren reageren daar in ieder geval niet op! Heb er nog niet iemand tussen zien komen, dus zou geen idee hebben of in dit geval de klembeveiliging actief is.


Youri
 

06-01-2011 18:16:04
fugazi
fugazi
Wat dacht je van ICMm?  

06-01-2011 18:39:04
railhopper
railhopper
Quote
Rolffiej19: Volgens mij was dat ook het probleem met de sluimerstand van de Virm dat dan de klembeveiliging niet meer werkt


Ik denk dat niet zozeer de vraag moet zijn waarom in de
sluimerstand de klembeveiliging niet werkt, als wel waarom een
VIRM 'zomaar' in sluimerstand gaat.
Volgens mij hoort een VIRM die langs het perron staat, normaal
in dienst, niet zomaar in sluimerstand te gaan.

Misschien kan een mcn hier meer duidelijkheid over geven?
 

06-01-2011 18:44:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Als een machinist voordat die de sleutel eruit haalt niet op de Gereed continu knop achter zich drukt dan valt na een aantal minuten de virm in de sluimerstand

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 06-01-2011 18:45
 

06-01-2011 18:45:33
sm@rkie
sm@rkie
Quote
Rolffiej19: Volgens mij was dat ook het probleem met de sluimerstand van de Virm dat dan de klembeveiliging niet meer werkt

is nooit een probleem geweest. op het moment dat een virm binnenkomt en wordt neergezet moet men, voor het uitnemen van de sleutel, de "gereed continue knop" indrukken. hiermee onderdruk je de sluimermode (energiezuinig) dat deze na +-60min er in komt. als dit gebeurd, gaat de verlichting uit, de kachel/ventilatie uit en de deuren dicht zonder klembeveiliging.

wat ik me afvraag, deze trein stond er dus al (bijna) een uur, er zal dan vast niets op de CTA hebben gestaan of op de koersdisplay's, waarom ga je er dan in?

niet iedere trein aan een perron is bestemd voor reizigers ook al staat deze je mooi toe te schijnen met zn verlichting enzo

Quote
plant: Ik heb al erg vaak gezien dat SGMm hier ook ontzettend gemeen in kan zijn. Het lijkt er op dat dit gebeurd vlak voordat de trein omgebouwd wordt. Alle deuren gaan dan ineens in de -sluiten- stand, alsof er gesleuteld wordt.

dit klopt, het gebeurd op het moment dat de stuurstroom in de 0 stand geplaatst wordt, ook weer in kader van warmte e.d. binnenhouden
 

06-01-2011 19:02:06
mich
mich
Het is altijd een hele toer mensen uit treinen te houden waar ze niet in moeten stappen. Het schijnt voor een treinreizigers erg onlogisch te zijn dat met 2 duidelijk los staande treinen op het kopspoor niet diegene aan het stootblok met "geen dienst" erop als eerste gaat vertrekken...Kortom klembeveiliging moet altijd werken, maar ook bv. (Dm'90) tussendeuren kunnen gemeen zijn. Ik had altijd de neiging met rangeren vlug binnendoor de trein te lopen en de tussendeuren open te gooien... totdat er eentje net zo hard terugkwam  

06-01-2011 20:21:52
joaska3
joaska3
Quote
sm@rkie:
Quote
Rolffiej19: Volgens mij was dat ook het probleem met de sluimerstand van de Virm dat dan de klembeveiliging niet meer werkt

is nooit een probleem geweest. op het moment dat een virm binnenkomt en wordt neergezet moet men, voor het uitnemen van de sleutel, de "gereed continue knop" indrukken. hiermee onderdruk je de sluimermode (energiezuinig) dat deze na +-60min er in komt. als dit gebeurd, gaat de verlichting uit, de kachel/ventilatie uit en de deuren dicht zonder klembeveiliging.

wat ik me afvraag, deze trein stond er dus al (bijna) een uur, er zal dan vast niets op de CTA hebben gestaan of op de koersdisplay's, waarom ga je er dan in?

niet iedere trein aan een perron is bestemd voor reizigers ook al staat deze je mooi toe te schijnen met zn verlichting enzo


Beste sm@orkie
Je conclusie dat deze trein er ca. 60 min. stond is nergens op gebaseerd. Aannemelijker is dat de mcn., zoals wel vaker gebeurt,is vergeten de knop gereed te bedienen.
Verder ben ik van mening dat een trein die langs het perron staat en om welke reden dan ook niet door reizigers betreden mag worden door het personeel afgesloten dient te worden. Uiteraard na er van verzekerd te zijn dat er geen reizigers (meer) inzitten. Uiteraard kost dit het personeel wat extra tijd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-01-2011 20:27, reden: Quoot aangepast.
 

06-01-2011 20:35:29
molenaar12
molenaar12
Zoals eerder vermeld valt een Virm pas na 60 minuten in sluimeren, dus de conclusie van Sm@rkie is juist. Dat de machinist is vergeten de knop 'gereed continue' is in te drukken klopt wel.
Voor het personeel is het ook niet altijd duidelijk wat er met het materieel gaat gebeuren. Zolang er geen plp'er of ret machinist wordt bijgehaald wordt de trein eigenlijk nooit afgesloten.

Laatst bewerkt door molenaar12 op 06-01-2011 20:36
 

06-01-2011 21:09:36
klaass16
klaass16
ik en nog iemand,,waren 27november ook op pad,, we zaten net in de 526 te Gn,, en toen viel ook het licht uit,

en na het gereedmaken gingen de lichten weer aan,, ook iets van sluimerstand?
 

06-01-2011 22:24:09
joaska3
joaska3
Quote
molenaar12: Zoals eerder vermeld valt een Virm pas na 60 minuten in sluimeren, dus de conclusie van Sm@rkie is juist. Dat de machinist is vergeten de knop 'gereed continue' is in te drukken klopt wel.
Voor het personeel is het ook niet altijd duidelijk wat er met het materieel gaat gebeuren. Zolang er geen plp'er of ret machinist wordt bijgehaald wordt de trein eigenlijk nooit afgesloten.

Goed lezen blijkt nog steeds niet makkelijk te zijn. Advies is om het bericht bij twijfel even te laten rusten en dan nog eens te lezen.
Ik heb niet beweert dat de "voorbarige" conclusie van sm@rkie betrekking heeft op de 60 minuten dit is namelijk een vast gegeven. Wel is de conclusie dat de 60 min. de oorzaak is van het genoemde deursluiten i.p.v. het vergeten de gereedknop te bedienen is door mij als voorbarig betiteld.
Als het voor het personeel niet altijd duidelijk is wat er met het stel gaat gebeuren is een reden te meer om ten alle tijden de gereedknop te bedienen
 

06-01-2011 22:59:16
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

06-01-2011 23:37:20
robins
robins
Als de mcn daadwerkelijk is vergeten op de knop te drukken, danwel de verkeerde volgorde heeft aangehouden (sleutel uit, dan werkt die knop niet...) dannog blijft de tijd van +/- 60min gehandhaafd. De trein stond dus idd een uur langs het perron. (anders gezegd, zonder stuurstroom in, oftewel stil)

mvg,
Robin
 

06-01-2011 23:43:30
sm@rkie
sm@rkie
Quote
joaska3:
Je conclusie dat deze trein er ca. 60 min. stond is nergens op gebaseerd. Aannemelijker is dat de mcn., zoals wel vaker gebeurt,is vergeten de knop gereed te bedienen.

dat zeg ik ook niet, ik leg hier alleen maar uit hoe het in normale situatie gaat.
als de mcn volgens jou de knop is vergeten is het vreemd. wat ook nog een optie zou kunnen zijn is per ongeluk de sluimerknop in is gedrukt
dit is te verklaren doordat er in de brief staat dat DE machinist is aangesproken.
maar goed....
 

07-01-2011 01:39:54
maigoda
maigoda
De knop sluimeren mag je volgens mij pas indrukken nadat de deuren op normale wijze vergrendeld zijn. Juist vanwege de op dat moment niet werkende klembeveiliging.

Verder nog even wat over de bediening van "gereed continu". De werking is niet 100% gebleken. Dat wil zeggen: soms komt het voor dat de knop is wel op de juiste manier gebruikt (indrukken en dan de stuurstroomsleutel uitnemen), maar toch viel het stel na zo'n 40 minuten (dus niet 60 minuten) in de sluimerstand. Ik sluit niet uit dat dat ook hier gebeurd is. Al is er ook nog de kans dat de knop "gereed continu" helemaal niet bediend is.
Groetjes,
Emiel
 

07-01-2011 08:26:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Allemaal leuk en aardig, maar wie zegt dat het de sluimerstand was?
Ik heb zelf bij ICR meegemaakt dat 10 seconde na stilstand exact hetzelfde gebeurde, gelukkig was ik toen al uit de trein, iemand verderop was wat minder gelukkig...

Ook treintim heeft nog een "leuke" ervaring met ICM, daar viel de trein spontaan "dood" en kwam daarbij ook tussen de deuren bekneld.

Verder ook bij SGMm meegemaakt: Spontaan dichtvallen van de deuren (dus zonder waarschuwingssignaal, niet door de energiestand), echter kun je ze met de knop "openen" gewoon heropenen. Of de klembeveiliging uitvalt weet ik niet, en neen, dat ga ik niet uitproberen. %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-01-2011 09:34:59
MCNAlkmaar
Gisteren ook nog meegemaakt. Er komt een 3000 binnen in Amr vanuit Asd. Moet gesplitst worden. Achterste stel eraf, er stappen heel veel mensen uit en dan presteren er toch weer een aantal mensen het om in het stel te stappen, ondanks dat op de trein zelf 'niet instappen'staat en wij (Plp en ik) nog staan te gebaren, veel lawaai staan te maken (fluit, omroepen) maar nee hoor: ze gaan er gewoon in. En dan nog kwaad zijn dat ze de trein naar Hdr niet meer kunnen halen.
Sommige reizigers kijken nergens naar, misschien hoort het voorvalletje hierboven dan ook wel tot deze categorie?


De groeten uit Schagen
 

07-01-2011 10:37:41
john2
john2
Worden de treinen die geen dienst hebben niet weg gereden naar een opstelterrein?  

07-01-2011 11:04:23
TheKnitter
TheKnitter
Niet altijd.. In Lw blijven de stellen ook regelmatig staan, en worden later op de dag weer aangekoppeld. Ik zie het op andere stations ook wel zo gebeuren.  

07-01-2011 12:20:58
spoorhaas
spoorhaas
Datzelfde hebben wij ook in Roosendaal, ik ( als SMW ) loop dan langs de trein, je kan hem moeilijk al dicht gooien als er nog reizigers uitstappen en degene die op dat moment "blind" zijn gaan gewoon weer naar binnen, komt regelmatig voor dat ze het goede deel missen, tsja, dan moeten ze maar lezen/luisteren....  

07-01-2011 13:06:57
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp: Allemaal leuk en aardig, maar wie zegt dat het de sluimerstand was?%08%

Het zonder sluitfluit sluiten van de deuren zonder klembeveiliging én het uitgaan van de verlichting is bij VRIM de sluimerstand.

Quote
dlm4yjp: Verder ook bij SGMm meegemaakt: Spontaan dichtvallen van de deuren (dus zonder waarschuwingssignaal, niet door de energiestand), echter kun je ze met de knop "openen" gewoon heropenen. Of de klembeveiliging uitvalt weet ik niet, en neen, dat ga ik niet uitproberen. %08%

SGMm kent de eigenaardigheid dat als deze ingeschakeld staat in de schoonmaakstand, het automatisch sluiten niet werkt. Deuren blijven open staan. Echter: op het moment dat je de stuurstroom weer in de nul-stand terugzet, gaan alle openstaande deuren dicht zonder waarschuwingssignaal. Ze gaan echter niet in de vergrendeling en de instapsensor en klembeveiliging blijft ook gewoon werkzaam.
Groetjes,
Emiel
 

07-01-2011 19:21:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Sinds wanneer staat een SGMm in schoonmaakstand bij een doodgewone haltering?
(Dit was dus het geval, was een doodsimpele haltering bij Ass).
En hoe weet je zo zeker dat ik over sluimerstand spreek?

M.a.w.: er worden hier te snel dingen aangenomen, voor hetzelfde geld zit er ergens een verstoring.
ICM (doodvallen) en SGMm (Spontaan deuren sluiten, soms enkele deur, soms allen tegelijk) hebben dit sowieso, bekend probleem.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-01-2011 20:31:15
joaska3
joaska3
Quote
spoorhaas: Datzelfde hebben wij ook in Roosendaal, ik ( als SMW ) loop dan langs de trein, je kan hem moeilijk al dicht gooien als er nog reizigers uitstappen en degene die op dat moment "blind" zijn gaan gewoon weer naar binnen, komt regelmatig voor dat ze het goede deel missen, tsja, dan moeten ze maar lezen/luisteren....

Als deze opmerking typerend is voor de SERVICEMEDEWERKERS in Roosendaal dan adviseer ik jullie collectief een andere baan te zoeken. Dit zou beter zijn voor de NS en zijn klanten.%08%
 

07-01-2011 21:04:49
ZJ37
ZJ37
@spoorhaas: Als iedereen de Nederlandse taal machtig was, alle omroepinstallaties feilloos werkten in 23 talen en de CTA's overal in het land nu eens op de juiste plek de juiste informatie gaf, dan heb je een punt.  

07-01-2011 22:22:50
maurits
maurits
Aan de andere kant, als reiziger kun je ook andere reizigers even kort helpen. Ik heb de gewoonte om in het achterste stel van de 1700 te reizen richting het oosten. Omdat dit treindeel bijna altijd in Dv afgekoppeld wordt (ik moet daar toch overstappen), is het over het algemeen een vrij rustig en zijn er genoeg zitplaatsen.

Bij het uitstappen let ik er altijd even op of al mijn medereizigers ook het treinstel verlaten. Mensen die argeloos blijven zitten spreek ik kort aan en als ik langs het stel loop en ik zie nog mensen zitten, klop ik even op het raam. Natuurlijk hoort een HC of servicemedewerker erop te letten of een treinstel leeg is, maar als ervaren reiziger heb je hier eigenlijk ook wel een plicht.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

07-01-2011 23:40:45
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp: Sinds wanneer staat een SGMm in schoonmaakstand bij een doodgewone haltering?
(Dit was dus het geval, was een doodsimpele haltering bij Ass).
En hoe weet je zo zeker dat ik over sluimerstand spreek?

Ik gaf slechts een voorbeeld wanneer de deuren van een SGMm sluiten zonder dat er een nokkensleutel en een sleutelkastje wordt omgedraait. Het is dus niet representatief voor een eventueel gegeven voorbeeld door iemand hier gegeven.
Groetjes,
Emiel
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-01-2011 00:57:28
manuel25
manuel25
Was gewoon een foutje, men was vergeten bij het uitschakelen van de stuurstroom op de knop gereed continu te drukken, dan gebeurt dit inderdaad. Er kan niks gevaarlijks gebeuren, in de sluimerstand kan een trein niet zelf wegrijden. Ik kan best begrijpen dat het voor een onwetende reiziger angstig kan zijn, net als de noodbediening van de deur, die eerst enkele seconden ontluchten moet voordat de deur te openen is. Maar uiteindelijk zal de deur wel openen, ik vraag me af of het zinvol is om zoiets te veranderen, het materieel rijdt al bijna 20 jaar zo rond.
De enige oplossing is gewoon dat de machinist of rangeerder de volgende keer niet vergeet om op gereed continu te drukken, dat hoort een automatisme te zijn.

Laatst bewerkt door manuel25 op 08-01-2011 00:59
 

08-01-2011 10:56:49
maigoda
maigoda
Nou ja, niks gevaarlijks, alleen dan dat de deuren sluiten zonder klembeveiliging. Als er niemand op dat moment in de buurt is, dan kun je het, klemzittend tussen de deuren, nog knap benauwd krijgen. Niet in elke "in zit klem"-situatie kun je bij de nood-opener.

Wat betreft de conclusie "vergeten de knop gereed-continu in te drukken", ik schreef hierboven ook al: de werking van die knop is niet 100%. In de rangeerdienst al diverse malen meegemaakt dat, ondanks mijn standaard manier van werken (knop magneetrem, knop gereed-continu, sleutel eruit en op okee drukken op het scherm) de sluimerstand ingetreden bleek te zijn toen de trein werd opgehaald. Op een opstelterrein is dat kan dat niet zoveel kwaad, hooguit dat je geen lucht meer hebt en even de noodstart moet gebruiken.
Groetjes,
Emiel
 

08-01-2011 14:31:39
john563
john563
als je oke moet drukken op het scherm staat je rem........... en vul de rest zelf in hij zal dan niet goed in de gereed continu gaan.

Ik vind deze discussie al te ver gaan hier op details, jongens pas op wat er meeleest.......
 

09-01-2011 11:24:59
maigoda
maigoda
Het wel of niet achter de pal zetten van je remkraan heeft geen invloed op het wel of niet gereed continu zijn, worden of blijven. Bij gereedzetten is het zelfs niet de bedoeling om de remkraan achter de pal te zetten, anders moet degene die de trein op komt halen, de remproef opnieuw doen. Het op okee drukken is alleen als extra attentie bedoeld om er op te wijzen dat de remkraan niet echter de pal staat. Verder dient het nergens voor.
Groetjes,
Emiel
 

09-01-2011 11:40:32
MDDM
MDDM
Gaat al even niet echt meer over "de klacht" maar over de werkwijze die gehanteerd zou moeten worden. In sommige gevallen zit er een storing in het systeem, waardoor het stel in "sluimeren" valt. Forum zegt dat die brief op internet staat. Ik zou daar graag een link van willen zien welke naar het artikel verwijst.


Gr Joop mcn Lls
 

09-01-2011 15:40:10
john563
john563
schrijven
Quote
maigoda: Het wel of niet achter de pal zetten van je remkraan heeft geen invloed op het wel of niet gereed continu zijn, worden of blijven. Bij gereedzetten is het zelfs niet de bedoeling om de remkraan achter de pal te zetten, anders moet degene die de trein op komt halen, de remproef opnieuw doen. Het op okee drukken is alleen als extra attentie bedoeld om er op te wijzen dat de remkraan niet echter de pal staat. Verder dient het nergens voor.
Groetjes,
Emiel


Deze discussie hoeft hier dus niet, net als de vorige schrijver, waar is de bron van dit bericht, en dan nog laat NS zelf maar reageren. Voor dat we hier weer over elkaar buitelen.
 

09-01-2011 16:48:52
eix
eix
Sinds wanneer reageert NS online op dit soort klachten/discussies?

Overigens zie ik ook het nut niet ervan in om klachten van -blijkbaar- anderen op dit soort forums over te nemen. Als je zelf een vervelende ervaring meemaakt en je er online het een en ander over kwijt wil dan kan ik dat best begrijpen. Ook kun je dan zelf feitelijk reageren. Nu krijgen we een hele discussie: De een denkt dat de trein al een uur langs het perron zou hebben gestaan en de reiziger per abuis is ingestapt. Een ander denkt weer aan een technische storing. Wat is het nut van het reageren op een klacht als de klager niet eens bijdraagt aan de discussie?

Bovendien: Een bedrijf dat naar eigen zeggen 1,1 miljoen reizigers vervoerd zal regelmatig een iets minder mooie prestatie neer zetten met klachten tot gevolg. Die bediscussiëren we hier toch niet? Tenzij het een mede forumlid overkomt, dan kan ik het mij wel voorstellen...

Laatst bewerkt door eix op 09-01-2011 16:49
 

11-01-2011 14:00:22
mren
mren
Quote
eix: een iets minder mooie prestatie neer zetten met klachten tot gevolg. Die bediscussiëren we hier toch niet?


Zoals de dagelijkse praktijk van het voor je neus zien vertrekken van een aansluitende trein?
 

11-01-2011 17:23:45
eix
eix
Dat is een beetje selectief quoten. Wat ik bedoel te zeggen is dat als jij op internet leest dat iemand zeg drie weken geleden een aansluiting heeft gemist, dat het dan wat mij betreft nog weinig meerwaarde heeft om te gaan discussiëren wat daarvan de oorzaak was. Want die persoon draagt zelf niet bij aan de discussie en kan dus niet de omstandigheden toelichten.

Ik zal nooit beweren dat je geen mindere NS prestaties op fora mag plaatsen. Dergelijke censuur is zeker niet aan mij besteed: Ik bericht zelf regelmatig over vervelende ervaringen die mij overkomen. %08% Dat probeer ik wel te onderbouwen met feiten, en dat ontbreekt in dit topic. Verder is het aan het moderatie team om te bepalen waar zij de grens leggen, dit is ook maar mijn mening...

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-01-2011 18:01, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.